דיון שאלה למומחי הכלכלה הנבונה החרדית

דיאלוג

משתמש סופר מקצוען
שום אתר לא פתוח בנטפרי אז אני לא יודע יותר ממה שכתוב בכותרת

עליה של אחוזים כ"כ בודדים בעשר שנים..
ברור שזו עליה, אבל עדיין..
 

שוהם307

משתמש מקצוען
מה הבעייה שאבי הכלה יתן 300 אבי החתן 100
אני באמצע להקיא מהרעיון הזה שאבי הכלה צריך לתת יותר. (ואני מבקש סליחה על המילים הבאות, ממש ממש לא אישי)
אני עד היום לא מסוגל להבין את ההתפארות והיוהרה של החתן שהוא 'שווה' 600 אלף ש"ח, ומצידו שימות השווער שלו ועוד אלף כמוהו העיקר שהוא קיבל חצי מיליון ש"ח.
אם אתה שווה כ"כ הרבה מאיפה העוז והחוצפה לרצוח אנשים חיים? היכן המידות הטובות שלך? אם אכן אתה יושב ולומד כל היום ואתה ממש מטר אחד מר' חיים, בהכרח שהמידות שלך היו משתפרות ולא היית מעיז לרצוח אדם ככה באמצע החיים.
אני כותב כאן מתסכול עמוק, כי תכל'ס אין לזה פתרון, לטאי שיש לו בבית יותר משלוש בנות, גזר דינו נחרץ כבר.
הנתונים הללו לא גורמים לי לעצב כי אם לגועל.
 

דיאלוג

משתמש סופר מקצוען
אני כותב כאן מתסכול עמוק, כי תכל'ס אין לזה פתרון, לטאי שיש לו בבית יותר משלוש בנות, גזר דינו נחרץ כבר.
הנתונים הללו לא גורמים לי לעצב כי אם לגועל.
נקווה עבורך שאינך משתייך לציבור הזה / או שילדיך בנים
 

brachy 100

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עריכה והפקת סרטים
דבר אחד אני אומרת מכל האשכול הזה
השם
תודה שאני חסידית!
 

אוריה מילר

משתמש רשום
אני אשאל שאלת תם עם מספרים מדוייקים
וזה קצת נגד הדעה הרווחת
בציבור הליטאי
מה הבעייה שאבי הכלה יתן 300 אבי החתן 100 והזוג עוד 400 וידורו בדירת 70/80 מטרים בעפולה/חיפה/אופקים ישן ודרומה, ואם הזוג ירצה להתמרכז יותר יקח כמה שיכול לפי ההכנסת הבת/הבן והיכולת שלהם
ואם תענה לי ה300 מניין אענה לך שהתשלום ששילם עד עכשיו לבת שלמדה מקצוע בסמינר היה זהה או יותר מההחזר החודשי שעל המשכנתא ואחרי שתוריד את הוצאות המחייה של הבת שעוזבת את הבית האבא שחיתן יוצא "מורווח" בכמה מאות שקלים בחודש, שלא לדבר על אבי החתן..
לדעתי הבעייה מתחילה כשרוצים בני ברק/קס/ירושליים ומתחילים להתחייב על סכומים דימיוניים כמו 600 וצפונה (וכן אני יודע שיש ישיבות ש 600000 זה הסטנדרט והם באמת בבעייה- שאיך אומר המאמץ למציאת הפיתרון לא נמצא באזור הכלכלי אלא יותר בכיוון הקוגנטיבי, ובשבילם צריך יועץ ממקצוע אחר)
זו טענה שחוזרת על עצמה כל פעם מחדש... תבינו. ללכת לפריפריה זה לא פיתרון אין איך להתפרנס שם! מה יעזור לך דירה זולה אם אין לך כסף בבנק לקנות לחם????????
 

brachy 100

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עריכה והפקת סרטים
זו טענה שחוזרת על עצמה כל פעם מחדש... תבינו. ללכת לפריפריה זה לא פיתרון אין איך להתפרנס שם! מה יעזור לך דירה זולה אם אין לך כסף בבנק לקנות לחם????????
חצי מהעבודות כיום הם מהבית.
 

brachy 100

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עריכה והפקת סרטים
ממש לא נכון! כמה אנשים בהייטק כבר עובדים מהבית?.. וגם מי שעובד מהבית צריך להגיע לפחות פעם פעמיים בשבוע למשרד... ככה שעפולה לא ממש רלוונטי...
פעם פעמים בשבוע זה הגיוני לנסוע.
 

ר' יהונתן

משתמש פעיל
אני באמצע להקיא מהרעיון הזה שאבי הכלה צריך לתת יותר. (ואני מבקש סליחה על המילים הבאות, ממש ממש לא אישי)
אני עד היום לא מסוגל להבין את ההתפארות והיוהרה של החתן שהוא 'שווה' 600 אלף ש"ח, ומצידו שימות השווער שלו ועוד אלף כמוהו העיקר שהוא קיבל חצי מיליון ש"ח.
אם אתה שווה כ"כ הרבה מאיפה העוז והחוצפה לרצוח אנשים חיים? היכן המידות הטובות שלך? אם אכן אתה יושב ולומד כל היום ואתה ממש מטר אחד מר' חיים, בהכרח שהמידות שלך היו משתפרות ולא היית מעיז לרצוח אדם ככה באמצע החיים.
אני כותב כאן מתסכול עמוק, כי תכל'ס אין לזה פתרון, לטאי שיש לו בבית יותר משלוש בנות, גזר דינו נחרץ כבר.
הנתונים הללו לא גורמים לי לעצב כי אם לגועל
אמת שבציבור הליטאי יש הרבה שנותנים את הסכומים האמורים לעיל אבל יש גם בחורים בעיקר מהישיבות החזקות יותר וכן יש להם אירגון שהשמחה במעונו שמתעקשים שהורים לא יצטרכו לתת כאלה סכומים גבוהים וכל הורה יכול להחליט לאיזה סגנון הוא משתייך
וכל השווערים שחונקים אותם לפחות מה ששנוי עליך על תעשה לחברך ושאתה מברר על שידוכים לבן שלך על תוריד כ''כ מהר הצעות בגלל שיש פחות כסף ואל תהיה כמו אותם אלה שזה הבנות שלהם הם לא מבינים למה אבי הכלה צריך לשלם אבל שהבנים שלהם מתחתנים אז הוא כן מבין למה אבי הכלה צריך לשלם כ''כ הרבה וזה מה שעושה אירגון שהשמחה במעונו שהמשפחות צריכות להתחייב שכמו שעל הבת הם משלמים סכום נמוך גם על הבן הם לא דורשים סכום גבוה
 

yro

משתמש צעיר
שום אתר לא פתוח בנטפרי אז אני לא יודע יותר ממה שכתוב בכותרת
בלי לקרוא מעבר לכותרות - וכמו שכתבו לפני -
עליה של 4% בעשור, היא בטח לא זינוק, וודאי שאין קשר לעליית הריבית...
(במידה והיא קיימת - כי אני לא סטטיסטיקאי, אבל כל אחד יודע, שבכל סטטיסטיקה יש סטיות.)

אבל לטעמי זה לא הדיון.

כי בשביל כל נתון צריך קודם הגדרות -

מיהו חרדי?
כל בעל אף ארוך? זקן מדובלל? כיפה שחורה? סרוגה שחורה? כיפת עור תחש שחורה?
אולי מי שלובש חולצה לבנה? מכותפרת או פולו? מכופתרת תכלת (בהיר ממש) מה דינו?
אולי רק מי שחובש כובע? רגע, אבל איזה רוחב שוליים? ומי שחובש רק בשבת?

ומיהו עובד?
כל אברך שלומד בסדר ג' עם ילד? רק מי שלומד עם שני ילדים? אולי רק מי שמשיב ביש"ק סדר ב'?
ומי שפתח עוסק פטור בשביל להמלט מגזירת המעונות, נחשב אברך שיצא לעבוד?

ועוד ועוד כיד ה' הטובה על כאו"א...:):):)

בקיצור - סטטיסטיקה טובה לדברים מסוימים מאד - ולא מעבר. כי אם רוצים, תמיד אפשר להוסיף להגדרה חרדי עוד סוג כיפה... והנה לנו זינוק בכמות החרדים העובדים....
אז כל זמן שאינני יודע, וגם אין לי רצון וזמן לדעת, מי קבע, ומי עשה, איך ולמה, אינני רואה כל ערך בנתונים מסוג זה.

מה גם - שכמו שהזכרתי כבר, כל אחד - והאינטרסים שלו.
לכל גוף שעוסק בעידוד תעסוקה במגזר החרדי - וישנם רבים כאלה. יש אינטרס ברור להציג שהוא מצליח...
כי אחרת - למה שימשיך לקבל תקציבים... ואידך זיל גמור....

ובקיצור - יתכן שהנתונים אמינים, כנתוני מספר המפגינים בקפלן :p
 

ynigun

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
בלי לקרוא מעבר לכותרות - וכמו שכתבו לפני -
עליה של 4% בעשור, היא בטח לא זינוק, וודאי שאין קשר לעליית הריבית...
(במידה והיא קיימת - כי אני לא סטטיסטיקאי, אבל כל אחד יודע, שבכל סטטיסטיקה יש סטיות.)

אבל לטעמי זה לא הדיון.

כי בשביל כל נתון צריך קודם הגדרות -

מיהו חרדי?
כל בעל אף ארוך? זקן מדובלל? כיפה שחורה? סרוגה שחורה? כיפת עור תחש שחורה?
אולי מי שלובש חולצה לבנה? מכותפרת או פולו? מכופתרת תכלת (בהיר ממש) מה דינו?
אולי רק מי שחובש כובע? רגע, אבל איזה רוחב שוליים? ומי שחובש רק בשבת?

ומיהו עובד?
כל אברך שלומד בסדר ג' עם ילד? רק מי שלומד עם שני ילדים? אולי רק מי שמשיב ביש"ק סדר ב'?
ומי שפתח עוסק פטור בשביל להמלט מגזירת המעונות, נחשב אברך שיצא לעבוד?

ועוד ועוד כיד ה' הטובה על כאו"א...:):):)

בקיצור - סטטיסטיקה טובה לדברים מסוימים מאד - ולא מעבר. כי אם רוצים, תמיד אפשר להוסיף להגדרה חרדי עוד סוג כיפה... והנה לנו זינוק בכמות החרדים העובדים....
אז כל זמן שאינני יודע, וגם אין לי רצון וזמן לדעת, מי קבע, ומי עשה, איך ולמה, אינני רואה כל ערך בנתונים מסוג זה.

מה גם - שכמו שהזכרתי כבר, כל אחד - והאינטרסים שלו.
לכל גוף שעוסק בעידוד תעסוקה במגזר החרדי - וישנם רבים כאלה. יש אינטרס ברור להציג שהוא מצליח...
כי אחרת - למה שימשיך לקבל תקציבים... ואידך זיל גמור....

ובקיצור - יתכן שהנתונים אמינים, כנתוני מספר המפגינים בקפלן :p
כמו שכתבתי לעיל במשך עשור לא היה כמעט שינו ובשנה האחרונה היה שינוי חד (באופן יחסי)
אפשר לטעון שבשנה האחרונה שינו את שיטת הדגימה אבל מכיוון שאלו נתונים של הלמ"ס זה טיפה יותר אמין מסיקור הפגנות, ולכאורה היו אמורים לעדכן ששינו את שיטת הדגימה שבה השתמשו בעשור האחרון.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
זו טענה שחוזרת על עצמה כל פעם מחדש... תבינו. ללכת לפריפריה זה לא פיתרון אין איך להתפרנס שם! מה יעזור לך דירה זולה אם אין לך כסף בבנק לקנות לחם????????
יש בהחלט אפשרות להתפרנס שם מהוראה, גננות, חינוך מיוחד ומזכירות. יש גם ערים בפריפריה הסמוכות למרכזי הייטק.

ממש לא נכון! כמה אנשים בהייטק כבר עובדים מהבית?.. וגם מי שעובד מהבית צריך להגיע לפחות פעם פעמיים בשבוע למשרד... ככה שעפולה לא ממש רלוונטי...
לא כולם עובדים בהייטק, והפריפריה לא מתחילה ומסתיימת בעפולה.
 

ברוך 2

משתמש פעיל
לגופו של עניין עיין באמונה וביטחון לחזו"א פרק ב' אות ו' נראה לי ששם יוצא תשובה. (אינני רוצה לא לדייק, ואין לי סבלנות להקליד את לשונו המדויקת...)
אגב לך אישית יש יכולת להגדיל הכנסה (כנראה בצורה משמעותית) ע"י הוצאת ספר.

לא אנקוב בשמות, אבל אני מכיר סופר מצליח שקנה רכב חדש אחרי הוצאת ספר... אבל זה חריג.
עיינתי ולא עלה בידי
נשמח אם תוכל לבאר
 

ד. פריד

משתמש מקצוען
עיינתי ולא עלה בידי
נשמח אם תוכל לבאר
נראה מדבריו שחובת ההשתדלות היא רק לעשות דברים שיש בהם הגיון, ולא דברים כמו פנייה לרהבים שזה מעשה שקרוב לוודאי לא יביא תועלת, ולכן הוא לא תחת הגדרת חובת השתדלות. ויש פגם בביטחון בלעשות השתדלות עם סיכוי אפסי, כי זה יותר נראה פעולה מתוך ייאוש.
וממילא, לנהל תקציב לסגור את החודש, זה דבר שבד"כ הוא השתדלות הגיונית שיש לה סיכוי. אבל לעשות תוכנית מושלמת לחתונת הילדים, זה דבר שאינו בידינו. וממילא אם אדם חונק את עצמו מעבר ליכולתו עבור זה, מכיוון שזה לא השתדלות שבאמת יש בה תועלת ממשית, לכאורה יש בזה פגם בביטחון.
כמובן שאין הדברים אמורים למי שיש ביכולתו לחסוך סכומי כסף ולשים בצד במקומות עם תשואה לטווח ארוך כמו שוק ההון, שאז זה השתדלות שהיא בידינו. וזו השתדלות שתועיל בדרך הטבע לחלק מההוצאות. אבל לעשות פעולות מתוך ייאוש, שכוללות מניעת דברים שחשובים לשלוות הנפש של המשפחה, לכאו' יש בזה פגם בביטחון.
מכיוון שאפשר להבין את הדברים גם אחרת, לא רציתי לכתוב מלכתחילה את הבנתי בדברי החזו"א, בשביל להקפיד על דיוק בדבריו. אבל עכשיו עם ההדגשה הזו, ואם מה שכתבת שלא עלה בידך, אני מקווה שלא ייקחו את הדברים ברצינות יתירה בלי לבודקם.
(לגבי חסכון, כמדומני שהחפץ חיים ממליץ באחד מספריו לחסוך כסף בצד לימי זקנה ולתקופות קשות.)
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
כל סוג.
לבד מהנ"ל שמעדיפים לקבץ נדבות..
ואין שום קשר לתרבות המערב.
אני לא קשור לתרבות המערב בשום כיון, מחזיק רק טל כשר, מגדל בית של בני תורה למהדרין, ובכל זאת עובד, כפי שאפשר לראות בחתימה שלי.
מצטער על הניסוח שלי.
וחלילה אפילו לחשוב שיש בזה ריעותא כלשהי

רק אפשר פשוט לראות מי שיוצא לעבוד
וזה על דרך הרוב(מדבר על המגזר הליטאי כמובן)
לא השתנה משהו דרמטי.

מה שכן השתנה
זה כמות האברכים שעושים עבודה בשחור...(או במקצועות קודש)

וזה לא נמצא בנתונים כמובן
 

כתר מלוכה

משתמש פעיל
אני חושב שעליתי על השיטה.
שנים שגרתי בפריפריה, במחירי שכירות ומחיה זולים במיוחד, ולא הבנתי איך תושבי המרכז שורדים את החיים היקרים.
ואז נאלצתי לצערי לעבור לאחת מהערים החרדיות במרכז, וגיליתי את השיטה.
בכל בוקר, אחרי שחרית בשטיבל, או יותר נכון בזמן שהציבור ממלמל את אשרי ובא לציון גואל, נעמדים בזה אחר זה יהודים טובים וצדיקים, שצריכים לחתן את הילדים או שהוריהם/חותניהם צריכים לחתן אותם/אחיהם/אחותם, ואין להם אפילו 'ההוצאות המינמליות', והציבור נקרא להתגייס כדי שהחתן/כלה לא יתביישו בכנסתם לחופה, ובתרומה של מעל 100 ש"ח הם מוכנים אפי' להזכיר את שמכם מתחת החופה, ניתן 'לשלם' (המונח במקור ח.מ.) גם באשראי.
ככה מחתנים ילדים בלי חובות. ככה קונים דירות בבי"ש. ובא לציון גואל.
א. זה פחות הסגנון שמתחייב הרבה כסף לחתונות וכו'.
ב. ישנם גם הרבה מהפריפריה שבאים לאסוף במרכז, היכן שיש יותר קהל.
כך שאפי' בשביל דמגוגיה א"א להעלות את הטענות הנ"ל.
 

geekית מחשבים

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
מצטער על הניסוח שלי.
וחלילה אפילו לחשוב שיש בזה ריעותא כלשהי

רק אפשר פשוט לראות מי שיוצא לעבוד
וזה על דרך הרוב(מדבר על המגזר הליטאי כמובן)
לא השתנה משהו דרמטי.

מה שכן השתנה
זה כמות האברכים שעושים עבודה בשחור...(או במקצועות קודש)

וזה לא נמצא בנתונים כמובן
אתה כנראה מתכוון לציבור ה"מינסטרים" יותר,
בציבור היותר פתוח יש שינוי, במיוחד אצל הצעירים.
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
אני באמצע להקיא מהרעיון הזה שאבי הכלה צריך לתת יותר. (ואני מבקש סליחה על המילים הבאות, ממש ממש לא אישי)
אני עד היום לא מסוגל להבין את ההתפארות והיוהרה של החתן שהוא 'שווה' 600 אלף ש"ח, ומצידו שימות השווער שלו ועוד אלף כמוהו העיקר שהוא קיבל חצי מיליון ש"ח.
אם אתה שווה כ"כ הרבה מאיפה העוז והחוצפה לרצוח אנשים חיים? היכן המידות הטובות שלך? אם אכן אתה יושב ולומד כל היום ואתה ממש מטר אחד מר' חיים, בהכרח שהמידות שלך היו משתפרות ולא היית מעיז לרצוח אדם ככה באמצע החיים.
אני כותב כאן מתסכול עמוק, כי תכל'ס אין לזה פתרון, לטאי שיש לו בבית יותר משלוש בנות, גזר דינו נחרץ כבר.
הנתונים הללו לא גורמים לי לעצב כי אם לגועל.
אין שום ספק שהגיונית אתה צודק.
אבל המציאות הרבה יותר חזקה
אין כמעט בר דעת אחד שמרוצה מהרעיון הזה
ואם היה בחירות חשאיות האם להמשיך עם זה או לא

אפשר להניח בוודאות שלמעלה מ95 אחוז היו מעדיפים להוריד את זה

אלא שפשוט זה דבר שלא יכול לעבוד
בגלל הבעיה הידועה שנקראת לחץ חברתי

בכל אופן אין שום קשר בין זה לנושא האשכול(חוץ מזה שהבעת את דעתך)
 

כתר מלוכה

משתמש פעיל
כל סוג.
לבד מהנ"ל שמעדיפים לקבץ נדבות..
ואין שום קשר לתרבות המערב.
אני לא קשור לתרבות המערב בשום כיון, מחזיק רק טל כשר, מגדל בית של בני תורה למהדרין, ובכל זאת עובד, כפי שאפשר לראות בחתימה שלי.
מדברים על המקרו ולא על מיקרו, יוצאים מהכלל תמיד יש.
עולם התורה של אברכים בתנופה ובפריחה ולא בירידה.
חבל שלא עושים גם מדד על אחוז האברכים, אני בטוח שגם שם יש עליה, איך זה מסתדר? לא בטוח שזה מסתדר.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמו

א הַלְלוּיָהּ הַלְלִי נַפְשִׁי אֶת יְהוָה:ב אֲהַלְלָה יְהוָה בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:ג אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה:ד תֵּצֵא רוּחוֹ יָשֻׁב לְאַדְמָתוֹ בַּיּוֹם הַהוּא אָבְדוּ עֶשְׁתֹּנֹתָיו:ה אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ שִׂבְרוֹ עַל יְהוָה אֱלֹהָיו:ו עֹשֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם הַשֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם:ז עֹשֶׂה מִשְׁפָּט לָעֲשׁוּקִים נֹתֵן לֶחֶם לָרְעֵבִים יְהוָה מַתִּיר אֲסוּרִים:ח יְהוָה פֹּקֵחַ עִוְרִים יְהוָה זֹקֵף כְּפוּפִים יְהוָה אֹהֵב צַדִּיקִים:ט יְהוָה שֹׁמֵר אֶת גֵּרִים יָתוֹם וְאַלְמָנָה יְעוֹדֵד וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים יְעַוֵּת:י יִמְלֹךְ יְהוָה לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדֹר וָדֹר הַלְלוּיָהּ:
נקרא  18  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה