דיון שאלה למומחי הכלכלה הנבונה החרדית

yro

משתמש צעיר
אמנם רמב"ם לומדים בבית המדרש, רק שביטחון הוא גם נושא שלומדים בבית המדרש. ולמעשה קשה לומר שיש נושא שאין מקומו בבית המדרש, וכשדנים על ביטחון יש לייבא לפרוג את הרמב"ם מבית המדרש ולא לסמוך על תחושות בטן.
אמנם רק התימנים נוהגים באופן גורף ע"פ הרמב"ם. אבל השו"ע מורכב בעיקר מרמב"ם רא"ש ורי"ף, וממילא ההלכה בנויה על לא מעט מפסקי הרמב"ם. וודאי שאם אין חולק ספיציפי על הרמב"ם, פוסקים כמותו. ולהרחיב בנושא ניתן בבית המדרש.
ואצטט מדברי החזון איש על ההגדרה הנכונה של מידת הביטחון. החזון איש באמונה וביטחון פרק ג' כותב: "טעות נושנת נתאזרחה בלב רבים במושג הביטחון ... חובה להאמין ... כי בטח יהיה הטוב ... ואין הוראה זו בביטחון נכונה, שכל שלא נתברר בנבואה גורל העתיד, אין העתיד מוכרע ... אבל עניין הביטחון הוא האמון שאין מקרה בעולם..."
רואים מדברי החזו"א שלסמוך ש"יהיה בסדר" זה לא קשור למידת הביטחון כלל. (בהמשך דבריו כותב החזו"א שביטחון מזויף גרוע מהיעדר ביטחון.)
זה מאד נחמד ליבא לפרוג את הרמב"ם, או כל ציטוט אחר.
אבל זה לא שונה מתחושת בטן.
בטחון והשתדלות זו סוגיה רחבה ומורכבת, שצריך ללבנה היטב, כמו כל סוגיה אחרת.
אם היה אפשר לסיים את הענין בציטוט מהרמב"ם, או כל ציטוט אחר. לא היה צורך ב"שער הבטחון" ב"חובת הלבבות".
וסוגיות - צריכות להתלבן במקום הראוי להם.
ועם כל הכבוד הראוי למשתמשי פרוג - כאן זה לא המקום.
שכל אחד ישאל וילמד מרבו, את הדרך המתאימה לו.
 

yro

משתמש צעיר
לכתוב
מכיון שהסוגיה רחבה ומורכבת, תמיד אפשר למצוא ציטוט המתאים לתחושת הבטן, ולצטטו כאילו הוא ואין בלתו....
(רק דוגמה קטנה, אפשר גם לצטט את הרמב"ם הזה -
ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני י"י לשרתו ולעובדו לדעה את י"י והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה י"י חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים
או את דברי החזו"א האלו -
יש עוד ממדת הבטחון, כי על הבוטח שורה רוח קדש ומתלוה עמו רוח עוז המבשרו כי אמנם יעזרהו ה'.
)

וכמו שכתבתי כבר - זו סוגיה ששרשיה בנושאים המורכבים ביותר (ידיעה ובחירה) ונשתברו עליה קולמוסים רבים.
אז לנסות לסכם במשפט אחד או לצטט קטע אחד - זה לא מעבר לתחושת בטן...
 

ירחמיאל שני

משתמש פעיל
בלת"ק
יש מכתב של הרב מאיר קסלר (התפרסם במודיעין עילית) בו הוא כותב שהוא שאל את הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל
לגבי נישואי ילדים אם להשקיע את הכסף
והגרי"ג ענה לו שישימו את זה בגמ"ח, ובגמ"ח רגיל , והוסיף "פירותיהן בעולם הזה"...
(אלו דברים שאדם אוכל פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא: וגמילות חסדים, )
 

ד. פריד

משתמש מקצוען
בלת"ק
יש מכתב של הרב מאיר קסלר (התפרסם במודיעין עילית) בו הוא כותב שהוא שאל את הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל
לגבי נישואי ילדים אם להשקיע את הכסף
והגרי"ג ענה לו שישימו את זה בגמ"ח, ובגמ"ח רגיל , והוסיף "פירותיהן בעולם הזה"...
(אלו דברים שאדם אוכל פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא: וגמילות חסדים, )
אכן בגמ"ח המרכזי ודומיו יש חשש לא מבוטל לגבי הקרן.
 

בובה בובה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
ג. לא כל זוג חייב לקנות דירה, ולגור בבית של הבנק. מי שאין לו שלא יקנה, וכך גם מי שלא יקנה דירה, יוכל לגור בכבוד בשכירות, שגם המחיר ירד אם לא לכל אחד תהיה דירה. (הטענה ששכירות היא כסף לפח, היא שטות מוחלטת. אם תרצו, אנמק.)
אשמח
 

מאסטר באקסל

משתמש מקצוען
טוב אז אם יש ביקוש אשמח להסביר מדוע שכירות אינה כסף לפח.

אלו שתי הנחות יסוד פשוטות שבניות אחת על השנייה והנה הם לפניכם:
  1. כסף אמור לעשות כסף - כלומר אם יש לי מיליון שקל אני אמור להרוויח עוד כסף כל הזמן, ולא משנה אם זה בפיקדון בבנק, קרן כספית, קופת גמל להשקעה, חשבון מסחר עצמאי, או בנדל"ן מסחרי או בנדל"ן למגורים.
  2. אדם ישלם כל ימיו עד יומו האחרון על דיור, (אלא אם כן יהיה הומלס) ונפרט:
    • מי שאין לו דירה - ישלם שכירות
    • מי שיש לו דירה (בלי משכנתא) והוא גר בה - משלם במניעת רווח על הכסף שיש לא (סעיף קודם)
    • מי שיש לו דירה והוא גר בדירה אחרת בשכירות - מתקיימים בו שני הסעיפים: הוא מקבל כסף מכסף שיש לו והוא משלם במקביל על דיור
    • מי שיש לו דירה עם משכנתא - מתקיימים בו שוב שני הסעיפים - יש לו נכס שהוא לקח בהלוואה (שאותה הוא משלם כל חודש - משכנתא) והנכס משלם לו את הדיור
לכן היות ואתם תשלמו כל ימיכם על דיור אי אפשר לקרוא לשכירות כסף לפח.
מה כן אפשר לומר? שבנדל"ן למגורים יש לכם אפשרות טובה לקנות נכס במינוף גם אם כרגע אין לכם את כל הסכום והנכס בסופו של דבר ישלם לכם את הדיור.

אז תשאלו תכלס מה ההבדל, מי שלא קונה דירה מפסיד, תקרא לשכירות כסף לפח או לא, בסוף שווה לקנות דירה?

אז ההבדל הוא בגישה: כי בעצם אתה משלים אם זה שדיור עולה כסף ואתה משלם אותו,
עכשיו אם יש לך מספיק הון עצמי, ומספיק יכולת החזר, יש לך גם הזדמנות טובה להשקעה במינוף אם תקנה דירה, וזו יכולה להיות השקעה נהדרת.
אבל אם אין לך - אז הזדמנות ההשקעה הזאת לא טובה בשבילך, אבל אתה גם יודע שאתה לא זורק כסף לפח.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
טוב אז אם יש ביקוש אשמח להסביר מדוע שכירות אינה כסף לפח.

אלו שתי הנחות יסוד פשוטות שבניות אחת על השנייה והנה הם לפניכם:
  1. כסף אמור לעשות כסף - כלומר אם יש לי מיליון שקל אני אמור להרוויח עוד כסף כל הזמן, ולא משנה אם זה בפיקדון בבנק, קרן כספית, קופת גמל להשקעה, חשבון מסחר עצמאי, או בנדל"ן מסחרי או בנדל"ן למגורים.
  2. אדם ישלם כל ימיו עד יומו האחרון על דיור, (אלא אם כן יהיה הומלס) ונפרט:
    • מי שאין לו דירה - ישלם שכירות
    • מי שיש לו דירה (בלי משכנתא) והוא גר בה - משלם במניעת רווח על הכסף שיש לא (סעיף קודם)
    • מי שיש לו דירה והוא גר בדירה אחרת בשכירות - מתקיימים בו שני הסעיפים: הוא מקבל כסף מכסף שיש לו והוא משלם במקביל על דיור
    • מי שיש לו דירה עם משכנתא - מתקיימים בו שוב שני הסעיפים - יש לו נכס שהוא לקח בהלוואה (שאותה הוא משלם כל חודש - משכנתא) והנכס משלם לו את הדיור
לכן היות ואתם תשלמו כל ימיכם על דיור אי אפשר לקרוא לשכירות כסף לפח.
מה כן אפשר לומר? שבנדל"ן למגורים יש לכם אפשרות טובה לקנות נכס במינוף גם אם כרגע אין לכם את כל הסכום והנכס בסופו של דבר ישלם לכם את הדיור.

אז תשאלו תכלס מה ההבדל, מי שלא קונה דירה מפסיד, תקרא לשכירות כסף לפח או לא, בסוף שווה לקנות דירה?

אז ההבדל הוא בגישה: כי בעצם אתה משלים אם זה שדיור עולה כסף ואתה משלם אותו,
עכשיו אם יש לך מספיק הון עצמי, ומספיק יכולת החזר, יש לך גם הזדמנות טובה להשקעה במינוף אם תקנה דירה, וזו יכולה להיות השקעה נהדרת.
אבל אם אין לך - אז הזדמנות ההשקעה הזאת לא טובה בשבילך, אבל אתה גם יודע שאתה לא זורק כסף לפח.
יש משהו ברוח הדברים, אבל מושגית אי אפשר להגדיר 'מניעת רווח' כתשלום. מניעת רווח היא מניעת רווח, לא 'תשלום'. כמו כן, הטענה ש'אם יש לי מיליון שקל אני אמור להרוויח עוד כסף כל הזמן' לא בהכרח נכונה. ניתן לכל היותר לטעון ש'אני יכול להרוויח עוד כסף'.

בסופו של דבר, לא התייחסת לעליית מחירי הדיור, שבהתחשב בקצב גידול האוכלוסייה ניתן להתייחס אליה כמעט כ'קבוע'.

כמו כן, במדינת ישראל אין שכירות ארוכת טווח, ויש מחירים כלכליים ונפשיים כבדים לצורך לעבור דירה כל שנתיים שלוש.

אז ברור שמי שיש לו מיליון שקל נזיל, לא בהכרח יעשה בחוכמה אם ישקיע אותם בשוק הדיור במקום בשוק המניות. אבל מי שיכול לגרד בקושי הון עצמי לדירה, הוא ממש לא 'משקיע' פוטנציאלי בשוק ההון, שכן הריבית על משכנתא לדיור נמוכה בהרבה מריבית על כסף להשקעה, ולכן אלו לא חלופות שקולות.

כמו כן, למי שאינו משקיע מומחה, הידיעה שכל עתידך הכלכלי תלוי בהשקעה מסוימת שעשית בשוק ההון, עשויה להביא להחלטות פזיזות שסופן הרה אסון.
 

חילך לאורייתא

משתמש מקצוען
כמו כן, הטענה ש'אם יש לי מיליון שקל אני אמור להרוויח עוד כסף כל הזמן' לא בהכרח נכונה. ניתן לכל היותר לטעון ש'אני יכול להרוויח עוד כסף'.
הטענה הנ"ל יחסית מאוד נכונה כי כל זמן שאדם לא מרוויח הוא פשוט מפסיד את האינפלציה!!

לדוגמא: אדם שהחזיק בשנה האחרונה (24) מיליון שקל בצד, ללא שום פעולה שהכסף ייצר כסף הפסיד מערכו כ40.000 ש"ח לכן כסף שלא מייצר כסף פשוט מאבד מערכו בצורה משמעותית!!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  104  פעמים

אתגר AI

קוביסט • אתגר 144

לוח מודעות

למעלה