דיון שאלה למומחי הכלכלה הנבונה החרדית

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
זוהי שאלה שמפריעה לי, שלחתי אותה במכתב לאחד מארגוני הכלכלה החרדיים הגדולים, ולא קבלתי תשובה.
אז אולי כאן מישהו יענה.

וזה לשון המכתב שלי


שלום לך הרב אריה,
נדמה שאתה הכתובת המתאימה ביותר לשאלה שמציקה לי זמן רב, שאלה שמן הסתם אין מי שניסה לנהל תקציב והיא לא חלפה במוחו, גם אם רק במעורפל.
אנחנו משפחה ברוכה ועליזה השבח לא-ל, עם השנים צברנו חובות כמו כל משפחת אברך שאין לו אבא יהלומן, ושאת דפי הבנק הוא משליך לפח מבלי אפילו לנסות לפתוח את המעטפה.
רשימת הגמחים בקריה היתה ארוכה ארוכה, ואפשרה לגלגל ולגלגל בלי לחשוב יותר מידי קדימה, כמו שאומר הפתגם "הכנסות אין והוצאות כהרף עין והעתיד עדיין, דאגה מנין".
בהמשך נפרצו גבולות הקריה והתחלתי לצאת ולארגן אספקת מזומנים מירושלים ומבני ברק, ואותות ראשוניים של חוסר נוחות החלו לערער את השאננות שלי.

ואז התחלנו ברוך השם לחתן, ונורה אדומה מאד התחילה להבהב.
גיליתי להפתעתי שדרך הגלגול אינה משתרעת לאופק לנצח אלא יש לה קצה, ובקצה תהום עמוקה פעורה, תהום שאני דוהר אליה בלי בלמים.
והבנתי שבמקום לנסות לאתר גמחים בטבריה, או גרוע מזה- לפנות לבנקים, עלי לגשת לעזרה מקצועית.
פניתי לכמה ארגוני יעוץ כלכלי, וגם עברתי סדנה ארוכה, והתחלנו לנסות לנהל תקציב.
כל זה לא שייך ישירות לשאלה שלי, רק ספרתי קצת על עצמי למען הנמוס.

הבעיה שמטרידה אותי, ר' אריה, היא זו.
מה היית אומר למשל על משפחה שלקחה את ענין התקציב המסודר ברצינות רבה מביטים על כל שקל בזכוכית מגדלת, כל פעולה פיננסית מתועדת בשלשה עתקים והיד אינה מתקרבת לארנק בלי אישור של תוכנת התקציב הממוחשבת המשקללת את כל ההוצאות הצפויות והבלתי צפויות בחמש השנים הבאות.
יופי.
אה, חוץ מענין פעוט אחד שאינו ממש לפי הכללים, את אחד משמונת כרטיסי האשראי (ההוא התכלת עם התמונה של עננים המתפזרים ברוח החפשית) הם מחליטים להשאיר מחוץ לחוק, בו הם קונים בלי לחשוב פותחים הוראות קבע בשפע מרביצים עסקאות תשלומים מלבלבות וכמובן לא בוחנים דפי חשבון ולא יודעים איזו חברת אשראי זו בכלל.
אבל חוץ מהכרטיס הזה, הכל פיקס.

חייכת לעצמך?

או קיי בא נראה מה קורה במציאות.
לאזן תקציב זה תהליך לא קל אבל אפשרי בהחלט גם למשפחת אברך, גם אם היא ברוכת נפשות, עם קצת טריקים של הגדלת הכנסות והקטנת הוצאות מצליחים להגיע מתנשמים בכבדות לסוף החודש עם חלומות בלתי מוגשמים ועם שפתים נשוכות עד דם.

אבל

אז מגיעות החתונות!

מול החתונות כולם נופלים כזבובים, חיוכי המומחים הכלכליים נמחקים כלא היו, מלווי המשפחות מחוירים, והמחשבונים הדיגיטליים נתקעים. שום ניהול תקציב לא יושיע גם אם המשפחה תסתפק בפרוסת לחם יבשה ביום ותשתה רק מהברז של הגינה הסמוכה.

לבן שלנו שהתחתן לא מזמן הצעתי להתחיל כבר מעכשיו לחסוך לחתונות ילדיו.
"שים בצד 500 שח כל חודש, ובעוד עשרים שנה יהיה לך, הממ, יהיה לך....
אפשרות לחתן רבע בת בערך.

ובשביל שאר 9.75 הילדים, נשתמש בכרטיס התכלת".

אז אחת מן השתים, או שעושים חלוקה ברורה בין תקציב המשפחה המפוקח באדיקות לבין תקציב החתונות הפוחז והפרוע ותהא ססמתינו "חיים ממה שיש ומחתנים ממה שאין"
ואז יהיה גורלנו כגורל בעל כרטיס האשראי המוחרג מהתקציב שספרנו עליו, נרכיב בכניסה פלדלת עם רב בריח מוגן ירי ומצלמות במעגל סגור ושני כלבי בולדוג אכזריים, אך את דלת המרפסת נשאיר פתוחה.

או

שלא מחתנים מבלי תכנית ברורה וברת השגה עד האגורה האחרונה של האוטובוס חזור מהשבעברוכעס האחרון.
ואז תשבנה בנותינו עד שילבינו קוקואיהן או עד שאיל נפט סעודי ישתגע ויוריש לנו חמישה מליון, או שתיבנה שכונת חרדית מצריפי קרטון ליד אום אל פאחם שיהיה ניתן לרכוש שם דירת חצי חדר במשכנתא נטולת רבית בהחזר של שבעים שנה.
אל מול רעם תותחי הנישואים צלצולי ה'פעמונים' נדמו, גבורת 'יד שמשון' נעשית דלילה, ומושיטי ה'סייעתא' מקבלים סיוטא.

זה בסדר, אני יודע.
אני יודע מה שאומרים בשם הרבנים, שבענין החתונות מתרחשים ניסים.
ושכל נושא נשואי הילדים מתנהל מעל הטבע.
ומכיון שניכר שזו ההנהגה כיום משמים עם צבור היראים, הרי שאפשר להצטרף לטרנד ולהתחייב בלי לחשוב יותר מדי.

רק שאם כך הם פני הדברים, יש מקום להרהורים, האמנם הנסים הללו מתרחשים רק בשטח החתונות ולא בשאר שטחי הכלכלה הביתית? מה ההגיון בזה?

אם יש נסים אז הכל נסים. והלא הדברים קל וחומר, אם המליונים נוצרים יש מאין, אז הכמה מאות שקלים החודשיים הם בעיה? מי שאמר לחומץ שידלק לא יאמר לשמן לדלוק?!

וחוץ מזה הן ברור שיש זליגה פיננסית בין התחומים ואיפה בדיוק נציב את הגבול?

נניח שבסוף חודש אנו מגלים חריגה שלילית של מאתים שח מתקציב המזון (נו, בגלל ההתפרעות ההיא בחנות הבאגטים הבשריים), אין בעיה! נשלוף מאתים מתקציב הפרחים לכלה ונכניס לסעיף המזון, ודי. והפרחים? תקציב הפרחים הן יתמלא אוטומטית מהאנרגיה הניסית השופעת ואופפת את תחום החתונות, ובא לציון גואל. ואנחנו נבא בשלום לבאגטוסט פעמיים בשבוע לפחות עם כל המשפוחה.

ואם לדבר בלשון פילוסופית, חבל שקצהו האחד אינסופי וקצהו השני בידינו, גם אם נחתוך ממנו עוד ועוד, האורך שלו ישאר תמיד אינסופי.
נמצא שמכיון שכל הוצאות ה'כלולות' הן כלולות בתקציב הרגיל, אין טעם שלא לשלח רסן ולגהץ ביד קלה עם כל שמונת הכרטיסים המבריקים.
או שאתה מחליט לחיות בשליטה מלאה, ולחכות לזכיה בלוטו או שסבא יתמנה לשר השיכון, ועד אז להשתמש בצבעי-שער לקוקואים המכסיפים.

כתבתי קצת בהומור כי בלעדיו אי אפשר לנהל תקציב משפחתי או כל מערכת רווית רגשות אחרת, אבל ההומור הזה מסתיר מאחוריו המון כאב תסכול ובלבול שאני בטוח שהרבה מהצבור שותפים לו, והייתי שמח לשמוע ממך אם והיכן טעיתי.

תודה
 

יהודיפשוט

משתמש פעיל
אני אשאל שאלת תם עם מספרים מדוייקים
וזה קצת נגד הדעה הרווחת
בציבור הליטאי
מה הבעייה שאבי הכלה יתן 300 אבי החתן 100 והזוג עוד 400 וידורו בדירת 70/80 מטרים בעפולה/חיפה/אופקים ישן ודרומה, ואם הזוג ירצה להתמרכז יותר יקח כמה שיכול לפי ההכנסת הבת/הבן והיכולת שלהם
ואם תענה לי ה300 מניין אענה לך שהתשלום ששילם עד עכשיו לבת שלמדה מקצוע בסמינר היה זהה או יותר מההחזר החודשי שעל המשכנתא ואחרי שתוריד את הוצאות המחייה של הבת שעוזבת את הבית האבא שחיתן יוצא "מורווח" בכמה מאות שקלים בחודש, שלא לדבר על אבי החתן..
לדעתי הבעייה מתחילה כשרוצים בני ברק/קס/ירושליים ומתחילים להתחייב על סכומים דימיוניים כמו 600 וצפונה (וכן אני יודע שיש ישיבות ש 600000 זה הסטנדרט והם באמת בבעייה- שאיך אומר המאמץ למציאת הפיתרון לא נמצא באזור הכלכלי אלא יותר בכיוון הקוגנטיבי, ובשבילם צריך יועץ ממקצוע אחר)
 

נועה מ

משתמש מקצוען
לבן שלנו שהתחתן לא מזמן הצעתי להתחיל כבר מעכשיו לחסוך לחתונות ילדיו.
"שים בצד 500 שח כל חודש, ובעוד עשרים שנה יהיה לך, הממ, יהיה לך....
אפשרות לחתן רבע בת בערך.
למה?
אם חוסכים בגמ"ח החישוב נכון.
אבל אם שמים בבורסה. למשך כל כך הרבה שנים אמור להיות תשואות יפות.
אולי לא לחתן את כל העשרה. אבל בהחלט יותר מרבע
 

רפ

משתמש סופר מקצוען
נתחיל בשאלה לא קשורה:
מה נגזר על האדם בראש השנה - שיהיה לו אוכל - או שיהיה לו כסף לקנות אוכל?
שהשיניים שלו יהיו ישרות - או שיהיה לו כסף ליישור שיניים?

אם נגזר על אדם שלא יהיה לו אוכל - ייתכן שיהיה לו כסף אבל מכל מיני סיבות הוא יישאר רעב.
ואם נגזר שיהיה לו אוכל - ייתכן שלא יהיה לו גרוש והשכן שמנהל רשת של צהרונים יביא לו מידי יום קופסאות סגורות והיגייניות שלא נפתחו כלל מלאות באוכל טרי וטעים.
אם נגזר עליו שהשיניים שלו יהיו עקומות - יכול להיות שהדרך לכך תהיה שלא יהיה לו כסף לשלם על טיפול, וייתכן גם שיהיה לו הון תועפות אבל הטיפול לא יצליח.

באותה מידה - מה שנגזר על האדם זה האם ואיך יצליח לחתן את הילדים, ולא כמה כסף יהיה לו למטרה זו.
ולכן לא יעזור להעביר אפילו שקל מ"חשבון החתונות" ל"חשבון יישור שיניים" לדוגמא.

כמובן שמוטל עלינו לעשות את ההשתדלות המתאימה בכל תחום, בין בפרנסה השוטפת ובין בחיתון הילדים, אבל אין הגיון לשחרר את החגורה בהוצאות מסוימות מכיון שנראה שבכל מקרה לא יהיה מספיק להוצאות אחרות.
 

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
למה?
אם חוסכים בגמ"ח החישוב נכון.
אבל אם שמים בבורסה. למשך כל כך הרבה שנים אמור להיות תשואות יפות.
אולי לא לחתן את כל העשרה. אבל בהחלט יותר מרבע
בבורסה? אם אתה מתכוון לאיזה אפיק סולידי כמו אגרות חוב וכדו' הרווח הוא לא משמעותי בכלל.
ואם בסיכונים גבוהים כמו מטח ואופציות וכאלה, ובכן הייתי בסרט הזה. ואכן יש רווחים גדולים מאד....
להם!
 

בעילום שם

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כתיבה מדהימה ושנונה! יישר כח!
לגופם של דברים אין כמובן תשובה ברורה [או לא ברורה] לשאלה זו, אך ברור שיש הבדל של שמים וארץ בין מי שמגיע לחתן מתוך מצב כלכלי מאורגן, למי שמגיע עם מאזן שלילי משמעותי.
לפני כמה שנים שאלתי את מרן ר' גרשון זצ"ל כמה להתחייב עבור נישואי בתי, וענה לי 'כמנהג המדינה' [יל"ע מה כוונתו בתשובה זו, ואכמ"ל]. חזרתי ושאלתי, אבל מנין אביא את הכסף? חייך מרן חיוך עצוב ופרס ידיו כלפי מעלה...
 

איזהו

משתמש מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אך ברור שיש הבדל של שמים וארץ בין מי שמגיע לחתן מתוך מצב כלכלי מאורגן, למי שמגיע עם מאזן שלילי משמעותי.
וזו שאלתו
יש הבדל שמים וארץ בין החובות שנוצרים בעשרים שנה, לבין החובות שנוצרים בחתונה אחת
אז בשביל מה להתאמץ? (נראה לי (ואולי לו) שאפילו מי שיתפרע, ויקנה באגט פעמיים בשבוע, לא יגיע לחתונה אחת
 

מאסטר באקסל

משתמש מקצוען
קודם כל אציין שנוכח קריאת המכתב, לא ידעתי האם לצחוק או לבכות, אז החלטתי שב ואל תעשה עדיף.

אז כמה הערות, שכנראה הציבור יגיע אליהם בלית ברירה, (כשכולם יבינו שהסיפור על הגביר שחיפש בעלי חובות בכולל פונוביז מעל גיל שבעים, ולא מצא, כבר לא תקף להיום.)

א. הגמחים היום מציעים לשלם להם כסף כל חודש, כדי שבבוא היום תהיה לך ה"זכות" לקחת הלוואה.

לא מזלזל בהם, (גם אם זה ישמע בהמשך) אבל, מאיפה תחזיר את ההלוואה? אם אז תוכל לשלם אחרי החתונה של הילד, כל חודש אלף שקל, תוכל לשלם אותם גם אחורנית.

אפילו אם תחסוך "רק" 500₪ לכל ילד מאז שהוא נולד, ותשים אותו בבורסה על מחקה מדד, (לא המלצה, אבל אין מישהו ששם כסף על המדד בלי להזיז 21 שנה והפסיד, אז די לשטיות של "בבורסה אתה תפסיד את המכנסיים") תגיע לסכום של 277k. (לפי חשוב ראילי במיוחד של 7%, לאחר מיסוי.) שזה יותר מהסכום שתקבל בגמחים.

אז די לעודד את הציבור "לחתן בכבוד" עם הגמחים.

(ומי שאין לשים 500₪ בחודש לילד, שישים פחות, ועיין בסעיפים הבאים)

ב. אם אין לך, אל תיתן. במידה וכל אחד יתן רק מה שיש לו, השער של הבנות לא ילבין, כי אף אחד לא יצפה לקבל את הדמים (תרתי) של אברך שאין לו. ואין צורך להאריך, ידוע.

ג. לא כל זוג חייב לקנות דירה, ולגור בבית של הבנק. מי שאין לו שלא יקנה, וכך גם מי שלא יקנה דירה, יוכל לגור בכבוד בשכירות, שגם המחיר ירד אם לא לכל אחד תהיה דירה. (הטענה ששכירות היא כסף לפח, היא שטות מוחלטת. אם תרצו, אנמק.)

אני יודע, שזה לא נעים לאף אחד לשמוע את זה, אבל לאט לאט הציבור יתפקח ויבין שאין ברירה, ולשם זה ילך, ומי שילבין זה הבחור שידרוש הרבה.

וכל אחד שיעשה את זה לפני שהציבור יתפקח, יציל את נפשו.
 

mlpk

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
ואם בסיכונים גבוהים כמו מטח ואופציות וכאלה, ובכן הייתי בסרט הזה. ואכן יש רווחים גדולים מאד....
להם!
השאלה אם עשית זאת עם ליווי של מישהו שמכיר את העולם הזה, כי בגדול אפשר להגיע לתשואות מאוד גבוהות בהחלט!
אז בשביל מה להתאמץ? (נראה לי (ואולי לו) שאפילו מי שיתפרע, ויקנה באגט פעמיים בשבוע, לא יגיע לחתונה אחת
גם מי שיקנה פעמיים ביום...
:p:p:p
 

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
השאלה אם עשית זאת עם ליווי של מישהו שמכיר את העולם הזה, כי בגדול אפשר להגיע לתשואות מאוד גבוהות בהחלט!

גם מי שיקנה פעמיים ביום...
:p:p:p
יש לי ידע רב בתחום, הבעיה בעיקר היא פסיכולוגית ולא טכנית
 

מטרנה

משתמש רשום
קודם כל אציין שנוכח קריאת המכתב, לא ידעתי האם לצחוק או לבכות, אז החלטתי שב ואל תעשה עדיף.

אז כמה הערות, שכנראה הציבור יגיע אליהם בלית ברירה, (כשכולם יבינו שהסיפור על הגביר שחיפש בעלי חובות בכולל פונוביז מעל גיל שבעים, ולא מצא, כבר לא תקף להיום.)

א. הגמחים היום מציעים לשלם להם כסף כל חודש, כדי שבבוא היום תהיה לך ה"זכות" לקחת הלוואה.

לא מזלזל בהם, (גם אם זה ישמע בהמשך) אבל, מאיפה תחזיר את ההלוואה? אם אז תוכל לשלם אחרי החתונה של הילד, כל חודש אלף שקל, תוכל לשלם אותם גם אחורנית.

אפילו אם תחסוך "רק" 500₪ לכל ילד מאז שהוא נולד, ותשים אותו בבורסה על מחקה מדד, (לא המלצה, אבל אין מישהו ששם כסף על המדד בלי להזיז 21 שנה והפסיד, אז די לשטיות של "בבורסה אתה תפסיד את המכנסיים") תגיע לסכום של 277k. (לפי חשוב ראילי במיוחד של 7%, לאחר מיסוי.) שזה יותר מהסכום שתקבל בגמחים.

אז די לעודד את הציבור "לחתן בכבוד" עם הגמחים.

(ומי שאין לשים 500₪ בחודש לילד, שישים פחות, ועיין בסעיפים הבאים)

ב. אם אין לך, אל תיתן. במידה וכל אחד יתן רק מה שיש לו, השער של הבנות לא ילבין, כי אף אחד לא יצפה לקבל את הדמים (תרתי) של אברך שאין לו. ואין צורך להאריך, ידוע.

ג. לא כל זוג חייב לקנות דירה, ולגור בבית של הבנק. מי שאין לו שלא יקנה, וכך גם מי שלא יקנה דירה, יוכל לגור בכבוד בשכירות, שגם המחיר ירד אם לא לכל אחד תהיה דירה. (הטענה ששכירות היא כסף לפח, היא שטות מוחלטת. אם תרצו, אנמק.)

אני יודע, שזה לא נעים לאף אחד לשמוע את זה, אבל לאט לאט הציבור יתפקח ויבין שאין ברירה, ולשם זה ילך, ומי שילבין זה הבחור שידרוש הרבה.

וכל אחד שיעשה את זה לפני שהציבור יתפקח, יציל את נפשו.
למה שכירות זה לא כסף לפח?
 

הבוטח בהשם

משתמש מקצוען
ונשמע שלמרות שהוא לא היה חייב הוא שילם
מדברים כאן על עצם התשלום לא על ההתחייבויות על התשלום
נכון, אבל אינם דומים הדברים
אם היה לו קשה, לא היה משלם, מבלי לחץ בכלל לא שידוכי לא חברתי ולא שאר דברים
יש יש, אין אין
 

דודי אהרן

משתמש צעיר
שכנראה הציבור יגיע אליהם בלית ברירה, (כשכולם יבינו שהסיפור על הגביר שחיפש בעלי חובות בכולל פונוביז מעל גיל שבעים, ולא מצא, כבר לא תקף להיום.)
הקב"ה זן ומפרנס כן גם היום וגם מחר
מקרני ראמים ועד מחתני ילדים ומגלגלי חובות .
רק שכמובן האדם צריך לא להתפרע על החשבון !!!!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  18  פעמים

לוח מודעות

למעלה