דיון שאלה למומחי הכלכלה הנבונה החרדית

yro

משתמש צעיר
אמנם רמב"ם לומדים בבית המדרש, רק שביטחון הוא גם נושא שלומדים בבית המדרש. ולמעשה קשה לומר שיש נושא שאין מקומו בבית המדרש, וכשדנים על ביטחון יש לייבא לפרוג את הרמב"ם מבית המדרש ולא לסמוך על תחושות בטן.
אמנם רק התימנים נוהגים באופן גורף ע"פ הרמב"ם. אבל השו"ע מורכב בעיקר מרמב"ם רא"ש ורי"ף, וממילא ההלכה בנויה על לא מעט מפסקי הרמב"ם. וודאי שאם אין חולק ספיציפי על הרמב"ם, פוסקים כמותו. ולהרחיב בנושא ניתן בבית המדרש.
ואצטט מדברי החזון איש על ההגדרה הנכונה של מידת הביטחון. החזון איש באמונה וביטחון פרק ג' כותב: "טעות נושנת נתאזרחה בלב רבים במושג הביטחון ... חובה להאמין ... כי בטח יהיה הטוב ... ואין הוראה זו בביטחון נכונה, שכל שלא נתברר בנבואה גורל העתיד, אין העתיד מוכרע ... אבל עניין הביטחון הוא האמון שאין מקרה בעולם..."
רואים מדברי החזו"א שלסמוך ש"יהיה בסדר" זה לא קשור למידת הביטחון כלל. (בהמשך דבריו כותב החזו"א שביטחון מזויף גרוע מהיעדר ביטחון.)
זה מאד נחמד ליבא לפרוג את הרמב"ם, או כל ציטוט אחר.
אבל זה לא שונה מתחושת בטן.
בטחון והשתדלות זו סוגיה רחבה ומורכבת, שצריך ללבנה היטב, כמו כל סוגיה אחרת.
אם היה אפשר לסיים את הענין בציטוט מהרמב"ם, או כל ציטוט אחר. לא היה צורך ב"שער הבטחון" ב"חובת הלבבות".
וסוגיות - צריכות להתלבן במקום הראוי להם.
ועם כל הכבוד הראוי למשתמשי פרוג - כאן זה לא המקום.
שכל אחד ישאל וילמד מרבו, את הדרך המתאימה לו.
 

yro

משתמש צעיר
לכתוב
מכיון שהסוגיה רחבה ומורכבת, תמיד אפשר למצוא ציטוט המתאים לתחושת הבטן, ולצטטו כאילו הוא ואין בלתו....
(רק דוגמה קטנה, אפשר גם לצטט את הרמב"ם הזה -
ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני י"י לשרתו ולעובדו לדעה את י"י והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה י"י חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים
או את דברי החזו"א האלו -
יש עוד ממדת הבטחון, כי על הבוטח שורה רוח קדש ומתלוה עמו רוח עוז המבשרו כי אמנם יעזרהו ה'.
)

וכמו שכתבתי כבר - זו סוגיה ששרשיה בנושאים המורכבים ביותר (ידיעה ובחירה) ונשתברו עליה קולמוסים רבים.
אז לנסות לסכם במשפט אחד או לצטט קטע אחד - זה לא מעבר לתחושת בטן...
 

ירחמיאל שני

משתמש פעיל
בלת"ק
יש מכתב של הרב מאיר קסלר (התפרסם במודיעין עילית) בו הוא כותב שהוא שאל את הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל
לגבי נישואי ילדים אם להשקיע את הכסף
והגרי"ג ענה לו שישימו את זה בגמ"ח, ובגמ"ח רגיל , והוסיף "פירותיהן בעולם הזה"...
(אלו דברים שאדם אוכל פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא: וגמילות חסדים, )
 

ד. פריד

משתמש מקצוען
בלת"ק
יש מכתב של הרב מאיר קסלר (התפרסם במודיעין עילית) בו הוא כותב שהוא שאל את הגרי"ג אדלשטיין זצ"ל
לגבי נישואי ילדים אם להשקיע את הכסף
והגרי"ג ענה לו שישימו את זה בגמ"ח, ובגמ"ח רגיל , והוסיף "פירותיהן בעולם הזה"...
(אלו דברים שאדם אוכל פירותיהן בעולם הזה והקרן קיימת לו לעולם הבא: וגמילות חסדים, )
אכן בגמ"ח המרכזי ודומיו יש חשש לא מבוטל לגבי הקרן.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה