טור דעה מה עובר על טריא?

עו"ד נתן רוזנבלט

משתמש מקצוען
בשבועות האחרונים מתחוללת, בינתיים מתחת לפני השטח, סוג של רעידת אדמה אשר דרגתה טרם ידועה, וזאת באשר לעתידה של חברת "טריא". אם חלילה התחזיות האפוקליפסיות תתממשנה הרעד יורגש בבתים חרדים רבים מספור.

מי היא אותה טריא שאנו כה מתפללים לשלומה? מדובר בחברה צעירה מאוד (פחות מעשור) וסיפור הקמתה מעורר השראה:

אייל לחייאני, איש עסקים יליד ערד, ביקר בעיר הולדתו לפני כ12 שנים, הוא שוחח עם חברי ילדותו על הקשיים שהם נתקלים בהם, ובין היתר סיפרו לו כי הבנקים מסרבים להלוות להם מחמת הסטיגמה השלילית שיש לעיר, ואם כבר מלווים זה בתנאים קשים במיוחד. לחיאני כעס והחליט למצוא דרך לעקוף את הביורוקרטיה הבנקאית, הראש היהודי ממציא לנו פטנטים, וכך נולדה הפלטפורמה של "טריא" - גאונית בפשטותה ופשוטה בגאוניותה.

הרעיון הוא שבמקום שאנשים ילוו לבנק והבנק ילווה לאנשים אחרים בהפרשי ריבית עצומים, פשוט נחסוך את החוליה הבנקאית המיותרת בשרשרת המזון. וכך, אנשים ילוו ישירות לאנשים, הריבית הגבוהה תלך ישירות לכיסם של המלווים שישמחו להרוויח הרבה יותר על כספם, ובתמורה יהיו קצת פחות קפדניים מהבנקים הממוסדים הרגילים להלוות לחברות ענק ודורשים בטחונות בהתאם.

הרבה אנשים חושבים הרבה דברים (כולל כותב השורות) אבל לחיאני מתברר גם כגאון בארגון, הוא גייס כמה אנשי עסקים ויחד הקימו את החברה הזו, שהלוותה עד כה סכום עצום של קרוב לעשרה מיליארד שקלים ושינתה את עולם המשכנתאות ללא היכר, אך בעיקר הגיעה לעולם על מנת להציל, פשוטו כמשמעו, כעשרת אלפים משפחות חרדיות.

הזקנים בינינו (מעל גיל שלושים) זוכרים את התקופה שהייתה אך לפני כעשור, כאשר אלפי משפחות חרדיות היו תקועות בקבוצות רכישה שלא זזו שנים רבות, די אם נזכיר את נאות הפיסגה וגרין פארק במודיעין עילית, הרב כרמל בבית שמש ונתיבות, אחיסמך, ועוד רבים וטובים, סה"כ כעשרת אלפים משפחות, סדר גודל של העיר אלעד, היו תקועות בקבוצות קפואות. לכל קבוצה היה את התירוצים שלה וכולם נכונים, היה גם את ההנחה השגוייה בבסיס הניהול של הקבוצות כאילו אין קשר בין שכרו של המנהל לבין ההצלחה, אבל הסיבה המרכזית להקפאה העמוקה הייתה היעדר מימון, לאחר כמה פרשיות נוראיות של מעילות ענק בקבוצות רכישה (לא קשור לציבור החרדי, החבר'ה שלנו לא גנבים, בוודאי לא ברמה כזו), שום בנק לא הסכים להביא שקל הלוואה כמעט לשום קבוצה, ובלי כסף כידוע אין אפשרות לבנות כלום.

בעיה נוספת, וזה כבר כן קשור לציבור שלנו, היא היעדר הכנסות מספיקות. בעוד במשכנתא רגילה, אדם אמור להחזיר סכום נמוך יחסית היות וההלוואה מתפרסת למשך עשרות שנים, הרי שבהלוואות לצורך קבוצת רכישה, הפריסה היא לשנתיים שלוש, מה שאומר סכום גבוה כל חודש, והציבור שלנו מה לעשות לא יכול תמיד להוכיח יכולת להחזיר את הכסף הזה (לך תסביר להם על נויבירט וקופרמן), כך שגם קבוצות שכבר הצליחו למצוא בנק או חברת מימון חיצונית, התקשו להגיע לחיתום, דהיינו לשלב שכל חברי הקבוצה "מאושרים" (תרתי משמע).

וכאן הקב"ה שלח את טריא, החברה הסכימה להעלים חצי עין מכל הבעיות דלעיל והתחילה להזרים מיליארדים לקבוצות, היה זה חמצן - מחיה – מתים, שגרם להקמתן המהירה של אלפי אלפי דירות. גם בפרוייקטים שלא לקחו את טריא בסוף, (כמו אחיסמך) היה זה בהשראת החברה הזו, אשר מנכ"לה שחף ארליך (חילוני שמכיר אותנו היטיב וגם מרוויח עלינו היטיב, בשיחה איתי הסביר לי איך הוא יודע להבחין בין פלגי סאטמאר – דבר שאפילו אני לא יודע לעשות) פתח את השורות לציבור החרדי ופתר לנו את הבעיות. לא בחינם עשו זאת, הריבית של טריא ידועה לשימצה, אך עדיין מוטב מאשר אין דירה בכלל. זיכני הקב"ה לחלץ כמה וכמה קבוצות רכישה מתהום ההקפאה, ואני יכול לקבוע מפורשות שהעובדה שגרים בהם אלפי אנשים במקום לשלם שכירות עוד עשרות שנים, היא תודות לטריא.

אך כמו אחרי כל שבת נפלאה, גם כאן הגיע מוצאי שבת ובאו זמנים קשים, אין לנו מושג מה באמת קרה שם מאחורי הקלעים ומטבע הדברים אי אפשר להאמין לאיש, גם אין לי כל חשק להסתבך בתביעה על מילה לא נכונה, אז נאמר זאת כך: יש צרות בטריא. החברה מדברת על מאזן שלילי של הפקדות מול משיכות, שזה הליך טבעי שנוצר כתוצאה מהעלאת הרבית, מאוד הגיוני שקבוצה מוסדית למשל שהפקידה שם נניח מאה מיליון בגלל הריבית הגבוהה, מגלה פתאום שהיא יכולה לקבל היום אותן ריביות ואפילו יותר מכך, בשוק הבנקאות הרגיל והמובטח יותר. אפשר להאמין לטריא ואפשר גם שלא, ייתכן שהחור הוא עמוק יותר, כך או כך המצב עגום והוא נוגע לקבוצות רבות שעדיין לא נבנו. אני למשל מעורב מאוד בקבוצה מסויימת של 150 דירות בבית שמש, אנשים ממתינים שם 14 שנים (!) ורק לאחרונה כבר חתמו על כל המסמכים של טריא, והנה בום, הכל נעצר.

כך גם כל הקבוצות של מודיעין עילית, שכבר התחילו את הבנייה ועכשיו עתידן לוט בערפל. אלו שלא התחילו הם מצד אחד במצב יותר קשה, אך מאידך יכולות לחפש אלטרנטיבות. אם בשבועות הקרובים המצב של טריא לא יתייצב אנחנו נהיה בבעיה גדולה ונצטרך למצוא פתרון חילופי.

וכאן אני רוצה להציע פתרון חילופי, פשוט ביותר, להבנה ולביצוע:

להקים "טריא" משלנו, בדיוק כפי שכתבנו כאן בשבוע שעבר, הציבור החרדי מספיק בוגר על מנת לנהל את עצמו, ובין היתר להקים פלטפורמות פנימיות מעין זו.

יש בציבור הרבה אנשים וגופים עם כסף נזיל שהם היו מאוד רוצים לקבל עבורם את הרווח המקסימלי האפשרי (אצל אנ"ש מקפידים לא לקרוא לזה "ריבית" בשל הקונוטציות השליליות, לכן בבנק פאג"י למשל, מופיע בדף החשבון "תשלום עבור רווח"), הם רוצים את זה בביטחון מוחלט ואת זה קבוצות הרכישה יכולות להביא בשמחה, בכל אחת מהקבוצות מדובר בקרקע פרטית ששייכת באופן אבסולוטי לחברי הקבוצה ואם הם משעבדים אותה לטובת המלווים יש למלווים ביטחון מוחלט בקבלת הכסף בחזרה.

וכך שני הצדדים נהנים: הקונים שמחים לקבל הלוואה במקום טריא, עם ריביות טובות גם אם יקרות יותר מהבנק, אך עדיין זולות מהאלטרנטיבות.

המלווים מרוצים כי הם השקיעו את כספם באפיק הבטוח ביותר, במקום הכשר ביותר עם ההיתר עיסקה הכי מהודרת ועם הרווח הגבוה ביותר, והקרן קיימת להם לעולם הבא.

מי שמוכן להרים את הכפפה (הרווח הוא דמי התיווך וזה הרבה מאוד מאוד) שיפנה אליי, אני יכול להפנות אותו לשני הצדדים והשם יעזור.
 

דיאלוג

משתמש סופר מקצוען
מדובר בהמון המון כסף שצריך שישקיעו בשביל שיהיה ריווחי ויעיל.
כבר דנו בזה פעם כאן על הקמת בנק חרדי
זה כמעט שווה לזה..
טריא הוא ''בנק'' ציבורי-חברתי לכל דבר, הפקדות / הלוואות / ריביות
עם מחזור של מליארדים.
אצלנו ב"ה יש גמ"ח מרכזי ועוד כמה, אם כולם היו משקיעים ב'טריא חרדית' כמובן זה היה עובד
אבל כרגע.. אפשרי אבל קשה.
צריך כ10,000 חרדים שכל אחד ישים לפחות 1000 ש"ח בשביל שיהיה ממה להתחיל
 

עו"ד נתן רוזנבלט

משתמש מקצוען
מדובר בהמון המון כסף שצריך שישקיעו בשביל שיהיה ריווחי ויעיל.
כבר דנו בזה פעם כאן על הקמת בנק חרדי
זה כמעט שווה לזה..
טריא הוא ''בנק'' ציבורי-חברתי לכל דבר, הפקדות / הלוואות / ריביות
עם מחזור של מליארדים.
אצלנו ב"ה יש גמ"ח מרכזי ועוד כמה, אם כולם היו משקיעים ב'טריא חרדית' כמובן זה היה עובד
אבל כרגע.. אפשרי אבל קשה.
צריך כ10,000 חרדים שכל אחד ישים לפחות 1000 ש"ח בשביל שיהיה ממה להתחיל
עשרת אלפים שישקיעו אלף שח זה לא מספיק לדעתי. כולה עשרה מיליון.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  1  פעמים

לוח מודעות

למעלה