מה הכוונה?מי מדבר כעת ב80-20 זה נגיש הרבה יותר.
מה הכוונה?מי מדבר כעת ב80-20 זה נגיש הרבה יותר.
אוכולסיות ישראל תכפיל את עצמה עוד עשוריים+לכאורה די ברור שבמציאות של היום 2023 גם שרון לא יכל לבצע כזה תהליך.
שבהתחלה בחתימת חוזה צריך הון עצמי רק 20 % וזה ייחסית קצת (כמובן תלוי איפה)מה הכוונה?
שחרדים לא רצוים בערים חילוניות, זה ביקוש מהשטחאגב, לכל מי שמדבר על פריפריה (ואני עצמי מושקע בעיר חצי פריפריאלית) קחו בחשבון שהרבה כלכלנים טוענים שתשובה למצוקת הדיור היא לא לבנות ערים חדשות אלא להרחיב את הקיימות ובעיקר במרכז הארץ במעגלים ברורים של כבישים וקוי רכבת. כמו שכל הערים הגדולות באירופה ובארה"ב התרחבו עם השנים לאורך תוואי המסילות והדרכים.
ובשום מדינה מערבית לא בונים עיר חדשה כיום, אם לא שיש ביקוש מהשטח (כמו עיירה ליד נמל, אבל לא לבנות עיירה ולתכנן לידו נמל).
פינוי בינוי בכלל לא ריווחי למדינה, זה צורך בשביל להתמודד עם האסון הקרב של רעידת אדמהלפי התזה הזאת, הפריפריה לא רווחית והמשאבים של לקיים אותה הם גדולים מאשר המרכז, אמנם יש חשיבות אסטרטגית למקומות האלה, וזאת הסיבה שערים כמו קריית שמונה, עכו מזרח, חריש וקיבוצי עוטף עזה נבנות- כדי לתפוס גבול או לקטוע רצף דמוגרפי, אבל מבחינת רווחיות קל יותר לבנות עוד את השטח שבין ראשל"צ ללוד ורמלה ולעשות פינוי בינוי ענקי בכל שכונה שפחות מ10 קומות במרכז עם תשתיות וקוי מטרו, מאשר להקים עיר מאפס.
עם יהיה רכבות מהירות זה יגיע הרבה יותר צפוני לנתניה ודרומי ליבנהכמו כל דבר במדינה שמשתנה בשלושה העשורים האחרונות ממדיניות ריכוזית/סוציאליסטית/מפאיניקית לפריזמה צרה של תועלתניות כלכלית גם התחבורה והבניה עוברים לשם ובקצב הכי איטי מטבע הדברים אבל זה ממש בפתח.
בעשורים הקרובים שקוי המטרו והרכבת ירשתו את גוש דן מרעננה וכפר סבא ועד ועד רחובות וקריית עקרון, שאליהם יצטרפו רכבות מהירות מהדרום והצפון הקרובים (נתניה/יבנה)
אתה מתכוון שבני ברק תעבור פינוי בינוי ל15 קומות והציבור החרדי יגור שם?סיכוי גדול שהביקוש הקשיח של הציבור החרדי ימשיך להתרכז במרכז הארץ ולו בגלל פערי המשכורות הגיאוגרפים שקיימים כבר היום.
תילה נראה לי על המסילה, צריך רק להוסיף תחנהבציבור שלנו שמתבסס עוד יותר על תח"צ, והחכים שלנו כבר מהיום צריכים להתחיל לדבר על קוי רכבת לכסיף ותילה,
המסקנא שלך צריכה להיות הפוכהעל רכק"ל שמתחברת לרכבת מהירה בבית שמש וכן הלאה, זה אחד הנושאים הכי חשובים שיאפשרו פריחה אמיתית בדרום ובצפון החרדי, ובמיוחד שאפשר לעטוף את זה בכותרת שכ"כ אהובה על התקשורת "שילוב ואינטגרציה של החרדים בשוק התעסוקה הישראלי".
אגב, כל מי שמתכנן השקעה נדלנית לטווח ארוך (25 +) חייב לחשב את זה בסל השיקולים. ויש מקומות כמו מרכז פ"ת/קרית אתא? או אזורים שונים ברחובות שמגדרים מחיר נמוך יחסית כיום אבל בקרבת תוואי של רכק"ל/מטרו עתידי. או מרכזי הערים שקרובים לרכבת מהירה למרכז הארץ וכן הלאה.
זה לא ביקוש מהשטח לפריפריה אלא חוסר בהיצע במרכז. ואפשר לפתור את זה כמו שפיר ובית שמש.שחרדים לא רצוים בערים חילוניות, זה ביקוש מהשטח
מעבר לזה אין תוכניות לערים לדשות
אגב בדיוק בגלל זה נוצר תוכנית תילה
מחד לא לבנות ערים חדשות, ומצד שני הציבור החרדי כן צריך ערים חדשות
ממש טעות. זה רווחי לכלכלה. (ממילא גם המדינה תרויח בתורה דרך המיסוי ברווחי החברות והעובדים)פינוי בינוי בכלל לא ריווחי למדינה, זה צורך בשביל להתמודד עם האסון הקרב של רעידת אדמה
המדינה לא מקבלת על זה כסף, ורק מוציאה על תוספת של מבני ציבור חדשים, ותשתיות תחבורה
המטרו ו3 הרכבות בגוש דן, זה לבד הוצאה של 200 מליארד לפחות
הדייר ממש לא משלם את זה, יש מענקי איזון ופיתוח אדירים בכל עיר חדשה. כל עלות התתשתיות היא ממשלתית, אם כבר הפוך בעיר רגילה הדייר משלם באמצעות ארנונה את התחזוק המתמיד של התשתיות הישנות והבלתי מספיקות, (וגם בפינוי בינוי זה נופל על העירייה-קרי הדיירים- אבל זה עדיין רווחי לה או שהיא מתמחרת את זה ליזם תמורת האישור לפרויקט), מה שבעיר חדשה הדייר מקבל חדש ונוצץ והארנונה הולכת לשיפור מעל הנורמה.- איפה יש בתי ספר חדשים בת"א ובחיפה או במודיעין ובחריש?בלהקים עיר מאפס כל דייר משלם את כל הפיתוח שלו כולל תשתיות מחלפים ומבני ציבור הכל כלול
בפינוי בינוי המדינה לא מקבלת כלום
גם וגם. הקהילות ברחובות ופ"ת שילשו את עצמם בעשור האחרון. ב"ב פחות ריאלי עכשיו, כנראה בעוד עשור זה יהיה יותר הגיוני כלכלית אבל מי יודעעם יהיה רכבות מהירות זה יגיע הרבה יותר צפוני לנתניה ודרומי ליבנה
אתה מתכוון שבני ברק תעבור פינוי בינוי ל15 קומות והציבור החרדי יגור שם?
או שהחרדים ישלמו יותר יקר מהחילונים על ראשון לציון?
אכן. אבל צריך קו מהיר לת"א וב"ב וירושלים ולא קו מאסף בכל הדרוםתילה נראה לי על המסילה, צריך רק להוסיף תחנה
רכבת מהירה היא בתדירות פחותה, ואחי"ז צריך עוד קו פנימי בתוך גוש דן/חיפה , אז זה מוגבל יחסית כנראה שזה עד אשדוד-אשקלון בדרום. בצפון כנראה שמאיפה שלא תהיה גישב נוחה לגוש דן תהיה כבר בתוך מטרופולין חיפה.רכבות מהירות אמורות להפחית את העדפה לגוש דן/מרכז, לטובת ווילות ודירות גדולות בפירפרייה שצמודה לרכבת
פינוי בינוי בכלל לא ריווחי למדינה, זה צורך בשביל להתמודד עם האסון הקרב של רעידת אדמה
המדינה לא מקבלת על זה כסף, ורק מוציאה על תוספת של מבני ציבור חדשים,
מעניין.אגב, לכל מי שמדבר על פריפריה (ואני עצמי מושקע בעיר חצי פריפריאלית) קחו בחשבון שהרבה כלכלנים טוענים שתשובה למצוקת הדיור היא לא לבנות ערים חדשות אלא להרחיב את הקיימות ובעיקר במרכז הארץ במעגלים ברורים של כבישים וקוי רכבת. כמו שכל הערים הגדולות באירופה ובארה"ב התרחבו עם השנים לאורך תוואי המסילות והדרכים.
ובשום מדינה מערבית לא בונים עיר חדשה כיום, אם לא שיש ביקוש מהשטח (כמו עיירה ליד נמל, אבל לא לבנות עיירה ולתכנן לידו נמל).
לפי התזה הזאת, הפריפריה לא רווחית והמשאבים של לקיים אותה הם גדולים מאשר המרכז, אמנם יש חשיבות אסטרטגית למקומות האלה, וזאת הסיבה שערים כמו קריית שמונה, עכו מזרח, חריש וקיבוצי עוטף עזה נבנות- כדי לתפוס גבול או לקטוע רצף דמוגרפי, אבל מבחינת רווחיות קל יותר לבנות עוד את השטח שבין ראשל"צ ללוד ורמלה ולעשות פינוי בינוי ענקי בכל שכונה שפחות מ10 קומות במרכז עם תשתיות וקוי מטרו, מאשר להקים עיר מאפס.
אתה צודק חלקית.מעניין.
בעצם לפי איך שאתה רואה את הדברים
היחס בין המרכז לפרייפריה הולך להיות חזק חזק לטובת המרכז
המרכז ימשיך לגדול ולהתרחב והפרייפריה תמשיך להישען על המרכז
אני לתומי חשבתי דווקא הפוך
שהתנועה במרכז תשתפר יהיה הרבה יותר קל לתושבי הפרייפריה לגור שם
כי היום מי שגר בפרייפריה
מלבד מה שהוא צריך לנסוע עד למרכז
גם במרכז הוא צריך להתקע עם תחבורה קשה עד בלתי אפשרית
ברגע שזה ייפתר
אז יהיה הרבה יותר קל גם לתושבי הפרייפריה
להרחיב את מעגל התעסוקה שלהם לכיוון המרכז
וממילא הביקוש לפרייפריה (אודות לפערי המחירים בדיור)
יגדל
נכון.אתה צודק חלקית.
אבל מי שצריך לנסוע בקו אוטובוס שעומד בפקקים לת"א, אפילו שבאמצע הדרך הוא כבר נכנס למטרו שגם הוא בסופו של יום יכול לקחת 25-40 דקות,
או מי שצריך רכב/אוטובוס לרכבת שתיקח אותו למרכז ומשם מטרו, אז שוב הכל ביחד זה 3 שעות בפקקים.
כן ברור לפריפיריות הקרובות התכוונתי.לכן זה רלוונטי למי שנמצא על ציר תחבורה מהיר למרכז, ובעיקר בפריפריות קרובות יחסית
כי בערים המערביות אין גידול אוכלוסין כמו בישראל.בשום מדינה מערבית לא בונים עיר חדשה כיום
אם יבנו ב30 שנה הקרובות רק במרכז אז גם המטרו לא יספיק ויצטרכו עוד קווים ועוד רכבות ותדירות הרבה יותר גבוהה, בכלל לא בטוח שיותר זול לבנות רק במרכז מאשר בפריפריה, גם אם הדירות החדשות יהיו במרכז צריך בתי ספר ותשתיות חדשות, ולבנות מטרו תת קרקעי הרבה יותר יקר מלבנות מסילה או כביש רגיל לעיר חדשה.לפי התזה הזאת, הפריפריה לא רווחית והמשאבים של לקיים אותה הם גדולים מאשר המרכז, אמנם יש חשיבות אסטרטגית למקומות האלה, וזאת הסיבה שערים כמו קריית שמונה, עכו מזרח, חריש וקיבוצי עוטף עזה נבנות- כדי לתפוס גבול או לקטוע רצף דמוגרפי, אבל מבחינת רווחיות קל יותר לבנות עוד את השטח שבין ראשל"צ ללוד ורמלה ולעשות פינוי בינוי ענקי בכל שכונה שפחות מ10 קומות במרכז עם תשתיות וקוי מטרו, מאשר להקים עיר מאפס.
גם במדינות שהיה בהם גידול אוכלוסין בגלל /עליה/הגירה במיוחד בין אזורים ומדינות באיחוד האירופי או בין מדינות בארה"בכי בערים המערביות אין גידול אוכלוסין כמו בישראל.
אם יבנו ב30 שנה הקרובות רק במרכז אז גם המטרו לא יספיק ויצטרכו עוד קווים ועוד רכבות ותדירות הרבה יותר גבוהה, בכלל לא בטוח שיותר זול לבנות רק במרכז מאשר בפריפריה, גם אם הדירות החדשות יהיו במרכז צריך בתי ספר ותשתיות חדשות, ולבנות מטרו תת קרקעי הרבה יותר יקר מלבנות מסילה או כביש רגיל לעיר חדשה.
אם אתה רוצה מקום עם גידול אוכלוסין אמיתי אז תשווה לסין וכדומה לא לאירופה וארה"ב. לא יודע מה בדיוק קורה בין מדינות בארה"ב אבל גם בארה"ב יש הרבה ערים "בפריפריה", רק שארה"ב הרבה יותר גדולה מישראל גם ביחס למספר תושבים ולכן יש יותר שטחים ריקים.גם במדינות שהיה בהם גידול אוכלוסין בגלל /עליה/הגירה במיוחד בין אזורים ומדינות באיחוד האירופי או בין מדינות בארה"ב
אתה מסביר יפה מאוד למה כדאי להשקיע במטרו (במקום שאנשים ייסעו ברכבים פרטיים)יש פער עצום בין הוצאה לשם צמיחה כמו מטרו, לבין הוצאה תקציבית על הוצאות פיתוח רגילות ובמיוחד עיר חדשה לגמרי שדורשת מענקי פיתוח ואיזון גדולים. ההוצאה הרארשונה היא רווחית ואף זה מתבטא בכך שהממשלה יכולה להנפיק אג"ח יעודי זול לכך או להשיג מימון עסקי תמורת אחוזי רווחים עתידיים, וההוצאה השניה תבוא מכספי מיסים או גרעון.
בנוסף איפה שאין תח"צ יעילה, הממשלה משקיעה סכומים גדולים בפיתוח מחלפים ותשתיות שימנעו פקקים בכניסה לערים, בלי לקבל החזרים על כך בשונה ממטרו.
סין היא לא מדינה מערבית. לטוב ולרע , ואגב היא מסין יש כמה דוגמאות טובות של רים שנבנו ונשארו ריקות, אבל שוב א"א להוכיח או לדמות בכלל מדינה בלי חסמים מצד אחד, ובלי שוק תעסוקתי חופשי מאידך.אם אתה רוצה מקום עם גידול אוכלוסין אמיתי אז תשווה לסין וכדומה לא לאירופה וארה"ב.
אכן, באר שבע הממשלה מנסה להפוך אותו למטרופולין עצמאי בדומה לחיפה.אבל אני מדבר על פיתוח באר שבע לדוגמא, ואז תושבים שיגורו בסביבה של באר שבע או שירוויחו הרבה בבאר שבע, או שתהיה להם תחבורה מהירה למרכז (רכבת 250 קמ"ש) וגם כן יתרמו לתעסוקה. בכל אופן מטרו זה פתרון התחבורה הכי יקר (לא אומר שזה לא מוצדק במרכז שאין ברירה אחרת, אבל לא בהכרח יותר כלכלי מלפתח את הפריפריה).
ברור. למיטב ידיעתי אין מדינה מערבית עם גידול אוכלוסין כמו ישראל.סין היא לא מדינה מערבית
מי שגר בדימונה, נסיעה פנימית 10 דק', עולים לרכבת המהירה 250 קמ"ש, תוך חצי שעה נמצאים בתל אביב. יורדים מהרכבת המהירה ועולים על המטרו/רכבת קלה של גוש דן עוד 10 דק', נמצאים בעבודה תוך שעה+-.מהקרבה למרכז עם רכבת מהירה לא הייתי בונה, כמו שאמרו פה כבר כי זה נגיש רק למי שמתגורר בקרבת הרכבת המהירה (או העבודה ממש ליד התחנה), כי קו תח"צ אליה וממנה ליעד והתיאום ביניהם (היא לא כמו רכק"ל מטרו שכל 3-6 דקות) כנראה יקח מדי זמן
החברה החרדית | דעההחברה החרדית | טור סופ"ש
באוצר וברשות המסים כבר הבינו: כך קונים דירה במגזר החרדי בלי הון עצמי
בזמן שהתקשורת סערה על הלבנות ההון והקומבינות מאחורי המשכנתאות בחברה החרדית, נראה שפספסנו את החידה האמיתית: איך הזוגות הצעירים מגרדים את ההון העצמי הדרוש • הם מדווחים על מחיר דירה הרבה יותר גבוה ומקבלים משכנתה בלי להוציא שקל
דרור מרמור13:00
כל מילה פנינה למרות שאפשר לחלוק על חלק מהנתונים, הכיוון מדוייק.החברה החרדית | דעה
הציבור החרדי לא מקמבן את הרשויות כדי לרכוש דירה
לחברה החרדית אין מנגנון של קומבינות שנועד להוציא משכנתאות ללא הון עצמי • תגובה לטורו של דרור מרמור מסוף השבוע האחרון
קובי טורנהיים21.08.2023
הכותב הוא יועץ משכנתאות ושותף במשרד תיווך, בעל תואר בכלכלה עם התמחות בשמאות מקרקעין
"איך החרדים מצליחים לרכוש דירה ואני לא?" - השאלה הזו היא הבסיס לגל כתבות השנאה ששוטף את העיתונות והרשתות החברתיות בתקופה האחרונה נגד הציבור החרדי, בהן החרדים מואשמים בעבירות החמורות ביותר שיש בתחום הכלכלי - הלבנת הון, העלמות מס, שקרים והונאות, והכול תוך הכללות חסרות פרופורציה ונוטלות קשר עם המציאות, גם במחיר של "הפללת" הבנקים, השמאים ורשויות המס כמשתפי פעולה עם החרדים.
במקום לנסות להבין שהציבור החרדי, בהכללה, חי בפלנטה אחרת מבחינה כלכלית, ורמת ההוצאות השוטפת שלו שונה לחלוטין מרמת ההוצאות של משפחה ישראלית קלאסית - יותר נוח להיתפס בבדל מידע ולבנות עליו תיאוריות שהחרדים משקרים, וכך להרוג שתי ציפורים במכה: האחת לפתור את התעלומה איך החרדים רוכשים דירות; והשנייה שהחרדים שקרנים - ולצערי נוח להרבה אנשים עם הנרטיב הזה.
הפרכת ספקולציות
באיזשהו מקום עולה הרושם שלא משנה כמה ננסה להסביר ולהפריך את הספקולציות הללו, תמיד תבוא המצאה יצירתית אחרת במעגל אינסופי.
כעת נגיב באופן פרטני לטורו של דרור מרמור מסוף השבוע האחרון ("באוצר וברשות המסים כבר הבינו: כך קונים דירה במגזר החרדי בלי הון עצמי", 18.08.2023). נעבור לעובדות, ואתייחס רק לחלק מהשגיאות השזורות בטור.
1. בטור, מרמור הציג תיאוריה שהחרדים רוכשים דירה ב־100% מימון בלי להביא הון עצמי כלל, זאת על־ידי ניפוח שווי הנכס הנרכש. לשם המחשה: מחיר השוק של הדירה הוא 750 אלף שקל, אבל החרדים מדווחים על מחיר רכישה של מיליון שקל, ועל זה הם מקבלים משכנתה של 75% שהם 750,000 שקל, שזה השווי המלא של הנכס ובעצם רכשו דירה בלי להביא הון עצמי.
https://www.globes.co.il/news/article.aspx
רק לשם המחשה, כמה כוכבים צריכים להסתדר כדי שהונאה כזו תצא לפועל: צריך שהקונה, המוכר, עורך הדין של הצדדים, השמאי והבנקים ישתפו פעולה, ואני מצטט מהכתבה "לכולם יש אינטרס לגלגל את השקר", "רבים באוצר וברשות המסים מודעים לקומבינה הגדולה, אבל אין להם כלים אמיתיים לטפל בה", "לא לציטוט במשרד המשפטים הודו שהם פשוט לא סומכים על הנתונים המדווחים (מבני ברק)". כלומר, גם רשויות המס ומשרד האוצר מעלימים עין מההונאה. לקורא התמים עולה הרושם שהמדינה בפשיטת רגל מוסרית. כל־כך הרבה גופים משתפים פעולה כדי שהחרדים יוכלו לרכוש דירות בלי להביא הון עצמי - זה נראה לכם הגיוני? כיועץ משכנתאות בעל תואר בכלכלה עם התמחות בשמאות מקרקעין, לקח לי זמן להאמין שכתב כלכלי כה בכיר כתב את הדברים האלה.
נתונים שקופים
2. לרשות המסים יש נתונים על כלל העסקאות במדינה, כל חריגה ממחיר חוזה ברמה כזו של 33% מדליקה נורות אדומות ותוביל לפתיחת חקירה. כן, גם חריגה כלפי מעלה וגם חריגה כלפי מטה במחיר המדווח מובילה לחקירה. זאת בניגוד לנאמר בטור של מרמור שרק חריגה כלפי מטה מעלה חשד.
3. מבחינה מתמטית זה לא הגיוני. מרמור צייר תמונה לפיה יש מחיר אמיתי נמוך, ויש מחיר גבוה לחרדים המקמבנים, שהרי לטענתו זו שיטה, וכל החרדים מקמבנים כך.
- פרסומת -
כמו כן, הוא ציין כי השיטה הזו רצה כבר שנים, לפיכך בסבב הראשון מחיר הדירה היה 750 אלף שקל ודיווחו על מיליון שקל. אתם מסכימים שלאחר עשר עסקאות בלבד, אף מוכר לא יהיה פראייר למכור ב־750 אלף שקל, אלא ירצה לקבל מיליון שקל כמו שראה באתר רשות המסים ובאתרי הנדל"ן שמושכים נתונים מאתר רשות המסים, אז לאחר עשר עסקאות המחיר האמיתי הוא מיליון שקל, והחרדי המקמבן צריך לדווח ולקבל שמאות של 1,330,000 שקל.
לאחר עשר עסקאות נוספות המחיר החדש הוא 1,330,000, והחרדי המקמבן צריך לדווח ולקבל שמאות של 1,773,000 שקל, וכן הלאה כאשר לאחר 100 עסקאות בלבד (הציבור החרדי עושה בחודש מאות עסקאות) אנחנו מגיעים לשווי נכס של 10 מיליון שקל. אפשר לבדוק בקלות כמה דירות זינקו ממחיר של 750 אלף שקל למחיר של 10 מיליון שקל תוך שנה. רמז: אפילו לא אחת.
אז איך בכל זאת החרדים רוכשים דירות? זה כבר חומר לטור נפרד, אבל בבסיסו עומדת הסתפקות במועט, תמיכה קהילתית, התגייסות של כל המשפחה ורכישת דירות בגיל צעיר מיד ובסמוך למועד החתונה שבדרך־כלל נע בין גיל 20 ל־24.
התאוריה הרווחת לאחרונה במערב שמעדיפה בניה וציפוף על פני עיר חדשה כמובן לא מבוססת על יסוד כלכלי כי הריסה+פינוי+שכירות+פיצוי זה דבר מאוד מאוד יקר וכמובן לא בר השואה לבניה חדשה על קרקע בתולה,אגב, לכל מי שמדבר על פריפריה (ואני עצמי מושקע בעיר חצי פריפריאלית) קחו בחשבון שהרבה כלכלנים טוענים שתשובה למצוקת הדיור היא לא לבנות ערים חדשות אלא להרחיב את הקיימות ובעיקר במרכז הארץ במעגלים ברורים של כבישים וקוי רכבת. כמו שכל הערים הגדולות באירופה ובארה"ב התרחבו עם השנים לאורך תוואי המסילות והדרכים.
ובשום מדינה מערבית לא בונים עיר חדשה כיום, אם לא שיש ביקוש מהשטח (כמו עיירה ליד נמל, אבל לא לבנות עיירה ולתכנן לידו נמל).
לפי התזה הזאת, הפריפריה לא רווחית והמשאבים של לקיים אותה הם גדולים מאשר המרכז, אמנם יש חשיבות אסטרטגית למקומות האלה, וזאת הסיבה שערים כמו קריית שמונה, עכו מזרח, חריש וקיבוצי עוטף עזה נבנות- כדי לתפוס גבול או לקטוע רצף דמוגרפי, אבל מבחינת רווחיות קל יותר לבנות עוד את השטח שבין ראשל"צ ללוד ורמלה ולעשות פינוי בינוי ענקי בכל שכונה שפחות מ10 קומות במרכז עם תשתיות וקוי מטרו, מאשר להקים עיר מאפס.
כמו כל דבר במדינה שמשתנה בשלושה העשורים האחרונות ממדיניות ריכוזית/סוציאליסטית/מפאיניקית לפריזמה צרה של תועלתניות כלכלית גם התחבורה והבניה עוברים לשם ובקצב הכי איטי מטבע הדברים אבל זה ממש בפתח.
בעשורים הקרובים שקוי המטרו והרכבת ירשתו את גוש דן מרעננה וכפר סבא ועד ועד רחובות וקריית עקרון, שאליהם יצטרפו רכבות מהירות מהדרום והצפון הקרובים (נתניה/יבנה) סיכוי גדול שהביקוש הקשיח של הציבור החרדי ימשיך להתרכז במרכז הארץ ולו בגלל פערי המשכורות הגיאוגרפים שקיימים כבר היום.
בציבור שלנו שמתבסס עוד יותר על תח"צ, והחכים שלנו כבר מהיום צריכים להתחיל לדבר על קוי רכבת לכסיף ותילה, על רכק"ל שמתחברת לרכבת מהירה בבית שמש וכן הלאה, זה אחד הנושאים הכי חשובים שיאפשרו פריחה אמיתית בדרום ובצפון החרדי, ובמיוחד שאפשר לעטוף את זה בכותרת שכ"כ אהובה על התקשורת "שילוב ואינטגרציה של החרדים בשוק התעסוקה הישראלי".
אגב, כל מי שמתכנן השקעה נדלנית לטווח ארוך (25 +) חייב לחשב את זה בסל השיקולים. ויש מקומות כמו מרכז פ"ת/קרית אתא או אזורים שונים ברחובות שמגדרים מחיר נמוך יחסית כיום אבל בקרבת תוואי של רכק"ל/מטרו עתידי. או מרכזי הערים שקרובים לרכבת מהירה למרכז הארץ וכן הלאה.
זה לא קשור לקיימות ולתכנון אקולוגי.התאוריה הרווחת לאחרונה במערב שמעדיפה בניה וציפוף על פני עיר חדשה כמובן לא מבוססת על יסוד כלכלי כי הריסה+פינוי+שכירות+פיצוי זה דבר מאוד מאוד יקר וכמובן לא בר השואה לבניה חדשה על קרקע בתולה,
כמו״כ הצפיפות, הפקקים, המחסור החמור בחניות, והעלויות המטורפות של בניה ותחזוק של רכבות ורק״לות היא בזבוז מיליארדים שהיה נחסך במקרה של בניה חדשה ומרווחת
גם עלויות הבניה לגובה, משאבות, מעליות מהירות, מערכות אויר, אש ובטיחות מייקרים משמעותית הן את עלויות הבניה והן התחזוקה (ועד בית ממוצע 500 ש״ח לחודש) ועוד יגיע לממדים מבהילים בעוד עשור או שנים כשיתחיל המיכשור להתבלות...
התאוריה כולה מבוססת על רעיונות חדשניים והזוים של ״קימות״ כדור הארץ ש״עלול״ להתחמם עד בלי יושב אם לא נרוץ להציל אותו מעצמו בגלל פלישת בני האדם לשטחי המחיה המקודשים של החי-צומח-דומם,
והחשש האמיתי לאריכות ימיהם ושנותם של התנים והזאבים שנפגעים אנושות מהפלישה האכזרית של בני האדם לאדמותיהם הפרטיות,
זה הטיעון היחיד שמצדיק את הקטסטרופה התכנונית של פקקים בלתי נגמרים, של עליה וירידה מרכבת לרכבת שאף פעם לא נוסעת ליעד הרצוי, ושל בניה של דירות חדשות במחירים של פי 2 ויותר מבניה רגילה
(אגב התאוריות האלה יכולות להתקיים המדינות המערב שסובלות מירידה בילודה ולא במדינות הצומחות במזרח שצריכות להתמודד עם המציאות ולא עם חלומות, למעט מדינת ישראל שבה אפשר לחיות בדמיון למרות המציאות הקשה)
(יש עוד טיעון קומוניסטי אכזרי שמשמש בעיקר בישראל שגורס שככל שנייקר את מחירי הדירות אנשים יעבדו יותר=ירויחו יותר כסף=ישלמו יותר מס, הנה לך היגיון כלכלי שאמור להכריח אותך לעבוד עד צאת הנשמה כדי להכניס עוד כמה שקלים לקופה הקומונרית המקודשת)
בציבור שלנו שיודע לחשוב עניינית ומחוץ לקופסה ולא מחוייב לדעות המתחלפות המוכתבות באוניברסיטאות המערב חדשים לבקרים צריכים לדבר על תכנון נכון של התח״צ לפי צרכי התושבים ולא לפי תאוריות תלושות מהמציאות,
צריכים לדבר על אוטובוסים ממקום למקום במקום אוטובוסים עיקריים + אוטובוסים מזינים + אוטובוסים מפזרים ועוד קצת הליכה רגלית שיפה לבריאות,
צריכים להבין שבעיר חרדית עם נסועה גבוה בתח״צ יש צידוק מוסרי חברתי וכלכלי לאוטובוס מכל שכונה או 2 לעיר הגדולה הסמוכה, אין שום טעם שתושבי שכונות ירושלים לדוגמא יאלצו ליסוע למרכז העיר במשך 40 דק׳ כדי לעלות על אוטובוס לבני ברק שיתקע אותם עוד 40 דק׳ עד היציאה מהעיר, בעוד הביקוש בשכונתם מצדיק הוצאה של אוטובוס לפחות כל שעה עגולה ישירות בלי פקקים בלי עליה וירידה מאוטובוסים שונים בלי לבזבז זמן ואנרגיות כשהרבה פעמים נחסך זמן נוסף בגלל קירבה גאוגרפית של השכונה לעומת מרכז העיר
צריכים לדבר על מחלפים גדולים וכבישים רחבים שיאפשרו נסועה גבוה של תחבורה ציבורית ופרטית בלי פקקים ורמזורים ולא על רכבות קלות שנוסעות לאט לא גמישות במסלול לא מגיעות ליעד ומוסיפות רמזורים ופקקים בכל מקום
צריך לדבר על כבישים צפופים ופקקים בלתי נגמרים כי הממשלה העדיפה לבנות שבילי אופנים רחבים ושוממים.
ובקיצור צריך להציף את צרכי התושבים ולא את תאוריות מגדלי השן הצדקניים.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: