טור דעה סערת המשכנתאות לחרדים

פרוגפרוגנדה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
D I G I T A L
וממילא לרוב מי שגר בקריית שמונה או ירוחם לא תהיה לו עבודה בשכר הוגן. (אמנם תמיד יהיו חלק עצמאים או המקצועות הנדרשים באופן מקומי כמו טכנאי ועו"ד, אבל לא כל מי שתחום עיסוקו הוא גלובאלי יותר, כמו ניהול חשבונות, עבודה ממשלתית או הייטק)
זה נכון אבל לצורך הדוגמא באר שבע או חיפה
יש שם משרות ממשלתיות הנהלת חשבונות והייטק
פי 30 ממודיעין עילית ולמרות זאת הדירות יותר יקרות במודיעין עילית ובית שמש
 

אהבת עולם

משתמש סופר מקצוען
D I G I T A L
היצע וביקוש הם הכללים הבסיסיים של כלכלת מוצרי צריכה
אך דירה מעבר להיותה מוצר צריכה משמשת גם כסוג של מכשיר פיננסי, דרך פוטנציאל ההשקעה שבה
מה שיוצר לשוק זה גם מאפיינים דומים לשוק ההון, שכללי המשחק בו הם ציפיות השחקנים ולא היצע וביקוש
אי אפשר להתעלם מזה בניתוח מצב הדיור בישראל
כמו שאי אפשר להתעלם ממגמות חברתיות ותרבותיות בעלות השפעה קריטית בתחום.

לפי ראות עיני, פרשנות מחירי הדיור במבט המצומצם לכללי ההיצע והביקוש היא חלקית עד כדי חוסר רלוונטיות.
השאלה מה אנו באים לבחון, תנודות זמניות בשווקים או עליות וירידות לטווח ארוך.

גם בשוק ההון ציפיות של משקיעים הן רק רעשי רקע זמניים. למעשה מה שקובע את הערך של מניה הוא אך ורק הערך שלה שנקבע מהשווי הנקי של החברה, הרווחיות שלה ועוד.

ייתכן שזמנית יש ציפיות שחברה מסוימת תצליח, ולכן כרגע מחיר המניה יטפס, אבל בעוד שלוש שנים אם החברה לא תממש את הציפיות , המחירים יצנחו בחזרה. המניות תמיד תבענה את הערך האמיתי של החברה בסופו של יום , או חודש או תקופה.

בשוק הנדל"ן רעשי הרקע האלו לדעתי משפיעים אף פחות.
מחיר של דירה נקבע אך ורק מהשווי שלה. שנקבע מהצורך של דיירים לגור בה או לקנות אותה.
יכול להיות שזמנית יש ציפיות (כמו מחיר למשתכן) שגורמות לבועות זמניות של תמחור ביתר או בחסר , אבל למעשה אם לטווח ארוך לא יהיו דיירים שירצו לגור בדירה, או שיהיו יותר מאד זה מה שיקבע את המחיר שלה.

אפשר לראות עכשיו בתקופת השפל הזמנית בנדל"ן שוק של משקיעים שמצפים שמחירי הדיור יעלו בהמשך.
אם יקרה נס ותוך שנה תהיינה בשוק עוד 400K דירות, האם הציפיות של המשקיעים תמנענה את הירידה?
בסופו של דבר המשקיעים לא משנים את המציאות , הם צריכים את הדיירים שיקנו או ישכירו את הדירות ויתחזקו את העלייה.
 

ייד

משתמש מקצוען
זה לא קשור לקיימות ולתכנון אקולוגי.
זה קשור בעיקר לעובדה שבעשורים האחרונים רוב מקומות העבודה מתרכזים במגדלים במטרופולינים גדולים ולא באופן שוויוני בפרברים וערים קטנות.
וממילא לרוב מי שגר בקריית שמונה או ירוחם לא תהיה לו עבודה בשכר הוגן. (אמנם תמיד יהיו חלק עצמאים או המקצועות הנדרשים באופן מקומי כמו טכנאי ועו"ד, אבל לא כל מי שתחום עיסוקו הוא גלובאלי יותר, כמו ניהול חשבונות, עבודה ממשלתית או הייטק)
ולכן יותר קל לעבות ערים גדולות באמצעות מטרו מאשר לבנות ערי שינה רחוקות עם פקקים בכניסה ויציאה כמו חריש (בשונה ממודיעין שמחוברת נפלא עם רכבת במרכז העיר)
בקשר לאוטובוסים ישירות מהשכונות, אכן אם זה נדרש ועונה על צורך זה לא סותר ואפילו משלים. הכשל התכנוני של התח"צ מרמות והרכס לא קשור לתפיסת תחבורה של מטרו ורכק"ל, והראיה שבחמש שנים האחרונות יש קו אוטובוס לב"ב כמעט מכל שכונה בירושלים (ביתוגן/גבעת שאול/הר נוף/ רכס/רמות) אע"פ שעקרונית התח"צ בירושלים בנויה סביב הרכק"ל.
ודווקא בשנים האחרונות יש הרבה שיח ופעילות על קוים ישירים מנקודה A ל B (בעיקר למרכזי תעסוקה בבקרים, אבל גם בהקשרים החרדים) אם יש ביקוש.
קשור גם קשור
אין קשר בין בניה של מגדלים לבניה מטרופולינית
גוש דן היה מטרופולין הרבה הרבה לפני המגדלים רק שבמקום להרחיב את גוש דן ולבנות ערים נוספות העדיפו לצופף את הקיים
פעם כשרצו להוסיף דירות בירושלים בנו שכונות חדשות כמו פ.זאב, נ.יעקב, רמת שלמה, הר חומה וכו היום מעדיפים לצופף את העיר כי כל השטחים מסביב הפכו לשטחים חשובים מאוד לטבע, לחיות, לפרפים ולצרצרים.
הרי גם בפריפריה בונים היום הרבה יותר גבוה מפעם למרות שהם רחוקים ממרכזי העבודה, אם ממילא בק.שמונה אין שכר הוגן (לדעתך) למה אי אפשר לבננות שם בניינים של 3 קומות?
ולשם דוגמא אפי׳ ביו״ש המדינה לא מאפשרת היום בתים צמודי קרקע ולא בגלל שנוצרה מצוקת מקום פתאומית אלא ״מדיניות תכנונית״...
וגם הפקקים נוצרו מאותה מדיניות תכנונית מעוותת שבמקום לתכנון תחבורה לתושבים מנסים להנדס את התושבים לתחבורה
מי שחושב שאין ביקוש לאוטובוסים ממקום למקום בערים החרדיות כנראה לא נסע באוטובוס הרבה זמן, וכן, הביקוש הוא הרבה יותר גבוה מלקוים הישירים ל״מרכזי תעסוקה״, אבל מה לעשות שהתושבים ילמדו להתאים את עצמם למדינות התכנון...
 

מנגנת

משתמש מקצוען
@אהבת עולם
ההיצע והביקוש מהבחינה הזו צריכים לשלב גם את שוק הדיור וגם את שוק השכירות, שלכל אחד מהם יש עוד פרמטרים שמשפיעים עליו (אם כי אכן לדעתי האישית, במצבינו הנוכחי צריך לראות היפוך מגמה בשוק השכירות, מה שלא קרה עדיין)
כשאמרתי "ציפיות" בתחום הנדל"ן, לא התכוונתי להשפעה זמנית בדומה למחיר למשתכן, אלא לאמונה הרווחת בציבור שהיצע הדירות בישראל נמצא בחסר לטווח קצר וארוך גם יחד. את האמונה הזו מתחזקים בעקביות חברות הבניה והקבלנים פלוס התקשורת שעומדת לרשותם, וחלקים ממכתיבי המדיניות בארץ.
לאחרונה ממש, הפסיקו לדבר על מחסור בטווח הקצר, משום שאין דרך לשקר באופן גס כל כך, אבל לטווח הארוך עוד אפשר להטעות את הציבור בטיעונים שונים. ולציבור הישראלי גם זה מספיק כדי לשמור את נכסיו גם בפוזיצית הפסד ולא להוציא אותם למכירה תמורת שום הון. ועוד להתאבד על רכישות נוספות.

האם את סבורה שדירה היום בישראל מתומחרת בשווי האמיתי שלה?
 

אבי ג -

משתמש פעיל
קשור גם קשור
אין קשר בין בניה של מגדלים לבניה מטרופולינית
גוש דן היה מטרופולין הרבה הרבה לפני המגדלים רק שבמקום להרחיב את גוש דן ולבנות ערים נוספות העדיפו לצופף את הקיים
פעם כשרצו להוסיף דירות בירושלים בנו שכונות חדשות כמו פ.זאב, נ.יעקב, רמת שלמה, הר חומה וכו היום מעדיפים לצופף את העיר
בלי רכבת כמה זמן היה לוקח להגיע מפ. זאב להר חוצבים או קריית הממשלה? וכמה זמן עומדים בפקקים בבוקר מהרכס להגיע למרכז העיר, וזה עוד שלחצי מהאנשים שם אין רכב או שלומדים בכוילל בתוך השכונה
וגם הפקקים נוצרו מאותה מדיניות תכנונית מעוותת שבמקום לתכנון תחבורה לתושבים מנסים להנדס את התושבים לתחבורה
מסכים. צריך קודם כל לתכנן תחבורה ואז לבנות לאכלס ולעשות התאמות מאשר הפוך. בישראל שנים עשו הפוך כחלק ממדיניות מפאיניקית שעדיין נמצאת פה ושם
מי שחושב שאין ביקוש לאוטובוסים ממקום למקום בערים החרדיות כנראה לא נסע באוטובוס הרבה זמן, וכן, הביקוש הוא הרבה יותר גבוה מלקוים הישירים ל״מרכזי תעסוקה״, אבל מה לעשות שהתושבים ילמדו להתאים את עצמם למדינות התכנון...
שוב, אמרתי שזה לא סותר ואף משלים זה את זה. קוי אוטובוס ישירים לאיפה שיש צורך ונתתי דוגמא מכל הקוים בחמש שנים האחרונות משכונות דרום העיר (אפילו ממלחה) לב"ב. תקראי עד הסוף. בשנים האחרונות משרד התחבורה מקשיב לצורך מהשטח, ואם נדאג שתמיד יהיה שם איזה שר או סגן חרדי זה יחולל פלאים.
זה נכון אבל לצורך הדוגמא באר שבע או חיפה
יש שם משרות ממשלתיות הנהלת חשבונות והייטק
פי 30 ממודיעין עילית ולמרות זאת הדירות יותר יקרות במודיעין עילית ובית שמש
א. חיפה זה גם מטרופילין. באר שבע זה בדרך לשם (או לפחות כך המדינה רוצה),
ב. בבאר שבע אני די בטוח שהמשכורות הן של ההייטק והן של הנהלת חשבונות זולות בהרבה מהמרכז, ובדיוק לפני חודש חודשיים מישו טען לי על פער של 4K בניהול חשבונות.
ג. מודיעין עילית זה לא מרכז ודומה למשו כמו ראש העין או לוד? עיר בין ירושלים לת"א, מרחק קצר ברכב לתחנת רכבת במודיעין שממנה יש קוים לכל הארץ, עיר שמרושתת בתח"צ, ונראלי הבעיה היחידה בתשתיות זה הכביש הצר, שבחשיבה בטווח ארוך יבנו משו נורמלי או עוד כניסה. ברור שהגישה לתחנת רכבת או לכבישי גישה מהירים היא בהינף של החלטת ממשלה. אבל אני לא מכיר מספיק.
ד. בית שמש- יש פה אשכולות שלמים בפרוג על הנושא הזה שהמחירים כמו ב"ב, אם אפשר לתמצת, חלק מהמתווכים מודים בפה מלא שאין להם הבנה איך השוק עובד, וחלק מסבירים שיותר חשוב לחיות בקהילה מסוימת או קרוב לירושלים או בעיר חרדית, מאשר לדאוג לתעסוקה איכותית, ועוד חלק טוענים שיהיו ירידות מה שפחות נשמע לי.
 

ייד

משתמש מקצוען
בלי רכבת כמה זמן היה לוקח להגיע מפ. זאב להר חוצבים או קריית הממשלה? וכמה זמן עומדים בפקקים בבוקר מהרכס להגיע למרכז העיר, וזה עוד שלחצי מהאנשים שם אין רכב או שלומדים בכוילל בתוך השכונה
חחחחח אתה לא ירושלמי...
מפ.זאב להר חוצבים ברכבת? לק.הממשלה? איזה רכבת ומי עובד שם, חברי כנסת? יש להם נהג הם לא יודעים מה זה אוטובוס...(במשרדי הממשלה בק.הממשלה כמעט אין הייטק)
אגב בעית הפקקים בפ.זאב התחילה כשהתחילו לבנות רכבת, עד אז לא היו שם פקקים והאוטובוסים היו הרבה יותר מהירים מהרכבת היום, וגם היום ברוב שעות היום יותר קצר לצאת מהשכונה באוטובוס מאשר ברכבת....
השאלה היא, האם הבעיות שהועלו כאן הן הבעיות בגללן הפורום נחסם?
כל עוד אין הבהרה ברורה מטעם נטפרי מה בדיוק היו הסיבות שהובילו לחסימה, וכל עוד הסיבות האמיתיות מוסתרות מאחורי הצללית המעורפלת של ׳בעיות חמורות שאין כאן המקום לפרטן׳, יהיה מטופש וחסר סיכוי למצוא פיתרון לבעיות.
הרי ברור שפיתרון חייב להיות מבוסס על הכרת הבעיה. אנשים מעלים כאן השערות שונות, ופותרים אותן בינם לבין עצמם, אבל זה לא יועיל כלום.
לצורך העניין, אני יכול להחליט שהבעיה הייתה שהועלו שם מתכונים בכשרות לא ראויה, ואז הפיתרון הוא להתחייב שכל המתכונים יכללו מוצרים בהשגחה מהודרת. כמה זה יעזור? - כלום. זה רק ייתן לאלו שמחפשים סיבות למה טוב שהפורום נחסם, למצוא עוד בעיות מדומיינות.
להבנתי, הדרך היחידה לפתור את זה היא בשיתוף פעולה בין שני הגופים האלו, בהבנה אמיתית של הבעיות, ובהבנה שהרבה אנשים סובלים בגלל זה וזה פשוט לא הוגן, והדבר הנכון לעשות הוא למצוא הסכמות.
אני מקווה שלנטפרי אכפת, אבל אני חושש שהתקווה היא קצת נאיבית. יש לי הרבה השגות על הדרך שבה הדברים נעשו, אבל אני חושב שזו העת להפסיק את המלחמות שלא מובילות לשום מקום, ולהתאחד בקריאה להגיע להסכמה משותפת שלא תגרום לאנשים להיאלץ לבחור בין סינון מצויין לאתר מצויין.

מסכים. צריך קודם כל לתכנן תחבורה ואז לבנות לאכלס ולעשות התאמות מאשר הפוך. בישראל שנים עשו הפוך כחלק ממדיניות מפאיניקית שעדיין נמצאת פה ושם
הבעיה היא לא מתתי מתכננים אלא מה מתכננים, אם חכמי מ.התחבורה מחליטים שתושבי רמת בית שמש ד׳ לדוגמא צריכים קודם כל אוטובוס לקניון ולהר חוצבים, למרות שרוב משתמשיו מעדיפים אוטובוס לרמה א וב ולגגאולה, מא״ש, שמואל הנביא זה לא בגלל שהם לא יודעים איזה אוכלוססיה גרה שם אלא כי הם מתכננים תחבורה לפי האינטרס שלהם
שוב, אמרתי שזה לא סותר ואף משלים זה את זה. קוי אוטובוס ישירים לאיפה שיש צורך ונתתי דוגמא מכל הקוים בחמש שנים האחרונות משכונות דרום העיר (אפילו ממלחה) לב"ב. תקראי עד הסוף. בשנים האחרונות משרד התחבורה מקשיב לצורך מהשטח, ואם נדאג שתמיד יהיה שם איזה שר או סגן חרדי זה יחולל פלאים.
זה טיפה בים ובצורה מאוד דלילה רבים מהם רק בסופ״ש, אין אוטובוס ממלחה לבני ברק אלא מבני ברק למלחה כי המטרה היא לא לסייע לתושבים שצריכים להגיע לבני ברק אלא לעודד עבודה במלחה (אם שאלת למה כל העבודות באזורים ספציפיים) וכנ״ל כל הקוים.
 

ייד

משתמש מקצוען
ג. מודיעין עילית זה לא מרכז ודומה למשו כמו ראש העין או לוד? עיר בין ירושלים לת"א, מרחק קצר ברכב לתחנת רכבת במודיעין שממנה יש קוים לכל הארץ, עיר שמרושתת בתח"צ, ונראלי הבעיה היחידה בתשתיות זה הכביש הצר, שבחשיבה בטווח ארוך יבנו משו נורמלי או עוד כניסה. ברור שהגישה לתחנת רכבת או לכבישי גישה מהירים היא בהינף של החלטת ממשלה. אבל אני לא מכיר מספיק.
הטיעון מאוד יפה אבל עובדתית רוב תושבי מודיעין עלית לא עובדים בתל אביב ולכן הקירבה לתל אבי לא מספיק משמעותית כדי להשפיע על הביקוש לעיר
אין שם צורך בגישה לתחנת רכבת אלא ביותר אוטובוסים ליותר יעדים, זה האבה יותר זול והרבה יותר יעיל!!!
ד. בית שמש- יש פה אשכולות שלמים בפרוג על הנושא הזה שהמחירים כמו ב"ב, אם אפשר לתמצת, חלק מהמתווכים מודים בפה מלא שאין להם הבנה איך השוק עובד, וחלק מסבירים שיותר חשוב לחיות בקהילה מסוימת או קרוב לירושלים או בעיר חרדית, מאשר לדאוג לתעסוקה איכותית, ועוד חלק טוענים שיהיו ירידות מה שפחות נשמע לי.
מי שלא מבין איך השוק עובד לא מבין את התרבות והחשיבה החרדים, רוב תושבי בית שמש אינם עובדים בתל אביב כי זה לא מעניין אותם ולכן אין לזה השפעה,
חרדים רוצים קודם כל שכונה איכותית ושכנים איכותיים ובית שמש מספקת את זה לכל תתי המגזרי,
חרדים באופן כללי נוטים להתאים את אפיקי הפרנסה לצורת החיים שלהם ולא להיפך, ולכן השיכול של קירבה ל״מוקדי תעסוקה״ פחות רלונטית בבחירת מקום מגורים וב״ה אנשים מסתדרים גם בלי זה
 

אבי ג -

משתמש פעיל
חחחחח אתה לא ירושלמי...
מפ.זאב להר חוצבים ברכבת? לק.הממשלה?
אני גרתי בירושלים 8 שנים, סתם נקטתי 2 מקומות במרכז העיר. אתה יכול להתייחס מבחינתי גם לגאולה או רוממה, הרכבת קיצרה את הדרך ופינתה הרבה מהפקקים לכל מקום בירושלים/הוסיפה פקקים בבנית הקוים החדשים, והדיון האם אפשר בלעדיה לכן אמרתי לפני.
אני אפילו לא מדבר על שכונות כמו בית וגן שבלי הרכבת היו נוסעים בקו 39 ודומיהם שעות ארוכות (גם היום המהירות שלו נובעת מפינוי הכביש ממאות כלי רכב ואוטובוסים)
הבעיה היא לא מתתי מתכננים אלא מה מתכננים, אם חכמי מ.התחבורה מחליטים שתושבי רמת בית שמש ד׳ לדוגמא צריכים קודם כל אוטובוס לקניון ולהר חוצבים, למרות שרוב משתמשיו מעדיפים אוטובוס לרמה א וב ולגגאולה, מא״ש, שמואל הנביא זה לא בגלל שהם לא יודעים איזה אוכלוססיה גרה שם אלא כי הם מתכננים תחבורה לפי האינטרס שלהם
שוב, היום מאד מקשיבים לשטח
זה טיפה בים ובצורה מאוד דלילה רבים מהם רק בסופ״ש, אין אוטובוס ממלחה לבני ברק אלא מבני ברק למלחה כי המטרה היא לא לסייע לתושבים שצריכים להגיע לבני ברק אלא לעודד עבודה במלחה (אם שאלת למה כל העבודות באזורים ספציפיים) וכנ״ל כל הקוים.
יש קו 411 שמתחיל במלחה (עולה את הכביש למורדות בית וגן ונראלי פונה משם באחת היציאות הראשונות לכיוון 16 וב"ב
"מוקדי התעסוקה" של רבים מתושבי רמה ב' הם בתי הכנסת של האמריקאים ברמה א' וד"ל...
אז רמה א' כדי להתפרנס ולפרנס את רמה ב' צריכים גישה לת"א/ירושלים או נתב"ג :D
 
נערך לאחרונה ב:

ייד

משתמש מקצוען
אני גרתי בירושלים 8 שנים, סתם נקטתי 2 מקומות במרכז העיר. אתה יכול להתייחס מבחינתי גם לגאולה או רוממה, הרכבת קיצרה את הדרך ופינתה הרבה מהפקקים לכל מקום בירושלים/הוסיפה פקקים בבנית הקוים החדשים, והדיון האם אפשר בלעדיה לכן אמרתי לפני.
אני אפילו לא מדבר על שכונות כמו בית וגן שבלי הרכבת היו נוסעים בקו 39 ודומיהם שעות ארוכות (גם היום המהירות שלו נובעת מפינוי הכביש ממאות כלי רכב ואוטובוסים)
הדוגמאות שלך מצוינות כי הם ממחישות את העוילות ברכבת שהיא כלי תחבורה מיושן ומוגבל שחוץ מדימיון לאירופה אין בו כלום
ואם היית גר בירושלים לפני עבודות הרכבת והיום בלי תקופת העבודות באמצע היית רואה כמה הנסיעות התארכו באופן גורף מכל מקום לכל מקום
ופסגת זאב היא דוגמא לשכונה שחיי התושבים בה נהרסו בגלל זה
 

אהבת עולם

משתמש סופר מקצוען
D I G I T A L
האם את סבורה שדירה היום בישראל מתומחרת בשווי האמיתי שלה?
לגמרי. תאמת עכשיו המחיר קצת נמוך, הוא עוד יעלה.

אבל מה אני יודעת , אני באמת מכירה מקרוב רק את השוק שקיים כבר, ואת ההיצע שצפוי להגיע רק דרך כתבות בעיתונים.
את חושבת שהשיח על כמות הזוגות שמתחתנים כל שנה מול היתרי הבניה שמאושרים שגוי?
או שמשהו במאזן צפוי להשתנות? אדרבא , שתפי.
 

במה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עימוד ספרים
וגם הפקקים נוצרו מאותה מדיניות תכנונית מעוותת שבמקום לתכנון תחבורה לתושבים מנסים להנדס את התושבים לתחבורה
מי שחושב שאין ביקוש לאוטובוסים ממקום למקום בערים החרדיות כנראה לא נסע באוטובוס הרבה זמן, וכן, הביקוש הוא הרבה יותר גבוה מלקוים הישירים ל״מרכזי תעסוקה״, אבל מה לעשות שהתושבים ילמדו להתאים את עצמם למדינות התכנון...
א. גם מי שעובד בעיר צריך את הקישור למרכז כדי להתפרנס. כל מי שיש לו הבנה מינימלית בכלכלה יודע שיותר קל לך להתפרנס אם שכן שלך מכניס יותר, וככל שהמקום קרוב יותר למרכז כך כולם מרווחים מזה, גם מי שעובד במרכז וגם מי שעובד בבית ומקבל כסף ממי שקיבל אותו במרכז.
ב. בסופו של דבר המדינה היא לא ארגון חסד, המדינה מממנת את התחבורה הציבורית, ותחבורה ציבורית למרכז מחזירה את עלותה הרבה יותר מהר מאשר אוטובוס בין ביתר לאלעד.
חחחחח אתה לא ירושלמי...
מפ.זאב להר חוצבים ברכבת? לק.הממשלה? איזה רכבת ומי עובד שם, חברי כנסת? יש להם נהג הם לא יודעים מה זה אוטובוס...(במשרדי הממשלה בק.הממשלה כמעט אין הייטק)
בקריית הממשלה עובדים עשרות אלפים ויש רק 120 חכי"ם. רוב העובדים מגיעים בתח"צ או לפחות יגיעו בתח"צ במידה ותהיה כזו.
הבעיה היא לא מתתי מתכננים אלא מה מתכננים, אם חכמי מ.התחבורה מחליטים שתושבי רמת בית שמש ד׳ לדוגמא צריכים קודם כל אוטובוס לקניון ולהר חוצבים, למרות שרוב משתמשיו מעדיפים אוטובוס לרמה א וב ולגגאולה, מא״ש, שמואל הנביא זה לא בגלל שהם לא יודעים איזה אוכלוססיה גרה שם אלא כי הם מתכננים תחבורה לפי האינטרס שלהם
לא בגלל שהם לא יודעים איזה אוכלוסייה יש שם אלא בגלל שזה הרבה יותר כלכלי לעשות אוטובוס למרכזי תעסוקה.
המדינה מממנת את האוטובוסים ולא הרב קו, ונסיעות ישירות למרכז מפחיתים פקקים ומקומות חנייה במרכז, ולכן עושים תחבורה משתלמת כלכלית ולא רק תחבורה מותאמת לנוסעים.
זה טיפה בים ובצורה מאוד דלילה רבים מהם רק בסופ״ש, אין אוטובוס ממלחה לבני ברק אלא מבני ברק למלחה כי המטרה היא לא לסייע לתושבים שצריכים להגיע לבני ברק אלא לעודד עבודה במלחה (אם שאלת למה כל העבודות באזורים ספציפיים) וכנ״ל כל הקוים.
יש כל חצי שעה-שעה אוטובוס ממלחה לבני ברק ולהיפך, תסתכל בלו"ז קו 411.
ואין כוונה לעודד עבודה של בני ברקים במלחה, אין בזה שום הגיון כלכלי ולא נראה לי שיש כאלו שעושים זאת, המשכורות בבני ברק גבוהות הרבה יותר וכך גם המשרות הפנויות.
 

מנגנת

משתמש מקצוען
אבל מה אני יודעת , אני באמת מכירה מקרוב רק את השוק שקיים כבר, ואת ההיצע שצפוי להגיע רק דרך כתבות בעיתונים.
את חושבת שהשיח על כמות הזוגות שמתחתנים כל שנה מול היתרי הבניה שמאושרים שגוי?
או שמשהו במאזן צפוי להשתנות? אדרבא , שתפי.
חפשי נתונים על דירות ריקות בישראל, סנני כתבות בעלות קשר כלשהו לקבלנים (בתקווה שיישאר לך מה לקרוא),
בהתרשמות שלי, ואני עוקבת די הרבה שנים, השיח הזה אכן שגוי- ויש לו סיבות טובות להיות כזה.
יש לי הרבה מה להאריך אבל לא כאן ועכשיו..
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
חפשי נתונים על דירות ריקות בישראל, סנני כתבות בעלות קשר כלשהו לקבלנים (בתקווה שיישאר לך מה לקרוא),
בהתרשמות שלי, ואני עוקבת די הרבה שנים, השיח הזה אכן שגוי- ויש לו סיבות טובות להיות כזה.
יש לי הרבה מה להאריך אבל לא כאן ועכשיו..
היום דיברתי עם שמאי
לפני כמה ימים עם יועץ משכנתאות
וגם מתווכים שונים(כולם אנשים בכירים שמכירים טוב את השטח..)

כולם אומרים שהמחירים לא ירדו וגם אם כן לא דרמטית

ועדיין באמת מעניין לשמוע דעה נוספת
לאורך האשכול את רומזת הרבה פעמים את דעותייך
והנה כאן את גם רושמת שהשיח הזה שגוי הרבה שנים

והשאלה היא -האם העובדה שכבר הרבה שנים השיח הזה שגוי
לדעתך הוא הולך פתאום להפסיק את השגיאה הזזאת?
השיח פתאום יהפוך להיות בריא יותר

יש בישראל 180 אלף דירות דירות נטושות(אומנם ברור שחלק גדול מהם
זה יכול להיות דירות של תושבי חוץ או דירות נוספות
אבל עדיין...)

למעלה ממחצית מהציבור חיים במינוס קבוע

ויש עוד שלל טענות חזקות למצב כלכלי לא משהו
ובפרט שהיום התפרסם שישראל היא המדינה יקרה ב0ECD(עקפה את שוויץ שהייתה ראשונה)

ועדיין-איך לדעתך יכול להיות שהשוק מתנהל באופן חסר היגיון כל כך הרבה שנים
ופתאום ברגע אחד השיח ישתנה?
משהו לא ברור לי בתפיסה הזאת שלא תופסת כלל מקום בשיח לא פה ולא במקומות אחרים
 

ייד

משתמש מקצוען
א. גם מי שעובד בעיר צריך את הקישור למרכז כדי להתפרנס. כל מי שיש לו הבנה מינימלית בכלכלה יודע שיותר קל לך להתפרנס אם שכן שלך מכניס יותר, וככל שהמקום קרוב יותר למרכז כך כולם מרווחים מזה, גם מי שעובד במרכז וגם מי שעובד בבית ומקבל כסף ממי שקיבל אותו במרכז.
לא מספיק הבנה בכלכלה צריך להבין גם בחרדים!
המשכורת ברחוב החרדי מושפעת מאט מאוד מקירבה לתל אביב כי אחוז החרדים שעובדים בתל אביב והססביבה לא מספיק גבוהה בשביל להשפיע על מחזור הכספים המגזרי (למרות השקעה של מאות מיליונים מהכסף של כולנו...), ולכן בית שמש לדוגמא שהיא לא ידועה כמרכז ״תעסוקה״ מי יודע מה ולמרות זאת היא לא יותר עניה מערים חרדיות אחרות ואולי ההיפך,
לא כל כלל שמלמדים בשיעור כלכלה תקף בכל מקום וכדאי להשתמש גם בהיגיון,
ב. בסופו של דבר המדינה היא לא ארגון חסד, המדינה מממנת את התחבורה הציבורית, ותחבורה ציבורית למרכז מחזירה את עלותה הרבה יותר מהר מאשר אוטובוס בין ביתר לאלעד.
המדינה היא גוף שגובה כסף ממני וממך כדי לנהל לנו את הצרכים המשותפים ולא כדי להחליט במקומינו,
הקרטל של מדינת ישראל על התח״צ והחוק שמונע תחרות בענף אמור לדבריהם לדאוג שכל תושב יוכל להגיע למחוז חפצו גם אם זה לא מאוד כלכלי,
במקום זה הכסף שלנו והשליטה על התחבורה שלנו משמשת את הפקידים להחליט לנו לאן ליסוע ומתי ולכן במקום לתכנן קוים לפי צרכי התושבים (שזה הצורה הכי כלכלית מבחינת תחבורה כי כל האוטובוסים יצאו מלאים) נותנים קוים למקומות מרוחקים כי לשם יש לפקיד התורן אינטרס שנגיע ומשם? תסתדרו...

ולא!!!! התחבורה ממלחה לבני ברק הרבה פחות רוחית מאשר נוה יעקב לבני ברק לדוגמא, והתחבורה מבית שמש למלחה הרבה פחות רוחית מלגאולה-מא״ש, והר חוצבים הרבה פחות מבר אילן,
וגם מביתר לאלעד שזה לא הכי מבוקש הרבה יותר רוחי תאשר ביתר-תל אביב, מה לעשות לחרדים יש הרגלי נסיעה אחרים!!!
 

די

משתמש סופר מקצוען
צריכים לדבר על מחלפים גדולים וכבישים רחבים שיאפשרו נסועה גבוה של תחבורה ציבורית ופרטית בלי פקקים ורמזורים
הניסיון הוכיח שהוספת כבישים או נתיבים ומחלפים לא מצמצמת פקקים אלא מגבירה אותם בגלל שזה גורם ליותר אנשים להשתמש ברכב פרטי והפתרון הוא נת"צים.
 

במה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עימוד ספרים
לא מספיק הבנה בכלכלה צריך להבין גם בחרדים!
המשכורת ברחוב החרדי מושפעת מאט מאוד מקירבה לתל אביב כי אחוז החרדים שעובדים בתל אביב והססביבה לא מספיק גבוהה בשביל להשפיע על מחזור הכספים המגזרי (למרות השקעה של מאות מיליונים מהכסף של כולנו...), ולכן בית שמש לדוגמא שהיא לא ידועה כמרכז ״תעסוקה״ מי יודע מה ולמרות זאת היא לא יותר עניה מערים חרדיות אחרות ואולי ההיפך,
לא כל כלל שמלמדים בשיעור כלכלה תקף בכל מקום וכדאי להשתמש גם בהיגיון,
דיברתי על כלל הגיוני למדי, גם בציבור החרדי.
המשכורת ברחוב החרדי מושפעת מאוד מקרבה למרכזי תעסוקה גדולים (לאו דווקא בתל אביב).
ההיגיון הוא פשוט, גם אם אתה עוסק בעסק פרטי מתחת לבית, יקנו אצלך יותר אם יש בשכונה יותר כסף בגלל הכנסות חיצוניות.
אפשר לתת לזה הרבה דוגמאות אבל זה נכון כלפי כמעט כל מקור פרנסה (כולל שנור, לא כולל משרה ממשלתית בשכר קבוע).
ואם כבר הבאת את בית שמש אפשר לקחת העיר הזאת לדוגמא.
רק 17 אחוז מהנשים ו37 אחוז מהגברים בבית שמש עובדים מחוץ לעיר.
כתוצאה מזה, רק 15 אחוז מהעובדים בעיר עובדים בענפים עם פריון גבוה.
וכמובן רוב מוחלט של העובדים בענפים עם פריון גבוה עובדים מחוץ לעיר.
והתוצאה היא שהציבור החרדי בבית שמש משתכר פחות 13 אחוז ממה שהציבור החרדי בכל הארץ משתכר (שזה גם לא הרבה בכלל).
הנתונים נלקחו מהקובץ המצ"ב
המדינה היא גוף שגובה כסף ממני וממך כדי לנהל לנו את הצרכים המשותפים ולא כדי להחליט במקומינו,
הקרטל של מדינת ישראל על התח״צ והחוק שמונע תחרות בענף אמור לדבריהם לדאוג שכל תושב יוכל להגיע למחוז חפצו גם אם זה לא מאוד כלכלי,
במקום זה הכסף שלנו והשליטה על התחבורה שלנו משמשת את הפקידים להחליט לנו לאן ליסוע ומתי ולכן במקום לתכנן קוים לפי צרכי התושבים (שזה הצורה הכי כלכלית מבחינת תחבורה כי כל האוטובוסים יצאו מלאים) נותנים קוים למקומות מרוחקים כי לשם יש לפקיד התורן אינטרס שנגיע ומשם? תסתדרו...
המדינה מסבסדת את כל התחבורה הציבורית ואין לה מספיק תקציב לעשות אוטובוס לכל תושב, לכן עושים קווים שיותר משתלמים כלכלית והמדינה מכסה חלק מהעלויות, וכך יש אפשרות ליותר קווים.
ולא!!!! התחבורה ממלחה לבני ברק הרבה פחות רוחית מאשר נוה יעקב לבני ברק לדוגמא, והתחבורה מבית שמש למלחה הרבה פחות רוחית מלגאולה-מא״ש, והר חוצבים הרבה פחות מבר אילן,
וגם מביתר לאלעד שזה לא הכי מבוקש הרבה יותר רוחי תאשר ביתר-תל אביב, מה לעשות לחרדים יש הרגלי נסיעה אחרים!!!
רווח של תחבורה ציבורית זה לא השקלים שאתה משלם ברב קו, אוטובוס שיוצא מלא לא מכסה את עלותו בדרך כלל.
הרווח של תחבורה ציבורית הוא פחות פקקים באזורי תעסוקה=יותר זמן עבודה, ופחות שטחי חנייה=יותר שטח נדל"ני במרכזי הערים.
ומהסיבה הזו אוטובוס למרכז ירושלים שווה הרבה יותר מאשר אוטובוס למקום פחות אטרקיבי מבחינה תעסוקתית.
אגב, הקו מבני ברק למלחה הוא לא קו שקשור למרכזי תעסוקה אלא קישור לשכונות החרדיות בדרום העיר (בית וגן וקרית יובל).
 

קבצים מצורפים

  • d79ed799d7a4d795d799-d7aad7a2d7a1d795d7a7d794-d791d799d7aa-d7a9d79ed7a9-d794d79ed79bd795d79f-d...pdf
    2.9 MB · צפיות: 42

די

משתמש סופר מקצוען
זה נכון אבל לצורך הדוגמא באר שבע או חיפה
יש שם משרות ממשלתיות הנהלת חשבונות והייטק
פי 30 ממודיעין עילית ולמרות זאת הדירות יותר יקרות במודיעין עילית ובית שמש
מצד שני מודיעין עילית ובית שמש קרובות יותר לירושלים והמרכז.

לדוגמא ייתכן שבחיפה יהיו יותר משרות בהייטק מירושלים ועדיין מחיר הדירות בירושלים יהיה גבוה יותר (ולא רק כי זה "ירושלים", גם במבשרת ציון המחירים יהיו יותר יקרים מחיפה).

בסופו של דבר יש גם שקלול של קירבה ל"מרכז" (ירושלים-גוש דן) וזה מתבטא גם במדד פריפריאליות של הלמ"ס.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה