לא מספיק הבנה בכלכלה צריך להבין גם בחרדים!
המשכורת ברחוב החרדי מושפעת מאט מאוד מקירבה לתל אביב כי אחוז החרדים שעובדים בתל אביב והססביבה לא מספיק גבוהה בשביל להשפיע על מחזור הכספים המגזרי (למרות השקעה של מאות מיליונים מהכסף של כולנו...), ולכן בית שמש לדוגמא שהיא לא ידועה כמרכז ״תעסוקה״ מי יודע מה ולמרות זאת היא לא יותר עניה מערים חרדיות אחרות ואולי ההיפך,
לא כל כלל שמלמדים בשיעור כלכלה תקף בכל מקום וכדאי להשתמש גם בהיגיון,
דיברתי על כלל הגיוני למדי, גם בציבור החרדי.
המשכורת ברחוב החרדי מושפעת
מאוד מקרבה למרכזי תעסוקה גדולים (לאו דווקא בתל אביב).
ההיגיון הוא פשוט, גם אם אתה עוסק בעסק פרטי מתחת לבית, יקנו אצלך יותר אם יש בשכונה יותר כסף בגלל הכנסות חיצוניות.
אפשר לתת לזה הרבה דוגמאות אבל זה נכון כלפי כמעט כל מקור פרנסה (כולל שנור, לא כולל משרה ממשלתית בשכר קבוע).
ואם כבר הבאת את בית שמש אפשר לקחת העיר הזאת לדוגמא.
רק 17 אחוז מהנשים ו37 אחוז מהגברים בבית שמש עובדים מחוץ לעיר.
כתוצאה מזה, רק 15 אחוז מהעובדים בעיר עובדים בענפים עם פריון גבוה.
וכמובן רוב מוחלט של העובדים בענפים עם פריון גבוה עובדים מחוץ לעיר.
והתוצאה היא שהציבור החרדי בבית שמש משתכר
פחות 13 אחוז ממה שהציבור החרדי בכל הארץ משתכר (שזה גם לא הרבה בכלל).
הנתונים נלקחו מהקובץ המצ"ב
המדינה היא גוף שגובה כסף ממני וממך כדי לנהל לנו את הצרכים המשותפים ולא כדי להחליט במקומינו,
הקרטל של מדינת ישראל על התח״צ והחוק שמונע תחרות בענף אמור לדבריהם לדאוג שכל תושב יוכל להגיע למחוז חפצו גם אם זה לא מאוד כלכלי,
במקום זה הכסף שלנו והשליטה על התחבורה שלנו משמשת את הפקידים להחליט לנו לאן ליסוע ומתי ולכן במקום לתכנן קוים לפי צרכי התושבים (שזה הצורה הכי כלכלית מבחינת תחבורה כי כל האוטובוסים יצאו מלאים) נותנים קוים למקומות מרוחקים כי לשם יש לפקיד התורן אינטרס שנגיע ומשם? תסתדרו...
המדינה מסבסדת את כל התחבורה הציבורית ואין לה מספיק תקציב לעשות אוטובוס לכל תושב, לכן עושים קווים שיותר משתלמים כלכלית והמדינה מכסה חלק מהעלויות, וכך יש אפשרות ליותר קווים.
ולא!!!! התחבורה ממלחה לבני ברק הרבה פחות רוחית מאשר נוה יעקב לבני ברק לדוגמא, והתחבורה מבית שמש למלחה הרבה פחות רוחית מלגאולה-מא״ש, והר חוצבים הרבה פחות מבר אילן,
וגם מביתר לאלעד שזה לא הכי מבוקש הרבה יותר רוחי תאשר ביתר-תל אביב, מה לעשות לחרדים יש הרגלי נסיעה אחרים!!!
רווח של תחבורה ציבורית זה לא השקלים שאתה משלם ברב קו, אוטובוס שיוצא מלא לא מכסה את עלותו בדרך כלל.
הרווח של תחבורה ציבורית הוא פחות פקקים באזורי תעסוקה=יותר זמן עבודה, ופחות שטחי חנייה=יותר שטח נדל"ני במרכזי הערים.
ומהסיבה הזו אוטובוס למרכז ירושלים שווה הרבה יותר מאשר אוטובוס למקום פחות אטרקיבי מבחינה תעסוקתית.
אגב, הקו מבני ברק למלחה הוא לא קו שקשור למרכזי תעסוקה אלא קישור לשכונות החרדיות בדרום העיר (בית וגן וקרית יובל).