שיתוף - לביקורת שטייגען רצח

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
לא כך דמיינתי את היום הראשון של אלול.
בשבועות האחרונים דמיינתי כל כך הרבה את הצלילה בים התלמוד, את השטייגען האדיר, את מתיקות וערבות התורה שאזכה לה כאשר אלמד בישיבה המובחרת אליה כה עמלתי להתקבל.

למרות שהם הציעו, לא רציתי שאבא או אמא יבואו ללוות אותי ליום הראשון בישיבה. רק זה חסר לי שמישהו יראה את אבא מחבק אותי, או את אמא קוראת לי 'נתנאלוש' ויחשוב שאני איזה תינוק של אמא.
אבל באותו רגע, בבית המדרש ההומה פתאום רציתי חיבוק של אמא.
הרגשתי אבוד, לא ידעתי לאן לפנות והיכן לשבת. מאות בחורים, צבא שלם. כולם יודעים מה צריך לעשות ועם מי צריך לדבר, כל אחד מכיר בדיוק את תפקידו ומקומו, ורק אני עומד כמו פסל בפינת בית המדרש עם גמרא כבדה ביד.
אופס. מישהו דרך עלי. בחור שמן וגבוה. הוא מלמל סליחה חפוזה מבלי להסתכל אפילו על מי הוא דרך, והמשיך את דרכו במהירות לכוון קידמת בית המדרש.

אחרי דקות ארוכות ניגש אלי המשגיח. הוא קיבל אותי ב'ברוכים הבאים' והציג בפניי בחור ג'ינג'י מנומש להפליא בעל עיניים חומות חודרות וקרות. "הוא יהיה החברותא שלך" אמר המשגיח והפנה אותנו למקומנו בספסל האחורי של בית המדרש "אני בטוח שתעשו הרבה שטייגען ביחד".
"אני נתנאל. נתנאל מושיוב", הצגתי את עצמי תוך כדי שפתחתי את הגמרא. "למדתי בתלמוד תורה 'אהבת תורה'", ניסיתי לחייך.
"שוקי ברסון. בטח שמעת על אבא שלי, הרב זאב ברסון..."
"דווקא לא שמעתי עליו. מה הוא עושה?"
"אני אוהב ללמוד מיד. בלי הקדמות, ובלי פטפוטי הבל", פתח שוקי באחת את הגמרא הגדולה שלו.
הוא קרא את הגמרא במהירות עצומה. לפני שהבנתי איפה הוא אוחז, החל לקרוא את רש"י, ואז חתך לתוספות. לא הספקתי לומר מילה, הוא כיווץ את מצחו, ושאל שאלה שאפילו את ההתחלה שלה לא הצלחתי לקלוט.

"נו, אין לך תשובה? אני אלך לשאול מישהו". הוא קם ופסע אל הצד השני של בית המדרש, שם המתין לו בחור גבוה ורזה, שאפילו קצת קצהו של חיוך לא נרמז על פניו. תוך שנייה הם החלו להתווכח בלהט. עברו כמה דקות והבנתי שהוא לא מתכוון לחזור בזמן הקרוב.
טוב, אם אין לי חברותא, לפחות אנסה ללמוד בעצמי. התחלתי לקרוא את הגמרא לאט לאט, קראתי את דברי רש"י, אך רש"י לא הסתדר לי בכלל. המילים שהוא כותב נראו לי כלל לא מתאימים לחשבון של הסוגיא.

השוקי שלי חזר לספסל, תוך שהוא נותן הרצאה בלתי פוסקת, מלווה בחבטות, אגרופים באוויר, ובצעקות מחרישות אוזניים. העדפתי לא לומר לשוקי, שלא רק שאיני מבין את דבריו, גם את דברי רש"י, שאמורים להיות לעזר, לא הצלחתי להבין.

"מה אתה חולם, יש שיעור עכשיו", נזף בי שוקי, פתאום שמתי לב שכולם כבר קמים ועוזבים את בית המדרש.
"כבר תפסת מקום בחדר"ש?"
"חדר"ש?!"
"חדר שיעורים. אם לא תתפוס מקום טוב, לא תוכל להתרכז בשיעורים", הסביר שוקי. זה היה נשמע יותר התנשאות מאשר דאגה כנה.
על כל מקום שראיתי היה מודבק פתק "תפוס", עברתי מכיסא לכיסא עד שמצאתי מקום פנוי.
לא עברה דקה ובחור שמנמן נבח לעברי "היי, זה המקום שלי. מה אתה גונב". התיישבתי בכיסא מרוחק בקצה חדר השעורים.

הרב נעמד מאחורי הסטנדר, ערמה של ספרים פתוחים אחד על השני בסדר הידוע אך לו, והחל לדבר.
הוא קרא במתינות את דברי הגמרא, והקשה כמה קושיות. קושיות טובות. איך לא שמתי לב אליהן?
מספר בחורים ניסו לתרץ, אך הוא דחה את תירוצם בהינף יד.
ואז הוא הגיע אל הרש"י שלא הבנתי.
הוא קרא אותו פעם אחת. קרא אותו פעם שנייה. ושאל אם רש"י מובן, או שיש פה משהו לא ברור. הוא טען שיש קושיה אדירה שכל מי שלומד את רש"י חייב מיד לשאול את עצמו.
דממה מתוחה עמדה באוויר. איש לא פתח את פיו. כולם כווצו את מצחם בניסיון לחשוב על משהו, אך ללא הואיל.
רציתי לקום ולומר לו שרש"י לא מסתדר בחשבון. אבל הבנתי שזה בטוח לא "קושיה אדירה" זה בסך הכל אי הבנה שלי ברש"י. הרי לא יתכן שאני מבין משהו שכל חבורת הגאונים היושבים ראשונה במלכות לא חשבו עליו הרבה לפני.

"טוב, חשבתי שיהיה פה לפחות למדן אחד שישאל את הקושיה הזו", אמר הרב, ושאל את השאלה שכל כך התחבטתי בה. הוא הגדיר את השאלה בצורה יותר מחודדת, אבל זו הייתה הקושיה 'שלי'.
כל כך הצטערתי שלא קמתי ושאלתי את השאלה. זה היה יכול להיות עבורי מקפצה רצינית.
"חשבתי על זה, אבל לא הייתי בטוח" נפלט לי פתאום מהפה. רעם אדיר של צחוק מילא את חלל החדר. אפילו הרב חייך.
"בטח שחשבת על זה" אמר מאן דהו, "החכמה זה לחשוב על זה לפני שהרב אמר את זה..." פרץ נוסף של צחוק התפזר בחלל וננעץ לי בלב..
"די, לא יפה" היסה אותם בחור עדין, והצחוק דעך.
האדמתי כמו עגבנייה בשלה. ניסיתי לחשוב על משהו אחר, אולי להיזכר בטיול שערכנו עם המשפחה בבין הזמנים. דמעות מחוצפות נמלטו מעיני, מכאן ועד סוף השיעור לא הצלחתי להתרכז אף לא במילה.

"חז"ל אמרו שכל ההתחלות קשות", ציטט המשגיח בוועד בערב.
מה אומר לך, יומני היקר, חז"ל ידעו מה שהם אומרים.
 

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
נו..
איפה הדבש? קצת פה, קצת שם... יופי.
ממש ממש מעולה. מאיפה אתה משיג את הכותרות האלו?
 
נערך לאחרונה ב:

אנטיפטרוסה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
"יומנו של חנון"
יומנו של בן שגדל בין שבט אחיות...
כאב לי כמעט פיזית. מקווה שלא כוווולם חייבים לעבור טבילת אש נוראה כזאת...
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
מרוב שהייתי המומה מהתיאור האנטיפתי, לא התייחסתי לכתיבה עצמה.
כתוב מצוין.

לא זוכרת איפה קראתי/שמעתי/המצאתי הרגע, שבלילות הראשונים של תחילת הזמן כל הטלפונים הציבוריים מלאים בבחורים שמייבבים לאמא.
(נס שהאמא בוגרת סמינר חסיה ושו"ת, ויודעת פרק או שניים בהלכות 'ריגשי'.)
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
יפה מאד.

הרגשתי אבוד, לא ידעתי לאן לפנות והיכן לשבת. מאות בחורים, צבא שלם.
ממילים אלו נראה שזה סיפור על 'ישיבה גדולה', אך מהמשפט הבא -
"למדתי בתלמוד תורה 'אהבת תורה'",
מובן שזה סיפור על תחילת 'ישיבה קטנה', ואין כמעט השוואה ביניהם.

בכל אופן, נראה שקוראים רבים התמקדו בעיקר בתחושת חוסר האונים בכניסה לישיבה, ופספסו את העיקר.

הקטע החזק והאמיתי הוא שדווקא מי ש'נותן הרצאה בלתי פוסקת, מלווה בחבטות, אגרופים באוויר, ובצעקות מחרישות אוזניים' פספס את הפשט הפשוט ברש"י, ואחרי קריאה מהירה במשנה הוא כבר מתחיל לעשות לומדע'ס ולבנות מגדלים פורחים באוויר, שיקרסו ברגע שיעבור לגמרא, ואילו דווקא העניו וחסר הביטחון, שמנסה להבין את הכל מאפס, הוא זה שקלט את הקושיא החזקה ברש"י.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
התיאור נפלא, הסיטואציה עשירה ומרתקת, וכתוב היטב עד כאב.
נוסטלגיה...
צרם לי קצת צירוף המקרים הקיצוני, מצד אחד הוא לא מצליח להבין את הגמרא אפילו, הכל מתבלבל לו, וכשהג'ינג'י המעצבן נוהם, הוא לא מקשר בין מילה למילה. אבל הוא כן הצליח לחשבן הכי נכון את הסוגיא. לא הבנתי את הדמות כ"כ, הוא ישר מדי? אז למה הוא לא מבין כלום? מהלחץ אולי?
הקטע שכולם מעודכנים על החדר"ש והמקומות חוץ ממנו, למה הוא בקצה הסקלה? יותר היה מסתדר לי דמות אמצעית שחווה את קשיי הקליטה.
במבט כולל יותר, כיון שהפאנץ' בסיפור הוא לא הדמות הספציפית אלא הסיטואציה הזו שכולם חווים, הייתי מעדיף לקרוא אותה מנקודת מבט של בחור 'אמצעי', הוא לא הצליח להתרכז בסדר, מולו ישב חברותא שאמנם שמן וצווחן, אבל שידר בדרכו את החרדה שלו עצמו. במקומות הוא הצליח לתפוס איכשהו איזה מקום ולא הגיע אחרון... וכן הלאה.
קיצון, או שהוא בא לספר סיפור קיצוני, או שזו דמות קיצונית במהותה. כמו קלמי של @Natan Galant , הרי ברור שהיום הראשון שלו בישיבה היה סצינה מסרט, אימה או קומדיה - אבל סרט.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לא זוכרת איפה קראתי/שמעתי/המצאתי הרגע, שבלילות הראשונים של תחילת הזמן כל הטלפונים הציבוריים מלאים בבחורים שמייבבים לאמא.
זכורים לי מספר בחורים ש'קבעו את מושבם' בטלפון הציבורי, אך הרוב הגדול לא הראה את זה כלפי חוץ.
אימי הייתה צריכה לחפש אותי בטלפון כדי לשאול 'איך התחיל הזמן'...
מי שמעוניין לקרוא על חוויותיי בלילה הראשון בישיבה, הנה...
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
הקטע החזק והאמיתי הוא שדווקא מי ש'נותן הרצאה בלתי פוסקת, מלווה בחבטות, אגרופים באוויר, ובצעקות מחרישות אוזניים' פספס את הפשט הפשוט ברש"י, ואחרי קריאה מהירה במשנה הוא כבר מתחיל לעשות לומדע'ס ולבנות מגדלים פורחים באוויר, שיקרסו ברגע שיעבור לגמרא, ואילו דווקא העניו וחסר הביטחון, שמנסה להבין את הכל מאפס, הוא זה שקלט את הקושיא החזקה ברש"י.
זו הראיה הכי ברורה שמדובר בפרגיות של יש"ק, שלומדים תורה בקולות וברקים וענן כבד על הראש.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
הרגשתי אבוד, לא ידעתי לאן לפנות והיכן לשבת. מאות בחורים, צבא שלם.
ממילים אלו נראה שזה סיפור על 'ישיבה גדולה', אך מהמשפט הבא -
"למדתי בתלמוד תורה 'אהבת תורה'",
מובן שזה סיפור על תחילת 'ישיבה קטנה', ואין כמעט השוואה ביניהם.
קח את ישיבות קול תורה או תורת רפאל כדוגמה.

התיאור נפלא, הסיטואציה עשירה ומרתקת, וכתוב היטב עד כאב.
נוסטלגיה...
צרם לי קצת צירוף המקרים הקיצוני, מצד אחד הוא לא מצליח להבין את הגמרא אפילו, הכל מתבלבל לו, וכשהג'ינג'י המעצבן נוהם, הוא לא מקשר בין מילה למילה. אבל הוא כן הצליח לחשבן הכי נכון את הסוגיא. לא הבנתי את הדמות כ"כ, הוא ישר מדי? אז למה הוא לא מבין כלום? מהלחץ אולי?
הקטע שכולם מעודכנים על החדר"ש והמקומות חוץ ממנו, למה הוא בקצה הסקלה? יותר היה מסתדר לי דמות אמצעית שחווה את קשיי הקליטה.
במבט כולל יותר, כיון שהפאנץ' בסיפור הוא לא הדמות הספציפית אלא הסיטואציה הזו שכולם חווים, הייתי מעדיף לקרוא אותה מנקודת מבט של בחור 'אמצעי', הוא לא הצליח להתרכז בסדר, מולו ישב חברותא שאמנם שמן וצווחן, אבל שידר בדרכו את החרדה שלו עצמו. במקומות הוא הצליח לתפוס איכשהו איזה מקום ולא הגיע אחרון... וכן הלאה.
קיצון, או שהוא בא לספר סיפור קיצוני, או שזו דמות קיצונית במהותה. כמו קלמי של @Natan Galant , הרי ברור שהיום הראשון שלו בישיבה היה סצינה מסרט, אימה או קומדיה - אבל סרט.
אני ראיתי אותו כבחור שבא לבדו מהת"ת הקטן בכפר לישיבה בעיר הגדולה, ונתקל בדמיונו בשבט "אריות" שלעתים אינם אלא זנבות שועלים (כמו שפרט @yonatanr בטו"ט, ויש עוד להאריך בזה). (ומי שעבר את זה, יודע על מה אני מדבר)
המשפט המביך שלו מעיד על תמימות תהומית של אדם ש"אינו יודע לשאול"(...) ואינו משופשף דיו בנבכי קודי החברה העירונית.


נ.ב. סתם למי שמתעניין בכל התחום הזה, יש כעת טור יפה בנושא מאת הרב יעקב ב. פרידמן במגזין בקהילה.
 
נערך לאחרונה ב:

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
לא כך דמיינתי את היום הראשון של אלול.
בשבועות האחרונים דמיינתי כל כך הרבה את הצלילה בים התלמוד, את השטייגען האדיר, את מתיקות וערבות התורה שאזכה לה כאשר אלמד בישיבה המובחרת אליה כה עמלתי להתקבל.

למרות שהם הציעו, לא רציתי שאבא או אמא יבואו ללוות אותי ליום הראשון בישיבה. רק זה חסר לי שמישהו יראה את אבא מחבק אותי, או את אמא קוראת לי 'נתנאלוש' ויחשוב שאני איזה תינוק של אמא.
אבל באותו רגע, בבית המדרש ההומה פתאום רציתי חיבוק של אמא.
הרגשתי אבוד, לא ידעתי לאן לפנות והיכן לשבת. מאות בחורים, צבא שלם. כולם יודעים מה צריך לעשות ועם מי צריך לדבר, כל אחד מכיר בדיוק את תפקידו ומקומו, ורק אני עומד כמו פסל בפינת בית המדרש עם גמרא כבדה ביד.
אופס. מישהו דרך עלי. בחור שמן וגבוה. הוא מלמל סליחה חפוזה מבלי להסתכל אפילו על מי הוא דרך, והמשיך את דרכו במהירות לכוון קידמת בית המדרש.

אחרי דקות ארוכות ניגש אלי המשגיח. הוא קיבל אותי ב'ברוכים הבאים' והציג בפניי בחור ג'ינג'י מנומש להפליא בעל עיניים חומות חודרות וקרות. "הוא יהיה החברותא שלך" אמר המשגיח והפנה אותנו למקומנו בספסל האחורי של בית המדרש "אני בטוח שתעשו הרבה שטייגען ביחד".
"אני נתנאל. נתנאל מושיוב", הצגתי את עצמי תוך כדי שפתחתי את הגמרא. "למדתי בתלמוד תורה 'אהבת תורה'", ניסיתי לחייך.
"שוקי ברסון. בטח שמעת על אבא שלי, הרב זאב ברסון..."
"דווקא לא שמעתי עליו. מה הוא עושה?"
"אני אוהב ללמוד מיד. בלי הקדמות, ובלי פטפוטי הבל", פתח שוקי באחת את הגמרא הגדולה שלו.
הוא קרא את הגמרא במהירות עצומה. לפני שהבנתי איפה הוא אוחז, החל לקרוא את רש"י, ואז חתך לתוספות. לא הספקתי לומר מילה, הוא כיווץ את מצחו, ושאל שאלה שאפילו את ההתחלה שלה לא הצלחתי לקלוט.

"נו, אין לך תשובה? אני אלך לשאול מישהו". הוא קם ופסע אל הצד השני של בית המדרש, שם המתין לו בחור גבוה ורזה, שאפילו קצת קצהו של חיוך לא נרמז על פניו. תוך שנייה הם החלו להתווכח בלהט. עברו כמה דקות והבנתי שהוא לא מתכוון לחזור בזמן הקרוב.
טוב, אם אין לי חברותא, לפחות אנסה ללמוד בעצמי. התחלתי לקרוא את הגמרא לאט לאט, קראתי את דברי רש"י, אך רש"י לא הסתדר לי בכלל. המילים שהוא כותב נראו לי כלל לא מתאימים לחשבון של הסוגיא.

השוקי שלי חזר לספסל, תוך שהוא נותן הרצאה בלתי פוסקת, מלווה בחבטות, אגרופים באוויר, ובצעקות מחרישות אוזניים. העדפתי לא לומר לשוקי, שלא רק שאיני מבין את דבריו, גם את דברי רש"י, שאמורים להיות לעזר, לא הצלחתי להבין.

"מה אתה חולם, יש שיעור עכשיו", נזף בי שוקי, פתאום שמתי לב שכולם כבר קמים ועוזבים את בית המדרש.
"כבר תפסת מקום בחדר"ש?"
"חדר"ש?!"
"חדר שיעורים. אם לא תתפוס מקום טוב, לא תוכל להתרכז בשיעורים", הסביר שוקי. זה היה נשמע יותר התנשאות מאשר דאגה כנה.
על כל מקום שראיתי היה מודבק פתק "תפוס", עברתי מכיסא לכיסא עד שמצאתי מקום פנוי.
לא עברה דקה ובחור שמנמן נבח לעברי "היי, זה המקום שלי. מה אתה גונב". התיישבתי בכיסא מרוחק בקצה חדר השעורים.

הרב נעמד מאחורי הסטנדר, ערמה של ספרים פתוחים אחד על השני בסדר הידוע אך לו, והחל לדבר.
הוא קרא במתינות את דברי הגמרא, והקשה כמה קושיות. קושיות טובות. איך לא שמתי לב אליהן?
מספר בחורים ניסו לתרץ, אך הוא דחה את תירוצם בהינף יד.
ואז הוא הגיע אל הרש"י שלא הבנתי.
הוא קרא אותו פעם אחת. קרא אותו פעם שנייה. ושאל אם רש"י מובן, או שיש פה משהו לא ברור. הוא טען שיש קושיה אדירה שכל מי שלומד את רש"י חייב מיד לשאול את עצמו.
דממה מתוחה עמדה באוויר. איש לא פתח את פיו. כולם כווצו את מצחם בניסיון לחשוב על משהו, אך ללא הואיל.
רציתי לקום ולומר לו שרש"י לא מסתדר בחשבון. אבל הבנתי שזה בטוח לא "קושיה אדירה" זה בסך הכל אי הבנה שלי ברש"י. הרי לא יתכן שאני מבין משהו שכל חבורת הגאונים היושבים ראשונה במלכות לא חשבו עליו הרבה לפני.

"טוב, חשבתי שיהיה פה לפחות למדן אחד שישאל את הקושיה הזו", אמר הרב, ושאל את השאלה שכל כך התחבטתי בה. הוא הגדיר את השאלה בצורה יותר מחודדת, אבל זו הייתה הקושיה 'שלי'.
כל כך הצטערתי שלא קמתי ושאלתי את השאלה. זה היה יכול להיות עבורי מקפצה רצינית.
"חשבתי על זה, אבל לא הייתי בטוח" נפלט לי פתאום מהפה. רעם אדיר של צחוק מילא את חלל החדר. אפילו הרב חייך.
"בטח שחשבת על זה" אמר מאן דהו, "החכמה זה לחשוב על זה לפני שהרב אמר את זה..." פרץ נוסף של צחוק התפזר בחלל וננעץ לי בלב..
"די, לא יפה" היסה אותם בחור עדין, והצחוק דעך.
האדמתי כמו עגבנייה בשלה. ניסיתי לחשוב על משהו אחר, אולי להיזכר בטיול שערכנו עם המשפחה בבין הזמנים. דמעות מחוצפות נמלטו מעיני, מכאן ועד סוף השיעור לא הצלחתי להתרכז אף לא במילה.

"חז"ל אמרו שכל ההתחלות קשות", ציטט המשגיח בוועד בערב.
מה אומר לך, יומני היקר, חז"ל ידעו מה שהם אומרים.
האנקדוטה על פליטת הפה יפה ספרותית אבל אולי קצת מוקצנת.
בכל אופן.
<נשלח באישי<

כל הכבוד, איש יקר.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  30  פעמים

לוח מודעות

למעלה