שיתוף תהליך פרויקט של פעם במאה שנה

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
בחודשים האחרונים זכיתי להיות אחד מראשי צוות התוכן בפרויקט יומי - פרויקט מהפכני שנועד להנגיש את לימוד הגמרא לכל יהודי.
זו הייתה (ועדיין) משימה מאתגרת ושאפתנית מאוד. בשורות הבאות אבקש לחלוק אתכם את האבנים שמהן מורכב המבנה האדיר הזה.

הרב שניאור זלמן כהן - היזם והמייסד שעומד בראש הפרויקט האדיר הזה - השקיע מאמצים ומשאבי עתק כדי לבנות פלטפורמה חדשנית ללימוד הגמרא.
פלטפורמה שפותחה בהשקעה של קרוב ל-2 מיליון ש"ח(!) וכוללת ביאור חדש, יחד עם עוד מגוון פיצ'רים נלווים, כמו אפשרות למצוא חברותא וללמוד איתו דרך האתר, מערכת חכמה של דרבונים ויצירת מוטיבציה, ועוד שלל פיתוחים מעניינים שעשויים להביא למהפכה של ממש, לפיה כל אדם צריך ויכול להתענג מלימוד גמרא.

אחת הבשורות של הפלטפורמה, היא הביאור של הגמרא. הרב כהן גייס את כותבי התוכן הטובים ביותר (ואותי....) על מנת ליצור ביאור שכתוב כולו בעברית מדוברת, זורם ומרתק לקריאה, תוך שמירה על מיקוד ובהירות מירבית.

הגמרא היא טקסט מאוד קשה לפענוח. היא לא מנוקדת, לא מפוסקת, כתובה בשפה זרה, ובנויה על דפוסי חשיבה שאנחנו לא מורגלים בהם ביום יום. היא לא מדברת בשפה שלנו, תרתי משמע.

קיימים בשוק כמה וכמה ספרי ביאורים לגמרא. החל משטיינזלץ, דרך חברותא, ועד שוטנשטיין ומתיבתא. המכנה המשותף לכולם הוא שהם מתרגמים את הגמרא עבור מישהו שכבר יודע ללמוד. הוא מכיר את הלך החשיבה של הגמרא, אלא שהוא לא מכיר את הסוגייה הספציפית.

ב'יומי' באנו עם גישה חדשה. אנו לא עוסקים רק בתרגום מילולי, אלא בתיווך והנגשה של הגמרא לעברית של 2023. המטרה שלנו הייתה שקריאת הביאור תהיה נעימה וחווייתית ככל האפשר, ממש כמו לקרוא עיתון להבדיל, ושהלומד יוכל להבין את הגמרא מאפס גם אם הוא לא מכיר את המושגים הכי בסיסיים, או גם אם הוא בסוף יום עבודה מאומץ.
כך לדוגמה במקום להשתמש בביטוי 'גזירה שווה' בחרנו במונח 'השוואת מילים כפולות בפסוקים'. במקום 'קניין' - כתבנו 'פעולת העברת בעלות', וכן הלאה. כל שורה בגמרא תורגמה לשפה המדוברת בימינו.
יחד עם הביאור, מופיעות בצד פינות שמרחיבות את המושגים שהוזכרו בגמרא, סוקרות את דמויות החכמים שהוזכרו בדף, ואת 'כללי התלמוד' - צורת החשיבה של הגמרא.

לאחר כל ההשקעה הרבה, התוצאה - פשוט מענגת.
אנשים נכנסים לאתר ולומדים דף גמרא אחרי דף גמרא, בחשק ובעניין. זה משנה חיים.


צפינו מראש שיכולות להיות כל מיני התנגדויות לפרויקט. החל מעצם העובדה שהוא מתקיים במרחב וירטואלי ולא בספר מודפס כמיטב המסורת, יש שיאמרו שהוא מבטל את עמל התורה, ואולי בכלל לא ראוי לתרגם את הגמרא לעברית מדוברת.
אין לי תשובות נחרצות על זה. השאלה היא מה האלטרנטיבה. ברור שאם מישהו יכול ללמוד בכולל בעיון - אין סיבה שהוא ירצה להצטרף ליומי, (אם כי גם אנשים שיודעים ללמוד סיפרו שכשהם קוראים את הפירוש הם מבינים את הגמרא ברמה אחרת ומתחברים אליה הרבה יותר).
אבל אם נדבר על מישהו שהיה רוצה ללמוד והוא פשוט לא מגיע לזה, או מישהו שמעולם לא התחבר לגמרא, או אדם שלא מצליח להבין את הגמרא, או אפילו יהודי מתקרב שלא למד בחיידר ורוצה ללמוד גמרא לראשונה בחייו. לאנשים כאלה אין אלטרנטיבה. הם לא ישבו ויתנדנדו מול גמרא בהוצאת טלמן.

כשמישהו אמר לי "גמרא באפליקציה? זה נראה לך לעניין?", אמרתי לו "ולגלול סטטוסים כל היום זה לעניין? אז בוא. אם אתה כבר במסך, לפחות נביא אליך גם את הגמרא לתוך המסך"...


כששאלתי את הרב שניאור כהן מה מניע אותו להשקיע כל כך הרבה, הוא הסביר לי: "לימוד הגמרא הוא הביטוי של צורת החשיבה היהודית. כל יהודי צריך שיהיה לו בראש הרבה גמרא כדי להיות קשור לקדוש ברוך הוא ולחשוב כמו יהודי. תמיד ציער אותי לראות שיש כל כך הרבה יהודים שלא מתחברים לגמרא או חושבים שגמרא זה לא בשבילם. גמרא זה בשביל כל יהודי".


עד כה הצטרפו ליומי כבר כמה אלפי משתמשים, מהארץ ומהעולם.
החזון הוא ליצור 24,000 חברותות של לומדי גמרא מכל שכבות העם, להגיע לכל פינה בעולם היהודי ולהאיר אותו באורו של לימוד הגמרא.
בשנת תרפ"ג יצא לדרך המהפך של לימוד הדף היומי. בשנת תשפ"ג יצא לדרך המהפך של לימוד הדף - ב'יומי'.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלו

א הוֹדוּ לַיהוָה כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב הוֹדוּ לֵאלֹהֵי הָאֱלֹהִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ג הוֹדוּ לַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ד לְעֹשֵׂה נִפְלָאוֹת גְּדֹלוֹת לְבַדּוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ה לְעֹשֵׂה הַשָּׁמַיִם בִּתְבוּנָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ו לְרֹקַע הָאָרֶץ עַל הַמָּיִם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ז לְעֹשֵׂה אוֹרִים גְּדֹלִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ח אֶת הַשֶּׁמֶשׁ לְמֶמְשֶׁלֶת בַּיּוֹם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ט אֶת הַיָּרֵחַ וְכוֹכָבִים לְמֶמְשְׁלוֹת בַּלָּיְלָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:י לְמַכֵּה מִצְרַיִם בִּבְכוֹרֵיהֶם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יא וַיּוֹצֵא יִשְׂרָאֵל מִתּוֹכָם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יב בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרוֹעַ נְטוּיָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יג לְגֹזֵר יַם סוּף לִגְזָרִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יד וְהֶעֱבִיר יִשְׂרָאֵל בְּתוֹכוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:טו וְנִעֵר פַּרְעֹה וְחֵילוֹ בְיַם סוּף כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:טז לְמוֹלִיךְ עַמּוֹ בַּמִּדְבָּר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יז לְמַכֵּה מְלָכִים גְּדֹלִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יח וַיַּהֲרֹג מְלָכִים אַדִּירִים כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:יט לְסִיחוֹן מֶלֶךְ הָאֱמֹרִי כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כ וּלְעוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כא וְנָתַן אַרְצָם לְנַחֲלָה כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כב נַחֲלָה לְיִשְׂרָאֵל עַבְדּוֹ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כג שֶׁבְּשִׁפְלֵנוּ זָכַר לָנוּ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כד וַיִּפְרְקֵנוּ מִצָּרֵינוּ כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כה נֹתֵן לֶחֶם לְכָל בָּשָׂר כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:כו הוֹדוּ לְאֵל הַשָּׁמָיִם כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:
נקרא  15  פעמים

לוח מודעות

למעלה