טור דעה מה עובר על טריא?

איגוד הגננות

משתמש פעיל
פרוייקט שכבר סיים שלד, מה הבעייה שלו לעזוב קבוצתית את טריא לטובת בנק ??
למה זה לא הכיוון?
( אחדד את הנקודה מעבר לתועלת של הפרוייקט עצמו { שחרור תקיעות, ריביות טובות יותר } -
אם מספר פרוייקטים יתנתקו מטריא, כנראה גם זרימת הכספים שם תהיה טובה יותר ויועיל גם לפרוייקטים אחרים )
חיתום מחדש (עבודה+ עלויות הקמה יעוץ משכנתאות ניהול וכו'+ אפשרות שינשרו רוכשים) ובנוסף לא בטוח שבנק יתן ריביות טובות יותר מסתבר שלהפך.

פרוייקט בתחילת בנייה ממש, שרק עבר חיתום, מה האלטרנטיבות שלו?
לדעתי מצבו פחות טוב ..
אני מצליחה להבין מה הפתרון.
(מכיר את פרוייקט מ51,52 במודיעין עילית. מה מצבו בעיניך?)
ההבדל קטן לאחר שהחלו לעבוד, ובאופן פרדוקסלי יכול להיות שהפוך בבנק כי יש זמן לחיתום וכך אפשר לקבל גישור עד החיתום,
למעשה השאלה שלי קצת יותר מורכבת:
מעבר למעילות שהיו בעבר... למה שבנק לא ילווה קבוצת רכישה שיש לה היתר כדת ודין ??
נושא השקיפות הכספית והניהול התקין הוא לא רק לצורך הנראות הפוטוגנית כלפי החברה המממנת,
כל רוכש רוצה שהכסף ינוהל בקפדנות וביושרה, ואם יש חשש בנידון - בכל מקרה צריך לטפל בו במלוא חומר הדין, בליווי עורכי דין / רו"ח, מה שצריך...
למה קבוצות הרכישה התייאשו מהבנקים?
או: למה הבנקים התייאשו מקבוצות הרכישה?
(בפרט, אם שוק המשכנתאות כרגע בירידה כה תלולה -לפי הפרסומים-, מסתבר שזה אפילו גם אינטרס של הבנקים)
למעט קבוצות בעיתיות, הבנקים מלווים קבוצות עם ניהול תקין, החיסרון הרבה רגולציה ואחוזי מימון למשקעים
3.
מה מחויבות טריא לחתימתה?
הרי חוזה הוא הדדי
והם לוקחים דמי הקמה על עצם ההלוואה, מיום העמדת ההלוואה. שצוברים גם הם ריביות ,
אם למפרע הם לא מתכוונים לממש את ההלוואה למה שיקבלו דמי הקמה + ריביות ? ?
באופן כללי אנשים יודעים שזה 2p2 - ובהתאם לכך נערך החוזה, אבל מה זה רלוונטי אם אין כסף.....
בנוגע לעמלת הקמה בעיקרון זה אמור לחזור על החלק שלא מומש, אבל לך תקבל כסף מחברה שאין לה.....
אם צריכים עזרה באופן מעשי והשאלות לא רק לצורך הדיון, ניתן לפנות בפרטי.
 

דיאלוג

משתמש סופר מקצוען
הגמח המרכזי השקעה סולידית ומוצלחת. חבל לנסות דברים ללא גב חזק.
זה לא השקעה משום כיוון.. זה גמ"ח אם תנאי להלוואה (כמובן בצורה מסויימת שתהיה מותרת הלכתית) בצורת תמורה מסויימת וקבלת חלק ממנו במענק.
השקעה סולידית זה שמקבלים (לא בהלוואה) את הקרן של כל ההפקדות + רווחים שאמורים להיות פי כמה מההשקעה.
אולי זה שווה וכדאי, אבל זה לא השקעה מוצלחת.
ובטח לא 'לנסות דברים ללא גב חזק'...
הנושא נטחן באשכולות אחרים מה הקטע להעלות את זה כאן?
ומסיימים בטוב
 
  • תודה
Reactions: szn

עוד ירושלמי

משתמש פעיל
והנה קבוצת רכישה חרדית [במורדות גילה] שנקלעת לצרות בגלל קשיי הנזילות בטריא
 

עו"ד נתן רוזנבלט

משתמש מקצוען
והנה קבוצת רכישה חרדית [במורדות גילה] שנקלעת לצרות בגלל קשיי הנזילות בטריא
תעשו פרצוף מופתע.

יש למישהו הסבר למה בשום עיתון חרדי אין מילה על זה מלבד מה שכתבתי אני?
 

KasherNET

שירות לפני הכל!
מנוי פרימיום
אני חוזר על מה שכתבתי
קבוצות מקבלים כסף כולל אתמול
לא הכל זה רק עניין של נזילות, כנראה שבלי קשה לזה יש להם בעיה איתם
 

קובי הלוי

משתמש רשום
יש לי כמה עשרות אלפים בטריא האם יש תועלת למשוך את הכספים? הם בסיכון?
אשמח לתשובה תודה
 

אשכרה

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
יש פה טעות מאד גדולה ...
וכמה שפחות ידברו על זה, כך ההשפעה תהיה פחותה...
זה נזק גדול לציבור החרדי ולכן בהתאם אף אחד לא מדבר על זה (ובצדק...).

לעניין הקבוצה בגילה ל'טריא' אין כסף לתת במחיר שנתנה אז, נקודה.
מה שהיא עושה כרגע זהו משא ומתן על גובה הריבית
שהוא עצוב וכואב לרוכשים !
אבל בשורה התחתונה טריא יודעת שהם לא ירצו שהפרויקט יתקע,
ולכן היא לא תעביר שקל עד שתקבל ריבית שהיא יכולה לתת... עצוב וכואב...

חברת מימון אחרת = ריבית אחרת = דמי פתיחת תיק = הליך חיתום נוסף = לא משתלם.
ואת זה טריא יודעת.

דבר אחד ברור לטריא יש את הכסף כשהיא מקבלת ריבית רצחנית.
(10/11 אחוז ויותר שוק אפור ממש.)

אגב :
תוכנית ההתייעלות של טריא זה צחוק כי רק הפרויקט בגילה למשל מדובר בהיקף של מיליונים כפי שניתן לראות בכתבה בכלכליסט
לפטר כמה צוותי חיתום זה לא מה שיציל את המצב.
 
נערך לאחרונה ב:

בית שמשניק

משתמש סופר מקצוען
TheMarker | שוק ההון

רשות שוק ההון פתחה בביקורת על חברת ההלוואות טריא​

העיכוב במשיכת כספי המשקיעים של טריא מגיעים לפתחה של רשות שוק ההון, שתבחן את התנהלות החברה ■ על רקע עליית הריבית סובלת פלטפורמת ההלוואות החברתיות מקשיי נזילות ■ החברה יצאה באחרונה לתוכנית התייעלות, ומנהלת משא ומתן עם מוסדיים ובנקים שירכשו חלק מתיק ההלוואות שלה ■ טריא: "שיתפנו את הרגולטורים בתהליך ההתייעלות של החברה"


15:06, 29 במאי 2023

באחרונה פתחה רשות שוק ההון בביקורת על טריא, כדי לבחון את התנהלותם בנוגע לקשיי הנזילות שחווה הפלטפורמה. רשות שוק ההון היא הגוף המפקח על חברות ה-P2P – חברות הפועלות בתחום ההלוואות מעמית לעמית (Peer to Peer) - שעליהן נמנית גם טריא.

בתקופה האחרונה נקלעה החברה, שמציעה שירותי תיווך בין לווים למלווים, לבעיות נזילות, שעיקרן עיכובים שבהם נתקלו משקיעים כשביקשו למשוך את כספם. לפני כמה שבועות פירסמה החברה תוכנית התייעלות, שבמסגרתה יפוטרו עשרות מתוך 120 עובדי החברה, והיא עתידה לנקוט כמה צעדים כדי לגייס כספים נוספים. זאת, בין היתר באמצעות משקיעים שיירכשו חלק מתיק ההלוואות שלה, או ייכנסו לשותפות עימה. בין המועמדים לכך נמצאים חברות ביטוח ובנקים. בטריא גם פועלים להגדיל את ההשקעות מצד הגופים המוסדיים בפלטפורמה, בעוד כיום רוב המשקיעים הם מהציבור.


"בחודשים האחרונים, בעקבות עליית הריבית החדה, התמורות בכלכלה המקומית והגלובלית, ובדומה לשאר השחקנים בשוק - גדלה כמות הבקשות של הלקוחות למשוך את ההשקעות, באופן שעולה על קצב ההשקעות החדשות", ציינו בטריא על רקע תוכנית התייעלות. הם מסרו כי סך בקשות המשיכה הוא פחות מ-15% מסך האשראי המנוהל של החברה: "בעוד הזמן הנדרש 'להנזיל' את ההשקעה הוא חלק ממהלך העסקים הרגיל והתקין של מודל P2P, בתקופת ההסתגלות לסביבת ריבית חדשה, הוא אורך זמן ממושך יותר".


תחום ההלוואות מעמית לעמית, שבו פועלת טריא יחד עם פלטפורמות נוספות בישראל, צבר תאוצה בעולם בעקבות הריביות האפסיות שהיו בשווקים בעשור שקדם לאפריל 2022. בשנה האחרונה חל שינוי, ובכל העולם לרבות בישראל - טיפסה הריבית במשק באופן משמעותי. המשמעות היא שכיום ניתן לקבל ריבית סבירה גם בפיקדון בבנק, עם סיכון נמוך הרבה יותר לעומת הלוואות P2P. אף שגם הריבית שמציעה טריא למשקיעים גדלה בשל עליית הריבית, נראה שחלק מהמשקיעים העדיפו בשנה האחרונה את החלופות הסולידיות בבנקים - וביקשו למשוך את כספם.


הסיבות לעיכובים בהנזלת כספי ההשקעה נובעות, בין היתר, מהמודל של הפלטפורמה שמשמשת כמתווך. לפי המודל, משקיעים יכולים למשוך את כספם במלואו עוד לפני שהלווה סיים לשלם את כל תשלומי ההלוואה - כלומר, הפלטפורמה תצטרך לשלם לו מכספי משקיעים אחרים. לכן, ככל שיותר משקיעים מבקשים למשוך את כספם באותו זמן - יידרש לפלטפורמה זמן רב יותר להעביר את הסכומים. במילים פשוטות, כדי שמשקיע יוכל "לצאת" - צריך שמשקיע אחר ייכנס לנעליו, מה שלעתים לוקח זמן.


עיכוב נוסף במשיכת הכספים עשוי להיווצר במקרה של פיגור בתשלומים מצד לווה בתיק ההלוואות של המשקיע. במקרה זה, המלווה ייאלץ להמתין לכספו - אך אמור לקבל תגמול על כך עם קבלת ההחזר (מריביות והצמדה, למשל). הריבית העולה בהקשר הזה היא בעלת השפעה כפולה: לא רק על צד המלווים או המשקיעים, שהעדיפו באחרונה כאמור חלופות אחרות, אלא עשויה גם להקשות על לווים להחזיר את ההלוואות - וכך לייצר פיגורים גדולים יותר.


טריא התייחסה לכך בדו"ח הכספי שלה ל–2022. היא ציינה כי "בסביבת ריבית גבוהה יותר, משקיעים עשויים להעדיף פיקדון בנקאי המשלם ריבית סבירה, ללא סיכון חדלות פירעון - על פני מימון הלוואות באופן ישיר, אף בריבית גבוהה יותר, וכפועל יוצא כולל חשיפה לפיגורים בהלוואות".

המניה איבדה 49%

בדו"ח הכספי הוסיפה החברה גם נתונים שלפיהם בשלושת החודשים הראשונים של 2023 סך בקשות המשיכה היה כמעט כפול מהסכום שהושקע - שכן באותה תקופה הפקידו משקיעים 195 מיליון שקל, בעוד בקשות המשיכה היו בסך 367 מיליון שקל. לפי דיווח החברה, בין 1 באפריל ל-11 במאי הסתכמו בקשות המשיכה ב-235 מיליון שקל, ואילו ההשקעות הסתכמו ב-43 מיליון שקל בלבד. בסוף 2022 הסתכם תיק האשראי של החברה ב–3.4 מיליארד שקל, מתוכם 600 מיליון שקל שהשקיעו גופים מוסדיים שונים ו–2.8 מיליארד שקל שהושקעו על ידי הציבור.


טריא (+5.53% 22.9) נהפכה לחברה ציבורית ביוני 2022. מתחילת השנה ירדה מנייתה ב-33%, ומאז הפיכתה לציבורית איבדה 49% מהשווי שלה. לא רק משקיעים במניית החברה חוו אכזבה: כבר לפני כמה חודשים נחשף ב-TheMarker כי משקיעים בפלטפורמה של טריא, שביקשו בשנה החולפת למשוך את הסכום שהשקיעו, הופתעו לרעה מהזמן הרב שלקח להם להיפגש עם כספם וגם כי התשואה לא הייתה זו שציפו לה.


טריא מסרה אז בתגובה כי הטענות שהובאו בכתבה הן פרשנות שגויה כתוצאה מאי־הבנת מודל P2P וכי לקוחותיה מקבלים הסברים מלאים לגבי התנהלות הפלטפורמה, משלב ההצטרפות ולאורך כל חיי ההלוואה, ו"נהנים גם בתקופה זו מתשואה חיובית ויציבה בתיקיהם".

בתחילת מאי קיבלו חברי אגודת האשראי הצרכני אופק מכתב ממנהלי האגודה שבו התריעו בפניהם על הקשיים במשיכת הכספים: "עליית הריבית בישראל ובעולם, התחלת העליות בשוק ההון, לצד חוסר יציבות פוליטי - הובילו לכך שבחודשים האחרונים הצטברו בטריא בקשות משיכה רבות, שגבוהות מהיקף ההשקעות החודשי המוחזר, ומסכומים שוטפים המושקעים בפלטפורמה. מצב זה מוביל להתארכות משמעותית במשיכת כספי ההשקעה - אף יותר משלושה חודשים".

באופק המליצו לחבריהם שהשקיעו בטריא לבצע את בקשת המשיכה מבעוד מועד, בשים לב להתארכות זו. הסכום המושקע של חברי אופק בטריא הוא כעת 225 מיליון שקל. בשלושת החודשים האחרונים חלק מהכספים שאותם ביקשו חברי אופק למשוך, ועדיין ממתין למשיכה, הוא 15 מיליון שקל.

בטריא גם מקווים שטיוטת החוזר של רשות שוק ההון - שפורסמה בסוף מארס ומאפשרת לחברות P2P לשמש מלווה מכספי הנוסטרו, כלומר מכספי החברה - תיכנס לתוקף בקרוב. לפי הטיוטה של החוזר, תוכל החברה להשקיע בפלטפורמה עד 30% מתיק האשראי ממקורות עצמיים או בשיתוף פעולה עם גורמים נוספים, מה שיאפשר הנזלה מהירה יותר של כספי המשקיעים.

מטריא נמסר בתגובה: "מיד לאחר הוצאת דיווח לבורסה לגבי יישום תוכנית התייעלות וצמיחה, פנינו באופן יזום לרשויות ולרגולטורים הרלוונטיים על מנת לעדכן ולשתף אותם בתהליכים. בעקבות פנייתנו, תיאמה איתנו רשות שוק ההון מועד, ונציגיה ביקרו במשרדנו. בפגישה הצגנו את הפעילות, האתגרים והנתונים, וכן את הצורך לקדם את אישור חוזר הנוסטרו, על מנת לסייע באתגר הנזילות. אנו בתקווה שלאחר הבדיקה, תאשר רשות שוק ההון את חוזר הנוסטרו ונוכל לייצר פתרונות נוספים למשקיעים שלנו".
 

KasherNET

שירות לפני הכל!
מנוי פרימיום

איגוד הגננות

משתמש פעיל
אז יש לנו מחלייקעס בין כבודו לבין כלכליסט, קשה להכריע....
עו"ד רוזנבלט
זה נכון שהנהלות הקבוצות מדווחים על הזרמות חלקיות,
אבל בשביל הספורט רק שתראה שלא תמיד כתבים מדייקים, ובלשון המעטה... צייתי כמה שאלות בכחול שמעמידות בסימן שאלה רציני את הידע של הכתב הנכבד של כלכליסט על מה שהולך שם ובכלל בקבוצות.
אגב מעמיד גם בסימן שאלה האם הידע באמת הגיע מגורם מהקבוצה.....

קטע מתוך הכתבה
"מדובר בפרויקט של 120 דירות שנבנה על ידי קבוצת רכישה שבה חברים 85 משפחות (בעמותת בניה כל משפחה רשומה על דירה אחד בלבד בהתאם לחוק...) לפי דו"ח שמאות מלפני שבועיים, דרושים עוד 187 מיליון שקל על מנת להשלים את בניית הפרויקט. רוב הסכום, 106 מיליון שקל לאיפה הולך עוד 81 מיליון ? גם הסכום גבוה מדי ביחס לשלב מיועד להגיע לידי הקבלן נטע ליפשיץ. טריא מממנת את הפרויקט באמצעות העמדת הלוואות לחברי קבוצת הרכישה. הלוואות אלה מקבילות במידה רבה למשכנתאות.

לפי ההסכם שנחתם לפני שנתיים, טריא תעמיד מימון של 50 ??? מי מממן את השאר?? הון עצמי???? מיליון שקל לפרויקט. נכון לעכשיו, טריא צריכה להעביר עוד 37 מיליון שקל אך לפני שבועיים הודיעה שאין ביכולתה להמשיך ללוות את הקבוצה. בהתאם לחוזה שנחתם, טריא יכולה לפרוש ממימון הפרויקט אם היא נקלעת לקשיי נזילות.

אם יימצא גורם מממן חלופי, סביר שניתן יהיה להמשיך בבניית הפרויקט, אולם הדבר עלול לעלות לחברי הקבוצה במחיר של עלויות נוספות. לפני שנתיים, טריא חתמה על הסכם להעמדת ההלוואות בריבית צמודה לא נכון ריבית קבועה נמוכה יחסית, של 6%–8%, הכתב יודע כ"כ הרבה נותנים אך לא את הסכום ?? שאגב הוא פחות מ6 כשהריבית במשק הייתה אפסית"
 

י"כ

משתמש מקצוען
יש לי כמה חברים שיש להם דירות בפרוייקט בליווי טריא מתפלל בשבילם שח"ו לא יגרם נזק
 

want

משתמש צעיר
לעניין הקבוצה בגילה ל'טריא' אין כסף לתת במחיר שנתנה אז, נקודה.
מה שהיא עושה כרגע זהו משא ומתן על גובה הריבית
שהוא עצוב וכואב לרוכשים !
אבל בשורה התחתונה טריא יודעת שהם לא ירצו שהפרויקט יתקע,
ולכן היא לא תעביר שקל עד שתקבל ריבית שהיא יכולה לתת... עצוב וכואב...


סליחה , לא ברור לי
הייתה חתימה הדדית בין המלווים למקבלים.

איך מותר לטריא להתנער ככה באמצע?
להחליט: לא משתלם לי ...

אין לה שום אחריות למחויבות שלה?
מה זה שהיא עכשיו מנסה למקסם רווחים?

ואם יחתמו על אחוזי ריביות יותר גבוהים, לקבוצה זו או אחרות,
ושנה הבאה הם יחליטו שלא מתאים להם??

כמו"כ, אם הם לא עומדים במילה שלהם ולא נותנים, למה הם לא צריכים להחזיר למפרע את עלות ההקמה של סכומים אלו? ( + פיצוי על פתיחת תיק וכו')


נ.ב. זו לא הקבוצה היחידה שלא מקבלת. מידיעה

אולי הקבוצות האחרות מתנהלות בפחות אכפתיות ומסכימות בלי מו"מ להעלות ריביות
ולכן הפתרון אצלם יותר ברור - העלאת ריביות...
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמו

א הַלְלוּיָהּ הַלְלִי נַפְשִׁי אֶת יְהוָה:ב אֲהַלְלָה יְהוָה בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:ג אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה:ד תֵּצֵא רוּחוֹ יָשֻׁב לְאַדְמָתוֹ בַּיּוֹם הַהוּא אָבְדוּ עֶשְׁתֹּנֹתָיו:ה אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ שִׂבְרוֹ עַל יְהוָה אֱלֹהָיו:ו עֹשֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם הַשֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם:ז עֹשֶׂה מִשְׁפָּט לָעֲשׁוּקִים נֹתֵן לֶחֶם לָרְעֵבִים יְהוָה מַתִּיר אֲסוּרִים:ח יְהוָה פֹּקֵחַ עִוְרִים יְהוָה זֹקֵף כְּפוּפִים יְהוָה אֹהֵב צַדִּיקִים:ט יְהוָה שֹׁמֵר אֶת גֵּרִים יָתוֹם וְאַלְמָנָה יְעוֹדֵד וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים יְעַוֵּת:י יִמְלֹךְ יְהוָה לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדֹר וָדֹר הַלְלוּיָהּ:
נקרא  18  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה