הצילו - ילד שקרן מדופלם

מצב
הנושא נעול.

"סטודיו ליכטשנטיין "

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
הדמיות בתלת מימד
קודם כל הילד עדיין בגיל שדמיון ומציאות משמשים בו בערבוביה...
כך שלקרוא לו שקרן - זה פשוט לא מדויק בכלל.
דבר נוסף,
לתת אמון בילד - זה אחד היסודות, שמהם יוצאים ילדים דוברי אמת.
(אנחנו לא תמימים וחושבים שתמיד כל דבריו אמת, אבל נותנים לו את האופציה והאמון שמה שהוא אומר זאת אמת, ובד"כ, אכן לאט לאט לא יהיה לו עניין לשקר)
זה שתופסים ילד בשקר - זה הופך אותו לשקרן מדופלם,(גם אם בתחילה היה המקור של השקרים דמיונות שהתערבבו במציאות - בגלל גילו).
* כדאי מאד לשמוע את הרצאותיו של הרב יעקובזון , שמדבר רבות בעניין זה.
 

מ. א.

משתמש פעיל
כותבת לא כמורה אלא כאמא
שבני הבכור היה משתף אותי בסיפורים וכמובן נתתי בהם אמון מלא ולאחר מכן התברר שלא היה ולא נברא,
דוגמאות- שלקחו אותו לגינה נחמדה בגן חיידר, תיאר לי בפרוטרוט את השיט שערכו להם כולל צבע הסירה והילד שחתר במשוט ,אני כמובן התלהבתי מהחוויות ובזה נגמר הסיפור.
שדיברתי על כך עם חברתי אח"כ שיש לה ילד בגן הזה ואמרתי לה מענין איך הגננת לקחה אחריות על ילדים בשיט בגיל הזה, היא אומרת לי שיט?! לא היה ולא נברא.
בתחילה נבהלתי איזה ילד צומח לי פה ודיברתי עם אבי שהסביר לי יפה על ילד שמערבב בין דמיון למציאות .

נגשתי לילד וספרתי לו סיפור על ילדה שמאד רצתה שמלה חדשה ובדמיונה היא כבר תארה את השמלה בצבע אדום עם כוכבים וחגורה וכו'...
ובכיתה שחברה סיפרה שקנו לה שמלה- היא ספרה בהתרגשות - גם לי , כולל תאורים על צבע ודוגמא..
שאלתי אותו- באמת קנו לילדה שמלה או שמרוב שהיא רצתה שהיא פשוט דמיינה כ"כ חזק עד שזה היה לה במציאות?
הוא ענה מיד- לא קנו לה , היא דמיינה.

אמרתי לו - לפעמים ילד מאד רוצה משהו ומרוב שהוא רוצה הוא מדמיין שזה קורה, תכנס לחדר ותנסה להזכר בדיוק מה היה בטיול ולאן לקחו אתכם ואולי בבין הזמנים נעשה את מה שאתה מאד רוצה שיהיה.

הוא חזר אלי ותיאר יותר מדויק ואכן בבין הזמנים עשינו לו שיט .

כך כמה פעמים עד שהוא למד להבדיל בין דמיון למציאות
אך שקר- ודאי שאין פה.
 
נערך לאחרונה ב:

MACHAK

משתמש מקצוען
כתבו פה דברים נכונים מאד. רוצה לחזור להוסיף
גם אם הילד מדמיין ולא מפריד בין דמיון למציאות וגם אם הוא לא מפחד לשקר, כל עוד הוא לא ירויח מהשקר יותר ממה שאומר אמת הוא יעדיף לאמר אמת.
תגמלו אותו והרבה על כל אמירת אמת בפידבק חיובי, בפרסים וכד' וכשאומר שקר נווטו את הסיטואציה שיפסיד מכך ולהפך ירויח מאמירת אמת.
בצורה הזו לא בטוח שיורדים לשורש הבעיה של מה מניע אותו לאמירת שקר ולא פותרים אותה אבל לפחות יוצרים פחות נזק מהגדרתו בתור שקרן ןמחזירים את האמון בו ואת האמון בעצמו.
 

Avshalom05

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
בבקשה:
אני בת 7 ולא מלאתי בספר, וגם לא הוצאתי אותו מהילקוט בזמן.
המורה שואלת : יעל, למה לא הוצאת ספר?
אני: "היה חסר לי כמה עמודים בספר, לקחתי הביתה - השלמתי הכל!! - אבל שכחתי את הספר בבית"
המורה:" יפה שטרחת להשלים. אני מעריכה את זה. עכשיו בבקשה תסתכלי עם חברה ומחר תגישי לי את הספר שהשלמת שאוכל לתת לך שם הערה טובה!!"


הדוגמה שהבאתי זה רק אחד
הנה - שבוע שעבר הוא אמר לי אין לי עפרון - אמרתי לו תשאיל מזה שיושב לידך - עכשיו - אמרתי מדובר בילד עם בעית קשב,
מה נראה לכם הוא עשה?
חטף מזה שיושב לידו את העפרון - והתחיל תגרה (וכמובן שכל זה בזמן שיש לו עפרון בקלמר!!!!)
 

Avshalom05

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
כותבת לא כמורה אלא כאמא
שבני הבכור היה משתף אותי בסיפורים וכמובן נתתי בהם אמון מלא ולאחר מכן התברר שלא היה ולא נברא,
דוגמאות- שלקחו אותו לגינה נחמדה בגן חיידר, תיאר לי בפרוטרוט את השיט שערכו להם כולל צבע הסירה והילד שחתר במשוט ,אני כמובן התלהבתי מהחוויות ובזה נגמר הסיפור.
שדיברתי על כך עם חברתי אח"כ שיש לה ילד בגן הזה ואמרתי לה מענין איך הגננת לקחה אחריות על ילדים בשיט בגיל הזה, היא אומרת לי שיט?! לא היה ולא נברא.
בתחילה נבהלתי איזה ילד צומח לי פה ודיברתי עם אבי שהסביר לי יפה על ילד שמערבב בין דמיון למציאות .

נגשתי לילד וספרתי לו סיפור על ילדה שמאד רצתה שמלה חדשה ובדמיונה היא כבר תארה את השמלה בצבע אדום עם כוכבים וחגורה וכו'...
ובכיתה שחברה סיפרה שקנו לה שמלה- היא ספרה בהתרגשות - גם לי , כולל תאורים על צבע ודוגמא..
שאלתי אותו- באמת קנו לילדה שמלה או שמרוב שהיא רצתה שהיא פשוט דמיינה כ"כ חזק עד שזה היה לה במציאות?
הוא ענה מיד- לא קנו לה , היא דמיינה.

אמרתי לו - לפעמים ילד מאד רוצה משהו ומרוב שהוא רוצה הוא מדמיין שזה קורה, תכנס לחדר ותנסה להזכר בדיוק מה היה בטיול ולאן לקחו אתכם ואולי בבין הזמנים נעשה את מה שאתה מאד רוצה שיהיה.

הוא חזר אלי ותיאר יותר מדויק ואכן בבין הזמנים עשינו לו שיט .

כך כמה פעמים עד שהוא למד להבדיל בין דמיון למציאות
אך שקר- ודאי שאין פה.
שוב-
לא מדובר בילד בגן
אלא ילד בכתה ב' - עם רמה שכלית גבוהה!
 

יעל אייזיקוביץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
צילום מקצועי
הדוגמה שהבאתי זה רק אחד
הנה - שבוע שעבר הוא אמר לי אין לי עפרון - אמרתי לו תשאיל מזה שיושב לידך - עכשיו - אמרתי מדובר בילד עם בעית קשב,
מה נראה לכם הוא עשה?
חטף מזה שיושב לידו את העפרון - והתחיל תגרה (וכמובן שכל זה בזמן שיש לו עפרון בקלמר!!!!)
במקום לשאול על כל סיפור בנפרד מה לעשות, אתה צריך לקבל הדרכה מקצועית.
אתה לא באמת חושב שבפרוג יפתרו לך את כל הבעיות
נתנו לך נקודות רבות למחשבה..
מעבר לזה רק יעוץ מקצועי יכול לתת מענה
 

Avshalom05

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
במקום לשאול על כל סיפור בנפרד מה לעשות, אתה צריך לקבל הדרכה מקצועית.
אתה לא באמת חושב שבפרוג יפתרו לך את כל הבעיות
נתנו לך נקודות רבות למחשבה..
מעבר לזה רק יעוץ מקצועי יכול לתת מענה
זה בדיוק מה שאני צריך
היועץ אמר לי שהוא מכיר את הבעיה כפי שכתבתי לעיל - ואמר לי שאינו יודע מה זה בדיוק - דמיונות וכו'
ובאמת כאן הביאו לי הרבה נקודות טובות למחשבה
הנה לדוגמה - היום הוא שוב - היכן הספר שלך?
הוא אומר בבית - וחוזר על אותו שקר - השלמתי "הכל"

אז הפעם אחרי התייעצות כאן - עניתי לו - טוב תוציא דף ותכתוב הכל - גם את השאלה וגם את התשובה.
טוב בינתיים הוא בשלו - כותב וכותב,
ואז פתאום הוא אומר - אוף התעייפתי-
אמרתי לו - אז תוציא את הספר
הרב - אין לי כוח
טוב אז תמשיך לכתוב.....

וכך עד שנגמר השיעור

נראה מה יהיה מחר......
 

חופי

משתמש רשום
א. הכתרת מזעזעת ''הצילו שקרן מדופלם אחר בקשת מחילה היגזמתם
ב. המורה או הרבה יעשה רק מה שהוא היה עושה עם הבן שלו בבית
לגופו של ענין הסייפלר זצ''ל אמר האבא ילמד עם הילד כמה דקות בלבד מוסר על מידת האמת ולאט לאט זה יחלוף כמדומני מנסיון מעל 20 שנה בחינוך וסבא לנכדים
אין שום פטרון קסם
 

יעל אייזיקוביץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
צילום מקצועי
זה בדיוק מה שאני צריך
היועץ אמר לי שהוא מכיר את הבעיה כפי שכתבתי לעיל - ואמר לי שאינו יודע מה זה בדיוק - דמיונות וכו'
ובאמת כאן הביאו לי הרבה נקודות טובות למחשבה
הנה לדוגמה - היום הוא שוב - היכן הספר שלך?
הוא אומר בבית - וחוזר על אותו שקר - השלמתי "הכל"

אז הפעם אחרי התייעצות כאן - עניתי לו - טוב תוציא דף ותכתוב הכל - גם את השאלה וגם את התשובה.
טוב בינתיים הוא בשלו - כותב וכותב,
ואז פתאום הוא אומר - אוף התעייפתי-
אמרתי לו - אז תוציא את הספר
הרב - אין לי כוח
טוב אז תמשיך לכתוב.....

וכך עד שנגמר השיעור

נראה מה יהיה מחר......
דחוף להחליף יועץ..:confused:
 

Avshalom05

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
א. הכתרת מזעזעת ''הצילו שקרן מדופלם אחר בקשת מחילה היגזמתם
ב. המורה או הרבה יעשה רק מה שהוא היה עושה עם הבן שלו בבית
לגופו של ענין הסייפלר זצ''ל אמר האבא ילמד עם הילד כמה דקות בלבד מוסר על מידת האמת ולאט לאט זה יחלוף כמדומני מנסיון מעל 20 שנה בחינוך וסבא לנכדים
אין שום פטרון קסם
כתבתי למעלה
אם הייתי רואה שזה שיטתי אצל הבן שלי הייתי עושה את מה שכתוב באגרת הגרא - ציטטתי את לשונו לעיל
ואגב - לא חכמה להזדעזע - צריך לראות בחוש מה הילד עושה - ולהזדעזע ממנו... (ילד בגיל 7 נהנה שמסובב את כל הצוות עם שקרים על גבי שקרים - מבלי להניד אפעף)
 

פרפר סגול

משתמש מקצוען
כן - אבל פה - הוא בסובב את כולם - לא שייך להראות לו כאילו הוא הצודק
ואביא מה שהיה איתו בשנה שעברה. -

הילד הפריע ! - הרב אמר לו אני רוצה שאבא שלך יצור איתי קשר
הוא עונה אבא שלי בחו"ל

טוב.
מסכן הרב - סוחב איתו שבוע- נו אבא חזר?

לאחר שבוע הרב יוצר איתו קשר - והאבא אומר - בכלל לא הייתי בחו"ל ......

אתה מבין על מה מדובר?
השקר אצלו נוזל - ואינו נרתע כלל כשמשקר

הצלחתי לקרוא עד התגובה הזו בלי להגיב.
כמורה, השאלה הראשונה שאתה צריך לשאול את עצמך היא , מה מפריע לי בכך שילד משקר?
ו ל מ ה ילד משקר כל הזמן.
בתחילת דרכי בהוראה היתה לי תלמידה ששיקרה כל הזמן, בכל תחום.
אני מסתכלת אחורה ולא מרוצה מההתנהלות שלי - ניסיתי לברר האם היא דוברת אמת בכל מיני סיטואציות (אם כי לא באופן שפרטתם כאן, לא עד כדי כך)
לאחמ"כ התברר לי שהיא סבלה רבות וד"ל.
שקרים שחוזרים על עצמם מצדיקים פניה ליעוץ.
ואגב, זה שהילד משקר עכשיו זה לא אומר כלום לגבי העתיד שלו.
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
ראשית, אני יוצאת מתוך הנחה שהילד עבר איבחון מקיף ויכול להשתתף בלימודים בכיתה רגילה.
כי אם לא, כל הדיבורים פשוט מיותרים.
--
כל ילד רוצה להתנהג טוב.
אין מושג של ילד או אדם שנהנה להתנהג גרוע, אין דבר כזה!!!
אלא אם כן המחנכים/ההורים נתנו את הדעת עליו רק במקומות הללו.
ואז הוא נואש ומיואש
זה ילד ששכנעו אותו שהוא לא!
זה ילד שצריך עזרה רצינית. ולפי מה שנשמע מכאן, המערכת החינוכית בה הוא שוהה כרגע רק פוגעת בו ובחינוך שלו. (לא מכירה. כותבת זאת רק מהדוגמאות והמשפטים שצוטטו, דוגמאות שאותי החרידו)

ר' יצחק זילברשטיין כותב באחד מספריו שיש אפשרות שמחנכים אחראים לכל הבחירות של הילד בהמשך חייו, ובאם משכנעים אותו שהוא שקרן/גנב/וכו' מבטלים ממנו את כח הבחירה.

המטרה צריכה להיות -
שיקום התדמית האישית!
לתפוס אותו על חם כשהוא דובר אמת/משתתף/נוהג כשורה.
ולהתעלם כמה שאפשר מכל השאר.
חייבים לעזור לו לצאת מהביצה אליה הוא נכנס.
ויפה שעה אחת קודם!!!
 

פרפר סגול

משתמש מקצוען
(ילד בגיל 7 נהנה שמסובב את כל הצוות עם שקרים על גבי שקרים - מבלי להניד אפעף)
ואם הוא "יסובב" את הצוות, מה יקרה?
רב מאיר חדש היה אומר:צריך לתת לתלמיד על תאנה להסתתר מאחוריו.
ועוד אמירה: לא יודעת של מי, בחינוך, מצווה גדולה מאד היא להתעלם, לעצום עינים.
כן, אני לא רואה הפרעות ולא מחפשת לעשות מהן בלגן.
אני רואה את ההצלחות וגורמת לרצף של הוכחת יכולות.
 

Avshalom05

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
ואם הוא "יסובב" את הצוות, מה יקרה?
רב מאיר חדש היה אומר:צריך לתת לתלמיד על תאנה להסתתר מאחוריו.
ועוד אמירה: לא יודעת של מי, בחינוך, מצווה גדולה מאד היא להתעלם, לעצום עינים.
כן, אני לא רואה הפרעות ולא מחפשת לעשות מהן בלגן.
אני רואה את ההצלחות וגורמת לרצף של הוכחת יכולות.
יש הפרעות
הסברתי לעיל שמדובר בילד עם הפרעת קשב- אם אין לו ספר ברור שעוד רגע קט יקום וירביץ לזה או לזה וכו' אך כשיש לו ספר זה חצי עבודה- אבל הבעיה היא שהוא מתחמק (ואגב - אין לו בעיה בכתיבה או קריאה-)
אז מפריע לי שהוא משקר, נהנה מהשקר, ולא נרתע מלשקר
 

Avshalom05

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
ואם הוא "יסובב" את הצוות, מה יקרה?
רב מאיר חדש היה אומר:צריך לתת לתלמיד על תאנה להסתתר מאחוריו.
ועוד אמירה: לא יודעת של מי, בחינוך, מצווה גדולה מאד היא להתעלם, לעצום עינים.
כן, אני לא רואה הפרעות ולא מחפשת לעשות מהן בלגן.
אני רואה את ההצלחות וגורמת לרצף של הוכחת יכולות.

אם הוא מסובב את הצוות - אבדנו
מחנך / מחנכת ששואלת מה יקרה אם התלמיד מסובב את הצוות - כנראה אינו מחנך
הוא יעשה ועושה מה שבא לו
היום זה כך - מחר (כשיגדל)- הוא מסוגל לבוא הביתה ולספר לאבא שלו שהרב הרביץ לו וכו' (אני רואה שהוא מסוגל להגיע לזה עם הדמיונות שלו)
חייב לעצור את הדמיונות עכשיו ושיפריד בין דמיון למציאות / שירתע מהשקר
 

פרפר סגול

משתמש מקצוען
אז מפריע לי שהוא משקר, נהנה מהשקר, ולא נרתע מלשק
מה הבעיה בכך?
אני לא מצדדת בשקרים, רק תנסו להבהיר לעצמכם מה בעיתי בכך שילד בן 7 משקר, נהנה לשקר ולא נרתע מכך, מה הכי מציק לכם כמחנך בכל המכלול הזה?
 

Avshalom05

משתמש סופר מקצוען
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אם כבר ייעוץ מקצועי בעניין,
ממליצה מאוד על הרב נחום דיאמנט. מומחה מהשורה הראשונה בחינוך ילדים ובכלל בכל העניינים...
אפשר להתקשר בין 23:00 ל-00:00 בלילה, וכן בין 9:30 ל- 10:30 בבוקר-
לא ביום שישי ולא במוצ''ש- כך נאמר לי.
זה מספר הטלפון: 03-5705376

בהצלחה!
בל"נ אתקשר - הכל אעשה בל"נ ע"מ שהילד הזה יגדל ישר!
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  105  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה