הפצצה שהולך להטיל בנק ישראל - חשבתם על דירה להשקעה?? תשכחו מזה!! או יותר נכון.. עכשיו ומהר!!!!

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום
כתבה שפורסמה בגלובס היום:

הפצצה של בנק ישראל: האם זה הצעד שיבלום את טירוף מחירי הדיור?
ברקע העלייה בביקושים לדיור, בנק ישראל מבהיר לבנקים כי הוא לא מאשר להשתמש בהלוואות שנלקחות על דירה קיימת לצורך רכישת דירה נוספת

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון / צילום: דוברות בנק ישראל


לנוכח טירוף המשכנתאות והעלייה בביקושים לדיור, מוציא בנק ישראל הבהרה דרמטית לבנקים, לפיה הוא לא מאשר להשתמש בהלוואות שנלקחות על דירה קיימת לצורך רכישת דירה נוספת.
ההבהרה נמצאת כעת במסגרת טיוטת שאלות ותשובות שנשלחה לבנקים, כמענה לשאלה, בנוסח הזה: "שאלה: האם בנק רשאי להעמיד הלוואה נוספת שתחשב כ'הון עצמי' לעניין חישוב TLV על הדירה הנרכשת? תשובה: לא, תאגיד בנקאי אינו רשאי להעמיד הלוואה נוספת ללווה המיועדת לשמש 'הון עצמי' לצורך רכישת דירה. כל אשראי נוסף שמעמיד התאגיד הבנקאי ללווה, יהיה מנותק מעסקת רכישת הדירה וייבחן על פי הקריטריונים הנהוגים בבנק ביחס לסוג האשראי הנוסף. למען הסר ספק, האמור חל הן על הלוואות צרכניות והן על הלוואות בשעבוד דירת מגורים אחרת".

מה בעצם באה ההוראה למנוע? נניח שיש לי דירה בשווי 2 מיליון שקל ואין עליה משכנתה. לכאורה, אני יכולה לקחת אשראי כמשכנתה "לכל מטרה" עד 50% על הדירה, כלומר מיליון שקל, ובעזרתו לרכוש דירה נוספת בשווי של עד 2 מיליון שקל. ההלוואה שנלקחה על הבית הראשון, משמשת כהון עצמי לדירה השנייה. מכיוון שהדירה השנייה היא דירה להשקעה, ניתן לקבל עליה גם כן משכנתה של עד 50%.
פרקטיקה זו מקובלת מאוד בשוק, ובנק ישראל ער לה. כך, בשנת הקורונה הוא העניק הקלה ואיפשר לקחת על דירה קיימת משכנתה לכל מטרה של עד 70%, אך הבהיר כי זו לא יכולה לשמש כהון עצמי לרכישת דירה נוספת. כעת, מקשיח בנק ישראל את עמדתו, ומציג התנגדות לפרקטיקה זו גם על משכנתאות לכל מטרה בגובה עד 50%.
בבנק ישראל טוענים כי מבחינתם כלל לא מדובר בשינוי מדיניות, אלא בהבהרה של כוונתם המקורית במגבלת ההון העצמי, ומציינים כי "למעשה הפרקטיקה שהתפתחה היא 100% מימון לדירה, בתוספת בטוחה נוספת להלוואה, וזו לא הייתה הכוונה".
ההבהרה היא עדיין בגדר טיוטא, אך כבר כעת היא מעלה מספר נקודות שידרשו התייחסות. הראשונה היא הסדרת הלוואות גישור למשפרי דיור שרוכשים דירה חדשה חלף הדירה הקיימת, ולוקחים עליה משכנתה שמשמשת כהון עצמי לדירה החדשה, עד שימכרו את הקיימת. דבר זה קריטי בעיקר עבור מי שרוכש דירה "על הנייר", כלומר שעד מועד קבלת הדירה בפועל ישנה תקופה ארוכה שבה הוא ממשיך להתגורר בדירה הקיימת לפני מכירתה.

נקודה נוספת שצריך לקחת בחשבון היא שניתן לקחת אשראי מהבנק בשעבוד דירה קיימת, להצהיר שהוא למטרות אחרות - ובפועל להשתמש בו כהון עצמי לדירה. עם זאת, אשראי שכזה צריך להיות מותאם למטרה שלשמה הוא לכאורה נלקח - מה שגוזר סכומים מוגבלים יותר, ותקופת החזר קצרה יותר.
יובהר כי ההגבלה של בנק ישראל לא תמנע לקחת אשראי חוץ בנקאי בשעבוד הדירה, ולהשתמש בו כהון עצמי לדירה נוספת, שכן ההוראה איננה חלה על גופים חוץ בנקאיים. עם זאת חשוב לציין שהלוואות מגופים חוץ בנקאיים, ככלל, יקרים יותר מהלוואות בנקאיות.
פרשנות נוספת, מקלה יותר, שנותנים בשוק המשכנתאות להוראה היא שלמעשה אין כאן איסור בשימוש בהון העצמי מדירה קיימת לצורך קבלת משכנתה חדשה, אלא שבמקרה זה היא לא תסווג כהלוואה לדיור, אלא כהלוואה לכל מטרה גם כן, מה שבפועל ייקר את עלות הכסף למשקיעים בכ-2%.
יונתן ברלינר יו"ר הוועדה המקצועית בהתאחדות יועצי המשכנתאות מסר בתגובה לדברים כי "לפני כחצי שנה ביטל בנק ישראל את מגבלת שליש הפריים, במטרה לתמוך בשוק הנדל"ן, אך למעשה תרם לתדלוק של השוק. כעת בנק ישראל מנסה לצנן בחזרה את הביקושים באמצעות פגיעה במשקיעים הקטנים ובמשפרי הדיור".

בהתאחדות יועצי המשכנתאות מתריעים כי הטיוטה כפי שהיא מנוסחת כעת, תפגע בראש ובראשונה במשפרי הדיור ובמשקיעים הקטנים שיאלצו לוותר על רכישת הדירה, או לחלופין לשלם לבנקים ריביות יקרות יותר בכ-1.5%, על אותן ההלוואות, שמעתה יסווגו כהלוואות ל'כל מטרה' במקום כ'הלוואות לדיור'.
מבנק ישראל נמסר כי "הפיקוח על הבנקים לא מתייחס לפרשנויות על טיוטה לדיון שהופצה לצורך התייעצות. נוכל להתייחס לאחר שיושלמו הדיונים ויגובש הנוסח הסופי".
עד כאן בכתבה מגלובס.

מעניין אתכם מה רץ בקבוצות של יועצי המשכנתאות והנדל"ניסטים?
מיד בפוסט הבא..
 

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום
אז כפי שהבטחתי..
יונתן ברלינר - ידידי הטוב, ויו"ר הועדה המקצועית בהתאחדות יועצי המשכנתאות - מפרסם את הפוסט הבא, שנכתב ע"י אורן שלו ['פוקוס - משכנתאות' ידיד נוסף]:
1624549478672.png

וזהו תוכן הפוסט -
הבוקר יצאה כתבה בדה מרקר שגרמה גם לכלכליסט וגלובס להוציא כתבות על הפצצה החדשה שבנק ישראל מטיל כדי לנסות לצנן את השוק אז הנה הרקע לכתבה...
-------
נכון שתמיד אנחנו עושים שיעבוד נכס קיים לטובת נרכש?
כשזה משקיעים זה כדי למנף, כשזה למשפרי דיור זה גישור וכדומה.
תמיד כשאנחנו עושים את זה אנחנו מקבלים ריביות לדיור. למה? בגלל התשובה לעיל של בנק ישראל בשו"ת על נוהל בנקאי תקין 329.
1624549663483.png

בנק ישראל שלח טיוטה סודית לבנקים שבה הוא משנה את התשובה ולנוסח הבא: "תאגיד בנקאי אינו רשאי להעמיד הלוואה נוספת המיועדת לשמש הון עצמי לצורך רכישת דירה".
כלומר בנק ישראל לא רוצה שלקוחות ימנפו את הדירה הקיימת שלהם לטובת שיפור דיור או השקעה. מדובר בשינוי קיצוני. יכול להיות שהוא נועד לצנן את שוק המשקיעים שגדל ב12 החודשים האחרונים ובכך לצנן מעט את השוק ויכול להיות שהוא נועד להגביל משפרי דיור כדי שיהיו פחות ביקושים בשוק ועל ידי כך הוא יצטנן. ייתכן גם שבנק ישראל מנסה להשיג את שניהם יחד.
השאלה הגדולה היא האם זה יעזור?
עד היום כל ההגבלות של בנק ישראל כדי לצנן את השוק רק הפכו את השוק ליותר חם.

מה יכול לקרות בעקבות ההנחיה החדשה?
יכול להיות שהבנקים יתנו את ההלוואות האלו בהלוואות לכל מטרה ובכך יעלו את המרווחים שלהם משמעותית. אולי בגלל זה הבנקים לא מתנגדים לטיוטה.
בטווח הקצר יש סיכוי סביר שכמות הפניות לבנקים תגדל באופן מהותי למשכנתאות בשיעבוד נכס קיים. לקוחות רבים ירצו לנצל את האפשרות לפני שהשער יסגר וזה כמובן יקפיץ עוד יותר את כמות ביצועי המשכנתאות שכבר עכשיו גדולה בפי 1.5 בערך מכמות הביצועים ב2019.
התאחדות יועצי המשכנתאות כתבה מכתב חריף בנושא לבנק ישראל ובו נאמר:
"השינוי האמור יפגע בעיקר במשקיעים הקטנים מעמד הביניים והעצמאים שהדרך היחידה שלהם למינוף ולהשקעה
לצורך העתיד והפנסיה הוא באמצעות קניית נכס להשקעה, לאחר שדירתם הראשונה התפנתה משעבוד, שגם עד כה היה מוגבל ב%50 " עוד נרשם במכתב כי: "אנו מצפים כי שינוי משמעותי כזה יפורסם בתיקון נוהל עם זמן לתגובות הציבור כמתבקש, ובוודאי שלא באמצעות תיקון הפרשנות בשאלות ותשובות כשברור שמדובר בשינוי הנהלים הקיימים ומהפכה ביכולת המימון של רכישת נכסים בישראל."

מתי זה נכנס לתוקף?
מדובר בטיוטה לא סופית. אנחנו מנסים למנוע או להחריג כמה שיותר חלקים ממנה. על פי רוב על טיוטה כזאת דנים בוועדה המייעצת לבנק ישראל ואז מקבלים החלטה ומשנים את השו"ת.
הוועדה המקצועית של ההתאחדות עוקבת מקרוב אחרי השינויים ודרשה מבנק ישראל לקיים דיון בנוכחותה בנושא על מנת לדון על פתרונות שלא יפגעו בציבור.
וכאן המקום להגיד שאפו ענק ברוך פיירשטיין, ויונתן ברלינר שגילו את זה לפני שבנק ישראל פרסם את זה לציבור והבינו את חומרת המצב. טוב שיש לנו אנשים כאלו בהתאחדות.
אוסיף ואומר שכמות המשכנתאות לטובת דירות להשקעה עומדת על 11%-12% בסך הכל מהשוק.
אמנם יש עליה משנה שעברה אבל מאוד מינורית - באפריל שנה שעברה למשל אחוז המשכנתאות לטובת דירה להשקעה עמד על 10.5%.
כלומר המשקיעים הם לא המוטיב המרכזי בשוק שאם רק נגביל אותו יותר השוק יצטנן. גם אם חצי מהמשקיעים בשוק יעלמו כמות המשכנתאות תשתנה קלות בלבד.
אורן שלו - פוקוס מרכז ידע למשכנתאות
 

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום
אז מסקנתי היא לעת עתה -
אם חשבתם, ואתם חושבים המון - האמינו לי, בתור יועץ משכנתאות אני מטפל ומקבל כל הזמן בהמון (בין עשרות למאות) פניות של משפחות שלנו, שמשקיעות נכון וחכם בדירות להשקעה, סולדיות, הגיוניות, לא בחורים שחורים דווקא - מהרו, מהרו, מהרו!!
ייתכן, ואח"כ זה כבר יהיה הרבה יותר יקר.
זה יתחיל בריביות לכל מטרה, שגבוהות בממוצע ב-2%, ויהיה הרבה יותר מורכב, והרבה פחות ריווחי.
מקווה שעזרתי, ואשמח תמיד להמשיך לעזור ככל שאוכל.
 

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום
עוד קצת מהנייעס..
מתן שטרית - כלכלן בעל תואר שני:
המצחיק הוא שבנק ישראל פרסם לפני שבועיים מחקר מאוד גדול על מחירי הדיור בישראל והממצאים מצביעים חד משמעית שההשפעה הגדולה לעליית מחירי הדיור היא צד ההיצע, שלפחות בשנתיים הקרובות לא צפוי להשתנות לחיוב (התחלות הבנייה ממשיכות במגמה כלפי מטה, ומקדימות בכשנתיים את גמר הבנייה ולכן לא צפוי שינוי)

משקל המשקיעים מסך העסקאות אכן עלה בכ-6 נ״א פחות או יותר בהשוואה לתקופה שלפני הפחתת מס הרכישה למשקיעים באוגוסט האחרון. אך כל טיפול כזה או אחר בצד הביקוש לא באמת יוביל לשינוי במגמת של מחירי הדיור...חד משמעית הם יעלו גם אם מהלך כזה או אחר...

בינתיים נראה שהמהלך שלהם שוב יעשה כרגע יותר ״באז״ ויתדלק עוד יותר את השוק בטווח הקרוב לדעתי...
1624558727951.png

1624558757143.png
 

עסקי

משתמש פעיל
צריך לדאוג שעסקני הציבור החרדי יחרגו את ההורים שקונים דירות לילדיהם !!!!
 

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום

szn

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עריכה תורנית
האם ההגבלה תחול גם על הלוואות מחברת טריא או מחברות ביטוח?

במידה ולא, אז יש פתרון, אמנם זה בערך 4 אחוז ריבית
הבנקים יפסידו וטריא וחברות הביטוח רק ירוויחו.
 

ביזנס מן

משתמש מקצוען
יוכלו גם לקחת מהבנק אך לא בצורת משכנתא וזה ייקר את הריבית בעוד איזה אחוז שניים
 

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום
האם ההגבלה תחול גם על הלוואות מחברת טריא או מחברות ביטוח?

במידה ולא, אז יש פתרון, אמנם זה בערך 4 אחוז ריבית
הבנקים יפסידו וטריא וחברות הביטוח רק ירוויחו.
טריא וכלל, אינן נמצאות תחת הפיקוח על הבנקים, ולכן אם ההוראה תהא על הבנקים - הם בחוץ, וזה יהיה באמת אפשרי.
זה גם מה שמסתמן.
 
  • תודה
Reactions: szn

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום
יוכלו גם לקחת מהבנק אך לא בצורת משכנתא וזה ייקר את הריבית בעוד איזה אחוז שניים
אם הכוונה היא לריביות של כל מטרה, זה עוד קצת מוקדם לדעת. ייתכן וכן, השאלה מה תהיה בפועל גוף ההוראה.
אחרת, הלוואות סתם - כנראה שכן יוכלו לקחת, אך הסכומים שם נמוכים יותר, וההחזרים גבוהים הרבה יותר, מה שיגרום לעסק להיות לא ממש אפשרי.
 
נערך לאחרונה ב:
  • תודה
Reactions: szn

אבא עשיר

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מרגיש לי שההנחתה הבאה:
חובה על משקיעים למכור את דירותיהם תוך שנה, המפר חוק זה, *נכסיו יוחרמו לקופת אוצר המדינה.
* הנוסח מזכיר את המונרכיה האירופית בימי הביניים.
(מקורות: סיפורי צדיקים, ומשלי המגידים, והחוקה של שרידי ברית המועצות)
 

יעקב 11

משתמש פעיל
מישהו יודע מה קורה עם ההנחיה החדשה?
יש בערך זמן שזה שיכנס לתוקף?
אגב זה צריך שינוי בחוק או שזה רק הנחיה ולא צריך חוק?
 

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום
מישהו יודע מה קורה עם ההנחיה החדשה?
יש בערך זמן שזה שיכנס לתוקף?
אגב זה צריך שינוי בחוק או שזה רק הנחיה ולא צריך חוק?
אז ראשית, אתמול בערב התפרסמה כתבה נוספת בגלובס..

בנק ישראל | ניתוח
כשהכסף זמין, צעדי המדיניות מוגבלים: האם בנק ישראל יצליח לצנן את שוק הנדל"ן הלוהט?
כשברקע עלייה בהיקף המשכנתאות וברמת הסיכון שלהן, בנק ישראל מבהיר כי אסור לבנקים לתת הלוואת על דירה קיימת לצורך רכישת דירה נוספת • מה המכשולים ומה הסיכוי של המהלך להצליח?
אתי אפללו19:25
פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

פרופ' אמיר ירון / צילום: רפי קוץ

בנק ישראל מתערב בשוק המשכנתאות. במסגרת טיוטת שאלות ותשובות שנשלחה לבנקים בשבוע שעבר, הבנק המרכזי כלל הבהרה שאוסרת בין היתר על פרקטיקה שהפכה להיות די מקובלת: לקיחת משכנתה על דירת מגורים קיימת, על מנת שזו תשמש כהון עצמי לרכישת דירה נוספת. מה עומד מאחורי ההוראה, ומה הסיכוי שלה להצליח?
1. שוק משני שמשפיע
לכאורה, שוק המשכנתאות הוא שוק משני לשוק הדיור: ההלוואה שלוקחים כשרוצים לקנות את הבית. אך במקרה של המשכנתאות לשוק המשני יש גם השפעה על מחירי הדיור. ככל שהכסף יותר זול, ככל שיותר קל לקחת מימון, זה מתדלק את הביקושים ואת עליות המחירים.

נתוני חודש מאי חיזקו את המגמה ש-2021 תהיה השנה השלישית ברציפות שרושמת שיא בלקיחת משכנתאות. העלייה מלווה גם בשיא במשכנתאות מסוכנות: הציבור לוקח משכנאות גבוהות יותר, באחוז גבוה יותר משווי הדירות שהוא רוכש ובהחזר גבוה יותר מהכנסתו החודשית.
בנק ישראל שרואה היקפי משכנתאות מוטרפים מנסה לצנן מעט את השוק, כפי שעשה בתחילת העשור הקודם. עם זאת, כעת ישנם כמה דברים שמשחקים לרעתו - ובראשם ביזור שוק המימון שהתרחש בעשור האחרון.
2. הגבלה או ייקור?
לאן בעצם בנק ישראל מכוון? עם עליית מחירי הדיור נוצר קושי לאסוף מספיק הון עצמי על מנת לקבל משכנתה של 75%. דרך פופולרית בקרב זוגות צעירים היא לחלץ אותו מנכסים קיימים: באמצעות משכנתה הפוכה או משכנתה לכל מטרה על בית ההורים. שני סוגי משכנתאות אלו יקרים יותר מהמשכנתה שניתנת עבור רכישת דירה ראשונה לדיור.
את הטריק גילו לא רק זוגות שמחפשים מימון לדירה ראשונה, אלא גם משקיעי נדל"ן קטנים: מי שמעוניין לרכוש דירה שנייה להשקעה, עושה זאת בעזרת משכנתה על הדירה הקיימת. אפשר לקבל משכנתה לכל מטרה עד 50% מערך הדירה הקיימת, שתשמש כהון עצמי לדירה החדשה - עליה ניתן לקבל משכנתה לדיור, אך רק עד 50% משווי הדירה החדשה. בנק ישראל מודע היטב לפרקטיקה שהתנהלה בשנים האחרונות באין מפריע. כעת אומר הבנק - לא עוד.
קיראו עוד ב"גלובס"

לפי הטיוטה, "תאגיד בנקאי אינו רשאי להעמיד הלוואה נוספת ללווה המיועדת לשמש 'הון עצמי' לצורך רכישת דירה. כל אשראי נוסף שמעמיד התאגיד הבנקאי ללווה, יהיה מנותק מעסקת רכישת הדירה וייבחן על פי הקריטריונים הנהוגים בבנק ביחס לסוג האשראי הנוסף. למען הסר ספק, האמור חל הן על הלוואות צרכניות והן על הלוואות בשעבוד דירת מגורים אחרת".
ההוראה יכולה ללכת לשני כיוונים: איסור להשתמש בהלוואות שניתנות כנגד שיעבוד דירה לרכישה; או הנחיה שלפיה אם משתמשים בהלוואות שניתנות כנגד שיעבוד דירה לרכישת נכס חדש, המשכנתה החדשה מסווגת כהלוואה לכל מטרה, מה שייקר אותה בכ-2%.
3. יגלגלו את העלויות
מייד נפוצו רעיונות רבים איך לעקוף את המגבלה, והיצרתיות איננה יודעת גבולות. למשל, לומר לבנקאי שההלוואה הראשונה היא לשיפוץ או לרכישת רכב יוקרה, ולא להון עצמי עבור דירה אחרת.
בשוק גם הביעו תהיה האם המהלך אכן יצנן את שוק הדיור. בדירה להשקעה בה דמי השכירות ישמשו להחזר המשכנתה, אם ההלוואה תתייקר ב-2% כל מה שהרוכש צריך לעשות הוא לגלגל את העלות הנוספת על השוכרים הדירה. בנוסף, על סמך הגבלות קודמות שנועדו לצנן את שוק הדיור, רוכשים שמתלבטים ימהרו לקחת משכנתאות על נכס קיים, לפני שאלו יוגבלו.

פרסום הטיוטה מעלה בעיה נוספת והיא משפרי הדיור: זוגות שרכשו דירה חדשה, ומתכוונים למכור את הדירה שבה הם מתגוררים כיום. את ההון העצמי לדירה החדשה הם מגייסים כמשכנתה על הדירה הקיימת, עד מכירתה. במקרה זה, ההוראה של בנק ישראל תייקר עבורם את העסקה. עם זאת, בבנק ערים להיבט זה, וצפויים למצוא לכך פיתרון.
4. כסף זמין, צעדים מוגבלים
האם ההגבלה תהיה אפקטיבית? אולי נקודתית. גם אם הרוכשים לא "יעבדו על הבנק", בנק ישראל מתמודד עם שוק מימון שונה לחלוטין מלפני עשור. הבנקים כבר לא לבד בשוק, שאר נותני האשראי הופכים ליותר ויותר דומיננטיים, ועליהם הבנק המרכזי לא מפקח. אם למשל מדובר בעזרה לרכישת דירה מההורים - חברות הביטוח ישמחו להעניק משכנתה הפוכה. האמת שבשוק של היום כולם מאוד ישמחו לתת כסף, בטח כנגד שיעבוד של דירת מגורים.
חשוב לפתוח עיניים על שוק המשכנתאות, להבין את רמת הסיכון האמיתית שבהן - לאו דווקא לבנקים, אלא גם למשקי הבית שממנפים את עצמם בצורה אגרסיבית. חשוב לראות כיצד מורידים את הלהבות. אבל במציאות הנוכחית, שבה כמעט כל הגורמים בשוק הראשי דוחפים את מחירי הדיור מעלה, הכוח להשפיע על המגמה באמצעות פעולה כזו או אחרת בשוק המשני, מאוד מאוד מוגבל.
 

יעקב 11

משתמש פעיל
תודה על הבאת הכתבה,
אבל לא ראיתי התייחסות לשאלה ששאלתי
לפי הכתבה זה נראה שזה כבר נכנס לתוקף, יכול להיות?
 

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום
תודה על הבאת הכתבה,
אבל לא ראיתי התייחסות לשאלה ששאלתי
לפי הכתבה זה נראה שזה כבר נכנס לתוקף, יכול להיות?
לא, ממש לא.
זה כולה טיוטא, ובינתיים - כולם - כולל הבנקים, מתנגדים לזה.
 

יעקב 11

משתמש פעיל
יש עדכנים חדשים בנוגע להוראה של בנק ישראל?
יודעים איפה זה עומד?
 

הון ובית

נדל"ן. משכנתאות. כלכלת המשפחה
מנהל
מנוי פרימיום
יש משהו חדש בנוגע להוראה של בנק ישראל?
יודעים איפה זה עומד?
הבנקים וההתאחדות התנגדו.
היתה פניה לאוצר, שהודיע שקודם יעבירו תקציב..
ייקח כמה חודשים מעכשיו.
 

יעקב 11

משתמש פעיל
לא הבנתי, משרד האוצר יכול להורות לבנק ישראל לחכות עם ההוראה?
אגב אם תרצה לענות לי איפה אתה מקבל את העדכונים האלו, אני גם רוצה לעקוב.
תודה
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה