בתקופה זו בה העבודה מהבית עולה והשימוש ברשת נהיה כבר מזמן חיוני, זה הזמן כבר להכיר בעובדה: תשתיות נחושת אאוט, סיבים אופטיים אין | עוד לפני המלחמה, במשרד התקשורת התגאו בקצב המהיר בעולם לפריסת סיבים אופטיים, שנהפך לבשורה חיונית במיוחד בימים אלו, אולם בעוד בזק מרשתת את ערי ישראל בסיבים אופטיים והשימוש בקווי הנחושת יוצא מכלל שימוש, בערים החרדיות נפרסה רשת סיבים אופטיים דרכה אפשר להתחבר לכל הספקים המסוננים החרדים, אך נדמה שרבים מתושבי הערים החרדיות טרם הפנימו את גודל המהפכה | יצאנו לבדוק מדוע אלפים בערים החרדיות טרם הצטרפו למהפכת הסיבים האופטיים?


במשך שנים תשתיות התקשורת של ישראל היו מבוססות על כבלי נחושת שדרכן התבצעה תעבורת המידע ברשת. היום, הטכנולוגיה הזו נחשבת למיושנת. תשתיות הנחושת ישנות ולא רלוונטיות ותעבורת המידע באמצעותן איטית ולא מותאמת לעידן הנוכחי, בטח בתקופה בה הצורך ברשת חזקה לבתים עלה כמעט כמו בקורונה.

בהדרגה, העולם עבר לסיבים אופטיים, ובכל אזור שבו נפרסה רשת של סיבים אופטיים, מהירות הגלישה השתנתה לבלי הכר.

השימוש בגלישה המבוססת על סיבים אופטיים מקנה לא מעט יתרונות: מהירות גלישה של פי עשרה, העלאה והורדה של קבצים במהירות גבוהה, גלישה ללא תקלות וניתוקים ועוד שורה של יתרונות מובנים.

במשרד התקשורת כבר נערכים לצמצום עד הפסקה מוחלטת של שימוש בתשתיות קווי הנחושת במטרה לגרום לחברות התקשורת ובכללן בזק ושאר החברות לעבור מקווי נחושת לסיבים אופטיים, כך על פי הודעת משרד התקשורת שפורסמה בספטמבר 2022.

משרד התקשורת מקדם פריסה מלאה של סיבים אופטיים בכל רחבי ישראל. במסגרת מתווה הסיבים, הקים המשרד את קופת התמרוץ – קרן שהכנסותיה נובעות מהכנסות חברות התקשורת (0.5% בשנה), שתשתתף במימון הפרישה באזורים בהם בחרה חברת בזק לא לפרוש רשת מתקדמת. מתוקף סמכותו בחוק, קבע שר התקשורת הקודם יועז הנדל מהם התחומים הגיאוגרפיים שיתועדפו במכרז הקרוב לפרישת סיבים. היישובים בתחומים אלו יקבלו קדימות במסגרת המנגנון המכרזי כך ש-15% לפחות מכלל משקי הבית שייפרשו באמצעות המכרז שצפוי לצאת בשנה הקרובה, יהיו התחומים המתועדפים.

הממשלה נתנה עדיפות לאזורים שהוגדרו כבעלי סיכון בטחוני גבוה בהתאם להחלטת הממשלה מספר 3738 בנושא "הגדרת יישובים ואזורים כבעלי עדיפות לאומית", כדוגמת יישובים סמוכי גבול (יישובים שבתיהם, כולם או חלקם, נמצאים בטווח איום על פי שיקולי מערכת הביטחון - טווח של עד 9 ק"מ מגבול לבנון ועד 7 ק"מ מגבולות אחרים או מגדר המערכת סביב רצועת עזה) ויישובים מאוימים (יישובים בתחום יהודה ושומרון, המסווגים על ידי מערכת הביטחון ברמות איום 5-3 (רמות האיום הגבוהות ביותר).

ההבדל בין שימוש בקווי נחושת לסיבים אופטיים הוא שמים וארץ. הסיבים האופטיים הם למעשה סיבי זכוכית שמאפשרים לתקשורת האינטרנט לעבור מנקודה אחת לשניה פי עשר מהמהירות שבה הנתונים עוברים ברשת ממוחשבת שפועלת על בסיס קווי הנחושת. מה גם, שבשימוש בקווי נחושת, ככל שהבית רחוק מנקודת ההזנה של הכבל, המהירות והאיכות פוחתים באופן משמעותי.

חשוב להדגיש, בערים הגדולות מי שאמונה על פריסת הסיבים האופטיים היא חברת בזק. אך מי שזכתה במכרז משרד התקשורת לפריסת סיבים אופטיים בערים החרדיות מאפשרת להתחבר דרכה לכלל הסינונים החרדיים כולל אתרוג ונטפרי. בחודשים האחרונים החברה כבר סיימה לפרוס סיבים אופטיים באלעד, מודיעין עילית, רכסים, ביתר עלית וגם שכונות בבני ברק.

הציבור החרדי, שהשימוש ברשת האינטרנט נעשה רק לצורכי פרנסה כל אחד לפי הוראת רבותיו, כלל אינו מודע לעובדה שבערים החרדיות, מי שחווה ניתוקים רבים או זמן ממושך להעלאה או להורדה של קבצים לדואר האלקטרוני וכדו', הסיבה היא שעל אף שבמרבית הערים החרדיות נפרסה רשת של סיבים אופטיים, רבים אינם יודעים כי באפשרותם לעבור לאינטרנט מהיר יותר שמונע תקלות, האטת גלישה וקשיים בהעלאת והורדת קבצים.

miniature-engineer-worker-plug-lan-cable-computer.jpg


שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי אף התגאה בנתוני הפריסה המהירה של הסיבים בערי ישראל ואמר: "עכשיו ניתן לומר, מהפכת הסיבים בישראל הקדימה את זמנה ובקצב המהיר בעולם. סיבים אופטיים ב-99.5% מהמדינה יושלמו בעז"ה בתוך כשנתיים, ממטולה שבצפון, דרך יהודה ושומרון ועד לדרום. תוצאות המכרז מבטיחות שהקידמה הטכנולוגית תגיע לכל בית בישראל, תאפשר חיבור עוצמתי וגלישה מהירה, ותאפשר לכל בית בישראל גישה יעילה לשירותי בריאות מרחוק, תעשייה מתקדמת, ועוד. מהפכת הסיבים היא צעד ראשון בסדרה של מהפכות נוספות שישימו את הפריפריה במרכז הבמה ויצעידו את מדינת ישראל לפסגות חדשות".

אולם בעוד בכל ערי ישראל המהפכה כבר בעיצומה ומאות אלפי בתי אב התחברו לגלישה באמצעות הסיבים האופטיים, בערים החרדיות רבים כלל לא מודעים למהפכה הטכנולוגית שמאפשרת להם גם להתחבר לאינטרנט כשר ומוגן וגם לעשות זאת באמצעות מהירות גלישה חזקה פי עשרה ממהירות הגלישה הקיימת. רבים ממשרדי עורכי הדין, אדריכלים, מעצבות גרפיות, מהנדסים ובעלי מקצועות חופשיים רבים אחרים שמשרדיהם נמצאים בערים החרדיות והם זקוקים לשירותי האינטרנט, משתמשים עדיים באינטרנט המבוסס על קווי נחושת. אין שום סיבה שמשרד בבעלות חרדית יחווה האטה בגלישה רק בגלל שבערים החרדיות טרם הפנימו את גודלה של המהפכה.

יצאנו לבדוק עם כמה מאנשי העסקים בעיר מדוע טרם עברו לרשת המבוססת על סיבים אופטיים. "האמת שהתרגלנו למהירות הגלישה הקיימת וכלל לא הייתי מודע לכך שאפשר לשפר באופן דרמטי את מהירות הגלישה", מספר לנו עו"ד תושב העיר. "שמעתי מחברים אנשי עסקים שכבר הספיקו לעבור שההבדל הוא תהומי. אני בהחלט מתכוון לבדוק את הנושא בקרוב".

איש עסקים נוסף, שבבעלותו 2 חנויות בעיר, מספר: "רק לאחרונה שמעתי על מהפכת הסיבים האופטיים. לא הייתי מודע לכך וחבל. ביקשתי מאנשי המחשבים שמלווים את החנויות שלנו לבדוק מעבר לשימוש בסיבים אופטיים. כל דבר שיסייע לנו לקדם את השירות ללקוחות הוא מבורך בעיניי. לצערי הרב, במהלך השנים נתקלתי בתקלות רבות שמנעו גלישה חלקה וזה עיכב פעמים רבות את הלקוחות. אני שמח להיות בין אלו הראשונים שמצטרפים למהפכה בעיר".

גם ר', בעלת סטודיו לעיצוב גרפי בעיר מספרת: "בתחום כמו שלנו שבו אנו נדרשים להעלות, להוריד ולשלוח קבצים גדולים שכוללים גם תמונות וסרטונים ללקוחות, נתקלנו בלא מעט תקלות שמקורן בהאטת גלישה. המעבר לסיבים אופטיים עשוי לפתור את הבעיה. שמעתי על כך מבעלת סטודיו בתל אביב שכבר עשתה את המעבר לסיבים אופטיים והיא מספרת שמדובר בעולם אחר. היא סיפרה לי שהתפוקה של המשרד גדלה פי כמה מאז המעבר לסיבים אופטיים. חיסכון בזמן מתבטא בסופו של דבר בהכנסות לעסק. אני מאמינה שממש בקרוב המשרד כולו יעבור לסיבים אופטיים".​

miniature-engineer-workers-working-with-lan-cable (1).jpg