ביקורת ספרות אבל למה, למה עוד אחת?

קפטן אמריקה

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
סליחה מראש, זו עוד ביקורת על הספר "דופליקטים".

ב''ה

שלום חברה,

אז קיבלתי לידי את הספר החדש של יונה ספיר- דופליקטים-התגלות, ספר שהוא די תקדימי מבחינת הז'אנר שלו- פנטזיית מתח, משהו שלא ראינו בציבור החרדי עד כה.

עוד טרם יציאתו נשמעו קולות על כך שהכריכה שלו מזכירה סדרת פנטזיה אחרת שלא נזכיר את שמה, היו כאלה שהגדילו לאמר וטענו שהוא כולו נכתב בהשראת אותה הסדרה והסימוכין- התבטאות של יונה ספיר בראיון לאתר חדשות מוכר.
אז הייתי ממליצה להם לקרוא את הספר, לפני שהם ממהרים להסיק מסקנות.
באופן אישי, לא נחשפתי לפנטזיה בספרות גויית, אבל זה לא באמת רלוונטי, הדימיון שישנו או איננו.

זה לא רלוונטי כי כפי שציינתי בביקורת לספר "סוף העולם דרומה"- ספיר לא נמנעת מלציין רפרנסים לתרבות הפופלארית בספריה בין אם רמיזות לספרי קונן דויל ואגתה כריסטי, אזכורי דמויות כאלו ואחרות מאגדות שונות ועוד.

הרמיזות האלו לא סתם נמצאות שם, הן הודאה באשמה, הצהרה מפורשת.
לא "תפסתם אותה על חם", רבוייסי. צאו מזה.

ועכשיו, אם בכריכות עסקינן, בואו נדבר רגע על הכריכה.
זה לא חדש שעיצובי הכריכות של יונה ספיר הן מדויקות, מפתיעות ומלאות אווירה (רוב הזמן).
אבל הפעם, היא לחלוטין התעלתה על עצמה.

הספר מעוצב מדהים, פלטת צבעים משגעת, עיטורים בולטים לכל האורך. סימניות משני הצדדים (דבר שכמעט ולא רואים בספרים בכריכה רכה)
ניכרת השקעה עד לפרטים הכי קטנים, כיף לקבל כזה ספר הביתה. כיף למשש אותו.

מרגיש כאילו הספר אומר לך- אני משהו אחר לגמרי.

אבל הבה לא נתמקד בקנקן המהודר, אלא במה שיש בו.

מה חשבתי על הספר? ובכן הספר חדשני ומרענן, מכיל את כל האלמנטים של הז'אנר, אולי חוץ מאימה. כן. הוא לא ספר אימה.

הוא בהחלט מכיל תת ז'אנר של עולם האימה- הדופליקטיות. אבל הוא כלל לא משתמש בו כאלמנט מפחיד. בינתיים.

הדמויות- מעניינות וכתובות היטב, העלילה- סוחפת ומרתקת.

הכתיבה, ובכן- ספיר לא אכזבה, הספר שנון, משעשע ומעורר מחשבה.

הביקורת שלפניכם לא מכילה סקירה מפורטת של כל חלקי העלילה, אבל בהחלט עמוסת ספוילרים.

אז, עלילת הספר מתרחשת בעתיד הרחוק, אי שם במאה ה 22, בעולם פוסט אפוקליפטי המחולק ל5 אזורים, הנקראים בשם על פי שיטת השלטון ואורח החיים המתקיים בהם.

מתישהו, נגמרו המלחמות, הטבע היכה באנושות במלוא עוצמתו ואילץ אותה להתנהל על פי סט כללים חדש.

רגע, מה? מה קרה לכל האנשים? הא, הם חולקו בין האזורים כל אחד בחר היכן לחיות לפי מה שמתאים לו. לכאורה.

רגע ומה עם כל הנבלים? הרוצחים? הפושעים? הם כלואים בעמק השדים, מיליונים מהם. מי מחזיק אותם שם? איך הם בדיוק הגיע לשם? בידי איזה חלק הוא נמצא ונשלט? לא ברור.

הלאה,במרכז העלילה- גיבורי על. הדופליקטים- הכפילים. בני אנוש שבאו במגע עם כוח שנפל משמיים בפיצוץ אדיר, והתחזקו ביכולות על אנושיות.

גיבור הספר- דניאל הארט, צעיר יהודי המתגורר בפרדייס. נער העשוי ללא חת, אמיץ, עקשן וחדור מטרה, הוא לחלוטין נופל לקלישאת השלימות של גיבורי העל, הוא מוסרי, נבון וחסר ענווה לחלוטין.

נכותו השכלית והפיזית לא מונעת ממנו להיות הטוב מכולם, בכל תחום. כל הזמן.

דניאל מקבל בירושה מאמו, הלן, את הדופליקטיות, והופך חבר במסדר הסודי אליו היא משתייכת.

כמו כל ספר המשתייך לסדרה, ובייחוד בז'אנר הפנטזייה,הספר חושף אותנו לטרמינולוגיה חדשה, עולם של מושגים ורעיונות חדשים ומוכרים מיקומי המד"ב. חורי תולעת, מסעות בזמן, וטכנולוגיה חדשנית. ייאמר לשבחו שהוא עושה זאת בצורה מתוחכמת ולא טרחנית, מעט בכל פעם. צעד אחר צעד.
לקראת הסוף יש התקפה קלה של מונחים והתרחשוית. לקוראים שלום.


אפרופו מסע בזמן, הספר מתאר מסע בזמן ומצליח להתחמק מהפרדוקסים הרבים שאירוע כזה טומן בחובו כמעט לחלוטין.
אבל. יש בעיה אחרת שהספר לא פותר.

נקרא לה- איפה הייתם?

מבקרים בסוגת גיבורי העל מציינים לא פעם את העובדה שכאשר ישנה מציאות של גיבורי על לאורך ההיסטוריה, מתעוררת בעיה רצינית.
בספר שלנו מתואר מסדר הדופליקטים ככזה שמטרתו היא- הגנה על האנושות.

ובכן, איפה הייתם?

המסדר הוקם מיד לאחר מלחמת העולם הראשונה, גיבורי על החלו לצוץ מעל פני השטח, חדורי מטרה, נאמני שבועה.
אז ברגע שעלה רודן משופם לשלטון באיזו מדינה אירופאית קטנה והחל לטבוח באופם שיטתי בהמונים חפים מפשע ללא רחם, (למשל) היה עליהם לעוצרו מיד ולהשיב את הסדר על כנו, לא כן?

מדוע לא התערבו הדופליקטים לטובת האנושות בשעותיה הקשות ביותר?

אבל אם יוצרי הקומיקס לא הצליחו לענות על השאלה הזו, וכותבי הסרטים המבריקים ביותר ענו תשובות לא מספקות, נסלח ליונה ספיר על הנקודה הזו, חרף הבעייתיות שבה.


כקונטרה ראויה לגיבורי על מזהירים, הספר מציג נבל- על מרושע ביותר. זירו, שם בדוי, הוא סדיסט מוחלט, הוא נהנה מעצם הסבל וההשפלה של שבויו, ותאב שליטה מוחלטת בכל הסובבים אותו, שמבוהלים מפניו עד מוות.

בשונה משאר נבלי יונה ספיר, שאוהבים לנהל דיאלוגים מתנצחים, ולפזר איומים מרתיעים . הוא- עובר לעשייתן, פחות דיבורים- יותר מעשים, או אם נדייק- יותר עינויים.

הספר מכיל עינויים מסוגים שונים שהוא ועושי דברו מפעילים על שבוייהם האומללים.

העובדה שזירו ממעט בדיבוריו, ולא מקיים את שיחת ה- בוא חבוב ואני אספר לך למה אני עושה את כל זה, או לחילופין מונולוג מעורר אמפתיה על חיים הרוסים וסגירת חשבון נקמנית, הופכת אותו למפחיד ולא צפוי. הוא לא מתסחבק. הוא שומר את הקלפים צמוד לחזהו, ולא חושף אף פרט לגבי חייו האישיים, מטרותיו לא ברורות (כן, הוא רוצה לשלוט במסדר, למה?) זירו הוא נבל מצויין ואנחנו מסיימים את הספר בטעם של עוד לגביו.


הספר מסתיים בקליף האנגר מפתיע, מאסטר הדופליקטים- מובס על ידי הנבל. וזהו …לא זכינו לקרב סופי מרהיב בין זירו לדני. הרימו אבל לא הנחיתו, כלומר- עדיין לא.

זהו סיום מוצלח לספר שהוא חלק ראשון בסדרה, הוא מותיר את הקוראים בדריכות וציפייה לכרך הבא.


יש עוד הרבה על מה לדבר בקשר לספר הנ"ל.

הוא מכיל תמות מעניינות בנוגע לטכנולוגיה וקדמה, קשר זוגי וחברות.
ועוד לא דיברנו על עמק השדים, והאם נמצא פתרון הולם למשבר הרוע בעולם. ומה עם סיים, שעלילת הספר מתמקדת בו? קומוניזם או לא, איך שלא נקרא לזה, האם זה בכלל יכול לעבוד במאה ה22?
ובאיזה אזור מתוך החמישה הכי משתלם לגור?

אולי נעשה ביקורת נוספת, מעמיקה יותר.
בינתיים,
ספרו לנו משהו שעוד לא סיפרתם בביקורות הקודמות.
 

ליליאן

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
קצת סתרת את עצמך.

לא קראתי את הספר.
אבל זה די בולט לענין.

אי אפשר להתנגד לכנין החיקוי,
ומצד שני להתלהב מהעיצוב החיצוני,
שהוא העתק אחד לאחד!
הספר, הנפח, הפונט, הצבע, הכריכה.

זה ממש בחירה של הסופרת/המו"ל,
ואי לא יכולה להיות מקרית מצד כיוון.
 

קפטן אמריקה

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
קצת סתרת את עצמך.

לא קראתי את הספר.
אבל זה די בולט לענין.

אי אפשר להתנגד לכנין החיקוי,
ומצד שני להתלהב מהעיצוב החיצוני,
שהוא העתק אחד לאחד!
הספר, הנפח, הפונט, הצבע, הכריכה.

זה ממש בחירה של הסופרת/המו"ל,
ואי לא יכולה להיות מקרית מצד כיוון.
עיצוב הכריכה הוא בהשראת ספרי הז'אנר. התוכן- מקורי לגמרי.
מציעה לקרוא את הספר.
 

Yes it's me

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
מה חשבתי על הספר? ובכן הספר חדשני ומרענן, מכיל את כל האלמנטים של הז'אנר, אולי חוץ מאימה. כן. הוא לא ספר אימה.

הוא בהחלט מכיל תת ז'אנר של עולם האימה- הדופליקטיות. אבל הוא כלל לא משתמש בו כאלמנט מפחיד. בינתיים
זה תלוי מבן אדם לבן אדם, למשל אני אף פעם לא קראתי פנטזיה, ואחרי שקראתי חצי ספר קצת המחשבות עפו
וכן פחדתי... מצאתי את עצמי אומרת "תרגיעי! זה לא אמיתי" :sne: (אל תצחקו עלי...)
לקראת הסוף יש התקפה קלה של מונחים והתרחשוית. לקוראים שלום.
גמרת אותי מצחוק... הדיינו באיזה מקום אם זה היה טרחני מדי אבל היטבת להגדיר
 

ליליאן

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עיצוב הכריכה הוא בהשראת ספרי הז'אנר. התוכן- מקורי לגמרי.
מציעה לקרוא את הספר.

מכירה היטב את הז'אנר.
איזה ספר מעוצב ככה?

טולקין, קצת דומה.
קצת.
לא בדיוק של הפונט והצבע.
כל השאר, ממש לא.

התוכן זה ענין אחר.
השאלה שלי מה האינטרס לדייק בעיצוב הזה.
מבחירה.
 

קפטן אמריקה

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
מכירה היטב את הז'אנר.
איזה ספר מעוצב ככה?

טולקין, קצת דומה.
קצת.
לא בדיוק של הפונט והצבע.
כל השאר, ממש לא.

התוכן זה ענין אחר.
השאלה שלי מה האינטרס לדייק בעיצוב הזה.
מבחירה.
כפי שציינתי, יונה לא מתביישת לצטט מתרבות פופלארית. וזה מעיד על חשיפה לאותה תרבות וניסיון לרפרר אליה בדרכים שונות.
היא גם מציינת בראיון שאחת ממקורות ההשראה שלה היא רולינס וכו'.
לכן, ייתכן מאוד שאחד הרפרנסים לכריכה היו- ספרי הסדרה ההיא.
אני הגבתי בביקורת לאלה שעוד טרם יציאת הספר ביקרו את התוכן שלו.
לגבי אינטרס, לספיר פתרונים.
 

הגיבן (ת)

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
כפי שציינתי, יונה לא מתביישת לצטט מתרבות פופלארית. וזה מעיד על חשיפה לאותה תרבות וניסיון לרפרר אליה בדרכים שונות.
היא גם מציינת בראיון שאחת ממקורות ההשראה שלה היא רולינס וכו'.
לכן, ייתכן מאוד שאחד הרפרנסים לכריכה היו- ספרי הסדרה ההיא.
אני הגבתי בביקורת לאלה שעוד טרם יציאת הספר ביקרו את התוכן שלו.
לגבי אינטרס, לספיר פתרונים.
א. הסופרת לא עיצבה את הכריכה צריך לדייק במתן משובים...
ב. יש בעיה בפלגיאט. גם אם מתגאים בזה. זה ממש לא פותר גניבה ספרותית. על פי חוקי זכויות יוצרים אין בעיה לקבל השראה כבדה מיוצרים שמתו לפני יותר מחמישים שנה, כגון קונן דויל וכדו (אבל לא ראיתי שום השראה שכזאת בכל ספרי הסופרת הזאת... רחוק רחוק הלכתם)
גם בספר הזה לא ראיתי אזכור קרוב מידי להארי פוטר.
למרות זאת ברור שנתקלנו בחלק מהרעיונות בסיפורים אחרים (כמו בעיית הזיכרון שדומה לנחמן גרשונוביץ באחת הסדרות שלו, וכל העניין של הספוילר שמוכר, והפיצוץ ההוא שמוכר מברנגון סנדרסון וכו וכו..) אבל הרבה רעיונות אינם מקוריים, זה לא עבירה, טכנית. והספר, לו רק בזה דומה לכתיבה של ראולינג...
ג. מוזר שקפטן אמריקה לא מכיר פנטזיה גויית
ד. בקומיקס גיבורי על יש מענה על השאלה שלך, לרוב זה מוסבר בעזרת היקומים המקבילים, ומידי פעם יש סדרות שמתמודדות עם האסונות הגדולים בהיסטוריה, כגון כמה שהתייחסו לאסון בנייני התאומים, וקפטן אמריקה בכבודו ובעצמו שטיפל בהיטלר.

למה אני מציינת את זה? ראשית. כי יש לי תחביב להיות טרחני, שנית כי כל עלילה צריכה לעמוד בזכות עצמה, להשיב על השאלות העיקריות שמניעות את העלילה, ולשמור על החוקים שהעלילה דואגת לייסד. במיוחד במיוחד! בספרות בדיונית

אגב, אתם חושבים שזה פנטזיה או מדע בדיוני?
 

קפטן אמריקה

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
א. הסופרת לא עיצבה את הכריכה צריך לדייק במתן משובים...
ב. יש בעיה בפלגיאט. גם אם מתגאים בזה. זה ממש לא פותר גניבה ספרותית. על פי חוקי זכויות יוצרים אין בעיה לקבל השראה כבדה מיוצרים שמתו לפני יותר מחמישים שנה, כגון קונן דויל וכדו (אבל לא ראיתי שום השראה שכזאת בכל ספרי הסופרת הזאת... רחוק רחוק הלכתם)
גם בספר הזה לא ראיתי אזכור קרוב מידי להארי פוטר.
למרות זאת ברור שנתקלנו בחלק מהרעיונות בסיפורים אחרים (כמו בעיית הזיכרון שדומה לנחמן גרשונוביץ באחת הסדרות שלו, וכל העניין של הספוילר שמוכר, והפיצוץ ההוא שמוכר מברנגון סנדרסון וכו וכו..) אבל הרבה רעיונות אינם מקוריים, זה לא עבירה, טכנית. והספר, לו רק בזה דומה לכתיבה של ראולינג...
ג. מוזר שקפטן אמריקה לא מכיר פנטזיה גויית
ד. בקומיקס גיבורי על יש מענה על השאלה שלך, לרוב זה מוסבר בעזרת היקומים המקבילים, ומידי פעם יש סדרות שמתמודדות עם האסונות הגדולים בהיסטוריה, כגון כמה שהתייחסו לאסון בנייני התאומים, וקפטן אמריקה בכבודו ובעצמו שטיפל בהיטלר.

למה אני מציינת את זה? ראשית. כי יש לי תחביב להיות טרחני, שנית כי כל עלילה צריכה לעמוד ב
א. הסופרת לא עיצבה את הכריכה צריך לדייק במתן משובים...
ב. יש בעיה בפלגיאט. גם אם מתגאים בזה. זה ממש לא פותר גניבה ספרותית. על פי חוקי זכויות יוצרים אין בעיה לקבל השראה כבדה מיוצרים שמתו לפני יותר מחמישים שנה, כגון קונן דויל וכדו (אבל לא ראיתי שום השראה שכזאת בכל ספרי הסופרת הזאת... רחוק רחוק הלכתם)
גם בספר הזה לא ראיתי אזכור קרוב מידי להארי פוטר.
למרות זאת ברור שנתקלנו בחלק מהרעיונות בסיפורים אחרים (כמו בעיית הזיכרון שדומה לנחמן גרשונוביץ באחת הסדרות שלו, וכל העניין של הספוילר שמוכר, והפיצוץ ההוא שמוכר מברנגון סנדרסון וכו וכו..) אבל הרבה רעיונות אינם מקוריים, זה לא עבירה, טכנית. והספר, לו רק בזה דומה לכתיבה של ראולינג...
ג. מוזר שקפטן אמריקה לא מכיר פנטזיה גויית
ד. בקומיקס גיבורי על יש מענה על השאלה שלך, לרוב זה מוסבר בעזרת היקומים המקבילים, ומידי פעם יש סדרות שמתמודדות עם האסונות הגדולים בהיסטוריה, כגון כמה שהתייחסו לאסון בנייני התאומים, וקפטן אמריקה בכבודו ובעצמו שטיפל בהיטלר.

למה אני מציינת את זה? ראשית. כי יש לי תחביב להיות טרחני, שנית כי כל עלילה צריכה לעמוד בזכות עצמה, להשיב על השאלות העיקריות שמניעות את העלילה, ולשמור על החוקים שהעלילה דואגת לייסד. במיוחד במיוחד! בספרות בדיונית

אגב, אתם חושבים שזה פנטזיה או מדע בדיוני?

זכות עצמה, להשיב על השאלות העיקריות שמניעות את העלילה, ולשמור על החוקים שהעלילה דואגת לייסד. במיוחד במיוחד! בספרות בדיונית

אגב, אתם חושבים שזה פנטזיה או מדע בדיוני?
א. עיצוב הכריכה אמנם לא נעשה ע"י הסופרת בעצמה והמשוב מכוון לעוסקים במלאכה, אני נהניתי מעצם ההשקעה בדפוס יקר ומשובב עין.

ב. בכתבי "השראה", לא התכוונתי לקווי עלילה זהים או חלילה סצינות אחד-לאחד.
הכוונה לאזכור שלהם, מעיד על חשיפה וכתיבה ברוח הסוגה.

ג. קפטן אמריקה לא נחשף לפנטזיה ב*ספרות* גויית.
עיקר החשיפה הייתה דרך האמנות השביעית.

ד. בקשר לשאלת "איפה הייתם?",
לרוב אין באמת תשובה, חוברות הקומיקס שעוסקות בנבלים גדולים דוחפות פנימה את כל הגיבורים עד הקטן שבהם ונוצרת "סאגה".
אבל באירועים קטנים, הם לא נעזרים אחד בשני משום מה.
גם אם הם גרים במרחק קפיצה בין בנייני ברוקלין.
כנל לגבי אסונות לאורך ההיסטוריה.
כל סיפור המקור של קפטן אמריקה עוסק במלחמת העולם השניה ולכן ברור שהנמסיס יהיה היטלר והנאצים.
אבל מה עם שאר גיבורי העל שחיו בתקופתו?
זו השאלה, בגדול.

מסכימה לגבי ההערה האחרונה.

לדעתי, זה הרבה פנטזיה בנגיעות מד"ב.
 

רצתה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כאן יונה ספיר מפרטת על ההשראות למיניהן וכל השאר...
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
קצת סתרת את עצמך.

לא קראתי את הספר.
אבל זה די בולט לענין.

אי אפשר להתנגד לכנין החיקוי,
ומצד שני להתלהב מהעיצוב החיצוני,
שהוא העתק אחד לאחד!
הספר, הנפח, הפונט, הצבע, הכריכה.

זה ממש בחירה של הסופרת/המו"ל,
ואי לא יכולה להיות מקרית מצד כיוון.
מכירה היטב את הז'אנר.
איזה ספר מעוצב ככה?

טולקין, קצת דומה.
קצת.
לא בדיוק של הפונט והצבע.
כל השאר, ממש לא.

התוכן זה ענין אחר.
השאלה שלי מה האינטרס לדייק בעיצוב הזה.
מבחירה.
עיצוב הכריכה הוא בהשראת ספרי הז'אנר.
סליחה על שאלתי הבורה, אני לא בדיוק מונחת בענייני הארי פוטר למיניהם
וואני סקרנית מאוד מתוקף עיסוקי בגרפיקה...
הלכתי לחפש את הכריכה הבדיוקית, המדוברת, המועתקת, ה'למה היא עשתה את זה',
וכל החיפושים בגוגל לא נתנו לי אפילו כריכת ספר של הארי פוטר אחת שדומה לדופליקטים
אם זה לא נוגד את חוקי הפורום, יש דרך להראות כאן את הכריכה ה'מקורית' או לפחות לשים איזה קישור לתמונה שלה?
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
הלכתי לחפש את הכריכה הבדיוקית, המדוברת, המועתקת, ה'למה היא עשתה את זה',
נראה לי שרוב המבקרים מתייחסים רק לעניין הפונט, לדעתי יש דמיון.
1704217285016.png
1704217328052.png
1704217425283.png
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
@משולש ברמודה תודה!
אבל בטוח שאלו הכריכות המדוברות???
יש מישהו שיכול להחכים אותי איפה רואים דמיון?
ככל שאני מסתכלת אני רק רואה את ההבדלים

הכחול של הארי פוטר הוא בהיר ומאגי, הכתום רווי ופשוט
הכחול של דופליקטים כהה וחשוך מאוד, נוטה לשחור, ואין כתום אלא זהב חיוור

הכותרת של הארי פוטר באה בקליגרפיה ייחודית, בתוספת סימן הצלקת המפורסם, בגדלים משתנים לכל אות (אפשר לראות את ההשראה של האנגלית, האותיות הראשונות גדולות...), ביישור זיג-זגי
הכותרת של דופליקטים באה בפונט קינג פוקס עם עיוות של מתיחה החוצה

בהארי פוטר אפשר לראות ילד ממושקף שממש לוקח את רוב הכריכה, בסגנון ציור ידני
בדופליקטים יש לנו תמונת נוף של לילה ובית מואר, עם איזה עוף בצד. אולי יש איזו דמות אי שם על גב היצור (לא יודעת שמות עוד לא קראתי), והכל בסגנון מאוד ריאליסטי או לפחות בסטייל של תלת מימד

זה קצת מלחיץ, באמת רק אני רואה את ההבדלים?
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
הכותרת של הארי פוטר באה בקליגרפיה ייחודית, בתוספת סימן הצלקת המפורסם, בגדלים משתנים לכל אות (אפשר לראות את ההשראה של האנגלית, האותיות הראשונות גדולות...), ביישור זיג-זגי
הכותרת של דופליקטים באה בפונט קינג פוקס עם עיוות של מתיחה החוצה
תראי אני לא גרפיקאית מקצועית : ) אני רואה השראה בעיקר בפונט. העיוות של המתיחה החוצה מזכיר לי את שינוי הגדלים בכותרת העברית בעיקר בפ' ובט'.
שמתי פה רק שתי כריכות, כי רק בחמישית אפשר אולי למצוא דמיון בגוונים. אבל שוב, אין פה משהו מיוחד. זה כריכה לספר פנטזיה קלאסי.
אני רק אציין שלא קראתי את הספר ואין לי מושג האם בתוכן יש סימנים להשראה שהיא קצת יותר מהשראה רגילה...
בעיני בכריכה אין העתקה מיוחדת. הן פשוט מדברות בשפה דומה, לא מעבר.
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
הלכתי לחפש באופן יסודי עוד יותר על הכריכה...
יכול להיות שלזה הכוונה?
image.png
1704217425283.png

רק אציין שוב, מהצד הגרפי:

בין הפונטים - אין שום קשר רק תראו את ההבדלים.
ב'הארי פוטר' כל אות עשויה לעצמה, בגדלים חוגגים, בבלאגן מרשים, כל אות ראשונה גדולה מאוד
והצלקת פשווט לא מאפשרת העתקה של האותיות, זה כמו להגיד שגמבה ועגבניה דומות, כי שתיהן אדומות.
ב'דופליקטים' הפונט אחיד, שינוי הגדלים מתבצע על מעבר צורני חלק [כמו שני סוגריים > )( רק כשהם שוכבים לרוחב]
ויש גם את העיטור הזה (שקצת תקוע שם, למען האמת)

הטירה, האורות החמים בחלונות, הלילה הכחול כהה, אכן מזכירים, וזה נראה כמו השראה
הרי לילה הוא כחול
השחרה בקצוות (הצבע הכהה שיש מסביב) זה מקובל וגורף ברוב ספרי המתח,
והוא מגיע עם אורות בחלונות, ועדיף כתומים (כי בגרפיקה כחול הולך עם כתום הכי טוב...)
ושמיים ואדמה יש בכל תמונת נוף (אפילו בתמונות מהירח...)
הדגשה של אותיות בצבעי כסף או זהב הופכת הכל לדומה מאוד (לתשומת לב כל האנשים שבטוחים שפרסום בשחור-זהב הוא מקורי ומנצח, פחות או יותר 40% מהמפרסמים)

אבל - יש סיכוי שמעצב/ת הכריכות אפילו לא ראה/תה את מה שצירפתי כאן.
פשוט ערך/ה תמונה ריאלית ויפה (ויש כאן עבודה נהדרת, ד"א), ומסתבר שמישהו המציא את הגלגל לפניו/ה
וכבר ידוע שאמן - מעתיק מאחרים, ואומן טוב - גונב מאחרים...

אני רק אציין שלא קראתי את הספר ואין לי מושג האם בתוכן יש סימנים להשראה שהיא קצת יותר מהשראה רגילה...
בעיני בכריכה אין העתקה מיוחדת.
כנראה שבאמת בזה זה טמון. נקרא ונראה...
 

קפטן אמריקה

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
הנקודה שלי מלכתחילה הייתה שהכריכה עוצבה ברוח ז'אנר הפנטזיה, בלי להזכיר פרנצ'ייז כזה או אחר.
גם אני לא רואה דמיון משמעותי בין הכריכות.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
אבל - יש סיכוי שמעצב/ת הכריכות אפילו לא ראה/תה את מה שצירפתי כאן.
הרשי לי לפקפק...
בכללי, יצא לי כמה פעמים לראות ההעתקות שקראו לעצמם השראה.
מודה ומתוודה עשיתי זאת פעם אחת בעצמי וקראתי לזה השראה. @דיונון באחד השירים שלו כתב משהו על כך שגרם לי לשים לב שיש גבול דק מאד בין השניים שאנשים מרשים לעצמם לטשטש...
השראה היא לא מילה יפה שפותרת אותנו מהצורך להתעמק האם ואיך התבצע כאן פלגיאט. וקרה לי גם שעשו ליצירות שלי העתקה מעניינת וקראו לזה השראה...

שוב, מסכימה איתך שעיצוב הכריכה שונה בסופו של דבר. בטח מנקודת מבט של גרפיקאית. כמו שציינתי זאת לא העבודה שלי אבל עיצבתי בחיי דבר או שניים בשביל לשים לב שיש כאן פונטים וגוונים שונים. זה גם עיצוב קלאסי, כלומר אפשר היה בקלות להגיע אליו גם בלי להסתכל בכריכה השנייה ולקחת השראה.
אמנם אני כן אוחזת בדעה שיש סיכוי לא קטן שהיא ראתה את הכריכה מתישהו, זאת כריכה מוכרת מאד. אבל זה לא בעייתי בעיני כי אני ממש לא מזהה כאן ניסיון להעתקה.

כנראה שבאמת בזה זה טמון. נקרא ונראה...
עוד לא שוכנעתי לעשות את זה ;)
 

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
הנקודה שלי מלכתחילה הייתה שהכריכה עוצבה ברוח ז'אנר הפנטזיה, בלי להזכיר פרנצ'ייז כזה או אחר.
גם אני לא רואה דמיון משמעותי בין הכריכות.
אמממ...... זאת כריכה לסיפור פנטזיה, מה היו אמורים לשים שם?
נראה שבד"כ הגויים אוהבים לבסס את הכריכות שלהם על ציור (ע"ע הארי פוטר למעלה, גם) ולאו דווקא ציורים מרשימים...
 

קבצים מצורפים

  • 1704225931569.png
    1704225931569.png
    1.2 MB · צפיות: 76
  • 1704225989570.png
    1704225989570.png
    KB 745.9 · צפיות: 71
  • 1704226078100.png
    1704226078100.png
    1.1 MB · צפיות: 76

מוריופ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
הרשי לי לפקפק...
בכללי, יצא לי כמה פעמים לראות ההעתקות שקראו לעצמם השראה.
מודה ומתוודה עשיתי זאת פעם אחת בעצמי וקראתי לזה השראה. @דיונון באחד השירים שלו כתב משהו על כך שגרם לי לשים לב שיש גבול דק מאד בין השניים שאנשים מרשים לעצמם לטשטש...
השראה היא לא מילה יפה שפותרת אותנו מהצורך להתעמק האם ואיך התבצע כאן פלגיאט. וקרה לי גם שעשו ליצירות שלי העתקה מעניינת וקראו לזה השראה...

שוב, מסכימה איתך שעיצוב הכריכה שונה בסופו של דבר. בטח מנקודת מבט של גרפיקאית. כמו שציינתי זאת לא העבודה שלי אבל עיצבתי בחיי דבר או שניים בשביל לשים לב שיש כאן פונטים וגוונים שונים. זה גם עיצוב קלאסי, כלומר אפשר היה בקלות להגיע אליו גם בלי להסתכל בכריכה השנייה ולקחת השראה.
אמנם אני כן אוחזת בדעה שיש סיכוי לא קטן שהיא ראתה את הכריכה מתישהו, זאת כריכה מוכרת מאד. אבל זה לא בעייתי בעיני כי אני ממש לא מזהה כאן ניסיון להעתקה.


עוד לא שוכנעתי לעשות את זה ;)
לגבי האריזה של המדיה, אני מפקפקת איתך. הקשר שם הרבה יותר ברור וקצת מביך...


פשוט, כשראיתי את הספרים, תהיתי מי אכל מתבואת השיגעון. יושבת מול המסך, מסתכלת מסתכלת, מכל הכיוונים, ושואלת את עצמי איפה למען ה' מסתתרת ההעתקה?
 

קפטן אמריקה

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
אני חושבת שהציטוט מאת ספיר לגבי ההשראה מרולינס היווה מין טריגר לעניין ההעתקה, ההשראה וקווי הדמיון בין הספר לסדרת הספרים הפופלארית, גם אם לא דובים ולא יער.
עם זאת,
אריזת הוידאו מזכירה בהחלט, קשה להתעלם.
ייתכן ששימשה כרפרנס בעיצוב.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה