יוסף שטיין

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה תורנית
סיפורי התתי"ם הירושלמים [ולאו דווקא] מקיפים הם את כל הדור הביניים אלה שלא צמחו כאן ב20 השנים האחרונות.

אין ילד אחד שלא חווה או היה עד למקרה מזעזע, על ידי מי שנקראו פעם בתואר הלא נכון, ובטעות טרגית - כמחנכים, הם היו יותר מלמדים, היינו שלימדו אותנו המון, בעיקר איך לא להתנהג כפי שהם התנהגו.

הסיפורים מזעזעים מאוד, אבל אלה היו החיים של פעם, לא היינו עמוסים, בשלל תארים מפוצצים, ומילים מפולפלות של דיאגנוזות, ואבחונים, לא נשלחנו לפסיכולגים לאבחון, ולא ליועצים לקטלוג, היינו אנחנו עם היצרים מול המלמד עם יצריו.

ושני המחנות נלחמו זה בזה עם מיטב היצירתיות אכזריות, התבונות, וההבנות, שהקיף אז את הדור, כמעט לכולם משני המחנות היה רצון אחד, לעבור את היום הזה בשלום, כלומר מחנה המלמדים, בשקט מופתי ע"י פחד משתק, לבין הצד שכנגד שניסה בכל עוזו לעורר את המשוואה, וליצוק אקשן לתוך תבנית הלימודית.

בסוף כל אירוע עמד זה מול זה בעת מבחן, כאישיות מול אישיות, אשיות כועסת וקשה יום, מול אשיות שנקלט כעושה צרות, קל להאשמות, חסר מזל, חסר פרוטקציה, והעיקר כמטרה להשליט על ידו את השקט והשלווה להעברת היום במינימום הפרעות מעצבנות.

בצל המאבק בין שני הנצים הללו, היה ברור כי ישנם ילדים בעייתיים, לצד ילדים שקטים ואומללים, וילדים ממוצעים, אלא שמצאו את עצמם פחות מול החזית, אלה שדרבנו את האחרים לעורר את העימות מעל השולחן בין המלמד לילד, בין שני היצרים.

כלי הנשק של הילדים היו רבים מאוד, לצד הנשק של המלמדים שהוא היה ממש מעט, מקל וכף יד, העלבה ע"י הוצאה לחוץ או עמדה בצד, או שליחת הביתה, או לחילופין חפיסת שקדי מרק לחלוקה.

בצל המציאות של אז, קשה מאוד למצוא אישיות, שיכל להוציא את עצמו מהמשוואה הנ"ל, לא לראות בילד שמשתולל כל יום, כאתגר לשינוי, כאתגר שאפשר לרסן אותו בתנאים אחרים שהיה מקובל אז.

לכן נדיר מאוד למצוא סיפורים על מלמדים מיוחדים, בעלי אישיות, שיכולו לנווט את הספינה הקשה כ"כ בזמנים ההם, ולא להיגרר רגשית ומנטלית.

היטיב לבטא זאת מרן הרב שטיינמן זצוק"ל זי"ע, שנדיר למצוא מחנך טוב בחיידר, בחיידר טוב אמר מרן, אולי יש איזה 3 - 4 מלמדים טובים.

אני חושב שכוונתו שמלמדים כאלה שחינכו את עצמם קודם, קשה למצוא, ומשלא חינכו את עצמם אין ראויים הם לחנך את האחרים.

לצערנו גם כיום על אף ההתקדמות, עדיין חסר המון מלמדים מחונכים לחנך.
 
נערך לאחרונה ב:

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
@יוסף שטיין כל מילה.
עם זאת, חבל שאין הכשרה מחוייבת חוקתית למלמדים.
ראה את הודעתי הבאה והמזעזעת - טור שקיבלתי באישי.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
הרגע קיבלתי באישי מאת ניק החפץ בעילום שמו, לא נגעתי:

אתה יכול לפרסם לפי שיקול דעתך. הכי טוב לא לפרסם בשמי....הכל תאורים מדוייקים של מעט ממה שקרה.

בס"ד

הקטעים הבאים אמיתיים לחלוטין:


סמואל, בן כמעט 6 עולה חדש, (לא מקזחסטן) חודש בישראל, נכנס לכיתת מכינה:

זה מין גן משונה אני לא מבין כל כך מה הם אומרים, אבל קוביות הלגו צבעוניות והרבה יותר יפות ממה שהיה לנו בבית.

למרות שאני לא מבין את מה שהילדים אומרים אנחנו בונים ביחד ארמון ענק מקוביות.

למה כולם עזבו פתאום את המשחק? אמשיך לבנות את התורן למבצר.

האיש הגבוהה מתקרב אלי, יש לו מבט מפחיד, אני לא מבין, מה הוא אומר, אבל הוא כועס, זה בטוח.

מעניין למה? אולי אסור לבנות מבצרים, אולי יש עוד אילו מצוות שעדיין לא למדנו אותם בבית.

לפתע האיש הגבוהה מתקרב אלי ממש קרוב ו.. אוי, ממה, זה כואב,

אני בוכה נורא, הלחיים שלי כואבות, למה הוא הרביץ לי?

אבא ואמא אמרו תמיד להיזהר מגויים שיכורים. לא ידעתי שגם בארץ יש שיכורים שמרביצים כל כך כואב.

סמואל, כבר שמואל, בכיתה ד. ת"ת אחר.

רק שהתור לא יגיע אלי, הנה יוסי עונה על השאלה בגמרא – הוא עונה נכון, עובדה שהרבה כ"ץ לא הרביץ לו כפי שעשה לשרוליק.

ו..

"שמואל" נשמע קולו התקיף של הרבה.. "מה התשובה ל.."

אוי, איך אדע? אני לא זוכר בכלל, אולי זה היה בחלק העליון של דף הגמרא, אבל אם אקרא כל הכיתה תצחק, אני קורא כ"כ מבולבל ו..

"שמואל גש אלי מיד"

אני הולך לאט, לאט, מושך עוד רגע. אולי זה לא יהיה כואב כל כך כמו במבחן של שבוע שעבר,

מזוית עין אני שם לב כי לרבה אין סרגל ביד, יופי, זו תהיה סתם מכה קטנה.

"תן לי את היד שלך"

אך, מה הוא עושה, האצבעות שלי עוד מעט ישברו, איך שהרבה מושך אותך לאחור זה מסוכן...

הלוואי שהייתי מצליח לא לבכות כמו מוטי, אבל אני מיד מתחיל לבכות בקול, וכל הילדים צוחקים שאני כזה חלשלוש כמו ילדה.

גם הרבה כועס מאוד ומעניש אותי עוד יותר בגלל שאני בוכה...



טוב, נגמר לי הכוח להמשיך לכתוב על :

היריקות בעיניים

על הנעילה במחסן החיידר לשעתיים,

על המכות באמצע הרחוב אח הצהריים,

על הזילזול וההכחשה שנתקל בהם אבי כשניסה לדבר עם הצוות.

יש הכותבים שזו נוסטלגיה עבורם?

תאמינו,

לרבים אחרים זה היה סם המוות.
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
חטאה היחיד של התלמידה הזו היה שהיא העזה לשאול שאלות, מפעם לפעם, בניגוד ליתר התלמידות שאיפשרו למורה לדקלם בשממון את החומר שקראה בבוקר מהמחברת הצהובה של גיסתה שלימדה לפני עשרים שנה את אותו מקצוע.
עוד המורה מדקלמת והבנות מתנמנמות, הייתה התלמידה המדוברת מצביעה בתום לב מוחלט ושואלת שאלות הגיון פשוטות בקשר לחומר המדוקלם.
המורה, שלא באמת הבינה מה היא קוראת שם, ראתה בזאת הפרעה למהלך התקין של השיעור
ממממ....
למה זה נשמע לי מוכר מידי?
יכול להיות שאותה התלמידה הסוררת גדלה והפכה לאחת הסופרות המהוללות בציבורנו, שמשום מה נוהגת לשאול שאלות היגיון על כל מיני דברים שמדוקלמים במשך שנים בלא כל מחשבה? לכזו שקוראת תיגר על כל דפוסי ההתנהגות המיותרים וכל הדפקטים הבסיסים שנכנסו למערכת בשנים בהם החינוך היה נראה כפי שתואר לעיל בשורת סיפורים מזעזעים - אבל רגילים לגמרי?
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
ממממ....
למה זה נשמע לי מוכר מידי?
יכול להיות שאותה התלמידה הסוררת גדלה והפכה לאחת הסופרות המהוללות בציבורנו, שמשום מה נוהגת לשאול שאלות היגיון על כל מיני דברים שמדוקלמים במשך שנים בלא כל מחשבה? לכזו שקוראת תיגר על כל דפוסי ההתנהגות המיותרים וכל הדפקטים הבסיסים שנכנסו למערכת בשנים בהם החינוך היה נראה כפי שתואר לעיל בשורת סיפורים מזעזעים - אבל רגילים לגמרי?

לא.
הייתי אז תמימה כשה. צדיקת בית הספר והסמינר. והשאלות למורות היו גם הן תמימות. בדמיוני הילדותי נדמו עליי המורות כיצורים בוגרים וידענים, שאפשר לשתף אותם ולהעמיק יחד איתם.
(היום, אגב, המצב השתנה לבלי הכר. תלמידה ששואלת שאלות, כבר לא מסתכנת בנזיפה, ורוב המורות מכבדות ומעריכות תאוות ידע של ילדות).
 

מרחבית

משתמש מקצוען
(היום, אגב, המצב השתנה לבלי הכר. תלמידה ששואלת שאלות, כבר לא מסתכנת בנזיפה, ורוב המורות מכבדות ומעריכות תאוות ידע של ילדות).
מנסה לחשוב מה היה כשהייתי תלמידה, הרבה לפנייך רותי, בעניין שאלת שאלות. כמדומני שבסמינר היה אפשר לשאול יותר מביסודי, ואת הרבנים ללימודי קודש יותר מאשר את המורות. אך בלי הכללות.
זכור לי יותר ששאלתי בבית. שם היה ב''ה מי שענה לי בסבלנות וברצון. הורה שלו עצמו יש תאוות ידע והעמקה שמח לענות לבני ביתו. היתה גם חברה קרובה, שהיינו צוללות ביחד.
 

מילקשייקית

משתמש מקצוען
אני לא יודעת מה לומר...
יש ת'מורות האלו, שמתייחסות לתלמידה שמעזה לשאול - כנפנוף לזבוב טורדני, כאחת שלא הולכת בתלם העדרי והמצפצף. אולי הן עונות לה ונדות הרחמים - ובכך הן יצאו ידי חובתן הקדושה.
ויש את אלו, הנדירות, שכנראה - בגלגול הקודם שלהן כתלמידות גם הן היו כאלה. והן מקשיבות.
ומעודדות - לא, לא עם ערימות טישיו וסיפורי חיים מרטיטים, אלא מעודדות לשאול, לדעת, להבין, להעמיק.
אני מטיפוסי - אדם שובר מוסכמות. למה שאני אאמין למשהו שאיזה פרופסור המציא?????
עד שאני לא בודקת, ומאמתת, ומוסיפה דוגמאות משלי - זה לא עובר אצלי את הסף.
מאד הסתרתי את זה (ועדיין) אבל זה בוער בי.
וזה לא נובע מאיך שמכנים 'אויבע חוכם' או בעגה עברית - 'מתחת לאדמה'.
אלא כי אני כזאת. מבחינתי ליצור את הכללים לבד. אני מאמינה שכל אחד יכול ליצור עולמות - אם הוא רק משכנע אותנו בהם.
ובחברה שלנו - עוסקים בעיקר ב'לכבות שרפות'.
בלי עין הרע יש ציבור ענק, חשוב, מוגזם לומר תעשייתי - אבל פחות או יותר כולם צריכים להיות אותו פס ייצור.
אני לא באה להתלונן או להוכיח כמה זה לא בסדר. רק להציב עובדות! השיטה - מוכיחה את עצמה - עובדה שהיא מוציאה דורות יראים ושלמים.
אבל יש כאלה - שמתפספסים. כן. אולי הם שומרי תורה ומצוות - והכול בסדר - אבל חסר להם את הטעם. את העומק. את המשמעות והבחירה המחודשת שלנו.
וחבל.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
האמת שקצת סטינו מהנושא. אם מורה לא עונה כהלכה - זו בעיה.
אך אם בגלל זה היא כועסת, מסמנת ומענישה את התלמידה, זה כבר עניין חמור יותר.
אוקיי, הכל נכון
אבל סליחה שאני קצת מסיטה וחולקת:
יש עניין ללמד את התלמיד לא להיות בלתי נסבל ברמות מעצבנות
ישנן הרבה בנות שמתאמצות להיות חכמולוגיות
מנסות לקבל את מנת הצ'ומי שלהן על ידי קושיות שמקשות על כל מהלך השיעור.
משהו לא מובן? רצוי לשאול כמובן.
אבל לא להימאס.
אני לא מאמינה שעד כדי כך מורות לא בקיאות בחומר הלימוד
מה שגורם לתלמידה לשאול.
לא סותר את כל מה שכבר אמרו, רק הבאתי את הנקודה הזו כדי להאיר מבט שונה.
 

מילקשייקית

משתמש מקצוען
אוקיי, הכל נכון
אבל סליחה שאני קצת מסיטה וחולקת:
יש עניין ללמד את התלמיד לא להיות בלתי נסבל ברמות מעצבנות
ישנן הרבה בנות שמתאמצות להיות חכמולוגיות
מנסות לקבל את מנת הצ'ומי שלהן על ידי קושיות שמקשות על כל מהלך השיעור.
משהו לא מובן? רצוי לשאול כמובן.
אבל לא להימאס.
אני לא מאמינה שעד כדי כך מורות לא בקיאות בחומר הלימוד
מה שגורם לתלמידה לשאול.
לא סותר את כל מה שכבר אמרו, רק הבאתי את הנקודה הזו כדי להאיר מבט שונה.
אלה ששואלות באמת - לא אשמות שיש מתחזות!
אבל בהחלט יש כאלה.
השאלה מאיזה נקודת הנחה המורה צריכה לצאת?
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען

ששונית

משתמש מקצוען
הייתה לי מורה בסמינר, אישה כבודה ונכבדה מאוד.
היו לה שיעורים מושקעים בנושאים אמוניים עם מראי מקומות שהתפרשו על פני כמה דפים.
שיעור אחד היה בנושא "הכל צפוי והרשות נתונה".
במהלך השיעור היא שאלה מה הפירוש "רשאי" וענתה שהפירוש הוא "יכול".
בת אחת מאוד חכמה ועמקנית הצביעה בדרך ארץ ומשקיבלה רשות שאלה והרי יש מי שרשאי ואינו יכול, ויש מי שיכול ואינו רשאי.
היא המתינה לתשובה, כשעננים קודרים במיוחד הסתמנו על פני המורה החשובה, וכולנו חשנו צורך להשקיע את הראש עמוק בין הכתפיים מפני הסערה שעמדה לבוא.
והיא באה.
היא שטפה את הבת האומללה בארסיות ובקוצניות, ואמרה לה בקול רעמים, כשהיא מנופפת בערימת דפי המראי מקומות: את רוצה לקחת עמל של שעות לטמיון בגלל שאלות מתריסות??!!
הבת ניסתה להתגונן, והיו כמה אמיצות שהעזו לצייץ שהיא רק שאלה... אבל המורה הודיעה שאם היא תשמע עוד פעם אחת שאלות בכזה סגנון כפרני, היא תעזוב את הכיתה.
שקט תעשייתי נשמר מאז בכיתה.
רק אוסיף עוד פרט אחד להשלמת התמונה. לאותה בת היה אח שירד מהדרך שנים מעטות קודם לכן בטריקת דלת קולנית במיוחד.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
@ששונית -דוגמה מזעזעת בכל קנה מידה.
כפי שכתבת היא שאלה בדרך ארץ ובנימוס
ונענתה במתקפה אגריסיבית.
זו דוגמה לתלמידה עמוקה ששואלת באמת וללא סיבה אחרת.
וביננו, מבלי להצדיק את המורה, תלמידה כזו מפילה חיתתה על צוות המורות.
אני כותבת לך מנסיון אישי שלי בתור תלמידה, למדתי להפנים ולא תמיד לשאול
כדי לא להביך את המורים וכדי לא לקבל על הראש.
ב''ה מצאתי בסוף תשובות לכל שאלותי, היתה לי ס''ד לדעת על מי 'ליפול'
וצריך חוכמת חיים כדי להבין ןלהבדיל בגבול הדק הזה..
מתי לשאול ואת מי...
מתי להבליג ולבלוע את הלשון.
 

מילקשייקית

משתמש מקצוען
הייתה לי מורה בסמינר, אישה כבודה ונכבדה מאוד.
היו לה שיעורים מושקעים בנושאים אמוניים עם מראי מקומות שהתפרשו על פני כמה דפים.
שיעור אחד היה בנושא "הכל צפוי והרשות נתונה".
במהלך השיעור היא שאלה מה הפירוש "רשאי" וענתה שהפירוש הוא "יכול".
בת אחת מאוד חכמה ועמקנית הצביעה בדרך ארץ ומשקיבלה רשות שאלה והרי יש מי שרשאי ואינו יכול, ויש מי שיכול ואינו רשאי.
היא המתינה לתשובה, כשעננים קודרים במיוחד הסתמנו על פני המורה החשובה, וכולנו חשנו צורך להשקיע את הראש עמוק בין הכתפיים מפני הסערה שעמדה לבוא.
והיא באה.
היא שטפה את הבת האומללה בארסיות ובקוצניות, ואמרה לה בקול רעמים, כשהיא מנופפת בערימת דפי המראי מקומות: את רוצה לקחת עמל של שעות לטמיון בגלל שאלות מתריסות??!!
הבת ניסתה להתגונן, והיו כמה אמיצות שהעזו לצייץ שהיא רק שאלה... אבל המורה הודיעה שאם היא תשמע עוד פעם אחת שאלות בכזה סגנון כפרני, היא תעזוב את הכיתה.
שקט תעשייתי נשמר מאז בכיתה.
רק אוסיף עוד פרט אחד להשלמת התמונה. לאותה בת היה אח שירד מהדרך שנים מעטות קודם לכן בטריקת דלת קולנית במיוחד.
היום -
זה יותר אלגנטי ומצוחצח.
לא יאמרו ככה. אלא רק ישדרו.
ולפעמים זה אפילו יותר גרוע...
 

מרחבית

משתמש מקצוען
אני לא מאמינה שעד כדי כך מורות לא בקיאות בחומר הלימוד
מה שגורם לתלמידה לשאול.

מסכימה עם מה שכתבת, אם כי לפעמים הם לא בקיאות מספיק.
אך יש עוד דבר.
לפעמים תלמידה בטבעה יותר עיונית ועמוקה מהמורה, (הגם שהיא יודעת פחות, כי עוד לא למדה). היא באמת רוצה להבין עד הסוף, יותר עמוק יותר מקיף, יותר משתלב עם דברים אחרים שנלמדו. זה מעניין ואפילו מלהיב אותה.
למי שלא בנוי ככה, דברים כאלה נראים 'שאלות מתחת לאדמה' וזה מעצבן אותו.
יש גם מי שמחפשת צ'ומי, נכון.
ומותר בכל מקרה למורה לשים גבולות לשאלות. השאלה כמובן באיזו צורה.
 

מילקשייקית

משתמש מקצוען
מסכימה עם מה שכתבת.
אך יש עוד דבר.
לפעמים תלמידה בטבעה יותר עיונית ועמוקה מהמורה, (הגם שהיא יודעת פחות, כי עוד לא למדה). היא באמת רוצה להבין עד הסוף, יותר עמוק יותר מקיף, יותר משתלב עם דברים אחרים שנלמדו. זה מעניין ואפילו מלהיב אותה.
למי שלא בנוי ככה, דברים כאלה נראים 'שאלות מתחת לאדמה' וזה מעצבן אותו.
יש גם מי שמחפשת צ'ומי, נכון.
ומותר בכל מקרה למורה לשים גבולות לשאלות. השאלה כמובן באיזו צורה.
באנה נבדיל בין הנושאים.
יש דברים של צומי - שבאים לביטוי בכל מיני דרכים כמו: נחיתיות, הברקה מדי, נדנוד - וגם זה.
ויש דברים של אופי. יש משהי שאוהבת לשיר, ויש מישהי שאוהבת לדעת.
ואי אפשר לעשות אותם אותו מישהו - כי המניע הוא יוצר ההבדל!!!
 

מרחבית

משתמש מקצוען
באנה נבדיל בין הנושאים.
יש דברים של צומי - שבאים לביטוי בכל מיני דרכים כמו: נחיתיות, הברקה מדי, נדנוד - וגם זה.
ויש דברים של אופי. יש משהי שאוהבת לשיר, ויש מישהי שאוהבת לדעת.
ואי אפשר לעשות אותם אותו מישהו - כי המניע הוא יוצר ההבדל!!!

אנשים מבחוץ, כולל מורות, לא תמיד מבחינים בהבדל. וגם לדורשות צומי - מגיע גבולות מכבדים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  3  פעמים

לוח מודעות

למעלה