אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
כי הילד לא חזר עם יד כחולה ועם סימני מכות על פניו.
ברגע שהילד חוזר כך הביתה, וגם אם האימא היא כבשה רכה שרק פועה
היא נהפכת בל כורחה ללביאה לוחמת!!
לא מאמינה שיש אימא יהודיה שמנצחת את חוקי הטבע במקרים כאלו.
והסיפורים האלו? הגזמתם.
קורה שפעם או פעמיים היו מלמדים שהתנהגו כמו חיות
אתם כאן בפורום הפכתם את זה לשיטה.
ואגב, אני בעד להפליק לילד אם הוא מוציא את המיץ למלמד.
מורה אחד לא יכול להישאר רגוע ולהמשיך ללמד כשיש חוצפן או מופרע.
מה שכן, שיהיה כמובן בצורה מכובדת ובלי עצבים.
וכמובן לא בפנים. יש מספיק מקומות רלוונטים וגם מרופדים כך שהפגיעה לא כואבת.
היית שם??????????
הילד חזר גם חזר, וההורים, גם אם לא תמיד גיבו, הבינו, או מקסימום ליטפו, חיבקו, והמשיכו הלאה.
ואם נלחמו...
במי נלחמו? זו היתה השפה, מקסימום קיבלו התנצלות, במקרה הטוב, במקרים אחרים אמרו להם, לא מתאים לכם לכו!!!
אני אחרוג, ואספר על תלמיד שהוציא את המיץ, והמלמד שעלה לו הסעיף
השכיב אותו על השולחן, כשרגליו על הריצפה, ואגנו מחכה לנחת זרועו של המלמד
שלקח מקל ו...
אחת, בום!
אחת ואחת, בום!
אחת ושתיים, בום!
וכן הלאה...
עד שהגיע לאחת ושבע, בום!
והוסיף, ואחת... בקשיש, בום!!!!

נראה לך שהילד הגיע הביתה בלי כלום? המלמד המשיך, והילד חזר...
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
היית שם??????????
אני?
לא חטפתי וגם ילדיי לא חטפו.
אם הבן שלי חטף אז מדובר במכה לא מכאיבה ובלי סימנים ובלי צלקות.
ולא שמעתי שום סיפור מצמרר כגון מה שקורה פה
ואני לא גרה בירח.
 

ששונית

משתמש מקצוען
גם אם @שריונה ו @מרחבית תצעקנה חי וקיים לא היה ולא נברא הבל הבלים בוקי סריקי, זה לא יצליח לשנות את המציאות.
המקרים היו ונבראו ובעטו ופצעו.
אבא שלי הוא איש חינוך שהרבה מהמקרים הגיעו לפתחו והוא בדק וברר כל אחד לגופו ומצא שאכן אמת הדבר נעשתה התועבה הזאת בישראל.
אשריכן שלא נחשפתן למקרים אלו ואשרי תמימותכן שמרגיעה אתכן שהם לא ארעו.
ולמי שחושב שמלמדים אכזרים מתים, שידע שלא. בדומה לפראיירים הם רק מתחלפים. רק המודעות עלתה, אז הם מתרסנים יותר.
הנה מקרה מסוף שנת הלימודים האחרונה: ילד בן תשע יצא מהתלמוד תורה כשבידיו קרטון ובו כל ספרי הלימוד ושאר חפצים.
המשגיח התלשן עליו (ברוח המצאת המילים שנחה על הכותבים לאחרונה) שהוא היכה ילד אחד. (מה שלא היה. הילד שכאילו הוכה הכחיש)
הוא ניגש לילד נושא הקרטון, בעט בו פעם ושתיים ושלוש ולא נחה דעתו עד שבעט בכל אחד מהחפצים שנזרקו לכל עבר, והבהיר בהר או השחר היטב שזה מה שיקרה גם שנה הבאה אם הוא יקבל עוד תלונות.
מה עשו ההורים?
הם התלוננו, והמשגיח קיבל בעיטה לגובה והתמנה למפקח -על,ולאט ובטוח שב במשך השנה למשרתו.
זאת אחת הבעיות הכואבות והנפוצות במגזר הבאמת מקסים שלנו.
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
אני?
לא חטפתי וגם ילדיי לא חטפו.
אם הבן שלי חטף אז מדובר במכה לא מכאיבה ובלי סימנים ובלי צלקות.
ולא שמעתי שום סיפור מצמרר כגון מה שקורה פה
ואני לא גרה בירח.
בגלל זה, זה הרגיז אותי (וסליחה) אני הייתי שם, והרבה מאיתנו היו.
אי אפשר להתעלם ממה שקרה שם
ות"ל שהבנים שלי כבר לא עוברים את זה, (וגם אני בעד פליק...)
 

מרחבית

משתמש מקצוען
הם גם היו מהדור הקודם והיו בטוחים כי הילדים שלהם אכן אשמים ורעים..., אין לנו סיבה להאשים אותם - הם עברו יסורים והשפלות נוראיות ומזעזעות בשואה, כשאני קורא תיאורים על השואה, אני מרגיש שמגיע להם כל מדליה והכרה שניתן לומר/לתאר/לתת/לכתוב על כך שנותרו יראים ושלימים, ולבקש מה' שלא ינסה אותנו.

אסרו לנשים להגיב בפורום זה. אבל על דבר האשמת פליטי השואה באכזריות לילדיהם ותלמידיהם - אני חייבת להגיב. זה לא נכון בעליל. ודאי לא כתופעה כללית. פעמים רבות דווקא הגנו על ילדיהם יותר מהרגיל. אני מכירה והכרתי אישית ומקרוב הרבה פליטי שואה - והאשמה גורפת כזאת לא רק שלא נכונה, אלא עושה איתם עוול עצום.
כידוע, לא הירושלמים הוותיקים היו בשואה, ולא הספרדים.
אז מה הנכם טוענים? שהתופעות שתוארו לעיל, הופיעו דווקא אצל אשכנזים-יוצאי אירופה-שהגיעו לארץ לאחר השואה?
במוסדות הלימוד ובבתים הירושלמים והספרדים ליטפו והבינו את הילדים? ואלו במוסדות ובבתים של יוצאי השואה - התאכזרו?
 
נערך לאחרונה ב:

גדי ישראלי

משתמש מקצוען
אני קורא את האשכול הזה, ו...אפעס, מרגיש שונה. מוזר הייתי לאחיי. מה, רק אני דילגתי בחדווה בין פרדסי עיר הקודש? אני היחיד שילדות מתוקה היא נוסטלגיה בלתי נשכחת?
מרים טלפון לאמא שלי.
-אמא, יש מצב שחטפתי מכות פעם מהרב'ה בחיידר?
-לא זכור לי, חמוד שלי. [כן, גם בגיל שלי ועדיין...]
-את בטוחה? בכלל לא? אולי איזה קווץ או שריטונת, משהו...
-לא. ממש לא. אם הגעת הביתה עם מכנסיים קרועות בברכיים, זה כי טיפסת בדרך על עץ לעשות שילוח הקן.
-טוב, תודה אמא. להתראות.
סוגר את הטלפון מאוכזב.
חושב מה שונה בי...
מישהו יכול לעזור?
ואיך הטיף האדמו"ר מקורצוויל לבוקי מזורי שיתחיל להיות בנאדם ולהתנהג כמוני, "ושלא תחשוב שגדו'ש [ככה הוא מכנה אותי, כי לטענתו אני מלא וגדו'ש], הוא כבש בן שנתו".
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
ואיך הטיף האדמו"ר מקורצוויל לבוקי מזורי שיתחיל להיות בנאדם ולהתנהג כמוני, "ושלא תחשוב שגדו'ש [ככה הוא מכנה אותי, כי לטענתו אני מלא וגדו'ש], הוא כבש בן שנתו".
תמיד היית מותק, גדו'ש
 

יוני מקרוני

משתמש פעיל
מי שספג לא היה מסוגל לספר.
לא אז להורים וגם היום בקושי.
מי שלא ספג לא תמיד מאמין
ומה שכבר כתבו פה זה עוד הסיפורים הקלים.
ותעיד על כך משטרת ישראל שנחשפה לאחוז קטן שכבר בכלא והשאר עדיין מלמדים (לקח) את צעירי הצאן (לטבח)

וזה בלי להכליל חלילה
רק להעצים את אותם מלמדים שכן מחנכים שנאמר עליהם ''ומצדיקי הרבים ככוכבים''

(אני אישית התחלתי כבר כמה פעמים לכתוב ועצרתי באמצע עם דמעות)
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
מי שספג לא היה מסוגל לספר.
לא אז להורים וגם היום בקושי.
מי שלא ספג לא תמיד מאמין
ומה שכבר כתבו פה זה עוד הסיפורים הקלים.
ותעיד על כך משטרת ישראל שנחשפה לאחוז קטן שכבר בכלא והשאר עדיין מלמדים (לקח) את צעירי הצאן (לטבח)

וזה בלי להכליל חלילה
רק להעצים את אותם מלמדים שכן מחנכים שנאמר עליהם ''ומצדיקי הרבים ככוכבים''

(אני אישית התחלתי כבר כמה פעמים לכתוב ועצרתי באמצע עם דמעות)
תמשיך, תמשיך.
בריא לך, מעניין בשבילנו.
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

גרפולוג

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
נשמח לשמוע את תגובתו...
תנסה להשיג איזו תגובה.
אוי, כמה שאני מתגעגע לתגובות של מלמדים מהסוג הזה....
ס'איז א מוירעדיק!
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
נשמח לשמוע את תגובתו...
תנסה להשיג איזו תגובה.
אוי, כמה שאני מתגעגע לתגובות של מלמדים מהסוג הזה....
ס'איז א מוירעדיק!
הוא טוען שזוכרים רק את הדברים הרעים, ושוכחים יחסית בקלות את הדברים הטובים, ויש בזה הרבה אמת לטעמי.
 

גרפולוג

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
הוא טוען שזוכרים רק את הדברים הרעים, ושוכחים יחסית בקלות את הדברים הטובים, ויש בזה הרבה אמת לטעמי.
נכון יש בזה אמת גדולה. ואני מסכים איתה.

ציפיתי לשמוע את תגובתו על 'הדברים הרעים' כלשונו שנעשו אז. שיעניק לנו הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של הגישה המרתקת (X2) החינוכית שהייתה אז.

האם הענישה הייתה מסיבה השקפתית תורנית, או מכילוי זעם ותסכול גואה למול עדת צעירים חצופים...

לזה ציפיתי.

אשאל האם אדם שהיה טוב, ועשה מעשה מתמיה, יכול לתרץ את מעשהו בבקשת התייחסות גם לצדדיו הטובים?

השאלה היא לא רק כלפיו, אלא על הגישה החינוכית הנושנה כפי שהייתה רווחת בימים עברו.
פה יש בשר... שמעניין אותי בהיבט החינוכי של הדברים.

אבל יפה מאוד שהצלחת לקבל תגובה (ואפי' שהיא די דיפלומטית) בזמן כה קצר. שאפו!
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
הוא טוען שזוכרים רק את הדברים הרעים, ושוכחים יחסית בקלות את הדברים הטובים, ויש בזה הרבה אמת לטעמי.
אין סטירה בין הדברים, למרת שהוא ודאי צודק
אמר לי פעם מלמד בסרקזם,אולי בתסכול, אם תלמיד יצא לתרבות רעה חלילה, זה ודאי יהיה בגלל ההתנהגות שלי, אבל להיפך אם יצא לראש ישיבה גדול, זה מן הסתם ודאי בזכותו...
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אענה אף אני את חלקי באשכול מסועף זה...

[הקדמה: בסוף כל סיפור, הוספתי קטע אחד נטוי, אודות האופן בו זכורה לי החוויה...]

1.
היה זה ביום הראשון ללימודים בכיתה ח'. כולנו באנו בחולצות לבנות, כיאה לתלמידי הכיתה הגבוהה בחיידר. התרגשות אחזה בנו: הלוא ב'דף-הקשר' שעתידים אנו להביא הביתה לקראת שבת, יופיע ברוב פאר והדר 'מכינה-לישיבה'. הנה, כבר מתחילים להריח את המעבר לעולמה של ישיבה.
בסתר ליבנו שכן פחד קלוש. סיפורי הזוועה אודות המלמד האכזר של כיתה ח', עברו מפה תלמידי כיתה ח' של שנה שעברה לאזנינו. אך ההתרגשות הצליחה לגבור על תחושת הפחד.
ואז---
עם הישמע הצלצול הראשון, אשר אף בקולו נשמעה התרגשות מתחילת שנת הלימודים החדשה, נכנס המלמד לכיתה. חיוך ענק על פניו. לרגע, דימינו לחשוב שתלמידיו מהשנה שעברה הגזימו בתיאוריהם, או שהיו פראי-אדם לא רגילים שהצדיקו את העונשים האכזריים עליהם סיפרו לנו. אך, אז התבדינו. עוד החיוך נסוך על פניו, והוא החל להשמיע באזנינו את התיאור הבא:
להווי ידוע לכם, שאיני נוהג לשוחח עם המלמד של השנה הקודמת כלל ועיקר. לכל אחד מתלמידי - אף שעדיין איני יודע את שמותיכם - אני נותן הזדמנות לפתוח דף חדש, חלק ונקי. אבל - וכאן הפכה ארשת פניו למאיימת ומפחידה - התלמידים שלא יתנהגו כשורה, אלו שיחרגו ממוסכמות ההתנהגות של הכיתה שלנו, אויה ואבוי להם!! אני אוציא להם את הקישקעס דרך הפה, והם יבכו ויצרחו מייסורים!!
ובכן, הבה ונתחיל להכיר את התלמידים.
- עד כאן דבריו של המלמד. האיום האחרון, מופיע בדיוק במילותיו של המלמד שעדיין חקוקות בעצמותי וממאנות לעזבני...

2.
בשנה הקודמת, בהיותי בכיתה ז', למדנו אצל אחד המלמדים הכי אהובים בת"ת. כושר ההסברה שלו היה נפלא ביותר. עד עצם היום הזה - וכבר חלפו למעלה מעשוריים מאז למדתי אצלו - אני יודע היטב את פרק 'האיש מקדש', גמרא-רש"י-תוספות, עם חלק מהראשונים ורוב המהרש"א, בזכות אותה שנה זכורה לטוב.
הטיולים שיזם אותו מלמד, היו מוצלחים ביותר. מסלול אחד מפרך ואתגרי במיוחד, ארוחת צהריים מפתיעה בפארק נחמד בצפון הארץ, תפילה בציון הרשב"י, מסלולון קליל נוסף לסיום היום וכו' וכו'. מפעם לפעם, כאשר נחה עליו הרוח, היה מספר לנו סיפורים מרתקים אודות צדיקי הדור הקודם אותם זכה להכיר, מסר לנו במתיקות ראויה לשמה הנהגות והוראות שקיבל מהם.
שלוש פעמים במהלך אותה שנה, קיים המלמד בביתו אסיפת מרעים בליל שב"ק. מכל קצוות העיר כיתתנו את רגלינו לביתו, ושאבנו קורת רוח מרובה מהחוויה.
אבל---
מידי פעם, היה אחד התלמידים - כדרכם של ילדים שובבים - מגדיש את הסאה. בדרך כלל, היה מסתפק המלמד באזהרות או בעונשי כתיבה קלים, שהספיקו כדי להשיב את הילדים לדרך המלך. אך, כאשר הוגדשה הסאה ולא יכל המלמד להתאפק, חזרה השיטה הנוראה לשמש גם אותו.
התלמיד היה נקרא אל המלמד, חוטף סטירת לחי מצלצלת, ושב אל מקומו אבל וחפוי ראש. כמובן, שבשל מתיקותו של המלמד ואהבתנו אותו, לא היינו זוכרים זאת כלל ועיקר. אך, סיפור אחד היה, בשלו זכורים גם רגעי השפל...
בכיתתנו, למד ילד מבית שבור ורצוץ, אשר בצר לו מנחת זרועם של אחיו הגדולים, אגר לעצמו סכום כסף מדמי כיס אותם קיבל בחנוכה ובפורים ובהזדמנויות נוספות, והלך ללמוד קורס 'הגנה עצמית'. באחד הימים, הגדיש אותו תלמיד את הסאה. על-אף שקיבל אינספור אזהרות ועונשי כתיבה קלים וכבדים, לא שעה אל דברי המלמד והמשיך בסורו.
יום אחד, כשל כוח הסבל של המלמד, והתלמיד נקרא אל שולחנו. כאשר הגיע התלמיד, קם המלמד וסטר לו אחת ושתיים. בטרם היה סיפק בפי המלמד להורות לתלמיד לשוב למקומו, נעתקה נשימתנו. התלמיד ברוב חוצפה - שעד היום איני מבין מאיפה היא באה - השיב למלמד סטירת לחי!! או-אז, החלה ההצגה. המלמד והתלמיד החלו במכות הדדיות, כשאף אחד מהצדדים אינו בוחל בשום אופציה. המחזה הסוריאליסטי הסתיים, כאשר התלמיד קיבל מהמלמד סטירה הגונה שהפילה אותו ארצה, והושלך החוצה מן הכיתה.
- לגבי מקרה זה, אני חושב שיש מקום להבין את המלמד. אף שמצופה מאדם בוגר לא להגיב לפרובוקציות - הזויות, גדולות ואימתניות ככל שיהיו - של ילדים, גורם ההפתעה שיבש את הלך רוחו ויושר דעתו.

3.
בטיסה מהירה 60 שנה אחורה... סבי ז"ל, אהב לספר לנו - נכדיו, סיפורי אימה אודות המלמדים שלו בשנות ילדותו. ירושלים של פעם. של מטה מטה. החל ממלמדים שהיו קופצים את אצבעות התלמיד ומכים במלוא כוחם וכוח הסרגל/מטה שבידם על האצבעות, דרך עינויים שונים ומשונים אחרים, ועד העונש החמור ביותר: התלמיד עומד ברגליים צמודות כבתפילת העמידה, המלמד דורך על רגלי התלמיד, ודוחף אותו שייפול ארצה. העונש הזה מכיל מספר אלמנטים 'מבורכים': הכאב שבעצם הדריכה על רגלי התלמיד; כאב המכה כאשר הוא נופל ארצה, והדובדבן שבקצפת - הכאב הנורא של קיפול כפות הרגליים בזווית ההזויה הזו. לא פעם נאלצו התלמידים לקבל טיפול רפואי כזה או אחר לאחר ש'זכו' לעונש הנורא הזה.
אלא---
שלצד סיפורי הזוועה על עונשי המלמד, סמרו שערותינו גם מסיפורי הזוועה על תעלולי התלמידים. דלה העט והמקלדת מלתאר את היצירתיות של ילדי ירושלים באותה תקופה. כוסות מים היו נקשרות בחוט שהוברג אל הקיר מעל דלת הכיתה, הכוסות היו בגובה הדלת, והן נשפכו על ראש המלמד עם כניסתו לכיתה. זה היה 'מעשים שבכל יום'. כאשר החליטו החצופים שהמלמד זקוק לעונש גדול יותר, היה המלמד מסכן ממש.
שק מלט שלם שנשפך עליו מחלון הכיתה בצאתו מהת"ת לביתו.
'אונייה' של מים אחרונים [מישהו זוכר למה אני מתכוון?...] שהתעופפה מהרחוב אל תוככי ביתו, כאשר היא מלאה במי רגליים.
וכו' וכו' וכו'.
- בעת רצון, שאלתי פעם את סבי ז"ל, מה דעתו על המלמדים שהיו לו ועל אכזריותם. סבי חייך בתבונה והשיב לי, הם היו נוראים ואיומים. אבל אנחנו שכללנו את נוראותם ושיפרנו את 'איומיותם' מאות מונים מעבר למה שהייתה ביסודה...


יש לי עוד כמה, אבל כבר כואבת לי היד. אולי בהזדמנות...
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
שתי תוספות לחלק הזה, שעלו לי כשקראתי

סבי ז"ל כילד בעיירה אי שם בהונגריה, פרש מדרך הישר, שובב היה, התחבר עם השייגעצים של העיירה וסטה מן הדרך.
לימים אבי חזר לכור מחצבתו, אל דודיו שאף עלו לארץ הקודש, ונשארו אדוקים בדתם למרות המאורעות שעברו.
ימים חלפו, ואבי שימש כעד בחתונת חבר, העד השני היה אדם מבוגר שראה את שמו של אבי שם אביו ושם משפחתו, ושאל אותו אם אביו מעיירה פלונית, כשהשיב אבי בחיוב, התחיל הזר לדמוע, אני הייתי המלמד שלו, בעיירה, אנחנו לא ידענו להתמודד איתו, הענשנו אותו יור מידי, והוא ברח, ברח לנהר, ולגויים שהסתובבו על שפתו, ופרש, אני בוכה מצער, כל ימי הוא על מצפוני, ומשמחה, שזכיתי לראות שבנו שב כור מחצבתו.

דבר נוסף שהזכיר לי החלק הזה
והוא על חלק הזוועות שהחזירו התלמידים, שמעתי לא מזמן מחבר סיפור זוועה על תלמידים, שמתוך משובה, נוראה וחצופה עד למאוד הרגו מלמד
קראו לו כץ, הוא לא היה צעיר והם התעללו בו, לא אתאר את הדרמה בהרחבה, מעשה קשה, שבצפיה היו כותבים עליו תמונות קשות לצפיה.
אבל מעשה שהיה, יום אחד ליד הת"ת ההוא נדרסה חתולה למוות, הם לקחו את החתולה הניחו על שולחנו, כיסו בטלית, שמו שלט כאן נטמן הרב כץ, הוא נכנס הרים את הטלית, האדים, דמע, הסתובב הלך, ומאז לא חזר לת"ת.

בהחלט ילדים הם עם לפעמים כל כך אכזר,
איך השיב הסבא בתבונה...
הם היו נוראים ואיומים. אבל אנחנו שכללנו את נוראותם ושיפרנו את 'איומיותם' מאות מונים מעבר למה שהייתה ביסודה...
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה