דיון שאלה למומחי הכלכלה הנבונה החרדית

yro

משתמש צעיר
אולי ואולי.
האם אין אברכים שמרגישים תחושת מיצוי לאחר שנים בודדות?
כמה אברכים יכולים לקבל משרות תורניות לאחר 20 שנה בכולל

אין לי - ולא לאף אחד - לא את הנתונים המספריים, ובטח שלא את היכולת לקרוא מחשבות ולדעת את הגורמים לנתונים שאין לנו.
כך שכל דבר שנאמר פה - הינו בגדר תיאוריה בלבד, לדעתי.

אעצור כאן, וסליחה אם מישהו נפגע.
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
זה יעזור מאד לכולם.
כי ברגע שהאבא יודע שעל כל שקל שהוא ידרוש, הוא יצטרך גם לתת - הוא יסכם עם הצד השני על סכומים נמוכים.
אבל ברגע שהוא יכול לדרוש ולדרוש בלי לתת שום דבר בתמורה - מה אכפת לו לדרוש כמה שיותר?
נכון.

אבל אם כבר ללכת על מהלך של שינוי

אז למה לא לתקן את המצב לגמרי

ולומר את הדבר הבא "מי שיכול לתת שיתן גם שתי דירות
ומי שלא יכול לתת שלא יתן גם מאה אלף
 

יהודיפשוט

משתמש פעיל
זו טענה שחוזרת על עצמה כל פעם מחדש... תבינו. ללכת לפריפריה זה לא פיתרון אין איך להתפרנס שם! מה יעזור לך דירה זולה אם אין לך כסף בבנק לקנות לחם????????
בחיפה ובנוף הגליל אין איך ליתפרנס?
וגם באופקים יש את באר שבע רבע שעה משם
 

אורי מלאכי

משתמש פעיל
זה איזה אולם עלוב ופשוט ברמת גן.
כנראה אתה חי ברמה יותר גבוהה, ולכן לא שמעת עליו..
מישהו כבר הסביר לי מה זה ואפילו הראה תמונות
כנראה באמת חייתי במושגים יותר פשוטים כי התברר שדי הרבה אנשים כן שמעו עליו
 

ראובן 23

משתמש מקצוען
נכון.

אבל אם כבר ללכת על מהלך של שינוי

אז למה לא לתקן את המצב לגמרי

ולומר את הדבר הבא "מי שיכול לתת שיתן גם שתי דירות
ומי שלא יכול לתת שלא יתן גם מאה אלף
ככה כל הגלגל התחיל.
כי הבחורים הטובים מטבע הדברים הלכו למי שיש לו,
ואז כדי להשיג את הבחורים הטובים גם מי שאין לו נאלץ לתת כאילו יש לו והשאר היסטוריה.
 

ראובן 23

משתמש מקצוען
רק בשביל להבין,
יש אברכים שמחתנים בהדר דימול? בסיטי טאואר?
יש בנות אברכים שלומדות בלוסטיג????
אצל ספרדים מצוי מאוד.
חסידים קצת.
ליטאים נדיר מאוד.
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
ככה כל הגלגל התחיל.
כי הבחורים הטובים מטבע הדברים הלכו למי שיש לו,
ואז כדי להשיג את הבחורים הטובים גם מי שאין לו נאלץ לתת כאילו יש לו והשאר היסטוריה.
הגלגל לא התחיל ככה
הוא התחיל מתקופת החזון איש שככה ייצר את המצב בגלל עולם התורה
שרק התחיל (כנראה שראה בכך תיקון מעמד בני הישיבות שהיה נחות )

אבל ברור שבעולם מתוקן אין שום היגיון שהשווער יתחייב סכומים כאלה מטורפים
אומנם זה נכון שגם בעבר היו קעסטים וכדומה
אבל ברור שמצב כמו היום לא היה ואפילו לא התחיל להיות בעבר.

באופן כללי מה שאתה אומר זה צורם מאוד
כי יש מכלול כל כך גדול של דברים שבחור צריך להסתכל עליהם
ומדוע הכסף יהווה תנאי סף?

אין זה אלא משום שכך השתרש לכאורה
 

לארג'

משתמש מקצוען
אבל ברור שבעולם מתוקן אין שום היגיון שהשווער יתחייב סכומים כאלה מטורפים
בשנים קודמות עוד היו לוקחים משכנתא הגיונית וקונים במרכז
כיום לא הרבה יכולים לקחת משכנתא גדולה עם החזר גבוה
מה היום עושים?
 

ברבור1

משתמש מקצוען
הנדסת תוכנה
רק בשביל להבין,
יש אברכים שמחתנים בהדר דימול? בסיטי טאואר?
יש בנות אברכים שלומדות בלוסטיג????
ליטאים קלאסים - כמעט ואין בכלל...
מה שהבאתי כאן,
זה פשוט ראיה , שאפילו אלו שיש להם יחסית ומרשים לעצמם לחתן ברמה גבוה,
הזוג שיוצא מהחתונה, יוצא עם אופק כלכלי הרבה פחות,(כמובן שיש גבירים גדולים שגם הם מחתנים שם והם נותנים דירה או שתים לכל ילד אני לא מדברת על גבירים ברמה הזו...)
מאשר הזוג שההורים הדלפונים עשו חתונה מינימאלית בארמונות חן.. זה הכל...
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכון.

אבל אם כבר ללכת על מהלך של שינוי

אז למה לא לתקן את המצב לגמרי

ולומר את הדבר הבא "מי שיכול לתת שיתן גם שתי דירות
ומי שלא יכול לתת שלא יתן גם מאה אלף
אפשר לומר הרבה דברים, אבל זה פשוט לא יעבוד.
כי זה לא מעניין את החתן הפוטנציאלי שלך אם אתה יכול לתת או לא,
הוא ילך למי שיבטיח לו יותר.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ביניהם כאלו שרשומים כעוסק פטור לכל מיני צרכים.
כמה אברכים שלא עובדים בכלל רושמים את עצמם כעוסק פטור, דבר שדורש מהם לשלם מאות שקלים בשנה לרואה חשבון?
 

אסתריקה הלר

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
אשמח אם אנשים שחיתנו ילדים בציבור הליטאי יכתבו
כמה נתנו לכל ילד, באיזה אופן, והאם אכן שלמו את כל ההתחייבות.
ההורים שלי לא התחייבו. ואין לי ולבעלי דירה.
אנחנו חיים בשכירות באושר ובשמחה.
אנחנו שלוש בנות אחת אחרי השניה (יש עוד כמה אחרי הבנים). לשתי האחיות שלי יש דירות (ולא מההורים שלי).

ואני זוכרת שאבא שלי סיפר לבעלי על השדכנים שצחקו עליו שהוא רוצה חתן תלמיד חכם בלי 'לשלם', והנה הם לא צדקו.
ב"ה בעלי אברך תלמיד חכם ואוהב ללמוד (וכמוהו שתי הגיסים אברכים יראי שמיים ב"ה), וכל מי שאומר שמי שלא ייתן לא יקבל בחור טוב, למה? כי הוא למד בישיבה מעולה, שהיא לא השפיץ של עולם הישיבות?

מתי אנשים יבינו שלא חייבים לעשות משהו רק כי ככה מקובל? ושאת השידוך ה' קבע 40 יום לפני, ולא לפי הסכום שאנישם ייתנו או לא? ומי שנותן רק בשביל 'להיות כמו כולם' יתכבד להיות בחובות כמו כולם...

ואני לא נגד לעזור לילדים, ממש לא! אני רק חושבת שמי שיש לו ייתן (כמובן גם לבנים שלו, לא רק לבנות) ומי שאין לו? ה' הוא אבא של הילדים שלך ממש כמוך, והוא ייתן להם.

סליחה אם אני נשמעת קצת תקיפה, כואב לי לשמוע מחברותי, נשים חכמות "אין ברירה" "חייבים לתת" יום אחרי שסיפרו לי כמה המינוס שלהם בבנק גדל. אם אין לכם אל תתנו, ה' ייתן להם ישירות בלעדיכם.
 

shimשימי

משתמש סופר מקצוען
אפשר לומר הרבה דברים, אבל זה פשוט לא יעבוד.
כי זה לא מעניין את החתן הפוטנציאלי שלך אם אתה יכול לתת או לא,
הוא ילך למי שיבטיח לו יותר.
אתה אמרת שנציע הצעה שאבי החתן ישלם כמו אבי הכלה
אתה מבין בעצם שמה שאמרת זה נכון בתיאוריה בלבד
וגם לא קשור בשום קשר למציאות

כי בסופו של דבר החתן הוא המוצר שקונים אותו בגלל שהפער בין הבחורים הוא גדול הרבה יותר מהפערים בין הבנות
ויש מנעד רחב מאוד שם(אפשר להתפלסף מה בדיוק הסיבה ,אבל זה מוסכם שבמגזר הליטאי החתן הוא המוצר)

ולכן ההצעה שלך סך הכל התייחסה למה נכון ומה ראוי
ולכן על אותו משקל בדיוק אמרתי את מה שאמרתי ש..אם כבר -אז כבר...

במידה ואתה רוצה לדון מה פרקטי ויכול לעבוד במציאות
אז לדעתי(ודעת רבים אחרים שדברתי איתם) ש אין לזה פיתרון מלבד התערבות חיצונית של גדו"י וראשי הישבות יחדיו
שישנו את השיטה
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אז לדעתי(ודעת רבים אחרים שדברתי איתם) ש אין לזה פיתרון מלבד התערבות חיצונית של גדו"י וראשי הישבות יחדיו
שישנו את השיטה
לדעתי זה הרבה פחות ישים
ולו בגלל שפעמים רבות הם אלו שיוצרים את הבעיות
כשיש ראשי ישיבות שפשוט דורשים מהבחורים שלהם לדרוש דירות מהשווער.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמו

א הַלְלוּיָהּ הַלְלִי נַפְשִׁי אֶת יְהוָה:ב אֲהַלְלָה יְהוָה בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:ג אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה:ד תֵּצֵא רוּחוֹ יָשֻׁב לְאַדְמָתוֹ בַּיּוֹם הַהוּא אָבְדוּ עֶשְׁתֹּנֹתָיו:ה אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ שִׂבְרוֹ עַל יְהוָה אֱלֹהָיו:ו עֹשֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם הַשֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם:ז עֹשֶׂה מִשְׁפָּט לָעֲשׁוּקִים נֹתֵן לֶחֶם לָרְעֵבִים יְהוָה מַתִּיר אֲסוּרִים:ח יְהוָה פֹּקֵחַ עִוְרִים יְהוָה זֹקֵף כְּפוּפִים יְהוָה אֹהֵב צַדִּיקִים:ט יְהוָה שֹׁמֵר אֶת גֵּרִים יָתוֹם וְאַלְמָנָה יְעוֹדֵד וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים יְעַוֵּת:י יִמְלֹךְ יְהוָה לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדֹר וָדֹר הַלְלוּיָהּ:
נקרא  21  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה