דרוש מידע עולם שטוח

מצב
הנושא נעול.

מנדי זר

משתמש פעיל
למה לכתוב כך.
הרי:
תפיסת הארץ ככדור הופיעה בפילוסופיה היוונית הקדומה, במאות השישית או החמישית לפנה"ס[1], אך הייתה בתקופה זו עניין של השערה פילוסופית בלבד, עד למאה השלישית לפנה"ס, שבה האסטרונומיה ההלניסטית ביססה את צורתה הכדורית של הארץ, כעובדה פיזיקלית מוכחת. פרדיגמה יוונית זו נקלטה בהדרגה, למן העת העתיקה ועד לשלהי ימי הביניים, והוכחה כנכונה במדע המודרני[2][3][4][5]. פרדיננד מגלן וחואן סבסטיאן אלקנו הדגימו בצורה ישירה וסופית את כדוריות הארץ, כשמשלחתם הקיפה אותו בשנים 1519–1522[6].
 

מנדי זר

משתמש פעיל
ארטוסתנס
ארטוסתנס (276–194 לפנה"ס) אמד את היקפו של כדור הארץ, בשנת 240 לפנה"ס לערך. הוא שמע, כי באסואן נמצאת השמש בחצות יום נקודת ההיפוך הקיצית, ברום השמיים, בעוד שבאלכסנדריה, השמש נמצאת בזווית כלשהי, ולפיכך מטילה צל. באמצעות חישובים טריגונומטריים המבוססים על שינויי זוויות הצללים, אמד ארטוסתנס את היקפו של כדור הארץ בכ-250,000 סטדיונים (כ-46,000 ק"מ). אף שמידתו של סטדיון אינה ידועה במדויק, על פי הערכה של כ-185 מטר לסטדיון, אומדנו של ארטוסתנס להיקף כדור הארץ סטה מן ההיקף האמיתי (כ-40,075 ק"מ), בכ-15 אחוז בלבד[20][21][22]. ארטוסתנס השתמש באומדנו בהערכות גסות ובמספרים מעוגלים, ובהתחשב בכך, סטייתו מן ההיקף האמיתי הייתה זעירה באופן מפתיע. יש לשים לב לעובדה הבאה: בחישוביו של ארטוסתנס, הוא נדרש להזניח את הזווית שבין קרני האור הנפלטות מן השמש, ולמעשה, להניח כי הן מקבילות זו לזו. הזנחה זו מתבססת על היחס העצום שבין מרחקה של הארץ מן השמש, לבין המרחק בין אסואן לאלכסנדריה.

סלאוקוס מסלאוקיה
סלאוקוס מסלאוקיה נולד בשנת 190 לפנה"ס, וחי במושבה סלאוקית במסופוטמיה. סלאוקוס קבע כי הארץ כדורית, ואף טען כי הארץ היא זו שחגה סביב השמש, בהשפעת המודל ההליוצנטרי של אריסטרכוס מסאמוס.

פוסידוניוס
פוסידוניוס (135–51 לפנה"ס) נתן את אמונו במודל הכדורי שהציע ארטוסתנס, אלא שאת חישוב היקף כדור הארץ ביסס על תצפיות לגבי הכוכב קאנופוס, ולא על תצפיות לגבי השמש. על פי המופיע בספרו של תלמי, Γεωγραφικὴ Ὑφήγησις (יוונית: "גאוגרפיה"), תוצאותיו של פוסידוניוס היו מדויקות יותר מן התוצאות שהשיג ארטוסתנס. פוסדוניוס אף הצליח לבטא את מרחקה של הארץ מן השמש, ביחידות של רדיוס כדור הארץ
 

מנדי זר

משתמש פעיל
פטולמאוס קלאודיוס, המוכר בעברית בשם תלמי (90–168 לספירה), חי באלכסנדריה, שהייתה בתקופתו, במאה השנייה, מרכזה של התרבות וההשכלה בעולם. ספרו, אלמגסט (בשמו המקורי, Μαθηματικἠ Σύνταξις; יוונית: "חיבור מתמטי"), נחשב, במשך 1,400 שנה משעת כתיבתו, מקור אסטרונומי בסיסי ומהימן. בספר זה מביא תלמי טיעונים רבים התומכים בכדוריות הארץ. בהם ההבחנה הבאה: כאשר כלי שיט נעים לעבר הרים, נראים ההרים כאילו הם עולים מתוך הים. התופעה הוסברה לפי תלמי, בכך שתחתית ההר הוסתרה מאחורי המישור הימי המעוקל. עם התקרבות כלי השיט אל ההר, הלך ופחת החלק המוסתר ממנו. תלמי הביא מספר ראיות, הן לעקמומיות משטח כדור הארץ בציר צפון-דרום, והן לעקמומיותו של המשטח בציר מזרח-מערב[27][28].
 

סופרמן

משתמש פעיל
איפה פה כתוב שהעולם שטוח? הרי כתוב במפורש שהגבול מארץ ישראל עד ים אוקיינוס.
אה, מרש"י שכתב "ועד ים אוקיינוס - שהוא בסוף העולם למערב"? אז ראשית זה כבר לא הגמרא אלא רש"י, שהיה אחרי הגמרא 600 שנה ועליו מותר לחלוק (כלומר לראשונים האחרים). ושנית, התוספות כותבים מפורש שהעולם עגול כמו שהובא לעיל. שלישית, לא מוכרח שפירוש "סוף העולם" הכוונה קצה של הפלנטה. אנחנו רגילים שפירוש "עולם" הוא הפלנטה שלנו הקרויה "earth", אבל אולי רש"י מתכוון לסוף היבשה?
רש''י לא מתכוון עד סוף היבשה כי מדובר שם על ים אם כבר עד היבשה שהיא סוף הים, ועיין שם תוס' שהיבשה היא גם חלק מאר''י עד סוף העולם שהוא כנגד אר''י ואם כן אז זה מגיע עד הצד השני כלומר ירדן וכו'.... לא מסתבר!
 

מנדי זר

משתמש פעיל
הים הגדול שהוא הים התיכון, נחשב לרבי יהודה כחלק מארץ ישראל, וזאת מדרשת הכתוב.
האוקיינוס שהוא מעבר למיצר גיברלטר ודאי שאינו מארץ ישראל.
כך שאין קשר לענין כדוריות הארץ
 

יצחק משולם

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
העולם שטוח! וזהו!
מפורש בפסוק "את השמים ואת הארץ" וודאי שאם כתוב בפסוק את המילה ארץ מכאן שהארץ שטוחה!
ועכשיו ברצינות, אני לא מבין למה דיון כל כך ארוך, אחרי שברור שהעולם כדורי ודאי שגם כותב התורה שהוא יצר את העולם כדורי ידע את זה. ורק צריך לחפש איפה זה כתוב ולא האם זה כתוב
 

להאיר בלבן

משתמש רשום
גם לא מובן איך חשבו פעם שכדור הארץ שטוח, וכי לא ידעו שזמן שקיעת השמש שונה בכל מקום?
 

להאיר בלבן

משתמש רשום
העולם שטוח! וזהו!
מפורש בפסוק "את השמים ואת הארץ" וודאי שאם כתוב בפסוק את המילה ארץ מכאן שהארץ שטוחה!
ועכשיו ברצינות, אני לא מבין למה דיון כל כך ארוך, אחרי שברור שהעולם כדורי ודאי שגם כותב התורה שהוא יצר את העולם כדורי ידע את זה. ורק צריך לחפש איפה זה כתוב ולא האם זה כתוב
ברור כי הרי הארץ היא שטוחה
 

להאיר בלבן

משתמש רשום
אם יוצאים מנקודת הנחה שהטייס לא רמאי, אז אין סיבה שאדם שירצה לטוס ישר, רק קדימה, תמיד אבל קבוע! יטעה ויטוס בסיבוב.
כל ההנחה של כדור הארץ שטוח בנוי על זה שכולם רמאים.
 

מנדי זר

משתמש פעיל
גם לא מובן איך חשבו פעם שכדור הארץ שטוח, וכי לא ידעו שזמן שקיעת השמש שונה בכל מקום?
מנין שידעו?
אדם חי חיים שלמים במקום אחד.
כשיצא למקום אחר לא היה לו סיבה לישוב שזה זמן אחר.
לא היה לו שעון עולמי בפלאפון
 

סופרמן

משתמש פעיל
הים הגדול שהוא הים התיכון, נחשב לרבי יהודה כחלק מארץ ישראל, וזאת מדרשת הכתוב.
האוקיינוס שהוא מעבר למיצר גיברלטר ודאי שאינו מארץ ישראל.
כך שאין קשר לענין כדוריות הארץ
רש''י לא כותב עד סוף הים הגדול אלא עד סוף אוקיינוס שהוא סוף העולם אחרי ים תיכון אין סוף העולם...
וגם תוס' שם שואל שא''כ גם צרפת היא כאר''י וודאי מדובר שם על אוקיינוס
 

שארפער

משתמש מקצוען
רש''י לא כותב עד סוף הים הגדול אלא עד סוף אוקיינוס שהוא סוף העולם אחרי ים תיכון אין סוף העולם...
וגם תוס' שם שואל שא''כ גם צרפת היא כאר''י וודאי מדובר שם על אוקיינוס
סוף העולם המיושב.
ההמשך, לא היה נחשב מיושב אז.
 

מנדי זר

משתמש פעיל
רש''י לא כותב עד סוף הים הגדול אלא עד סוף אוקיינוס שהוא סוף העולם אחרי ים תיכון אין סוף העולם...
וגם תוס' שם שואל שא''כ גם צרפת היא כאר''י וודאי מדובר שם על אוקיינוס
צרפת היא בתוך אגן הים התיכון.
סוף העולם הוא סוף הישוב.
 

סופרמן

משתמש פעיל
צרפת היא בתוך אגן הים התיכון.
סוף העולם הוא סוף הישוב.
אבל למה שדיני ארץ ישראל יהיו לפי הישוב בזמנם?
הרי א''י לפי רבי יהודה היא כל השטח שמול א''י מהים עד סוף העולם כולל היבשות (לפי תוס')אז א''כ גם ירדן היא א''י?!
 

מנדי זר

משתמש פעיל
אבל למה שדיני ארץ ישראל יהיו לפי הישוב בזמנם?
הרי א''י לפי רבי יהודה היא כל השטח שמול א''י מהים עד סוף העולם כולל היבשות (לפי תוס')אז א''כ גם ירדן היא א''י?!
לא
לרבי יהודה הים הגדול (-הים התיכון) הוא גבול ים, כלומר חלק המערב של הארץ.
עד האוקיינוס, שאינו הים הגדול.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  16  פעמים

לוח מודעות

למעלה