מידע שימושי מנהגים מעניינים באוכל של פסח

הקה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
תשאל את תלמידי החכמים כאן, אני לא הכתובת.
כבר כתבתי שזה ציטוט מחמי- לפני שנתיים בליל הסדר הייתי שם והוא הסביר את העיניין לאורחים הספרדים (לא מנע מהם לאכול שרויה!) הם שאלו מה העיניין וזה התשובה שקיבלו
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
תשאל את תלמידי החכמים כאן, אני לא הכתובת.
כבר כתבתי שזה ציטוט מחמי- לפני שנתיים בליל הסדר הייתי שם והוא הסביר את העיניין לאורחים הספרדים (לא מנע מהם לאכול שרויה!) הם שאלו מה העיניין וזה התשובה שקיבלו
למרבה הצער, זה לא נכון.
רמב"ם הלכות חמץ ומצה פרק ה' הלכה ג':
מבשלין את הפת ואת הקמח הקלוי.
כלומר: קמח שנאפה בתנור דינו כמצה, ומותר לבשל אותו.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
הרב בן ציון היה ספרדי
והוא גם לא הרב הספרדי היחיד שאוסר שרויה
אור לציון ח''ג סי' יא:
יג. שאלה. האם יש להקפיד שלא לאכול מצה שרויה בפסח.
תשובה. מנהג בני ספרד פשוט שלא נהגו מלהמנע מאכילת מצה שרויה בפסח. ואין זה אלא ממידת חסידות להמנע ממצה שרויה. ואולם במצות מכונה יש יותר מקום להחמיר ולהמנע מלהשרות אותן. וביותר שלא להשרותן במים חמים. ואם משרה אותן, ראוי להשתדל לאוכלן תוך מספר דקות.
ובהערות:

יג. בשו"ע בסימן תס"ג סעיף ג' מבואר, שמותר לבשל בפסח מצה אפויה. וע"ש בב"י. ואמנם בשערי תשובה בסימן ת"ס ס"ק י' כתב שיש אנשי מעשה שמחמירים על עצמם ואין אוכלין שום מצה שרויה או מבושלת במים, שחוששין שמא נשאר בה מעט קמח שלא נילוש, ויתחמץ עכשיו ע"י השריה או הבישול. והובא במ"ב בסימן תנ"ח ס"ק ד', ע"ש, וראה גם בדברי הגר"ז בשו"ת שבסוף הספר סימן ו' ובמחצית השקל בסימן תנ"ח ס"ק א'. מכל מקום מנהג בני ספרד שלא לחוש לזה ואוכלים בפסח מצות שרויות או מבושלות. ובפרט לפי מה שכתב הרב כסא אליהו והובא בכה"ח בסימן תנ"ט אות פ"ב, שבמצות שלנו שהן דקות מאוד אין לחוש כלל שמא לא נילוש הקמח יפה. וכן כתבו בשע"ת ובמ"ב שם. וראה גם בכה"ח בסימן תס"א אות ל"א. ועל כן אין כאן אלא מידת חסידות בלבד.
ומכל מקום נראה שאין זה אלא במצות יד, אבל במצות מכונה, לפי המצב כיום יש מקום להחמיר מלהשרותם בפסח, שכן אף שבמאפיות של מצות מכונה הנעשות בהשגחה מהודרת יש הפרדה מוחלטת בין המקום שבו יוצאים המצות לבין מקום הלישה והעריכה, ולא מגיע אבק קמח למקום המצות האפויות, מכל מקום במקום הלישה של המצות מצוי מאוד אבק קמח כתוצאה מתנודות המכונה. והדבר ניכר, שהשוהה שם מתכסה באבק קמח, והעיסה שם מתכסית ומתערבת באבק קמח. והרי מבואר בדברי מרן בסימן תנ"ט סעיף ו' בשם התרומת הדשן, שלאחר שעשה עיסה אין להוסיף בה קמח, ומשום דחיישינן שאותו קמח לא יתגבל יפה, ולא יאפה יפה, ויש לחוש שמא יפול במרק ויתחמץ, וכמבואר בב"י שם. והסכימו הפוסקים שם, שאם עירב קמח בעיסה אין לאכול את המצות שרויות במים או במרק אלא יבשות. וראה גם בכה"ח שם אות ע"ט. וכיון שבמצות מכונה יש חשש שאבק קמח התערב בעיסה, יש מקום להחמיר ולהמנע מלהשרות מצות אלו.
ואף על פי שנתבאר לעיל מדברי הרב כסא אליהו, שבמצות שלנו שהן דקות מאוד לא חיישינן לחששת התרומת הדשן, מכל מקום כאן יש גם חשש מאבק קמח שיפול על העיסה לאחר שנגבלה יפה. ואף שגם בזה כתב הרב כסא אליהו, והובא בכה"ח שם אות פ"ג, שעל ידי שנותן המצה בתנור נקלה אותו קמח, וקמח קלוי אינו מחמיץ, מכל מקום הרי בשע"ת ובמ"ב שם פקפקו בזה, ועל כן אף שמן הדין אין לאסור להשרות מצות אלו במים, מכל מקום ראוי להחמיר בזה, ובפרט שלא להשרותן במים חמים, ובפרט בני תורה, אא"כ מי שקשה לו בלא להשרות את המצות, וכגון שאין לו שיניים וקשה לו לטחון את המצות. והמשרה את המצות, ראוי להחמיר לאכול אותן תוך מספר דקות בכדי שלא יגיעו לשיעור החמצה. (וראה בדברי הרמ"א בסימן תנ"ט סעיף ב' ובאחרונים שם).
 

בייסי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
למרבה הצער, זה לא נכון.
רמב"ם הלכות חמץ ומצה פרק ה' הלכה ג':
מבשלין את הפת ואת הקמח הקלוי.
כלומר: קמח שנאפה בתנור דינו כמצה, ומותר לבשל אותו.
נכון מאד.
רק צריך להוסיף שכבר מלפני כמה מאות שנה תקנו להחמיר בזה מחשש שלא נקלה יפה.
ולהקל רק בקמח מצה = שרויה.
ורבים מהחסידים ואנשי מעשה מחמירים גם בזה.
 

בייסי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
אור לציון ח''ג סי' יא:
. וכיון שבמצות מכונה יש חשש שאבק קמח התערב בעיסה, יש מקום להחמיר ולהמנע מלהשרות מצות אלו.
יתכן שזה הכוונה לבדיקה ש @הקה ציטטה.
 

מישהו12

מהמשתמשים המובילים!
הנדסת תוכנה
נו נו...
אנחנו אופים מצות, מעולם לא הגענו לקרבת 18 דק'...
יש עוד דינים חוץ מ18 דקות... אבל לא נכנס לויכוח הזה :)
יש נוהגים ככה. ואנחנו מאלה שנוהגים ככה.. אתם לא. סבבה.
זה אמור להיות טעים לטבול מצה במיץ תפוזים??
קודם כל, לאפות.

ואני סתם זרקתי. שאלו אותי למה אנחנו לא אופים בבית מצה עשירה. אמרתי שלא בוער לי (ותכל'ס, אנחנו גם לא אוכלים מצות יד).
 

סמינר דוד

משתמש מקצוען
לפני כ-30 שנה, אחי שאל רב מהבד"ץ עדה חרדית, זצ"ל איזה מצות לקנות.
והרב ענה לו, שאם אתם אוכלים שרויה, כדאי ... ואם אתם לא אוכלים שרויה, כדאי ...
כך שחוץ מהמנהג, יש גם שיקולים שבאים מתוך הכרות המציאות שבמפעלים. מה שלא הכירו אבותינו בחו"ל, שם הכינו רק מצות יד.
 

RacheliArt

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
הייתה שבוע שעבר כתבה בקראט בה ראיינו את הרבנית מלעלוב ובנותיה
סיפרו שאין לשתות מים בפסח אך ורק מיץ תפוזים ועל כן היו קונים תפוזים בכמויות.
עוטפים את כל הידיות בבית והוויטרינות בהם נגעו בידיים עם חמץ במשך השנה.
מורידים את התמונות (לא הבנתי למה)
מסננים לפני החג את היין והמיץ ענבים.
את העופות הרבנית מכשירה בעצמה ופעם אחת כשגמרה את תהליך ההכשרה וכל העופות היו ארוזים נכנסה לחנות בה הכשירה הרבנית את העופות ילדה עם פיתה ביד והרבנית פרצה בבכי ממש שהכשר של פסח היה ליד חמץ ורק בגלל שלא הייתה ברירה כי זה היה ימים ספורים לפני פסח נאלצה הרבנית להשתמש בעופות שהיו ליד חמץ.
הקפידו לרחוץ את כל הפירות והירקות לפני פסח.
על השיש ,לאחר שפרשו עליו ניילונים , הניחו פלטות מעץ מצופות פורמייקה על מנת שיהיה הפרדה מלאה ממשטחים שבישלו עליהם חמץ.
הרבנית בלבד הייתה נמצאת במטבח מבשלת ושוטפת כלים ואין רשות כניסה לאף אחד מבני הבית.
אומרות בנותיה בכתבה שעל אף החומרות (שחלקם לא נכתבו כאן) זהו החג שהיה הכי אהוב על הילדים בבית
זהו הביטוי לדעתי החזק ביותר לכך שיש חומרות אבל אם הם לשם שמיים באמת זה עובר גם לילדים והם שמחים בזה.
איך אפשר לא לשתות מים?
8 ימים?
ומה עם מי שלא אוהב מיץ תפוזים???
לא נשמע לי הכי אמין או אפשרי ליישום.
 

בייסי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
לפני כ-30 שנה, אחי שאל רב מהבד"ץ עדה חרדית, זצ"ל איזה מצות לקנות.
והרב ענה לו, שאם אתם אוכלים שרויה, כדאי ... ואם אתם לא אוכלים שרויה, כדאי ...
כך שחוץ מהמנהג, יש גם שיקולים שבאים מתוך הכרות המציאות שבמפעלים. מה שלא הכירו אבותינו בחו"ל, שם הכינו רק מצות יד.
אז הגענו לעוד הידור במצות יד לעומת מצות מכונה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  24  פעמים

לוח מודעות

למעלה