מידע שימושי מנהגים מעניינים באוכל של פסח

אש קודש!

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כנראה שבפסח יש סייעתא שמיא במאכלים האלו, כי תכל'ס זה עירבוב של כמה חומרים שחוזרים על עצמם ובכל מאכל טעמם משתנה.
פשוט הסירים של פסח 'פולטים' דברים אחרים...
יהודי אמסטרדם: רובם היו צאצאי אנוסי פורטוגל, והם נוהגים לטבול אצבע ביין, וכל אחד מבני המשפחה חותם באצבעו על ההגדה.
מותר ביו"ט?
יהודי הקווקז: נהגו לחגור חרבות על מותניהם כל ליל הסדר, כמנהג האנשים החופשיים במקומם.
לא מוקצה?
 

בייסי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
כל החומרה של 'שרויה' היא חומרה שקשה מאד להבין אותה.
נכון מאד,
וזה קשור לתקנת גדולי הדור בדורות עברו;
א. נותנים המים בבצק על המשקל המדוייק. ואם טעו ונתנו קצת יותר מים, לא מוסיפים קמח, אלא הבצק נזרק לפח.
ב. אופים מצות דקות.
ועדיין רבים וגם שלימים ובפרט ההציבור החסידי, מקפידים על זה מאד.
ובתורה כתוב 'על מצות ומרורים יאכלוהו', והלל היה כורך מצה ומרור ואוכלם יחד...
א. כבר כתבו שזה מי פירות.
ב. אוכלים אותו מיד, ולא שוהים ח"י דקות.
ג. ישנם הרבה דברים שהיו עושים פעם באפיית המצות שנשתכחו בכובד הגלות.
דוגמא לזה מה שאמרו בגמ' אם אמרו בפת עמילה, אם אמרו בתנור חם, אם אמרו בזריזים וכו'. יאמרו כל הסריקים אסורים וסריקי בייתוס מותרים. וכו' וכו'.
 

בייסי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
רוב החסידויות מלבד הלהתנער מפרורים
למי שכתב פה על הרלונטיות של השרויה- זה ספק חמץ גמור לדעת החסידים!!!! ולדעות מסוימות אכן חמץ גמור!
ואגב מנהג יוצאי הונגריה- הן החסידים והן תלמידי החת"ס (אין ליטאים יוצאי הונגריה) זה לא לאכול בפסח שרויה, ולשמיני של פסח לאכול קניידאלאך- בכלים של פסח
החת"ם סופר קידש בפסח בבוקר על קניידלעך, ויש סיפור ידוע משני תלמידים של הדברי חיים שנקלעו לפרעשבורג בחג הפסח, ולא אכלו שרויה. והדברי חיים נתן להם מוסר למה הם לא אכלו שרויה אצל החת"ס.
ובדרך אגב, סיפור זה הוא עוד תשובה על שאלת הרב @yonatanr
 

בייסי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
מי פירות יחד עם מים מחמיצים מהר מאד יותר מהר מח"י דקות,
חשש שרויה זה שנשאר קמח שלא נאפה כל צרכו.
המים בוודאי שזה נספג לגמרי בבצק, ונאפה. וכבר לא רלוונטית.
אחרת אתה לא יכול לאכול מצה כי עבר יותר מח"י דקות מנתינת המים לקמח.
 

SUS 11

משתמש פעיל
נכון מאד,
וזה קשור לתקנת גדולי הדור בדורות עברו;
א. נותנים המים בבצק על המשקל המדוייק. ואם טעו ונתנו קצת יותר מים, לא מוסיפים קמח, אלא הבצק נזרק לפח.
ב. אופים מצות דקות.
ועדיין רבים וגם שלימים ובפרט ההציבור החסידי, מקפידים על זה מאד.
אני לא יגיד שזה לא חומרא די רחוקה,
אבל זה לא הלכתא דמשיחא גם לא,
כי ישנם כל מיני מאפיות, ויש כאלו שאופים בצורה לא מקצועית כ"כ בפרט במצות מצווה שהרבה אופים אז לא מקצועי
ובמדה שנשאר קמח, והוא נשרה במים ומי פירות יחד, זה יכול להחמיץ מהר,
ולפעמים שורים חתיכת מצה ומשאירים אותה שרויה או כי כבר גמרו לאכול או מכל סיבה שהיא והיא החמיצה לה לאט לאט בצלחת, וזה חמץ בפסח, וכדו' וכדו'
 

מישהו12

מהמשתמשים המובילים!
הנדסת תוכנה
א. כבר כתבו שזה מי פירות.
ב. אוכלים אותו מיד, ולא שוהים ח"י דקות.
זה רק מרע את המצב, כי מי פירות+מים מחמיץ בפחות מח"י דקות.
אגב, מי פירות זה מצה עשירה, שהרמ"א פסק לא לאכול (ותימה גדולה מה מקורו).
אצלנו במשפחה "רשמית" הולכים לפי הגר"א ולמרות שאנחנו אשכנזים מתירים מצה עשירה בפסח.
ולמה רק "רשמית"? לא יצא לי לאכול, כי היום אי אפשר להשיג בכשרות טובה (ופפושדו זה סוגיה אחרת כבר).
 

הקה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לגבי הונגריה - כנראה אונטרלנד ואויברלנד
לגבי שרויה- קמח אפוי שנוגע במים הופך מיד לחמץ גמור! עפ"י הגמרא
השכיחות של קמח שלא התערבב היטב עם המים לפני האפיה גבוהה מאוד- עפ"י בדיקה של אחד מגדולי הפוסקים בזמנינו- נדמה לי שר' ניסים קרליץ- לא בטוחה.
 

בייסי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
זה רק מרע את המצב, כי מי פירות+מים מחמיץ בפחות מח"י דקות.
איפה המים?
קמח + מים שלא נאפו שנמצאים באריזה יותר מח"י דקות = חמץ
אגב, מי פירות זה מצה עשירה, שהרמ"א פסק לא לאכול (ותימה גדולה מה מקורו).
מנהג אשכנז שפסק הרמ"א הוא עפ"י שיטת רש"י והראב"ד.
הסוגיא בסי' תס"ב.
אצלנו במשפחה "רשמית" הולכים לפי הגר"א ולמרות שאנחנו אשכנזים מתירים מצה עשירה בפסח.
ולמה רק "רשמית"? לא יצא לי לאכול, כי היום אי אפשר להשיג בכשרות טובה (ופפושדו זה סוגיה אחרת כבר).
 

בייסי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
לגבי הונגריה - כנראה אונטרלנד ואויברלנד
(y)
לגבי שרויה- קמח אפוי שנוגע במים הופך מיד לחמץ גמור! עפ"י הגמרא
אנא עיין שם.
.
השכיחות של קמח שלא התערבב היטב עם המים לפני האפיה גבוהה מאוד- עפ"י בדיקה של אחד מגדולי הפוסקים בזמנינו- נדמה לי שר' ניסים קרליץ- לא בטוחה.
באיזה מאפיה?
 

בייסי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
ממספר מאפיות, לא זוכרת כרגע, וכל המובא לעיל מפי חמי שהוא רב
להגיד על חלק גדול מכלל ישראל ששאוכלים שרויה, שהם אוכלים חמץ.
זה גם לא ראוי, ופשוט לא נכון.
 

הקה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
להגיד על חלק גדול מכלל ישראל ששאוכלים שרויה, שהם אוכלים חמץ.
זה גם לא ראוי, ופשוט לא נכון.
לא אמרתי שהם אוכלים חמץ!
אמרתי שזה לא חומרה רחוקה בכלל ויש סיבה למה יש שנוהגים שזה חמץ גמור!
 

ראובן שפירא

משתמש פעיל
ואגב מנהג יוצאי הונגריה- הן החסידים והן תלמידי החת"ס (אין ליטאים יוצאי הונגריה) זה לא לאכול בפסח שרויה, ולשמיני של פסח לאכול קניידאלאך- בכלים של פסח
צריך להדגיש שזה לא מנהג תלוש אלא שעל פי ההלכה בליעה שנשארת בכלי שנה שלמה מתיישנת ובילה, כך שגם אם השרוי' חמץ הבליעה מתבטלת.

כמובן שזה לא לכתחילה בחמץ גמור, אבל במקום ספק התירו.
 

מישהו12

מהמשתמשים המובילים!
הנדסת תוכנה
מנהג אשכנז שפסק הרמ"א הוא עפ"י שיטת רש"י והראב"ד.
undefined
יש שני דיבורים מתחילים ברשי שמדברים על הנושא, אחד מתיר והשני אוסר.
השני סותר גמרא מפורשת.
ככה אמר לי פוסק ששאלתי אותו לגבי מנהג משפחתנו. ולכן הוא אמר, שזה תימה על הרמ"א, מה מקורו. ופסק בגלל שבפסח מחמירים, כמו הרש"י שסותר סוגיה.

ככה אותו תלמיד חכם אמר לי.
 

**דשי**

משתמש פעיל
אצלנו לא אוכלים מוצרים תעשייתים בכלל
גם לא קמח תפו"א
שמן-שמעלץ
יין - ביתי
לא חלבי
לא תבלינים
סוכר מורתח לפני החג (אני מהדרת ולא אוכלת אפילו את זה
מלח גס
כל הדגים והעופות מכינים לפני החג
כל כלי שנופל לא משתמשים בו יותר
לא מכניסים למטבח של פסח ילדים
אוכלים מצה בשקיות כדי שלא יגע בכלום.
והאוכל? הכי טעים בעולם
 

מולטי ויטמין

משתמש צעיר
אצל ההורים שלי:
שוטפים את הביצים.
לא אוכלים שרויה.
לא אוכלים שום דבר קנוי כולל כל מוצרי החלב למעט החלב עצמו.
לא משתמשים בתבלינים בכלל חוץ ממלח.
לא משתמשים בקקאו- שזה אומר שכל העוגות לבנות...
כמובן שלא תפוצ'יפס ושוקולד.
לא בקוקוס, לא בשתיה מתוקה
ואפילו לא במיץ סחוט 100% טבעי.
בקיצור- רק תפו"א!!

התחתנתי----
ובעלי- הפלא ופלא-
אוכל הכל!!
כולל כל המוצרים הקנויים בהכשרים טובים (לא רק "העדה החרדית").

לאחר החתונה היה לי ממש קשה,
להשתמש במוצרים שהם כמעט חמץ מבחינתי,
אבל עכשיו אנחנו דווקא נהנים,
ואף בשנה ששמיני של פסח חל בשבת
הבאנו למשפחתי עוגות שרויה-
הם התנפלו על זה- כמו שמתנפלים על אוכל אחרי צום;)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קנ

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ אֵל בְּקָדְשׁוֹ הַלְלוּהוּ בִּרְקִיעַ עֻזּוֹ:ב הַלְלוּהוּ בִגְבוּרֹתָיו הַלְלוּהוּ כְּרֹב גֻּדְלוֹ:ג הַלְלוּהוּ בְּתֵקַע שׁוֹפָר הַלְלוּהוּ בְּנֵבֶל וְכִנּוֹר:ד הַלְלוּהוּ בְתֹף וּמָחוֹל הַלְלוּהוּ בְּמִנִּים וְעוּגָב:ה הַלְלוּהוּ בְצִלְצְלֵי שָׁמַע הַלְלוּהוּ בְּצִלְצְלֵי תְרוּעָה:ו כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל יָהּ הַלְלוּיָהּ:
נקרא  1  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה