למרות שאין יותר ברורים מאליו כמו הדברים שהולכים להכתב ואחר כך להיקרא פה, והם וודאי לא מהווים חידוש לאף אחד, ודאי לא לקוראים אינטלגנטים כמו אלו שקוראים זאת כעת..)
ובכל זאת רציתי לציין אותם.. וגם להודות לסופרת עליהם, כי מעבר לחווית הקריאה הבלתי נשכחת הזאת והעלילה שתפורה בכזאת אומנות, כל ספר וכל דמות שככיכבה בו באה לומר לנו כל כך הרבה דברים.. וגם לחדד כל כך הרבה שטחים אפורים שפוגשים אותנו במציאות ומרכבת כיום כשבמרכז כל הבלבול הזה עומד בעיקר הנוער,
אז תודה, מיה, בשם כל מי שקורא את זה ומהנהן בהסכמה, שהרמת את הכפפה וגם עשית את זה בצורה כל כך חכמה, ותודה על הדמויות שנתת לנו להכיר, וגם לחשוב על מה שהן אומרות
תודה על איסתרק, שבין השאר הסביר בעצם למה אתה לא יכול להיות כוזרי בגוף אבל שהלב יהיה שייך לקווארים. ושעיקר המאבק הוא לא בין הכוזרים ללא כוזרים, המאבק הוא איזה יהודי, סליחה, כוזרי בן דת משה, אתה בוחר להיות. איזה שומר מצוות אתה בוחר להיות. לאן ליבך שייך.
ובסופו של יום- אין כמעט בין נוער אחד שלא עומד בפני הפרשת דרכים הזאת, בטח היום, שהגבולות כל כך מטושטשים ולעולם בחוץ מציע כל כך הרבה..
וזה מאד קשה בדור שהאמת, אם לא נעדרת אז ממש, אבל ממש מטושטשת; מאבק כמעט לא הוגן..
וזה כל כך קשה היום להיזהר מדברים שיביאו את הפלאט הנה... אף אחד מאיתנו לא מוגן... במיוחד כשמוצעים לנו, כיביכול, חיים יפים ונוחים..
והסדרה הזאת יותר מהכל מדברת על המציאות העכשווית והמורכבת כל כך. שהגבולות לא ברורים. והלב שלך בקלות הופך להיות שייך לעולם קצת אחר... בלי שהיית רוצה.. למרות שאתה כוזרי לחלוטין..
ולשים לב אילו דברים משיכים אותך לכוזר האחרת..
ואחרי שהוא הבין את זה הקרקע והוא הוכשרו לנהל את המאבק הערכי ששיסע את כוזר במשך תשע שנים..)
(בספר מהללאל הוא גם הראה לנו שהבחירה הזאת ולאן שהוא נתן לחיים להוביל את עצמו , (עמוד 604, מהללאל
:ועדיין חייו יפים יותר ממה שהיו אז. (בניגוד לדעה שרווחה אצלו אז: חיי הנוחות, וההנאה) ולא רק בגלל שהתבגר, שהבשיל, שהחכים, אלא שחיים של עשייה ויצירה, של שליחות ואמונה הם באמת מענגים יותר...
אחוזים נכבדים בוחרים, כאיסתרק בלית ברירה, להבין את זה לבד ומינסיון אישי. ובכל זאת, מי שזכה לקלוט את זה בעצמו הרי שחסך לעצמו כברת דרך משמעותית.. של ניסוי וטעייה..
אז תודה, מיה שבלי לדבר על זה דיברת על זה.
תודה על
מהללאל, שמעבר לאישיות הכל כך יפה ונוגעת ללב, לימד שהמחנך הטוב ביותר של האדם הינו הוא עצמו, בתנאי שהוא אכן עושה זאת בצורה טובה, ולוקח אחריות על החיים שלו. למרות הנתונים הקשים והכואבים כל כך לפעמים. יש אנשים שעוברים חיים כל כך לא פשוטים. ובוחרים לא לתת לזה לכבות אותם, או להתחסל, לא, הם בוחרים לא לוותר לעצמם ולא לאחרים, ולשרוד..
הוא לימד אותנו שלפעמים לא לבחור, זה לבחור בהכי גרוע. הוא לימד אותנו שאנחנו בני אדם, אנושיים, אם רצונות ותאוות, שגם נופלים אבל יודעים גם להודות בטעות, לפחות בינם לבין עצמם, ולקום שוב, ושוב. ושוב. לימד אותנו פרק בבנייה אישית... ובמשמעותו של ניסיון, קושי וסבל.. ועל כמה שהקשיים יעצימו אותך. אם רק תאפשר לזה לקרות.
ועל הניגוד בין בחירתו שלו לבחירתו של אחד אחר שהיה לו קשה להשתחרר מחייו האומללים, ואעפ שאי אפשר היה לשפוט אותו הסוף היה עצוב לכולנו
(נ.ב. והמחתרת של פילאק וכו', שבאופן עקרוני ניהלו את מלחמתה של האמת, אבל המניעים שלה, עד שניער אותם אליהו, לצערינו לא היו מדוייקים, והם ניהלו את המלחמה רק כי לדעתם איש כמו דיאלידאן לא אמור למלוך. וכן, יש אנשים כאלה גם היום, וזה אחד הדברים שממש כאבו לפדאהל בהמשך.. נק' מחשבה...)
תודה על
יוזבד, שלימד אותו פרק באמונת חכמים. וכן, גם אדם ערכי כריזמטי שמונח ברמה רוחנית טובה, טועה לפעמים... וגם לו יש דרך ללכת ודברים לתקן.
ולהפנים שיש גדולים וחכמים מאיתנו. וגם אם הם מניחים לנו, בחוכמתם, לחשוב אחרת, לא סותר את העובדה ש.. אנחנו העוורים כאן... שלא מבינים מה מימינינו ומשמאלינו.
ועל שאר דמויות הספר הזה, שלוואן ביניהם, שהבינו ועשו דרך כל כך יפה.
על
פדאהל שלמד, לימד, לאט לאט ש... לא כולם רעים. לא כולם מושחתים. ועצם קיומם של כאלה לא סותרת ולא אמורה להעמיד בצל את מה שמייצג את האמת היחידה.
וכאן אנחנו חוזרים למחתרת של פילאק, אנחנו פוגשים אנשים שמנופפים במלחמתה של האמת ע"מ להוריד אנשים ממעמד שלדעתם אינו ראוי להם. אולי מלחמתם נכונה; המניע לא. ותופעות של כאלה, ולא, לא מדובר כאן על שום דבר באופן ספציפי וגם לא באופן כללי- גורמים להורדת האמון בכל מה שמייצג את הנכון והישר.
ולפעמים, שמסתכלים על זה לעומק, לפעמים אנחנו אלה שראינו מזווית לא נכונה ובמילים אחרות כן... לפעמים טעינו..
וזה בסקירה ככ מקוצרת (...) על הספרים.. על קצה המזלג ממש...
ועוד כמה דמויות כמו טורנאל שהכריח אותנו להבין שלכל אחד אתהכלים שלו... וגם אם נתוני חייו מורכבים יש לו את המעלות והמגרעות שאיתם או אמור למלא את התפקיד המיוחד שהועיד לו הבורא... וכן, הוא גם ביקש מאיתנו ללמוד לקבל את השונה ולא להדביק לו סטיגמה (או להשתמש ולזרוק....)
לאלרון (שבואו נזכור שליפול בשבי בגיל עשר, להעביר שנים רבות ומשמעותיות כעבד בהכרח, ולהלחם עם דוד מאיים..) שנשאר בן אדם שגורם לאנשים סביבו לחייך אם אישיות מעניינת מאד (או להתעצבן עליו ממש ולרצות זרוק עליו חפצים..) יש מישהו שלא אהב את אלרון?! איזה כיף שהוא היה...
על אולה, שלוואן, יתיר, קנז, כלב, גדעון שעבד כל כך קשה לצאת מהמקום בו נמצא, ואינספור דמויות שהפיחו חיים והעלו לנו על השולחן נושאים, גם השקפתיים חשובים ויפהיפיים כל כך.. ובסופו של דבר על הבדיקה והכנות עצמית שיש לכל אחד מהדמויות הנל..
כל המגילה הזו, ועדיין נגעתי בקצת מכל דבר, ודי ברור לי שאפגוש בעוד כמה דברים ואתבאס שפספסתי.. אבל הרגשתי חייבת לכתוב אותם ולו רק מההתפעלות מהצורה בה הם נאמרו והעוברו. כי אם לא גאונות ורגישות אז מה כן..
בדרך כלל החוויה בקריאת ספרים היא לא בחיפוש אחר מסר.
לא כאן... כאן המסר מחפש אותך... ותופס אותך, מוכן או לא מוכן. תודה על זה.
תודה לך מיה, אני לא יודעת אם יש לך מושג כמה ערך יש למה שזכית לעשות..
תודה בשמי ובשם כל מי שחושב את זה גם.
אבל גם אם רק בודדים (ואני בטוחה שלא..)השכילו להבין וגם לקחת לדרך, היה זה שכרך..
ו..תודה לכל מי שהואיל לסבול את הקריאה המעייפת עד לשורה זו...
ראוי להערצה..)