דיון מחירי הדירות לאן?

פודקאסט מומלץ על נדל"ן או שוק ההון.
ממליץ.
@גולש בנט
תוכל להעלות כאן
חסום בנטפרי...
 

גולש בנט

משתמש מקצוען
לטובת הנטפריים יש סיכוי לעלות
את זה במלל
תודה.
בנייה | פרשנות

האמת לגבי המצב בשוק הנדל"ן נחשפה השבוע בוועדת הפנים​

כשהריבית מזנקת, הבנייה יורדת - זה המסר שהדוברים בישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת הקפידו השבוע שלא להגיד • הכדאיות הכלכלית המידלדלת בענף הנדל"ן למגורים, באה לידי ביטוי גם בענף השכירות​

אריק מירובסקי13:27

בניית שכונות חדשות בדימונה / צילום: בר - אל

בניית שכונות חדשות בדימונה / צילום: בר - אל


הבנייה פרחה בשנים האחרונות - כי הריבית הייתה נמוכה. כעת, אחרי שהריבית קפצה, הבנייה יורדת. זו התורה על רגל אחת, שהדוברים המכובדים בישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת הקפידו השבוע שלא להגיד. האמת העירומה הזו בקעה מדי פעם מדבריהם, בישיבה שעסקה ב"השפעת הירידה בהתחלות הבנייה על היצע הדיור ועל מחירי הדיור בטווח הבינוני והארוך". שני הענפים שסובלים בצורה מיידית מהמצב הם הפריפריה והבנייה להשכרה, שבישיבה הזו קיבלו גזר דין מוות רשמי.
עוד בנושא נדל"ן ותשתיות

בבנק ישראל הצביעו על ירידת שיווקי הקרקעות ועל חסמי תכנון ותשתיות, כעל סיבות שעלולות להוריד את התחלות הבנייה. מנכ"ל רמ"י, ינקי קוינט הצביע בגלוי על הבעיה: "כשמחירי הדירות בפריפריה יורדים, ערך הקרקע יורד והפרויקט הופך ללא כלכלי. במצב כזה לא נוכל לתת הנחות על הקרקע". קוינט המליץ לסבסד עלויות פיתוח.

המכרז בדימונה שלא נכשל​

בשבוע שעבר הסתיים למשל מכרז בדימונה, אחד מהבודדים בשנתיים האחרונים שלא נכשל. הרוכש שילם 26 אלף שקל לדירה ועוד כ־300 אלף שקל עלויות פיתוח. לא רחוק היום שהמדינה תצטרך לשלם ליזמים, כדי לבנות שם - ודימונה היא רק משל לרוב הערים בנגב ובגליל.
הכדאיות הכלכלית המידלדלת בענף הנדל"ן למגורים, בעיקר עקב עליית הריבית וייקור המימון, באה לידי ביטוי גם בענף השכירות. מבנק ישראל דיווחו כי ב־7 השנים שעברו היו 16 אלף התחלות בנייה לשכירות ארוכת טווח. בנוסף, ב־11 שנים אושרו 15.6 אלף דירות לשכירות מכוח חוק עידוד השקעות הון. כלומר לא יותר מ־32 אלף דירות להשכרה ארוכת טווח מסתובבות בשוק, סביר שרובן תפוסות. מדובר בכ‏־4% מסך הדירות להשכרה בישראל. כלום ושום דבר ברמת מאקרו, שבמיוחד בימים שבהם מחירי השכירות עולים בקצב מהיר - לא נותן שום תרופה לשוק השכירות.
לא פלא שנציג האוצר בדיון, מתן יגל מאגף התקציבים, הציע לקוינט להקטין את כמות המכרזים לשכירות ארוכת טווח, ולהסב אותם לדירות רגילות. מדובר בפעם הראשונה שבה פקיד בכיר באוצר אומר בפה מלא, שהענף הזה אינו מספיק חשוב כדי לתמוך בו.
ובמצב דברים זה ענף הנדל"ן שהחל לרדת - ימשיך לשקוע, בחלקים נרחבים של הפריפריה הוא ייפסק והשכירות ארוכת הטווח תכנס להקפאה עמוקה, אם לא יותר מזה.
 

בית שמשניק

משתמש סופר מקצוען
 
  • תודה
Reactions: szn

כמו הרוח

משתמש מקצוען
אפילו לא קראתי את הכתבה
אבל בת ים זה אחד היעדים המועדפים עליי
כתבתי על כך תמיד
לאחרונה עלה שם עוד
כבר מתחיל להיות קשה
 

בית שמשניק

משתמש סופר מקצוען
עמוד הבית נדל"ן ותשתיות

מחירי הדירות | טור סופ"ש

תל אביב מובילה את הירידה במחירי הדירות? חכו עם ההספדים​

אין כמו שמחה לאיד על ירידות מחירי הדיור בעיר שהפכה לשם נרדף ל"אזור ביקוש" • אבל לפני 20 שנה, כשתל אביב הובילה ירידות מחירים בשוק, זה לא נמשך הרבה זמן ותוך שנים ספורות המגמה התהפכה: תל אביב חזרה להיות תל אביב, והפריפריה ספגה צניחה של עשרות אחוזים​

דרור מרמור13:00


מחוז תל אביב הוביל את ירידת מחירי הדירות בישראל בחודש מאי - נפילה של 1.1%, לעומת ירידה ממוצעת של 0.3% בישראל כולה, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. ובתוך אווירת הנכאים הכללית, לא מעט אנשים מצאו בנתון הזה נחמה. אין כמו שמחה לאיד. שילוב של שנאת עשירים, קנאה ותסכול מכך שלרובנו אין דירה בתל אביב (למרות שיש אינספור סיפורים על הזדמנויות שנקרו בדרכנו במרוצת השנים, "כשזה עוד היה אפשרי").

תוסיפו לכך את העובדה שתל אביב היא העיר עם הכי פחות תושבים (44%) שהם הבעלים של הדירות שבהן הם גרים ותקבלו לא מעט תל אביבים קלאסיים ששמחים לשמוע שהמחירים נעים דרומה בעירם. מה גם שכל ישראלי שעיניו בראשו ראה את מחירי הדירות בתל אביב וחשב שמשהו שם לא בדיוק הגיוני. שלא סביר שדירה בתל אביב תהיה יקרה יותר מבניו יורק או בפריז.
גם לפי מדד מכון גזית גלוב לנדל"ן מרכז הארץ הוביל את הירידה ברבעון הראשון. המקבילה הישראלית למדד קייס־שילר האמריקאי, שבודקת את השינוי בשוק על סמך מכירה חוזרת של אותן דירות, מצאה כי באזור גוש דן, המרכז והשרון ביחד, המחירים צנחו ב־1.8% לעומת ירידה של 0.5% בממוצע הארצי. תל אביב נכנסה לקטגוריה של כלל האזור בגלל מיעוט העסקאות.

הנתונים לא מובהקים כמו שחושבים​

נתונים מובהקים לא? אז זהו, שלא ממש. תל אביב אמנם ירדה ב־1.1% במאי, אבל באפריל היא הציגה עלייה של 1% - מה שבעיקר מלמד עד כמה השוק עצבני, ושאולי כדאי לחכות לפני שמסיקים מסקנות חותכות.
ומעבר לכך, כדאי לזכור שכבר היינו בסרט הזה. גם בשנים הארוכות של ירידות המחירים בשוק הדיור בישראל, מסוף שנות ה־90 ועד 2007, תל אביב הובילה את המגמה, לפחות בהתחלה. לפי נתוני מכון גזית גלוב, במשך שנתיים - מנובמבר 1998 ועד אוקטובר 2000, תל אביב משכה את השוק עם ירידה של 9.4%. זאת, לעומת ירידה של 7.4% בממוצע ארצי. בקיץ 2001 פורסמה סקירה מיוחדת של איגוד לשכות המסחר, ולפיה מחירי הדירות בישראל ירדו בחצי הראשון של 2001 ב־4.5%, בעוד בתל אביב המחירים ירדו בשיעור של 6%. לפי הנתונים ההם, דירות של 4־3.5 חדרים בעיר, שנחשבות לפופולריות ביותר בישראל, ירדו באותה תקופה ב־12%.

תל אביב נשארה עיר ללא הפסקה​

ומה קרה בסוף? תל אביב נשארה תל אביב, ושאר הארץ המשיך להסתכל עליה הרחק מלמטה. לפי מדד גזית גלוב לנדל"ן, בעשור שבין 1998 ל־2007 נרשמה בתל אביב עליית מחירים כוללת בשיעור של 32%. ריאלית, בהצמדה למדד, זה אומר עליית מחירים קלה של 2.4% במשך עשור. במקביל, אזור השרון וירושלים עלו ב־25%, מה שגילם ירידה ריאלית קלה, בעוד שמחוץ לאזורי הביקוש נרשמה קריסה של ממש: בדרום הארץ המחירים צנחו ב־18% ובצפון הארץ הם ירדו ב־26%. אזור חיפה והקריות ספגו את המכה הקשה ביותר: בחיפה נרשמה ירידה של 32% נומינלית ובקריות נרשמה ירידה של 28%.

זה לא בהכרח אומר שההיסטוריה תחזור, אבל זה מלמד אותנו לא להתרשם מכמה חודשים. בסופו של יום, תל אביב יושבת בלב המטרופולין היחידה של ישראל, מה שצפוי להשאיר אותה הכי אטרקטיבית ומבוקשת, בפער גדול. מה גם שבהשוואה ללב מנהטן או ללב פריז, מדד השוואה נכון יותר מול גודלה של תל אביב, המחירים בה יחסית שפויים. ואולי זו העובדה העגומה מכולן: להבדיל מניו יורק או מפריז, למשל, אצלנו הרבה יותר קשה, יקר ומתיש להגיע מבחוץ למרכז המטרופולין - למוקד התעסוקה, המסחר והבילויים, שאינו צפוי להשתנות בשנים הבאות. מה גם שבשנים הקרובות, למרבה הצער, יהיה אפילו קשה עוד יותר להגיע למרכז תל אביב. ומי שהפרוטה מצויה בכיסו, ותתפלאו כמה כאלה יש פה (עוד דבר שצריך לזכור: בתקופות כאלו במיוחד, העשירים הופכים לעשירים יותר), ימשיך לבקש לקנות דירה דווקא בתל אביב.
זה לא אומר שהמחירים בתל אביב לא ימשיכו לרדת, אבל כשתל אביב מצטננת, קצת נאיבי להדחיק את העובדה שהערים האחרות עלולות לחטוף דלקת ריאות.
 

כמו הרוח

משתמש מקצוען

כמו הרוח

משתמש מקצוען
בערים כמו בת ים ופתח תקווה עם הרכבת הקלה יהיה קל מאוד להגיע למרכז תל אביב.
לערכתי זה ערים ששוה להשקיע בהם מאוד
ומי שמחפש לטווח יותר ארוך
יכול להתחשב גם בקווי רככבת העתידיים
אם כי ... אא לדעת מתי יפתחו
 

בית שמשניק

משתמש סופר מקצוען
 

אברם סופר

משתמש רשום
בערים כמו בת ים ופתח תקווה עם הרכבת הקלה יהיה קל מאוד להגיע למרכז תל אביב.
שאלה לכל אלו שחושבים שהמחירים בתל אביב וגלולותיה יעלו מציטוט מתוך כתבה שיצא היום בפיזפורטל נדלן-

הידיעה שהמחירים בסופו של דבר נקבעים על ידי ה"קיצוניים", מביאה לתהייה בנוגע לשבר-קרע בעם והשפעתו על מחירי הדירות. מבלי להיכנס לעומקו ושורשו של המשבר, יש כאן אנשים לא מעטים שאומרים שזה כבר לא הבית שלהם. משפחות, צעירים עשויים לממש את דבריהם ולעזוב. לא צריך הרבה כדי שזה יביא לשינוים דרמטיים בשוק הדירות.

רבבות ומאות אלפים מפגינים ברחובות, המונים יושבים בבית מתוסכלים כי הם רואים את העם קרוע. יש הרבה בתים ששואלים שם בקול האם זה הבית שלנו? מספיק שאחוז אחד מהם יקום ויעזוב ששוק הנדל"ן פה ישתנה לגמרי.
לא מדברים על זה, אולי זה כואב מדי, אבל זה עשוי להיות גורם דרמטי בהשפעה על מחירי הדירות בתקופה הקרובה.

אציין שהוא רחוק מהיחיד שטוען כך.
 

בית שמשניק

משתמש סופר מקצוען
TheMarker | שוק ההון

מה גרם לסיבוב הפרסה במחירי הדיור בארה"ב — ומה צפוי לקרות בישראל?​

מחירי הדיור בארה"ב התחילו לרדת ביולי 2022, על רקע העלאות הריבית האגרסיביות ■ כלכלנים כבר קוננו על "מיתון דיור" מתקרב, אך אז קרה דבר מוזר: המחירים עשו סיבוב פרסה — וחזרו לעלות ■ מה עשוי להסביר את זה, והאם צפויה בקרוב עלייה דומה במחירי הדיור בישראל?

דרור קרני

דרור קרני

06:18, 26 ביולי 2023

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), מחירי הדירות בישראל יורדים כבר חודשיים ברצף (מרץ־מאי). מעניין לציין כי המחירים נשארו ללא שינוי לאורך כל 2022 ותחילת 2023, למרות העלאות הריבית האגרסיביות ובזמן שבארה"ב המחירים התחילו לרדת כבר ביולי 2022.

כלכלנים, גם בישראל גם בארה"ב, קוננו על "המיתון המתקרב בשוק הדיור". בנקים למשכנתאות בארה"ב עסקו בפיטורי עובדים, ורוכשים רבים בשתי המדינות התיישבו "על הגדר" — מה שהתבטא בקריסת מספר העסקות.


אבל אז קרה דבר מוזר: בעיצומה של אותה התרסקות, מחירי הדירות בארה"ב עשו החל בפברואר סיבוב פרסה, וחזרו לעליות (כבר שלושה חודשים ברצף), בדומה לסיבוב פרסה שרשמו שוקי המניות שם. לפי מדד מחירי הדירות בארה"ב, שמכונה מדד קייס־שילר, העליות כבר הצליחו למחוק את רוב הירידה שהגיעה בשיאה ל–5.1%).


סיבוב הפרסה בשוק הדיור האמריקאי מעלה שאלות משמעותיות. הראשונה, מה עשוי להסביר את החזרה לעליות מחירים בארה"ב? והשנייה, האם ניתן להסיק מהן מסקנות לגבי דינמיקת המחירים בישראל?

מגמות




זינוק בשיעור הדירות שנמכרות במזומן

הדבר הראשון שיש להתייחס אליו הוא הריבית. הריבית בארה"ב אמנם המשיכה לעלות גם השנה, אך בשונה מ–2022, הריביות הארוכות, אלה שרלוונטיות יותר למשכנתאות, הצליחו יחסית להישאר יציבות, מה שגרר עלייה מתונה יחסית בריבית המשכנתאות. הריבית ל–30 שנה עלתה השנה מ–6.6% ל–7.2% בלבד. גם שחיקת השכר שאפיינה את 2022 נבלמה לאחרונה, כשהתקררות האינפלציה מצד אחד ועוצמת השכר הנומינלי מצד שני החזירו את קצב עליית השכר הריאלי לטריטוריה חיובית שהגבירה את כח הקנייה של משקי הבית.


לכוח הקנייה תרמה גם עוצמתו הפיננסית של דור ה"בייבי־בום" שיוצא בשנים האחרונות לגמלאות ולפי נתוני איגוד המתווכים הלאומי בארה"ב מחודש מרץ המשקל שלו ברוכשי הדירות זינק ל–39% — הדור הרוכש ביותר. זאת, לעומת 29% בשנה שעברה. הנתון הזה עשוי להסביר גם את הזינוק בשיעור הדירות שנמכרות במזומן (ללא משכנתא) עד לכדי לשליש מהעסקאות — שיא לפי נתוני מתווך הנדל"ן הגדול בארה"ב רדפין. כוח הקנייה קיבל דחיפה גם מחזרתו של שוק המניות לעליות, כשהעליות עצמן הן גם עדות לשיפור במצב הכלכלה, שמשליך הן על הבורסה והן על מחירי הנדל"ן.


הממוצע קצת משקר

אם העליות בשוק המניות אכן משחקות תפקיד חשוב בהתאוששות מחירי הנדל"ן בארה"ב, מחירי הנדל"ן בישראל בבעיה. הסיבה לכך היא שהבורסה הישראלית מפגרת השנה דרמטית אחרי וול סטריט ועשויה לשקף גם חולשה יחסית בכלכלה הישראלית. אם הגורם החשוב יותר הוא התאוששות השכר הריאלי בארה"ב, אז התקררות האינפלציה השנתית בישראל בחודש יוני לרמה של 4.2% מסוגלת לתת דחיפה לעליות גם לנדל"ן המקומי.


הבדל נוסף בין המדינות שעשוי להתברר כחשוב הוא תופעה של מיגרציה (תנועה של אוכלוסייה בתוך המדינה). אף על שירידת מחירי הנדל"ן בארה"ב תוארה כירידה קלה, האמת היא שהממוצע קצת משקר. השונות בין מדינות וערים בארה"ב גבוהה. בעוד בחלק מהן כמעט ולא הורגשה ירידת מחירים, למשל במיאמי, שיקגו ואטלנטה, בחלק אחר הירידות היו חדות מאוד — כמו בסיאטל וסן פרנסיסקו, כשבראשונה הן הגיעו ליותר מ–12%.

ירידות מחירי הנדל"ן למגורים בישראל החל בעיכוב משמעותי לעומת ארה"ב. בארה"ב הירידות נמשכו שישה חודשים עד שחזרו לעלות בפברואר. ככל שהדינאמיקה הזאת תתרחש גם בישראל, המעבר לעליות אצלנו עשוי להתרחש כבר השנה
המשותף למקומות שבהן נרשמה ירידה גדולה יותר הוא תעשיית טכנולוגיה גדולה. ייתכן שהסיבה לכך היא החולשה הבולטת שהענף רשם ב–2022, שהשתקפה גם בקריסת מדד מניות הטכנולוגיה, נאסד"ק, ב–33%. בינתיים מניות הטכנולוגיה חזרו לעלות בחדות (בישראל פחות). סיבה אפשרית נוספת היא מעבר של עובדים לעבודה מרחוק, שאיפשרה להם ב–2022 להתפזר ולהוריד לחץ ממחיר הנדל"ן. ואולם השנה חלה תופעה של חזרה למשרדים שרלוונטית גם לישראל, ומאלצת את העובדים לחזור לערים ולתמוך בעליית מחירי הנדל"ן.


הבדל נוסף הוא בתחום הריביות. אמנם גם בישראל הריביות הארוכות נשארו השנה ללא שינוי משמעותי, בזמן שהקצרות זינקו — אך בישראל נתח גדול משוק המשכנתאות צמוד לריבית הפריים (בין שליש לשני שלישים), כשבארה"ב רוב המשכנתאות נלקחו בריבית קבועה. המשמעות היא לא רק לגבי הקפיצה הדרמטית יותר שנוטל המשכנתא הישראלי הממוצע רואה מולו, אלא גם בראייה לאחור, הישראלים בעלי המשכנתה מגלים שהנטל שלה עולה והולך ומפעיל עליהם לחץ למכור את הבתים, בעוד שעבור בעלי המשכנתאות בארה"ב ההשפעה של התייקרות הריבית הפוכה לגמרי, המשכנתה הזולה הפכה לנכס, כך שיורדת המוטיבציה שלהם למכור את הבית ולוותר על ההלוואה הזולה מאד שיש ברשותם ל–30 שנה. מצב זה עשוי להסביר את המחסור הגובר בדירות למכירה בארה"ב לעומת ההיצע הגובר בישראל, כשלפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מספר חודשי ההיצע של דירות חדשות למכירה הגיע באפריל לשיא של 21.7, בקצב המכירות הנוכחי, לעומת תשעה חודשי היצע באוגוסט 2021.

ירידות של שישה חודשים

מחזור ירידות מחירי הנדל"ן למגורים בישראל החל בעיכוב משמעותי לעומת זה בארה"ב. בארה"ב הירידות נמשכו שישה חודשים עד שחזרו לעלות בפברואר. ככל שהדינאמיקה הזאת תתרחש גם בישראל, המעבר לעליות מחירים אצלנו עשוי להתרחש כבר בסוף השנה הנוכחית.


בחינת חלק ניכר מההסברים לחזרה של מחירי הנדל"ן בארה"ב לעליות מגלה כי חלק גדול מהם רלוונטיים גם לישראל, אם כי בעוצמות מתונות יותר — ובהם עליית השכר הריאלי, התייצבות הבורסה המקומית והריביות הארוכות למשכנתאות, צמצום תופעת העבודה מרחוק ועוד. מצד שני, המבנה השונה של שוק המשכנתאות בין המדינות יוצר כדאיות שונה בנוגע למכירת דירה. נצטרך לעקוב אחרי התפתחות הגורמים הללו כדי להעריך את כיוון השוק. בנוסף, חשוב לזכור שחזרת מחירי הבתים בארה"ב לעלייה אינה מבטיחה שהעליות ימשיכו.

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד קרני פמילי אופיס. אין לראות בנאמר ייעוץ השקעות
 
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קח

א שִׁיר מִזְמוֹר לְדָוִד:ב נָכוֹן לִבִּי אֱלֹהִים אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה אַף כְּבוֹדִי:ג עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר:ד אוֹדְךָ בָעַמִּים יי וַאֲזַמֶּרְךָ בַּלְאֻמִּים:ה כִּי גָדוֹל מֵעַל שָׁמַיִם חַסְדֶּךָ וְעַד שְׁחָקִים אֲמִתֶּךָ:ו רוּמָה עַל שָׁמַיִם אֱלֹהִים וְעַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ:ז לְמַעַן יֵחָלְצוּן יְדִידֶיךָ הוֹשִׁיעָה יְמִינְךָ וַעֲנֵנִי:ח אֱלֹהִים דִּבֶּר בְּקָדְשׁוֹ אֶעְלֹזָה אֲחַלְּקָה שְׁכֶם וְעֵמֶק סֻכּוֹת אֲמַדֵּד:ט לִי גִלְעָד לִי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם מָעוֹז רֹאשִׁי יְהוּדָה מְחֹקְקִי:י מוֹאָב סִיר רַחְצִי עַל אֱדוֹם אַשְׁלִיךְ נַעֲלִי עֲלֵי פְלֶשֶׁת אֶתְרוֹעָע:יא מִי יֹבִלֵנִי עִיר מִבְצָר מִי נָחַנִי עַד אֱדוֹם:יב הֲלֹא אֱלֹהִים זְנַחְתָּנוּ וְלֹא תֵצֵא אֱלֹהִים בְּצִבְאֹתֵינוּ:יג הָבָה לָּנוּ עֶזְרָת מִצָּר וְשָׁוְא תְּשׁוּעַת אָדָם:יד בֵּאלֹהִים נַעֲשֶׂה חָיִל וְהוּא יָבוּס צָרֵינוּ:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

מלכות ה' • אתגר 119

לוח מודעות

למעלה