דיון מחירי הדירות לאן?

ר' יהונתן

משתמש פעיל
 

3040*

משתמש מקצוען
הדמיות בתלת מימד
אמש היה דיון ער בתוכנית חיסכון על מחירי הדיור תוכן הדברים
כרגע שוק הדיור בהמתנה, הקונים מחכים שהמחירים ירדו, ואילו המוכרים מחכים שהשוק יצא מהקיפאון
לקונים יש זמן
אך זוגות רבים נחנקים תחת נטל המשכנתא וחלה עלייה תלולה בבקשות המחזור למשכנתאות
זוגות רבים יאלצו בתקופה הקרובה להוריד את מחירי הדיור על מנת שיוכלו אכן למכור את הדירה ולמחזר את המשכנתא
אם לא יעשו זאת בקרוב הם לא יעמדו בהחזר המשכנתא על כל המשתמע
לטענתם השוק עומד בפני ירידה ניכרת מאוד אשר על פניו נראית בלתי נמנעת
 

ר' יהונתן

משתמש פעיל
אמש היה דיון ער בתוכנית חיסכון על מחירי הדיור תוכן הדברים
כרגע שוק הדיור בהמתנה, הקונים מחכים שהמחירים ירדו, ואילו המוכרים מחכים שהשוק יצא מהקיפאון
לקונים יש זמן
אך זוגות רבים נחנקים תחת נטל המשכנתא וחלה עלייה תלולה בבקשות המחזור למשכנתאות
זוגות רבים יאלצו בתקופה הקרובה להוריד את מחירי הדיור על מנת שיוכלו אכן למכור את הדירה ולמחזר את המשכנתא
אם לא יעשו זאת בקרוב הם לא יעמדו בהחזר המשכנתא על כל המשתמע
לטענתם השוק עומד בפני ירידה ניכרת מאוד אשר על פניו נראית בלתי נמנעת
לדעתי זה בלתי נמנע שנראה המשך מגמת ירידה בתקופה הקרובה
מכיון שאנשים חנקו את עצמם עם משכנתאות והלוואות שבהתחלה עוד איכשהו אנשים מסתדרים אבל אחרי שנה שנגמרים החסכונות והעודפים מהמשכנתא אנשים מתחילים להיחנק וחייבים למכור את הדירה לעבור לדירה יותר זולה

כמובן שאין פה יעוץ האם לקנות דירה עכשיו או להמתין שבזה כל אחד צריך לעשות את השיקולים שלו
 

בית שמשניק

משתמש סופר מקצוען
TheMarker | נדל"ן

"היזמים מנסים להסתיר את זה, אבל הם בלחץ. ירידות המחירים כאן — ויימשכו"​

מתן יגל, סגן הממונה על התקציבים באוצר האחראי על הנדל"ן והשלטון המקומי, מצדיק את קרן הארנונה, מגדיר את עילת הסבירות של המשרד, לא רואה בעיה לנייד כספים מעבר לקו הירוק ולא רואה חלופה טובה יותר להגרלות מחיר למשתכן ■ "אנחנו רואים ירידה של עשרות אחוזים במחירי הקרקעות"


עדי כהןהדר חורש


28 ביולי 2023

בתפקידו החדש כאחד המובילים המרכזיים של מדיניות הממשלה בשוק הנדל"ן, מתן יגל, סגן הממונה על התקציבים האחראי על הנדל"ן והשלטון המקומי במשרד האוצר, אינו נוטה לקבל את נבואות הזעם על משבר בענף. למרות ההאטה הנוכחית ואזהרות היזמים על זינוק צפוי במחירים שיבוא בעקבותיה, סבור יגל — שהגיע לשירות הציבורי לפני עשר שנים מפירמת רואי החשבון KPMG סומך חייקין — כי את עליות המחירים של פוסט־הקורונה כבר לא נראה בשוק הדיור.

"אנחנו נמצאים בתקופה שבה שוק הנדל"ן משתנה מאוד", אומר יגל, שנכנס בשבוע האחרון רשמית לתפקידו, ומעריך כי "בניגוד למה שאומרים אינטרנסטים בשוק, ירידות המחירים כאן כדי להישאר".

למה אתה מייחס את השינוי?

"שתי סיבות עיקריות. המרכזית היא עליית הריבית. שנים חיינו בריבית אפסית, ותוך זמן קצר יחסית הגענו לריבית גבוהה. הסיפור השני הוא הגדלת ההיצע בשנים האחרונות, בבנייה חדשה ובהתחדשות עירונית. שני הדברים האלה הביאו את השוק לירידה קלה במחירים, מה שמצד אחד מייצר אתגרים, בעיקר לקבלנים, אבל מצד שני זו הזדמנות. המכירות ירדו וזמן המדף שבו ממתינות הדירות למכירה הוכפל. הדירות שקבלנים תיכננו למכור נשארות במלאי. זה מכביד על תזרים ההכנסות שלהם ועולה להם בהוצאות מימון, שגדלו בעקבות עליית הריבית. הבעיה משמעותית בעיקר אצל מי שקנו קרקעות ביוקר בשנים האחרונות, ועכשיו נחנקים מההוצאה הגבוהה. יש עליהם לחץ אדיר להוריד מחירים, והם עומדים בפני הבחירה להוריד מחירים ולמכור — או לפשוט את הרגל".


נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו טען בכנסת שהקבלנים לא בלחץ ולכן המחירים לא יורדים.

"אני מסתכל על הצמיחה המשמעותית בהתחדשות העירונית ובעסקות שנעשו ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשרד השיכון בשנתיים האחרונות: 140 אלף דירות ששווקו, שמביאות למלאי משמעותי שהיזמים יצטרכו למכור. זה כבר מתחיל ללחוץ את המחירים למטה. אם בדרך יצאו מהענף כמה קבלנים בודדים — ההשפעה על השוק תהיה מינורית. אחרי שנים של עליית מחירים, משבר דיור, ומצב שבו זוגות צעירים לא יכלו לקנות דירה — ירידות המחירים שאנחנו רואים זה משהו שאנחנו צריכים לברך עליו. חיכינו לרגע הזה. וזה כמובן בלי להוריד את הרגל מהגז".

"בשנתיים האחרונות שווקו 140 אלף דירות, שמביאות למלאי משמעותי שהיזמים יצטרכו למכור. זה מתחיל ללחוץ את המחירים מטה. אם בדרך יצאו מהענף כמה קבלנים — ההשפעה על השוק תהיה מינורית"

"אחרי שנים של עליית מחירים, משבר דיור, ומצב שבו זוגות צעירים לא יכלו לקנות דירה — ירידות המחירים שאנחנו רואים זה משהו שאנחנו צריכים לברך עליו"צילום: גיל כהן מגן
במצטבר זה רק ירידות של 0.6% בממוצע, מינורי מאוד אחרי עלייה שנתית של כמעט 20%.

"אני חושב שזו מגמה שהולכת להימשך ולהעמיק. הירידות הולכות להימשך. בהתחלה היזמים ניסו לתת מבצעים, פריסות תשלומים — דברים שלאו דווקא רואים בנתונים. כלכלית אין שאלה שזה הנחה, ואת זה רואים בצורה גורפת. אני חושב שהירידות שאנחנו רואים יימשכו".


גם אם נראה קבלנים קורסים?

"בשנה א' בכלכלה אתה לומד שבכל שוק יש כניסה ויש יציאה של שחקנים. שוק הנדל"ן מבוזר מאוד. סביר לחלוטין שגם את זה נראה".

"יש לנו מחויבות לאזרחים"

אתה לא מודאג מירידת כוח הקנייה של מי שזקוקים לדירות, ומהאזהרות שההאטה תסתיים בזינוק מחירים נוכח הירידה בהתחלות הבנייה?


"אחד היתרונות בשליטת המדינה בניהול הקרקעות, שיש לה גם לא מעט חסרונות, זה היכולת לשווק קרקע בזול, וזה מה שאנחנו עושים. חשוב לנו שבתקופה הזו לא נוריד רגל מהגז בשיווקי הקרקע ובהיתרי הבנייה — על אף שאנחנו רואים ירידה של עשרות אחוזים במחירי הקרקעות. במצב כזה, רוב בעלי הקרקע הפרטיים יחכו ולא ימכרו. לנו כמדינה אין את הפריווילגיה הזו. יש לנו מחויבות לאזרחים להגדיל את ההיצע, לתת מענה לצורך ולהוריד את המחירים. לכן עשינו כמה צעדים שיאפשרו את זה. העיקרי שבהם הוא הפחתת מחיר המינימום במכרזים. במקום למכור במחיר הגבוה ביותר, נמכור במחיר שהשוק מוכן לשלם, גם אם הוא נמוך בעשרות או מאות אחוזים".


ועדיין, בנק ישראל מראה ש–80% מהמכרזים השנה נכשלים. זה שיעור מדאיג?

"הפרמטר החשוב בעיניי הוא כמות העסקות. שם, גם השנה אנחנו רואים מספרים טובים, למרות הירידה. בחציון הראשון של 2023 אנחנו בקצב שלא יורד מהשנתיים האחרונות — שזה קצב הרבה יותר גבוה ממה שהיה בעשור אחרון. יש לנו מחויבות גבוהה לשמור על הקצב הזה, ואנחנו פועלים לשם כך. כדי לתת מענה לאתגרי המימון של היזמים בתקופה הזו ולהקל עליהם, אנחנו מאפשרים פריסת תשלומים במכרזי דיור בפריפריה — משלמים 30% בזכייה, ואפשר לקבל דחייה של עד שנתיים בתשלום היתרה. בימים אלה אנחנו בוחנים אפשרות לעשות את זה בכל הארץ למכרזים בתחום השכירות ארוכת הטווח. אנחנו מבינים שזה תחום שמאוד רגיש לשינויים בריבית, ומאמינים שצעד כזה יכול לעזור למכרזי השכירות, שסובלים מעליית הריבית".


יזמים טוענים שזה לא מספיק, ושהשוק הזה בגסיסה. שוכרים כבר משלמים את מחיר המחסור הכבד.

"30% מהדירות בישראל הן בשכירות — אלה נתונים דומים מאוד לשאר העולם. לכן בהיבט הזה חשוב וצריך לומר שהשוק בסדר. יש שוק שכירות לא קטן בישראל. נכון שהוא פחות מוסדי ומוסדר, אבל עדיין מבחינת כמות משקי הבית שרוצים לגור בשכירות, מצבנו זהה למה שקורה בעולם. אין ספק שלהיכנס עכשיו לשוק השכירות כיזם בתקופה כזו זה מאתגר — אבל זו הכלכלה. על אותו משקל, גם בן אדם שתיכנן להקים מפעל או עסק אחר ופוגש עלויות מימון גבוהות יותר — ישקול את צעדיו".


אז החלטתם לתת לריבית לנצח ולוותר על מכרזי השכירות, כמו שהצעתם בוועדת הפנים.

"שכירות בתקופת ריבית גבוהה היא פחות כלכלית. אנחנו יודעים שאם נמשיך לשווק שכירות בפריפריה ברמת המחירים הנוכחית והריבית — השיווק ייכשל. אין טעם לשווק משהו שיילך לפח. במרכז, לעומת זאת, מכיוון שערך הקרקע גבוה ויודע לשאת את המשמעויות הכלכליות של אותם פרויקטים — יש כמובן מקום להמשיך לשווק. בהמשך, ככל שנראה שינויים בסביבה הכלכלית, יהיה מקום להמשיך ולייצר את השכירות בכל הארץ".


מנהל רמ"י, ינקי קוינט, צופה שמכרזים בפריפריה ימשיכו להיכשל. הוא הציע פתרונות כמו סבסוד מכרזים בפריפריה באמצעות הכנסות מקרקעות מבוקשות במרכז, אבל אתם התנגדתם.

"כבר היום המדינה מסבסדת פיתוח בפריפריה בצורה דרמטית. יש מקומות שבהתאם למפת אזורי עדיפות לאומית אנחנו מסבסדים גם 50% מהפיתוח. עד 2022 המדינה הוציאה כ–1.4 מיליארד שקל לסבסוד הזה מתקציב המדינה. גם עכשיו המדינה מקצה מאות מיליוני שקלים להאצת נדל"ן. זו הוצאה שצריכה להיות במסגרת סדרי עדיפויות ממשלתיים, במסגרת תקציב המדינה. ראינו שהאתגר של ייצור כדאיות לפרויקטים בפריפריה גדול עוד יותר בתקופת עליית הריבית, והחלטנו שמעבר לסבסוד הרגיל נייצר קופסה תקציבית חדשה — שעברה גם היא עם התקציב. המטרה היא לבחון מכרזים שאנחנו חוששים שייכשלו בפריפריה, ולהשקיע בסבסוד תשתיות — כך שהמחיר לקבלן יהיה נמוך יותר וסיכויי ההצלחה של המכרז יגדלו".


"המחסניות מלאות"

גם בהתחלות הבנייה רואים ירידה לא קטנה, שיש מי שתולים בה תחזיות שחורות לזינוק עתידי במחירים.


"אני חושב שלאנשים בשוק יש אינטרסים לגרום לאנשים לקנות דירה במחירים גבוהים, ולא להוריד מחירים. אבל כשאני מסתכל על התמריצים הכלכליים שקיימים היום וגם על מה שנמצא בקנה, אני חושב שהמדינה תדע להמשיך לייצר היצע גבוה. נכון, גם בהתחלות הבנייה הייתה ירידה מהשנתיים האחרונות, אבל אנחנו עדיין נמצאים ברמה של מעבר לצורך הדמוגרפי. למשל, אני מסתכל על כמות ההיתרים בשנה האחרונה — 75 אלף. אלה מספרים שמתורגמים להתחלות בנייה. אני מסתכל גם על ההתחדשות העירונית, שגדלה ל–27% מהתחלות הבנייה — ואנחנו בטוחים שזה ימשיך ויגדל. בהתחדשות עירונית היזמים לא נדרשים להשקיע ברכישת קרקע, ולכן הם פחות רגישים לעליית הריבית. בסך הכל המחסניות מלאות, גם בתכנון וגם בשיווק. האתגר שלנו כעת הוא לדאוג שכל הווקטורים ימשיכו לעבוד — וחזק".


איך למשל?

"בהתחדשות העירונית אנחנו בוחנים אפשרות להעלות את שיעור הרווחיות של היזמים. אנחנו מבינים שאם פרויקט נקבע ברמת מחירים מסוימת וספג פתאום את הירידות של השוק — הכלכליות שלו יכולה להיפגע. אני מעדיף שקבלנים ובעלי דירות בהתחדשות עירונית ירוויחו יותר, מאשר לשלם את מחיר הטעות שתגרום להתחדשות העירונית להיבלם".

בינתיים לממשלה אין תוכנית סדורה להתמודדות עם משבר הדיור, והיא עסוקה בדברים אחרים. מתי תתחילו לעבוד?

"הממשלה מתעסקת בצורה משמעותית בנושא הדיור. אפשר לראות זאת גם בחוק ההסדרים האחרון, שכלל המון צעדים דרמטיים בשוק הדיור, כולל צעדים ששנים לא נגענו בהם. למשל, בעולם התכנון העברנו רפורמה לביזור סמכויות והעברתן מוועדות מחוזיות למקומיות. הכוונה היא שהוועדות המחוזיות יתעסקו בתוכניות גדולות ומשמעותיות. היום 70% מהתוכניות בוועדות מחוזיות מייצרות 2% מיחידות הדיור. קבענו שתוכניות גדולות שתקועות במחוזיות יעברו אחרי שנה וחצי לוועדה ארצית. במקום תוכניות שתקועות הרבה זמן — נייצר אלטרנטיבה, גם אם זה אומר 'ללכת לוועדות המחוזיות על הראש'. החלטנו להקים רשות רישוי עצמית. עד היום כל ההיתרים ניתנו בוועדות המקומיות. אין ספק שזו דרך המלך. אבל יכולים להיות מצבים חריגים שהרשות המקומית מסרבת לתת היתר מטעמים לא סבירים. אז אנחנו אומרים: לא כל הווטו אצל הרשות המקומית — ומציעים אלטרנטיבה".

"שכירות בתקופת ריבית גבוהה היא פחות כלכלית. אנחנו יודעים שאם נמשיך לשווק שכירות בפריפריה ברמת המחירים הנוכחית והריבית — השיווק ייכשל. אין טעם לשווק משהו שיילך לפח"

מי יקבע מתי סביר להתערב? יש עילת הסבירות בגרסת משרד האוצר?

"יהיו כללים ששר הפנים יקבע בתקנות, שיגדירו מה זה אי־סבירות. מבחינתי, שלא תגיע לשם גם לא תוכנית אחת, אבל הרעיון הוא לייצר איזון וחלופה — שלא כל הכוח יהיה במקום אחד. בסוף האחריות לייצר דירות היא של הממשלה ושל השלטון המקומי, ואיפה שיש התנהלות בלתי סבירה בעליל של ראשי רשויות — יש מקום להתערבות ממשלתית".

וכאן נכנסת לתמונה גם רפורמת רישוי עצמי, שתגלגל את סמכויות הוועדות המקומיות במתן היתרים לאדריכלים מורשים.

"אלה שני צעדים משלימים. בחוק ההסדרים הצלחנו להעביר גם את הרישוי העצמי כחובה בכל הארץ, ולא דבר שנתון לשיקול ראש העיר. בעיניי זו רפורמה שתשנה את תחום הרישוי לחלוטין, שם יש היום פקקים לא סבירים. במסלול החדש היזם בא לעירייה רק בתחילת ההליך, מקבל תיק מידע שמגדיר לו מה מותר ומה אסור — והוא לא אמור לפגוש עוד את העירייה. גם לרשויות זה מייעל את העבודה, כשהרבה מהאחריות שלהן תעבור לאדריכלים מורשי ההיתר".

ראשי הרשויות לא מרוצים מהסיפור הזה. יחד עם קרן הארנונה, נראה שירשת עם כניסתך לתפקיד מתח לא מבוטל עם השלטון המקומי.

"קרן הארנונה היא בשורה משמעותית. שנים אנחנו שומעים קושי של ראשי רשויות לקלוט תושבים בגלל העמסת עלויות שוטפות על העירייה, ופה אנחנו מאפשרים גם לרשויות שאין להן יכולת להביא תעסוקה, לקלוט תושבים בלי להקריס את העיר. זה מהלך טבעי שקורה בכל העולם. כשהארנונה ממגורים לא מכסה את ההוצאות השוטפות, והארנונה למשרדים גבוהה פי כמה — נוצר עיוות שצריך לתקן. המשאב שנקרא 'ארנונה מעסקים' הוא לא רק של עיריות במרכז, ויש צדק לחלק אותו בכל המדינה".

הייתה בעיה חוקית לנייד כספים מעבר לקו הירוק.

"ברמה המקצועית הסיפור של יהודה ושומרון צריך להיות זהה לשאר המדינה. אין שום שוני. בשיח עם משרד המשפטים הבנו שיש קושי משפטי, בגלל דין בינלאומי להעביר כספים לשם. לא אהבנו את זה. רצינו מודל נקי ושוויוני לכולם".

את הגירעון של הרשויות מקליטת תושבים היו אמורים לפתור מענקים של 30 אלף שקל להיתר, שיזמה הממשלה הקודמת — ואתם התנגדתם. במה שונה קרן הארנונה?

"אין ספק שמבחינת הרשויות המקומיות, קרן הארנונה היא הרבה יותר משמעותית. אותם מענקים נותנים מענה לכספי הפיתוח — שם הקושי הפחות משמעותי של הרשויות. עיקר הקושי הוא במימון השוטף. בקרן הארנונה הערים יקבלו על כל יחידת דיור, מעתה ועד עולם, 2,000 שקל בשנה. מי שייתן היתרים, יקבל מהקרן את התשלום — תל אביב, הרצליה, ירוחם — כולם. זה אמור לגשר על מרבית הפער בין ההכנסות להוצאות של הרשות, וזה בא לצד כלים משלימים נוספים שאנחנו מקדמים להגדיל את ההכנסות של הרשויות מתעסוקה, תעשייה, מפעלים וכו'".

לייצר מנגנונים גמישים

הגרלת מחיר למשתכן הופכת הטבה המגיעה לכל זכאי למשחק מזל מפוקפק ומפלה. אחרי שבע שנים, לא צריך לשקול התנהלות ראויה יותר?


"ברור שיש יתרונות וחסרונות למחיר למשתכן ותמיד יש מקום לבחון חלופות שיכולות להיות כלכליות יותר. עם זאת, שוק הנדל"ן צריך יציבות, ולבוא כל שנה או כמה שנים עם תוכנית שמבטלת את קודמתה, זה בעייתי. אין ספק שדרך המלך היתה שכמות הדירות במחיר למשתכן הייתה זהה לכמות הזכאים, אבל הביקוש גבוה מאוד, וגדל גם בעקבות התוכנית וההנחות שהיא מציעה. וברגע שהביקוש דרמטי יותר ממה שהמדינה יודעת לייצר, הגרלות הן הדרך הסבירה והשיוויונית ביותר לחלק את המתנה הזו".

בינתיים המדינה יוצאת עם תוכנית הגרלת מענקים לרוכשי יד שנייה של עד 600 אלף שקל, מהלך שהתנגדתם לו נחרצות. מה קרה שהתקפלתם?

"זו תוכנית מינורית של כ–2,000 דירות בלבד. השפעתה על השוק שולית מאוד. עיקר המאמץ הוא להגדיל את ההיצע. אני יכול להבין מדיניות שר שיכון שרוצה לסייע גם לאנשים שלא יכולים לקנות דירה ב–700 אלף שקל, שזה המינימום של מחיר למשתכן".

ומה לגבי הדיור הציבורי? גם שם שר השיכון יצחק גולדקנופף מפזר לא מעט הבטחות, אבל התחום שוב מחוץ לתקציב.

"זה נושא חשוב שצריך לקבל מענה משולב. יש אוכלוסיות שיש להן קושי למצוא דירה שמתאימה להם, נכים רתוקים למשל. להן המדינה צריכה לדאוג לדיור ציבורי. מצד שני, יש זכאים שאצלם לא בטוח שהפתרון חייב להיות דירה בבעלות מהמדינה. יכול להיות פתרון של סכום כסף שיאפשר לשכור דירה בשוק החופשי. כך הזכאים גם יוכלו לבחור איפה לגור, וגם אפשר לייצר יותר בקרה על הזכאות והצרכים שמשתנים עם השנים, כמו המצב הכלכלי של משפחה שגם עשוי להשתפר. החשיבה בעיניי צריכה להיות על מנגנונים גמישים יותר ממה שאנחנו מספקים היום".

את היציאה ממעגל העוני של משפחות בדיור הציבורי מייחסים לחוק רן כהן ממרצ, שאיפשר להן לרכוש את הדירות במחיר מוזל. בוויכוח כעת על החזרת החוק לשולחן, אתם מתנגדים נחרצות.

"החוק הזה בעיקר גורם להקצאה כלכלית לא יעילה. מצד אחד, הוא באמת עוזר לאותם אנשים שרוכשים את הדירות או יורשיהם. אבל יש לו עלויות. מצד שני, הוא גורם לזה שמלאי הדיור הציבורי נשחק ודווקא אנשים שאולי צריכים סיוע משמעותי יותר משלמים את המחיר בגלל הקיטון המלאי. זה נכון גם כשהמדינה מגדילה את המלאי. אם הדלי דולף, כמה מים שלא נשפוך פנימה — הוא יישאר ריק".
 

DDESIGN

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב ואדריכלות פנים
לערכתי זה ערים ששוה להשקיע בהם מאוד
ומי שמחפש לטווח יותר ארוך
יכול להתחשב גם בקווי רככבת העתידיים
אם כי ... אא לדעת מתי יפתחו
האם בת ים ופתח תקווה עדיפות על בני ברק ? גם בבני ברק עוברת רק"ל.
 

לארג'

משתמש סופר מקצוען
'ערוץ 12': נתונים חדשים של בנק ישראל מעידים על זינוק במס' הישראלים שמושכים חסכונות פנסיה כדי לשלם משכנתה.
 

ניק 109814

משתמש פעיל
מקור?
דירת 70 מטר ב1470,000 נו נו נחיה ונראה
חחחחחחחחחח חחחחחחחחחח

פורסם היום ביתד שמחיר הקרקע במתחם שפע הוזל ל11,900 ש"ח למ"ר במקום 13,000 (לפני מע"מ).
נשמע שעסקים כרגיל...
כמה זה רחוק מ 21K לדירה בנויה?
ובכמה מוכרים בקבוצת הרכישה ליד רייסדור בצפון ב"ב?
 

3040*

משתמש מקצוען
הדמיות בתלת מימד
מקור?
דירת 70 מטר ב1470,000 נו נו נחיה ונראה
בקרוב מאוד גם אלו שמתעקשים וכל בעלי האינטרס למיניהם יבינו את זה
כל ערוצי החדשות והמגזינים הכלכליים האובייקטיבים (למעט אתרי נדל"ן וכתבות שיווקיות) מדווחים על ירידה ניכרת ובפרט באזור המרכז יש רעידות אדמה בשוק הנדל"ן שלא נראו עשרות שנים אם בכלל, בתחום המשכנתאות סגירת עסקאות בקשות למחזור משכנתא ועוד ההדף שלהם יורגש בטווח הזמן של 6-7 חודשים
 

יבנה המקדש

משתמש מקצוען
בקרוב מאוד גם אלו שמתעקשים וכל בעלי האינטרס למיניהם יבינו את זה
כל ערוצי החדשות והמגזינים הכלכליים האובייקטיבים (למעט אתרי נדל"ן וכתבות שיווקיות) מדווחים על ירידה ניכרת ובפרט באזור המרכז יש רעידות אדמה בשוק הנדל"ן שלא נראו עשרות שנים אם בכלל, בתחום המשכנתאות סגירת עסקאות בקשות למחזור משכנתא ועוד ההדף שלהם יורגש בטווח הזמן של 6-7 חודשים
הלוואי...
 

ר' יהונתן

משתמש פעיל
בקרוב מאוד גם אלו שמתעקשים וכל בעלי האינטרס למיניהם יבינו את זה
כל ערוצי החדשות והמגזינים הכלכליים האובייקטיבים (למעט אתרי נדל"ן וכתבות שיווקיות) מדווחים על ירידה ניכרת ובפרט באזור המרכז יש רעידות אדמה בשוק הנדל"ן שלא נראו עשרות שנים אם בכלל, בתחום המשכנתאות סגירת עסקאות בקשות למחזור משכנתא ועוד ההדף שלהם יורגש בטווח הזמן של 6-7 חודשים
עם כל הכבוד מה שקורה היום בשוק הנדל''ן א''א לקרוא לזה רעידת אדמה וק''ו להגיד שזה דברים שלא היו עשרות שנים
בסה''כ המצב הוא שהיה עליות חדות בעקבות ביקוש מאוד גדול ובנק ישראל הקפיא את הביקושים ע''י עליית הריבית וכשהביקושים יורדים המחירים קצת יורדים ומתקנים את עצמם אחרי עליות כה חדות שהיו בשנת 2021\22
אבל צריך להבין שהשוק לא הולך לקרוס א' כי עדיין חסרים עשרות אלפי יח''ד והמגמה רק מחמירה ב' כי האבטלה נמוכה והשכר הממוצע במשק ממשיך לטפס ואם לרוב האנשים יש מאיפה לשלם את המשכנתאות אז אין סיבה שהמחירים יקרסו אלא בסה''כ השוק מתקן את עצמו
 

ראיה נכונה

משתמש צעיר
מומחים מעריכים כי מחירי הדיור בבני ברק עשויים לרדת לכ 19K-21K ש"ח למ"ר
נראה יותר משאלת לב מאשר הערכה אמיתית!

בקרוב מאוד גם אלו שמתעקשים וכל בעלי האינטרס למיניהם יבינו את זה
כל ערוצי החדשות והמגזינים הכלכליים האובייקטיבים (למעט אתרי נדל"ן וכתבות שיווקיות) מדווחים על ירידה ניכרת ובפרט באזור המרכז יש רעידות אדמה בשוק הנדל"ן שלא נראו עשרות שנים אם בכלל, בתחום המשכנתאות סגירת עסקאות בקשות למחזור משכנתא ועוד ההדף שלהם יורגש בטווח הזמן של 6-7 חודשים
אין ספק ששוק הדיור במשבר
ואני יודע מסיפורים מאנשים שקרובים לקבלנים שהמכירות תקועות
המחירים כנראה עוד ירדו אבל עדיין 2.1 מליון ל 100 מטר לדעתי זה כבר לא יחזור
צריך לזכור שבקשר לריביות הגבוהות
א. זה זמני ואמור תוך כשנה שנה פלוס לרדת
ב. למחירים גבוהים וריביות גבהות מתרגלים (מישהו היה מאמין לפני 10 שנים שאנשים יקחו משכנתאות כ"כ גבוהות?)
 

GRN

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
נראה יותר משאלת לב מאשר הערכה אמיתית!


אין ספק ששוק הדיור במשבר
ואני יודע מסיפורים מאנשים שקרובים לקבלנים שהמכירות תקועות
המחירים כנראה עוד ירדו אבל עדיין 2.1 מליון ל 100 מטר לדעתי זה כבר לא יחזור
צריך לזכור שבקשר לריביות הגבוהות
א. זה זמני ואמור תוך כשנה שנה פלוס לרדת
ב. למחירים גבוהים וריביות גבהות מתרגלים (מישהו היה מאמין לפני 10 שנים שאנשים יקחו משכנתאות כ"כ גבוהות?)
לגבי ב. הפוך, ככל שעובר הזמן אנשים מבינים את המשמעות של המשכנתאות הגבוהות שהם לקחו (במיוחד כאלו שקימבנו כדי לקבל את המשכנתא)
 

3040*

משתמש מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עם כל הכבוד מה שקורה היום בשוק הנדל''ן א''א לקרוא לזה רעידת אדמה וק''ו להגיד שזה דברים שלא היו עשרות שנים
בסה''כ המצב הוא שהיה עליות חדות בעקבות ביקוש מאוד גדול ובנק ישראל הקפיא את הביקושים ע''י עליית הריבית וכשהביקושים יורדים המחירים קצת יורדים ומתקנים את עצמם אחרי עליות כה חדות שהיו בשנת 2021\22
אבל צריך להבין שהשוק לא הולך לקרוס א' כי עדיין חסרים עשרות אלפי יח''ד והמגמה רק מחמירה ב' כי האבטלה נמוכה והשכר הממוצע במשק ממשיך לטפס ואם לרוב האנשים יש מאיפה לשלם את המשכנתאות אז אין סיבה שהמחירים יקרסו אלא בסה''כ השוק מתקן את עצמו
לפי איך שאתה כותב זה נשמע הפלא ופלא פשוט מתמיד!
כשהריביות ירדו תוך שנה בעזרת ה' (לפי כל הערכה הריביות כאן בשביל להישאר ועם חוסר היציבות בעולם ובארץ בנוסף בעקבות הרפורמה יש סבירות שבשנתיים הקרובות הם יישארו איתנו ואפילו יעלו ל 6% לפי תחזיות מסוימות)
אנשים מיד יעוטו בדיוק כמו קודם לקחת משכנתאות גבוהות ל 30 שנה קדימה בלי חשבון
הלא הריבית לא תחזור לרמתה הנמוכה, ומי ערב שלא תעלה שוב אנחנו חיים בעולם כל כך יציב?
היתה פה רעידת אדמה מבחינת לוקחי המשכנתאות שבנו על כך שהריבית תשאר נמוכה עד סוף תקופת המשכנתא או לכל הפחות לא תאמיר משמעותית והם גילו את הטעות הכואבת
מדוע יש אוקיינוס של בקשות למחזור המשכנתא וים דירות חוזרות לשוק אם זה עניין זמני ואוטוטו הריבית תרד
זה זעזע את שוק הנדל"ן שאיבד את מעמדו היציב
נוסף על כך במידה והריבית תשאר על 3% לפי כל התחזיות בשנים הקרובות, זה בערך התשואה שמקבלים בהשקעה בנדל"ן אז הנה לך בריחת משקיעים מהשוק
אם לשיטתך לאחר כל זאת ועוד המחירים יעלו ויעלו עד הרקיע השביעי אין לי מה להוסיף בנידון
 

3040*

משתמש מקצוען
הדמיות בתלת מימד
נראה יותר משאלת לב מאשר הערכה אמיתית!
משאלת הלב שלי שמחירי הדיור יעלו ומחירי הבניה יתאזנו
לא חושב שזה בשליטה שלי להזיז משהו איפה פה בכלל האינטרס לכאן או לכאן זה דיון ענייני חסר השפעה
קחו פרופורציות אנחנו לא פאנל באולפן שישי
 

ר' יהונתן

משתמש פעיל
לפי איך שאתה כותב זה נשמע הפלא ופלא פשוט מתמיד!
כשהריביות ירדו תוך שנה בעזרת ה' (לפי כל הערכה הריביות כאן בשביל להישאר ועם חוסר היציבות בעולם ובארץ בנוסף בעקבות הרפורמה יש סבירות שבשנתיים הקרובות הם יישארו איתנו ואפילו יעלו ל 6% לפי תחזיות מסוימות)
אנשים מיד יעוטו בדיוק כמו קודם לקחת משכנתאות גבוהות ל 30 שנה קדימה בלי חשבון
הלא הריבית לא תחזור לרמתה הנמוכה, ומי ערב שלא תעלה שוב אנחנו חיים בעולם כל כך יציב?
היתה פה רעידת אדמה מבחינת לוקחי המשכנתאות שבנו על כך שהריבית תשאר נמוכה עד סוף תקופת המשכנתא או לכל הפחות לא תאמיר משמעותית והם גילו את הטעות הכואבת
מדוע יש אוקיינוס של בקשות למחזור המשכנתא וים דירות חוזרות לשוק אם זה עניין זמני ואוטוטו הריבית תרד
זה זעזע את שוק הנדל"ן שאיבד את מעמדו היציב
נוסף על כך במידה והריבית תשאר על 3% לפי כל התחזיות בשנים הקרובות, זה בערך התשואה שמקבלים בהשקעה בנדל"ן אז הנה לך בריחת משקיעים מהשוק
אם לשיטתך לאחר כל זאת ועוד המחירים יעלו ויעלו עד הרקיע השביעי אין לי מה להוסיף בנידון
יש לי ענין אחד להוסיף לך שיסביר למה העליה תימשך וזה הענין שלא בונים מספיק יח''ד וישראל גודלת בצורה די מהירה ולכן על כל דירה שיבנו יהיה לה ביקוש גדול והפיתרון האמיתי למצוקת הדיור זה הגדלת היצע כל עוד זה לא קורה לא יהיה ירידת מחירים משמעותית ולטווח הארוך
 
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קח

א שִׁיר מִזְמוֹר לְדָוִד:ב נָכוֹן לִבִּי אֱלֹהִים אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה אַף כְּבוֹדִי:ג עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר:ד אוֹדְךָ בָעַמִּים יי וַאֲזַמֶּרְךָ בַּלְאֻמִּים:ה כִּי גָדוֹל מֵעַל שָׁמַיִם חַסְדֶּךָ וְעַד שְׁחָקִים אֲמִתֶּךָ:ו רוּמָה עַל שָׁמַיִם אֱלֹהִים וְעַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ:ז לְמַעַן יֵחָלְצוּן יְדִידֶיךָ הוֹשִׁיעָה יְמִינְךָ וַעֲנֵנִי:ח אֱלֹהִים דִּבֶּר בְּקָדְשׁוֹ אֶעְלֹזָה אֲחַלְּקָה שְׁכֶם וְעֵמֶק סֻכּוֹת אֲמַדֵּד:ט לִי גִלְעָד לִי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם מָעוֹז רֹאשִׁי יְהוּדָה מְחֹקְקִי:י מוֹאָב סִיר רַחְצִי עַל אֱדוֹם אַשְׁלִיךְ נַעֲלִי עֲלֵי פְלֶשֶׁת אֶתְרוֹעָע:יא מִי יֹבִלֵנִי עִיר מִבְצָר מִי נָחַנִי עַד אֱדוֹם:יב הֲלֹא אֱלֹהִים זְנַחְתָּנוּ וְלֹא תֵצֵא אֱלֹהִים בְּצִבְאֹתֵינוּ:יג הָבָה לָּנוּ עֶזְרָת מִצָּר וְשָׁוְא תְּשׁוּעַת אָדָם:יד בֵּאלֹהִים נַעֲשֶׂה חָיִל וְהוּא יָבוּס צָרֵינוּ:
נקרא  10  פעמים

אתגר AI

מלכות ה' • אתגר 119

לוח מודעות

למעלה