מבוקש/יונה ספיר - ביקורת

בעד החזרת ההפי אנד לספרות


  • סה"כ מצביעים
    167

Ushaya

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אוטומציה עסקית
יפה.
אבל תרשה לי לדייק: זה לא ההבדל בין ספר טוב לספר מעולה, אלא ההבדל בין ספר עם עלילה מסובכת ומסועפת לספר עם עלילה רגועה יחסית.
ספר עם עלילה מסובכת קשה מאוד לכתוב בלי תקציר מסודר מראש.
ספר עם עלילה רגועה ובעלת חוט אחד (עם פיצולים בודדים) אפשר לכתוב בלי עלילה מוכנה מראש. לזרום, לבדוק איך זה עובד.
אבל שני סוגי העלילות, הן רק סוגים. הן לא קובעות ספר טוב או ספר מעולה.
"תיק מקסיקו", לדוגמה, של חיים גרינבוים, שהוא לדעתי אחד הספרים המדהימים ביותר במגזר החרדי, עונה גם להגדרת "ספר טוב" וגם להגדרת "עלילה מסועפת". (קיצוני, לשתי ההגדרות...).
ספר כזה לעולם לא ניתן לכתוב בלי תקציר מוכן מראש. (למעט מספר פרקים ראשונים, שלהם הגשש יקרא "חימום".)
אבל יש ספרים נוספים שהם טובים מאוד, אפילו מצויינים, ולהם עלילה עם חוט מרכזי, בלי הרבה פיתולים ופיצולים. ספרים כאלה ניתן לכתוב בזרימה, ולראות את נקודות ההשקה בין החוטים תוך כדי....
לא מסכימה.
יש עלילה מסועפת שתקציר בשבילה זה מאסט. יש עלילה רגועה, גם בשבילה התקציר הוא מאסט, רק שהוא יכול להתרכז בחמישה משפטים ושלושת הנקודות העיקריות: מאיפה יצאתי, לאן היעד, ואיפה נקודת המגוז- הקליימקס.
בלי זה- זה ספר מרוח. הקוראים לא טפשים. הם יודעים להבחין בסיפורים בהם בעצם לא קורה כלום ורק מתחלפים הדפים, או לחילופין- יש יותר מדי 'פתאום... ופתאום...'
ספר חייב עלילה.
עלילה חייבת תכנון קליל, קלילון. אבל משהו.
ותכנון טוב תוך כדי כתיבה- אולי סופר מקצוענים יכולים לומר שהם עושים את זה. אולי סופר מקצוענים נופלים ומאבדים את המקצוענות שלהם בזה...:(
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
לא מסכימה.
יש עלילה מסועפת שתקציר בשבילה זה מאסט. יש עלילה רגועה, גם בשבילה התקציר הוא מאסט, רק שהוא יכול להתרכז בחמישה משפטים ושלושת הנקודות העיקריות: מאיפה יצאתי, לאן היעד, ואיפה נקודת המגוז- הקליימקס.
בלי זה- זה ספר מרוח. הקוראים לא טפשים. הם יודעים להבחין בסיפורים בהם בעצם לא קורה כלום ורק מתחלפים הדפים, או לחילופין- יש יותר מדי 'פתאום... ופתאום...'
ספר חייב עלילה.
עלילה חייבת תכנון קליל, קלילון. אבל משהו.
ותכנון טוב תוך כדי כתיבה- אולי סופר מקצוענים יכולים לומר שהם עושים את זה. אולי סופר מקצוענים נופלים ומאבדים את המקצוענות שלהם בזה...:(
ברווווור,
לא הובנתי נכון.
אין כזה דבר ספר בלי עלילה,
ואין כזה דבר עלילה טובה בלי תקציר,
כמובן.
דיברתי על עלילה מוכנה מראש, ורס עלילה שנוצרת תוך כדי הכתיבה, או בשלב כלשהו לאחר תחילת הכתיבה.
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
הנה דוגמה מצויינת לשתי הוריאציות: בדיוק עובדת בימים אלו על ספר שעונה לשתי ההגדרות:
התחלתי אותו בבוקר אחד צח, כשרציתי פשוט לכתוב. בלי עלילה, בלי בריף, בלי כלום בעצם. רק עם מילה אחת, שממנה זרמתי בערך שנה תמימה (לאט אבל בטוח).
ואז, בשלב כלשהו, אחרי בערך 40 אלף מילה, הרגשתי שזהו, נתקע.
ואז עבר הספר מדרגת "עלילה פשוטה" לעלילה מסועפת".
ישבתי על תקציר ברור ומסודר, ומשם המשכתי....
טוב ויפה.
אז נכון, שיכולתי לשבת מראש על התקציר,
כן.
אבל יש גם יופי מדהים בצורת עבודה כזאת:
ככל שספר עובר יותר שכתובים, הוא משביח את עצמו פי אלף.......
וזה כלל חשוב מאוד מאוד לכתיבה.
אחרי התקציר, היה הספר צריך לעבור שכתוב רציני. שיכול היה להיחסך אומנם אם העלילה הייתה מוכנה מראש, אך מצד שני, התוצאות הצדיקו את עצמן....
אז הנה, שתי הוריאציות.... ושתיהן מציאותיות ויכולות לקרות.
 

Ushaya

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אוטומציה עסקית
הנה דוגמה מצויינת לשתי הוריאציות: בדיוק עובדת בימים אלו על ספר שעונה לשתי ההגדרות:
התחלתי אותו בבוקר אחד צח, כשרציתי פשוט לכתוב. בלי עלילה, בלי בריף, בלי כלום בעצם. רק עם מילה אחת, שממנה זרמתי בערך שנה תמימה (לאט אבל בטוח).
ואז, בשלב כלשהו, אחרי בערך 40 אלף מילה, הרגשתי שזהו, נתקע.
ואז עבר הספר מדרגת "עלילה פשוטה" לעלילה מסועפת".
ישבתי על תקציר ברור ומסודר, ומשם המשכתי....
טוב ויפה.
אז נכון, שיכולתי לשבת מראש על התקציר,
כן.
אבל יש גם יופי מדהים בצורת עבודה כזאת:
ככל שספר עובר יותר שכתובים, הוא משביח את עצמו פי אלף.......
וזה כלל חשוב מאוד מאוד לכתיבה.
אחרי התקציר, היה הספר צריך לעבור שכתוב רציני. שיכול היה להיחסך אומנם אם העלילה הייתה מוכנה מראש, אך מצד שני, התוצאות הצדיקו את עצמן....
אז הנה, שתי הוריאציות.... ושתיהן מציאותיות ויכולות לקרות.
זו דוגמא מצוינת שאי אפשר בלי תקציר, לא?;)
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
זו דוגמא מצוינת שאי אפשר בלי תקציר, לא?;)
כמובן!!!
שוב, אף פעםםםם אי אפשר בלי תקציר.
(גם ספרים שנכתבו עד הסוף בלי שהתקציר היה כתוב, עדיין יש להם תקציר, רק שהוא לא כתוב.... אבל זו סתם התפלספות. לא כותבים ספר בלי תקציר כתוב)
הדיון כאן הוא על תקציר כתוב מראש, ורס תקציר שנכתב רק מאוחר יותר.
אבל בשלב כלשהו חייב להיות תקציר. מוכרח. אחרת אין ספר, בלי עלילה.....
 

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
נער בן 17 שמקבל לידיו ממלכה לעשות בה כטוב בעיניו. מנהל משטר אישי שלא יבייש גדולים בישראל. לא שמע על שכרון כח, לא יודע דבר על שחיתות שלטונית, וחמור מזה, לא נהנה מהעולם הזה בשקל. איך הסלנג – בחייאת, זה רציני?!
סליחה, אבל נדמה לי שפספסתם את החלק הקטן ההוא בן רוב העלילה בו ה'ילד בן ה17' הזה נאבק ביצרו, בתשוקות שלו, בגאווה שלו, בדעות הקדומות שלו, בתחושת העליונות שלו, ביצר המרדנות שלו ועוד. נראה לי שאיך שהוא התפספסה לכם העובדה שהילד הזה הוא נסיך שגודל מגיל אפס, מנשימתו הראשונה, למלוך על הממלכה הזאת. אני די בטוחה שחמקו לכם הקטעים בהם הוא הזכיר את משטר החינוך הנוקשה שהוא קיבל מגיל 3 ומעלה, ואני גם מפקפקת אם הילדים בני ה17 שאתם מכירים, אי פעם יגיעו לסכום שעות החינוך, הלימוד, וההכוונה האינטנסיבית שאיסתרק קיבל, גם כשהם יהיו בני 70.

סליחה, יצאה ממני המעריצה הפרועה.
כבר חוזרת למאורה החשוכה שלי, ויותר לא אקפיץ אשכולות בל"נ.
 

שני זאת אני :)

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
סליחה, אבל נדמה לי שפספסתם את החלק הקטן ההוא בן רוב העלילה בו ה'ילד בן ה17' הזה נאבק ביצרו, בתשוקות שלו, בגאווה שלו, בדעות הקדומות שלו, בתחושת העליונות שלו, ביצר המרדנות שלו ועוד. נראה לי שאיך שהוא התפספסה לכם העובדה שהילד הזה הוא נסיך שגודל מגיל אפס, מנשימתו הראשונה, למלוך על הממלכה הזאת. אני די בטוחה שחמקו לכם הקטעים בהם הוא הזכיר את משטר החינוך הנוקשה שהוא קיבל מגיל 3 ומעלה, ואני גם מפקפקת אם הילדים בני ה17 שאתם מכירים, אי פעם יגיעו לסכום שעות החינוך, הלימוד, וההכוונה האינטנסיבית שאיסתרק קיבל, גם כשהם יהיו בני 70.

סליחה, יצאה ממני המעריצה הפרועה.
כבר חוזרת למאורה החשוכה שלי, ויותר לא אקפיץ אשכולות בל"נ.
לפחות היית מוסיפה "איור המעריצים"
 

א יודעלע

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
סליחה, אבל נדמה לי שפספסתם את החלק הקטן ההוא בן רוב העלילה בו ה'ילד בן ה17' הזה נאבק ביצרו, בתשוקות שלו, בגאווה שלו, בדעות הקדומות שלו, בתחושת העליונות שלו, ביצר המרדנות שלו ועוד. נראה לי שאיך שהוא התפספסה לכם העובדה שהילד הזה הוא נסיך שגודל מגיל אפס, מנשימתו הראשונה, למלוך על הממלכה הזאת. אני די בטוחה שחמקו לכם הקטעים בהם הוא הזכיר את משטר החינוך הנוקשה שהוא קיבל מגיל 3 ומעלה, ואני גם מפקפקת אם הילדים בני ה17 שאתם מכירים, אי פעם יגיעו לסכום שעות החינוך, הלימוד, וההכוונה האינטנסיבית שאיסתרק קיבל, גם כשהם יהיו בני 70.

סליחה, יצאה ממני המעריצה הפרועה.
כבר חוזרת למאורה החשוכה שלי, ויותר לא אקפיץ אשכולות בל"נ.
מסכים לחלוטין! זאת נשמת הסדרה של ממלכה במבחן. באיסתרק הוא מתמודד כל העת עם הנטיות הטבעיות שלו וטועה רבות בהתנהלותו עם יקוואל למשל. כך גם מהללאל מתמודד רבות. יוסף דיאלידן מתמודד אך בוחר בחירות שגויות ואם כשנולד היה אולי שווה לאיסתרק במכלול הנטיות, ככל שחלף הזמן והוא בחר ברוע ובהשחתה השתלטו אלו על כל אישיותו.
אביי מתמודד, יקוואל מתמודד, ועוד ועוד עד אין סוף. זהו משל על כל סוגי ההתמודדויות של מגוון סוגים של אנשים בעולם, ואין אדם מושלם.
ואגב לנושא שדובר בתחילת האשכול. ביוזבד הנושא הוא בחירות נכונות ותוצאותיהן, ויש לספר הפי אנד שאין כדוגמתו עם חיסול המזימה לכבוש את כוזר, במקביל לפטירתו הטראגית של יקוואל שהיא כתוצאה מהבחירות שלו...
 

נוטרדיימוס

משתמש פעיל
מסכים לחלוטין! זאת נשמת הסדרה של ממלכה במבחן.
מה שיפה בספרים טובים הוא שהביקורת עליהן מתמקדת ברעיון של הסיפור, במקום בבעיות סיפרותיות. זה מה שהביקורונת של שועל היתה, והיה כיף לראות את הסיפור מזווית אחרת.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמז

א הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה:ב בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס:ג הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם:ד מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא:ה גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר:ו מְעוֹדֵד עֲנָוִים יְהוָה מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ:ז עֱנוּ לַיהוָה בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר:ח הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר:ט נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ:י לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה:יא רוֹצֶה יְהוָה אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יב שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת יְהוָה הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן:יג כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ:יד הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ:טו הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ:טז הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר:יז מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד:יח יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם:יט מַגִּיד (דברו) דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל:כ לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  15  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה