מבוקש/יונה ספיר - ביקורת

בעד החזרת ההפי אנד לספרות


  • סה"כ מצביעים
    167

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
קטע זה מכיר ספוילרים (גילוי חלקים מפתיעים) מהספרים - "מבוקש", ו"יוזבד",
אם טרם קראתם את הספרים הנ"ל - קריאת קטע זה הינה על אחריותכם בלבד.


שמעו, קראתי זה עתה את הספר "מבוקש", השני בסדרת מרגל להשכרה של יונה ספיר. הספר (והסופר/ת) משובח מאד, בליגה א' א'. יש בו מיזוג נהדר של כמה תבניות כתיבה, תיאורי רגש חיים ורכים לצד דם ותמרות עשן, הגימור של הנוסח והעלילה, מיטבי בכל היבט. נהניתי מכל רגע במחיצתו, ויש לו עתיד גדול בספרות החרדית (גם הווה כמובן, הוא פשוט לא מפורסם מספיק) אבל האמינו לי, לא התכנסנו כאן בפורום כדי לחלק קומפלימנטים. את זה אני עושה בחיים האמיתיים, ולא בשם בדוי. יש לי כמה הערות-השגות על הספר (כמו על כל ספר אחר), ואשטח אותם כאן אחד לאחד בעז"ה. לא ירדתי חלילה לגופו של סופר, ובטח לא לגופה של כתיבתו, שהיא כמתואר לעיל, מקצועית ומרתקת. המדובר על תופעות כלליות, שאת ספיחיהן חשתי גם בקריאת הספר הלז.

א. עידן ההפי אנד האבוד

יש מגמה בקרב הסופרים בשנים האחרונות, לפתח יצירות שכולן אומללות וטרגדיה, להעלות על נס דמיונם אסונות איומים ולהפיץ את הבשורה המפוקפקת הזו בקרב אלפי ישראל. ברצינות, אולי הגיע הזמן לחזור להפי אנד הישן והטוב?

לא, לא ביקשתי לייצר סוף דביק שכולל טקסי נישואין חגיגיים של כלל המעורבים בפרשה אלו עם אלה – אויבים וידידים לשעבר כאחד. העניים לא מוכרחים לטפס באחת לאיגרא רמא ולהחזיק בפורטפוליו נכסים שלא מביישים אוליגרך בינוני. שלל הבעיות שייצר כבוד הסופר בחיי העלילה, לא חייבות לבוא כולם על פתרונם.

אבל: המצב הקיים הוא, שהרבה אחרי שטעמה המתוק של חווית הקריאה נטש אותך, שעות ארוכות אתה עדיין מנסה (ללא הצלחה) לנער ראשך ומחשבותיך מהדיכאון העמוק, אליו הטיל אותך הספר שלא חמל על עולל ויונק - גם במחיר חיי אדם. אין דרך חזור להתנתקות מתוכן הספר, אין מנוס מתחושת המרירות הלא נעימה שמותיר אצלך הסופר המהולל, זה שלקח אותך בשבי בעמוד 1, עם דרמה סוערת מלאת חן. והפקיר אותך פצוע בצד הכביש, בעמוד 523 מאחורי גדר הבטיחות .

הרבה מעבר לפן הספרותי, אני סבור שיש כאן עניין אנושי חשוב שנשכח בשול הדרך: קוראים נוטים להיקשר רגשית לדמויות מסוימות בסיפור. הסופר כמובן טורח לא מעט כדי שזה יקרה. לכן לפגוע פגיעה בלתי הפיכה באותה דמות זה לחתוך בבשר החי של הקורא בחוסר רגישות. משל היה גורל יקיריו בידיך, אדון סופר, ואתה, האיש העדין והשקט, רך הלבב שחי על קולמוסו, יורד לחייהם באכזריות. הידבק במידותיו, מה הוא רחום אף אתה רחום.

אולי לא כולם (אולי כולם לא) מכירים את הסיפור המדובר אז בשני מילים: סוכן המוסד אייל גלבוע יצא למשימה עצמאית חובקת תבל כדי לנסות להביא ארצה טרוריסט בעל שם שנמצאה התאמה עבורו לתרומת מח עצם לבן דודו החולה של הסוכן, "שמעיהו". ילדיו הפעוטים של שמעיהו המסו כליל את לבבו של אייל ושל הקוראים כאחד. בדמעותיהם, במילים הבוטות והבלתי מלוטשות בהן ניבאו את העתיד השחור, וביכו את ההווה המר. סוף דבר אחרי המאמץ הכביר, מעט לפני הסוף, הגיעה הבשורה:

שמעיהו נפטר.

יאמר הקהל את דברו וישפוט, האם יפה לעשות כגון דא לציבור? לצאת למסע בינלאומי שורץ סכנות ופושעים, לדלג מדרמה אחת לאיום אחר כשבכל עיקול עוצר הקורא את נשימתו במחשבה שאפסו סיכוייו של שמעיהו המסכן, שבע יפול צדיק וקם רק כדי לגלות שבסוף הוא נופל שוב, נפילה שאין ממנה תקומה.

האמינו לי חברים, החיים קשים מספיק גם כך. העולם לא מחייך כל בוקר חיוך רחב אל כלל אזרחיו, דומני שאפילו לא אל חציים. תנו לנו ספרות שאפשר לשבת אתה על כוס תה אפילה, עם עוגיות ללא סוכר, ו ל ה ת נ ת ק, לצאת ממציאות היום יום המחוספסת, אל תלאותיהם של פושעים וטרוריסטים, מול חיי הנעימים של האנשים הטובים. צדיק וטוב לו, רשע ורע לו. לא חייבים להעניש את גיבור הסיפור רק כי הוא כבש את ליבות הקוראים, וגם לו נניח שכן חייבים, עונש המוות לא נהוג בישראל.

הרצח הזה, סליחה על הביטוי, הזכיר לי במידת מה את הרצח המפורסם של יקוואל. המשותף: פיתום ורעמסס. היהודים בנו כל היום, רק כדי שיבואו ויחריבו בלילה את כל עמלם. העלילה מטפחת את הדמות, משפצת אותה, עובדת על מידותיה, מחזירה אותה בתשובה, מגדילה את סיכוייה לזכות בלוטו/בילדים/בשידוך/להבריא, רק בשביל להביא אותה אל הגרדום – פיטום אווזים לעילא, שהבשר ישתבח. יקוואל סר כבר מדרכו הרעה, עלה והתעלה יחסית, וחירף נפשו להציל עמו - כדי שההתרסקות שלו תהדהד באוזני הקוראים גם אחרי טריקת הכריכה הרכה.
אגב שמעיהו מיודענו, לא נתקררה דעתו של הסופר עד שחיתן את אייל עם אלמנתו של שמעיהו. בבחינת "הרצחת וגם ירשת" (מטאפורית כמובן). שמע חבר: לא מדובשך ולא מעוקצך, הנח לנו להתייחד עם האבל לבד, הניסיון לנחם כביכול עם הנישואין הכפויים הללו הוא זריית מלח סדומי על הפצעים הטריים.

אני יודע מה יאמרו כאן האומרים: זה הז'אנר! לא טוב לך? תקרא המודיע הצעיר! אבל אני כן סבור שיש מקום לחשיבה מחדש, אולי הגענו כבר לקצה השני. ההקצנה ההיא היתה שלילית וילדותית, וזו הנוכחית גרועה כנראה לא פחות. לדעתי יש קהל רחב (ויתקנו אותי אם טעיתי) שצמא לספרות מתח שמתגמלת את שחקניה על טוב ליבם, על משפחתיות ועל תמימות לב.

במחשבה שניה, יכול להיות שעליתי על עקבות האנשים שמחפשים דווקא את זה: טוב להם בחיים. הכל זורם על מי מנוחות, אלה מחפשים את האקשן בספר. אלו שחיים באקשן מצער, מבכרים עולם אוטופי רגוע בין הדפים הדוממים. אולי. (ונשאיר לכם את זכות הניחוש לגבי ההשתייכות שלי: האם לכת הראשונה או לשניה?)

לסיום שאלה לסופרים: האם אתם לא מחוברים רגשית לגיבורים? מילא הקורא, נשלט בידיכם ואין לו ברירה אחרת. אבל אתם מכתיבים את המציאות, הכוח בידכם לשנות. האם אין לכם עצמכם דחף פנימי לסיים בטוב? אולי אתם כן חשים כך ובכל זאת מתגברים בכוונה תחילה כי זה מה שמוכר? כי זה יותר אופנתי/מכובד?

המשך יבוא בעז"ה. נגמר לי הזמן.
 
נערך לאחרונה ע"י מנהל:

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
תן אזהרת ספויילר
אני אוחז ברבע הראשון של מהללאל וקורא כאן שיקוואל נרצח
אוי.
אני מלא התנצלות וכלימה כרימון.

אזהרת ספוילר

בכל מקרה זה קורה רק ביוזבד כך שנכונו לכם עוד שנים רבות ומאושרות יחדיו (אי"ה).
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
אני מלא התנצלות וכלימה כרימון.

אזהרת ספוילר

בכל מקרה זה קורה רק ביוזבד כך שנכונו לכם עוד שנים רבות ומאושרות יחדיו (אי"ה).
בעצם, אני חוזר בי מההתנצלות עד שלא תודה מעל גלי הפרוג שכישראלי שורשי חסר רסן האזהרה הייתה מביאה אותך לקרוא את זה בלהיטות רבה בהרבה.
חוצמזה, שמי שאשם בסקנדל, זו כמובן הגברת קינן הנכבדה, אל תהפוך תובע לנתבע.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
איני מכיר מספיק את הספרות החרדית, אבל אני יודע שהמגמה של הפי אנד שרווחה בצורמניות, הולכת ומשתפרת לשמחתי. לדעתי, כשכל סיפור נגמר בהפי אנד, זה לא אמין וסתם ילדותי, מה לעשות, שבחיים בדרך כלל אין הפי אנד. ועוד דבר, גם אם בסוף הוא מת או התאבד או ירד מהדרך, זה לא בהכרח סוף עצוב, כי התהליך הוא מה שחשוב, התובנות הרבות והנגיעה בנפש שבאמצע הן אלו שמחברות את הקורא, חשוב יותר ממה שקרה הוא איך התחברנו ואיך חווינו את זה.
עבורך ספרות היא בשביל להתנתק, עבורי היא בשביל להתחבר.
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
בכתיבה שלך עצמך יש אופי מיוחד ומחודד באופן די נדיר. אהבתי.
לגבי השימוש בהפי אנד.
הפי אנד זה כלי, וכמו כלי בספרות, אם אתה משתמש בו באופן גמלוני, זה נורא. ואם אתה משתמש בו בחכמה, ובכשרון, זה יכול להיות ממש מנחם ונפלא.
גם סיום טראגי, םא זה סתם כדי לפוצץ דמות שלא מתקדמת לשום מקום, זה מלאכותי ודי מטופש. אבל אם זה נעשה בדיוק ובמחשבה, אז וואו, איזה יופי של גוון זה מכניס.
 
נערך לאחרונה ב:

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
אנא ערוך את התגובה וספר לכל מי שרוצה לקרוא שיש ספוילרים לספר עצמו - וליוזבד וכו'.
מרי אנטואנט לא היתה עושה זאת טוב יותר.
לידיעת המנהלים: משתמש רגיל בפורום לא יכול לערוך את הודעתו אחרי שחולף פרק זמן קצר מעת פרסומה.
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
מרי אנטואנט לא היתה עושה זאת טוב יותר.
לידיעת המנהלים: משתמש רגיל בפורום לא יכול לערוך את הודעתו אחרי שחולף פרק זמן קצר מעת פרסומה.

הבנתי.
אזי, ברשותך הנדיבה,
אוסיף משפט בגוף הודעתך - בתחילתה על הנושא. יסולח לי על ההתערבות בתכניך הנהדרים.
הוסף נא לכתוב לנו עוד ועוד, סגנון כתיבתך מרענן וכמעט חדש לחלוטין בנוף.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
שמעו, קראתי זה עתה את הספר "מבוקש", השני בסדרת מרגל להשכרה של יונה ספיר. הספר (והסופר/ת) משובח מאד, בליגה א' א'. יש בו מיזוג נהדר של כמה תבניות כתיבה, תיאורי רגש חיים ורכים לצד דם ותמרות עשן, הגימור של הנוסח והעלילה, מיטבי בכל היבט. נהניתי מכל רגע במחיצתו, ויש לו עתיד גדול בספרות החרדית (גם הווה כמובן, הוא פשוט לא מפורסם מספיק) אבל האמינו לי, לא התכנסנו כאן בפורום כדי לחלק קומפלימנטים. את זה אני עושה בחיים האמיתיים, ולא בשם בדוי. יש לי כמה הערות-השגות על הספר (כמו על כל ספר אחר), ואשטח אותם כאן אחד לאחד בעז"ה. לא ירדתי חלילה לגופו של סופר, ובטח לא לגופה של כתיבתו, שהיא כמתואר לעיל, מקצועית ומרתקת. המדובר על תופעות כלליות, שאת ספיחיהן חשתי גם בקריאת הספר הלז.

א. עידן ההפי אנד האבוד

יש מגמה בקרב הסופרים בשנים האחרונות, לפתח יצירות שכולן אומללות וטרגדיה, להעלות על נס דמיונם אסונות איומים ולהפיץ את הבשורה המפוקפקת הזו בקרב אלפי ישראל. ברצינות, אולי הגיע הזמן לחזור להפי אנד הישן והטוב?

לא, לא ביקשתי לייצר סוף דביק שכולל טקסי נישואין חגיגיים של כלל המעורבים בפרשה אלו עם אלה – אויבים וידידים לשעבר כאחד. העניים לא מוכרחים לטפס באחת לאיגרא רמא ולהחזיק בפורטפוליו נכסים שלא מביישים אוליגרך בינוני. שלל הבעיות שייצר כבוד הסופר בחיי העלילה, לא חייבות לבוא כולם על פתרונם.

אבל: המצב הקיים הוא, שהרבה אחרי שטעמה המתוק של חווית הקריאה נטש אותך, שעות ארוכות אתה עדיין מנסה (ללא הצלחה) לנער ראשך ומחשבותיך מהדיכאון העמוק, אליו הטיל אותך הספר שלא חמל על עולל ויונק - גם במחיר חיי אדם. אין דרך חזור להתנתקות מתוכן הספר, אין מנוס מתחושת המרירות הלא נעימה שמותיר אצלך הסופר המהולל, זה שלקח אותך בשבי בעמוד 1, עם דרמה סוערת מלאת חן. והפקיר אותך פצוע בצד הכביש, בעמוד 523 מאחורי גדר הבטיחות .

הרבה מעבר לפן הספרותי, אני סבור שיש כאן עניין אנושי חשוב שנשכח בשול הדרך: קוראים נוטים להיקשר רגשית לדמויות מסוימות בסיפור. הסופר כמובן טורח לא מעט כדי שזה יקרה. לכן לפגוע פגיעה בלתי הפיכה באותה דמות זה לחתוך בבשר החי של הקורא בחוסר רגישות. משל היה גורל יקיריו בידיך, אדון סופר, ואתה, האיש העדין והשקט, רך הלבב שחי על קולמוסו, יורד לחייהם באכזריות. הידבק במידותיו, מה הוא רחום אף אתה רחום.

אולי לא כולם (אולי כולם לא) מכירים את הסיפור המדובר אז בשני מילים: סוכן המוסד אייל גלבוע יצא למשימה עצמאית חובקת תבל כדי לנסות להביא ארצה טרוריסט בעל שם שנמצאה התאמה עבורו לתרומת מח עצם לבן דודו החולה של הסוכן, "שמעיהו". ילדיו הפעוטים של שמעיהו המסו כליל את לבבו של אייל ושל הקוראים כאחד. בדמעותיהם, במילים הבוטות והבלתי מלוטשות בהן ניבאו את העתיד השחור, וביכו את ההווה המר. סוף דבר אחרי המאמץ הכביר, מעט לפני הסוף, הגיעה הבשורה:

שמעיהו נפטר.

יאמר הקהל את דברו וישפוט, האם יפה לעשות כגון דא לציבור? לצאת למסע בינלאומי שורץ סכנות ופושעים, לדלג מדרמה אחת לאיום אחר כשבכל עיקול עוצר הקורא את נשימתו במחשבה שאפסו סיכוייו של שמעיהו המסכן, שבע יפול צדיק וקם רק כדי לגלות שבסוף הוא נופל שוב, נפילה שאין ממנה תקומה.

האמינו לי חברים, החיים קשים מספיק גם כך. העולם לא מחייך כל בוקר חיוך רחב אל כלל אזרחיו, דומני שאפילו לא אל חציים. תנו לנו ספרות שאפשר לשבת אתה על כוס תה אפילה, עם עוגיות ללא סוכר, ו ל ה ת נ ת ק, לצאת ממציאות היום יום המחוספסת, אל תלאותיהם של פושעים וטרוריסטים, מול חיי הנעימים של האנשים הטובים. צדיק וטוב לו, רשע ורע לו. לא חייבים להעניש את גיבור הסיפור רק כי הוא כבש את ליבות הקוראים, וגם לו נניח שכן חייבים, עונש המוות לא נהוג בישראל.

הרצח הזה, סליחה על הביטוי, הזכיר לי במידת מה את הרצח המפורסם של יקוואל. המשותף: פיתום ורעמסס. היהודים בנו כל היום, רק כדי שיבואו ויחריבו בלילה את כל עמלם. העלילה מטפחת את הדמות, משפצת אותה, עובדת על מידותיה, מחזירה אותה בתשובה, מגדילה את סיכוייה לזכות בלוטו/בילדים/בשידוך/להבריא, רק בשביל להביא אותה אל הגרדום – פיטום אווזים לעילא, שהבשר ישתבח. יקוואל סר כבר מדרכו הרעה, עלה והתעלה יחסית, וחירף נפשו להציל עמו - כדי שההתרסקות שלו תהדהד באוזני הקוראים גם אחרי טריקת הכריכה הרכה.
אגב שמעיהו מיודענו, לא נתקררה דעתו של הסופר עד שחיתן את אייל עם אלמנתו של שמעיהו. בבחינת "הרצחת וגם ירשת" (מטאפורית כמובן). שמע חבר: לא מדובשך ולא מעוקצך, הנח לנו להתייחד עם האבל לבד, הניסיון לנחם כביכול עם הנישואין הכפויים הללו הוא זריית מלח סדומי על הפצעים הטריים.

אני יודע מה יאמרו כאן האומרים: זה הז'אנר! לא טוב לך? תקרא המודיע הצעיר! אבל אני כן סבור שיש מקום לחשיבה מחדש, אולי הגענו כבר לקצה השני. ההקצנה ההיא היתה שלילית וילדותית, וזו הנוכחית גרועה כנראה לא פחות. לדעתי יש קהל רחב (ויתקנו אותי אם טעיתי) שצמא לספרות מתח שמתגמלת את שחקניה על טוב ליבם, על משפחתיות ועל תמימות לב.

במחשבה שניה, יכול להיות שעליתי על עקבות האנשים שמחפשים דווקא את זה: טוב להם בחיים. הכל זורם על מי מנוחות, אלה מחפשים את האקשן בספר. אלו שחיים באקשן מצער, מבכרים עולם אוטופי רגוע בין הדפים הדוממים. אולי. (ונשאיר לכם את זכות הניחוש לגבי ההשתייכות שלי: האם לכת הראשונה או לשניה?)

לסיום שאלה לסופרים: האם אתם לא מחוברים רגשית לגיבורים? מילא הקורא, נשלט בידיכם ואין לו ברירה אחרת. אבל אתם מכתיבים את המציאות, הכוח בידכם לשנות. האם אין לכם עצמכם דחף פנימי לסיים בטוב? אולי אתם כן חשים כך ובכל זאת מתגברים בכוונה תחילה כי זה מה שמוכר? כי זה יותר אופנתי/מכובד?

המשך יבוא בעז"ה. נגמר לי הזמן.

יפה מאוד כתבת, כרגיל.

לכבוד הוא לי לציין בענווה הנדרשת שזכיתי לכוון לכמה מדבריך כאן, באחד מספריי שעסק בנושא זה בהרחבה יחסית.
העלילה שם מחולקת לסיפור עצמו ולתהליך מאחוריו, במהלכו נוצר ויכוח על נקודה כזו.

ומשם תשובה לשאלתך המסיימת: המסקנה היא בהחלט להעדיף את הטוב. וכך אני משתדל לנהוג, במידת האפשר ובלי להמאיס.
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
ב. סופרמניות מופרזת

כאן היוצרות מתהפכות לחלוטין (ליתר דיוק - היוצרים מתהפכים). אותם אנשים שיטיפו לנו על סוף עצוב לכל עלילה "כי ככה זה בחיים", יפתחו על הנייר דמויות הרואיות שאין דוגמתן לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. כאלה שמעלות על הבמה מופעים מדהימים של גבורה פיזית לא סבירה, זריזות חשיבה של חוות שרתים, יכולות תמרון ויציאה מכל מצב, סבלנות מבית מדרשו של הלל הזקן, ומצפון פועם תואם ילדה בת תשע.

וכל החליפה המגושמת הזו, מולבשת בלי להסס על גופו הצנום והחסון של סוכן מוסד, שדמותו הריאלית רחוקה מזה כמה חודשי אור טובים. (למען הסר ספק, אין לי היכרות אישית עם סוכני מוסד, סליחה אם פגעתי באלה מבינם שמספיקים לעשות שימוש בניק בפרוג בשובם להפוגה מאדמת אויב).

שוב תאמרו לי אתם: נראה לכם מתקבל על הדעת שסוכן המוסד קופץ חיש על קטר הרכבת התחתית כאשר היא מתחילה בנסיעה, מטפס על הגג, ותוך כדי נסיעה עובר בזחילה לרכבת שממול? למה מישהו חושב שאנחנו צריכים לקנות את ההזיה הפרועה הזו? אפשר לקטלג את הספר רשמית כמדע בדיוני. שימו לב: לאייל גלבוע מיוחסות בספר תכונות שכל אחת מהן בנפרד לקוחות ממחוזות הדמיון והאגדה. השילוב שלהן יחד באיש אחד, יוצר ממש מפלצת שמעוררת בי בכל אופן – בעתה.

ושוב בהקבלה לקינן: איסתרק (לא הדוגמה היחידה, אבל הבולטת) היא דמות לא סבירה בכלל. נער בן 17 שמקבל לידיו ממלכה לעשות בה כטוב בעיניו. מנהל משטר אישי שלא יבייש גדולים בישראל. לא שמע על שכרון כח, לא יודע דבר על שחיתות שלטונית, וחמור מזה, לא נהנה מהעולם הזה בשקל. איך הסלנג – בחייאת, זה רציני?!
 
נערך לאחרונה ב:

יוסף שחק

משתמש סופר מקצוען
נער בן 17 שמקבל לידיו ממלכה לעשות בה כטוב בעיניו. מנהל משטר אישי שלא יבייש גדולים בישראל. לא שמע על שכרון כח, לא יודע דבר על שחיתות שלטונית, וחמור מזה, לא נהנה מהעולם הזה בשקל
אני בכלל התרשמתי שזה ז'אנר של סיפורי ילדים לפני השינה (בלי שמץ זלזול)
משפחת המלוכה הם אנשים הכי יפים, יש להם חכמה מיוחדת, אומץ שיש רק למלכים, ובעיניים יש להם תמיד זיק מלכותי...
כמובן שכל מי שיושב לידם מרגיש את אווירת המלכותיות והנכבדות..
וכדי שהילדים לא יושפעו חלילה מדמויות שליליות אז יש לכולם זקן וכולם יראי ה' שמתייעצים עם גדולי תורה מה שלא מונע מהם לשבות ולרצוח אויבי הממלכה כמובן, או להשקיע זמנם בתחרויות ספורט ואימוני חרבות וכן ע"ז הדרך.
אין בזה משהו פחות טוב, אבל צריך להבין שזה הזאנר.
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
וכדי שהילדים לא יושפעו חלילה מדמויות שליליות אז יש לכולם זקן וכולם יראי ה' שמתייעצים עם גדולי תורה מה שלא מונע מהם לשבות ולרצוח אויבי הממלכה כמובן, או להשקיע זמנם בתחרויות ספורט ואימוני חרבות וכן ע"ז הדרך.
זה כבר נושא ליריעה נפרדת: איך הצליחה מיה קינן לשלוט בדעת הקהל ולהפוך את יוסף דיאלידאן למוקד הרוע העולמי, ואת איסתרק ושות' לשיינער איד. בה בעת שהם לא שונים בדבר, איסתרק אולי מעט יותר אכזר.
ואם תרצו, התעתוע הזה, שהצליח כל כך, הוא אחת הסיבות שמחמתן אני מציב אותה בנבחרת מס' 1 של הסופרים החרדים.
(אחרי שהודחה מראש הפירמידה בפרשיית יוזבד)
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
ואם תרצו, התעתוע הזה, שהצליח כל כך, הוא אחת הסיבות
הנה לקונה בשפה העברית: איך מנסחים את המשפט:
1. ואם תרצו, התעתוע הזה, שהצליח כל כך, הוא אחת הסיבות.
2. ואם תרצו, התעתוע הזה, שהצליח כל כך, היא אחת הסיבות.
3.ואם תרצו, התעתוע הזה, שהצליח כל כך, הוא אחד הסיבות.
4. ואם תרצו, התעתוע הזה, שהצליח כל כך, זה אחד הסיבות.
5. ואם תרצו, התעתוע הזה, שהצליח כל כך, זוהי אחת הסיבות.
כך או כך או כך, יש מעבר מזכר לנקיבה במהלך הארוע. האם תעתוע לא יכול לעולם להיות סיבה לכלום, "בשביל שהוא זכר הוא מפסיד"? הדרת גברים.
מחכה לעצתכם הלשונית.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
שמעיהו נפטר.

יפתחו על הנייר דמויות הרואיות שאין דוגמתן לא בעולם הזה ולא בעולם הבא.

לא מכירה את הספר. אולי זה הדבר: אדם שנראה כל יכול - ומתברר ש...הוא לא.
דמות עם יכולות לא מצויות - ו...העולם בכל זאת לא בשליטתה...
 
נערך לאחרונה ב:

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
לא מכירה את הספר. אולי זה הדבר: אדם שנראה כל יכול - ומתברר ש...הוא לא.
דמות עם יכולות לא מצויות - ו...העולם בכל זאת לא בשליטתה...
האבחנה מדויקת.
לא גורע מהאמור לעיל, אפשר היה להעביר את אותו מסר חשוב בצורה שונה.
 
נערך לאחרונה ב:

אפשוטער איד

משתמש מקצוען
לא קראתי את "מבוקש" (וגרמתם לי חשק לקרוא..)
איני יודע מה כל מבנה העלילה,
אך את יוזבד קראתי גם קראתי, ודווקא למרות שכמו כולם התחברתי מאוד ליקוואל לעליותיו ולמורדותיו וכמו כולם כשגמרתי את הספר הייתי מאוכזב עד כלות מהירצחו בדם קר של יקיר הספר ע"י הסופרת,
אבל לאחר מחשבה וקריאה שניה ושלישית, הסכמתי. בגלל 2 נקודות.

1. כי בתכל'ס, העלילה המרכזית היא כוזר והמלחמה, ולא הקרבנות שינם חשובים ככל שיהיו. באמת, אבל באמת שזה היה נהפך לסוג של בדיחה שבסוף כל מה שקשור לצדק ולאמת, לכוזר האמיתית, לאיסתרק האהוב הוא מה שמצליח, המרד באחוזת בנטיליאן, מיכאל שחוזר בשלום, מהללאל שלאחר כל הדרמות חוזר לחיק משפחתו האהובה בשלום, אין מה לעשות עלילה כעלילה שעוד אמורה להתפתח, לא יכולה להקריב קרבנות רק בצד של היושר והאמת ולהספיג כשלונות רק בצד הרע של העולם. זה לא עובד כך.

2. אצל יקוואל מעבר לתהליך היבש של העלילה היה מסר שהועבר לאורך כל חייו, בן אדם צריך לקחת בחשבון את תוצאות מעשיו. זה לא סתם סיפור של בן אדם טוב ומוצלח ששובק חיים לכל חי ברשעות אופיינית של סופרת.
ולפחות כפי שתיארת ב"מבוקש" גם זה לא חולה שמוצא את מותו למרות נסיונות חובקי עולם להצילו,
זה מישהו שבמהלך כל חייו בחר בחירות שגויות, ואך טבעי שבצורה כזו או אחרת יישא בתוצאות הבחירה שלו.

מה שבכל זאת הפריע לי, בצורה צורמנית בכל סיפור מותו הטראגי של יקוואל זה לא הדרמה עצמה אלא קבורת החמור שהסופרת עשתה לו ללא יכולת ששמו הטוב וכוונותיו להציל את העולם יצאו לאור.וזה ההבדל הדק בין לא לגמור ב'הפי אנד' שכמו שהסברתי זה בסדר, ברמות מסוימות. לבין גם לא לגמור בהפי אנד וגם לגמור רע..
(אם כי לדעתי היא השאירה פתח בנושא זה. מכיון שברכיהו יכול להימצא חי ולספר את סיפור גבורתו של יקוואל, אבל זה כבר סתם לחובבי ממלכה במבחן)
 

מרחבית

משתמש מקצוען
אגב שמעיהו מיודענו, לא נתקררה דעתו של הסופר עד שחיתן את אייל עם אלמנתו של שמעיהו. בבחינת "הרצחת וגם ירשת" (מטאפורית כמובן).

שוב, לא קראתי את הספר. אך אייל לא 'רצח'... הוא התמסר, אני מבינה, בצורה לא רגילה. ואם להתמסרותו לא היו תוצאות, וטעם רע נשאר בפה, הרי הנישואין מטרתם לסגור את המעגל הזה, ולא להשאיר את כולם באוויר, באכזבה ובדיכאון. יש בתחושה של סגירת מעגל - נחמה כלשהי.
 

ראש לשועלים

מהמשתמשים המובילים!
מה שבכל זאת הפריע לי, בצורה צורמנית בכל סיפור מותו הטראגי של יקוואל זה לא הדרמה עצמה אלא קבורת החמור שהסופרת עשתה לו ללא יכולת ששמו הטוב וכוונותיו להציל את העולם יצאו לאור.וזה ההבדל הדק בין לא לגמור ב'הפי אנד' שכמו שהסברתי זה בסדר, ברמות מסוימות. לבין גם לא לגמור בהפי אנד וגם לגמור רע..
ברור. אם היתה מייקרת את מפעלותיו של יקוואל ובונה אנדרטה גדולה לזכרו בכיכר העיר אתיל, היו סולחים לה כולם על הרצח עצמו. אין דבר שמרתיח דמם של קוראים ומביא רייטינג כמו חשד שווא, חשד השווא מביא את הקורא למצב אבסורדי מתסכל, בו האמת כולה פרושה לפניו, אבל אין לו יכולת בשום צורה בעולם (גם עם פרוטקציה בלשכת סגן השר) להביא אותה לידיעת הגורמים הרלוונטיים שטועים בקריאת המפה, אין לו אלא להמתין שהסופר/ת יואיל בטובו לעשות את זה (ע"ע צוואה/חיים גרינבוים).
שוב, לא קראתי את הספר. אך אייל לא 'רצח'... הוא התמסר, אני מבינה, בצורה לא רגילה. ואם להתמסרותו לא היו תוצאות, וטעם רע נשאר בפה, הרי הנישואין מטרתם לסגור את המעגל הזה, ולא להשאיר את כולם באוויר, באכזבה ובדיכאון. יש בתחושה של סגירת מעגל - נחמה כלשהי.
לכן הדגשתי שמדובר במטאפורה: אייל הוא לכאורה היורש, שלא יטעו לחשוב שעליו נסוב הביטוי, וממילא הוא גם הרוצח. כמו כן גם הסופר לא מואשם חלילה שרצח וגם ירש, רק מטאפורית.
 

גוגלית

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
בלי לרדת לרזולוציה של ספרים מסוימים, אלא באופן כללי:
מתוך הנחה שמדברים על ספרים למבוגרים פלוס-מינוס (להבדיל מספרי ילדים ונוער) נראה לי שמיותר להחיות מתים, להתיר עגונות, ולתת לעקרה בת 70 שלישיה במתנה.
נכון שלאורך כל הסיפור אנחנו מובלים ע"י הסופר, אבל בשום שלב אנחנו לא שוכחים את זה. סוג חלום-צלול.
כך שסוף טראגי או לא מי יודע מה מתוק, לא אמור לשבור לנו את הלב.
'כולה' זה-מה-הסופר-החליט.
הפי-אנד-נוט.
 

ביזנסטורי - אילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
זה כבר נושא ליריעה נפרדת: איך הצליחה מיה קינן לשלוט בדעת הקהל ולהפוך את יוסף דיאלידאן למוקד הרוע העולמי, ואת איסתרק ושות' לשיינער איד. בה בעת שהם לא שונים בדבר, איסתרק אולי מעט יותר אכזר.
ע"ע סלידתו של פנרס מהשלטון.
(כוונתי, היא מייחדת פרקים שלמים לתיאורי הסלידה שלו והבכי שלו על הפיתויים ולמעשה בסיפור היא מספרת רק עד כמה הוא נהנה מזה בסופש"ד ועד כמה זה נצרך. הכל תלוי במילות התיאור.
כן, זה בהחלט מדהים.)
לגבי ההפי אנד-
הפי זה לאו דווקא שהגיבור הראשי התחתן עם הבת של הבוס שלו.
הפי אנד זה בתרגום מילולי סוף שמח.
אם הגיבור מת בדמי ימיו אך הותיר אחריו מורשת או ירושה או מסר לאומה,
הרי שזה נכלל בגדר הפי אנד.
כנ"ל אם הגיבור לא הצליח להשיג את שעמל עליו במהלך העלילה,
אך רכש בדרכו תובנות לחיים ומסקנות נבונות,
הרי שגם זה נכלל בהפי אנד המדובר.
והיום רוב רובם של הסיפורים מסתיימים בהפי אנד הסוג הזה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמז

א הַלְלוּיָהּ כִּי טוֹב זַמְּרָה אֱלֹהֵינוּ כִּי נָעִים נָאוָה תְהִלָּה:ב בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהוָה נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס:ג הָרֹפֵא לִשְׁבוּרֵי לֵב וּמְחַבֵּשׁ לְעַצְּבוֹתָם:ד מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא:ה גָּדוֹל אֲדוֹנֵינוּ וְרַב כֹּחַ לִתְבוּנָתוֹ אֵין מִסְפָּר:ו מְעוֹדֵד עֲנָוִים יְהוָה מַשְׁפִּיל רְשָׁעִים עֲדֵי אָרֶץ:ז עֱנוּ לַיהוָה בְּתוֹדָה זַמְּרוּ לֵאלֹהֵינוּ בְכִנּוֹר:ח הַמְכַסֶּה שָׁמַיִם בְּעָבִים הַמֵּכִין לָאָרֶץ מָטָר הַמַּצְמִיחַ הָרִים חָצִיר:ט נוֹתֵן לִבְהֵמָה לַחְמָהּ לִבְנֵי עֹרֵב אֲשֶׁר יִקְרָאוּ:י לֹא בִגְבוּרַת הַסּוּס יֶחְפָּץ לֹא בְשׁוֹקֵי הָאִישׁ יִרְצֶה:יא רוֹצֶה יְהוָה אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ:יב שַׁבְּחִי יְרוּשָׁלִַם אֶת יְהוָה הַלְלִי אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן:יג כִּי חִזַּק בְּרִיחֵי שְׁעָרָיִךְ בֵּרַךְ בָּנַיִךְ בְּקִרְבֵּךְ:יד הַשָּׂם גְּבוּלֵךְ שָׁלוֹם חֵלֶב חִטִּים יַשְׂבִּיעֵךְ:טו הַשֹּׁלֵחַ אִמְרָתוֹ אָרֶץ עַד מְהֵרָה יָרוּץ דְּבָרוֹ:טז הַנֹּתֵן שֶׁלֶג כַּצָּמֶר כְּפוֹר כָּאֵפֶר יְפַזֵּר:יז מַשְׁלִיךְ קַרְחוֹ כְפִתִּים לִפְנֵי קָרָתוֹ מִי יַעֲמֹד:יח יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיַמְסֵם יַשֵּׁב רוּחוֹ יִזְּלוּ מָיִם:יט מַגִּיד (דברו) דְּבָרָיו לְיַעֲקֹב חֻקָּיו וּמִשְׁפָּטָיו לְיִשְׂרָאֵל:כ לֹא עָשָׂה כֵן לְכָל גּוֹי וּמִשְׁפָּטִים בַּל יְדָעוּם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  21  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה