כלכלי יוקר המחיה • תשפ"ג

אביר88

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
משרד הכלכלה בצעד תקדימי דורש מ-15 חברות ענק בשוק המזון לחשוף את דוחותיהם הכספיים, לפרט את עלויות הייצור ולחשוף את נתוני הרווח שלהן תוך 21 יום.

המפקח על המחירים במשרד הכלכלה והתעשייה שיגר היום (א') מכתבי דרישה ליצרנים ויבואנים מהגדולים במשק בהם דרישה לקבלת נתונים מקיפים על עלויות הייצור שלהם לרבות דרישה להצגת דוחות כספיים ותמחור וזאת בהתאם להוראות פרק ז׳ לחוק הפיקוח על מחירים ומוצרים שעוסק בבחינת עלויות ורווחים של יצרנים גדולים.

החברות שקיבלו מכתב ויידרשו לחשוף את הדוחות והנתונים שלהן תוך 21 יום: דיפלומט, יוניליוור, אסם, שסטוביץ, סוגת, חוגלה קימברלי, החברה המרכזית למשקאות, שטראוס, וילי פוד, סנו, יפאורה תבורי, תה ויסוצקי, נטו סחר, אבוט וחברת גורי.
 

Two-Or Music

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת זימן את הממונה על התחרות מיכל כהן וביקש ממנה לסיים את תפקידה.
היועצת המשפטית לממשלה צפויה להתערב בהדחתה.

בכיר בתחום אומר, שאין לו סמכות לחייב אותה להתפטר או להדיח אותה ללא סיבה ובהרף עין. כהן היא מינוי מקצועי וצריך סיבה מאוד טובה להדיח אותה. כדי להדיח אותה צריך המלצה של וועדת המינויים ולערוך לה שימוע.

מהלך זה מגיע לאחר כ-5 חודשים בהם בחן השר ברקת את תיפקודה של הרשות. העובדה שחברות המזון, המונופולים ושווקים ריכוזיים רבים איבדו את הרסן בכל הנוגע להעלאות מחירים, נובעת בראש ובראשונה מחולשתה של הרשות כגורם מרסן והיעדר אימוץ של מדיניות אקטיבית ונחרצת לטיפול בסוגיות הליבה של הרשות ובעיקר הגברת התחרות.

למרות שבבדיקות מקדימות לקראת כניסתו לתפקיד של שר הכלכלה ניר ברקת, עלתה ההבנה כי רשות התחרות הינה חוליה חלשה בכל הקשור במאבק להגברת התחרות, למלחמה במונופולים, כשלי שוק, קארטליזם וריכוזיות, השר נתן הזדמנות כנה ואמיתית לעבודה משותפת עם ראש הרשות מיכל כהן. לצערנו, נוכח היעדר שיפור בביצועי הרשות, סביב המדיניות הרצויה והיעדר אימוץ של מדיניות השר הממונה, נוכח השר ברקת כי אכן הרשות סובלת מתת תיפקוד חמור.

‏לאור זאת, ולאור חוסר האמון העמוק שנוצר בין השניים וחוסר היכולת להמשיך לעבוד בצורה כזו כשהפערים המקצועיים הם רבים וראש הרשות מסרבת לאמץ ולממש את מדיניות השר ולנוכח הכשלים בתפקוד, ביקש השר ברקת מהממונה על התחרות מיכל כהן לסיים את תפקידה.
 

יענקל בעל עגלה

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
עריכה תורנית
מעיין פרתי: יוניליוור פנתה לרשתות השיווק ודורשת עליית מחירים ב 1 ביולי. יוניליוור היא היצרנית של דגני בוקר תלמה, כריות, קורנפלקס של אלופים, קליק, בדין , דאב, פינוק. לפני כחצי שנה העלתה מחירים והוחרמה על ידי רשתות השיווק. באותו מהלך הפסידה עשרות מיליונים .
 

אביר88

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
הצעת חוק: חברות תנובה, אסם וקוקה קולה יחויבו לחשוף את הדוחות השנתיים

שר הכלכלה ניר ברקת מציע חוק חדש שיחייב חברות גדולות, כמו קוקה קולה ואסם, לחשוף את הדוחות השנתיים שלהן.
מטרת המהלך היא לחשוף לציבור את אופן תמחור המוצרים ולגלות האם יש להם רווחים מופקעים כאשר הם מעלים מחירים – "כשקיפות בריאה לצרכן הישראלי".

ההצעה מטילה על חברות שהן בגדר מונופולים והמחזור שלהן מעל ל-300 מיליון שקלים כמו תנובה, אסם וקוקה קולה והן לא חברות ציבוריות – לחשוף את הדוחות השנתיים שלהן לציבור, עם אפשרות למפקח על המחירים במשרד הכלכלה, לחייב אותן לחשוף גם דוחות רבעוניים. על פי ההצעה חברה שלא תעמוד בכך - יוטלו עליה סנקציות פליליות או כספיות.

היא תעלה בימים הקרובים כתזכיר חוק להערות הציבור, ובהמשך תעבור בוועדת שרים לענייני חקיקה כהצעת חוק ממשלתית, כחלק מהמלצת מבקר המדינה לשקול חוק כזה.

השר ברקת אמר: "נגמרה החגיגה על חשבון הציבור של הקרטלים והמונופולים, אבל רק נזכיר שהייתה הצעת חוק כזאת של אראל מרגלית ב-2017 שנפלה בעקבות לחץ של התאחדות התעשיינים, נראה אם הפעם הממשלה תעמוד בלחצי החברות הגדולות או תעמוד על שלה".
 

Two-Or Music

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
הממשלה אישרה את ועדת השרים לטיפול ביוקר המחייה. נתניהו יעמוד בראש.
הוועדה צפוייה להתכנס השבוע.
 

Two-Or Music

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
לאחרונה מתגבשת מחאה עממית ברשת נגד יוקר המחייה.
'מחאת ה-9.90'.
2edcda546f98c1df0237040fa8d440e3bab91b61.jpg


למדו מהחרדים ;)
 

Two-Or Music

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
המאבק בין שר הכלכלה, ניר ברקת, לספקיות המזון הגדולות עולה מדרגה, וצפוי להגיע לפתחו של בית המשפט.
לאחר דרישת המפקח על המחירים ל-15 הספקיות הגדולות לשלוח אליו פירוט מלא של עלויות הייצור והרווחים שלהם בתוך 21 יום, אף נתון לא נחת על שולחנו. חלק מהחברות ביקשו ארכה וחלקם הודיעו שאין בכוונתן להגיש את המסמכים. התאחדות התעשיינים שלחה אל ברקת מכתב נזעם, בטענה שמדובר בדרישה לא חוקית, שנעשתה ללא סמכות.

ברקת לא מתכוון לוותר ואין לו כוונה להיפגש עם נציגי הספקיות לפני שיראה את הנתונים שביקש. הוא מסתמך על החוק המחייב חברות להעביר למפקח נתונים. על פי החוק מי שמסרב להעביר את הנתונים, או מעביר דיווח שאינו אמת, דינו עד שלוש שנות מאסר או לחילופין קנס ומתכוון ללכת עד הסוף.
 

יענקל בעל עגלה

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
עריכה תורנית
המים מתייקרים: התעריף יעלה ב-3.1% בחודש הבא
לאחר פרסום מדד המחירים לצרכן, שהגיע לקצב שנתי של 4.6% הודיעה רשות המים על התייקרות מחירי המים ● בהתאם לעדכון, החל מחודש יולי תעריף המים יעמוד על 7.9 שקל למ"ק.
 

גונן

משתמש מקצוען
שר האוצר סמוטריץ' בפתח ועדת יוקר המחיה: "ברור לכולם שהמאבק ביוקר המחיה מחייב להוריד כפפות, מחייב אומץ לעשות דברים שלא נעשו בתקופות קודמות".
 

גונן

משתמש מקצוען

אביר88

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
וזה בזמן שבמוצרי תנובה יש מחסור (כך שמעתי מבעל חנות מכולת)
 

איש אחד הלך

משתמש סופר מקצוען
דפנה ליאל: שלוש שעות לפני כינוסה - הדיון בועדת השרים ליוקר המחיה נדחה.
עוד מדפנה ליאל: בלשכת ראש הממשלה מעדכנים שהישיבה תתקיים מחר.
 

אביר88

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
בתום ועדת השרים לענייני יוקר המחיה החליט ראש הממשלה לקבל את עמדת שר הכלכלה ניר ברקת יחד עם שר האוצר סמוטריץ׳ לפיה יש לפתוח את הייבוא לישראל מאירופה באופן מלא לפי חוק "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", זאת למעט חריגים שיאושרו ברשות ההסדרה.
 

אביר88

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
הריבית במשק נותרה ללא שינוי - 4.75%

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, החליט אחר הצהריים (שני) להותיר את הריבית במשק ללא שינוי ברמה של 4.75%.

הבנק קיבל את ההחלטה למרות קריאות שנשמעו עם תחילת הלחימה להוריד את הריבית, כדי להקל על תשלומי המשכנתא וההלוואות של הציבור.

ירון ציין כי "למלחמה השלכות כלכליות שונות. אבקש להדגיש שהכלכלה הישראלית איתנה".

אחד ההסברים של בנק ישראל למהלך הוא רצון למנוע היחלשות נוספת של השקל אל מול הדולר שהתחזק משמעותית מאז תחילת המלחמה.
 

אביר88

משתמש סופר מקצוען
פרסום וקופי
עמליה דואק: עלות המלחמה ב2023: כ26- מיליארד שקלים. 17 מיליארד צבאי ו8.8 אזרחי.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  16  פעמים

לוח מודעות

למעלה