דרוש מידע המדינה תכיר בלימודי תעודה של מטפלות בתרפיה באומנות מהציבור החרדי

מצב
הנושא נעול.
D

Deleted 66182

אורח
כיוון שהנושאים אכן עדינים ואכן מורכבים, לא ניתן אף להעלותם על הכתב באתר כמו פרוג, ועל כן לא אתווכח על העניין.

מה שברור וקורה בשטח - רבים מגדולי דורנו מכוונים אנשים ונשים המתאימים לכך, ללמוד לימודים אקדמאיים במקצועות הטיפול והפרא-רפואי, מתוך הדרכה רוחנית וקשר אישי עם כל אחד.
כדוגמה ניתן לציין את האדמו"ר מאמשינוב, האדמו"ר מבעלז, האדמו"ר מקרלין, ועוד רבים.

בוגרות ובוגרים של לימודים אלו מביאים הרבה תועלת, עזרה וריפוי לציבור, בצורה מותאמת ושמורה.
ממש כך.
ובכל מקרה לו יצוייר שהיו פותחים בסמינרים פסיכולוגיה עו"ס וכד'- היתה נוצרת הצפהההה
וממש שאין בזה צורך וזה גם מוזיל את המקצוע. כך שמי שבאמת יש לה את הכישורים היכולות והחוסן ללמוד באקדמי כמה שיותר שמור (אם כי אין כזה לגמרי) עושה זאת בבחינת "תוכו אכל וקליפתו זרק" עם הרבה תפילות והתייעצות על כל צעד ושעל! ולא שאלה מעורפלת על לימודים אקדמאיים בלי לפרט ולברר היטב את הנסיונות מראש וכיצד והאם לעמוד בהם, עד כמה שניתן לפצפות מראש. גדו"י יש להם היכולת לבחון כל מקרה לגופו כולל מצב אישי גיל בגרות...ו"בטחון עצמי יהודי"...
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
טיב ההכשרה הוא ההיבט העיקרי @Ruty Kepler אבל לא היחיד.
לימודים מסוג זה דורשים פיקוח ושקיפות. גם במרצים ואיכותם וגם בשכר הלימוד שיש להגביל.
ואיכשהו לסמינרים אין שום אינטרס שזה יקרה.

רותי, הסיפור שהעלתי בהודעתי הראשונה באשכול הוא מעדות אישית וממקצוע טיפולי.
הפרטים שהבאת נכונים אבל עם מאמץ ניתן חלק מהמקצועות לפחות לסנף לסמינרים. ולא לצאת מתוך הנחה שזה בלתי אפשרי. כי כשבודקים את הדברים ישירות, רואים שהדב הוא בקושי חתלתול. ואפשר להסתדר.

וכתבת מאוד נכון:
כיוון שהנושאים אכן עדינים ואכן מורכבים, לא ניתן אף להעלותם על הכתב באתר כמו פרוג, ועל כן לא אתווכח על העניין.


כדוגמה ניתן לציין את האדמו"ר מאמשינוב, האדמו"ר מבעלז, האדמו"ר מקרלין, ועוד רבים.
כל מקרה לגופו ואי אפשר להביא אותם מבלי לדעת מה עמד מאחורי השאלה וההוראה.
בנוסף צריך להבחין בין הוראה לבחורות לא נשואות לבין נשים נשואות. ויש הבדל גדול בהתיחסות רוב הרבנים לסטטוס התלמידה.
.

לא התיחסתי לנושא שכר הלימוד שידרש, כי אין לי מושג בנושא.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
כל מקרה לגופו ואי אפשר להביא אותם מבלי לדעת מה עמד מאחורי השאלה וההוראה.
בנוסף צריך להבחין בין הוראה לבחורות לא נשואות לבין נשים נשואות. ויש הבדל גדול בהתיחסות רוב הרבנים לסטטוס התלמידה.

אכן וברור.
כוונתי הייתה רק להגיב לאלו שמתייחסים לבעלי המקצוע החרדיים המוסמכים, כ'חוטאים שלמדו באקדמיה'.

ממקצוע טיפולי.

אפשר לשאול איזה?
 

יהודי-פשוט

משתמש סופר מקצוען
אין דרך לוותר על זה כשרוצים להכשיר מטפל/ת בנפשות, גם אם היא תטפל רק בבחורות חמודות שמגיעות אליה מהסמינר הטוב בעיר.
כי גם אצל אלה, מה לעשות, קיימת הליבה האנושית, וגם הן לפעמים מגיעות לצורך באשפוז פסיכיאטרי, ויש להן מורכבויות גדולות מאוד.
זו בעיה אמיתית
אבל
וזו לא נחיתות, אלא הבנה שיש במקצועות אלו נושאים מורכבים, שהם ליבת הנפש, ואין דרך כיום ללמד אותם לרבים במקום חרדי ממוסד כמו סמינר.
אם אנחנו רוצים מטפלים ומטפלות משלנו על אמת
בלי הכפירה בבחירהחופשית
או הכפירה בסמכות הורית(במקרה הטוב בלי לדבר על המרדה בהורים)
או הכפירה ביכולת האדם
או לעיתים גרוע מזה
ואם אנחנו מבינים שהשקפות שאנחנו שומעים כשאנחנו לומדים מקצועמשפעים על הגישה הטיפולית שלנו
ואם אנחנו מאמינים שהרבה מאד מטופל מקבל ממטפל בין השורות
אז אולי כדאי שנסתכל על זה
כמורכבות
ולא כבלתי אפשרי
אולי קבוצות קטנות
אולי צוות יותר מתאים
ואולי דרכים אחרות
כי בינתיים
יש הורים שמפחדים
מכאלה שקיבלו את השקפתםמ באקדמיה
ואו שלא שולחים
או שולחים
לכאלה לא מקצועים
ויש כאלה שדוגלים בזה שאין ברירה
ולפעמים מופתעים מהתוצאות
בלי לזלזל חלילה
באלה שנשמרו ועושים כיום עבודת קודש כפשוטו
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
בלי הכפירה בבחירהחופשית
או הכפירה בסמכות הורית(במקרה הטוב בלי לדבר על המרדה בהורים)
או הכפירה ביכולת האדם

זה נשמע קצת כמו הדהוד של השמצות אינטרסנטיות.
לא דרכתי באקדמיה, אבל מכירה מקרוב כמה נשות מקצוע חרדיות נפלאות עם תואר שני.
הן לא למדו כפירה בבחירה חופשית, לא למדו כפירה בסמכות הורית (ההיפך. הפסיכולוגיה המודרנית אינה מנתקת ילדים מהוריהם), וכמובן שלא כפירה ביכולת האדם.
הן כן למדו המון המון על מבנה הנפש והאישיות, על תהליך טיפולי נכון, על אתיקה מקצועית ועוד ועוד. נחשפו להרבה ידע והרבה מאוד מקרים מהשטח. עשו את הכל בליווי תורני, והן זהירות ואלופות ומקצועניות וניגשות אל הטיפול כאל מלאכת קודש.
 

ChaiMordechaiBrecher

משתמש פעיל
זה נשמע קצת כמו הדהוד של השמצות אינטרסנטיות.
האם זו טענה עניינית?
הן לא למדו כפירה בבחירה חופשית, לא למדו כפירה בסמכות הורית (ההיפך. הפסיכולוגיה המודרנית אינה מנתקת ילדים מהוריהם), וכמובן שלא כפירה ביכולת האדם.
אחדים ששוחחתי עימהם שלמדו את הנושאים הנ"ל אמרו שנתקלו לא פעם ולא פעמים בכפירה מכל הסוגים הנ"ל.
מכיון שעשו את הלימודים עם ליווי רוחני כמו שכתבתם לעיל, היתה להם את הכתובת לדון וללבן את העניינים האלה ע"פ השקפת התורה. בהחלט היו פעמים רבות החומר הלימודי היה סותר לתורת ד'.
אין ברירה, כי לצערינו הרב אין אצלינו מסגרת מקצועית מספיק ללמוד את תורת הנפש ע"פ התורה (מכל מיני סיבות. עצובות ברובן), לכן נגזר עלינו בתוך חשכת הגלות לשתות מים מהביוב, בלית ברירה.
זה לא הופך כאלה שהלכו לאקדמיה עם ברכת רבותיהם לחוטאים, חלילה וחס.
אבל זה גם לא הופך את האקדמיה לאור שם הכל נפלא ונהדר וכל מי שהלך לשם גילה את האור וחוזר להביא אותו לציבור החרדי הנבער והחשוך. החושך של יוון ממשיך להחשיך עד היום, גם אם נצרכים לחכמה הזאת לצערינו.
 

ווילי וונקה

משתמש מקצוען
אבל זה גם לא הופך את האקדמיה לאור שם הכל נפלא ונהדר וכל מי שהלך לשם גילה את האור וחוזר להביא אותו לציבור החרדי הנבער והחשוך.
אף אחד לא אמר את זה
מה שנאמר הוא שיש צורך בבעלי מקצוע איכותיים שלמדו באופן רציני ומעמיק
 

אסתי בראון

משתמש מקצוען
קושי נוסף הקיים בלימודי מקצועות טיפול הינה אורכם.
בעבר אסרו הרבנים שנה שלישית של סמינר מחשש כי ידחה גיל הנישואין.
הלימודים הטיפוליים האקדמיים הינם ארוכים ותובעניים
למדתי עבודה סוציאלית ואחת מהתלמידות התחילה את הלימודים כרווקה, התארסה נישאה וילדה ילד שני בתואר השני
לא כולן מסוגלות לכך ולכן, לו יצוייר כי כל המשוכות הושטחו, זו גם נקודה ליתן עליה את הדעת.
אני מאמינה כי קיימים מכוני לימוד פרטיים וחרדיים עם רמת למידה גבוהה
אבל טרם נתקלתי בלימודים פרטיים המשווים את הדרישות לדרישות האקדמיה, ואיני נכנסת לדיון הקבוע האם מטפל חייב לימודים ארוכים בשביל לצאת מטפל טוב וכולי וכולי.
המציאות כי הדרישות האקדמיות שונות לחלוטין.
בשעה טובה ומוצלחת אני עומדת לסיים סמסטר ראשון בלימודי טיפול זוגי ומשפחתי
תנאי הקבלה תואר טיפולי ורקע וניסיון
במקומות חרדיים פרטיים המלמדים יעוץ ( לא טיפול) זוגי, תכלס כל אחד מתקבל
חוץ מהלימודים אני מפרטת את הפרקטיקום עבור ההסמכה:
750 שעות טיפוליות!!!!!!! ( הקלה ל550 למי שבעל וותק של 3 שנים מינימום בעבודה ציבורית טיפולית).
160 שעות הדרכה פרטנית
60 שעות הדרכה חיה בטיפול מבעד לחדר בעל מראה חד כיוונית ( תתפלאו יש הרבה זוגות המסכימים לקבל טיפול חינמי בעד צפיה סטודנטיאלית)
60 שעות הדרכה קבוצתית.
אלו הקריטריונים לקבל את ההסמכה מטעם האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי.
לעומת מקום חרדי כאשר הקריטריון לקבלת תעודה הינו לווי של זוג, אחד, תוך כדי קבלת סופרוויזן מהמרצה.
זו בושה להשוות אפילו בדיבור את מי שמקבלים תעודה ממקום פרטי ויוצאים לשוק הרחב כיועצים, לעומת מי שעובר את המסלול המפרך של אחד הפרקטיקומים הכי ארוכים בהסטוריה הטיפולית.
כל עוד לא תהיה הלימה בין הדרישות האקדמיות המקובלות והמקצועיות לבין מה שיקרה בסמינרים לענ"ד אין אפשרות לאשר ולהכיר את אותם לימודים.
וכרגע לסמינרים אין סיבה להתאים את עצמ
בפועל במסלולים הנ"ל ממילא לומדות בנות ומשלמות הון
הם לא נדרשים להיכנע לפיקוח חיצוני
מביאים מרצות כלבבם
והבוגרות לעיתים מצליחות להצליח בשוק הפרטי החרדי שלא תמיד בודק בפרטי התעודה.
 
D

Deleted 66182

אורח
קושי נוסף הקיים בלימודי מקצועות טיפול הינה אורכם.
בעבר אסרו הרבנים שנה שלישית של סמינר מחשש כי ידחה גיל הנישואין.
הלימודים הטיפוליים האקדמיים הינם ארוכים ותובעניים
למדתי עבודה סוציאלית ואחת מהתלמידות התחילה את הלימודים כרווקה, התארסה נישאה וילדה ילד שני בתואר השני
לא כולן מסוגלות לכך ולכן, לו יצוייר כי כל המשוכות הושטחו, זו גם נקודה ליתן עליה את הדעת.
אני מאמינה כי קיימים מכוני לימוד פרטיים וחרדיים עם רמת למידה גבוהה
אבל טרם נתקלתי בלימודים פרטיים המשווים את הדרישות לדרישות האקדמיה, ואיני נכנסת לדיון הקבוע האם מטפל חייב לימודים ארוכים בשביל לצאת מטפל טוב וכולי וכולי.
המציאות כי הדרישות האקדמיות שונות לחלוטין.
בשעה טובה ומוצלחת אני עומדת לסיים סמסטר ראשון בלימודי טיפול זוגי ומשפחתי
תנאי הקבלה תואר טיפולי ורקע וניסיון
במקומות חרדיים פרטיים המלמדים יעוץ ( לא טיפול) זוגי, תכלס כל אחד מתקבל
חוץ מהלימודים אני מפרטת את הפרקטיקום עבור ההסמכה:
750 שעות טיפוליות!!!!!!! ( הקלה ל550 למי שבעל וותק של 3 שנים מינימום בעבודה ציבורית טיפולית).
160 שעות הדרכה פרטנית
60 שעות הדרכה חיה בטיפול מבעד לחדר בעל מראה חד כיוונית ( תתפלאו יש הרבה זוגות המסכימים לקבל טיפול חינמי בעד צפיה סטודנטיאלית)
60 שעות הדרכה קבוצתית.
אלו הקריטריונים לקבל את ההסמכה מטעם האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי.
לעומת מקום חרדי כאשר הקריטריון לקבלת תעודה הינו לווי של זוג, אחד, תוך כדי קבלת סופרוויזן מהמרצה.
זו בושה להשוות אפילו בדיבור את מי שמקבלים תעודה ממקום פרטי ויוצאים לשוק הרחב כיועצים, לעומת מי שעובר את המסלול המפרך של אחד הפרקטיקומים הכי ארוכים בהסטוריה הטיפולית.
כל עוד לא תהיה הלימה בין הדרישות האקדמיות המקובלות והמקצועיות לבין מה שיקרה בסמינרים לענ"ד אין אפשרות לאשר ולהכיר את אותם לימודים.
וכרגע לסמינרים אין סיבה להתאים את עצמ
בפועל במסלולים הנ"ל ממילא לומדות בנות ומשלמות הון
הם לא נדרשים להיכנע לפיקוח חיצוני
מביאים מרצות כלבבם
והבוגרות לעיתים מצליחות להצליח בשוק הפרטי החרדי שלא תמיד בודק בפרטי התעודה.
אפשר לשאול איפה את לומדת?
 

רסיס לילה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
חוץ מהלימודים אני מפרטת את הפרקטיקום עבור ההסמכה:
750 שעות טיפוליות!!!!!!! ( הקלה ל550 למי שבעל וותק של 3 שנים מינימום בעבודה ציבורית טיפולית).
160 שעות הדרכה פרטנית
60 שעות הדרכה חיה בטיפול מבעד לחדר בעל מראה חד כיוונית ( תתפלאו יש הרבה זוגות המסכימים לקבל טיפול חינמי בעד צפיה סטודנטיאלית)
60 שעות הדרכה קבוצתית.
אלו הקריטריונים לקבל את ההסמכה מטעם האגודה לטיפול זוגי ומשפחתי.
לעומת מקום חרדי כאשר הקריטריון לקבלת תעודה הינו לווי של זוג, אחד, תוך כדי קבלת סופרוויזן מהמרצה.
זו בושה להשוות אפילו בדיבור את מי שמקבלים תעודה ממקום פרטי ויוצאים לשוק הרחב כיועצים, לעומת מי שעובר את המסלול המפרך של אחד הפרקטיקומים הכי ארוכים בהסטוריה הטיפולית.
כל עוד לא תהיה הלימה בין הדרישות האקדמיות המקובלות והמקצועיות לבין מה שיקרה בסמינרים לענ"ד אין אפשרות לאשר ולהכיר את אותם לימודים.
אני שואל ברצינות ולא ע"מ לקנטר:
למה הסף צריך להיות 750 שעות טיפוליות - אולי 1750 שעות (הרי גם אתם תודו שאין השוואה)?!
מהו הסף שאז אפשר להניח את האצבע ולומר: הנה, זה מקצועי?
ולמה זה לא יכול לקרות אחרי 100 שעות (סתם לצורך הדוגמא)?
 

חוחית

משתמש סופר מקצוען
אני שואל ברצינות ולא ע"מ לקנטר:
למה הסף צריך להיות 750 שעות טיפוליות - אולי 1750 שעות (הרי גם אתם תודו שאין השוואה)?!
מהו הסף שאז אפשר להניח את האצבע ולומר: הנה, זה מקצועי?
ולמה זה לא יכול לקרות אחרי 100 שעות (סתם לצורך הדוגמא)?
זה יכולה להיות שאלה לכל נושא בעולם:
למה המהירות בכביש היא 90 קמ"ש ולא 92קמ"ש?
למה עד גיל 12 מקבלים 1/3 מנת חיסון ובגיל 12 ויום מקבלים מנת חיסון של מבוגר?

בכל מקרה, תכל'ס המערכת האקדמאית מכשירה מטפלים שעל רובם לפחות ניתן לסמוך.
מה שא"א לומר על המערכת שמכשירה מטפלים במגזר.

יעשה כל אחד כהבנתו.
סופו של דבר זה הנפש והחיים של כל אחד ואחד.
ושוב, אין בתגובה זו המלצה ללימודי תואר מכל סוג שהוא.
 

אסתי בראון

משתמש מקצוען
אני שואל ברצינות ולא ע"מ לקנטר:
למה הסף צריך להיות 750 שעות טיפוליות - אולי 1750 שעות (הרי גם אתם תודו שאין השוואה)?!
מהו הסף שאז אפשר להניח את האצבע ולומר: הנה, זה מקצועי?
ולמה זה לא יכול לקרות אחרי 100 שעות (סתם לצורך הדוגמא)?
אני באמת לא זו שמחליטה אבל האגודה היא אחד המוסדות המכובדים וקיימת שנים. הם לוקחים בחשבון מספר שעות שהוא יעניק ניסיון, ו100 לא נשמע מספק. מנגד מדובר באנשי טיפול כך שאולי אין צורך ב2000
 

יהודי-פשוט

משתמש סופר מקצוען
לא דרכתי באקדמיה, אבל מכירה מקרוב כמה נשות מקצוע חרדיות נפלאות עם תואר שני.
בלי לזלזל חלילה
באלה שנשמרו ועושים כיום עבודת קודש כפשוטו
מה שנאמר הוא שיש צורך בבעלי מקצוע איכותיים שלמדו באופן רציני ומעמיק
אז אולי כדאי שנסתכל על זה
כמורכבות
ולא כבלתי אפשרי
אולי קבוצות קטנות
אולי צוות יותר מתאים
ואולי דרכים אחרות
כי בינתיים
 
D

Deleted 66182

אורח
מה מקצועי ומה לא זה גם לא חד משמעי
לדוגמא: יבוא זוג חרדי ויגיד שרוצה יעוץ וטיפול ממישהו שצבר 1000 שעות העמקה
בגישת היהדות לזוגיות, או עבודה זוגית רוחנית
דבר שלא תמיד נלמד במכוני ההכשרה ובתי הספר לטיפול זוגי.
מכיוון שמדובר בנפש
והנפש רבת גוונים ועומקים
לא כל מקום הכשרה מתאים לכל מטופל.
על המטופל (או האחראים עליו)לברר האם הכשרתו של המטפל מספקת אותו מהבחינות החשובות לו.
לעיתים קרובות נגרמים נזקים בתהליך הטיפולי מחוסר התאמה השקפתית וערכית.
ויש גם הבדלים גדולים בין ענפי הטיפול השונים:
אינו דומה תרפיה לילדים לסיוע לנערות בסיכון ליעוץ נישואין וכד'....
בנוסף
גם אם הסמינרים יגיעו לעמק השווה עם גורמי ההסמכה (לו לו יצוייר...)
נותרת השאלה האם לסמינרים יש יכולת אכן לעמוד באמת בדרישות.
 

לאלה

משתמש על
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
האדמו"ר מאמשינוב
ספציפית עליו לא חושבת שהוא בעד פסיכולוגיה.
בואי נגיד שהוא יותר נגד מבעד.
נכון, יש כאלה ששאלו אותו על לימודים אקדמיים (עו"ס, תרפיות) והוא אישר לילמוד.
זה לא אומר שהוא בעד.

וכמו שכתבת כבר זה נושא מאוד עדין ורגיש וכל עניין לגופו.
 

אסתי בראון

משתמש מקצוען
זו בעיה אמיתית
אבל

אם אנחנו רוצים מטפלים ומטפלות משלנו על אמת
בלי הכפירה בבחירהחופשית
או הכפירה בסמכות הורית(במקרה הטוב בלי לדבר על המרדה בהורים)
או הכפירה ביכולת האדם
או לעיתים גרוע מזה
ואם אנחנו מבינים שהשקפות שאנחנו שומעים כשאנחנו לומדים מקצועמשפעים על הגישה הטיפולית שלנו
ואם אנחנו מאמינים שהרבה מאד מטופל מקבל ממטפל בין השורות
אז אולי כדאי שנסתכל על זה
כמורכבות
ולא כבלתי אפשרי
אולי קבוצות קטנות
אולי צוות יותר מתאים
ואולי דרכים אחרות
כי בינתיים
יש הורים שמפחדים
מכאלה שקיבלו את השקפתםמ באקדמיה
ואו שלא שולחים
או שולחים
לכאלה לא מקצועים
ויש כאלה שדוגלים בזה שאין ברירה
ולפעמים מופתעים מהתוצאות
בלי לזלזל חלילה
באלה שנשמרו ועושים כיום עבודת קודש כפשוטו
חשוב לי להבהיר כמי שלמדה באקדמיה. לא קיבלתי שם השקפה.אלא מידע. איך מורכבת נפש האדם ואיך מטפלים בה. לצורך העניין למדתי רפואה איך מטפלים בנפגע הלם, עכשיו יגיע פצוע שהוא אלרגי לתרופה מסויימת שהיא אמורה לשפר את מצבו, אז אצטרך למצא דרך חלופית .
בהקבלה למדצי תיאוריות שאינן מתאימות למטופל שומר תורה ומצוות. בדיוק כמו שאלמד שלרב העולם יום המנוחה מתבטא במשחק משפחתי ובבילוי בקניון ואצלנו יום המנוחה מעבר לקודש ולנעלות אינו יכול הלכתית,להתבטא בכזו צורה.
כך שאני אישית לא מרגישה שהלימודים היו מוטים לכיוון השקפתי קלוקל, הם כן מתארים נסיבות מסויימות שלא תמיד יכולות להתאים למטופלי ולי באורחות חיים, אך מדובר בתיאוריה ולא בדרך חיים.
לצורך העניין לפי פרויד בשלב מסויים של החיים מותאם כי יווצרו מערכות יחסים. האם זו השקפה קלוקלת? זוהי מציאות חיים עולמית, האם היא מתאימה למי ששומר תורה ומצוות ולומד ומתחנך ואמון על הפרדה מגדרית מטעמי צניעות, לא, האם זה סותר? בעיני לא.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה