סיפור בהמשכים אשליה - סיפור מתח.

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
בשעה טובה, מצאתי לי קצת זמן פנוי לקרוא תגובות (הצעה שלי לכל כותב -- לקרוא שוב ושוב את הביקורות, גם אלו הישנות שלדעתך כבר למדת מהן. כבני אדם, יש לנו טבע לחזור כל פעם לטעויות ישנות שעשינו), ומכיוון שיש לי חוב תגובה - אז הגיע הזמן לפרוע אותו (ובבקשה, אל תשלחו לי הודעות נזעמות בנוסח: ׳אם יש לך זמן תמשיך את הסיפור׳. לא תמיד יש לי את ההשראה המתאימה לשם כך, ובכנות - אם עכשיו אתם ממתינים להמשך, אין לכם מושג מה יגיע בעוד שלושה - ארבעה פרקים. המתח רק גדל עם הזמן, לא ההיפך).
בתור מישהי שהגיחה לכאן וקראה את הפרקים בזה אחר זה,
קודם כל - התרתקתי
שנית - רשמתי לעצמי לעולם לא להתחיל סיפור בהמשכים לפני שאני בודקת שהוא הגיע אל סופו הטוב ...
שלישית - כמה הערות:
אתחיל במחמאות...
העלילה נהדרת, האלמנטים הבלתי הגיוניים והמאיימים שזורים היטב ומעוררים סקרנות ומתח בלתי נשלטים... ניכר שהיה כאן תכנון מקדים מרשים ביותר.
סגנון הכתיבה בעל ניחוח ייחודי , זורם ונעים לקריאה (ואף ממכר...)
אז קודם כל, תודה רבה על המחמאות, אם כי - תכנון מקדים מעולם לא היה הצד החזק שלי. אני נותן לעלילה לזרום, ודמויות עלולות לחוות דברים שמעולם לא דמיינתי בעבר.
מכיוון וכותב העלילה כתב מפורשות שהוא מעוניין ושמח בביקורת, אני אכתוב אותה אף שהיא מעט חריפה:
כמות התיאורים השזורה לאורך כל הפרקים - מחשבות, רגשות וההיסטוריה של הדמויות - לטעמי, מוגזמת לגמרי.
הייתי מתארת את זה ככה* -
סיפור אקשן טוב בנוי מסצנות, שבירידה לרזולציות נמוכות יותר - בנויות מפעולות ותוצאות, כשכל סצנה ופעולה - אמורה לקדם את העלילה הכללית באופן כלשהו, בין אם דרך התרחשות חדשה שמסיטה הכל לכיוון חדש ומעניין, או סצנה מעט שקטה יותר שבסופו של דבר גורמת לשינוי התפיסה של הקורא ביחס למניעים של הדמות, וממילא ביחס לעלילה - ובאופן כללי, כל דבר שנכתב בסיפור צריך בדרך זו או אחרת, להניע את ההתרחשויות ואת מהלך העלילה, קדימה.
כל זה כשמדברים על סוגת האקשן, סוגת הדרמה היא תחום נפרד ובו יש מקום להרהורים, תהליכים נפשיים, ושינויים שעוברים על גיבור העלילה, וזה בסדר, הכל יכול להתרחש לאט יותר - בסוף תהליכים נפשיים הם מודרגים ואיטיים יותר. (כמובן שגם שם העלילה צריכה להתקדם בקצב מסויים אחרת הקוראים ישתעממו וינטשו אבל זה נושא בפני עצמו)
לתחושתי,
הסיפור המדובר - שהוא באופן ברור משוייך לסוגת האקשן,
גולש שוב ושוב לתיאורים של האנשים, המקומות, התרחשויות שהיו יכולות להכתב בקיצור רב הרבה יותר מבלי לפגוע בתוכן, וכן נוטה מבלי להתכוון - לסוגת הדרמה, בתיאורים פנימיים של אלישע החוקר, של מערכות היחסים בינו ובין מפקד המשטרה, הנחקר, התחושות שעוברות עליו וכו',
כשהבעייתיות בכל אלה היא, שהם לא מקדמים את האקשן שבעלילה
טוב, אז ככה:
באופן כללי, לדעתי - הסוגה של העלילה הזו היא לא אקשן. אקשן לדעתי, מתאפיין בהמון מוטיבים של פעולה. מרדפים, קפיצות, צניחות חופשיות, צלילות, ועוד הרבה דברים שיונה ספיר טובה בהם. בסיפור שלי, ההתרחשויות ברוב הזמן (לפחות עד כה) הן איטיות ונעדרות פירוטכניקה, והדברים מתרחשים לרוב בין קירות סגורים ומשמימים.
אם כבר, לדעתי העלילה יכולה להיות מוגדרת כמותחן. מותחן שיש בו קצת מוטיבים של פעולה, קצת דרמה, אבל בעיקר מתח ודי הרבה אימה (עדיין לא... עדיין לא).
בכל אופן, אני מודה שלא למדתי לעומק את הדברים, ואין לי ידע מקצועי בנושאי כתיבה. אני מתנחם בכך שאנשים אוהבים לקרוא את העלילות שלי, למרות חוסר המקצועיות.
לכן, אני מעדיף לדון לגופם של דברים, בלי להפוך את עצמי לטיפש באמצעות שימוש לא נכון במילים חכמות.
הבנתי את הביקורת שהופנתה כלפי תיאור התהליכים הנפשיים של הדמויות. באופן כללי, אני קצת מסכים וקצת לא. קצת מסכים, כי אכלתי לכם את הראש עם עמיקם, עד שאפילו כשהוא מת - לא ראיתי מי שהתאבל עליו מדי. קצת לא - כי לדעתי, אין דרך להביא דמויות אל הקצה בלי לתאר את פיתולי נפשיהם.
באופן כללי ניתן לומר, שאני לא אוהב תיאורים של תהליכים נפשיים ופנימיים, זה מייגע אותי ואני סובל מקריאה של עלילות כאלו. עם זאת, חשוב לי להיות מדויק. וכשאני מביא דמות אל הקצה, ומעמיד אותה מול מצב הזוי, חשוב לי לדייק בתחושות שלה, כדי שדברים יהיו ברורים.
לאורך העלילה ניתן לשים לב, שכמעט בכל פעם בה נמנעתי מלכתוב על המתחולל בנפשן של הדמויות כאשר הן פועלות פעולה שלכאורה מנוגדת לאופיים - הקוראים לא הצליחו להבין את השינוי הפתאומי, והותקפתי על ללא עוול בכפי. כך שגם אם לפעמים יש קצת אריכות שאינה נדרשת - אי אפשר לגמרי להתעלם מהתהליכים הפנימיים ולתת לדמויות לפעול במה שנראה כמו קפריזות לא הגיוניות.
מבחינת התקדמות העלילה, בכל פרק יש התקדמות. משעשע אותי להגן על התקדמות העלילה, כי לדעתי היא בלתי מידתית ביחס לכל עלילה שקראתי, והיא גדלה ומתפתחת ללא הפסקה. במידה מסויימת, אני מסופק מכך, כי בתפיסה שלי - הצלחתי להעביר את כל החומר שרציתי, בזמן שחשבתי שמזמן אנשים יתיאשו ויאמרו שזה יותר מדי עומס מידע.
לדעתי, עריכה וחיתוך אכזרי של החלקים האלה בסיפור, היו מקפיצים אותו בכמה רמות
או בקצרה: מה שלא חייב להיות בסיפור לצורכי קידום העלילה וההבנה - מוטב לו להתקצץ משמעותית...
אני מסכים, ומכיוון שאת הנעשה אין להשיב (לעת עתה) - אני יכול רק ללמוד להבא.
(הוא נהדר גם עכשיו, כן? כל אלה הם הערות לפי דעתי האישית, שאפשר כמובן לחלוק עליהם נחרצות...)
כפי שראית, אני יודע לקבל ביקורת, ואני יודע גם לחלוק על חלק ממנה נחרצות, ואני נהנה מזה ומזה.
לסיכום: תודה רבה מאוד על ביקורת ארוכה ומושקעת, לעולם אל תפסיקו, עד הסוף הטוב (סוף טוב?! נראה לכם?! ככה אתם מכירים אותי? סוף רע ומפחיד, כמובן!)
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
ב"ה

פרק מצויין.
אני חושבת שבתוך סףר, פרק כזה יחליק בקלות.
בקונספט של סיפור בהמשכים, ובמיוחד אינטרנטי,
זה פחות זורם בקלות,
אבל בגלל שהצלחת לבסס אצלינו, הקוראים, את האמינות שלך כסופר להוביל את העלילה בצורה מותחת ומרתקת - אנחנו יכולים לבלוע פרק כזה.
אבל לא כדאי לבדוק את יכולות הבליעה לעיתים קרובות מידי..

עוד משהו.
דווקא הפרק הזה ממש עושה איזשהו סדר בראש לגבי האירועים ומחזיר אותנו ללב העלילה.
אחרי שנפתחו כזה זירות שונות, בבית החולים עם הגברת חזן, עם מר מלכיאלי, עם אלישע החוקר, עם עמיקם, הפרק הזה מגבש את הסיפור ליחידה אחת ואנחנו בעצם חוזרים ומבינים מה לב הסיפור.
אני גם בטוחה שבקריאה רצופה של הסיפור, מתחילתו ועד עכשיו - כל הרצף יהיה הרבה יותר מובן וברור.

אבל כן הייתי מחפשת ליצור בפרק הזה איזושהי התרחשות, או לפחות - לסיים במתח אמיתי. גם בפרקים הכי מייגעים בשיח בין אלישע לעמיקם - כשהסתיים הפרק זה היה בנקודת מתח משמעותית.
אבל הפעם, כשהסתיים הפרק רק חזרתי לפרק הקודם ולמתח מה הסיפור עם עמיקם.

עד כאן דעתי..
תודה על הביקורת.
ניסיתי למצוא איזושהי נקודת מתח, לא הייתה לי כזו.
כמו שיתבהר בהמשך, הפרק הזה והפרק שבא אחריו הם פרקים שתוקעים מקלות בגלגלי הסיפור. עכשיו זה עדיין לא מובן, אבל בפרק הבא זה יהיה ברור הרבה יותר, זה הולך להיות אתגר מאוד לא פשוט בעבורי, ואני מקווה שתאהבו את ההתפתחויות.
מחשש ספוילרים, אני לא רומז כלום, אז נדבר אחרי הפרק הבא.
מקווה שבכל זאת יצרתי איזו ציפייה לפרק הבא. אם לא בפרק עצמו, אז בתגובה הזו.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
30

סכין מטבח.

לאפרים לא היו הרבה ברירות.

״אני מתנצל על הביקורת שהשמעתי בפניכם,״ אמר בקול יבש. ״בוודאי תוכלו להבין כיצד הדברים נראו מן הצד שלי. אני מבין שהתמונה המלאה אינה עומדת מול עיניי, ועם זאת – לא אוכל שלא להתריע על כך שמנקודת המבט שלי, שחרורו של מלכיאלי הוא טעות חמורה. האיש הוא חשוד מרכזי בפשע, ושחרורו מהווה מכה קשה עבורנו, מכה שעלולה לפגום ביכולת שלנו להביא את תיק החקירה לכדי פתרון״.

״עם זאת,״ הוא המשיך במהירות, ״למותר לציין שההוראה תתבצע, בלי קשר לחוות הדעת שלי על אודותיה. מלכיאלי ישוחרר עוד הלילה ממעצר ומעורבותו באירוע לא תיחקר״.

אביגדור חייך חיוך מבשר רעות, חיוך שיש בו מן הניצחון והשמחה לאיד. ״יפה!״ הוא אמר קצרות. ״אבל לטעמי זה עדיין לא מספיק. כפי שנוכחתי לראות לאורך היממה האחרונה, ההתנהלות של משטרת ישראל היא רשלנית, ואינה מתאימה לחקירה חשובה כל-כך. לדעתי, נכון יהיה להעביר את האחריות לגוף בעל יכולות מקצועיות יותר״.

המפכ״ל הסב את פניו בתנועה חדה לעבר אביגדור, וההבעה שעל פניו הוכיחה שהוא הופתע מן הדרישה. ״היו לנו הסכמות!״ הוא אמר בהאשמה.

פניו של אביגדור נותרו קפואות, אפילו צל של התנצלות או חוסר נעימות לא הורגש בהן. ״אני מצטער,״ הוא אמר. ״אבל עניינים של ביטחון המדינה מונחים על הכף״.

המפכ״ל שילב את ידיו במחאה. ״משטרת ישראל היא גוף מקצועי ומוערך, בעל יכולות מובחרות ברמה בינלאומית,״ אמר בנימה ברורה של עלבון. ״כפי שכבר אמר סגן ניצב שוקן, חקירות פליליות הן באחריותה של משטרת ישראל בלבד״.

אביגדור לא התרשם. על פניו נותר אותו חיוך זחוח שאפרים הספיק להכיר ולשנוא. ״אין ספק בכך,״ הוא אמר. ״אבל לדעתי – חוסר היכולת של חוקרי המשטרה להבין את הרקע של התיק, גורם להם לטעויות לא אופייניות, שאני בטוח שאוכל להוכיח ולנמק אם יהיה בכך צורך״.

לרגעים ספורים שררה דממה בחדר. אפרים שאל את עצמו מדוע השיחה לא ממשיכה, עד שהבין באיחור ששלושת הגברים שממולו ממתינים למוצא פיה של היועצת המשפטית.

היועצת נראתה כמי שמתלבטת במשהו. היא חשבה במשך רגעים ארוכים, לאחריהם עלתה על פניה הבעה החלטית. ״הדיון לגיטימי״. פסקה בקצרה.

אביגדור נראה מרוצה, מה שכנראה היה למורת רוחה של היועצת המשפטית. ״הדיון לגיטימי,״ היא חזרה שוב, מבהירה את דבריה, ״אבל אני סבורה שקשה יהיה להתעלם מן הטיעון שהעלה המפכ״ל. אם יורשה לי לומר בכנות, אני מתקשה לראות איזו תועלת תצמח לך, מר אביגדור, מהעימות עם נציגי הגוף המוסמך על פי חוק לחקור את האירוע, בפרט לאחר ההסכמות שכבר גובשו ביניכם בשיחה המקדימה״.

כעת היה זה תורו של המפכ״ל להיות מרוצה. הוא חייך חיוך רחב, נשען אחורנית בנוחות. אביגדור, לעומתו, נראה כמי שמתקשה להבין את המשמעות של המילים הברורות שאמרה היועצת המשפטית. ״אני מודע לקושי המשפטי שקיים כאן,״ אמר, ״ובכל זאת – ישנן מספר שאלות שלדעתנו ראוי שישאלו, וחשוב לנו מאוד לקבל תגובה רשמית מנציגי המשטרה עליהן״.

המפכ״ל נאנח אנחה קלה. ״אתה יודע מה, עדיף כבר שתשים את הדברים על השולחן. מה בדיוק הטענות שלכם נגד התפקוד שלנו?״

בתגובה, הניע אביגדור את כסאו המתגלגל אחורנית, מתרחק מן השולחן. הוא התכופף, צץ לאחר כמה רגעים כשבידו תיק מסמכים מרובע. בתנועה מאומצת הוא הניח את תיק המסמכים על טבלת השולחן, פותח אותו כשעל פניו הבעה דרמטית.

״אמור לי, סגן ניצב שוקן,״ הוא פתח. ״האם לדעתך החקירה של מר מלכיאלי התנהלה באופן מקצועי וראוי?״

אפרים לא אהב את השאלה, והדבר ניכר היטב על פניו. ״בהחלט,״ הוא השיב בקול בטוח, אבל אדם חד עין יכול היה להבחין בצל מוטרד שחלף על פניו.

אביגדור חייך. ״יפה״. הגיב. ״אם כך, תוכל לאשר לנו שלאורך החקירה לא דלף שום פרט מידע משמעותי מתוך החקירה אל גורמים שאינם מוסמכים להיחשף אליה?״

הפעם היה קולו של אפרים יציב יותר. ״בהחלט,״ הוא השיב שוב, והפעם היה לו ביטחון מלא במה שאמר.

החיוך על פניו של אביגדור נעלם פתאום. ״אמור לי, סגן ניצב שוקן,״ הוא פתח שוב בשאלה, ״האם אתה מכיר שוטר בשם יקיר רוזנר?״

אפרים קפא על מקומו.

הצורה בה שאל האיש ממולו את שאלתו, הוכיחה שהוא נחשף לפרטים על אודות האירוע המביך שהתרחש בתחנת המשטרה בבוקר, האירוע בו התקוטט רוזנר עם אלישע בוסקוביץ׳. ברור היה לאפרים שהשאלה נשאלה במטרה להביך אותו ולהציג את חוקרי המשטרה שתחת פיקודו באור שלילי, ולרוע מזלו – לא הייתה לו שום דרך להתחמק מכך.

״אני מכיר,״ הוא נאלץ להודות.

אביגדור הנהן בראשו. ״יפה״. אמר. ״תוכל לספר למי שאינו מכיר את השוטר המדובר באיזה תפקיד הוא משרת ומה הסמכויות שלו?״

אפרים קימט את מצחו. ״השוטר המדובר אינו משרת במחלקה שתחת פיקודי,״ אמר בהתנצלות, ״לכן אני לא מכיר אותו היטב. אבל ממה שידוע לי - הוא מופקד על שמירת תאי המעצר שבתחנת המשטרה, תפקיד שולי למדי״.

אביגדור הרים את עיניו מן הדפים שלפניו, מביט אל תוך עיניו של אפרים. ״לפי הידוע לי,״ הוא אמר בנימה מבשרת רעות, ״השוטר המדובר היה אחראי על אירוע חמור מאוד שהתרחש היום, אירוע שיש בו כדי לזהם את החקירה כולה.

״מסתבר שהשוטר המדובר קיבל פרטים על אודות העצור מלכיאלי, ביניהם פרטים על דמות בשם ביל יוסטון שמר מלכיאלי חשש ממנה מאוד.

״השוטר רוזנר, בצעד חריג וחמור מאוד, התחזה לדמות המדוברת, והציג את עצמו מול העצור מלכיאלי באופן שגרם להטעיית החשוד, עד כדי כך שהחשוד לקה בהתקף חרדה במהלכו הוא תקף מספר שוטרים ונזקק לטיפול פסיכיאטרי. לפי הידוע לי, השוטר רוזנר קיבל מידע ספציפי מאוד על אודות המראה החיצוני של דמות הביעותים ממנה חשש מלכיאלי, והשתמש באביזרים שונים על מנת להידמות לדמות המדוברת״.

למשך רגעים ארוכים שררה דממה בחדר, דממה מאשימה.

אפרים הביט באיש שממולו בעיניים קרועות לרווחה, מנסה לעכל את המידע החדש, מידע שהוא לא הכיר עד כה, מידע ששפך לראשונה אור על אירועי הבוקר. תדהמתו הייתה כה גדולה, עד שהוא אפילו לא ניסה להסוות אותה, כך שברור היה שגם האנשים שממולו מבחינים בה.

היה זה דווקא המפכ״ל ששבר את הדממה. ״האירוע המדובר אכן התרחש?!״ שאל בקול מלא האשמה.

ההיגיון החל לחדור מבעד לתחושות ההלם שאפרים חש, ובאותו רגע – ברור היה לו שהוא חייב להגיב, כל תגובה שהיא, כדי שהאיש שממולו לא יוכל לגרום לנזקים חמורים יותר ממה שכבר גרם.

״אני מכיר את האירוע,״ הוא הודה חלושות, ״אבל אני מפקפק בכך שהוא התרחש כפי שמר אביגדור מציג אותו״.

״תבינו,״ קולו נעשה יציב וגבוה. ״אחרי האירוע המדובר אני עברתי על התיעוד שלו. לא רק אני, אלא גם החוקר הטוב ביותר שלי. שנינו עברנו על התצלומים, והמסקנה של שנינו הייתה שלא הייתה שום התגרות מצידו של רוזנר כלפי מלכיאלי. השוטר רוזנר נהג למופת, והעצור מלכיאלי היכה אותו בלי סיבה ניכרת לעין. הרמיזות של מר אביגדור על כך שהשוטר רוזנר השתמש בתחפושת מאיימת כלשהי כדי להפחיד את מלכיאלי, אינם אלא הזיה פרועה״.

פניו של אביגדור התקשחו. ״סגן ניצב שוקן,״ הוא התרה, ״אני מזהיר אותך, אל תזלזל בדברים שלי ובמקורות המידע שלי. מעולם לא טענתי שרוזנר התחפש לדמות ביעותים, והצורה בה אתה מציג את דבריי היא דמגוגיה זולה. אמרתי, ואני חוזר על כך שנית, שהשוטר רוזנר השתמש באביזרים שונים על מנת להציג דמות שברור לכל שהעצור מלכיאלי היה מאוים ממנה״.

בפעם הראשונה מאז החל אביגדור לשאול את שאלותיו, התערבה היועצת המשפטית בשיחה, וקולה שבקע דרך הרמקולים המותקנים במסך היה גבוה ומהדהד. ״אני לא רואה הבדל בין הניסוח שלך לניסוח של סגן ניצב שוקן. נמק את טענתך בבקשה״.

אביגדור חייך חיוך מאולץ. ״האביזרים עליהם דיברתי,״ אמר בנימה של יודע כל, ״הם לא ממש תחפושת. בסך הכול, השוטר רוזנר השתמש בעדשות מגע״.

״עדשות מגע?״ שאלו אפרים, המפכ״ל והיועצת בו זמנית.

״בדיוק,״ השיב אביגדור. ״לפי המידע שבידי, המאפיין המאיים ביותר באותה דמות ממנה חשש מלכיאלי, הוא העיניים התכולות שלה. השוטר רוזנר הצטייד בעדשות מגע תכולות אטומות, שלמרבה הפלא – גרמו לעיניו של רוזנר להיראות זהות באופן מוחלט לעיניים מהן פחד מלכיאלי.

״בהתחשב בכך שעיניו הטבעיות של רוזנר הן ירוקות, קשה היה לזהות את השינוי בתצלומי החקירה, ולכן – החוקרים שצפו בתיעודים לא ראו שום דבר חריג.

״מר מלכיאלי, לעומת זאת, כבר היה במצב של התמוטטות עצבים, ולכן מראה העיניים מהן חשש יחד עם משפט שלחש רוזנר באזנו, משפט שנאמר לו קודם לכן על ידי דמות הביעותים ממנה הוא חשש – גרמו לו לאבד את שיקול הדעת שלו ולחשוב בטעות שהאיש שלפניו הוא האיש שהופיע בסיוטים שלו״.

המפכ״ל תפס את ראשו בין ידיו, תנועה ששידרה את תחושותיו וגרמה לאפרים להזדהות עמו. ״אני לא מבין,״ הוא אמר בבלבול, ״מאיפה אתה יודע את כל זה?״

אביגדור חייך, מתעלם מהשאלה. ״לדעתי,״ הוא אמר, ״השאלה הנכונה כאן היא, מיהו אותו רוזנר ומי שלח אותו לעשות צעד כזה – שאמנם הסתיים בהצלחה יתירה, אבל יכול היה לנחול כישלון חרוץ״.

״ובכן,״ המשיך אביגדור. ״אתם לא צריכים לפתוח חקירה מייגעת בשביל זה. עשינו בעבורכם את העבודה. מסתבר, שהשוטר רוזנר מעולם לא היה נאמן למשטרת ישראל. מאז ומתמיד, נאמנותו הייתה שמורה לגורם עברייני מוכר, הלא הוא נמרוד גואטה החביב על משטרת ישראל.

״נמרוד גואטה הוא שדרש מרוזנר להתגייס למשטרה, הוא שכיוון אותו כל הדרך, עד לרגע בו הוצב רוזנר בעמדה המתאימה – זו שלמרבה הפלא היה גואטה צריך.

״כמובן, שנמרוד גואטה אינו נביא צופה עתיד, והוא לא תכנן מראש את השירות הספציפי הזה שיעשה עבורו רוזנר. ההשערה שלי היא, שגואטה חשש מהרגע בו הוא או אחד ממקורביו ייעצר במרתף הידוע לשמצה של תחנת באר שבע, דבר הגיוני מאוד בהתחשב בכך שמרבית הפעילות של גואטה היא באזור הנגב, ובמחשבה לעתיד – הכין לו גואטה איש משלו, איש שיוכל להבריח עבורו מכשירי טלפון, סיגריות, ממתקים או כל דבר אחר שיעלה על דעתו.

״מה שמדהים זה, שאף אחד מעולם לא קלט את הקשר בין רוזנר לבין המפעיל שלו. רוזנר התגייס בקלות רבה למשטרת ישראל, עבר את כל המבחנים והמבדקים, וקיבל את כל מה שרצה פחות או יותר – לרבות התפקיד הנחשק עבורו במתחם המעצרים.

״השאלה הגדולה ביותר שצריך לשאול, ואני מעריך שסגן ניצב שוקן הוא לא זה שיוכל להשיב את התשובה עליה, היא למה החליט גואטה – אחרי כל ההשקעה והתמיכה הנסתרת ברוזנר, לשרוף באופן בוטה כל כך את אחד ממשרתיו החשובים, כאשר התמורה לכך היא הפחדה מפוקפקת של עציר באמצעים פרימיטיביים ובאופן שעשוי היה להיכשל בדיוק כמו שהוא היה עשוי להצליח...״

אביגדור לא המשיך. רגעים ארוכים חלפו, לאחריהם התעניינה היועצת המשפטית: ״יש לך השערה?״

אביגדור חייך. ״עדיין לא,״ אמר. ״כפי שאת בוודאי יודעת, סמכויות החקירה נתונות כרגע בידי חוקרי משטרת ישראל״.

אם ציפה אביגדור שהיועצת המשפטית תבין את הרמז, הרי שהוא התבדה. ״וטוב שכך!״ היא אמרה נחרצות. ״משטרת ישראל היא עדיין הכתובת לחקירות פליליות, על אף השגיאות החמורות שאתה מציין. אני תוהה אם אתה מבין את הקיצוניות שבבקשה שלך להעביר חקירה פלילית אל גוף שאינו עוסק בחקירות מעין אלו״.

אביגדור נאנח. ״גבירתי היועצת המשפטית,״ הוא אמר בנימה בלתי מוסתרת של חנופה. ״האמיני לי, אני מבין היטב את ההשלכות, ובוודאי שלא הייתי דורש את העברת החקירה בגלל התנהגות רשלנית שולית כל-כך. הבעיה שלי היא, שכמו שאת בוודאי יודעת – החקירה שלנו נוגעת בפרטים רבים שקשורים במידה כזו או אחרת לחקירה המתנהלת כרגע במשטרה.

״תארי לך, גבירתי היועצת המשפטית, שחלילה – כאשר תעמיק המשטרה את חקירתה וזו תפגוש את הנקודות הרגישות שעומדות במרכז החקירה שלנו, ייגשו חוקרי המשטרה אל הנתונים הרגישים והעדינים הללו באופן הרשלני וחסר העידון שמעט ממנו הצגתי לפנייך כרגע. הלא ברור לכולנו שהתוצאה תהיה אסון מוחלט, אסון לנו – אסון לחקירה שהושקעו בה שלוש שנים וסכומי עתק, ויותר מכל – אסון עבור ביטחון מדינת ישראל״.

מילותיו של אביגדור הצליחו כנראה להזיז משהו בעמדתה הנחרצת של היועצת המשפטית, שכן היא התלבטה במשך רגעים ארוכים עד שהכריעה. ״אני מבינה את החשש שלך,״ אמרה. ״בנסיבות המיוחדות הקיימות כאן הוא אכן מוצדק, אולם כפי שאתה בוודאי יודע – מארג האיזונים המרכיבים את שלטון החוק הוא עדין מדי בכדי לטלטל אותו באופן קיצוני כל – כך.

״הגוף שאותו אתה מייצג, לצערי אינו בשל לנהל חקירה פלילית על פי ההליכים המקובלים. נושא זכויות האדם, שמהווה אבן יסוד במשפט הפלילי, לצערי אינו נלקח על ידיכם ברצינות הראויה, והכלים שהחוק מאפשר לכם – הם דרסטיים וקיצוניים עבור חקירה פלילית שמעורבים בה אזרחים פשוטים.

״בהתחשב במכלול השיקולים הקיימים כאן, אני נאלצת לדחות את בקשתך. עם זאת, כדי למנוע התנגשות בין החקירות, אני מאשרת להקים צוות מיוחד שתפקידו יהיה לסווג את המידע הרגיש בו אתם עוסקים, באופן שלחוקרי משטרת ישראל לא תהיה גישה אליו. הצוות יהיה מקצועי ומהימן, והדרגים השותפים בו יהיו הבכירים ביותר, על פי פירוט שישלח לראש הגוף אותו אתה מייצג. בנוסף, הבקשה השנייה שאמורה הייתה להיות נידונה כאן – תאושר מיידית״.

על פניו של אביגדור נח חיוך נקמני, שגרם לאפרים לשאול מיד: ״הבקשה השנייה?״

המפכ״ל נאנח. ״אכן,״ אמר בנימה של השלמה. ״אנחנו מדברים על החוקר שלך, פקד בוסקוביץ׳.״

אפרים הריח סערה מתקרבת. ״כן, מה אתו?״ שאל בנימה מגוננת.

הפעם, היה זה הגבר השני שהשיב. ״אני יודע שאתם חברים,״ הוא אמר בנימה שכנראה אמורה הייתה להביע אמפתיה. ״אבל הוא עושה הרבה צרות״.

אפרים רכן קדימה. ״איזה צרות?״ הוא שאל בקול לוחמני. ״הוא החוקר הכי טוב שלי!״

אביגדור שילב את ידיו. ״הוא מתנהל כמו פיל בחנות חרסינה,״ אמר. ״הוא מסרב לגשת לחקירה מתוך כבוד, מתוך עדינות. הוא מתנפל על מה שהוא לא מבין, והוא בינתיים עשה הרבה נזקים שעדיף שלא תדע״.

אפרים חש תסיסה פנימית. ״הוא עושה את העבודה שלו!״ אמר בכעס. ״הוא מטלטל את המערכת, כי הוא הכי טוב בזה. אתם מפחדים ממנו, כי את מה שעשיתם בשנתיים – הוא יעשה בשבוע!״

אביגדור עטה על פניו ארשת זעופה. ״אתה מערב אמוציות, סגן ניצב שוקן. אתה חושב שאנחנו מתחרים איתך, אבל אף אחד מאתנו לא. תפסיק עם הגישה הזו, תקבל את זה שיש לנו יותר רקע. החוקר שלך לא מביא תועלת. הוא חביב, אבל הוא משתולל. אנחנו מוכרחים לעצור אותו״.

אפרים סובב את כסאו, מפנה את ערפו לשלושת הגברים, מביט ישירות אל המסך – אל הדמות שברור היה לו שהיא מקבלת ההחלטות. ״גבירתי היועצת,״ הוא אמר, ״את לא מכירה את האיש, הוא אחד החוקרים הטובים במשטרה, הוא האיש שעושה את ההבדל״.

היועצת נראתה זעופה, כאילו הפנייה הישירה לא הייתה לרוחה. ״אני אנמק, למרות שאין עליי חובה כזו,״ אמרה בנימה יבשה. ״לצערי, פקד בוסקוביץ׳ נמצא בסיכון. הוא העמיק אל מחוזות מסוכנים, מבלי שתהיה לו מעטפת הגנה ראויה״.

אפרים התרומם ממקומו בכעס. ״אז תספקו לו את המערכת!״ דרש. ״במקום לנסות להזיז אותו מהדרך, תתנו לו לפתור את זה!״

היועצת הנידה את ראשה לשלילה. ״מסוכן מדי״. אמרה. ״האחריות כבדה, והעניינים העומדים על הפרק חשובים מדי. המפכ״ל כבר קיבל החלטה, פקד בוסקוביץ׳ ישוחרר מיידית משירות״.

פיו של אפרים נפער בתדהמה. ״סליחה?!״ הוא קרקר.

״חופשה בתשלום מלא״. הבהירה היועצת המשפטית. ״עד להודעה חדשה. למען ביטחונו האישי ולמען ביטחון המדינה״.

אפרים הסתובב אל שלושת הגברים. ״שניכם, אתם אפסים!״ הטיח בלובשי החליפות, מצביע על שניהם ונזהר שלא להפנות אצבע אל המפכ״ל. ״אתם כלומניקים מהלכים. בוסקוביץ׳ שווה אלף כמוכם״.

פניו של המפכ״ל האדימו, גם האיש שמשמאלו נראה כסובל מאי נוחות. רק אביגדור נותר עם אותו מבט קפוא. ״חבל שאתה מתעקש,״ הוא אמר. ״אלו החיים של חבר שלך. הוא לא יצליח, המשטרה לא יכולה להתמודד עם זה. מול צי של טנקים, אי אפשר להתמודד עם סכין מטבח״.

אפרים גיחך גיחוך זועם. ״טיפש שכמוך,״ אמר. ״אתה לא מכיר את בוסקוביץ׳. הוא יילחם מול צי טנקים גם כשיש לו ביד עיפרון...״

בעיניו של אביגדור היה משהו חומל. ״בדיוק בגלל זה, שוקן, בדיוק בגלל זה הוא לא יכול להמשיך...״

למשך רגעים ארוכים הביטו השניים זה בעיניו של זה, ואז נשמע קולה של היועצת המשפטית:

״הפגישה תמה,״ היא אמרה לקונית. ״תודה על זמנכם״.

ומרגע שכבה המסך ידע אפרים שההחלטה לא תשתנה.

והיא כאבה לו, כמעט כמו שהיא עתידה לכאוב לאלישע.

ועל אף שבבוקר אותו היום היה זה אפרים עצמו שכמעט ושיגר את אלישע לחופשה, מבחינתו של אפרים היה ההבדל ברור.

בניגוד אליו, ובניגוד להצהרות שהצהירו, הנוכחים בפגישה, לא דרשו את טובתו של אלישע.

הם פחדו ממנו. פחדו מההצלחות שלו. פחדו שהוא יחשוף את האמת, יגלה אותה לעין כל.​

וחוסר הצדק שבהחלטה היה כל-כך מעיק, עד שלרגעים ספורים שכח אפרים את הנושאים האחרים שנידונו בפגישה, נושאים הרי גורל שאישרו את שהבין כבר משעות הבוקר, כאשר קיבל את הסקירה הראשונית מעמיקם.
החקירה המתנהלת כעת, אינה דומה לשום חקירה שהתנהלה תחת פיקודו בשלושים שנות השירות שלו כקצין חקירות.
דברים נסתרים מתחבאים בפרשה העלומה הזו. דברים מסתוריים, מפחידים. דברים שהמערכת כולה חרדה מפניהם, מפני הרגע בו יתגלו, מפני הרגע בו יחשוף אותם אי מי.
 
נערך לאחרונה ב:

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
30

סכין מטבח.

לאפרים לא היו הרבה ברירות.

״אני מתנצל על הביקורת שהשמעתי בפניכם,״ אמר בקול יבש. ״בוודאי תוכלו להבין כיצד הדברים נראו מן הצד שלי. אני מבין שהתמונה המלאה אינה עומדת מול עיניי, ועם זאת – לא אוכל שלא להתריע על כך שמנקודת המבט שלי, שחרורו של מלכיאלי הוא טעות חמורה. האיש הוא חשוד מרכזי בפשע, ושחרורו מהווה מכה קשה עבורנו, מכה שעלולה לפגום ביכולת שלנו להביא את תיק החקירה לכדי פתרון״.

״עם זאת,״ הוא המשיך במהירות, ״למותר לציין שההוראה תתבצע, בלי קשר לחוות הדעת שלי על אודותיה. מלכיאלי ישוחרר עוד הלילה ממעצר ומעורבותו באירוע לא תיחקר״.

אביגדור חייך חיוך מבשר רעות, חיוך שיש בו מן הניצחון והשמחה לאיד. ״יפה!״ הוא אמר קצרות. ״אבל לטעמי זה עדיין לא מספיק. כפי שנוכחתי לראות לאורך היממה האחרונה, ההתנהלות של משטרת ישראל היא רשלנית, ואינה מתאימה לחקירה חשובה כל-כך. לדעתי, נכון יהיה להעביר את האחריות לגוף בעל יכולות מקצועיות יותר״.

המפכ״ל הסב את פניו בתנועה חדה לעבר אביגדור, וההבעה שעל פניו הוכיחה שהוא הופתע מן הדרישה. ״היו לנו הסכמות!״ הוא אמר בהאשמה.

פניו של אביגדור נותרו קפואות, אפילו צל של התנצלות או חוסר נעימות לא הורגש בהן. ״אני מצטער,״ הוא אמר. ״אבל עניינים של ביטחון המדינה מונחים על הכף״.

המפכ״ל שילב את ידיו במחאה. ״משטרת ישראל היא גוף מקצועי ומוערך, בעל יכולות מובחרות ברמה בינלאומית,״ אמר בנימה ברורה של עלבון. ״כפי שכבר אמר סגן ניצב שוקן, חקירות פליליות הן באחריותה של משטרת ישראל בלבד״.

אביגדור לא התרשם. על פניו נותר אותו חיוך זחוח שאפרים הספיק להכיר ולשנוא. ״אין ספק בכך,״ הוא אמר. ״אבל לדעתי – חוסר היכולת של חוקרי המשטרה להבין את הרקע של התיק, גורם להם לטעויות לא אופייניות, שאני בטוח שאוכל להוכיח ולנמק אם יהיה בכך צורך״.

לרגעים ספורים שררה דממה בחדר. אפרים שאל את עצמו מדוע השיחה לא ממשיכה, עד שהבין באיחור ששלושת הגברים שממולו ממתינים למוצא פיה של היועצת המשפטית.

היועצת נראתה כמי שמתלבטת במשהו. היא חשבה במשך רגעים ארוכים, לאחריהם עלתה על פניה הבעה החלטית. ״הדיון לגיטימי״. פסקה בקצרה.

אביגדור נראה מרוצה, מה שכנראה היה למורת רוחה של היועצת המשפטית. ״הדיון לגיטימי,״ היא חזרה שוב, מבהירה את דבריה, ״אבל אני סבורה שקשה יהיה להתעלם מן הטיעון שהעלה המפכ״ל. אם יורשה לי לומר בכנות, אני מתקשה לראות איזו תועלת תצמח לך, מר אביגדור, מהעימות עם נציגי הגוף המוסמך על פי חוק לחקור את האירוע, בפרט לאחר ההסכמות שכבר גובשו ביניכם בשיחה המקדימה״.

כעת היה זה תורו של המפכ״ל להיות מרוצה. הוא חייך חיוך רחב, נשען אחורנית בנוחות. אביגדור, לעומתו, נראה כמי שמתקשה להבין את המשמעות של המילים הברורות שאמרה היועצת המשפטית. ״אני מודע לקושי המשפטי שקיים כאן,״ אמר, ״ובכל זאת – ישנן מספר שאלות שלדעתנו ראוי שישאלו, וחשוב לנו מאוד לקבל תגובה רשמית מנציגי המשטרה עליהן״.

המפכ״ל נאנח אנחה קלה. ״אתה יודע מה, עדיף כבר שתשים את הדברים על השולחן. מה בדיוק הטענות שלכם נגד התפקוד שלנו?״

בתגובה, הניע אביגדור את כסאו המתגלגל אחורנית, מתרחק מן השולחן. הוא התכופף, צץ לאחר כמה רגעים כשבידו תיק מסמכים מרובע. בתנועה מאומצת הוא הניח את תיק המסמכים על טבלת השולחן, פותח אותו כשעל פניו הבעה דרמטית.

״אמור לי, סגן ניצב שוקן,״ הוא פתח. ״האם לדעתך החקירה של מר מלכיאלי התנהלה באופן מקצועי וראוי?״

אפרים לא אהב את השאלה, והדבר ניכר היטב על פניו. ״בהחלט,״ הוא השיב בקול בטוח, אבל אדם חד עין יכול היה להבחין בצל מוטרד שחלף על פניו.

אביגדור חייך. ״יפה״. הגיב. ״אם כך, תוכל לאשר לנו שלאורך החקירה לא דלף שום פרט מידע משמעותי מתוך החקירה אל גורמים שאינם מוסמכים להיחשף אליה?״

הפעם היה קולו של אפרים יציב יותר. ״בהחלט,״ הוא השיב שוב, והפעם היה לו ביטחון מלא במה שאמר.

החיוך על פניו של אביגדור נעלם פתאום. ״אמור לי, סגן ניצב שוקן,״ הוא פתח שוב בשאלה, ״האם אתה מכיר שוטר בשם יקיר רוזנר?״

אפרים קפא על מקומו.

הצורה בה שאל האיש ממולו את שאלתו, הוכיחה שהוא נחשף לפרטים על אודות האירוע המביך שהתרחש בתחנת המשטרה בבוקר, האירוע בו התקוטט רוזנר עם אלישע בוסקוביץ׳. ברור היה לאפרים שהשאלה נשאלה במטרה להביך אותו ולהציג את חוקרי המשטרה שתחת פיקודו באור שלילי, ולרוע מזלו – לא הייתה לו שום דרך להתחמק מכך.

״אני מכיר,״ הוא נאלץ להודות.

אביגדור הנהן בראשו. ״יפה״. אמר. ״תוכל לספר למי שאינו מכיר את השוטר המדובר באיזה תפקיד הוא משרת ומה הסמכויות שלו?״

אפרים קימט את מצחו. ״השוטר המדובר אינו משרת במחלקה שתחת פיקודי,״ אמר בהתנצלות, ״לכן אני לא מכיר אותו היטב. אבל ממה שידוע לי - הוא מופקד על שמירת תאי המעצר שבתחנת המשטרה, תפקיד שולי למדי״.

אביגדור הרים את עיניו מן הדפים שלפניו, מביט אל תוך עיניו של אפרים. ״לפי הידוע לי,״ הוא אמר בנימה מבשרת רעות, ״השוטר המדובר היה אחראי על אירוע חמור מאוד שהתרחש היום, אירוע שיש בו כדי לזהם את החקירה כולה.

״מסתבר שהשוטר המדובר קיבל פרטים על אודות העצור מלכיאלי, ביניהם פרטים על דמות בשם ביל יוסטון שמר מלכיאלי חשש ממנה מאוד.

״השוטר רוזנר, בצעד חריג וחמור מאוד, התחזה לדמות המדוברת, והציג את עצמו מול העצור מלכיאלי באופן שגרם להטעיית החשוד, עד כדי כך שהחשוד לקה בהתקף חרדה במהלכו הוא תקף מספר שוטרים ונזקק לטיפול פסיכיאטרי. לפי הידוע לי, השוטר רוזנר קיבל מידע ספציפי מאוד על אודות המראה החיצוני של דמות הביעותים ממנה חשש מלכיאלי, והשתמש באביזרים שונים על מנת להידמות לדמות המדוברת״.

למשך רגעים ארוכים שררה דממה בחדר, דממה מאשימה.

אפרים הביט באיש שממולו בעיניים קרועות לרווחה, מנסה לעכל את המידע החדש, מידע שהוא לא הכיר עד כה, מידע ששפך לראשונה אור על אירועי הבוקר. תדהמתו הייתה כה גדולה, עד שהוא אפילו לא ניסה להסוות אותה, כך שברור היה שגם האנשים שממולו מבחינים בה.

היה זה דווקא המפכ״ל ששבר את הדממה. ״האירוע המדובר אכן התרחש?!״ שאל בקול מלא האשמה.

ההיגיון החל לחדור מבעד לתחושות ההלם שאפרים חש, ובאותו רגע – ברור היה לו שהוא חייב להגיב, כל תגובה שהיא, כדי שהאיש שממולו לא יוכל לגרום לנזקים חמורים יותר ממה שכבר גרם.

״אני מכיר את האירוע,״ הוא הודה חלושות, ״אבל אני מפקפק בכך שהוא התרחש כפי שמר אביגדור מציג אותו״.

״תבינו,״ קולו נעשה יציב וגבוה. ״אחרי האירוע המדובר אני עברתי על התיעוד שלו. לא רק אני, אלא גם החוקר הטוב ביותר שלי. שנינו עברנו על התצלומים, והמסקנה של שנינו הייתה שלא הייתה שום התגרות מצידו של רוזנר כלפי מלכיאלי. השוטר רוזנר נהג למופת, והעצור מלכיאלי היכה אותו בלי סיבה ניכרת לעין. הרמיזות של מר אביגדור על כך שהשוטר רוזנר השתמש בתחפושת מאיימת כלשהי כדי להפחיד את מלכיאלי, אינם אלא הזיה פרועה״.

פניו של אביגדור התקשחו. ״סגן ניצב שוקן,״ הוא התרה, ״אני מזהיר אותך, אל תזלזל בדברים שלי ובמקורות המידע שלי. מעולם לא טענתי שרוזנר התחפש לדמות ביעותים, והצורה בה אתה מציג את דבריי היא דמגוגיה זולה. אמרתי, ואני חוזר על כך שנית, שהשוטר רוזנר השתמש באביזרים שונים על מנת להציג דמות שברור לכל שהעצור מלכיאלי היה מאוים ממנה״.

בפעם הראשונה מאז החל אביגדור לשאול את שאלותיו, התערבה היועצת המשפטית בשיחה, וקולה שבקע דרך הרמקולים המותקנים במסך היה גבוה ומהדהד. ״אני לא רואה הבדל בין הניסוח שלך לניסוח של סגן ניצב שוקן. נמק את טענתך בבקשה״.

אביגדור חייך חיוך מאולץ. ״האביזרים עליהם דיברתי,״ אמר בנימה של יודע כל, ״הם לא ממש תחפושת. בסך הכול, השוטר רוזנר השתמש בעדשות מגע״.

״עדשות מגע?״ שאלו אפרים, המפכ״ל והיועצת בו זמנית.

״בדיוק,״ השיב אביגדור. ״לפי המידע שבידי, המאפיין המאיים ביותר באותה דמות ממנה חשש מלכיאלי, הוא העיניים התכולות שלה. השוטר רוזנר הצטייד בעדשות מגע תכולות אטומות, שלמרבה הפלא – גרמו לעיניו של רוזנר להיראות זהות באופן מוחלט לעיניים מהן פחד מלכיאלי.

״בהתחשב בכך שעיניו הטבעיות של רוזנר הן ירוקות, קשה היה לזהות את השינוי בתצלומי החקירה, ולכן – החוקרים שצפו בתיעודים לא ראו שום דבר חריג.

״מר מלכיאלי, לעומת זאת, כבר היה במצב של התמוטטות עצבים, ולכן מראה העיניים מהן חשש יחד עם משפט שלחש רוזנר באזנו, משפט שנאמר לו קודם לכן על ידי דמות הביעותים ממנה הוא חשש – גרמו לו לאבד את שיקול הדעת שלו ולחשוב בטעות שהאיש שלפניו הוא האיש שהופיע בסיוטים שלו״.

המפכ״ל תפס את ראשו בין ידיו, תנועה ששידרה את תחושותיו וגרמה לאפרים להזדהות עמו. ״אני לא מבין,״ הוא אמר בבלבול, ״מאיפה אתה יודע את כל זה?״

אביגדור חייך, מתעלם מהשאלה. ״לדעתי,״ הוא אמר, ״השאלה הנכונה כאן היא, מיהו אותו רוזנר ומי שלח אותו לעשות צעד כזה – שאמנם הסתיים בהצלחה יתירה, אבל יכול היה לנחול כישלון חרוץ״.

״ובכן,״ המשיך אביגדור. ״אתם לא צריכים לפתוח חקירה מייגעת בשביל זה. עשינו בעבורכם את העבודה. מסתבר, שהשוטר רוזנר מעולם לא היה נאמן למשטרת ישראל. מאז ומתמיד, נאמנותו הייתה שמורה לגורם עברייני מוכר, הלא הוא נמרוד גואטה החביב על משטרת ישראל.

״נמרוד גואטה הוא שדרש מרוזנר להתגייס למשטרה, הוא שכיוון אותו כל הדרך, עד לרגע בו הוצב רוזנר בעמדה המתאימה – זו שלמרבה הפלא היה גואטה צריך.

״כמובן, שנמרוד גואטה אינו נביא צופה עתיד, והוא לא תכנן מראש את השירות הספציפי הזה שיעשה עבורו רוזנר. ההשערה שלי היא, שגואטה חשש מהרגע בו הוא או אחד ממקורביו ייעצר במרתף הידוע לשמצה של תחנת באר שבע, דבר הגיוני מאוד בהתחשב בכך שמרבית הפעילות של גואטה היא באזור הנגב, ובמחשבה לעתיד – הכין לו גואטה איש משלו, איש שיוכל להבריח עבורו מכשירי טלפון, סיגריות, ממתקים או כל דבר אחר שיעלה על דעתו.

״מה שמדהים זה, שאף אחד מעולם לא קלט את הקשר בין רוזנר לבין המפעיל שלו. רוזנר התגייס בקלות רבה למשטרת ישראל, עבר את כל המבחנים והמבדקים, וקיבל את כל מה שרצה פחות או יותר – לרבות התפקיד הנחשק עבורו במתחם המעצרים.

״השאלה הגדולה ביותר שצריך לשאול, ואני מעריך שסגן ניצב שוקן הוא לא זה שיוכל להשיב את התשובה עליה, היא למה החליט גואטה – אחרי כל ההשקעה והתמיכה הנסתרת ברוזנר, לשרוף באופן בוטה כל כך את אחד ממשרתיו החשובים, כאשר התמורה לכך היא הפחדה מפוקפקת של עציר באמצעים פרימיטיביים ובאופן שעשוי היה להיכשל בדיוק כמו שהוא היה עשוי להצליח...״

אביגדור לא המשיך. רגעים ארוכים חלפו, לאחריהם התעניינה היועצת המשפטית: ״יש לך השערה?״

אביגדור חייך. ״עדיין לא,״ אמר. ״כפי שאת בוודאי יודעת, סמכויות החקירה נתונות כרגע בידי חוקרי משטרת ישראל״.

אם ציפה אביגדור שהיועצת המשפטית תבין את הרמז, הרי שהוא התבדה. ״וטוב שכך!״ היא אמרה נחרצות. ״משטרת ישראל היא עדיין הכתובת לחקירות פליליות, על אף השגיאות החמורות שאתה מציין. אני תוהה אם אתה מבין את הקיצוניות שבבקשה שלך להעביר חקירה פלילית אל גוף שאינו עוסק בחקירות מעין אלו״.

אביגדור נאנח. ״גבירתי היועצת המשפטית,״ הוא אמר בנימה בלתי מוסתרת של חנופה. ״האמיני לי, אני מבין היטב את ההשלכות, ובוודאי שלא הייתי דורש את העברת החקירה בגלל התנהגות רשלנית שולית כל-כך. הבעיה שלי היא, שכמו שאת בוודאי יודעת – החקירה שלנו נוגעת בפרטים רבים שקשורים במידה כזו או אחרת לחקירה המתנהלת כרגע במשטרה.

״תארי לך, גבירתי היועצת המשפטית, שחלילה – כאשר תעמיק המשטרה את חקירתה וזו תפגוש את הנקודות הרגישות שעומדות במרכז החקירה שלנו, ייגשו חוקרי המשטרה אל הנתונים הרגישים והעדינים הללו באופן הרשלני וחסר העידון שמעט ממנו הצגתי לפנייך כרגע. הלא ברור לכולנו שהתוצאה תהיה אסון מוחלט, אסון לנו – אסון לחקירה שהושקעו בה שלוש שנים וסכומי עתק, ויותר מכל – אסון עבור ביטחון מדינת ישראל״.

מילותיו של אביגדור הצליחו כנראה להזיז משהו בעמדתה הנחרצת של היועצת המשפטית, שכן היא התלבטה במשך רגעים ארוכים עד שהכריעה. ״אני מבינה את החשש שלך,״ אמרה. ״בנסיבות המיוחדות הקיימות כאן הוא אכן מוצדק, אולם כפי שאתה בוודאי יודע – מארג האיזונים המרכיבים את שלטון החוק הוא עדין מדי בכדי לטלטל אותו באופן קיצוני כל – כך.

״הגוף שאותו אתה מייצג, לצערי אינו בשל לנהל חקירה פלילית על פי ההליכים המקובלים. נושא זכויות האדם, שמהווה אבן יסוד במשפט הפלילי, לצערי אינו נלקח על ידיכם ברצינות הראויה, והכלים שהחוק מאפשר לכם – הם דרסטיים וקיצוניים עבור חקירה פלילית שמעורבים בה אזרחים פשוטים.

״בהתחשב במכלול השיקולים הקיימים כאן, אני נאלצת לדחות את בקשתך. עם זאת, כדי למנוע התנגשות בין החקירות, אני מאשרת להקים צוות מיוחד שתפקידו יהיה לסווג את המידע הרגיש בו אתם עוסקים, באופן שלחוקרי משטרת ישראל לא תהיה גישה אליו. הצוות יהיה מקצועי ומהימן, והדרגים השותפים בו יהיו הבכירים ביותר, על פי פירוט שישלח לראש הגוף אותו אתה מייצג. בנוסף, הבקשה השנייה שאמורה הייתה להיות נידונה כאן – תאושר מיידית״.

על פניו של אביגדור נח חיוך נקמני, שגרם לאפרים לשאול מיד: ״הבקשה השנייה?״

המפכ״ל נאנח. ״אכן,״ אמר בנימה של השלמה. ״אנחנו מדברים על החוקר שלך, פקד בוסקוביץ׳.״

אפרים הריח סערה מתקרבת. ״כן, מה אתו?״ שאל בנימה מגוננת.

הפעם, היה זה הגבר השני שהשיב. ״אני יודע שאתם חברים,״ הוא אמר בנימה שכנראה אמורה הייתה להביע אמפתיה. ״אבל הוא עושה הרבה צרות״.

אפרים רכן קדימה. ״איזה צרות?״ הוא שאל בקול לוחמני. ״הוא החוקר הכי טוב שלי!״

אביגדור שילב את ידיו. ״הוא מתנהל כמו פיל בחנות חרסינה,״ אמר. ״הוא מסרב לגשת לחקירה מתוך כבוד, מתוך עדינות. הוא מתנפל על מה שהוא לא מבין, והוא בינתיים עשה הרבה נזקים שעדיף שלא תדע״.

אפרים חש תסיסה פנימית. ״הוא עושה את העבודה שלו!״ אמר בכעס. ״הוא מטלטל את המערכת, כי הוא הכי טוב בזה. אתם מפחדים ממנו, כי את מה שעשיתם בשנתיים – הוא יעשה בשבוע!״

אביגדור עטה על פניו ארשת זעופה. ״אתה מערב אמוציות, סגן ניצב שוקן. אתה חושב שאנחנו מתחרים איתך, אבל אף אחד מאתנו לא. תפסיק עם הגישה הזו, תקבל את זה שיש לנו יותר רקע. החוקר שלך לא מביא תועלת. הוא חביב, אבל הוא משתולל. אנחנו מוכרחים לעצור אותו״.

אפרים סובב את כסאו, מפנה את ערפו לשלושת הגברים, מביט ישירות אל המסך – אל הדמות שברור היה לו שהיא מקבלת ההחלטות. ״גבירתי היועצת,״ הוא אמר, ״את לא מכירה את האיש, הוא אחד החוקרים הטובים במשטרה, הוא האיש שעושה את ההבדל״.

היועצת נראתה זעופה, כאילו הפנייה הישירה לא הייתה לרוחה. ״אני אנמק, למרות שאין עליי חובה כזו,״ אמרה בנימה יבשה. ״לצערי, פקד בוסקוביץ׳ נמצא בסיכון. הוא העמיק אל מחוזות מסוכנים, מבלי שתהיה לו מעטפת הגנה ראויה״.

אפרים התרומם ממקומו בכעס. ״אז תספקו לו את המערכת!״ דרש. ״במקום לנסות להזיז אותו מהדרך, תתנו לו לפתור את זה!״

היועצת הנידה את ראשה לשלילה. ״מסוכן מדי״. אמרה. ״האחריות כבדה, והעניינים העומדים על הפרק חשובים מדי. המפכ״ל כבר קיבל החלטה, פקד בוסקוביץ׳ ישוחרר מיידית משירות״.

פיו של אפרים נפער בתדהמה. ״סליחה?!״ הוא קרקר.

״חופשה בתשלום מלא״. הבהירה היועצת המשפטית. ״עד להודעה חדשה. למען ביטחונו האישי ולמען ביטחון המדינה״.

אפרים הסתובב אל שלושת הגברים. ״שניכם, אתם אפסים!״ הטיח בלובשי החליפות, מצביע על שניהם ונזהר שלא להפנות אצבע אל המפכ״ל. ״אתם כלומניקים מהלכים. בוסקוביץ׳ שווה אלף כמוכם״.

פניו של המפכ״ל האדימו, גם האיש שמשמאלו נראה כסובל מאי נוחות. רק אביגדור נותר עם אותו מבט קפוא. ״חבל שאתה מתעקש,״ הוא אמר. ״אלו החיים של חבר שלך. הוא לא יצליח, המשטרה לא יכולה להתמודד עם זה. מול צי של טנקים, אי אפשר להתמודד עם סכין מטבח״.

אפרים גיחך גיחוך זועם. ״טיפש שכמוך,״ אמר. ״אתה לא מכיר את בוסקוביץ׳. הוא יילחם מול צי טנקים גם כשיש לו ביד עיפרון...״

בעיניו של אביגדור היה משהו חומל. ״בדיוק בגלל זה, שוקן, בדיוק בגלל זה הוא לא יכול להמשיך...״

למשך רגעים ארוכים הביטו השניים זה בעיניו של זה, ואז נשמע קולה של היועצת המשפטית:

״הפגישה תמה,״ היא אמרה לקונית. ״תודה על זמנכם״.

ומרגע שכבה המסך ידע אפרים שההחלטה לא תשתנה.

והיא כאבה לו, כמעט כמו שהיא עתידה לכאוב לאלישע.

ועל אף שבבוקר אותו היום היה זה אפרים עצמו שכמעט ושיגר את אלישע לחופשה, מבחינתו של אפרים היה ההבדל ברור.

בניגוד אליו, ובניגוד להצהרות שהצהירו, הנוכחים בפגישה, לא דרשו את טובתו של אלישע.

הם פחדו ממנו. פחדו מההצלחות שלו. פחדו שהוא יחשוף את האמת, יגלה אותה לעין כל.​

וחוסר הצדק שבהחלטה היה כל-כך מעיק, עד שלרגעים ספורים שכח אפרים את הנושאים האחרים שנידונו בפגישה, נושאים הרי גורל שאישרו את שהבין כבר משעות הבוקר, כאשר קיבל את הסקירה הראשונית מעמיקם.
החקירה המתנהלת כעת, אינה דומה לשום חקירה שהתנהלה תחת פיקודו בשלושים שנות השירות שלו כקצין חקירות.
דברים נסתרים מתחבאים בפרשה העלומה הזו. דברים מסתוריים, מפחידים. דברים שהמערכת כולה חרדה מפניהם, מפני הרגע בו יתגלו, מפני הרגע בו יחשוף אותם אי מי.


ב"ה

או! הפעם זה לגמרי שונה. פרק מעולה.
קודם כל, פעם ראשונה שאנחנו רואים את ההערכה של אפרים לאלישע, הערכה שמגיעה לו בצדק, והוא לא קיבל אותה בכל הפרקים הקודמים.
מתחילת הסיפור היחסים בין המפקד לחוקר נשמעים עכורים ומדוכדכים כאלו,
והפעם אלישע מקבל את המקום האמיתי שלו, וזה מאוד חשוב לאמינות הסיפור. זה גורם לנו להבין שכל מה שהיה זה סה"כ משחקי כבוד כאלו ואחרים, אבל באמת יש כאן לגמרי אמון של המפקד בחוקר.
אנחנו מאמינים באלישע,
וזה עושה טוב לקוראים לשמוע שגם המפקד מעריך אותו כמונו.

בנוסף, מערכת הכוחות בין המשטרה לגופים הבטחוניים האחרים - נשמעת מרתקת,
ומשאירה אותנו בסקרנות אמיתית איך יתמודד אלישע מול הגזירה החדשה. לשתוק הוא לא ישתוק, וחופשה הוא לא יקח, הוא פשוט יילך להילחם עם העיפרון.. אבל מכיוון שאלישע הוא לא אייל גלבוע והסיפור הוא לא בכיוון הזה, זה לגמרי מסקרן לאילו כיוונים הסיפור יילך.

[ בדרך אגב, אני אישית מאוד אוהבת את הגיבור הזה. הוא אנושי, הוא לחלוטין לא אייל גלבוע, והוא הרבה יותר מחובר אלינו כקוראים.
אני חושבת שדווקא הפרק שבו הוא קורא את הערך של ביל יוסטון בויקיפדיה - הוא זה שהפך אותו לדמות מאוד קרובה אלינו, לגיבור שהוא כמונו.]

מתי הפרק הבא?
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
בנוסף, מערכת הכוחות בין המשטרה לגופים הבטחוניים האחרים - נשמעת מרתקת,
זה היה אתגר גדול, כי לא רציתי ליפול במקום הקלישאתי ביותר של הספרות החרדית, הלא הוא העימות הקבוע בין סוכני השב״כ לסוכני המוסד (משעשע, ולא מציאותי בשום דרך שהיא). בכוונה לא נקבתי בשמו של הגוף הביטחוני הספציפי, וצפויה לכם הפתעה בעניין.
ומשאירה אותנו בסקרנות אמיתית איך יתמודד אלישע מול הגזירה החדשה. לשתוק הוא לא ישתוק, וחופשה הוא לא יקח, הוא פשוט יילך להילחם עם העיפרון.. אבל מכיוון שאלישע הוא לא אייל גלבוע והסיפור הוא לא בכיוון הזה, זה לגמרי מסקרן לאילו כיוונים הסיפור יילך.
בפעם הקודמת שבה אלישע סולק בעל כרחו מחקירה, הוא ציית אם כי לא ברצון.
אמנם עכשיו זה שונה, כי אלישע מעורב יותר, אבל אלישע לא עתיד ככל הנראה להפוך לסוג של אייל גלבוע, ולו בגלל הסיבה הפשוטה - הוא אינו כשיר גופנית לצניחה אל תוך הרי געש וכדומה (על אף שבהמשך הוא ייאלץ קצת לקום מהכיסא וגם לעשות דברים מורכבים יותר).
כפי שכבר כתבתי, ההתפתחות הנוכחית מאתגרת בעיקר אותי, ואני די מתעלל בעצמי, כי אני אצטרך לתקן את התקלות שאני מסדר לעצמי. מקווה שזה יהיה שווה את זה.
מתי הפרק הבא?
האמת, מצידי - אפילו מחר.
אבל בלי ציפיות, הוא הולך להיות די מנומנם. הרבה דיבורים על רגשות וכאלה.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
ואוו!
איזה פרק!!
דחוף עוד פרק!!!
יודעים מה?! - קיבלתם.
הלילה בשעת חצות בדיוק יועלה בלי נדר פרק נוסף.
(סתם, לא בחצות. סביבות תשע עשר, אחרי שאבדוק שהפרק כשיר לבוא בקהל)
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
31

הארה:

בני משפחת חזן היו אנשים מסורים. יש שיאמרו מסורים מדי.

על אף רמיזותיהם של אנשי הצוות הרפואי על כך שנוכחותם לצד מיטת הרבנית כבר אינה מועילה ואולי אף להיפך, ועל אף שלא הורשו להיכנס למחלקת טיפול נמרץ ונאלצו להישאר מחוץ לדלתות המוגפות, נראה היה שאף אחד מהם לא מתכוון לעזוב את בית החולים לעת עתה.

אנשי הצוות הרפואי קיבלו את העובדה בחוסר שביעות רצון. נוכחות בני המשפחה הפריעה לתפקוד התקין של המחלקה והם חיפשו את הדרך לגרש אותם בעדינות מבלי לגרום לחיכוכים מיותרים. האחיות ניסו את כל התרגילים הרגילים לסילוק זרים, כולל נשיפות רוגז כל פעם שעברו לצד מושבם של בני המשפחה, או קריאות "צפוף פה מדי!" שנזרקו לחלל האוויר מדי פעם, כביכול תוך כדי שיחה בין האחיות.

אנשי המשפחה לא הבינו את הרמזים, או שלא רצו להבין. הדבר תסכל מאוד את האחיות הרוגזות. אחת מהן כבר הודיעה לחברותיה שהיא מתכוונת "להעיף מכאן את כל הבני ברקים", והמריבה הייתה כמעט בלתי נמנעת.

התערבותו של דודי, המשב"ק המסור, הצילה את המצב.

הוא הסביר לבני המשפחה בעדינות שהמצב הנוכחי עשוי לארוך זמן רב, ימים ארוכים ואולי אף שבועות. ביקש מהם לחזור כעת לבתיהם על מנת לאסוף כוחות לקראת הימים הבאים, שיהיו קשים לא פחות מהיום.

הוא הוסיף שהמצב מחייב אותם להקשיב להוראות צוות בית החולים, במיוחד כאשר דברים רבים תלויים ברצונם הטוב של אנשי הצוות הרפואי, שעשויים לשנות את התנהגותם על פי היחס שיקבלו מהמשפחה. "בקיצור, לכו לשלום!" סיים. "אני והרב נישאר פה לשמור על הרבנית בשבילכם ולדאוג שתקבל את היחס הטוב ביותר!"

מדהים היה לראות באיזו דרך קיבלו בני המשפחה את הוראותיו של דודי, על אף שלא היה חלק מן המשפחה במובן הפשוט של המילה. אף אחד לא חשב אפילו לנסות להתווכח אתו. הם התייחסו אליו כאל בעל הסמכות המוחלטת וקיבלו את דבריו ללא פקפוק.

בזה אחר זה הם עזבו את בית החולים, מותירים מאחוריהם דממה מבורכת, לרווחתם של אנשי הצוות הרפואי. תוך דקות ספורות לא נותר איש מבני המשפחה בקומה. הבעיה נפתרה על הצד הטוב ביותר.

אולם במגרש החניה הסמוך לבית החולים, הבעיות רק החלו.

"אני לא מוכן לנסוע עם ירוחם שוב". הכריז ברוך באזניה של תהילה אשתו. "אני מעדיף להיסחב באוטובוסים ולא לחזור על הטעות הזו!"

היא נאנחה בייאוש. "אתה מוכן להפסיק עם ההתנהגות הקטנונית הזו?!" ביקשה בקול עייף. "אני לא רגילה לראות אותך ככה. אתה רב אתו כאילו הייתם ילדים קטנים".

ברוך נענע את ראשו, מסרב להסכים עם ההגדרה. "זו ממש לא התנהגות קטנונית!" חרץ. "מבחינתי זו הבהרת עמדה ביחסים ביני לבינו. אני רוצה שהוא יבין שאני לא מוכן להתנהג כאילו הכול כרגיל. לא אחרי מה שקרה בינינו בשבת".

היא לא התרגשה במיוחד מההסבר המנומק. "אני עדיין חושבת שזה קטנוני". אמרה. "אם הוא הכעיס אותך יש דרכים אחרות לפתור את זה, דרכים מכובדות יותר מזו שאתה נוהג בה. 'ברוגז' אף פעם לא פותר מריבות".

המילים שאמרה קוממו אותו, כמו גם ההאשמה בקטנוניות. "את מקטינה מאוד את מה שקרה!" האשים בחזרה. "לפי איך שזה נשמע כשאת אומרת את זה, אפשר לחשוב שהוא סתם הקניט אותי ואני זה שמגיב תגובה מוגזמת. זה ממש לא ככה! נגרם לי נזק גדול מאוד בגלל פליטות הפה חסרות האחריות שלו. אני נמצא במצב מאוד לא נעים בגללו. איך את יכולה לקרוא לזה קטנוניות?"

היא הפכה מהורהרת, מבע עצוב עלה על פניה. "תקשיב לי ברוך". אמרה בקול שקט. "אנחנו לא נמצאים בזמן רגיל. אין לנו את הפריבילגיה לריב על דברים שהיו מעצבנים אותנו בתקופות אחרות. אנחנו חייבים אחדות, אחרת לא נשרוד את המשבר הזה כמשפחה מגובשת. אני מפצירה בך להתעלות מעל הרגשות האישיים שלך, לעשות מה שטוב למשפחה שלך. מה שטוב לך ולי".

הוא צחק צחוק עצוב. "מה שטוב לי ולך זה מאה אלף שקלים בחשבון הבנק, מה שהיה קורה אילולי היה אח שלך מחליט לפתוח את פיו בלי שום סיבה בעיצומה של סעודת השבת!"

היא נתנה בו מבט מוכיח, כאילו אמר מילים גסות. "זה אולי טוב לך". אמרה בזעף. "אולי אתה חושב שכסף הוא הדבר החשוב ביותר. אותי חינכו שהדבר החשוב ביותר זו משפחה מגובשת. אני מעדיפה זאת עשרת מונים מאשר סכום דמיוני בחשבון הבנק".

המילים הללו לא היו שלה, ברוך יכול היה לשמוע את קולו של אביה הרב מרדכי מדבר מתוך גרונה. "משפחה היא הכול" יכול היה להמשיך את הנאום ששמע פעמים רבות כל-כך. "משפחה מעצבת ילד וקובעת לאיזה מבוגר יגדל. משפחה מעניקה ערכים, מכוונת, מאירה את הדרך לבניה. משפחה מגובשת תגדל ילד בדמותה, משפחה מפורקת תייצר מרד ותגדל פירות באושים".

הרבה תשובות היו לברוך, אבל אף אחת מהן לא הייתה מתאימה במצב הנוכחי.

הוא חשב מספר שניות, שוקל נזק מול תועלת ומחליט לבסוף לא לעורר מהומות, על אף חוסר הרצון המוחלט שלו לבלות נסיעה נוספת במחיצתו של ירוחם. "נו, שיהיה" אמר בזעף. "אבל זו פעם אחרונה. בפעם הבאה תמצאי לנו תחבורה אחרת".

הם נכנסו אל המכונית, תדהמה אוחזת בברוך למראהו של ירוחם.

ירוחם היה לבוש בחליפת השבת שלו, ענוב בעניבה מיושנת שהגיעה עד קצת יותר ממחצית בטנו, פאותיו מסורקות מאחורי אזניו. לראשו חבש כובע רחב שוליים מאובק, משקפיו היו נתונות על קצה אפו.

"למה התחפשת?" לא הצליח ברוך להימנע מלעקוץ.

"לא התחפשתי!" נעלב ירוחם.

"אז למה אתה לבוש כך?" התערבה תהילה. "ולמה אתה יושב בלבוש הזה ברכב? אנשים עלולים לראות אותך וזה נראה מוזר".

"באמת?!" התפלא ירוחם באמת ובתמים. "אני דווקא חשבתי שזה נראה מכובד".

ברוך כלא בקושי את צחוקו. תהילה המשיכה. "למה החלטת להתלבש מכובד באמצע החיים? מה לא היה מכובד מספיק בהופעתך הקודמת?"

ירוחם מתח את גוו. "אה, לא שמעתם?!"

"מה היינו צריכים לשמוע?" הסתקרנה תהילה.

ירוחם עטה מבע יהיר. "מהיום אני הופך רשמית למשגיח הישיבה המחליף, עד לחזרתו של אבא!"

ברוך ותהילה החליפו מבטים נדהמים. לו היה ירוחם אומר להם שהוא התמנה לסגן נשיא ארצות הברית, הם היו תמהים פחות. "אתה בטוח?" שאלה תהילה, מסרבת להאמין. "מישהו בישר לך על המינוי, או שאתה החלטת שאתה הכי מתאים?"

ירוחם קימט את מצחו, כאילו נדהם שמישהו מפקפק בדבריו. "ברור שאמרו לי!" אמר בביטחון מלא. "הועדה התכנסה היום והוחלט שאני אהיה המשגיח החלופי!"

מבע חושד עלה על פניה של תהילה. היא לחשה לברוך, "יש ועדה כזו בכלל?!"

"כן". השיב לה ברוך בלחישה. "אבל זו ועדה פיקטיבית. אבא שלך הוא הקובע היחיד, הם רק חותמים על הדפים. הוא יכול למנות את עובד המטבח לתפקיד והם יחתמו".

"ונראה לך שזה הגיוני?" היא המשיכה לשאול בלחישה, מסרבת עדיין להאמין שאחיה הגמלוני מונה לתפקיד הנחשק של משגיח הישיבה. "כלומר, הוא עדין צעיר, לא?! הוא אמור להיות בגיל של הבחורים הבוגרים בישיבה!"

"זה מוזר," השיב ברוך. "גם אם זה אמיתי, זו החלטה לא מובנת בכלל!"

נראה שירוחם הצליח לשמוע את המילים האחרונות. "למה לא מובן?!" שאל בעלבון בולט. "למה, חסר לי משהו?!"

הוא התניע תוך כדי כך את הרכב, נהמה אדירה פורצת מהמנוע, מבהילה את תהילה שקפצה ממקומה. "מה קרה?!" צרחה בהיסטריה.

"כלום". אמר ירוחם, נכלם. "התבלבל לי הגז עם הברקס. סליחה".

ברוך ותהילה החליפו מבטים מלאי משמעות. "זה הזוי!" לחשה תהילה. "איך אבא חושב שהוא מתאים לתפקיד?"

"הוא יודע שהוא לא מתאים". השיב ברוך בלחישה משלו. "ירוחם הוא מרובע, הוא חששן, הוא לא מסוגל לקבוע מדיניות ולשנות דברים. זה בדיוק מה שאבא שלך צריך עכשיו. מישהו שיתפקד כעושה דברו, שיתקשר אליו לפני כל החלטה, שלא יהיה אמיץ מספיק להגדיל ראש. מישהו שישאיר את המצב בישיבה כפי שהיה ולא יגרום לנזקים".

ירוחם נתן בהם מבט נוזף מהמראה. הם השתתקו, מתכנסים כל אחד במחשבותיו.

ברוך הביט בנופים הליליים החולפים מבעד לחלון, זיכרונות אירועי הימים האחרונים מתערבלים במוחו. הצעת העבודה, השיחה עם חזי האלמוני, התקווה לעתיד טוב יותר, התרסקות התקווה בשולחן השבת, הנסיעה בבוקר עם ירוחם, הוויכוח בדרך למכונית עכשיו, הטענות המוכרות על אחדות המשפחה.

ופתאום הבליחה אצלו ההארה.

הוא פתאום הבין את מה שקינן בתת המודע שלו במשך זמן רב. הוא קלט בבת אחת, שבניגוד למה שסיפר תמיד לחבריו ולעצמו, מערכת היחסים בינו לבין משפחתה של אשתו היא לא נורמלית בעליל.

הוא נזכר במילים שהשמיע חמיו כשנזף בו על כך שתכנן לקבל את העבודה. אלו היו מילים קשות, נוקבות, פוגעות. מילים כמוהן לא שמע מזמן.

אלו ממש לא היו מילות יעוץ של אדם לחתנו. אם כבר, אלו היו מילים בהן מדבר שליט כלפי הכפופים לו. מעביד כלפי העובדים שלו. משגיח כלפי התלמידים שלו...

האם הרב מרדכי מעולם לא עשה את ההבדל בין ברוך התלמיד לברוך החתן?! האם מבחינתו מערכת היחסים שלהם נותרה כפי שהייתה קודם החתונה, מערכת יחסים של רב ותלמיד, בה הרב הוא המחליט העליון והתלמיד מוכרח לקבל את דעתו?!

אף פעם ברוך לא חשב בכיוון הזה. הוא תמיד כיבד את הרב מרדכי ועשה כדבריו, אבל לא בגלל שהרגיש כפוף לו, אלא בגלל כבוד שרחש לו, כבוד שהיה אמור להיות הדדי.

והוא הבין פתאום. הכבוד לא היה הדדי מעולם.

תמיד הוא זה שנדרש לעשות הקרבות, עבור אחדות המשפחה כמובן. הוא זה שהיה צריך לבטל את רצונו מפני רצונה של המשפחה ולהימנע ממריבות. אף פעם לא עלה בדעתם של גיסיו שהם אלו שצריכים לקבל את דעתו, כדי שהמשפחה תהיה מאוחדת.

המילים שלחש לאשתו אודות ירוחם לפני מספר דקות עלו במחשבתו. "ירוחם הוא מרובע, הוא חששן, הוא לא מסוגל לקבוע מדיניות ולשנות דברים".

האם גם הוא סוג של ירוחם? האם הרב מרדכי רואה גם בו אדם שמפחד לשנות דברים? האם הוא היה תמיד בובה על חוט מבחינתם של גיסיו וחמיו? אחד שנמצא שם רק כדי לקבל את ההחלטות שקבעו וליישם אותן?!

אינסוף סיטואציות עלו בזיכרונו. סיטואציות כאובות, בהן הוא רצה בכל מאודו דבר מסוים. דבר שעמד בניגוד לדעתה של משפחת אשתו.

תמיד זה נגמר באותה צורה כואבת. ויתור, פשרה, קרבן. די בכך שאחד מגיסיו היה מעקם את אפו, כדי שמשלחות חטטניות ייגשו לתהילה ויזהירו אותה מפני רצונותיו המסוכנים של ברוך.

ואז הייתה מגיעה הפרוצדורה הקבועה.

תהילה הייתה נואמת על גיבוש המשפחה, מסבירה כמה צריך להתרחק ממריבות, כמה חשוב לה לחיות בשלום עם קרוביה. הוא, כשונא ויכוחים מושבע, היה בדרך כלל מקבל את דעתה. לפעמים בקלות, לפעמים בעצב.

והרעיון היה נגוז.

אף פעם לא חשב על זה כך. אף פעם לא הבחין שהוא ותהילה עושים תמיד את הוויתורים, בעוד שבני המשפחה האחרים רק נואמים בהתלהבות על אחדות. אף פעם לא קלט שההתנהגות הזו גורמת לו להיות מזולזל בעבורם, עד כדי כך שהם מאמינים באמת ובתמים שדעתם בלבד היא הקובעת.

אין להם שום לגיטימציה לדרך אחרת שהיא לא דרכם. הם לעולם לא יכבדו מנהגים שהם לא נהגו בהם. אף פעם לא יעלו על דעתם שייתכן והם פועלים בצורה שגויה והאחרים הם שצודקים.

זיכרונות עבר הלמו בו, מוארים כעת באור אחר לחלוטין. הוא נזכר בחג הפורים בשנה הראשונה לנישואיו, חג הפורים העצוב ביותר שחווה אי פעם.

שולחן הפורים אצל הרב מרדכי לא היה דומה כלל לשולחנות הפורים שהוא הכיר מתקופת היותו בחור. לא היו שם בקבוקי שתיה חריפה למכביר, לא היו תחפושות עליזות, לא היו שיכורים מזמרים לצלילי מוזיקה חסידית.

האווירה היחידה ששררה הייתה של כובד ראש. "פורים זהו יום קדוש, בספרים הקדושים המשילו אותו ליום הכיפורים," היה הרב מרדכי אומר. "אין זה מכבודה של משפחה כמו שלנו להשתכר כאחרוני יושבי בתי המרזח. אנחנו נשתה כוס יין ונחטוף תנומה קלה לקיים את מאמר הגמרא 'עד דלא ידע' לחומרא".

גם לבישת תחפושות לא הותרה מגיל בר מצווה ומעלה. "מנהג זה, למרות היותו מוזכר בספרי ההלכה, במציאות המצויה כיום - גורם לאווירה של קלות ראש שאינה הולמת אותנו", חרץ הרב. "אנחנו נלבש בגדי מלכות אמיתיים, כובע וחליפה. שולחן הפורים שלנו ייראה כמו שצריך להיראות שולחן חג".

ברוך לא ידע את כל זה. תהילה אמנם הזהירה אותו שפורים בביתה הוא פחות מופרע מזה שהוא רגיל אליו, אך הוא היה רחוק מלהבין את המשמעות. היא לא ראתה אותו כשהגיע לבית הוריה היישר ממסיבת הפורים בכולל, אולי אם הייתה רואה אותו היו נחסכות ממנו הבושות הנוראות.

הוא לעולם לא ישכח איך פרץ בזמר עליז אל תוך אווירת הנכאים, כפי שהיה מכנה אותה בינו לבין עצמו, בקבוק וודקה בידו הימנית, תרבוש אדום על ראשו ופיו מזמר שירי ילדים. הוא לא ישכח את המבטים הנדהמים שנתלו בו, את הלחישה המהוסה של הרב מרדכי לבנו יחזקאל, לחישה שהובילה להשלכתו אל החדר בבושת פנים.

הוא לעולם לא ישכח את האזהרות החוזרות ונשנות לקראת הפורים הבא, כאילו חשב מישהו שהמעמד בשנה שעברה היה נעים לו, כאילו חששו גיסיו שהוא עומד לחזור על כך שנית. "השנה אתה לא שותה!" הם חזרו והתרו בו. "יש פורים רגיל ויש פורים אצלנו" התייהרו.

המילים שלהם, מילים שמביעות עליונות, כאילו היה דם כחול זורם בעורקיהם. כאילו עצם העובדה שנולדו למשפחה הנכונה הופכת אותם לאנשי אצולה. כאילו לא הייתה תהילה אחות שלהם, בשר מבשרה של המשפחה.

ואם הם מרגישים כך, לא פלא שהם מרשים לעצמם לדבר אליו כרצונם. להתערב בחייו. להחליט בעבורו החלטות. והוא, במקום להילחם על מנת להחזיר את כבודו האבוד, בולע את העלבונות ומוסיף עוד שמן למדורת הגאווה שלהם.

ובבת אחת הרגיש ברוך שהוא לא יכול יותר.

"זה בלתי אפשרי!" הכריז בקול. תהילה הרימה אליו עיניים תמהות, ירוחם הביט בו בשאלה מבעד למראה.

"ההתרחשות הזו חוזרת על עצמה ללא הרף!" הוא אמר בקול כאוב. "כל פעם מחדש, אחד מבני המשפחה שלך מתערב בצורה גסה בהתנהלות שלנו. מחטט בחיים האישיים שלנו ומחליט בעבורנו כיצד אנחנו צריכים לנהוג".

"וכל פעם מחדש, אנחנו צריכים לקבל את ההחלטות שמכתיבים לנו. והכול בגלל אחדות המשפחה. כאילו אחדות פירושה רמיסה, כאילו אחדות פירושה זלזול".

"זוהי לא אחדות! זהו לא גיבוש! משפחה מגובשת היא כזו שבניה מכבדים זה את זה גם אם חלקם נוהגים בדרך אחרת מן הכלל. משפחה מאוחדת היא כזו שבניה יכולים לריב זה עם זה, אך מתוך הערכה ודאגה, כשהם יודעים שדבר לא יפריד ביניהם".

"הימנעות ממריבות היא לא הדרך. לא זה מה שיאחד בינינו. מדוע רק אנחנו צריכים לחשוש מפעולות שיגרמו למריבות? מדוע כשהאחרים מתנכלים לנו באופן קבוע הם לא חוששים מתגובות מופרזות שלנו שיפרקו את המשפחה?! מדוע אנחנו צריכים לכבד כל דעה כשאף אחד לא מכבד אותנו?!"

תהילה החווירה, מצוקה גלויה ניכרה על פניה. "למה כאן?" שאלה בקול לחוץ. "למה לידו? למה לא בבית?"

"כי נמאס לי!" השיב ברוך בזעם. "נמאס לי לקבל את ההחלטות שלי כי ככה ההוא חושב וככה ההוא חושב. אני רוצה לעשות את מה שנכון בעבורי, גם אם אני טועה. אני רוצה להיות חופשי לבחור לי את הדרך שלי".

"במתים חופשי". המהם ירוחם ממקומו.

"אתה, תהיה בשקט!" הפנה אליו ברוך את חיצי זעמו. "הגיע הזמן ללמד אותך, יש מושג בשם טקט. חלק מההגדרות שלו הן שלא מתערבים לבני זוג בשיחה, במיוחד אם הם מתלחשים. אולי יש סיבה שהם לא רוצים שתשמע מה אתה אומר. חשבת על זה פעם?!"

"אם הם לא רוצים שאני אשמע, שלא ידברו כשאני ברכב". המהם ירוחם בתגובה.

ברוך התעלם, חוזר לנאום לתהילה. "הגיע הזמן שנעשה מה שטוב לנו, במקום מה שטוב למשפחה שלך. כבר שנתיים שאנחנו עושים מאמצים כבירים כדי לתרום להצגת האחדות המזויפת, ובמקום שיגידו לנו תודה על כך מזלזלים בנו עוד יותר. ההתנהגות הזו מסתיימת עכשיו. מכאן והלאה, השיקול היחיד בקבלת החלטות הוא הדעה שלי, הדעה שלך ודעת תורה של הרב שלי".

"הרב שלך?" היא התפלאה.

"כן, אני מתייעץ עם רב השכונה על כל דבר, לא רק על שאלות הלכתיות. מוזר לשמוע את זה, נכון?!"

"דווקא לא". היא העמידה פנים.

"זה בסדר, אני יודע שזה מוזר. בכל זאת, בעבור כל מי שאת מכירה אבא שלך הוא הסמכות העליונה. אבל אני לא כמו כל מי שאת מכירה. היו לי חיים לפני שנכנסתי למשפחה הזו, וקיבלתי אז החלטות מצוינות. רב השכונה הוא תלמיד חכם גדול, הוא חביב מאוד ומקבל כל אחד, ולמרות שהשקפת העולם שלו שונה בתכלית מזו של אבא שלך – אין לי שום נקיפות מצפון בכך שאני מתייעץ אתו. הוא היה הרב של המשפחה שלי עוד לפני שפגשתי את אבא שלך, וההוכחה הטובה ביותר לכך שהסתדרתי היטב עם העצות וההוראות שלו, היא שאבא שלך בחר אותי לחתן שלו".

״לשם הדוגמא,״ המשיך ברוך, מגביה את קולו על מנת שירוחם ישמע אותו בבירור, ״על פי השקפתו של רב השכונה, אין שום פגם בכך שאברך כולל מתמיד ישקיע מעט מכוחו בבין הזמנים כדי להקל את עול החובות מעל המשפחה שלו. כששאלתי אותו, הוא לא רק אמר שזה מותר אלא אפילו עודד אותי. ותאמיני לי – לא הלכתי אליו בשביל זה. סיפרתי לו את זה בדרך אגב, והוא ממש היה מרוצה, כי נמאס לו לשמוע כמה הטרדות של החובות מפריעים לי ללמוד ולהתקדם״.

"מכאן ואילך, ההחלטות הן שלנו בלבד. המשפחה שלך יכולה לתת עצות, אבל אני לא מבטיח שאסכים איתן. אני מחזיר סוף-סוף את ההגה לידיים שלנו".

הוא התנשף במהירות כאילו סיים ריצה ארוכה, בוחן את התוצאות. תהילה הייתה נראית המומה, מבע חתום על פניה. היא פתחה את פיה מספר פעמים כדי לומר משהו, אך לבסוף התחרטה. "נדבר על זה בבית" אמרה בטון רציני. "עכשיו, ברשותך, אני אנסה להירדם".

היא נשענה אחורנית, מסובבת את ראשה אל החלון, בוהה למרחקים.

ועל אף שנראתה כועסת, חלף חיוך דקיק על פניו של ברוך. לראשונה מאז הוויכוח עם ירוחם, הוא הרגיש הקלה ושלווה. כאילו אבן כבדה שרבצה על לבו השתחררה משם ברגעים אלו.

הוא נשען גם הוא אחורנית, עוצם את עיניו בשלווה, מחשבותיו מפליגות למרחקים.​
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
יודעים מה?! - קיבלתם.
הלילה בשעת חצות בדיוק יועלה בלי נדר פרק נוסף.
(סתם, לא בחצות. סביבות תשע עשר, אחרי שאבדוק שהפרק כשיר לבוא בקהל)
ו...
הנה הוא בא.
פרק בונוס לכבוד סוף בין הזמנים.
אנא, הביעו דעתכם!
 

brachy 100

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עריכה והפקת סרטים
וואו וואו וואו!
איזה יופי!
בין הסיפורים היחידים שאני עוקבת אחריהם בנאמנות פה בפורום
כה לחי!
הפרק הקודם ענקק, אחד הטובים
אני הבנתי שההתכתשות היא בין המשטרה לשב"כ, טעיתי?!
הפרק הנוכחי מעולה!!!
מסביר לנו שלברוך ותהילה עתיד להיות חלק מכובד בהמשך הסיפור.
אבלל
ביקורת קטנה...
ברוך מחליט לעשות שינוי, לפני שיש לפחות כמה פרקים שיסבירו לנו למה צריך שינוי
לדעתי היה כדאי להוסיף עוד פרק / שתיים שיעמיקו עוד את הדמות של ברוך
תודה על הסיפור המענג!
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
וואו וואו וואו!
איזה יופי!
בין הסיפורים היחידים שאני עוקבת אחריהם בנאמנות פה בפורום
כה לחי!
הפרק הקודם ענקק, אחד הטובים
אני הבנתי שההתכתשות היא בין המשטרה לשב"כ, טעיתי?!
כך מתבקש לחשוב, אבל כמו שאמרתי - יש כאן מורכבות מסוימת.
באופן כללי, חשוב היה לי מאוד לדייק בהתכתשות הספציפית הזו, כדי שזה לא ילך למקומות הקלישאתיים והלא נכונים בדרך כלל המקובלים בספרות, בה שב״כ ומוסד הם הגופים הפופולריים ביותר, וכל אחד מהם פועל איך שבא לו.
חשוב היה לי לתת את הרושם שהדרג הבכיר ביותר, מקבל ההחלטות, הוא הדרג המשפטי. אף גוף אינו מעליו, אף סוכן לא יכול להתנהג איך שבא לו, ואף אחד לא יכול להמרות את פיה של היועמ״שית.
הפרק הנוכחי מעולה!!!
מסביר לנו שלברוך ותהילה עתיד להיות חלק מכובד בהמשך הסיפור.
אבלל
ביקורת קטנה...
ברוך מחליט לעשות שינוי, לפני שיש לפחות כמה פרקים שיסבירו לנו למה צריך שינוי
לדעתי היה כדאי להוסיף עוד פרק / שתיים שיעמיקו עוד את הדמות של ברוך
תודה על הסיפור המענג!
יש סיכון בכתיבת פרקים על ברוך, משום שהקוראים עלולים להגיב כלפי פרקים כאלו באלימות, ובשונה מספר - שהסיכון המקסימלי הוא שהם יקרעו אותו בזעם, בכתיבה דיגיטלית - הם עלולים לשבור את המחשב, דבר שמהווה סיכון כלכלי וסכנת התחשמלות.
לדעתי, המידע שהתקבל עד כה על ברוך מספיק בעבור הפרק הזה. דברים עוד יתבהרו, בפרט אודות המשפחה של הרב חזן.
למעשה, למשפחת חזן יש אכן הרבה מקום בעלילה, וברוך ותהילה הם המייצגים של המשפחה. במובן מסויים, ברוך הוא דמות ראשית, והוא חולק ברוטציה את תפקיד גיבור הסיפור עם אלישע.
חלקו של ברוך יבוא לידי ביטוי מאוחר יותר. הוא לא בא עד כה לידי ביטוי, כיוון שהסיפור בנוי בסדר כרונולוגי, והמאורעות בתחנת המשטרה היו עשירים בהרבה מאלו של בית החולים. רק כשאלישע נרדם, קפצנו לשם לביקור.
בכל אופן, אני מחבב את הדמויות של ברוך ותהילה. תמיד מייעצים לסופרים לכתוב על מה שקרוב אליהם, ועולמות המשטרה, החקירות והפשע זרים לי לגמרי. ברוך ותהילה עם זאת, הם אזור הנוחות שלי. אנשים שקל לי להתחבר אליהם בלי הרבה מאמץ (בשונה מאלישע שהוא שוטר, ואני לא מחבב שוטרים). מכיוון שקהל היעד של הסיפור הוא שתו״מ הערכתי שגם הם יתחברו בקלות לדמויות, אם כי חשוב לי להדגיש - בשום שלב לא תכננתי את הדמויות הללו רק כדי שהסיפור יכיל דמויות ומוטיבים שקרובים להשקפת עולמנו, כמו שראיתי בכמה ספרים. ברוך ותהילה שם כי יש להם תרומה עצומה לעלילה, והם לא יכולים היו לתרום את תרומתם אם הם היו ג׳וני וברברה מאוקלהומה. בכל אופן, באמת חשוב לי לשמוע מה דעתכם על הדמויות הללו, ובכלל - על הפרקים שקצת מורידים את מפלס המתח, אבל יש בהם סערות לא פשוטות, כאלו שכל אחד מבין ומזדהה איתן.
האתגר שלי בפרקים הללו, שכאמור - בהמשך יהיה להם הרבה יותר מקום, הוא לנסות לתעד את התככים בתוך משפחת חזן בלי לגרום לאף קורא רתיעה או תחושה שזה לא מתאים. במשפחת חזן, יש אנשים עם שלל השקפות מנוגדות, דבר שמצד אחד יוצר קונפליקטים מעניינים, ומצד שני - עלול להרגיש מדי צו״לי או מדי מודרני עבור הקורא. חשוב לי כל העת, להיות במקום של המתעד שאינו מביע דעה, ולא במקום של מי שמחליט מי מהדמויות מתנהגת כשורה ומי פורצת גדר, כי לא אלו הערכים שאני מכוון אליהם.
אשמח כתמיד לשמוע את דעתכם גם בעניינים אלו. האם לדעתכם זה עובד בצורה טובה, או שהיו רגעים שאמרתם לעצמכם - ״ברוך הוא אברך שיוצא לעבוד, והוא מתואר כדמות חיובית?! מה זה? ממש סיפור פורץ גדר!״
 

ניק 70107

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פרק טוב בפני עצמו, אבל תמיד איכשהו הפרקים של חזן תקועים לי בתוך ההתרחשות. בעריכה הייתי עושה דבר כזה:
רצף של פרקי מלכיאלי ואלישע, נניח עד לפרק הנוכחי של אפריים (שנאמר שהוא סוגר את החלק הראשון)
ואחריו רצף של פרקי משפחת חזן, מתחילת האירוע ועד מתי שהחלק הראשון שלהם ייגמר.
לא מפריע שאלישע בא לבקר אותם, כי אז הם מוצגים פשוט כמשפחת חזן בלתי ידועה.
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
ב"ה

קראתי בשבוע שעבר בעיון את כל הסיפור מתחילתו ועד עכשיו.
ויש לי 2 נקודות לתשומת לב:

אחת, מה הלו"ז המדויק של אלישע בכל היום הזה.
משהו לא מסתדר עם הזמנים,
וספציפית על הזמן שהוא מנסה להשיג את אפרים ולא מצליח כי הוא כבר יצא לירושלים.
במיוחד שמודגש השעה בה אפרים מגיע, ולפי גוגל מפות הנסיעה לוקחת בערך שעתיים.
הייתי מציעה לשבת עם דף ועט, וממש לעבור שעה שעה על האירועים שקורים, ולראות אם זה מסתדר הגיונית. כי לי זה לא הסתדר.
פשלות עם הזמנים ראיתי עוד כמה,למשל כשאלישע נוסע עם האמבולנס לסורוקה.
ממטה המשטרה עד סורוקה זה 9 דקות (ברכב רגיל, לא אמבולנס), ואתם כתבתם שרבע שעה אח"כ הוא ניצב בשערי בית החולים.
אז כדאי ממש לדייק בכל הפרטים האלו. הם קטנים, אבל חשובים מאוד מאוד לאמינות.
דרך אגב, הדרך מסורוקה לאופקים, אמורה לקחת 36 דקות, זאת אומרת שכשאלישע יגיע הביתה - הוא כבר אמור לדעת שעמיקם נפטר.
ושוב חוזרת, לבדוק את הלו"ז של אלישע ביום הזה, כי יש שם חלל ריק של שלוש שעות לפחות שלא מובן מה היה בהם.


נקודה שניה, כל הסיפור של משפחת חזן צריך שיכתוב מהבסיס. הוא לא אמין ולא מחבר לדמויות ומלא מלא אקספוזיציה.
לדוגמה בפרק האחרון:
קודם כל, התיאור של ירוחם בכניסה לרכב לא אמין. גם בחור חסר טקט הוא לא טמבל, ולתאר אותו עם תחפושת של פורים זה מזלזל באינטליגנציה של הקוראים. אם כבר, לתאר אותו לבוש מהודר כאילו הוא יוצא לפגישה - נשמע הרבה יותר אמין.
דבר שני, כל מה שקורה בראש של ברוך לא אמין.
היו לו שעות ארוכות של ישיבה משמימה בבית החולים. הזמן לעיבוד כל המחשבות הוא שם, זה הרבה יותר הגיוני מאשר בשעתיים הנסיעה.
הסיפור של פורים, למשל, יכל לבוא בצורה הרבה יותר זורמת אם הוא היה מופיע תוך כדי שהוא פוגש שיכור מתגולל בחניית בית החולים או על המדרכה ליד, נניח הוא יוצא לנשום אוויר ופוגש אותו, ואז נזכר.
כשהכל במחשבה שלו, בדיוק ברגעים האלו במכונית, והכל מתפרץ מול אשתו כשירוחם בשטח - זה לא מספיק אמין לדעתי.
גם הפרק על ההתנגדות ליציאה לעבודה, וגם הפרק על הטכנולוגיה - הם פרקים שמלאים אקספוזיציה ומועטים בהתרחשויות,
כשכל המידע הרלוונטי יכל לעבור דרך סצנה אחת או שתיים שמלמדות אותנו הכל - בלי לכתוב על זה.
למשל כשירוחם חוזר הביתה מהכולל ופוגש את השכן שעזב לפני שבועיים כי נזרק מהקהילה בגלל שלאשתו יש מכשיר. ההרגשה של ירוחם כשהוא פוגש אותו. החשש שעולה לו מה יהיה אם השווער יידע מה אני מתכנן. הטלפון לרב. כל זה - יכול להיכנס לפרק אחד שהרבה יותר ייגע לנו בלב ויחבר אותנו לדמות, מאשר האקספוזיציה שמופיעה בסיפור כרגע.
תן לנו להרגיש את ההתלבטות, את הקושי, את השבר, את הלחץ הכלכלי, את הדחק הנפשי, את ההרגשה שכולם נגדי..
ולא להתחיל מההתפרצות, ואחריה את כל מה שהוביל אותו למסקנה הזו. במיוחד שתהליכים נפשיים ורגשיים הם הרבה יותר עדינים, ולהגיע לכזו מצוקה ולהתפרץ ככה על אשתו - אנחנו הקוראים אמורים להיות מוכנים לרגע שזה יקרה, שהדמות מובלת לשם, ואנחנו מזדהים איתה.
אני אתן לדוגמא שוב את הפרק שאלישע קורא על ג'סטין - זה פרק מצויין, כי אנחנו מזדהים עם הדמות ועם הדרך שבה היא מתנהלת.
עם ברוך קשה להזדהות.
עוד דבר.
חמותו נמצאת במצב קשה מאוד.
זה סיפור טרגדי, פתאומי ומבהיל, ומצידו יש אפס יחס. זה נותן תחושה שהוא אנטיפת ואטום...
גם הוא אמור לדאוג ולהתפלל, או לפחות לדאוג לאשתו, לקנות לה שתיה, לחשוב עליה.
כשבפרק יש אפס יחס לאירוע, ורק התפרצות של 'המשפחה שלך נוראה ודפוקה' - לאשה שאמא שלה על ערש דווי - זה, עפעס, לא נשמע טוב.

עד כאן לביקורת, מקווה שתתקבל בצורה נכונה.
בהצלחה רבה רבה רבה!

מחכים להמשך הסיפור בקוצר רוח.
 
נערך לאחרונה ב:

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
ב"ה

קראתי בשבוע שעבר בעיון את כל הסיפור מתחילתו ועד עכשיו.
ויש לי 2 נקודות לתשומת לב:

אחת, מה הלו"ז המדויק של אלישע בכל היום הזה.
משהו לא מסתדר עם הזמנים,
וספציפית על הזמן שהוא מנסה להשיג את אפרים ולא מצליח כי הוא כבר יצא לירושלים.
במיוחד שמודגש השעה בה אפרים מגיע, ולפי גוגל מפות הנסיעה לוקחת בערך שעתיים.
הייתי מציעה לשבת עם דף ועט, וממש לעבור שעה שעה על האירועים שקורים, ולראות אם זה מסתדר הגיונית. כי לי זה לא הסתדר.
פשלות עם הזמנים ראיתי עוד כמה,למשל כשאלישע נוסע עם האמבולנס לסורוקה.
ממטה המשטרה עד סורוקה זה 9 דקות (ברכב רגיל, לא אמבולנס), ואתם כתבתם שרבע שעה אח"כ הוא ניצב בשערי בית החולים.
אז כדאי ממש לדייק בכל הפרטים האלו. הם קטנים, אבל חשובים מאוד מאוד לאמינות.
דרך אגב, הדרך מסורוקה לאופקים, אמורה לקחת 36 דקות, זאת אומרת שכשאלישע יגיע הביתה - הוא כבר אמור לדעת שעמיקם נפטר.
ושוב חוזרת, לבדוק את הלו"ז של אלישע ביום הזה, כי יש שם חלל ריק של שלוש שעות לפחות שלא מובן מה היה בהם.
נתחיל לעת עתה עם נקודה ראשונה.
כיוון שהסיפור בנוי על פי סדר כרונולוגי, אכן יש חשיבות רבה לשעות ולזמנים.
אז נעשה קצת סדר:
קודם כל, לגבי תחילת היום, כבר כתבתי בעבר תיקון לחוקה, והלא הוא לפניכם:
אם כבר אני מעורר את האשכול לחיים, אז עוד נקודה חשובה אחת:
הוערתי על כך שהלו״ז בסיפור אינו הגיוני. המעיר סבר שהסיטואציה המתוארת בפרק האחרון בבית החולים התרחשה בשעה מוקדמת יחסית בבוקר, ואם כך אין זה הגיוני שבשעה הזו הגיע לשם אלישע, כאשר לאורך היום הוא היה עסוק בחקירתו של שמשון.
אמנם יכולתי ליישב בדוחק את הדברים, כי בסיפור לא כתוב בכל פרק באיזו שעה הוא התרחש, אבל לדעתי חבל לעשות את זה. הנר עוד דולק ואפשר לתקן, אבל יכולת העריכה של פרקים קדומים אבדה ממני, ולכן אכתוב כאן את מסקנותיי:
בסיפור כמו שהוא כתוב עכשיו, ברוך מקבל את ההודעה על פציעתה של חמותו בשעה שמונה וחצי בבוקר (עיינו פרק 3) הוא יוצא מירושלים לבאר שבע עם עיכוב של חצי שעה בדרך (עיינו בפרק האחרון), מספיק לשהות בבית החולים זמן קצר, ואז יורד למטה ופוגש את אלישע. אם נעשה את זה על פי שעות, נניח שברוך יצא מירושלים בתשע (הוא הספיק להגיע הביתה, להתארגן ולצאת), ונניח שהנסיעה מירושלים לבאר שבע אורכת בתשע בבוקר שעה וחצי, עם עוד עיכוב של חצי שעה - נמצא לסיכום שהוא הגיע לביה״ח בשעה 11. עם עוד רבע שעה עיכוב, נמצא שהוא פוגש את אלישע ב11 ורבע.
אלישע התחיל את משמרתו בחמישה ל10 (עיינו פרק 4) ועל כן בלתי אפשרי שבמשך שעה ועשרים הוא הספיק לחקור את שמשון, להמתין לעורך הדין, לחזור ולחקור את שמשון, להתעמת עם השוטר, לבדוק חמישים דקות את מצלמות האבטחה, לחטוף שיחת נזיפה ולנסוע לביה״ח.
יכולתי אמנם ליישב בדוחק שהנסיעה ארכה יותר זמן (אני צריך עוד שעה), וגם אז זה היה לחוץ. במקום זאת, אני מעדיף לשנות את שעת הכניסה של אלישע לתחנה. מעתה, לא ייאמר עוד שאלישע נכנס בחמישה לעשר, אלא בחמישה לשמונה (זה גם מסתדר עם שעות עבודה נורמליות. בדר״כ משמרת מתחילה בשבע או בשמונה, לא בתשע). כך יש לאלישע עוד שעתיים, והכול בא על מקומו בשלום.
מצטער על חוסר התכנון המקורי, אילו הייתי יכול הייתי עורך את זה במהירות בלי שתשימו לב.
לפי האמור, אלישע פגש את ברוך (אי שם, בפרק 14) בשעה אחת עשרה ורבע. מכאן ואילך אין שעות מדויקות, אבל ננסה לעשות את זה על פי סדר כרונולוגי הגיוני.
אז כמובן, שהסיפור מתרחש בתקופת החורף, אז הימים קצרים והלילות ארוכים. למעשה, בסיפור מוזכר כמה פעמים ׳הלילה הארוך ביותר׳ כמאורע עתידי, מה שאומר שעדיין לא הגענו ללילה הארוך ביותר, אבל הסיפור מתרחש כמה ימים לפניו. על כן, מאחר שידוע ש21 בדצמבר הוא היום הקצר בשנה (כאן באופן חריג אין חשיבות לתאריך העברי אלא רק לזה הלועזי, כי כידוע - תקופות השנה נקבעות על פי השמש ולא על פי הירח גם למנייננו, אלא שאצלנו לא מחלקים את השנה לשנים עשר חודשים אלא לתקופות). בדרך כלל, 21 בדצמבר הוא בסביבות תחילת חודש טבת, ומאחר שהוא היום הקצר ביותר - פשוט שהלילה שאחריו הוא הלילה הארוך ביותר. כך שבאופן כללי, התאריך שבסיפור הוא בסביבות כסלו - טבת, סמוך לחנוכה.
בזמנים אלו, שקיעת החמה היא בסביבות השעה 16:30. בפרק 27, בו אלישע מלווה את עמיקם אל בית החולים, כתוב בזו הלשון:
עד אז הוא המתין במרפסת הקומה השלישית, מביט אל השמש השוקעת ממולו ומאפשר לאוויר הקר לפרוע את בלוריתו.
נמצאנו למדים, שהשעה אז היא בין 16:30 ל16:43, אז כידוע הוא זמן בין השמשות בו נראה גלגל החמה שוקע ומתכסה מן העין. אמנם אפשר היה לפרש את המושג ׳השמש השוקעת מולו׳ כמתייחס לזמן קדום יותר, לדוגמא: שעת נעילה בה השמש נראית בגובה האילנות, שהיא כחצי שעה קודם השקיעה, אבל אין צורך בדבר.
על כן נניח, שהזמן המתואר בסיפור הוא בסביבות 16:30
נמצא, שמן השעה 11:15 ועד השעה 16:30, חלפו חמש וחצי שעות. כעת, נראה מה הספיק אלישע בזמן הזה:
1. לשוחח עם בני המשפחה של הרב חזן, לתחקר את הרב, להיכנע, לחזור לתחנה.
2. לדבר עם עמיקם, לרבות אכילות הראש שמסביב.
3. התחקיר על קלפטון, על כל פרטיו ודקדוקיו, כולל צפייה בסרט וברירת הקטעים החשובים ממנו -.
4. כאן הוא מתקשר לאפרים.
5. אחר כך, הוא מתקשר לראובן חזן, מפיל את עצמו במלכודת, חוטף איום על החיים, מגלה את עמיקם במצב קשה.
6. נוסע לבית החולים.
באופן כללי, השאלה האם זה הגיוני שעברו חמש וחצי שעות, תלויה בשאלה כמה זמן ארכה השיחה עם עמיקם.
וכאן נכנס עניין מסובך, של השערה כמה זמן ארך דו שיח בין השניים, שאני מכנה עניין מסובך - כי קראתי הרבה ספרים שהסתבכו בזה.
העניין מורכב, כי בחוויה של הקורא - הדו שיח הוא ארוך הרבה יותר מאשר היה האורך שלו לו הייתי מדקלם את המלל בלבד. וכאן השאלה היא, האם למתוח את הדו-שיח יותר ממה שהוא, ולפרוש אותו על כמה שעות, או להעריך אותו בכמה דקות ולהסתכן בזה שהדבר ייראה מוזר.
בפועל, בהרבה ספרים ראיתי שמישהו מספר סיפור בארוחת ערב, ואז פתאום מישהו אומר שכבר מאוחר והשעה שתיים בלילה, בזמן שהדו שיח הוא קצר מאוד ובסך הכול לדקלם אותו יארך כמה דקות.
ובתכל׳ס יש בזה איזה היגיון, כי הדו שיח שבסיפור הוא מאוד ממוקד, ושיחה בפועל היא לא כך. לכן, באמת במדד העברת המידע, היה אורך שלוש שעות לפחות להעביר את כולו. בפרט שיש רגעי המתנה, הבטה בתמונות וכדומה.
השאלה אם כבר, היא למה אפרים נסע במשך כמעט ארבע שעות לירושלים.
אבל בזה אין בעיה, כי הסיפור לא עוסק בקורותיו של אפרים, ולכן - אין חובה לצאת מנקודת הנחה על פיה הוא נסע נסיעה ישירה אל העיר.
לשם הדוגמא, ייתכן שהוא עצר כדי לאכול ארוחת צהרים, וחישב שלוש שעות לנסיעה (הגיוני, הוא לא רוצה לאחר) ועוד שעה לסעודה.
==
לגבי המשך הביקורת הארוכה והמושקעת, אגיב בהמשך, בגלל שאני עסוק בזה:
מחכים להמשך הסיפור בקוצר רוח.
הפרק יעלה ממש עוד מעט אי״ה.
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
ב"ה

השאלה אם כבר, היא למה אפרים נסע במשך כמעט ארבע שעות לירושלים.
אבל בזה אין בעיה, כי הסיפור לא עוסק בקורותיו של אפרים, ולכן - אין חובה לצאת מנקודת הנחה על פיה הוא נסע נסיעה ישירה אל העיר.
לשם הדוגמא, ייתכן שהוא עצר כדי לאכול ארוחת צהרים, וחישב שלוש שעות לנסיעה (הגיוני, הוא לא רוצה לאחר) ועוד שעה לסעודה.

זו נקודת התורפה שהופכת את הסיפור ללא מובן והרבה פחות אמין, במימד הזמן של הסיפור.
באמת שאר הדברים לא כ"כ מפריעים. הסיפור עם משפחת חזן - נניח שבשעה 12:00 הוא חוזר לתחנה, ואז יושב עם עמיקם, ואז קורא על קלפטון. זה יוצא הכי הרבה 15:00-15:30, אפילו אם נגלוש עד 16:00, ואז - [הטלפון של הבן של חזן לוקח 11 דקות, ככה כתבת במהלך הפרק שתיאר את השיחה, אחרי דקה וחצי עמיקם מתמוטט, כוחות ההצלה יגיעו בדר"כ תוך 2-3 מקסימום 4 דקות לאירוע חירום, במיוחד שהמרחק הקבוע לסורוקה הוא 9 דקות, ואז נסיעה לבי"ח - אז הכי מאוחר הוא יהיה שם ב16:30]. עד כאן זה יכול לעבור, אבל מה שלא הגיוני לחלוטין - זה שאפריים יצא מהבית כ"כ מוקדם לנסיעה הזו, כשיש לו בתחנה חקירה מטורפת שהוא יודע שהחומר בה מוזר, מסתורי, מפחיד ומטלטל את כל המערכת. הוא יודע שהסיפור לא הגיוני עם הרכב שהיה בזירה וכל זה, הוא היחיד שיודע על זה חוץ מעמיקם ואלישע, אז גם אם הוא נוסע לפגוש את המפכל, לא הגיוני בעיניי שהוא יזעיק את אלישע חזרה לחקירה (אחרי המפגש עם משפחת חזן) בכזו היסטריה, אפילו שבבוקר הוא רצה להעיף אותו - ואז ייסע בנינוחות לפגישה בירושלים כולל חישוב של זמן למסעדה. ולא יהיה זמין! זה הכי מוזר. שעתיים של נסיעה הם נצח מבחינת החקירה שהתחנה נכנסה אליה. אבל מילא לא זמין שעתיים, אבל שהדרך תיקח ארבע שעות? ולמה שהיא תיקח שלוש, אם הממוצע הוא שעתיים, ואם יש בעיות בדרך הוא יוציא את הצ'קלקה?
זה מוזר ולא הגיוני.

מה שאפשר לעשות זה, שהפגישה בירושלים תהיה הרבה יותר מוקדם, ואז גם המפגש עם אלישע שבפרק הנוכחי - יהיה בשעה הרבה יותר מוקדמת, מה שיתן לאלישע מרחב פעולה לעבוד במהלך הלילה. (כרגע, הפגישה עם אלישע היא באזור 23:30, לפי ההגיון. (נניח 20 דק' מאז שירד מהרכב עד שהפגישה התחילה, שעה פגישה (לא היה בה יותר תוכן מאשר שעה, הכל היה תפור מראש), ושעתיים נסיעה חזור. זה יוצא 23:00, כתבתי 23:30)
הסיפור עם אפרים כן צריך להיות מובן.
איך נקבעה הפגישה עם המפכ"ל בכזו מהירות, ומה הוא עשה בשעות האלו מאז שהגיעו החומרים מהמז"פ עד שיצא לפגישה. הוא מפקד התחנה, עליו המשקל והאחריות, הייתי מצפה לשמוע התעניינות שלו במה שקורה, לחץ, אימה, שהוא נותן פקודות, שהוא מכוון, שהוא שולח צוותים, לא יודעת מה מפקד תחנה אמור לעשות - אבל בטח שהוא אמור לעשות משהו בכל השעות האלו.
עד כאן חפירותיי בנושא זה...

בפרק הנוכחי:
לשוני - כתבת "לסרך", המילה היא "לשרך" רגליים.
תוכני - רק לגבי הקוניאק. זה מקובל לשתות קוניאק זול? כבכיר במשטרה אין לו אלכוהול איכותי בבית? למה שיפתח דווקא קוניאק? הייתי משקיעה עוד 2-3 דקות לתחקיר קטנטן על הרגלי השתיה על שוטרים, כי אפילו אצל לא שתיינים - קוניאק הוא לא אופציה ואפילו לא מונח בארון. ויסקי נשמע הרבה יותר לגיטימי, וגם אם לא היוקרתיים, (נניח הוא לקח את הראשון שהיה בארון) - עדיין הוא מן הסתם ישלוף ויסקי. אולי אני טועה, אבל שווה בדיקה.
 
נערך לאחרונה ב:

שירת הכוכבים

משתמש צעיר
כתיבה ספרותית
כתוב טוב כמו תמיד.
הנאומים אולי קצת ארוכים ודרמטיים יותר מהמצופה, אבל בסדר. כנראה הם רגילים לנאום או משהו כזה.

רק שיש לי אובססיה לדברים כאלו כשאני שמה לב אליהם-
התכוונת לשנותינו, מן הסתם. סליחה אבל זה פשוט הפריע לי.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
ב"ה



זו נקודת התורפה שהופכת את הסיפור ללא מובן והרבה פחות אמין, במימד הזמן של הסיפור.
באמת שאר הדברים לא כ"כ מפריעים. הסיפור עם משפחת חזן - נניח שבשעה 12:00 הוא חוזר לתחנה, ואז יושב עם עמיקם, ואז קורא על קלפטון. זה יוצא הכי הרבה 15:00-15:30, אפילו אם נגלוש עד 16:00, ואז - [הטלפון של הבן של חזן לוקח 11 דקות, ככה כתבת במהלך הפרק שתיאר את השיחה, אחרי דקה וחצי עמיקם מתמוטט, כוחות ההצלה יגיעו בדר"כ תוך 2-3 מקסימום 4 דקות לאירוע חירום, במיוחד שהמרחק הקבוע לסורוקה הוא 9 דקות, ואז נסיעה לבי"ח - אז הכי מאוחר הוא יהיה שם ב16:30]. עד כאן זה יכול לעבור, אבל מה שלא הגיוני לחלוטין - זה שאפריים יצא מהבית כ"כ מוקדם לנסיעה הזו, כשיש לו בתחנה חקירה מטורפת שהוא יודע שהחומר בה מוזר, מסתורי, מפחיד ומטלטל את כל המערכת. הוא יודע שהסיפור לא הגיוני עם הרכב שהיה בזירה וכל זה, הוא היחיד שיודע על זה חוץ מעמיקם ואלישע, אז גם אם הוא נוסע לפגוש את המפכל, לא הגיוני בעיניי שהוא יזעיק את אלישע חזרה לחקירה (אחרי המפגש עם משפחת חזן) בכזו היסטריה, אפילו שבבוקר הוא רצה להעיף אותו - ואז ייסע בנינוחות לפגישה בירושלים כולל חישוב של זמן למסעדה. ולא יהיה זמין! זה הכי מוזר. שעתיים של נסיעה הם נצח מבחינת החקירה שהתחנה נכנסה אליה. אבל מילא לא זמין שעתיים, אבל שהדרך תיקח ארבע שעות? ולמה שהיא תיקח שלוש, אם הממוצע הוא שעתיים, ואם יש בעיות בדרך הוא יוציא את הצ'קלקה?
זה מוזר ולא הגיוני.
אני יכול להסביר את הדברים בפלפולים נדירים ביופיים, אבל במקום זאת - אעדיף לקבל את הביקורת ולתקן.
מה שאפשר לעשות זה, שהפגישה בירושלים תהיה הרבה יותר מוקדם, ואז גם המפגש עם אלישע שבפרק הנוכחי - יהיה בשעה הרבה יותר מוקדמת, מה שיתן לאלישע מרחב פעולה לעבוד במהלך הלילה. (כרגע, הפגישה עם אלישע היא באזור 23:30, לפי ההגיון. (נניח 20 דק' מאז שירד מהרכב עד שהפגישה התחילה, שעה פגישה (לא היה בה יותר תוכן מאשר שעה, הכל היה תפור מראש), ושעתיים נסיעה חזור. זה יוצא 23:00, כתבתי 23:30)
הסיפור עם אפרים כן צריך להיות מובן.
איך נקבעה הפגישה עם המפכ"ל בכזו מהירות, ומה הוא עשה בשעות האלו מאז שהגיעו החומרים מהמז"פ עד שיצא לפגישה. הוא מפקד התחנה, עליו המשקל והאחריות, הייתי מצפה לשמוע התעניינות שלו במה שקורה, לחץ, אימה, שהוא נותן פקודות, שהוא מכוון, שהוא שולח צוותים, לא יודעת מה מפקד תחנה אמור לעשות - אבל בטח שהוא אמור לעשות משהו בכל השעות האלו.
עד כאן חפירותיי בנושא זה...
אני חושב שהאפשרות הטובה יותר היא, שכאשר אלישע מתקשר לאפרים - במקום להיענות שאפרים יצא לירושלים, תשיב לו אשתו של אפרים שהוא אינו זמין משום שהוא מתכונן לפגישה, ומכיוון שהוא זקוק לשקט - הוא ניתק את הטלפון והסתלק אל מיקום בלתי ידוע.
לדעתי אין טעם לפגם בכך שאפרים נטש את הספינה הבוערת, משום שאפרים התייחס לפגישה עם המפכ״ל ברצינות יתירה, וניתן להניח שהוא סומך על אלישע ועל עמיקם שיידעו מה לעשות בזמן שהוא עצמו עוסק במה שנראה לו חשוב יותר - פגישה אישית עם המפכ״ל.
זה תיקון קל, מפני שהוא מחייב מחיקה של חצי משפט והכנסת משפט וחצי במקומם. אם הייתה לי עדיין יכולת עריכה - הייתי עורך.
בפרק הנוכחי:
לשוני - כתבת "לסרך", המילה היא "לשרך" רגליים.
אמת. כנ״ל לגבי יכולת העריכה שאינה ברשותי.
תוכני - רק לגבי הקוניאק. זה מקובל לשתות קוניאק זול? כבכיר במשטרה אין לו אלכוהול איכותי בבית? למה שיפתח דווקא קוניאק? הייתי משקיעה עוד 2-3 דקות לתחקיר קטנטן על הרגלי השתיה על שוטרים, כי אפילו אצל לא שתיינים - קוניאק הוא לא אופציה ואפילו לא מונח בארון. ויסקי נשמע הרבה יותר לגיטימי, וגם אם לא היוקרתיים, (נניח הוא לקח את הראשון שהיה בארון) - עדיין הוא מן הסתם ישלוף ויסקי. אולי אני טועה, אבל שווה בדיקה.
לדעתי, אין הרגלי שתייה מקובלים אצל שוטרים, כמו שאין אצל פקידי שומה או אברכים. יש שאוהבים לשתות, יש שלא, ובדרך כלל - זה תלוי בבן אדם.
לגבי קוניאק באופן כללי, אי אפשר להכליל. יש בקבוקי קוניאק ששווים אלפי דולרים.
במקרה שלנו, הרושם שרציתי להעביר הוא, שאלישע אינו שתיין בדרך כלל. הוא מצא במקרה בקבוק אחד מגעיל שקיבל במתנה, ושתה ממנו כדי להטביע את יגונו ביין. הסיטואציה נועדה לעורר אצל הקורא תחושה, על פיה אלישע הגיע לקצה וכמעט שהתרסק לגמרי.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
נקודה שניה, כל הסיפור של משפחת חזן צריך שיכתוב מהבסיס. הוא לא אמין ולא מחבר לדמויות ומלא מלא אקספוזיציה.
למען האמת, לאט - לאט, ובמיוחד אחרי שקראתי לעומק את הפרקים העוסקים בצד הזה של הסיפור, אני נוטה לחשוב שפרקים אלו אכן צריכים שכתוב.
אלו פרקים שנכתבו מזמן, ובגלל שלא היה לי כוח אליהם - העתקתי אותם ככתבם וכלשונם בלי לבדוק אותם היטב ולתקן כמו שאני עושה בשאר חלקי העלילה.
לכן אכתוב רק את ההערות על מה שאני לא מסכים איתו במאה אחוז.
לדוגמה בפרק האחרון:
קודם כל, התיאור של ירוחם בכניסה לרכב לא אמין. גם בחור חסר טקט הוא לא טמבל, ולתאר אותו עם תחפושת של פורים זה מזלזל באינטליגנציה של הקוראים. אם כבר, לתאר אותו לבוש מהודר כאילו הוא יוצא לפגישה - נשמע הרבה יותר אמין.
זו לא ממש תחפושת פורים. רק הופעה רשלנית. הדרך בה כתבתי את זה גורמת לזה להיראות כאילו הוא בא עם שטריימל לראשו וחולצת טריקו לגופו.
דבר שני, כל מה שקורה בראש של ברוך לא אמין.
היו לו שעות ארוכות של ישיבה משמימה בבית החולים. הזמן לעיבוד כל המחשבות הוא שם, זה הרבה יותר הגיוני מאשר בשעתיים הנסיעה.
הסיפור של פורים, למשל, יכל לבוא בצורה הרבה יותר זורמת אם הוא היה מופיע תוך כדי שהוא פוגש שיכור מתגולל בחניית בית החולים או על המדרכה ליד, נניח הוא יוצא לנשום אוויר ופוגש אותו, ואז נזכר.
זה טריגר. משהו שנבנה אצלו במשך הרבה זמן והתפרץ ברגע מאוד לא נכון.
כשהכל במחשבה שלו, בדיוק ברגעים האלו במכונית, והכל מתפרץ מול אשתו כשירוחם בשטח - זה לא מספיק אמין לדעתי.
למה לא אמין? אולי אגואיסטי, אולי לא ראוי, אבל למה לא אמין?
גם הפרק על ההתנגדות ליציאה לעבודה, וגם הפרק על הטכנולוגיה - הם פרקים שמלאים אקספוזיציה ומועטים בהתרחשויות,
כשכל המידע הרלוונטי יכל לעבור דרך סצנה אחת או שתיים שמלמדות אותנו הכל - בלי לכתוב על זה.
למשל כשירוחם חוזר הביתה מהכולל ופוגש את השכן שעזב לפני שבועיים כי נזרק מהקהילה בגלל שלאשתו יש מכשיר. ההרגשה של ירוחם כשהוא פוגש אותו. החשש שעולה לו מה יהיה אם השווער יידע מה אני מתכנן. הטלפון לרב. כל זה - יכול להיכנס לפרק אחד שהרבה יותר ייגע לנו בלב ויחבר אותנו לדמות, מאשר האקספוזיציה שמופיעה בסיפור כרגע.
תן לנו להרגיש את ההתלבטות, את הקושי, את השבר, את הלחץ הכלכלי, את הדחק הנפשי, את ההרגשה שכולם נגדי..
ולא להתחיל מההתפרצות, ואחריה את כל מה שהוביל אותו למסקנה הזו. במיוחד שתהליכים נפשיים ורגשיים הם הרבה יותר עדינים, ולהגיע לכזו מצוקה ולהתפרץ ככה על אשתו - אנחנו הקוראים אמורים להיות מוכנים לרגע שזה יקרה, שהדמות מובלת לשם, ואנחנו מזדהים איתה.
אני מסכים. זה חלק מהנטייה שלי, להתחיל עם התפרצות של אירועים ולאט לעשות בהם סדר. עם החקירה זה עבד מעולה, עם משפחת חזן לא. כבר הבעתי את דעתי, כנראה אצטרך לשכתב את הפרקים הללו, לשבץ אותם היטב בעלילה, ולהשוות את הרמה שלהם לרמה של הפרקים האחרים.
אני אתן לדוגמא שוב את הפרק שאלישע קורא על ג'סטין - זה פרק מצויין, כי אנחנו מזדהים עם הדמות ועם הדרך שבה היא מתנהלת.
עם ברוך קשה להזדהות.
עוד דבר.
חמותו נמצאת במצב קשה מאוד.
זה סיפור טרגדי, פתאומי ומבהיל, ומצידו יש אפס יחס. זה נותן תחושה שהוא אנטיפת ואטום...
גם הוא אמור לדאוג ולהתפלל, או לפחות לדאוג לאשתו, לקנות לה שתיה, לחשוב עליה.
כשבפרק יש אפס יחס לאירוע, ורק התפרצות של 'המשפחה שלך נוראה ודפוקה' - לאשה שאמא שלה על ערש דווי - זה, עפעס, לא נשמע טוב.
לא רק שלא נשמע טוב, הוא גם הולך לחטוף על זה באבי אביו. את הפרק הבא שעוסק בברוך אכתוב מאפס, והפעם - בזכותכם, אדע ממה להימנע.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
כתוב טוב כמו תמיד.
תודה!
הנאומים אולי קצת ארוכים ודרמטיים יותר מהמצופה, אבל בסדר. כנראה הם רגילים לנאום או משהו כזה.
או שאני רגיל לנאום...
התכוונת לשנותינו, מן הסתם. סליחה אבל זה פשוט הפריע לי.
אמת. כאמור, ניטלה ממני רשות העריכה, אבל אני מודה בטעות.
זוהי שגיאת התחביר השנייה בפרק הזה, מה שאומר שהחיפזון הוא בעוכריי.
לכבוד החופש הנדיר שלי הסתערתי על הסיפור בקצב חסר תקדים, אני חושב ששתי טעויות תחביר הן מחיר שכדאי לשלם.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
ההודעה הזו קצת חשובה, אז תקראו אותה.
כתבתי באותיות גדולות, כדי שההודעה לא תיבלע בין ההודעות האחרות. אין כאן הודעה דרמטית מדי, אז אל תפתחו ציפיות.
וכעת, לעניין.
הפרקים האחרונים התייחדו בכך שהם התפרסמו במהירות, לרגל בין הזמנים הבא עלינו לטובה.
לתחושתי, הפרקים האחרונים קצת האטו את העלילה, והגיע הזמן לחזור לקצב מהיר.
הפרק הבא יתפרסם בקרוב, והוא יהיה אחרון הפרקים המתפרסמים במתכונת בין הזמנים המואצת. בפרק הבא, הסיפור יכנס לקצב מהיר ממה שהיה עד כה.
מאחר שכידוע - הביקורת חשובה לי מאוד, ויש בה תועלת עצומה עבורי (רק לפני שני פוסטים שיניתי קו מחשבה בגלל ביקורות מוצדקות על קו עלילה שהתברר כפחות תקין), ומאחר שעם הזמן - אני רואה שיש יותר ויותר עוקבים אחרי הסיפור, עוקבים שדעתם חשובה לי מאוד - אך חלקם הגדול אינו יכול להביע את דעתו כאן מחמת חסרון הרשאה, דבר שמרגיז מאוד כמה מהם שכתבו לי בפרטי, חשבתי שיהיה כדאי לפרסם יחד עם כל פרק - מעין סקר קבוע שגם חסרי ההרשאה יוכלו להגיב עליו באופן פרימיטיבי באמצעות הסמלילים המוכרים, שאמנם מעודדים אותי מדי כל פרק - אך אין בהם יכולת למקד את החיוביות או השליליות לפרטים מתוך הפרק.
הנושא ייבחר על ידי מדי פרק, ויהיה בדרך כלל - זה שהתלבטתי לגביו הכי הרבה, מה שבדרך כלל אני ממילא עושה באופן בלתי ממוסד.
אדגיש, שחברי קהילת הכתיבה אינם פטורים מחמת זה מלהגיב תגובה בכתב, וגם אין הדבר פוטר אותם מלכתוב על נושאים אחרים שלא העליתי בעצמי, דבר שיש לו חשיבות עצומה - משום שבלעדיו, אני אטעה בלי לדעת שטעיתי.
צורת ההשבה על הסקר תהיה פשוטה בתכלית:
׳וואוו׳ פירושו - התפנית שהעלית היא לשביעות רצוננו, והיא מרתקת אותנו. הסיפור התקדם מבחינתנו דרגה אחת.
׳תודה׳ פירושה - הסיפור נשאר במקום. התפנית הייתה משעממת / צפויה / כזו שכרגע לא תגרום לנו להמתין יותר לפרק הבא.
׳עצוב׳ פירושו - התפנית הרסה קו יפה / מותח / נעים. היינו מעדיפים שלא תבוא, הסיפור ירד ברמה אחת.
׳צחוק׳ פירושו - התפנית מבלבלת, קצת הורסת מה שחשבתי וקצת מסקרנת, נמתין כדי לראות את ההתפתחויות.
׳שכוייח׳ פירושו - תפנית מסמרת שיער. טירוף חושים.
׳כועס׳ פירושו - תפנית מזעזעת, הרסה את החוויה לגמרי.
הפרשנות המוזכרת לסמלילים, תהיה תקפה בכל הודעה הנושאת את הכותרת ׳סקר׳.
==
את ההודעה הזו, ראו כאילו היא הסקר הראשון המתפרסם במתכונת זו. הביעו דעתכם בחופשיות, בלא כפייה, בעד או נגד הרעיון. אני מבטיח לקבל בברכה גם כישלון מוחלט של המיזם.
==
עתידות:
הפרק הבא יעלה באחד הימים הקרובים, ייתכן אפילו היום או מחר, כחלק ממתכונת הפרקים המואצים.
אולי יהיה עוד פרק שייכנס במתכונת זו, אבל בשבוע הבא - יתחיל לשמחתי זמן קיץ, ואז תחזור הזחילה המוכרת לכם בקצב הפרקים.
על אף העובדה הזו, אני מצפה לראותכם ממשיכים עם הדמויות שיצרתי לאורך כל הדרך, עד הסוף (שאינו קרוב עדיין). המשיכו להגיב, לשלוח תודות, ובקשה מיוחדת לי אליכם - שתפו את חובבי הקריאה שסביבכם, ודחפו אותם - באלימות פיזית מתונה, לקרוא ולדון בסיפור ובמה שמאחוריו.
כמו כן, אשמח לכל רעיון של התייעלות.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמה

א תְּהִלָּה לְדָוִד אֲרוֹמִמְךָ אֱלוֹהַי הַמֶּלֶךְ וַאֲבָרֲכָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד:ב בְּכָל יוֹם אֲבָרֲכֶךָּ וַאֲהַלְלָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד:ג גָּדוֹל יְהוָה וּמְהֻלָּל מְאֹד וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר:ד דּוֹר לְדוֹר יְשַׁבַּח מַעֲשֶׂיךָ וּגְבוּרֹתֶיךָ יַגִּידוּ:ה הֲדַר כְּבוֹד הוֹדֶךָ וְדִבְרֵי נִפְלְאוֹתֶיךָ אָשִׂיחָה:ו וֶעֱזוּז נוֹרְאֹתֶיךָ יֹאמֵרוּ (וגדולתיך) וּגְדוּלָּתְךָ אֲסַפְּרֶנָּה:ז זֵכֶר רַב טוּבְךָ יַבִּיעוּ וְצִדְקָתְךָ יְרַנֵּנוּ:ח חַנּוּן וְרַחוּם יְהוָה אֶרֶךְ אַפַּיִם וּגְדָל חָסֶד:ט טוֹב יְהוָה לַכֹּל וְרַחֲמָיו עַל כָּל מַעֲשָׂיו:י יוֹדוּךָ יְהוָה כָּל מַעֲשֶׂיךָ וַחֲסִידֶיךָ יְבָרֲכוּכָה:יא כְּבוֹד מַלְכוּתְךָ יֹאמֵרוּ וּגְבוּרָתְךָ יְדַבֵּרוּ:יב לְהוֹדִיעַ לִבְנֵי הָאָדָם גְּבוּרֹתָיו וּכְבוֹד הֲדַר מַלְכוּתוֹ:יג מַלְכוּתְךָ מַלְכוּת כָּל עֹלָמִים וּמֶמְשֶׁלְתְּךָ בְּכָל דּוֹר וָדוֹר:יד סוֹמֵךְ יְהוָה לְכָל הַנֹּפְלִים וְזוֹקֵף לְכָל הַכְּפוּפִים:טו עֵינֵי כֹל אֵלֶיךָ יְשַׂבֵּרוּ וְאַתָּה נוֹתֵן לָהֶם אֶת אָכְלָם בְּעִתּוֹ:טז פּוֹתֵחַ אֶת יָדֶךָ וּמַשְׂבִּיעַ לְכָל חַי רָצוֹן:יז צַדִּיק יְהוָה בְּכָל דְּרָכָיו וְחָסִיד בְּכָל מַעֲשָׂיו:יח קָרוֹב יְהוָה לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת:יט רְצוֹן יְרֵאָיו יַעֲשֶׂה וְאֶת שַׁוְעָתָם יִשְׁמַע וְיוֹשִׁיעֵם:כ שׁוֹמֵר יְהוָה אֶת כָּל אֹהֲבָיו וְאֵת כָּל הָרְשָׁעִים יַשְׁמִיד:כא תְּהִלַּת יְהוָה יְדַבֶּר פִּי וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָׂר שֵׁם קָדְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעֶד:
נקרא  3  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה