סיפור בהמשכים אשליה - סיפור מתח.

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
נ.ב. אני לא באמת מבינה במדע אז מקווה שיצאתי מספיק ברורה... לזה התכוונת?
אני מוכרח לציין שגם אני לא מבין במדע (מה כבר יש לצפות מאברך שלא למד ליב״ה). במובן מסוים, אני מרגיש לפעמים כמו סוג של בינה מלאכותית. אני פשוט מערבב טקסטים שמצאתי באינטרנט ודואג שזה יישמע מרשים.
באופן כללי, אני לא תופס צד בטענות המוזכרות בפרק. אני צופה מן הצד בעניין, ומנסה להביא לפניכם את מה שאני רואה בעיני דמיוני, כך שהמחשבה שלי לא טובה יותר משל אף קורא, והכוונה שלי הרבה פחות חשובה ממה שאתם חושבים כשאתם קוראים את הפרק.
וגם מה יכולות לגרום החלטות של שניות שלא חשבנו שהן גורליות ביותר מוסר השכל למעשים הבאמת משמעותיים לנו, לעתיד הנצחי שלנו.
לזה דווקא התכוונתי. זה מסר שקיוויתי שיעבור בין השורות, ואני שמח שיש מי ששם לב.
תודה רבה.
ושוב, חשוב לי להודות לכל המגיבים והמעירים, במיוחד אחרי הפרק הקודם שהיה קצת שנוי במחלוקת.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
24

שיחות טלפון והסתבכויות.



ברגע בו הבליחה ההבנה אל תודעתו של אלישע, הוא נתקף בפרץ של אדרנלין.

הוא שלח את ידו אל כיסו, שולף משם את מכשיר הפלאפון שלו. אצבעותיו החליקו על צג המגע, המסך מתעורר לחיים.

הוא עבר בזריזות על רשימת אנשי הקשר, נעצר כאשר הופיע שמו של אפרים שוקן – מפקד היחידה. אלישע נשם נשימה עמוקה, לוחץ על מקש החיוג.

חצי שנייה חלפה, עד שקולו של אפרים בקע מבעד למכשיר. ״שלום!״ הוא אמר בקול רשמי ועמוק, ולאלישע ארכה חצי שניה כדי להבין שמדובר בהודעה מוקלטת. ״אני לא זמין כרגע,״ המשיך אפרים באותה נימה רובוטית. ״ייתכן שאני ישן, או שנוריתי בקרב יריות. אם אני ישן – תוכל להשאיר לי הודעה. אם אני מת – ברכותיי! אתה יורש את הטוסטר!״

אלישע העווה את פניו. ההומור השחור של אפרים לא הצליח להעלות חיוך על שפתיו. הוא החליק על המסך, מדפדף שוב ברשימת אנשי הקשר.

רגעים ספורים לאחר מכן, הופיע על הצג השם ׳אלונה שוקן – יועצת משפטית׳. אלישע הקיש על הצג, צליל חיוג ארוך נשמע, לאחריו בקע מן השפופרת קול נשי. ״שלום אלישע,״ זיהתה אותו אשתו של אפרים מיד. ״במה אני יכולה לעזור?״

אלישע נאנח. ״האמת היא, שהתקשרתי כי אני לא מצליח להשיג את אפרים״. אמר בנימה מתנצלת. ״הוא נמצא?״

ניכר היה שאשתו של אפרים הופתעה. ״אני מצטערת,״ היא אמרה בקול נבוך. ״אני מבינה שזה דחוף, אבל אפרים איננו. הוא יצא לירושלים לפני כמה דקות. ניסית להשאיר לו הודעה?״

״עוד לא״. הגיב אלישע בנימה מאוכזבת. ״קיוויתי לשוחח אתו. בכל אופן, תודה״.

אלישע ניתק את השיחה, הבעה מהורהרת על פניו. למשך מספר רגעים הוא התלבט כיצד לפעול, לבסוף – בלית ברירה, הוא שב וחייג אל מספר הטלפון של אפרים.

״שלום! אני לא זמין כרגע...״ שבה והתנגנה ההודעה המטופשת. הפעם המתין אלישע עד לסיומה, מנסח תוך כדי כך במחשבתו את ההודעה אותה הוא עומד להשאיר. ברגע בו נשמע צליל ההקלטה, ירה אלישע את המילים במהירות.

״הבנתי משהו,״ הוא אמר, המהירות מונעת ממנו להפסיק בין המילים על מנת לתת להן את המשקל הראוי. ״הבנתי שטעיתי לאורך כל הדרך,״ הוא המשיך. ״הבנתי שמישהו טמן לנו כאן מלכודת, ואנחנו כולנו נפלנו לתוכה״.

״לאורך כל הדרך, נתקלנו כולנו בהפרעות, הסחות דעת שגרמו לנו להתעלם מהעיקר. בהתחלה היה זה עורך הדין, אחר כך השוטר רוזנר, אחר כך הסיפור המופרע עם ג׳סטין קלפטון. אני מדגיש, שאין לי עדיין תשובה לכל השאלות שהתעוררו אצלנו, אבל ברור לי כרגע שהייתה כאן יד מכוונת שניהלה את הכול. שניהלה בעצם אותנו.

״במקום להתעסק בחקירת הפשע, מצאתי את עצמי מתעסק בביוגרפיות של בן אדם שמת מזמן. במקום להתעסק במי שהחיצים כולם הצביעו עליו מהרגע הראשון, מצאתי את עצמי חוקר כיוונים מופרכים, על טבעיים, שלא צפויה לנו מהם שום תועלת.

״מהרגע הראשון, ברור היה מי מושך בחוטים ומנווט את כולנו. אני מתכוון כמובן לנמרוד גואטה, האיש שהרמזים כולם מפנים אליו אצבע מאשימה. הרי כולנו מכירים את האיש ויודעים שזו בדיוק השיטה שלו. הוא מבלבל את כולם, גורם לכולם להטיל ספק בכל דבר.

״עדיין אין לי מושג איך הוא הצליח ליצור את כל הסיטואציה המוטרפת הזו, אבל ברור לי שהוא אחראי כאן להכול. הוא זה ששיחק בנו. בי, בך, בעמיקם. הוא זה שגרם לכולנו לרדוף אחרי הרוח במטרה שנשכח ממנו ומהמעורבות של עורך הדין שלו בחקירה״.

אלישע נשם נשימה ארוכה. ״אני מצטער שלא תפסתי אותך, אבל אני מניח שתבין אותי. מנקודה זו ואילך, אני לא מוכן יותר להמשיך ולרדוף אחרי הערפל. אני מתכוון לחקור היטב את הקשר של גואטה לכל מה שקורה כאן״.

אלישע ניתק את השיחה, מבע נחוש על פניו.

הוא רכן קדימה, מקרב אליו את מקלדת המחשב ואת העכבר. אצבעותיו נעו בזריזות, משמיעות צלילי נקישה קצובים.

המסמכים הפתוחים על הצג שממולו נעלמו, במקומם הופיע מסך תכול מעוטר בסימן מים של סמליל משטרת ישראל. אותיות גדולות הכריזו: ״ברוך הבא אל מאגר הנתונים של משטרת ישראל. עליך להזדהות כדי להמשיך״.

אלישע הקליד במהירות את שם המשתמש ואת הסיסמא שלו. המסך התחלף, כעת הופיעו על הצג טורים של תיבות בהירות בתוכן הודפסו מילים באותיות קטנות מרצדות.

אלישע לא בזבז זמן בניסיון לאתר בין התיבות את המאגר הספציפי לו הוא היה זקוק כעת. הוא הניע בזריזות את הסמן אל סמל החיפוש שבראש הדף, מקיש פעמיים. על המסך נפתחה שורת חיפוש, והוא הקליד בה את השם ׳נמרוד גואטה׳

תוכנת החיפוש בה השתמשה המשטרה הייתה מיושנת, כך שהגרפיקה הייתה ארכאית ובלתי נעימה לעין. עם זאת, בדרך כלל הייתה התוכנה נוחה לשימוש ויעילה מאוד. כיוון שכך, הופתע אלישע כאשר נשמע צליל סירוב והודעה מעוטרת בסימן קריאה אדום הבליחה על המסך.

״אין לך את ההרשאה לצפות בקבצים אלו״. קרא אלישע בתמיהה את המילים הקטנות. ״לפרטים, פנה אל האדם המנהל את הרשת שלך, או התחבר באמצעות חשבון אחר שבבעלותך״.

ההודעה הפתיעה את אלישע, עד שלרגע עלה בליבו חשד שמא טעה והשתמש בחשבון של שוטר אחר. החשד הופרך רגע לאחר מכן, כאשר העיף אלישע מבט אל השורה העליונה בעמוד, שם הופיע בפירוש שמו לצד המספר האישי שלו.

תוך כדי שהוא משמיע אנחות רוטנות, נטל אלישע שוב את הפלאפון לידיו, מדפדף שוב ברשימת אנשי הקשר. לאחר מספר רגעים הוא נעצר, הבעה מחויכת על פניו. הוא החליק על הצג, מחייג למספר שנשמר תחת השם ׳אמיר עכבר מעבדה׳.

רגעים ארוכים חלפו עד שהשיחה נענתה. ״אה, אלישע,״ בקע הקול מן השפופרת, ואילולי היה אלישע מכיר את הדובר – הוא יכול היה לטעות ולחשוב שהאיש התעורר משינה.

״אני צריך את עזרתך,״ פתח אלישע מיד, בלא גינוני נימוס. ״יש לי תקלה במערכת הממוחשבת״.

מעבר לקו לא נשמעה שום תגובה. הצלילים היחידים ששמע אלישע היו צלילי הקשה על מקלדת, שהופרעו מדי כמה רגעים בצליל חד יותר של נגיסה במאכל פריך כלשהו. כחצי דקה חלפה, לאחריה נשמע מעבר לקו המהום קצר.

אילולי היה מכיר אלישע את האיש שמעבר לקו, הוא כנראה לא היה מייחס חשיבות רבה להברה הבודדת שהשמיע האיש. אולם מאחר שאלישע הכיר את אמיר, מומחה המחשבים של התחנה, ומאחר שהוא ידע שהאיש מתקשר עם סביבתו בצורה חריגה, הוא בחר לפרש את ההמהום כסוג של הסכמה ונכונות לסייע.

במילים קצרות, הסביר אלישע לאמיר מומחה המחשבים את הסיטואציה הבעייתית. אמיר הקשיב בשתיקה, שתיקה שהתארכה הרבה אחרי שסיים אלישע את דבריו.

קשה היה לאלישע להמתין בסבלנות, אולם הוא ידע שאין לו ברירה. צלילי הקשות המקלדת שבקעו מעבר לקו הבהירו לו שמומחה המחשבים עובד במרץ על פתרון לבעיה, ואלישע קיווה בכל ליבו שההמתנה אינה בזבוז זמן מוחלט.

דקות ארוכות של המתנה מורטת עצבים חלפו, עד שמכשיר הטלפון התעורר לחיים, קולו של אמיר בוקע ממנו. ״אני מצטער,״ הוא אמר. ״לפי מה שאני רואה כאן, הבעיה היא בעיית סיווג. מסתבר שהסיווג שלך אינו מספיק כדי לצפות במסמכים, ולצערי אין לי שום דרך לעזור בזה״.

מילותיו של מומחה המחשבים הפתיעו לחלוטין את אלישע. ״אתה רציני?״ הוא שאל בנימה משתוממת. ״איך זה יכול להיות?! אתה הרי יודע שאני מהחוקרים הבכירים בתחנה!״

נימת קולו של אמיר הייתה אדישה, אפילו משועממת. ״אני מצטער,״ הוא אמר, קולו מופרע בצליל רשרוש שקית ניילון. ״זה לא התחום שלי. אתה צריך לפנות למי שאחראי על זה״. קולו הפך מקוטע, נשמע שהוא מדבר בפה מלא אוכל. ״אני כמובן אשמח לעזור לך בדברים שהם בסמכותי, אבל כאן לצערי אין לי הרבה מה לעשות״.

הבעה רוגזת עלתה על פניו של אלישע. הוא הקיש באגודלו על צג המגע, מנתק את השיחה מבלי לומר שלום.

למשך כמה רגעים בהה אלישע באוויר החדר, מנסה לנתח את ההתפתחות האחרונה ואת המשמעות שלה. ברור היה לו שהעובדה שדווקא המסמכים הללו הפכו לבלתי זמינים עבורו אינה מקרית, והוא התלבט כיצד לנהוג.

מצד אחד ברור היה לו, שכל ניסיון לפעול להשגת גישה אל המסמכים – הוא ניסיון אבוד. גם אם אירעה טעות או תקלה בשלה הפכו המסמכים למסווגים – יידרש מאמץ רב והרבה מאוד זמן כדי לתקן אותה, כך שהסיכויים להפיק ממנה תועלת עבור החקירה הם אפסיים.

מצד שני, חשוב היה לאלישע להבין מי אחראי על סיווג המסמכים ומה המניעים שלו. להבנתו של אלישע, גם אם אין סיכוי להתגבר על הבירוקרטיה ולתקן את הנזק, לפחות ניתן יהיה להבין מדוע סווגו דווקא המסמכים הללו והאם יש לכך קשר לפרשיה אותה הוא חוקר.

על פניו של אלישע עלתה הבעה נחושה, מרדנית משהו. ׳אני לא אעשה להם חיים קלים׳, הוא הבטיח לעצמו בעודו נוטל שוב את הפלאפון לידו ומדפדף ברשימת אנשי הקשר. ׳אם הם חושבים לעצור אותי, הם יגלו שזה קשה הרבה יותר ממה שחשבו׳, המשיך להלהיט את עצמו, למרות שלא היה לו מושג למי הוא מכוון את הדברים ומיהם אותם גורמים עלומים נגדם הוא מכריז מלחמה.

לאחר חיפוש קצר, הופיעו על הצג המילים ׳קצינת בט״מ׳. מספר צלילי חיוג נשמעו, לאחריהן אמר קול צרוד: ״בטחון מידע שלום, כאן עדנה״.

״שלום,״ הגיב אלישע, יורה את המילים במהירות. ״כאן פקד בוסקוביץ׳ מימ״ר נגב. רציתי לדעת מדוע נחסמה לי הגישה למסמכים ולתיעודים של נמרוד גואטה״.

הגישה הישירה בה השתמש אלישע, נועדה לבלבל את קצינת בטחון המידע ולמנוע ממנה לחשוב על תירוצים או להתחמק מלהשיב לשאלה. ברגעים הראשונים, נדמה היה לו שהצליח במשימתו. הקצינה שתקה במבוכה ופלטה חצאי מילים מגומגמות. אולם אז, התעשתה הקצינה פתאום. ״מי אתה בדיוק?״ היא ביררה בנימה קשוחה.

״פקד בוסקוביץ׳ מימ״ר נגב״. הזדהה אלישע בשנית. ״אני לא יודע עד כמה את מכירה, אבל הייתי מופקד על שתי החקירות האחרונות של גואטה. אני דורש להבין למה נמנעה ממני הגישה למערכת. זה מעולם לא קרה, ואני מוכרח לציין שבעבר עשיתי שימוש יומיומי במסמכים האלו ממש״.

הביטחון העצמי של הקצינה שב אליה. ״אני לא מכירה אותך, פקד לייזרוביץ׳,״ אמרה בנימה מתנשאת. ״אני לא יודעת מי אתה, אבל לא נראה לי שאתה מפקד המחוז או המפכ״ל. אם אתה רוצה משהו, תבקש יפה. דרישות אתה יכול להפנות למחלקת הניקיון בתחנה שלך!״

על פניו של אלישע עלה חצי חיוך. הוא הצליח להוציא את הקצינה משיווי משקל, והוא קיווה שבכך היא תעשה טעות ותפלוט משהו שתהיה לו חשיבות עבורו. ״רגע, שמעתי נכון?!״ הוא מיהר להתקיף. ״אמרת שמפקד המחוז והמפכ״ל הם שאחראים על סיווג המסמכים?״

הקצינה התרתחה, ואלישע היה מוכרח להודות בינו לבין עצמו שהוא מבין היטב מדוע. ״אתה שמעת אותי אומרת דבר כזה?!״ היא תקפה בחזרה.

אלישע ריכך את קולו. ״כך חשבתי,״ אמר. ״אני מבין שטעיתי. אם כך, את בעצם אומרת שההוראה לא הגיעה מהמפכ״ל או ממפקד המחוז, מה שאומר שכנראה אחד ממפקדי התחנות נתן אותה. אני צודק?״

הקצינה נשמעה על סף איבוד עשתונות. ״לא אמרתי כזה דבר!״ היא התגוננה בכעס. ״אתה יודע שאסור לי לומר מי נתן את ההוראה״.

אלישע חייך. ״ברור!״ אמר בנימה של רוחב לב. ״אני מוכרח לומר שאני מבין את הלחץ שלך. תחשבי מה אנשים יגידו אם יתפרסם שדווקא הקצינה הממונה על בטחון מידע מסרה בעצמה מידע רגיש לקצין זוטר...״

זו כנראה הייתה הקנטה אחת יותר מדי, משום שהשיחה התנתקה בפתאומיות.

אלישע הניח את הפלאפון על גבי השולחן, ההבעה המחויכת שעל פניו הופכת רצינית מרגע לרגע.

מלבד ההנאה הילדותית מהאופן בו הצליח להטריף את הקצינה, צעד שנתפס אצל אלישע כנקמה במערכת שחסמה אותו באופן בוטה כל-כך, קשה היה לומר שהשיחה הפיקה תועלת כלשהי. בסופו של דבר, הרמז שנתנה הקצינה בנוגע לזהותו של מי שהורה על סיווג המידע היה רחוק מלהיות חד משמעי, וגם האינטרסים שמאחורי חסימת המידע נותרו נסתרים כשהיו.

בינו לבין עצמו הוכרח אלישע להודות, שאם אכן נכונים חשדותיו ונמרוד גואטה או מי ממקורביו אחראי על הפעולה הזו – הרי שמדובר במכת מחץ מבריקה מצדו של גואטה. חסימת הגישה של אלישע אל המידע, מונעת ממנו באופן כמעט מוחלט את היכולת לבצע חקירה מעמיקה בזמן קצר.

השאלה הגדולה של אלישע הייתה, מי מסוגל היה לבצע כזו פעולה.

חסימת מידע באופן גורף כל – כך ובתוך זמן כה קצר, יכולה להתבצע רק על פי הוראה של קצין בדרגים הפיקודיים הגבוהים ביותר, כמובן – בהנחה שהעומד מאחורי ההוראה משתייך למשטרת ישראל, הנחה כמעט ודאית בהתחשב בעובדה שהגופים האחרים שמסוגלים לתת הוראה כזו הם צבאיים או מדיניים, גופים שאינם בעלי סמכות בתחום הפלילי. כיוון שכך, רשימת הגורמים שמסוגלים היו לתת כזו הוראה היא קצרה – ומונה רק קצינים בכירים מאוד.

קשה היה לאלישע להאמין שקצין בדרגה כה בכירה שיתף פעולה עם פושע כמו נמרוד גואטה. ההשערה הסבירה יותר הייתה, שההוראה לחסום את המידע ניתנה בתום לב, מתוך חשש אמיתי שהמידע יגיע לגורמים שעשויים לעשות בו שימוש לרעה.

ככל שהרהר אלישע בהשערה הזו, היא נראתה לו סבירה יותר. מהלך כזה, עם כל המורכבות שבו, הוא בדיוק מסוג המהלכים המאפיינים את גואטה.

אלישע לא התקשה לדמיין כיצד הצליח גואטה להשיג את התוצאה הרצויה עבורו. לשם כך, לא נדרש מגואטה מאמץ רב. הוא בסך הכול היה צריך להדליף לאחד ממפקדי המשטרה הדלפה מעורפלת על שוטרים כפולים שפועלים מטעמו של גואטה, ועלולים לעשות שימוש לרעה במאגר המסמכים הרשומים על שמו של גואטה.

הצעד הראשון המצופה מקצין משטרה שנחשף לחשש כזה, הוא להגיש בקשה לחסום את המאגר לתקופה קצובה, בקשה שמאושרת כמעט אוטומטית. מבחינתו של הקצין שנתן את ההוראה, זהו צעד ראשון של זהירות מתבקשת, כך שעלול לעבור זמן רב עד שאותו קצין ישקול שוב את הדברים ויכריע אם אכן מדובר בחסימה מוצדקת.

ההשערה הייתה כל-כך הגיונית, עד שאלישע הלקה את עצמו על שלא חשב עליה מהרגע הראשון. כמי שהכיר היטב את שיטות הפעולה של גואטה ואת הדרכים בהן הוא מתנהל, הוא היה צריך להבין את זה מיד ולפעול בהתאם. כעת, אחרי שיחת הטלפון הפזיזה שלו לקצינת בטחון המידע, יהיה לו הרבה יותר קשה לפעול להסרת הצו על חסימת המסמכים.

ברגעים אלו, לא יכול היה אלישע שלא להרהר במילים שאמר לו גואטה עצמו באחת מן השיחות הארוכות שניהל עמו אלישע בעבר בחדר החקירות. ״משטרת ישראל היא גוף מסורבל,״ טען אז גואטה, מוכיח בפעם המי יודע כמה את יכולת הניתוח החדה שלו. ״אתם לעולם לא תצליחו לנצח אותי, כי אתם מתנהלים על פי כללים ונהלים ידועים מראש. אתם כל-כך לא מתואמים, עד שיד ימין אף פעם לא יודעת מה יד שמאל עושה. המערכת שלכם מעודדת כישלונות. אתם כל-כך מומחים בזה, עד שיש לכם יחידות שלמות של דוברות שכל המטרה שלהן היא לתרץ מדוע אתם כושלים כל-כך״.

באותה שיחה, סירב אלישע בתוקף לקבל את הדברים. מבחינתו, עצם העובדה שפושע עלוב כמו גואטה מעז לבטא ביקורת נגד המערכת, הייתה בלתי נסבלת. תגובתו של אלישע הייתה תקיפה וזועמת. הוא בז לפחדנותו של גואטה, והבטיח לו שלעולם לא יראה עוד אור יום.

אולם כעת, ברגעים אלו, לא יכול היה אלישע שלא להודות שבסופו של דבר צדק גואטה בכל מילה.

בסוף, הצליח גואטה לחמוק ממאסר באמצעות מהלך מבריק של עורך הדין שלו, מהלך שהיה מבוסס על פרצה לא צפויה בחוק, שהובילה לביטול כתב האישום למרות שכל משפטן מתחיל יכול היה להבין שגואטה אכן אשם בכל סעיף שיוחס לו. במבחן התוצאה, גואטה נותר חופשי ומאושר, והמשטרה נותרה חסרת אונים מולו.

שוב ושוב, הוכיח גואטה שהוא מסוגל להתל בחוקרי המשטרה, ולהשתמש בכללים ובחוקים שלהם נגדם. מילותיו של גואטה לא היו רק אבחון מדויק של מה שפגום בתפיסה המשטרתית. הן היו הרבה יותר מזה. הן היוו את הבסיס לפעולותיו של גואטה, והן היו סוד ההצלחה של האיש.

אלישע התרומם ממקומו בסערה, פוסע הלוך ושוב בחדר הקטן, מהרהר במשמעות של התובנות המתסכלות. ברור היה לו שהוא צריך לפעול, לפעול בצורה שתפתיע את גואטה, בדרכים לא שגרתיות שגואטה אינו מסוגל לצפות. ברור היה לאלישע שברגעים אלו ממש יושב גואטה ומנתח את אופן החקירה המקובל של משטרת ישראל, וברור היה לאלישע שכל פעולה על פי הפרוטוקול – נצפתה כבר על ידי גואטה והוכנה עבורה תשובה הולמת.

הבעיה הגדולה שעמדה מול אלישע היא, שלמעשה – לא הייתה לו באמת יכולת לפעול בצורה מפתיעה שעשויה לגרום לגואטה לעשות טעויות. בשונה מגואטה, שיכול לעשות ככל העולה על רוחו בלי שום מגבלה, אלישע – כחוקר משטרה, מחויב לפעול על פי החוק ועל פי הנהלים הקבועים. כל סטייה מהמקובל, תגרום לאלישע צרות צרורות, ותרחיק אותו במקרה הטוב מהמשך החקירה הנוכחית.

מאמציו של אלישע התמקדו בניסיון למצוא תכנית פעולה שמצד אחד תהיה בלתי צפויה, ומצד שני – לא תעמוד בניגוד לחוק או להנחיה מפורשת של מפקדיו.

במשך דקות ארוכות פסע אלישע בחדר, ידיו שלובות מאחורי גבו, מוחו עסוק בחשיבה מאומצת.

ואז, ברגע אחד של צלילות, פרצה אל מוחו מחשבה מטורפת.

הוא מיהר להתיישב על כסאו, הבעה מחויכת על פניו. ביד אחת הוא נטל את מכשיר הטלפון, ובידו השנייה – הוא דפדף במרץ בחוברת שקיבל מעמיקם.

באופן אירוני, ההשראה לרעיון החריג שעלה במחשבתו, התקבלה ממילותיו של גואטה בעצמו. באותה שיחה בלתי נשכחת, הרבה גואטה ללעוג לחוסר התיאום בין היחידות השונות במשטרה, חוסר תיאום שלדעתו של אלישע אפשר לגואטה לשלוט ביחידות השונות, כך שכל יחידה חוסמת בשגגה את חברתה.

המערכת בראשה עמד גואטה, הייתה חסינה מטעויות כאלו. התיאום בין אנשיו של גואטה היה מושלם, ואפילו פעולות קטנות ושגרתיות – מעולם לא נעשו מבלי ידיעתו והסכמתו של גואטה. משכך, כל ניסיון לפעול מול אנשיו של גואטה בדומה לאופן בו פועל גואטה מול חוקרי היחידות השונות במשטרה – הוא חסר סיכוי.

התקווה של אלישע הייתה, מעורבותם של אנשים אחרים בפרשה.

אחת השאלות הגדולות בתיק החקירה, נגעה למעורבותו של ראובן חזן, בנה של הרבנית. על פי המידע שקיבל מעמיקם, ברור היה לאלישע שהאיש ידע משהו על האירוע קודם שהוא התרחש. אמנם מידת המעורבות שלו לא הייתה ברורה, אבל אלישע שיער שאם אכן הנחות היסוד שלו נכונות ונמרוד גואטה הוא העומד מאחורי האירוע, הרי שבהכרח הייתה היכרות מוקדמת כלשהי, חיכוך כלשהו, בין מר חזן לבין גואטה.

ועל מקבץ הנחות היסוד הללו, בנה אלישע את כל תקוותיו.

אצבעותיו נעו במהירות, מקישות את מספרו של ראובן חזן, כמו שהופיע בתיעוד השיחות שהתקבל מחברת התקשורת. למשך כמה רגעים התלבט אלישע אם אכן נכון לפעול מול חזן הצעיר באופן נכלולי כל-כך, ולבסוף – עלתה על פניו הבעה נחושה. אצבעו רעדה כשהחליק על המסך, מבצע את השיחה המכריעה.

צליל מרגיע של מוזיקה קלאסית בקע מהשפופרת. ההמתנה הייתה קצרה, לאחריה בקע מן השפופרת קול נשי, קול שאלישע העריך כשייך למזכירתו של מר חזן. ״הלו,״ היא אמרה.

״שלום,״ השיב אלישע, מקפיד לדבר באנגלית. ״אני צריך לשוחח בדחיפות עם מיסטר חזן״.

״אני מצטערת,״ השיבה המזכירה מיד, נימת קולה לקונית. ״מיסטר חזן אינו פנוי כעת״.

לבו של אלישע פעם בהתרגשות. רגע האמת שלו הגיע, והוא התקשה לייצב את קולו. ״אני מבין,״ הוא אמר בנימה של חוסר שביעות רצון. ״בכל אופן, מדובר בעניין דחוף. תמסרי בבקשה למיסטר חזן שנמרוד גואטה מעוניין לשוחח אתו, ותמסרי לו גם שרצוי שהשיחה תיערך מיד כאשר הוא יתפנה מעיסוקיו״.

לרגע שררה שתיקה מעבר לקו, ולאחריה חזרה המזכירה ודברה, נימת קולה כנועה ומפוחדת. ״אני מצטערת, מר גואטה,״ היא אמרה. ״לא זיהיתי את קולך. אני מעבירה מיד את השיחה למיסטר חזן...״

שוב בקעה מן השפופרת מוזיקה. אלישע היה לחוץ, ושניות ההמתנה המעטות נדמו לו כארוכות במיוחד. כשהסתיימה ההמתנה, חש אלישע תחושה מסוימת של רווחה, אולם באותו רגע התגבר הלחץ בתוך גולגלתו, ולרגע הוא חש דחף לנתק את השיחה, דחף שהתגבר ברגע בו השמיע האיש מהצד השני את משפט הפתיחה שלו.

״בונז׳ואר, מיסטר גואטה,״ אמר הקול הצעיר מעבר לשפופרת. ״ז׳ה מיקס׳אוז פו׳ר לה-לונג אטונט...״

לרגע קימט אלישע את מצחו, מנסה להבין את המשפט הסתום, ובמשנהו תקפה אותו חרדה נוראית.

מסתבר שההטעיה הצליחה, ראובן חזן אכן בטוח שהוא מדבר עם נמרוד גואטה.

הבעיה היא, שגואטה וחזן שניהם דוברי צרפתית, שפה שאלישע אינו מכיר אפילו עשרה מילים מתוכה.​
 
נערך לאחרונה ב:

פניני ריין

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הו.
סוף סוף.

כולנו כל כך התעסקנו בניחושים הגיוניים מה אפשר לגלות מהקליפ על אדון קליפטון, ששכחנו שאלישע הוא אלישע. אין מה לעשות.
זה מה שיפה בו. הוא לא גיבור-על חסר חסרונות. חכם ומוכשר ומוצלח והכל- אבל החולשות שלו מפילות אותו שוב ושוב, יותר ממה שנמרוד גואטה עושה את זה.

מה עוד?
מדי מותח.
אי אפשר לנשום בין משפט למשפט...
בטח שלא שבוע+ לפרק הבא
(זה היה רמז למי שלא הבין)
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
הו.
סוף סוף.

כולנו כל כך התעסקנו בניחושים הגיוניים מה אפשר לגלות מהקליפ על אדון קליפטון, ששכחנו שאלישע הוא אלישע. אין מה לעשות.
זה מה שיפה בו. הוא לא גיבור-על חסר חסרונות. חכם ומוכשר ומוצלח והכל- אבל החולשות שלו מפילות אותו שוב ושוב, יותר ממה שנמרוד גואטה עושה את זה.
תודה על הניתוח. מאיר צדדים שלא חשבתי עליהם, ואני מסכים עם כל מילה.
מה עוד?
מדי מותח.
אי אפשר לנשום בין משפט למשפט...
בטח שלא שבוע+ לפרק הבא
(זה היה רמז למי שלא הבין)
מצטער על ההמתנות הארוכות.
מקווה מאוד שהפרקים הבאים יחזרו למתכונת סבירה.
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
ב"ה

פרק מצויין ממש.
שאלה, זה שהוא משאיר את המידע בתא קולי של אפרים, זה הגיוני? כי לי זה נשמע נגד כל כללי הבט"מ..
אהבתי את ההבנה שלו לגבי הפושע,
וכל המהלך - החל מהעכבר מעבדה ועד לטלפון של חזן - כל הדמויות מאופיינות היטב. אולי קצת קלישאתיות..
ושוב חוזרת על מחמאה שכבר נתנו כאן, שהיכולת שלכם להחזיק את המתח בסיפור היא ממש טובה.
מחכים לפרקים הבאים.
 

יוסף יצחק פ.

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
אני מוכרח לציין שגם אני לא מבין במדע (מה כבר יש לצפות מאברך שלא למד ליב״ה). במובן מסוים, אני מרגיש לפעמים כמו סוג של בינה מלאכותית. אני פשוט מערבב טקסטים שמצאתי באינטרנט ודואג שזה יישמע מרשים.
באופן כללי, אני לא תופס צד בטענות המוזכרות בפרק. אני צופה מן הצד בעניין, ומנסה להביא לפניכם את מה שאני רואה בעיני דמיוני, כך שהמחשבה שלי לא טובה יותר משל אף קורא, והכוונה שלי הרבה פחות חשובה ממה שאתם חושבים כשאתם קוראים את הפרק.
אמנם לא קראתי, אך אני יודע שעדיף ככל האפשר לדייק בפרטים.
לא חובה עכשיו, אפשר בעריכה הסופית.
הקורא גם יותר יעריך משהו אמיתי, מאשר כל הטקסטים הכי מגניבים שהוא יקרא - שאמנם נשמעים טוב, אבל הם לא מדויקים.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אמנם לא קראתי, אך אני יודע שעדיף ככל האפשר לדייק בפרטים.
לא חובה עכשיו, אפשר בעריכה הסופית.
הקורא גם יותר יעריך משהו אמיתי, מאשר כל הטקסטים הכי מגניבים שהוא יקרא - שאמנם נשמעים טוב, אבל הם לא מדויקים.
הסיפור בעיקרון הוא סיפור מדע בדיוני, כך שאיכשהו - יש איזה גבול בו הנתונים מוכרחים להיות מצוצים מן האצבע.
קראתי בעבר הרחוק כמה ספרי מד״ב שהשתמשו בטכניקות דומות לאלו שאני משתמש, כך שאני נתלה באילנות גבוהים.
ואני מציע לך בכל מצב לקרוא תחילה את הסיפור, כך אין ספק שהביקורת תוכל להיות הרבה יותר ממוקדת ומועילה.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
25

המופלא והמכוסה.


אלישע היה מוכרח לחשוב מהר, לאלתר משהו, למצוא בן רגע מוצא מהסבך.

הייתה לו שניה אחת בלבד בה הוא יכול היה לחשוב ולהחליט מה לומר, וכדרכן של החלטות שמתקבלות בפזיזות – המשפט שיצא מפיו היה רחוק להיות ברור ומנומק.

״דבר עברית,״ הוא אמר, מנסה לחקות את נימת הדיבור האדנותית של נמרוד גואטה. ״המשטרה מאזינה!״

הציווי היה רחוק מלהיות ברור, ואלישע מצא את עצמו מאוכזב מבחירת המילים. למעשה, הוא לא הצליח למצוא שום הסבר הגיוני למשפט, וברור היה לו שאם יחליט מר חזן להקשות עליו – הוא ימצא את עצמו בתסבוכת מביכה מאוד.

למזלו, היה מר חזן בטוח שהוא אכן מדבר עם נמרוד גואטה, וכנראה שהחשש שלו מפני האיש גרם לו לקבל את הדברים כמו שהם. ״אני מצטער,״ הוא אמר מיד בעברית, ״אתה כמובן צודק״.

אלישע חש שאבן גדולה נגולה מליבו. ״בוא נדבר תכל׳ס,״ אמר מיד, מקפיד לשמור על מרחק משמעותי ממכשיר הטלפון, מתוך תקווה שקולו יישמע מרוחק כך שמר חזן לא יבחין בהבדלים בין קולו הצלול לקולו המחוספס של נמרוד גואטה.

מן העבר השני השתררה שתיקה, וחלפו כמה שניות עד שאלישע הבין שמצופה ממנו לפתוח בשיחה. מאחר שברור היה לאלישע שכמעט כל משפט שייצא מפיו עשוי לסבך אותו, הוא בחר ללכת על הנושא שנראה לו בטוח מכולם, על אף שהייתה בכך מידה משמעותית של חוסר רגישות.

״אני מניח ששמעת מה קרה לאמא שלך,״ הוא אמר.

מן העבר השני נאנח ראובן חזן אנחה עמוקה. ״שמעתי,״ הוא אישר. ״אני מוכרח לומר לך שעל אף שהייתי מוכן לקראת הבשורה הזו, עדיין – זה קשה עבורי מאוד. בסופו של דבר, מתברר שהידיעה שזה עומד לקרות – לא מפחיתה הרבה מן הכאב״.

אלישע הזדקף בבת אחת בהפתעה. תגובתו של ראובן חזן הייתה בלתי צפויה בעליל, והוא היה מוכרח להבין את המשמעות שלה.

ההפתעה הגדולה של אלישע, לא הייתה בשל ההודאה המפורשת של ראובן חזן, על פיה הוא צפה מראש את פציעתה של אימו. למעשה, מאז נחשף אלישע לשיחות הטלפון הבהולות שערך ראובן חזן בשעות שקודם האירוע, היה ברור לו שהצעיר היה חשוף במידה כזו או אחרת למידע שאפשר לו להתכונן לאירוע החריג, כך שההודאה רק אימתה את חשדותיו.

הסיבה להפתעתו של אלישע, הייתה הצורה בה התבטא ראובן חזן, והמילים אותן הוא בחר.

ברגע בו שמע אלישע את נימת קולו של ראובן חזן, ברור היה לו שהצעיר אינו מעורב בשום דרך בפשע. הכאב שלו היה אמיתי, ולאלישע לא היה ספק שאם הייתה דרך בה הוא יכול היה למנוע את מה שאירע – הוא היה עושה הכול לשם כך.

מכיוון שכך, ההשערה הסבירה ביותר של אלישע הייתה, שקודם האירוע היה ראובן חזן מאוים בדרך כלשהי על ידי מי שביצע את הפשע. כך מצד אחד יכול היה חזן הצעיר לצפות את מה שעומד להתרחש, ומצד שני – לא הייתה לו שום דרך למנוע את האירוע, מלבד הניסיונות הנואשים שלו לבצע שיחות אזהרה אל אימו, ניסיונות שכמובן כשלו.

אולם, בכל התאוריה הזו – הייתה בעיה אחת שגרמה לאלישע להבין שהוא כנראה מפספס כאן משהו...

עד עכשיו היה ברור לאלישע, שמי שעומד מאחורי הפשע – הוא נמרוד גואטה. כך שאם אכן נכונה השערתו וראובן חזן אוים על ידי מבצע הפשע, בוודאי היה זה גואטה או אחד מאנשיו.

אבל המילים אותן בחר ראובן להשמיע בעודו בטוח שהוא משוחח עם נמרוד גואטה, כלל לא התאימו לתזה הזו.

אילו אכן היה זה גואטה שאיים על ראובן חזן ויידע אותו במה שצפוי לקרות לאימו, בוודאי היה ראובן מתבטא אחרת. מצופה היה ממנו להתבטא בכעס, להבטיח נקמה.

גם אם חשש ראובן מגואטה ולכן השתמש בניסוח מעודן, הוא לא היה צריך לדבר באופן שדיבר.

הניסוח של ראובן היה משתפך משהו, ניסוח של השלמה ושל ניסיון לפרוק כאב. ניסוח כזה, בוודאי לא יכול להיות מכוון כלפי מי שבעצמו היה אחראי לאירוע.

הבעיה הגדולה של אלישע הייתה, שבנקודה זו – הוא היה מוכרח להמשיך בשיחה, בעוד שלא היה לו מושג מה לומר מבלי לחשוף שהוא אינו גואטה עצמו אלא מתחזה.

״אתה יודע מה,״ הוא מצא את עצמו אומר. ״אמא שלך הייתה אישה טובה. זה לא הגיע לה...״

מעבר לקו השתררה שתיקה, ולרגע חשש אלישע שהוא נחשף. אולם לאחר כמה שניות נשמעה אנחה מעבר לקו. ״אתה צודק, גואטה,״ אמר ראובן. ״אבל כמו שאתה יודע – בעולם שלנו לא תמיד הטובים מצליחים, ולא תמיד הרעים מובסים. הנה, אימא שלי הטובה עומדת למות, ואילו שרץ כמוך ממשיך להתקיים על פני האדמה בלי לתת דין וחשבון לאף אחד...״

לרגע חש אלישע תחושה של הלם מוחלט.

מצד אחד, הוא העריך את האומץ של ראובן חזן, והופתע מהישירות בה הוא אמר את הדברים.

מצד שני, ברגע זה התברר לו שהוא אפילו לא קרוב להבין את הקשר בין שני האנשים הללו – חזן וגואטה. הקלילות והנינוחות בה אמר חזן את הדברים הבהירה לאלישע, שאין זו הפעם הראשונה בה משתמש הצעיר בכינויים כאלו כלפי הפושע המסוכן ביותר שאלישע הכיר, והוא תהה כיצד התפתחה דינמיקה מוזרה כל-כך בין האישים, ומה בדיוק טיב הקשר ביניהם.

מכיוון שלאלישע לא הייתה שום תגובה ראויה, הוא ניסה להחזיר את השיחה אל המקומות בהם יוכל להתנהל מעט יותר בנינוחות. ״עזוב אותך שטויות, בוא נדבר לעניין,״ הוא מיהר לומר. ״דבר איתי בקצרה, מה אתה מתכנן לעשות מכאן ואילך?״

המהירות בה השיב ראובן חזן, הבהירה לאלישע שנהג נכון. ״תראה,״ אמר חזן הצעיר בנימה מהורהרת. ״למעשה, אין הרבה מה לעשות. מה שקרה קרה, והדרך שבה זה קרה לימדה אותי שזה לא משנה כמה נתכונן לקראת זה, בסוף – כמו שאמר קלפטון, העתיד קבוע מראש בדיוק כמו העבר״.

עיניו של אלישע נפערו בתדהמה.

בנקודה זו, כל החושים שלו דרשו ממנו לנתק את השיחה, לעבד את הנתונים, להבין מה בדיוק קורה כאן. רק בגלל ההבנה שמדובר בשיחה חד פעמית, הזדמנות שככל הנראה לא תחזור שוב, הוא המשיך להחזיק את השפופרת בידו, אצבעותיו רועדות.

״אני לא מבין אותך,״ הוא מיהר להגיב, מנסה לגרות את ראובן למסור לו עוד מידע חשוב. ״אתה באמת חושב שזה אבוד? שלא ניתן לעשות דבר?״

ראובן נאנח. ״תראה, גואטה,״ הוא אמר בנימה של גילוי לב. ״לאורך חצי השנה האחרונה ניסיתי לעשות בדיוק את זה, למנוע את מה שעומד לקרות. העניין הוא, שכל המיקוד שלי היה על הלילה הארוך ביותר, המועד שהופיע בכל הכתבים של קלפטון.

״מי היה חושב שהמטורלל הכין לעצמו תכנית מגירה? מי היה חושב שהוא הטעה את כולנו בכוונה?

״כשקלטתי את התרמית ניסיתי עוד לעשות משהו, אבל כמו שאתה יודע – זה היה מאוחר מדי. אין לי מה לומר, קלפטון התברר כחכם ממני וממך, ובסוף מתברר שאין לאף אחד מאתנו מה לעשות. אנחנו הולכים לשקוע כולנו בסיוט שהמטורלל הכין לנו, וכדאי שנהיה מוכנים לזה במקום להילחם בזה״.

לאלישע כמעט לא נותרו מילים. ״אתה רוצה לומר לי שאין מה לעשות?״ הוא שאל שוב.

ראובן השיב מיד, קולו נחוש. ״מה פתאום!״ הוא אמר. ״לגבי הלוח – כולנו ממשיכים כרגיל. הטרגדיה של המשפחה שלי לא אמורה לדפוק את כל האנושות. אני דורש ממך להשקיע בעניין את מרב המאמצים, להילחם יותר חזק ממה שנלחמת עד היום. אם הלוח יגיע אל ביל יוסטון...״ הוא השתתק, במה שאמור היה כנראה לגרום לגואטה לדמיין את ההשלכות בעצמו.

השיחה גלשה לנתיב אליו אלישע לא היה מוכן והוא נאלץ שוב לנסות את מזלו. ״אתה צודק במאת האחוזים,״ הוא אמר, ״רק תזכיר לי... באיזה לוח מדובר?״

באותו הרגע השתררה דממה ארוכה מעבר לקו. לאחר מספר רגעים ארוכים כמו נצח שב ראובן ודיבר, והפעם היה קולו שונה, מפוכח. ״מי אתה בדיוק?״ הוא שאל בתקיפות.

לאלישע לא הייתה שום דרך מוצא, האפשרות היחידה שלו הייתה זו הפחות נעימה.

״שלום, ראובן,״ הוא אמר בעודו מצמיד את הטלפון אל פיו. ״אני מצטער על התרגיל שעשיתי לך. שמי אלישע בוסקוביץ׳, אני חוקר במשטרת ישראל. אני אבין אם לא תהיה מוכן לדבר איתי, ובכל זאת – הייתי מבקש ממך לעשות מאמץ ולשוחח עמי למרות הכול״.

מהצד השני השתררה שתיקה נדהמת, לאחריה אמר ראובן: ״אידיוט שכמותך!״

אלישע התעודד מן העובדה שהצעיר לא ניתק מיד את השיחה. ״ייתכן שאני באמת אידיוט,״ הוא אמר בנימה שהייתה אמורה להיות מבודחת. ״אבל עדיין יש לי את הכלים לסייע לך. הבנתי ממך שהסתבכת במשהו, תרשה לי להבטיח לך – אני כאן בשבילך״.

מהעבר השני השיב ראובן בקול לוחשני. ״אתה חושב שאתה מתוחכם,״ הוא אמר. ״אבל אין לך מושג במה הסתבכת. אתה פשוט לא מבין מה עשית לעצמך״.

אלישע לא נרתע מהאיום המפורש. ״אני מניח שאתה מתכוון לנמרוד גואטה ולמה שהוא עשוי לעולל לי,״ שיער. ״אם כך, חשוב שתדע שבעשור האחרון התמודדתי מול גואטה פעמיים, ולמרות הכול – אני עדיין כאן. אני מבטיח לך שיש לי את כל היכולות להגן עליך, גם אם גואטה הצליח לשכנע אותך אחרת״.

המילים האחרונות של אלישע הצליחו כנראה להרתיח את ראובן חזן, שכן הוא פלט שרשרת קללות בצרפתית.

אלישע עדיין לא איבד את קור רוחו. ״סליחה, מה אמרת?!״ התעניין בסבלנות.

קולו של ראובן שב להיות נינוח, ובמפתיע – הייתה בו נימה מסוימת של חמלה. ״חבל שנכנסת לזה,״ הוא אמר. ״עכשיו, לצערי, אף אחד לא יוכל לעזור לך״.

ובמילים סתומות אלו הוא ניתק את השיחה.

למשך דקות ארוכות בהה אלישע בחלל החדר, מתאמץ להבין את המשמעות של שיחת הטלפון המוזרה, לנסוך מעט סדר בבלבול האינסופי.

ואז, נשמע צליל התראה ארוך, מבשר על כך שהודעת מייל חדשה התקבלה.

תחושה פנימית מוזרה אותתה לאלישע שהעיתוי בו התקבלה ההודעה אינו מקרי. הוא מיהר ליטול לידיו את עכבר המחשב, פותח את תיבת הדואר האלקטרוני.

משראה אלישע את שם השולח, הוא נלפת באימה בלתי מוסברת.

השולח היה ביל יוסטון.

עד כמה שניסה אלישע לשכנע את עצמו שמדובר בניסיון פסיכולוגי נואל להניא אותו מהמשך החקירה, היה רעד באצבעותיו כאשר הוא הקיש על לחצני העכבר, פותח את ההודעה.

ההודעה הייתה קצרה, היא הכילה שתי שורות בלבד:

״במופלא ממך אל תדרוש ובמכוסה ממך אל תחקור. במה שהורשית התבונן, אין לך עסק בנסתרות״.

עמיקם לא ישוב. הוא שילם את חובך. זהו מחיר הסקרנות שאינה יודעת שובע.


"מה?"

ארכה שניה אחת לאלישע לעכל את שקרא. לאחריה הוא זינק ממקומו, שועט לעבר הדלת, פותח את הנעילה הכפולה.

שוטרים שעמדו במסדרון הביטו בו בתמיהה כשדהר לאורך המסדרון, נתקל בעובד שהחזיק בידו תיק מסמכים, שומט את המסמכים מידו לקול מחאותיו. הוא אפילו לא התנצל, מיהר לפתוח את דלת חדר המדרגות הסמוכה למעלית, נעלם מאחוריה.

הוא רץ במעלה המדרגות, חולף על פני שתי הקומות המובילות אל אגף הזיהוי הפלילי, ממהר לעבר חדרו של עמיקם. בכוחותיו האחרונים הוא פרץ לתוך החדר, מתנשם ומתנשף.

"עמיקם!" צרח.

עמיקם היה שרוע על כסאו, ראשו שעון אחורנית. הוא לא הגיב. נראה כאילו הוא ישן שינה עמוקה.

"עמיקם!" אלישע ניגש עד אליו, מטלטל אותו בחזקה.

"מה... איך... מי..." עמיקם פקח את עיניו בבהלה. "זו פעם שנייה שאתה מעיר אותי ככה!" התרעם.

אלישע נשם לרווחה. "אתה חי!" לחש.

"כן, אני חי". עמיקם לא הבין. "מה ההתלהבות המיוחדת?"

"לא כלום." אלישע התבייש בבהלה שאחזה אותו. "סתם נבהלתי. נמנמתי כמה דקות, כנראה שחלמתי חלום רע".

עמיקם חייך. "לא בושה לפחד. פחד זו תכונה חשובה. היא מועילה לאדם, מרחיקה אותו מסכנות".

אלישע הנהן בנימוס. הוא לא היה פנוי לשמוע משפטים פילוסופיים, רצה לחזור למשרדו כמה שיותר מהר. "סליחה על ההפרעה, " התנצל. "להתראות בהמשך".

עמיקם בחן אותו באופן מדוקדק. "להתראות, אלישע". אמר. "אני מאחל לך שתשמור על עצמך מסכנות".

"מה?" אלישע לא הבין.

"אתה נלחם מלחמות חסרות סיכוי". קולו של עמיקם הפך מוזר. "איך תוכל להילחם מול מה שעיניך לא רואות, אוזניך לא שומעות, ואינך יכול לגעת בו? האם חשבת פעם להילחם עם הזמן? להילחם עם הרוח? להילחם עם האוויר?"

"מה?"

עמיקם נעץ בו את המקפיא שבמבטיו. אלישע מעולם לא ראה אותו רציני עד כדי כך. "במופלא ממך אל תדרוש, אלישע. אני דרשתי. חשבתי שאוכל להילחם עם הלא נודע. על טעויותיך אני משלם עכשיו, אל תשלם אתה על טעויותיי".

אלישע קפא על מקומו. "עמיקם... מה קורה לך?... עמיקם?!"

עמיקם הביט בו באותו מבט מוזר, מתרחק אחורנית, מתיישב על הכיסא. הוא הרים את רגליו מעל השולחן, משלב את ידיו, עוצם את עיניו בשלווה.

ולמרות שאלישע נלחם עם עצמו לחשוב בהיגיון, לא לאבד את עשתונותיו, להתייחס לכל הסיטואציה בחשיבה מושכלת, בליבו הוא ידע את האמת המרה.

משהו נורא קרה לעמיקם.

עמיקם שהוא מכיר לא ישוב עוד.​
 
נערך לאחרונה ב:

פניני ריין

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
וואו.
מדהים.
היה שווה לחכות בשביל הפרק הזה
הכתיבה מטורפת.
העלילה מתקדמת
*
עוד מהדבר היפה הזה
רק יותר מהר הפעם...;)

רק שאלה אחת:
מאיפה היוסטון הזה, מי שזה לא יהיה, יודע לצטט אמרות חז"ל?
הרבה יותר מתאים כאן איזה פתגם לועזי או משהו, לא?
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
וואו.
מדהים.
הכתיבה מטורפת.
העלילה מתקדמת
*
עוד מהדבר היפה הזה

רק שאלה אחת:
מאיפה היוסטון הזה, מי שזה לא יהיה, יודע לצטט אמרות חז"ל?
הרבה יותר מתאים כאן איזה פתגם לועזי או משהו, לא?
המקור הוא מספר בן סירא.
אמנם הוא מצוטט אף בתלמוד בבלי במסכת חגיגה (על כן השתמשתי בו. אילולי היה מקור למשפט זה בגמרא, לא הייתי מצטט מספרים חיצוניים).
עכ״פ, מדובר במשפט די מפורסם.
ומכיוון שלי יש מטבע הדברים תמונה רחבה יותר על העלילה, אין הדבר סותר שום פרט ממנה, והשימוש דווקא במשפט הזה הוא מכוון.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
רק שגם אנחנו רוצים לדעת למה כיוון השימוש במשפט הזה
(תרגום לעברית: עוד פרק)
במפתיע, נראה שהפרק הבא יהיה מוכן בקרוב, אפילו בסוף השבוע הזה.
צומררתי כהוגן.
מרגישה שאני קוראת משהו בליגה שאף פעם לא היתה במגזר שלנו.
העלילה... הכתיבה.
הכל מושלם.
תודה על החוויה!
מחכה להמשך
וואוו! תודה!
כיף לשמוע.
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
25

המופלא והמכוסה.


אלישע היה מוכרח לחשוב מהר, לאלתר משהו, למצוא בן רגע מוצא מהסבך.

הייתה לו שניה אחת בלבד בה הוא יכול היה לחשוב ולהחליט מה לומר, וכדרכן של החלטות שמתקבלות בפזיזות – המשפט שיצא מפיו היה רחוק להיות ברור ומנומק.

״דבר עברית,״ הוא אמר, מנסה לחקות את נימת הדיבור האדנותית של נמרוד גואטה. ״המשטרה מאזינה!״

הציווי היה רחוק מלהיות ברור, ואלישע מצא את עצמו מאוכזב מבחירת המילים. למעשה, הוא לא הצליח למצוא שום הסבר הגיוני למשפט, וברור היה לו שאם יחליט מר חזן להקשות עליו – הוא ימצא את עצמו בתסבוכת מביכה מאוד.

למזלו, היה מר חזן בטוח שהוא אכן מדבר עם נמרוד גואטה, וכנראה שהחשש שלו מפני האיש גרם לו לקבל את הדברים כמו שהם. ״אני מצטער,״ הוא אמר מיד בעברית, ״אתה כמובן צודק״.

אלישע חש שאבן גדולה נגולה מליבו. ״בוא נדבר תכל׳ס,״ אמר מיד, מקפיד לשמור על מרחק משמעותי ממכשיר הטלפון, מתוך תקווה שקולו יישמע מרוחק כך שמר חזן לא יבחין בהבדלים בין קולו הצלול לקולו המחוספס של נמרוד גואטה.

מן העבר השני השתררה שתיקה, וחלפו כמה שניות עד שאלישע הבין שמצופה ממנו לפתוח בשיחה. מאחר שברור היה לאלישע שכמעט כל משפט שייצא מפיו עשוי לסבך אותו, הוא בחר ללכת על הנושא שנראה לו בטוח מכולם, על אף שהייתה בכך מידה משמעותית של חוסר רגישות.

״אני מניח ששמעת מה קרה לאמא שלך,״ הוא אמר.

מן העבר השני נאנח ראובן חזן אנחה עמוקה. ״שמעתי,״ הוא אישר. ״אני מוכרח לומר לך שעל אף שהייתי מוכן לקראת הבשורה הזו, עדיין – זה קשה עבורי מאוד. בסופו של דבר, מתברר שהידיעה שזה עומד לקרות – לא מפחיתה הרבה מן הכאב״.

אלישע הזדקף בבת אחת בהפתעה. תגובתו של ראובן חזן הייתה בלתי צפויה בעליל, והוא היה מוכרח להבין את המשמעות שלה.

ההפתעה הגדולה של אלישע, לא הייתה בשל ההודאה המפורשת של ראובן חזן, על פיה הוא צפה מראש את פציעתה של אימו. למעשה, מאז נחשף אלישע לשיחות הטלפון הבהולות שערך ראובן חזן בשעות שקודם האירוע, היה ברור לו שהצעיר היה חשוף במידה כזו או אחרת למידע שאפשר לו להתכונן לאירוע החריג, כך שההודאה רק אימתה את חשדותיו.

הסיבה להפתעתו של אלישע, הייתה הצורה בה התבטא ראובן חזן, והמילים אותן הוא בחר.

ברגע בו שמע אלישע את נימת קולו של ראובן חזן, ברור היה לו שהצעיר אינו מעורב בשום דרך בפשע. הכאב שלו היה אמיתי, ולאלישע לא היה ספק שאם הייתה דרך בה הוא יכול היה למנוע את מה שאירע – הוא היה עושה הכול לשם כך.

מכיוון שכך, ההשערה הסבירה ביותר של אלישע הייתה, שקודם האירוע היה ראובן חזן מאוים בדרך כלשהי על ידי מי שביצע את הפשע. כך מצד אחד יכול היה חזן הצעיר לצפות את מה שעומד להתרחש, ומצד שני – לא הייתה לו שום דרך למנוע את האירוע, מלבד הניסיונות הנואשים שלו לבצע שיחות אזהרה אל אימו, ניסיונות שכמובן כשלו.

אולם, בכל התאוריה הזו – הייתה בעיה אחת שגרמה לאלישע להבין שהוא כנראה מפספס כאן משהו...

עד עכשיו היה ברור לאלישע, שמי שעומד מאחורי הפשע – הוא נמרוד גואטה. כך שאם אכן נכונה השערתו וראובן חזן אוים על ידי מבצע הפשע, בוודאי היה זה גואטה או אחד מאנשיו.

אבל המילים אותן בחר ראובן להשמיע בעודו בטוח שהוא משוחח עם נמרוד גואטה, כלל לא התאימו לתזה הזו.

אילו אכן היה זה גואטה שאיים על ראובן חזן ויידע אותו במה שצפוי לקרות לאימו, בוודאי היה ראובן מתבטא אחרת. מצופה היה ממנו להתבטא בכעס, להבטיח נקמה.

גם אם חשש ראובן מגואטה ולכן השתמש בניסוח מעודן, הוא לא היה צריך לדבר באופן שדיבר.

הניסוח של ראובן היה משתפך משהו, ניסוח של השלמה ושל ניסיון לפרוק כאב. ניסוח כזה, בוודאי לא יכול להיות מכוון כלפי מי שבעצמו היה אחראי לאירוע.

הבעיה הגדולה של אלישע הייתה, שבנקודה זו – הוא היה מוכרח להמשיך בשיחה, בעוד שלא היה לו מושג מה לומר מבלי לחשוף שהוא אינו גואטה עצמו אלא מתחזה.

״אתה יודע מה,״ הוא מצא את עצמו אומר. ״אמא שלך הייתה אישה טובה. זה לא הגיע לה...״

מעבר לקו השתררה שתיקה, ולרגע חשש אלישע שהוא נחשף. אולם לאחר כמה שניות נשמעה אנחה מעבר לקו. ״אתה צודק, גואטה,״ אמר ראובן. ״אבל כמו שאתה יודע – בעולם שלנו לא תמיד הטובים מצליחים, ולא תמיד הרעים מובסים. הנה, אימא שלי הטובה עומדת למות, ואילו שרץ כמוך ממשיך להתקיים על פני האדמה בלי לתת דין וחשבון לאף אחד...״

לרגע חש אלישע תחושה של הלם מוחלט.

מצד אחד, הוא העריך את האומץ של ראובן חזן, והופתע מהישירות בה הוא אמר את הדברים.

מצד שני, ברגע זה התברר לו שהוא אפילו לא קרוב להבין את הקשר בין שני האנשים הללו – חזן וגואטה. הקלילות והנינוחות בה אמר חזן את הדברים הבהירה לאלישע, שאין זו הפעם הראשונה בה משתמש הצעיר בכינויים כאלו כלפי הפושע המסוכן ביותר שאלישע הכיר, והוא תהה כיצד התפתחה דינמיקה מוזרה כל-כך בין האישים, ומה בדיוק טיב הקשר ביניהם.

מכיוון שלאלישע לא הייתה שום תגובה ראויה, הוא ניסה להחזיר את השיחה אל המקומות בהם יוכל להתנהל מעט יותר בנינוחות. ״עזוב אותך שטויות, בוא נדבר לעניין,״ הוא מיהר לומר. ״דבר איתי בקצרה, מה אתה מתכנן לעשות מכאן ואילך?״

המהירות בה השיב ראובן חזן, הבהירה לאלישע שנהג נכון. ״תראה,״ אמר חזן הצעיר בנימה מהורהרת. ״למעשה, אין הרבה מה לעשות. מה שקרה קרה, והדרך שבה זה קרה לימדה אותי שזה לא משנה כמה נתכונן לקראת זה, בסוף – כמו שאמר קלפטון, העתיד קבוע מראש בדיוק כמו העבר״.

עיניו של אלישע נפערו בתדהמה.

בנקודה זו, כל החושים שלו דרשו ממנו לנתק את השיחה, לעבד את הנתונים, להבין מה בדיוק קורה כאן. רק בגלל ההבנה שמדובר בשיחה חד פעמית, הזדמנות שככל הנראה לא תחזור שוב, הוא המשיך להחזיק את השפופרת בידו, אצבעותיו רועדות.

״אני לא מבין אותך,״ הוא מיהר להגיב, מנסה לגרות את ראובן למסור לו עוד מידע חשוב. ״אתה באמת חושב שזה אבוד? שלא ניתן לעשות דבר?״

ראובן נאנח. ״תראה, גואטה,״ הוא אמר בנימה של גילוי לב. ״לאורך חצי השנה האחרונה ניסיתי לעשות בדיוק את זה, למנוע את מה שעומד לקרות. העניין הוא, שכל המיקוד שלי היה על הלילה הארוך ביותר, המועד שהופיע בכל הכתבים של קלפטון.

״מי היה חושב שהמטורלל הכין לעצמו תכנית מגירה? מי היה חושב שהוא הטעה את כולנו בכוונה?

״כשקלטתי את התרמית ניסיתי עוד לעשות משהו, אבל כמו שאתה יודע – זה היה מאוחר מדי. אין לי מה לומר, קלפטון התברר כחכם ממני וממך, ובסוף מתברר שאין לאף אחד מאתנו מה לעשות. אנחנו הולכים לשקוע כולנו בסיוט שהמטורלל הכין לנו, וכדאי שנהיה מוכנים לזה במקום להילחם בזה״.

לאלישע כמעט לא נותרו מילים. ״אתה רוצה לומר לי שאין מה לעשות?״ הוא שאל שוב.

ראובן השיב מיד, קולו נחוש. ״מה פתאום!״ הוא אמר. ״לגבי הלוח – כולנו ממשיכים כרגיל. הטרגדיה של המשפחה שלי לא אמורה לדפוק את כל האנושות. אני דורש ממך להשקיע בעניין את מרב המאמצים, להילחם יותר חזק ממה שנלחמת עד היום. אם הלוח יגיע אל ביל יוסטון...״ הוא השתתק, במה שאמור היה כנראה לגרום לגואטה לדמיין את ההשלכות בעצמו.

השיחה גלשה לנתיב אליו אלישע לא היה מוכן והוא נאלץ שוב לנסות את מזלו. ״אתה צודק במאת האחוזים,״ הוא אמר, ״רק תזכיר לי... באיזה לוח מדובר?״

באותו הרגע השתררה דממה ארוכה מעבר לקו. לאחר מספר רגעים ארוכים כמו נצח שב ראובן ודיבר, והפעם היה קולו שונה, מפוכח. ״מי אתה בדיוק?״ הוא שאל בתקיפות.

לאלישע לא הייתה שום דרך מוצא, האפשרות היחידה שלו הייתה זו הפחות נעימה.

״שלום, ראובן,״ הוא אמר בעודו מצמיד את הטלפון אל פיו. ״אני מצטער על התרגיל שעשיתי לך. שמי אלישע בוסקוביץ׳, אני חוקר במשטרת ישראל. אני אבין אם לא תהיה מוכן לדבר איתי, ובכל זאת – הייתי מבקש ממך לעשות מאמץ ולשוחח עמי למרות הכול״.

מהצד השני השתררה שתיקה נדהמת, לאחריה אמר ראובן: ״אידיוט שכמותך!״

אלישע התעודד מן העובדה שהצעיר לא ניתק מיד את השיחה. ״ייתכן שאני באמת אידיוט,״ הוא אמר בנימה שהייתה אמורה להיות מבודחת. ״אבל עדיין יש לי את הכלים לסייע לך. הבנתי ממך שהסתבכת במשהו, תרשה לי להבטיח לך – אני כאן בשבילך״.

מהעבר השני השיב ראובן בקול לוחשני. ״אתה חושב שאתה מתוחכם,״ הוא אמר. ״אבל אין לך מושג במה הסתבכת. אתה פשוט לא מבין מה עשית לעצמך״.

אלישע לא נרתע מהאיום המפורש. ״אני מניח שאתה מתכוון לנמרוד גואטה ולמה שהוא עשוי לעולל לי,״ שיער. ״אם כך, חשוב שתדע שבעשור האחרון התמודדתי מול גואטה פעמיים, ולמרות הכול – אני עדיין כאן. אני מבטיח לך שיש לי את כל היכולות להגן עליך, גם אם גואטה הצליח לשכנע אותך אחרת״.

המילים האחרונות של אלישע הצליחו כנראה להרתיח את ראובן חזן, שכן הוא פלט שרשרת קללות בצרפתית.

אלישע עדיין לא איבד את קור רוחו. ״סליחה, מה אמרת?!״ התעניין בסבלנות.

קולו של ראובן שב להיות נינוח, ובמפתיע – הייתה בו נימה מסוימת של חמלה. ״חבל שנכנסת לזה,״ הוא אמר. ״עכשיו, לצערי, אף אחד לא יוכל לעזור לך״.

ובמילים סתומות אלו הוא ניתק את השיחה.

למשך דקות ארוכות בהה אלישע בחלל החדר, מתאמץ להבין את המשמעות של שיחת הטלפון המוזרה, לנסוך מעט סדר בבלבול האינסופי.

ואז, נשמע צליל התראה ארוך, מבשר על כך שהודעת מייל חדשה התקבלה.

תחושה פנימית מוזרה אותתה לאלישע שהעיתוי בו התקבלה ההודעה אינו מקרי. הוא מיהר ליטול לידיו את עכבר המחשב, פותח את תיבת הדואר האלקטרוני.

משראה אלישע את שם השולח, הוא נלפת באימה בלתי מוסברת.

השולח היה ביל יוסטון.

עד כמה שניסה אלישע לשכנע את עצמו שמדובר בניסיון פסיכולוגי נואל להניא אותו מהמשך החקירה, היה רעד באצבעותיו כאשר הוא הקיש על לחצני העכבר, פותח את ההודעה.

ההודעה הייתה קצרה, היא הכילה שתי שורות בלבד:

״במופלא ממך אל תדרוש ובמכוסה ממך אל תחקור. במה שהורשית התבונן, אין לך עסק בנסתרות״.

עמיקם לא ישוב. הוא שילם את חובך. זהו מחיר הסקרנות שאינה יודעת שובע.


"מה?"

ארכה שניה אחת לאלישע לעכל את שקרא. לאחריה הוא זינק ממקומו, שועט לעבר הדלת, פותח את הנעילה הכפולה.

שוטרים שעמדו במסדרון הביטו בו בתמיהה כשדהר לאורך המסדרון, נתקל בעובד שהחזיק בידו תיק מסמכים, שומט את המסמכים מידו לקול מחאותיו. הוא אפילו לא התנצל, מיהר לפתוח את דלת חדר המדרגות הסמוכה למעלית, נעלם מאחוריה.

הוא רץ במעלה המדרגות, חולף על פני שתי הקומות המובילות אל אגף הזיהוי הפלילי, ממהר לעבר חדרו של עמיקם. בכוחותיו האחרונים הוא פרץ לתוך החדר, מתנשם ומתנשף.

"עמיקם!" צרח.

עמיקם היה שרוע על כסאו, ראשו שעון אחורנית. הוא לא הגיב. נראה כאילו הוא ישן שינה עמוקה.

"עמיקם!" אלישע ניגש עד אליו, מטלטל אותו בחזקה.

"מה... איך... מי..." עמיקם פקח את עיניו בבהלה. "זו פעם שנייה שאתה מעיר אותי ככה!" התרעם.

אלישע נשם לרווחה. "אתה חי!" לחש.

"כן, אני חי". עמיקם לא הבין. "מה ההתלהבות המיוחדת?"

"לא כלום." אלישע התבייש בבהלה שאחזה אותו. "סתם נבהלתי. נמנמתי כמה דקות, כנראה שחלמתי חלום רע".

עמיקם חייך. "לא בושה לפחד. פחד זו תכונה חשובה. היא מועילה לאדם, מרחיקה אותו מסכנות".

אלישע הנהן בנימוס. הוא לא היה פנוי לשמוע משפטים פילוסופיים, רצה לחזור למשרדו כמה שיותר מהר. "סליחה על ההפרעה, " התנצל. "להתראות בהמשך".

עמיקם בחן אותו באופן מדוקדק. "להתראות, אלישע". אמר. "אני מאחל לך שתשמור על עצמך מסכנות".

"מה?" אלישע לא הבין.

"אתה נלחם מלחמות חסרות סיכוי". קולו של עמיקם הפך מוזר. "איך תוכל להילחם מול מה שעיניך לא רואות, אוזניך לא שומעות, ואינך יכול לגעת בו? האם חשבת פעם להילחם עם הזמן? להילחם עם הרוח? להילחם עם האוויר?"

"מה?"

עמיקם נעץ בו את המקפיא שבמבטיו. אלישע מעולם לא ראה אותו רציני עד כדי כך. "במופלא ממך אל תדרוש, אלישע. אני דרשתי. חשבתי שאוכל להילחם עם הלא נודע. על טעויותיך אני משלם עכשיו, אל תשלם אתה על טעויותיי".

אלישע קפא על מקומו. "עמיקם... מה קורה לך?... עמיקם?!"

עמיקם הביט בו באותו מבט מוזר, מתרחק אחורנית, מתיישב על הכיסא. הוא הרים את רגליו מעל השולחן, משלב את ידיו, עוצם את עיניו בשלווה.

ולמרות שאלישע נלחם עם עצמו לחשוב בהיגיון, לא לאבד את עשתונותיו, להתייחס לכל הסיטואציה בחשיבה מושכלת, בליבו הוא ידע את האמת המרה.

משהו נורא קרה לעמיקם.

עמיקם שהוא מכיר לא ישוב עוד.​


ב"ה


וואו איזה פרק. מדהים.
עניין אותי להבין את קו המחשבה של אלישע כשהוא שואל על הלוח..
עד לאותה שאלה הקב"ה הציל אותו בנס ממש, והוא הצליח להמשיך את השיחה.
אבל כשחזן עונה משהו על הלוח, הייתי מצפה לשמוע מאלישע שאלה יותר חכמה ופחות נכנסת לפינה שיחשפו את התרמית,
כמו למשל - באיזה כיוון היית ממליץ להילחם עכשיו? מה נראה לך שאפשר עוד לעשות למען הלוח? מה אתה אומר, מה נעשה עם יוסטון באמת יגיע ללוח?
וככה לשאוב מידע מהו הלוח המדובר.
זה חוקר משטרה בכיר, הייתי מצפה שהוא יודע לנווט חקירה במומחיות.
עדיין בסוף צריכה לבוא שאלה שתכשיל אותו, אבל לא כזו שאלה חובבנית, לדעתי.
ואני מעירה על הסיפור רק בגלל שהוא מאוד מאוד טוב.
תודה על הסיפור המרתק! הוא באמת מאוד שונה בנוף, עלילה מסקרנת, למרות הלוקיישנים ו(רוב) הדמויות הדי-סטנדרטיות. אליפות!
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
ב"ה


וואו איזה פרק. מדהים.
עניין אותי להבין את קו המחשבה של אלישע כשהוא שואל על הלוח..
עד לאותה שאלה הקב"ה הציל אותו בנס ממש, והוא הצליח להמשיך את השיחה.
אבל כשחזן עונה משהו על הלוח, הייתי מצפה לשמוע מאלישע שאלה יותר חכמה ופחות נכנסת לפינה שיחשפו את התרמית,
כמו למשל - באיזה כיוון היית ממליץ להילחם עכשיו? מה נראה לך שאפשר עוד לעשות למען הלוח? מה אתה אומר, מה נעשה עם יוסטון באמת יגיע ללוח?
וככה לשאוב מידע מהו הלוח המדובר.
זה חוקר משטרה בכיר, הייתי מצפה שהוא יודע לנווט חקירה במומחיות.
עדיין בסוף צריכה לבוא שאלה שתכשיל אותו, אבל לא כזו שאלה חובבנית, לדעתי.
ואני מעירה על הסיפור רק בגלל שהוא מאוד מאוד טוב.
תודה על הסיפור המרתק! הוא באמת מאוד שונה בנוף, עלילה מסקרנת, למרות הלוקיישנים ו(רוב) הדמויות הדי-סטנדרטיות. אליפות!
שאלה טובה.
לפי איך שאני רואה את זה, יש כאן תהליך פנימי שגורם לאלישע להיכשל.
אלישע נמצא במצב של לחץ אדיר. מצד אחד, הוא רוצה לנתק את השיחה כדי לחשוב על מה שהוא שומע. מצד שני, הוא רוצה להמשיך את השיחה כדי לשאוב עוד מידע.
בנקודת הזמן הזו, אלישע מספיק מבולבל כדי לרצות לפשט כמה שיותר את הדברים ולקבל תשובות לשאלות שמציקות לו. הדבר האחרון שחסר לו, זה עוד חידות ושאלות בלתי פתורות.
בנוסף, הוא לחוץ מזה שהוא למעשה מנהל סוג של תרמית בכך שהוא מתחזה לאדם אחר. העובדה הזו גורמת לו לנקיפות מצפון, הוא מרגיש רע בכך שהוא חודר לפרטיות של חזן ומכריח אותו לשתף אתו מידע כאשר ברור שחזן אינו יודע עם מי הוא מדבר.
אלישע עובר תהליך פסיכולוגי מורכב, שבו המוח שלו מנסה להכשיל אותו ולהכריח אותו לחשוף את עצמו.
על כל זה נוספת העובדה לפיה באופן כללי אלישע חלש בדחיית סיפוקים, כך שהאינסטינקט שלו הוא לשאול את מה שבאמת מציק לו, ולא ללכת סחור סחור. המציאות היא שאין לו זמן לחשוב בכלל, ולכן מה שיוצא החוצה זו השאלה הזו, שלמעשה מכשילה אותו אבל מצד שני מרגיעה אותו ומאפשרת לו להפסיק עם המשחק המטריד.
אלישע לוקח כאן הימור מסוכן מאוד. הוא שואל את השאלה כאשר ברור לו שמרבית הסיכויים הם שהוא ייכשל, אבל במובן מסוים - הוא אפילו מעדיף להיכשל וללכת בצורה הישירה אליה הוא רגיל.
דווקא העובדה שעד כה היה לו מזל, נותנת לו תקווה שגם הפעם הניסיון יצליח והוא יקבל תשובה ברורה ולא תשובה מעורפלת כמו שצפויה לו אם ימשיך לגשש ולא לגשת מיד אל הנקודה.
-
אחרי כל זה חשוב לי לומר, שמבחינתי - עצם העובדה שיש כאן עניין תמוה היא כבר כישלון שלי.
העובדה שאני יכול להסביר את הצעד של אלישע, לא מועילה. משום שמה שחשוב זה שבשעת הקריאה - הקורא לא ירגיש שום דבר מוזר.
פגמים קטנים בעלילה, הם הדבר שיש בכוחו להרוס את המתח. ברגע שהקורא נתקל בדבר שלא נראה לו הגיוני ושואל את עצמו - ׳רגע, מה קורה כאן?׳ הוא איבד את החיבור לסיפור, והניתוק הזה לא מאפשר לו להיכנס למתח.
לכן, למרות ההסברים המפולפלים שלי, חשוב לי מאוד לשמוע על כל פגם דומה כדי לתקן אותו, בין אם למפרע ובין אם מכאן ולהבא.
 

CN

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
שאלה טובה.
לפי איך שאני רואה את זה, יש כאן תהליך פנימי שגורם לאלישע להיכשל.
אלישע נמצא במצב של לחץ אדיר. מצד אחד, הוא רוצה לנתק את השיחה כדי לחשוב על מה שהוא שומע. מצד שני, הוא רוצה להמשיך את השיחה כדי לשאוב עוד מידע.
בנקודת הזמן הזו, אלישע מספיק מבולבל כדי לרצות לפשט כמה שיותר את הדברים ולקבל תשובות לשאלות שמציקות לו. הדבר האחרון שחסר לו, זה עוד חידות ושאלות בלתי פתורות.
בנוסף, הוא לחוץ מזה שהוא למעשה מנהל סוג של תרמית בכך שהוא מתחזה לאדם אחר. העובדה הזו גורמת לו לנקיפות מצפון, הוא מרגיש רע בכך שהוא חודר לפרטיות של חזן ומכריח אותו לשתף אתו מידע כאשר ברור שחזן אינו יודע עם מי הוא מדבר.
אלישע עובר תהליך פסיכולוגי מורכב, שבו המוח שלו מנסה להכשיל אותו ולהכריח אותו לחשוף את עצמו.
על כל זה נוספת העובדה לפיה באופן כללי אלישע חלש בדחיית סיפוקים, כך שהאינסטינקט שלו הוא לשאול את מה שבאמת מציק לו, ולא ללכת סחור סחור. המציאות היא שאין לו זמן לחשוב בכלל, ולכן מה שיוצא החוצה זו השאלה הזו, שלמעשה מכשילה אותו אבל מצד שני מרגיעה אותו ומאפשרת לו להפסיק עם המשחק המטריד.
אלישע לוקח כאן הימור מסוכן מאוד. הוא שואל את השאלה כאשר ברור לו שמרבית הסיכויים הם שהוא ייכשל, אבל במובן מסוים - הוא אפילו מעדיף להיכשל וללכת בצורה הישירה אליה הוא רגיל.
דווקא העובדה שעד כה היה לו מזל, נותנת לו תקווה שגם הפעם הניסיון יצליח והוא יקבל תשובה ברורה ולא תשובה מעורפלת כמו שצפויה לו אם ימשיך לגשש ולא לגשת מיד אל הנקודה.
-
אחרי כל זה חשוב לי לומר, שמבחינתי - עצם העובדה שיש כאן עניין תמוה היא כבר כישלון שלי.
העובדה שאני יכול להסביר את הצעד של אלישע, לא מועילה. משום שמה שחשוב זה שבשעת הקריאה - הקורא לא ירגיש שום דבר מוזר.
פגמים קטנים בעלילה, הם הדבר שיש בכוחו להרוס את המתח. ברגע שהקורא נתקל בדבר שלא נראה לו הגיוני ושואל את עצמו - ׳רגע, מה קורה כאן?׳ הוא איבד את החיבור לסיפור, והניתוק הזה לא מאפשר לו להיכנס למתח.
לכן, למרות ההסברים המפולפלים שלי, חשוב לי מאוד לשמוע על כל פגם דומה כדי לתקן אותו, בין אם למפרע ובין אם מכאן ולהבא.
ב"ה

תודה על ההסבר, להצליח להסביר את הסיטואציה הנפשית של אלישע - זו הצלחה בעיניי.
הפרק מעביר ממש טוב את הרגש הנפשי של אלישע, אנחנו קוראים אותו בעיניים חרדות ממשפט למשפט, מי יודע מה יבוא עכשיו... ממש מרגישים בקריאה של הפרק את המהלך שאלישע עובר.
ההמשך של הפרק בכלל מטורף. הכתיבה מאוד אותנטית וסוחפת לחוויה.
מה שאני רוצה לומר, שהפרק הזה יפיפה בעיניי, וגם לייקתי לו מיד, ואת ההארה כתבתי רק אחרי יומיים -
וזה כי באמת במבט לאחור זו היתה הנקודה היחידה בפרק הזה שהיה לי מה לומר עליה,
וממבט ביקורתי של כמעט עורכת ספרותית (אני לא).
אבל לא בטוח בכלל שהקורא הממוצע היה שם לב לזה, וודאי שאי אפשר לקרוא לפרק הזה כישלון או אפילו לשאלה הזו. אם רוצים לדייק, אפשר להחילף אותה באחרת - שתחשוף אותו אבל לא תהיה מידי בוטה. אבל באמת שזה ניואנסים דקים...
המון הצלחה! מחכה להמשך.
 

ניק 70107

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
חושבת שאני מסכימה עם ההערה, ובפרט עם דברי הכותב שעל אף שניתן להסביר את המהלך בצורה מופלאה אפילו, עצם זה שיש קורא (המייצג נתח אוכלוסיה מסויים) שהדבר הפריע לו, הוא בעייתי.
אני אולי הייתי שותלת כאן רמז נוסף. הייתי שמה שאלה של אלישע שכביכול לא אמורה להסגיר אותו, אך מסגירה אותו באופן מיידי (למשל, שאלה כמו יש לך רעיון מה נעשה כשהוא יגיע ללוח? וזה איכשהו מייד מפליל אותו). זה גם נותן עוד מסתורין וגם עוד מידע, כי יש נתון בשאלה שהוא כנראה קריטי וכנראה שנמרוד גואטה לא היה שואל שאלה כסאת. עוד חומר לחקירה.
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
ב"ה

תודה על ההסבר, להצליח להסביר את הסיטואציה הנפשית של אלישע - זו הצלחה בעיניי.
הפרק מעביר ממש טוב את הרגש הנפשי של אלישע, אנחנו קוראים אותו בעיניים חרדות ממשפט למשפט, מי יודע מה יבוא עכשיו... ממש מרגישים בקריאה של הפרק את המהלך שאלישע עובר.
ההמשך של הפרק בכלל מטורף. הכתיבה מאוד אותנטית וסוחפת לחוויה.
מה שאני רוצה לומר, שהפרק הזה יפיפה בעיניי, וגם לייקתי לו מיד, ואת ההארה כתבתי רק אחרי יומיים -
וזה כי באמת במבט לאחור זו היתה הנקודה היחידה בפרק הזה שהיה לי מה לומר עליה,
וממבט ביקורתי של כמעט עורכת ספרותית (אני לא).
אבל לא בטוח בכלל שהקורא הממוצע היה שם לב לזה, וודאי שאי אפשר לקרוא לפרק הזה כישלון או אפילו לשאלה הזו. אם רוצים לדייק, אפשר להחילף אותה באחרת - שתחשוף אותו אבל לא תהיה מידי בוטה. אבל באמת שזה ניואנסים דקים...
המון הצלחה! מחכה להמשך.
היתרון העצום של הפרסום כאן, הוא ההערות והביקורת.
אנשים שעוסקים בהגהה רגילים לומר שגם הכותב המוכשר והרהוט ביותר, לא יכול להגיה בעצמו את קטעי הכתיבה שלו.
באותה מידה, קשה מאוד לכותב להיות חף מטעויות של עלילה ותוכן, וכדי שזה יעבוד - הוא מוכרח לקבל ביקורת תמידית.
את הקטע הנ״ל ערכתי בכתבים שלי כך שהוא יהיה טוב יותר. כאן כבר עברתי את נקודת הזמן שמאפשרת לי לערוך.
התועלת מביקורת כזו היא בעיקר עתידית, ועל כך - תודה רבה לכל מי שמטריח את עצמו להגיב ולבקר.
אפשר לראות בבירור עד כמה הפקת הלקחים מביקורת שקיבלתי בעבר הופכת את הכתיבה ואת העלילה לאיכותית יותר.
 

אבי2256

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
זו תגובה ראשונה שלי על הסיפור, אז ראשית אציין כמובן שהוא מדהים ומרתק! שלמרות שבסוף כל פרק אני משער שאני דיי מבין לאן הסיפור הולך להתקדם, בכל זאת בפרק הבא אני מופתע ומתפעל מחדש,
רק משום שאמרת שחשובה לך הביקורת הבונה, אכתוב את ההמשך,
אציין שסוף סוף לאחר כמה פרקים ללא התקדמות עלילתית כמעט, בפרקים האחרונים סוף סוף משהו התקדם,
אמנם הסברת לרבים שהפריע להם הנושא הנ"ל - שחשובים גם הפרקים היותר משעממים על מנת להבין את אישיותם של גיבורי הסיפור,
אך לדעתי הבעיה היא בכמות המרוכזת של התוכן שנועד לתת רקע והבנה על האנשים, ובפרט שזה ניתן ללא כמעט שום התקדמות עלילתית תוך כדי, האמת שכשקראתי חלק מהפרקים, בפעם הראשונה סוג של רק רפרפתי עליהם מלמעלה לראות אם יש משהו באמת מעניין, ורק אח"כ קראתי שוב בשביל לדעת את המידע שיעזור לי להבין יותר טוב ולהתחבר לסיפור,
לסיכום, כמו שאמרתי יש שני חלקים: יש את הסיפור ויש את המידע שעוזר להבנת הסיפור, ושהוא לא הסיפור! ושנכתב רק בשביל הסיפור,
ואתה ממש הפרדת ביניהם, וזה מה שגרם לנתק, לקטיעת הרצף הסיפורי, ואפילו לזה שהמידע פחות נקלט בראש,
מה שלדעתי היית צריך, זה לשלב אותו בתוך העלילה ואם צריך אפילו להוסיף עלילה על מנת שלא יהיו פרקים כמעט ללא סיפור,
אחתום שוב בהתפעלות מהאומנות שיש לך ומהתוצאה המדהימה והמקורית.

נ.ב. אני מצטרף לכותבים שטענו שזה דיי הזוי שאלישע יפול בכזאת שאלה שטותית
 

mic003

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
זו תגובה ראשונה שלי על הסיפור, אז ראשית אציין כמובן שהוא מדהים ומרתק! שלמרות שבסוף כל פרק אני משער שאני דיי מבין לאן הסיפור הולך להתקדם, בכל זאת בפרק הבא אני מופתע ומתפעל מחדש,
רק משום שאמרת שחשובה לך הביקורת הבונה, אכתוב את ההמשך,
אציין שסוף סוף לאחר כמה פרקים ללא התקדמות עלילתית כמעט, בפרקים האחרונים סוף סוף משהו התקדם,
אמנם הסברת לרבים שהפריע להם הנושא הנ"ל - שחשובים גם הפרקים היותר משעממים על מנת להבין את אישיותם של גיבורי הסיפור,
אך לדעתי הבעיה היא בכמות המרוכזת של התוכן שנועד לתת רקע והבנה על האנשים, ובפרט שזה ניתן ללא כמעט שום התקדמות עלילתית תוך כדי, האמת שכשקראתי חלק מהפרקים, בפעם הראשונה סוג של רק רפרפתי עליהם מלמעלה לראות אם יש משהו באמת מעניין, ורק אח"כ קראתי שוב בשביל לדעת את המידע שיעזור לי להבין יותר טוב ולהתחבר לסיפור,
לסיכום, כמו שאמרתי יש שני חלקים: יש את הסיפור ויש את המידע שעוזר להבנת הסיפור, ושהוא לא הסיפור! ושנכתב רק בשביל הסיפור,
ואתה ממש הפרדת ביניהם, וזה מה שגרם לנתק, לקטיעת הרצף הסיפורי, ואפילו לזה שהמידע פחות נקלט בראש,
מה שלדעתי היית צריך, זה לשלב אותו בתוך העלילה ואם צריך אפילו להוסיף עלילה על מנת שלא יהיו פרקים כמעט ללא סיפור,
אחתום שוב בהתפעלות מהאומנות שיש לך ומהתוצאה המדהימה והמקורית.

נ.ב. אני מצטרף לכותבים שטענו שזה דיי הזוי שאלישע יפול בכזאת שאלה שטותית
שאלה כללית:
נראה לך שגם אם היית קורא את הסיפור במהדורה מודפסת זה היה מפריע לך?
כי בתחושה שלי, הסיפור הוא די קצבי, בוודאי ביחס לספרים אחרים שבדקתי ונחשבים לספרי מתח מובילים.
השאלה שלי היא, אולי הפלטפורמה גורמת לכל פרק שהוא לא ממש קצבי ומטורף להיות מייגע קצת.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  19  פעמים

לוח מודעות

למעלה