דיון אפקט קריאת הקוקיה

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אין לי כרגע דוגמא זמינה לפנייה מהסוג הזה, אחפש.

הבעיה בפנייה אישית של הסופר לקורא על גבי הטקסט הסיפורי, שהיא מזכירה לקורא כל הזמן שהוא כעת "קורא סיפור", או גרוע יותר "קורא סופר שכותב לו סיפור". הפניות הללו מקשות להיכנס לגמרי אל הסיפור והעלילה ולחוות אותם כדבר שבאמת מתרחש.

בעניין הזה זכור לי מאת ח. רוזנברג גם הקדמות לסיפור שגם הן מספרות על תהליך כתיבת הפרק. לדוגמא, הקדמה שמספרת על כך שהמשל על הדוור שמחלק מכתבים בדואר כנמשל של שידוכים רק למי שכבר הגיע זמנו - הגיעה מאת פלונית, שגם התפעלה מההספק להכניס את המשל מיום שני כבר לפרק של יום רביעי...

אחרי הקדמה כזו אתה קורא את הפרק כולו כטקסט לניתוח ספרותי, לא כסיפור.
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
אפשר לפנות לקורא באמצע סיפור?
נכון שזה פתיחה, ובכל זאת, זה לא טור עיתונאי.
דווקא יש ספר ילדים מצוין ומעולה בשם: 'שמו של הספר הזה הוא סוד', שבנוי כולו על פניה של הכותב לקורא. לפעמים הטכניקה הזו מעצבנת, אך בספר ההוא -זה עשוי פשוט טוב.
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
כשיוצר הולך על שבירת קיר רביעי, הוא מוותר מראש על החיבור המוחלט של הצופה למתרחש, ולוקח בחשבון שכעת הוא לא מספר לו רק את הסיפור אלא גם על הסיפור.

מסיבה זו השבירה הזו תתרחש בדרך כלל בז'אנר קומי, ולא בז'אנר דרמטי ובסיפורי רגש עמוק, בהם חשוב יותר לסחוף את הצופה למקום אחר וכל הפרעה לקצב הזה היא הרסנית.
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
כשיוצר הולך על שבירת קיר רביעי, הוא מוותר מראש על החיבור המוחלט של הצופה למתרחש, ולוקח בחשבון שכעת הוא לא מספר לו רק את הסיפור אלא גם על הסיפור.

מסיבה זו השבירה הזו תתרחש בדרך כלל בז'אנר קומי, ולא בז'אנר דרמטי ובסיפורי רגש עמוק, בהם חשוב יותר לסחוף את הצופה למקום אחר וכל הפרעה לקצב הזה היא הרסנית.
בהחלט אבל פה מדובר בשבירה חלקית-אם בכלל.
זה פשוט ביטוי שגור באנגלית והנה הקטע בשפת המקור:
Mr. and Mrs. Dursley, of number four Privet Drive, were proud to say that they were perfectly normal, thank you very much.'
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
בהחלט אבל פה מדובר בשבירה חלקית-אם בכלל.

כבר כתבתי לעיל "אם אכן זו כוונתה".

אבל בניתוח הוא עשה מזה הרים וגבעות של חתימת חוזה וקשר בין הסופרת לקוראים, ועל זה כתבתי.

כשאני רואה הצגה (הנה, כך אומרים תיאטרון וקולנוע בחרדית), אני רוצה לחשוב שזה קורה באמת. אל תקרצו כל שתי דקות "אבל זו רק הצגה, זוכרים?"
 

shira bira

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
@Ruty Kepler האם היית מגדירה מספר אפיזודות/אמירות בספר האחרון שלך כסוג של שבירת קיר רביעי או רק קריצה? :rolleyes:
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
הקיר הרביעי הוא מושג בתיאטרון המתייחס אל הקיר הדמיוני המפריד בין הקהל לבמה, בתיאטרון בעל קשת פרוסניום (במת מסגרת תמונה). על הבמה בנויים שלושה קירות אמיתיים של חדר והקהל, כביכול, מציץ לתוך עולם ההתרחשות על הבמה, דרך קיר רביעי שקוף. שקיפות זו היא בדרך כלל חד כיוונית, הקהל יכול לראות את ההצגה אך הדמויות על הבמה מתנהגות בהתאם לעלילה בלי להתייחס לעובדה שהקהל צופה בהן.

שבירת הקיר הרביעי מתייחסת למצב בו דמות על הבמה מתנהגת בצורה המבטאת מודעות להיותה נצפית על ידי קהל, כאילו שהקיר הדמיוני שהפריד ביניהם נשבר.

(ויקיפדיה)
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
@Ruty Kepler האם היית מגדירה מספר אפיזודות/אמירות בספר האחרון שלך כסוג של שבירת קיר רביעי או רק קריצה? :rolleyes:

קריצות.
לשבור קיר בספר ריאליסטי למבוגרים, כמו שצויין כאן, זה קצת פאסה.

(מזכיר ספרים מהמאה הקודמת נוסח 'ועתה קוראים יקרים, האם אתם זוכרים שהותרנו את מאיר וגיטל על שפת הנהר? נשוב נא ונראה מה שלומם!')
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
(מזכיר ספרים מהמאה הקודמת נוסח 'ועתה קוראים יקרים, האם אתם זוכרים שהותרנו את מאיר וגיטל על שפת הנהר? נשוב נא ונראה מה שלומם!')

זו דוגמא קיצונית כמובן.
השבירה יכולה להיעשות בהרבה צורות.

למשל:
יגאל מהמוסד: "אנחנו לא הולכים להשאיר את חוני-המרגל חסר הכרה גם בסיום הפרק הזה!"

ועדיין - היא מבצעת בהצלחה רבה את התוצאה הבלתי-רצויה שלה: ניתוק הקורא מההתמסרות הטוטאלית למתרחש.
 

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית

אפקטכתיב

משתמש מקצוען
או יותר מדויק "וגר הארי עם כבש".
מכל הפונקציות האפשריות נראה לי שהגענו לג'ונגל
במקום לפרוג.
והשדה הסמנטי הוא חיתיות.
מה עם התמימות של הכבשה?/במה אתם יהודים?
כי בלעני הארי וגילוי העריות ובני המת ולא חי!
 
נערך לאחרונה ב:

ronitg

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
מנצלת את ההרשאה שיש לי השבוע,
וחוזרת לדיון בראש האשכול:

ספריה הראשונים של רולינג כתובים באמת טיפונת פחות טוב, בדגש על הספר הראשון.
אבל הספרים המתקדמים יותר כתובים בצורה גאונית - אין לי מילה אחרת.
ובסופו של דבר, גם לגבי הספרים הראשונים -
במבחן התוצאה, אני זוכרת שקראתי אותם בשלוק אחד. בלי להתעייף מהתיאורים ובלי להסתרבל מהמשפטים.
יש משהו בשפה הפשוטה שלה, שגורם לך פשוט לכרות אוזן ולהקשיב למה שהיא מספרת לך.

רון וויזלי2.jpg
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

פרק קמב א מַשְׂכִּיל לְדָוִד בִּהְיוֹתוֹ בַמְּעָרָה תְפִלָּה:ב קוֹלִי אֶל יְהוָה אֶזְעָק קוֹלִי אֶל יְהוָה אֶתְחַנָּן:ג אֶשְׁפֹּךְ לְפָנָיו שִׂיחִי צָרָתִי לְפָנָיו אַגִּיד:ד בְּהִתְעַטֵּף עָלַי רוּחִי וְאַתָּה יָדַעְתָּ נְתִיבָתִי בְּאֹרַח זוּ אֲהַלֵּךְ טָמְנוּ פַח לִי:ה הַבֵּיט יָמִין וּרְאֵה וְאֵין לִי מַכִּיר אָבַד מָנוֹס מִמֶּנִּי אֵין דּוֹרֵשׁ לְנַפְשִׁי:ו זָעַקְתִּי אֵלֶיךָ יְהוָה אָמַרְתִּי אַתָּה מַחְסִי חֶלְקִי בְּאֶרֶץ הַחַיִּים:ז הַקְשִׁיבָה אֶל רִנָּתִי כִּי דַלּוֹתִי מְאֹד הַצִּילֵנִי מֵרֹדְפַי כִּי אָמְצוּ מִמֶּנִּי:ח הוֹצִיאָה מִמַּסְגֵּר נַפְשִׁי לְהוֹדוֹת אֶת שְׁמֶךָ בִּי יַכְתִּרוּ צַדִּיקִים כִּי תִגְמֹל עָלָי:
נקרא  6  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה