והתאמה מאולצת לז'אנר אחר ולקהל יעד אחר ואולי מכאן הסרבול.זו בדיוק אותה כתיבה. לא שיניתי שום דבר, חוץ משמות ופרטי התאמה מינימליים לציבור החרדי.
והתאמה מאולצת לז'אנר אחר ולקהל יעד אחר ואולי מכאן הסרבול.זו בדיוק אותה כתיבה. לא שיניתי שום דבר, חוץ משמות ופרטי התאמה מינימליים לציבור החרדי.
אני התחלתי מהחמישי. רק אחר כך קראתי את הקודמים לו ואז את השישי והשביעי.אין אפשרות להבין את האחרונים בלי הראשונים
סליחה שאני מטיל את זה עליך, אבל באמת הגיע הזמן שתתחיל (אתה, כן אתה) לקרוע לנו את הצורה בביקורות אחריך יבואו השאר.כאן היו אומרים לו רק מילים טובות ומחמאות מוגזמות.
והתאמה מאולצת לז'אנר אחר ולקהל יעד אחר ואולי מכאן הסרבול.
חולקת עלייך. יש השפעה לכל שינוי בעיני. בפרט שקהל היעד החדש שלך הוא מבוגרים בעוד שהספר הראשון יועד לילדים והוא באמת יותר ילדותי.למה התאמה מאולצת?
אלו היו רק שינויי שמות, הפיכת ה'שפם' ל'זקן', שינוי כתובת ומקום עבודה.
אפילו את העובדה שהוא מנכ"ל לא שיניתי.
יש לך דוגמא נוספת להצלחה כזו בלי רמה ספרותית חוץ ממנה?למה התאמה מאולצת?
אלו היו רק שינויי שמות, הפיכת ה'שפם' ל'זקן', שינוי כתובת ומקום עבודה.
אפילו את העובדה שהוא מנכ"ל לא שיניתי.
שינוי מ'דארסלי' ל'לוינסקי' לא אמור להפוך כתיבה אגדית למסורבלת.
הוא רק מאפשר לקהל הישראלי הנלהב לראות מה הייתה רמת הכתיבה מלכתחילה, בלי הקסם הנוצץ של הארי פוטר.
חולקת עלייך. יש השפעה לכל שינוי בעיני. בפרט שקהל היעד החדש שלך הוא מבוגרים בעוד שהספר הראשון יועד לילדים והוא באמת יותר ילדותי.
אם כבר, תביאי דוגמא מעוד פרק באחד הספרים האחרים ולא מספר ראשון שהוא תמיד יותר בוסרי.
לא. כי פשוט את כתבת:האם שינוי שם מ'דרסלי' ל'לוינסקי' הופך את קהל היעד מילדים למבוגרים? למה?
(ובינינו, אם הייתי מביאה את הקטע הלוינסקאי הזה כפתיח לספר ילדים, היו קוטלים אותו כאן לגמרי).
אלא היה מפרסם את הקטע הנ"ל כפרק ראשון בטור סיפורת בעיתון נשים חרדי
פרק ראשון בספר חמישי.הא לכם:
היום הכי חם של הקיץ קרב לקיצו, ודממה מנומנמת השתרעה על הבתים המרובעים הגדולים של שדרות ירושלים. המכוניות הבוהקות בדרך כלל שחנו ליד הבתים היו מכוסות אבק, וחלקות הדשא שהיו פעם ירוקות כאיזמרגד נראו כעת יבשות ומצהיבות; ההשקיה בצינורות נאסרה בשל בצורת. תושבי הרחוב, שנוּשלו מעיסוק בתחביבים כגון שטיפת מכוניות וכיסוח הדשא, נמלטו פנימה אל צל בתיהם הקרירים ופתחו את חלונותיהם לרווחה בתקווה לפתות משב-רוח לא קיים. האדם היחיד שנותר בחוץ היה בחור בגיל העֶשׂרֵה ששכב על גבו בערוגת פרחים ליד בית מספר ארבע.
הוא היה נער רזה, שְׁחור שיער וממושקף, והיה לו אותו מראה חולני מעט של מי שגדל הרבה בזמן מוּעט. מכנסיו היו קרועים ומטונפים, חולצתו הלבנה המכופתרת היתה רפויה ודהויה, וסוליות נעלי הרוקפורט שלו החלו להתקלף מגוף הנעל. הופעתו החיצונית של אברימי מרבך לא עוררה את חיבת השכנים, שהיו מסוג האנשים הסבורים שצריך להיות חוק נגד מראה מרושל, אבל כיוון שהסתתר הערב מאחורי שיח הִידְרַנְגֵיאָה גדול, הוא לא נראָה לעיני העוברים והשבים. למעשה, הסיכוי היחיד להבחין בו היה אילו דודו ר' משה או דודתו חיה לוינסקי היו משרבבים את ראשיהם מבעד לחלון הסלון שלהם ומישירים מבט מטה, אל ערוגת הפרחים שמתחתיו.
לא רואה מה הבעיה.
חוץ מזה שאברימי לא אמור להתכופף מתחת לחלון כדי לשמוע את החדשות בטלויזיה...
יש לך דוגמא נוספת להצלחה כזו בלי רמה ספרותית חוץ ממנה?
אף אחד לא הביא 'סיפור' חוץ ממנה?
למה אצל כולם ברור לנו שצריך גם וגם?
אם ננתח את הפתיח של הספר
אדון וגברת דַרְסְלִי, דיירי דרך פְּרִיוֶוט מספר ארבע, ידעו לדווח בגאווה שהם נורמליים לגמרי – ותודה ששאלתם.
הנה הניתוח של יהודה גזבר: (מקור)
אחת הפתיחות האהובות עלי בעולם.
אני אוהב את הפתיחה הזו מהמון כיוונים שונים (למשל, שהיא מנקודת המבט של הדוד ורנון, והיא מעוררת מתח וסקרנות וציפייה), אבל בעיקר בעיקר אני אוהב את ה'תודה ששאלתם' הזה, שהוא יופי גדול.
ולמה אני אוהב אותו, כי תעצרו רגע. תשאלו את עצמכם: מי אומר את ה'תודה ששאלתם' הזה? על פניו זה משפט של הדרסלים, שנדרשים לדווח על היותם נורמלים בהחלט, ואחרי שהם מדווחים (מי לעזאזל נדרש לדווח דבר כזה?), הם אומרים 'תודה ששאלתם' מתוך נימוס. וזה נכון, ברובד האחד, זה משפט מנומס של הדרסלים. אבל למי הם אומרים אותו? מי זה ה'שאלתם' הזה?
אז זהו, שזה אנחנו. כלומר, הקוראים. וברגע הזה קורה משהו מאוד יפה, שבו זה לא הדרסלים שאומרים 'תודה ששאלתם' אלא ג'יי קיי רולינג מתרווחת על מושבה ופונה אל הקוראים ואומרת או, תודה ששאלתם, באמת, חשבתי שכבר לעולם לא תשאלו. סוף סוף יש לי את ההזדמנות לספר לכם את הסיפור המגניב הזה שאני שומרת בבטן כבר המון המון זמן. ה'תודה ששאלתם' זו פניה מהכותבת (המספרת) אל הקורא, וככזו היא עושה צעד ראשון חשוב במערכת היחסים שבין כותבת וקורא: היא מבססת אמון.
וזה מוזר, האמון הזה. כי הוא לא אמון מהסוג של 'היא הולכת להגיד לי את האמת' כמו שאנחנו מצפים ממערכות יחסים אמיתיות. זה אמון מהסוג של 'אני בידיים טובות' ושל 'יהיה מעניין' ובעיקר 'יש פה מישהי אמיתית מאחורי הסיפור הזה, והיא לא סתם מורחת לי את הזמן. באמת יש לה מה להגיד לי'. וכפתיחה למערכת יחסים – זו פתיחה מושלמת.
הנה הניתוח של יהודה גזבר: (מקור)
אחת הפתיחות האהובות עלי בעולם.
אני אוהב את הפתיחה הזו מהמון כיוונים שונים (למשל, שהיא מנקודת המבט של הדוד ורנון, והיא מעוררת מתח וסקרנות וציפייה), אבל בעיקר בעיקר אני אוהב את ה'תודה ששאלתם' הזה, שהוא יופי גדול.
ולמה אני אוהב אותו, כי תעצרו רגע. תשאלו את עצמכם: מי אומר את ה'תודה ששאלתם' הזה? על פניו זה משפט של הדרסלים, שנדרשים לדווח על היותם נורמלים בהחלט, ואחרי שהם מדווחים (מי לעזאזל נדרש לדווח דבר כזה?), הם אומרים 'תודה ששאלתם' מתוך נימוס. וזה נכון, ברובד האחד, זה משפט מנומס של הדרסלים. אבל למי הם אומרים אותו? מי זה ה'שאלתם' הזה?
אז זהו, שזה אנחנו. כלומר, הקוראים. וברגע הזה קורה משהו מאוד יפה, שבו זה לא הדרסלים שאומרים 'תודה ששאלתם' אלא ג'יי קיי רולינג מתרווחת על מושבה ופונה אל הקוראים ואומרת או, תודה ששאלתם, באמת, חשבתי שכבר לעולם לא תשאלו. סוף סוף יש לי את ההזדמנות לספר לכם את הסיפור המגניב הזה שאני שומרת בבטן כבר המון המון זמן. ה'תודה ששאלתם' זו פניה מהכותבת (המספרת) אל הקורא, וככזו היא עושה צעד ראשון חשוב במערכת היחסים שבין כותבת וקורא: היא מבססת אמון.
וזה מוזר, האמון הזה. כי הוא לא אמון מהסוג של 'היא הולכת להגיד לי את האמת' כמו שאנחנו מצפים ממערכות יחסים אמיתיות. זה אמון מהסוג של 'אני בידיים טובות' ושל 'יהיה מעניין' ובעיקר 'יש פה מישהי אמיתית מאחורי הסיפור הזה, והיא לא סתם מורחת לי את הזמן. באמת יש לה מה להגיד לי'. וכפתיחה למערכת יחסים – זו פתיחה מושלמת.
משפט פתיח טוב.
לפני הניתוח התלבטתי אם הקטע טוב או לא.
משום מה, הניתוח הזה משכנע יותר לכיוון השני.
.
דוגמא?(מצוי מאוד אצל ח.רוזנברג שהוזכרה לעיל בהשגחה פרטית).
זה ביטוי שגור יותר באנגלית וגם יש בספרות מוטיב של שבירת קיר רביעי אם כי קשה להאמין שזו היתה הכוונה בסיפור דנן.דווקא ה'תודה ששאלתם' מוזר לי קצת.
אפשר לפנות לקורא באמצע סיפור?
נכון שזה פתיחה, ובכל זאת, זה לא טור עיתונאי.
למשל לכתוב 'מכירים את זה ש?' או 'הייתם פעם ב?'
בשביל להסביר או לתאר משהו, נראה לי לא נכון.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: