שיתוף - לביקורת כך הספר "סדר הפוך" (כמעט) נכנס לחנויות לפני החג...

א. פרי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אתמול היה לי אתגר משמעותי בתחום של ההוצאה לאור.

סופרת אחת נתנה לי טלפון של הפצת ספרים, משהו שלא הכרתי.

במהלך הזמן האחרון חשבתי שאני מכירה את כל סוגי ההפצות וההו"ל, והתברר שטעיתי.
היה עוד אחד. (אולי יש עוד כמה... מי יודע?)
בגלל שאין כמו להתבטא בכתב, שלחתי הודעה מפורטת בה ציינתי גם שהסופרת הזו שלחה אותי.
התשובה היתה שאתקשר. בטלפון.
התקשרתי, המפיץ רצה לשמוע קצת רקע ואמר שאפשר יהיה להספיק להדפיס את הספר ביום הקרוב, ולהשתדל להכניס את הספר לחנויות לפני החג, אם אשלח את הקובץ עכשיו!

שלחתי: כריכה, קובץ, שאלתי מתי תהיה תשובה.
והוא ענה: עוד מעט.
כך הספקתי להתלהב מההשגחה הפרטית.
"הספר שלך יגיע לחנויות, למרות הכל נגזר עליו להגיע לפני פסח", אמרתי לעצמי.

וואו איזה יופי, אפשר לנשום לרווחה.
חיכיתי קצת פחות משעה.
ואז הגיע הטלפון: "עלינו לקרוא את הספר, לא נספיק לפני החג, בהצלחה!"

ברגע אחד הבלון שלי התפוצץ! אוף.
התאכזבתי ממש.
בדיוק הייתי בקבר הרמב"ם (הלכתי לשם לכבוד ראש חודש, אני גרה באיזור).
והצלחתי להתפלל יותר בכוונה בעקבות תחושת האכזבה. (חוץ מזה שבגלל שמישהי אמרה לי חודש טוב אמרתי בטעות "יעלה ויבוא והלל...)

פתאום בבת אחת התגלתה לי האמת.

כי עד אותו רגע הייתי בטוחה שהספר שלי יכול לגאול את העולם.
אומנם עם הזמן התחלתי להבין שלא. אין בכוחו של דבר מה לגאול את העולם, מלבד כוחו של הבורא, אבל כן חשבתי שהמסרים בספר יכולים לקדם משהו. לא אפרט כאן את החשיבה שלי, אבל הייתי בטוחה שהספר "סדר הפוך" מביא בשורה חדשה לעולם.
שמחתי שהנה - מצאתי הפצה יעילה וזריזה שתספיק להכניס את הספר לחנויות לפני החג, ככה אוכל להתרכז בכתיבת הספר הבא.

וברגע אחד - מאיגרא רמה לבירא עמיקתא.
הכל בדמיון, ברור שהכל בדמיונות, אבל בכל זאת, התחלתי לראות אור בקצה המנהרה, אבל התברר שזה לא האור הגנוז.

ואז - מחשבות שונות עלו בי.
אולי מספיק?
אולי די?
אולי הגיע הזמן להרפות??

עשיתי מה שאני יכולה.
השקעתי בכתיבה, בחשיבה, פניתי להוצאות לאור, למפיצים, כל זה מתוך רצון להגיע לקהל רחב,
אולי מספיק?

אני יודעת שאין בכוחו של איש להניע דבר מה.
למה חשבתי שבכוחי להניע? שהכתיבה שלי תזיז משהו בעולם?
הרי כמו שה' עזר לי, ונתן לי חשיבה של גאולה, הוא יכול לעזור לכולם,
ובלי העזרה שלי.
הוא עוזר כעת ויכול לעזור הלאה לכולם.
אין זה מתפקידי להקדיש כל כך הרבה מאמצים!

*

הסופרת שכתבה את "פותר הבעיות" שיצא בהוצאה שלי, התקשרה אלי: "הספרים הגיעו, את המשווקת".

"אני מרימה ידיים", אמרתי לה, "משאירה למי שרוצה להשתדל - להשתדל".

"לדור הצעיר, הא?" שאלה ספק בצחוק.

סיפרתי לה קצת מדוע ואמרתי: "אני לא חושבת להפסיק להשתדל כלפי חוץ, אבל זהו, בפנים אני אדישה! פשוט לא מעניין אותי כלום".

"מצוין, ככה צריך".

*

כל כך הרבה תובנות הבנתי היום.

הן היו מופלאות ממש.

הבנתי שיכול להיות שהספר ימכור בקושי את המאה עותקים שהדפסתי, במקרה הטוב.
ולא יגיע לציבור הרחב.
וכל הדברים הנפלאים שגלומים בו לא יגיעו, ולא יעשו גלים.

ויתכן שעוד עשר שנים אסתכל לאחור ואגיד לעצמי: איך חשבתי שאני כותבת רב מכר? איך?

ותוך כדי ההבנה שלפי ההיגיון זה מה שיקרה - השלמתי עם זה.

הבנתי שהספר, שמבחינתי יכול לעשות שינוי ולהביא חשיבה חדשה, לקדם דברים ולתת ערך מרתק להרבה אנשים, ימכר באופן מצומצם.

והשלמתי עם זה באמת.

*

אני חושבת שהיתה המון עוצמה בהשלמה הזו, היתה הרבה ענווה ואמת פשוטה.
סוג כזה של אמירה לעצמי:
כל מאמץ, כל רצון טוב, הוא לא לשווא.
יש מי שרואה את הכל.
האדם חושב שיש לו משהו,
חושב שהוא יכול,
אבל הוא כלי.
כלי שאמור להשקיע כי הוא אמור להשקיע, ולא כי הוא יראה תוצאה יום-אחד.

החלטתי לשחרר את עצמי.
להפסיק להבטיח לעצמי שאני כן יכולה.

האמירה הזו אולי לא מידי אחראית, כי אני מאמינה שכל אדם צריך להתנהג כאילו הוא כן יכול,
אבל בתודעה לשחרר מתוך הבנה שהוא לא יכול.

*

האם אני מצטערת על הדרך שעשיתי?
על ההשתדלות?
על הכתיבה?

לא, ברור שלא.
אין לי חרטה כי אני מבינה עד כמה גם בחוסר הצלחה יש מתנות מופלאות, אם רק מוכנים להקשיב לקול של האמת.
אני מלאה בהודיה גדולה לה' יתברך על כל הטוב ששלח לי.
מודה לו על החירות הפנימית שהוביל אותי לשם בביטחה.
חשבתי שבכוחה של הכתיבה שלי לתת את המסע המופלא שעברתי לקוראים נוספים - אבל אני כעת מודה שזו היתה חשיבה לא בהכרח נכונה.
כי לצאת ממצרים הפרטית והפנימית - לא נוכל בלי כוחו של הבורא יתברך.

הייתי מאוד שמחה לתת בשורת חופש לכולם:

לספר לכולם עד כמה אין כלום בחברה סביבנו ואנחנו סתם משועבדים לדבר לא קיים.
לספר לכולם עד כמה יש לנו כוחות מופלאים לצחוק על כל העולם ולהיות אותנטיים ומשוחררים.
ולספר עד כמה גם אם אנחנו כבולים לדבר מה זה ממש בסדר.
כי זה המסע שלנו, ואיננו צריכים לתת דין וחשבון לאף אחד..

אני מכירה כתות. כתות שיוצרים אנשים פרטיים, אנשים טובים שחושבים שיש להם כח.
הם משעבדים אנשים אחרים באופן בלתי מודע.
זה קורה המון, לפעמים אנשים שעוברים קשיים מחפשים אישור אצל אדם שמצטייר בעיניהם חזק כביכול.
זה לא חייב להיות אדם, זה יכול להיות גם הרגל או חפץ.
כדי להשתחרר מהם לא צריך להלחם, לא צריך לצאת בגלוי נגד שליטה, מספיק אם נצהיר לעצמנו שאף
אחד לא יכול לגרום לנו לחוש אושר או עצב ומצוקה.
שאנחנו יכולים להחליט איך נרגיש בלי קשר למצב הרוח של האדם שמולנו, ובלי קשר לכלום.
שאף אחד לא באמת חשוב יותר מאתנו. (כתבתי תהליך כזה מופלא בספר "הצעה לסדר".)

אמנם איכפת לי ממש ממה שקורה בעולם.
אך אני לא היחידה שאיכפת לה, מכירה עוד כמוני שעושים הכל שהעולם יתקדם.

אבל היום הבנתי עד כמה עלי לשחרר את עצמי מהחשיבה שיש לי בשורה חדשה לעולם.
ממש הייתי רוצה לעזור, אבל מבינה שאף אחד לא באמת צריך את העזרה שלי.

מבינה שיש כח אצל כל אחד, ואין צורך שאקח על עצמי משא של מליוני אנשים ואחשוב שיש לי בשורה.
האמת שהכתיבה שלי היא כדי לפתור משהו פרטי, איזו בעיה שרציתי לסייע בה. ותוך כדי כך חשבתי שאכתוב
לכלל הציבור אולי זה יפתור בין השאר את הבעיה שאני מכירה... חחח... מחשבה נחמדה אבל נאיבית:
לנסות לפתור את הבעיות של כל העולם ואולי תוך כדי כך הבעיה שאני מכירה - תיפתר.

מה המסקנה שלי?
להמשיך להשתדל לעשות הכל להתקדם, כי זה טוב להתקדם.
לשחרר את הכל. להבין שאין עוד מלבדו, וזה כולל גם אותי:)

אני עדיין מאמינה שבכוחו של כל אדם לשנות את העולם כולו, וזה כולל גם אותי.
אבל אני לא היחידה שצריכה להתאמץ בנושא.
אם אשחרר אולי ההשראה תעבור הלאה למישהו אחר שיתחיל להתאמץ לשנות ולשפר את עצמו ואת העולם.
ואולי הרבה אנשים כבר עושים מאמצים, אבל אף אחד לא שם לב לכך ולא מסייע להם, כי מדובר בעניין של אדם מול עצמו.

ואחרי הכל, כל מאמץ חשוב לפניו יתברך.

*

קצת פרופורציה שאמרתי לעצמי היום:
ספר הוא ספר, סך הכל.
הכל בידי שמים.
הנשמה רוצה ללמוד ובוחרת את המסע שלה.
המסקנה: ללמוד לשחרר את הכל, כולל הכל!

האמת שאחרי שכתבתי את הפוסט התלבטתי אם לעלות לקהל הקוראים.
"הגזמתי, מספיק שיתפתי", אמרתי לעצמי, "האם יש ערך בתוכן הזה? האם מישהו אמור לקרוא? מה המטרה שלי?"
המטרה שלי טובה, אני מאמינה ששיתוף זה דבר חשוב.
בכל זאת יש לי הבנה שיש גבול לכל דבר.
אם הדברים הועילו לכם, אשמח שתשלחו לי מייל ותכתבו שהתוכן היה מועיל, ולדעתכם זה טוב ששיתפתי. (אפשר לשלוח גם מייל הפוך)
לא חובה כמובן לשלוח, אבל זה יתן לי פרספקטיבה נכונה יותר על התוכן שלי.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה על השיתוף. הכתיבה שלך מרתקת.

מה שאכתוב זו אולי לא תגובה ישירה לתוכן, אבל הפוסט הזה העלה לי הרהור כלפי הפער בין הסופר לקוראים.
את כותבת הרבה על כך שלדעתך הספרים שלך יכולים להביא לשינוי, ואת רוצה להוביל שינוי כזה את רק מרפה מההשתדלות. זה מצד הסופר.
ומצד הקוראים, מה הם מחפשים? כקוראת אני אענה - בילוי.
כמובן אני רוצה גם שזה יהיה לי נעים ומעניין ומחדש ועם תוכן אמיתי. אבל הסיבה העיקרית בגללה אתיישב לקרוא יהיה בשביל פנאי והנאה. (וכשאין פנאי, לא קוראים. ואם מחפשים תוכן ומתאמצים לפנות לכך זמן בדרך כלל לא הולכים לחפש את זה בספר סיפורת)

זה מוביל אותי מכאן, לכך שרב מכר אין המשמעות היא שיש בספר תוכן רב או פוטנציאל להביא לעולם טוב יותר.
זה אומר שהספר הוביל להנאה רבה לקוראים. וכמובן כולם יודעים שזה גם יכול להיות מצד לא טוב, אם כי אני כן מאמינה שבסוף הטוב והאמת גוברים.


כקוראת, אני חושבת שבמודע אני לא אשמח לדעת שהסופר/ת שכתב את הספר שאני קוראת עכשיו עשה את זה כדי לשנות אותי או לשנות לי את החשיבה או את העולם מסביבי.
לא ביקשתי, תודה....

וכסופרת, אני פשוט רוצה לכתוב כי יש לי מה וזה מהנה אותי, ואני רוצה להנות אחרים בספרים כמו שאני רוצה שיהיו לי ספרים טובים לקרוא.
אני רוצה להכיר להם דברים חדשים, להציע להם זוויות אחרות למציאות. לשתף.
לא לשנות.
 

א. פרי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה על השיתוף. הכתיבה שלך מרתקת.

מה שאכתוב זו אולי לא תגובה ישירה לתוכן, אבל הפוסט הזה העלה לי הרהור כלפי הפער בין הסופר לקוראים.
את כותבת הרבה על כך שלדעתך הספרים שלך יכולים להביא לשינוי, ואת רוצה להוביל שינוי כזה את רק מרפה מההשתדלות. זה מצד הסופר.
ומצד הקוראים, מה הם מחפשים? כקוראת אני אענה - בילוי.
כמובן אני רוצה גם שזה יהיה לי נעים ומעניין ומחדש ועם תוכן אמיתי. אבל הסיבה העיקרית בגללה אתיישב לקרוא יהיה בשביל פנאי והנאה. (וכשאין פנאי, לא קוראים. ואם מחפשים תוכן ומתאמצים לפנות לכך זמן בדרך כלל לא הולכים לחפש את זה בספר סיפורת)

זה מוביל אותי מכאן, לכך שרב מכר אין המשמעות היא שיש בספר תוכן רב או פוטנציאל להביא לעולם טוב יותר.
זה אומר שהספר הוביל להנאה רבה לקוראים. וכמובן כולם יודעים שזה גם יכול להיות מצד לא טוב, אם כי אני כן מאמינה שבסוף הטוב והאמת גוברים.


כקוראת, אני חושבת שבמודע אני לא אשמח לדעת שהסופר/ת שכתב את הספר שאני קוראת עכשיו עשה את זה כדי לשנות אותי או לשנות לי את החשיבה או את העולם מסביבי.
לא ביקשתי, תודה....

וכסופרת, אני פשוט רוצה לכתוב כי יש לי מה וזה מהנה אותי, ואני רוצה להנות אחרים בספרים כמו שאני רוצה שיהיו לי ספרים טובים לקרוא.
אני רוצה להכיר להם דברים חדשים, להציע להם זוויות אחרות למציאות. לשתף.
לא לשנות.
תודה שנתת זווית ראיה שלא חשבתי עליה!

באמת לא חשבתי שהקוראים יתייחסו לזה שהספר רוצה להביא שינוי – בתור אמירה מרתיעה.



האמת שברור לי ש"סדר הפוך" הוא ספר מרתק, לא אכתוב ספר שמשעמם אותי...

בנוסף לזה שהוא מרתק הוא גם ייחודי. (לטוב ולמוטב, לא אוכל לומר שהספר ידבר לכל הקוראים כי עדיין לא ממש קראו אותו מגוון קוראים)

קוראי בטא שקראו את הסיפור אמרו שהכתיבה יצירתית מאוד.



לגבי שינוי –

לא יודעת איך הייתי בעבר, אבל היום, בתוך התהליך שעברתי, אני מתייחסת לשינוי כדבר חיובי.

האמת שהגעתי לכתיבה בעקבות משבר רציני, אישי ומשפחתי.

האדם משתוקק לשינוי כשהוא בתוך תחושת מצוקה.

משבר זה לא דבר נעים, ומגיעים לשם בין השאר בעקבות התנהלות לא נכונה בחשיבה שמובילה להתנהלות לא נכונה.

השינוי שאני שואפת אליו – הוא שינוי טוב.
שינוי שאמור להוביל להתנהלות טובה יותר.

האמת שהרבה מהאמירות בספר אינן שלי. האזנתי לאנשים רבים וחיפשתי אמירות של שינוי מתוך הבנה שהעולם כרגע לא מושלם.
אחד הדברים הקשים ביותר שהתאמנתי עליהם זה לדעת להקשיב! דווקא בגלל שהייתי זקוקה שיקשיבו לי היה לי קשה להקשיב לאנשים אחרים.
אני חושבת שכדי שהעולם יתפתח ויתקדם כל אחד מאיתנו חייב לעשות שינוי.
שינוי נשמע דבר שלילי אבל הוא הבסיס של יהודי מאמין.

יש אנשים שחיים בגאולה, הכל טוב אצלם, הם לא צריכים שינוי אולי.
אבל אנשים כמוני - כדאי להם לשאוף לשינוי!

אני חושבת שמה שמיוחד אצלי ככותבת זה העובדה שבאתי מעולם מאוד מאתגר, עולם של התמודדות נפשית, של נחיתות ועוד...
ודווקא בגלל זה הכתיבה שלי, ששואפת לתת לעצמי שינוי בראש ובראשונה - יכולה לסייע ולקדם אנשים כמוני.

עכשיו,
ברור שזו לא רק אני!!
העולם הוא עולם בו יש לכל אחד התמודדות בתחום מסוים.
אני רואה את ההתמודדות ככח שיכול לגרום לאדם ליצור אמנות עם מטרה לקדם את העולם.
 

א. פרי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בעקבות הדברים של @פירי החלטתי ללכת צעד קדימה מתוך הבנה שנכון, מדובר בספר חדש ללא המלצות, למה שמישהו ירכוש אותו?

כך החלטתי עכשיו שאני מוכנה לשלוח 20 ספרים בחינם לחובבי קריאה ברחבי הארץ.
התנאי לשליחת הספרים:
אם קראתם ואהבתם את התוכן של הספר, או אתם חושבים שיש בספר אמירה חשובה - תהיו נציגי מכירה של ההו"ל באזור המגורים שלכם!
ובכל מקרה גם אם אהבתם את הספר וגם אם פחות - לאחר הקריאה תתרמו את הספר לסיפריה.

אשאל את הסופרת שכתבה את "פותר הבעיות" אם תרצה לשלוח את הספר, ובגלל שאני מאמינה שכן, אתם יכולים לבחור בין הספרים "סדר הפוך" או "פותר הבעיות".

שילחו לי מייל peri#gmail. com
 
נערך לאחרונה ב:

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
@פירי מסכימה עם כל מילה : )
ומצד הקוראים, מה הם מחפשים? כקוראת אני אענה - בילוי.
כמובן אני רוצה גם שזה יהיה לי נעים ומעניין ומחדש ועם תוכן אמיתי. אבל הסיבה העיקרית בגללה אתיישב לקרוא יהיה בשביל פנאי והנאה.
גרמת לי לחפש ציטוט של רוברט מקי על מה אנחנו מחפשים בסיפור (הוא דיבר על צפייה בסרט אבל המטרה לא משתנית בגלל סוג המדיום):
"...יש הרואים בתשוקה הזאת לסיפור בידור פשוט, לא יותר ממפלט רגעי מתלאות החיים. אך מהו בידור, למעשה? זה להתמסר לטקס הסיפור עד לקתרזיס רגשי ואינטלקטואלי. לצופים בקולנוע זהו טקס הישיבה בחושך והתרכזות בסיפור הנחשף על המסך. הטקס מעורר בהם רגשות חזקים, לעיתים כואבים, וככל שהמשמעות שלו מעמיקה, כך גדל הסיפוק שאנו חשים משחרור הרגשות הללו.
כל הסרטים, המחזות והרומנים הטובים, בין אם הם קומיים או טראגיים, מבדרים כשהם מעניקים לצופה מודל רענן ומשמעותי של החיים. לומר שהקהל פשוט רוצה להשליך את הצרות שלו בכניסה לאולם ולהימלט מהמציאות זה פשטני למדי. סיפור הוא לא מפלט מהמציאות, אלא כלי רכב המשרת אותנו בחיפוש אחר משמעות, בניסיון למצוא היגיון באנרכיה של הקיום." (רוברט מקי, סיפור).

אולי אפשר לומר שאנחנו פשוט מחפשים את עצמינו בדמויות. ובעיקר מחפשים הזדהות רגשית עמוקה.
אחד הפילוסופים היוונים (לא זוכרת שם) אמר שגברים בתקופתו צפו בטרגדיות כדי לבכות על הגיבורים הסובלים, אבל בעצם הם עשו זאת כדי לבכות על עצמם...

עוד ציטוט מאותו ספר (מהזיכרון): דמויות לא אמורות לדברר את המסרים של הסופר.
ואם זה כן קורה, אז מהר מאד נקבל המון המון דיאלוגים בסיפור. ארוכים מאד ועם הרבה נאומים.
סגנון כתיבה כזה יכול לגרום לתופעה מעניינת: דמויות משתנות רק בעקבות מילים. ככה פשוט.
דמות א' חשבה משהו, נאמה על כך באריכות לדמות ב', הוסיפה כמה מילים מרגשות ובומבסטיות, אפילו פיזרה מעל כמה קלישאות יפות (מקוריות, ברור).
מהצד השני, דמות ב' כמובן רק הנהנה בראשה, הביטה על הנוף המיוער במבט מצועף, ובום - היא השתנתה. עכשיו היא מוכנה אפילו לקפוץ מראש בניין סתם ככה כי צריך.
כקוראת, אני חושבת שבמודע אני לא אשמח לדעת שהסופר/ת שכתב את הספר שאני קוראת עכשיו עשה את זה כדי לשנות אותי או לשנות לי את החשיבה או את העולם מסביבי.
לא ביקשתי, תודה....
יש בזה גם קצת חשיבה פטרונית. כאילו הסופר יודע טוב יותר מכולם איך צריך לחשוב ולחיות.
ולכאורה, מה יש לו? כוח לכתוב? נו ואז מה.
בעיני, הקוראים תמיד יהיו אינטליגנטיים יותר ממני : ) או לפחות, אלו הקוראים שיהיה הכי אכפת לי מההנאה שלהם מהכתיבה שלי.
הם כנראה הולכים לשים לב לטעויות שלי, למריחות, לשקרים הקטנים... הכי טוב שאני יכולה זה לפחות לא לנסות 'לקשקש' אותם בשאיפות לשנות אותם ואת מחשבותיהם.
(וכן, כולנו כותבים קלישאות אחרי הכול : ) אבל לפחות לנסות לשים לב לא לעשות את זה במודע).
 
נערך לאחרונה ב:

א. פרי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
@פירי מסכימה עם כל מילה : )

גרמת לי לחפש ציטוט של רוברט מקי על מה אנחנו מחפשים בקריאה (הוא דיבר על צפייה בסרט אבל המטרה לא משתנית בגלל סוג המדיום) :


אולי אפשר להחליף את המילה 'אנרכיה' ולומר שאנחנו פשוט מחפשים את עצמינו בדמויות. ובעיקר מחפשים הזדהות רגשית עמוקה.
אחד הפילוסופים היוונים אמר (לא זוכרת שם) שגברים בתקופתו צפו בטרגדיות כדי לבכות על הגיבורים הסובלים, אבל בעצם הם עשו זאת כדי לבכות על עצמם...

עוד ציטוט מאותו ספר (מהזיכרון): דמויות לא אמורות לדברר את המסרים של הסופר.
ואם זה כן קורה, אז מהר מאד נקבל המון המון דיאלוגים בסיפור. ארוכים מאד ועם הרבה נאומים.
סגנון כתיבה כזה יכול לגרום לתופעה מעניינת: דמויות משתנות רק בעקבות מילים. ככה פשוט.
דמות א' חשבה משהו, נאמה על כך באריכות לדמות ב', הוסיפה כמה מילים מרגשות ובומבסטיות, אפילו פיזרה מעל כמה קלישאות יפות (מקוריות, ברור).
מהצד השני, דמות ב' כמובן רק הנהנה בראשה, הביטה על הנוף המיוער במבט מצועף, ובום - היא השתנתה. עכשיו היא מוכנה אפילו לקפוץ מראש בניין סתם ככה כי צריך.

יש בזה גם קצת חשיבה פטרונית. כאילו הסופר יודע טוב יותר מכולם איך צריך לחשוב ולחיות.
ולכאורה, מה יש לו? כוח לכתוב? נו ואז מה.
בעיני, הקוראים תמיד יהיו אינטליגנטיים יותר ממני : ) או לפחות, אלו הקוראים שיהיה הכי אכפת לי מההנאה שלהם מהכתיבה שלי.
הם כנראה הולכים לשים לב לטעויות שלי, למריחות, לשקרים הקטנים... הכי טוב שאני יכולה זה לפחות לא לנסות 'לקשקש' אותם בשאיפות לשנות אותם ואת מחשבותיהם.
(וכן, כולנו כותבים קלישאות אחרי הכול : ) אבל לפחות לנסות לשים לב לא לעשות את זה במודע).
דברי טעם:)

וכמובן שאינם מתייחסים לספר "סדר הפוך" שתוכנו (המדהים, לדעתי, אם כי יש בו חסרונות) עדיין לא נקרא, כך שלא ניתן לבקר אותו כרגע,
אלא באופן כללי מכוונים לזה שסופרים לא אמורים לחנך, להטיף או לשנות.
מסכימה לחלוטין שזה לא התפקיד של הסופרים, מספיק שהסופר בעל השקפה נכונה, והמסרים שהוא יעביר בלי מילים יהיו מסרים טובים.
וזה מה שהספר "סדר הפוך" מגיש - בניגוד ל"הצעה לסדר" בו היו מסרים ברורים, ב"סדר הפוך" יש סיפור עלילתי, והמסרים לדעתי פחות נוכחים.
 

הפקות ומשחק

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הפקות ואירועים
רוצה לומר לך שאת אמיצה! מדהימה! חיזקת אותי!
אני חושבת שכולנו בחיים מגיעים באיזשהו שלב לצמתים שדורשים מאתנו להרפות, להאמין שעשינו את מקסימום ההשתדלות ועכשיו הגיע הזמן לשחרר.
בכל נושא שהוא. כ"כ מזדהה עם זה שלפעמים הרדיפה הזאת אחרי ההשגה של זה...וזה... אוכלת את כל כולנו. וכשמגיעים להבנה פשוטה שלא יעזור כמה שנתחנן, שנבכה ונתאכזב...הכל בידי שמיים. והוא מחליט מה טוב עבורנו.
וכמה מרגיע להרפות! להניח את הכל על השם ית'.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
יש אנשים שחיים בגאולה, הכל טוב אצלם, הם לא צריכים שינוי אולי.
כמובן שלא התכוונתי לזה. בכל אופן אני לא רואה את עצמי מתאימה להגדרה הזאת : )

וכמובן שכולנו צריכים לשאוף לשינוי. לפחות להתקדמות כל הזמן. ולא לקחתי את זה בכלל לכיוון לא טוב.
אני רק מדברת על רצון לשנות קוראים על ידי ספר.
כשזה מגיע מספר זה מרגיש לי כמו התערבות.
חינוך והשאת עצות אני מחפשת אצל המורות/מחנכות בגיל הרלוונטי, ואצל אנשים שאני שואלת בדעתם, ובהוראות מרבני העיר או הקהילה, וכמובן בספרי קודש, תנ"ך, מוסר, חסידות... אפילו בביוגרפיות או אוטוביוגרפיה, ברמה מסוימת.
כשאני פותחת ספר סיפורת להנאה, ואני מקבלת בו מסרים והצעות שיפור, גם אם הם יהיו הכי מועילים ומתאימים לי והכל, מבחינתי זה ערבוב תפקידים. כל אחד שיכיר את מקומו...
זה לא סותר בכלל שיכול להיות ספר כזה, עם אמירות חשובות ואמיתיות שאם יכירו בהם העולם יהיה טוב יותר. אני רק אומרת לגבי השילוב בין מסרים והובלת שינוי לבין אמנות שמיועדת לפנאי. כך לפחות רוב הקוראים רואים את זה, לא כן?

אני אדגיש שלא מדובר כאן בכלל על הספרים שלך או עליך בכלל, אלא על הגישה שאת מביאה בפוסטים שפורסמו כאן.
לצערי עוד לא קראתי את ספריך, אם כי אני כבר מסוקרנת בגלל הדיונים כאן אז בעזרת ה' בהקדם : )
אולי אפשר לומר שאנחנו פשוט מחפשים את עצמינו בדמויות. ובעיקר מחפשים הזדהות רגשית עמוקה.
זה כבר שלב נוסף בהגדרה של מה עושה לי טוב ומה אני מחפשת שהבילוי יתן לי. אם עכשיו אני ארגיש צורך להזדהות רגשית כי זה יגרום לי להרגיש טוב יותר עם עצמי או בכלל אם חסר לי לצלול לתוך ספר אימה כדי להתנתק ממשהו קשה אז בתת מודע אני מחפשת ספר כזה שיענה לי על ההגדרה. וכשאני מחפשת אוורור מסוג אחר אולי אצא להליכה או לים או לאפות עוגיות בגלל הריח.
דיברתי על ההגדרה הכללית של פנאי והנאה. ואני לא רואה מסרים ועצות באותה משוואה כמו הזדהות רגשית או אסקפיזם. אבל הגיוני שכן יש אנשים כאלה והם אלה שמאד יהנו מחומר קריאה מסוג זה.
עדיין אני חושבת שאנחנו הרוב ; ) בכל אופן בואו נשים לב לנקודה הזאת.
 

א. פרי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
כמובן שלא התכוונתי לזה. בכל אופן אני לא רואה את עצמי מתאימה להגדרה הזאת : )

וכמובן שכולנו צריכים לשאוף לשינוי. לפחות להתקדמות כל הזמן. ולא לקחתי את זה בכלל לכיוון לא טוב.
אני רק מדברת על רצון לשנות קוראים על ידי ספר.
כשזה מגיע מספר זה מרגיש לי כמו התערבות.
חינוך והשאת עצות אני מחפשת אצל המורות/מחנכות בגיל הרלוונטי, ואצל אנשים שאני שואלת בדעתם, ובהוראות מרבני העיר או הקהילה, וכמובן בספרי קודש, תנ"ך, מוסר, חסידות... אפילו בביוגרפיות או אוטוביוגרפיה, ברמה מסוימת.
כשאני פותחת ספר סיפורת להנאה, ואני מקבלת בו מסרים והצעות שיפור, גם אם הם יהיו הכי מועילים ומתאימים לי והכל, מבחינתי זה ערבוב תפקידים. כל אחד שיכיר את מקומו...
זה לא סותר בכלל שיכול להיות ספר כזה, עם אמירות חשובות ואמיתיות שאם יכירו בהם העולם יהיה טוב יותר. אני רק אומרת לגבי השילוב בין מסרים והובלת שינוי לבין אמנות שמיועדת לפנאי. כך לפחות רוב הקוראים רואים את זה, לא כן?

אני אדגיש שלא מדובר כאן בכלל על הספרים שלך או עליך בכלל, אלא על הגישה שאת מביאה בפוסטים שפורסמו כאן.
לצערי עוד לא קראתי את ספריך, אם כי אני כבר מסוקרנת בגלל הדיונים כאן אז בעזרת ה' בהקדם : )

זה כבר שלב נוסף בהגדרה של מה עושה לי טוב ומה אני מחפשת שהבילוי יתן לי. אם עכשיו אני ארגיש צורך להזדהות רגשית כי זה יגרום לי להרגיש טוב יותר עם עצמי או בכלל אם חסר לי לצלול לתוך ספר אימה כדי להתנתק ממשהו קשה אז בתת מודע אני מחפשת ספר כזה שיענה לי על ההגדרה. וכשאני מחפשת אוורור מסוג אחר אולי אצא להליכה או לים או לאפות עוגיות בגלל הריח.
דיברתי על ההגדרה הכללית של פנאי והנאה. ואני לא רואה מסרים ועצות באותה משוואה כמו הזדהות רגשית או אסקפיזם. אבל הגיוני שכן יש אנשים כאלה והם אלה שמאד יהנו מחומר קריאה מסוג זה.
עדיין אני חושבת שאנחנו הרוב ; ) בכל אופן בואו נשים לב לנקודה הזאת.
צודקת שזה נשמע כמו התערבות כשהסופרת מצהירה שהיא רוצה להביא שינוי.
כמובן שלא לכך התכוונתי.

לגבי הרצון שלך לקרוא את הספרים שלי:
הספרים שלי לא מי יודע מה לדעתי.
מביך אותי שמישהו קורא אותם וכל קורא עושה זאת על אחריותו בלבד...


כל ספר מגיש ז'אנר שונה כך שיש כאלה שאהבו ממש את "במה ללא קהל" והתקשו להתחבר לספרים הבאים.
האמת בספריה אליה אני הולכת הספר "קוד נפוליאון" נראה מרופט (בקטע טוב..) ו"במה ללא קהל" נראה חדש יחסית.

הספר "סדר הפוך" מביא עלילה מדהימה וחדשנית. אבל הוא כתוב באופן ייחודי, נראה לא שאנשים שמחפשים ספר ממש בוגר יתקשו להתחבר לסגנון, אולי אני טועה. הגיבורים בספר מאופיינים באופן מעניין, והרגשות שלהם נוכחים. כתבתי מספר קטעים לדוגמה באשכול סמוך, ניתן להתרשם.
הספר "פותר הבעיות" (לא אני כתבתי) הוא ספר בסגנון בוגר יותר לדעתי.

אני בגיל שלי כן מחפשת שהספר שאני קוראת יביא לי ערך נוסף מלבד הנאה מעלילה טובה.
הספר "סדר הפוך" הוא ייחודי, מאוד דינמי. לא הייתי ממליצה לקרוא אותו כברירת מחדל, כי הוא קצת מרגיז (אותי) אבל התוכן שלו כל כך חשוב שלדעתי ראוי שיהיה על מדף הספרים בכל בית.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  17  פעמים

לוח מודעות

למעלה