חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
כן. החידוש במעשה הנ"ל הוא שמפרשו כפשוטו, וזאת ע"י שנפגש עם פרעה ההוא, ולא במצרים או ים סוף או נינווה, אלא במוזיאון בלונדון.​
כך באמת מעיר שם באילת השחר: ובאמת למ"ד במכילתא שפרעה נטבע בים הרי לא חנטו אותו, ולמ"ד שנשאר חי י"א שמלך אח"כ בנינוה עי' פרקי דר"א פרק מ"ג, ואולי אח"כ חזר למצרים וחנטוהו שם
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
כבד לב פרעה, שנשתנה הלב לכבד.
המעשה שהרב איילת השחר שמע זאת מפרופסור, שראה מלך מצרים חנוט ובמקום לבו היה בשר כבד. (ויש על זה כמה תמיהות ואכמ"ל).
יפה מאוד !!
 

קבצים מצורפים

  • image (23).png
    image (23).png
    KB 130.3 · צפיות: 14

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
אגב, חידוש מחודש ביותר מהמשך חכמה, שמכת דם לה היה בבית פרעה, מצורף.
יש למישהו מקור נוסף לזה ?

1705320793743.png


עוד חידוש גדול בדעת זקנים (ז-יח) שאמנם המים היה נראה כמו דם, אבל טעמם היה כמים, ושלכן הבאיש את היאור כדי שהם לא ינסו לשתות, עי"ש, והוא חידוש גדול.
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אגב, חידוש מחודש ביותר מהמשך חכמה, שמכת דם לא היה בבית פרעה, מצורף.
יש למישהו מקור נוסף לזה ?
ומפני מה התחילה מכת צפרדעים בפרעה תחלה, את מוצא מכת דם לא לקה בה פרעה הרשע, שנאמר ויפן פרעה ויבא אל ביתו, ולמה כן, מפני שלשה דברים. אחד שמא יחזור למוטב, ועוד שהאריך לו הקב"ה שגדל משה בביתו, ועוד כדי שיתגדל בעיני המצרים ובאחרונה הוא לוקה, והוא לא חישב כן אלא ולא שת לבו גם לזאת ונתגאה, וכיון שבאת מכת צפרדעים אמר הקב"ה לא תתחיל תחלה אלא בו, שנאמר ובכה ובעמך. (משנת רבי אליעזר כגירסת מדרש הגדול)​
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
עוד חידוש גדול בדעת זקנים (ז-יח) שאמנם המים היה נראה כמו דם, אבל טעמם היה כמים, ושלכן הבאיש את היאור כדי שהם לא ינסו לשתות, עי"ש, והוא חידוש גדול.
וכן מובא בפי' התורה לר' חיים פלטיאל.

ובפי' בכור שור (ועוד ראשונים) מובא שנהפך רק לאותה שעה לדם ומיד אח"כ חזר לקדמותו
וזה לשונו: ויהפכו כל המים אשר ביאור לדם. נראה לי שלא נעשה היאור דם אך אותה שעה, ובאותה שעה שנקרש ונעשה דם מתה הדגה, ואחר כך חזרה ונעשית מים. תדע, דלא אמר שלא יכלו לשתות מן היאור מפני שהוא דם, כי אם מפני שמתה הדגה ונסרחה נבלתם ובאש היאור, וגם אומר שעשו כן החרטומים, ומה עשו, הלא הכל כבר היה דם אפילו בכלים, כמו שהוא אומר ובעצים ובאבנים, אלא ודאי לפי שעה היה דם בכל ארץ מצרים ואח"כ נהפך למים, ואח"כ חזרו החרטומים והפכוהו כמו כן לדם לפי שעה, לפיכך לא אמר להם שיהפכו למים, אלא כיון שראה שנהפך מיד למים לא שת לבו גם לזאת.​
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
מותר משהו פשוט יותר?
אצל מי מצינו שענן היה קשור על אהלו?

שרה
רבקה
אוהל מועד
מצאתי עכשיו מרב גרשון אדלשטיין זצ"ל שגם היה ענן על האוהלים של אברהם יצחק יעקב והשבטים
שמואל הנביא ענן למעלה מחצירו (פסיקתא דרב כהנא פיסקא ד' פרה אדומה אות ה')

יש עוד אחד שמעל פתחו היה ענן? (קשור לפרשיות אלו ילק"ש)

ילקוט שמעוני שמות רמז קעג:

וילך משה וישב אל יתר חותנו לא היה צריך לומר אלא וישב אל מצרים ולמה שב אל יתרו להתיר נדרו מה עשה הקב"ה קשר ענן שם, כביכול התיר נדרו של משה. דבר אחר שהלך ליטול רשות ממנו. ויאמר לו לך לשלום כל מי שכתוב בו לשלום הולך וחוזר וכל מי שכתוב בו בשלום הולך ואינו חוזר. באבנר כתיב וישלח דוד את אבנר וילך בשלום הלך ולא חזר אבל יתרו שאמר למשה לך לשלום הלך וחזר.
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
למה נקראה יוכבד בשמה ??
למה נקרא שמה יוכבד שהיו פניה דומין לזיו הכבוד (מדרש הגדול)
בניסיון של פרעה לראות האם משה חכם או לא, כשלקח את הגחלת, למה נכווה פיו ולא ידו ??
לפי שנטף טיפת חלב מצרית על פיו (ש"ך על התורה)
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה