חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

דבי מ.

משתמש מקצוען

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
חזק ביותר, הלוואי עלי !!
אני לא יודע למה הייתי בטוח שיעלו ע"ז מיד, כנראה אדם נוגע אצל ידיעותיו, מתנצל, ולהבא אשתדל לשנות בזה !!

רצועה הייתי לבני מלכים, אך לא כבין קרניה - רצועת חבל ארץ, היא ארץ גושן, שהיתה 'מושב בני מלכים'. אך אין זו 'רצועה' הניתנת בראשם, כזו הניתנת 'בין קרניה' של פרה, כי אם רצועת חבל ארץ. (לשון אחר: לא בין 'קרני' ארץ ישראל, אלא בארץ מצרים).
יפה מאוד !!
קרא וויי העבירנו כתמורה לסוכה, וזאת לתעודה. קרא ווי - זה פרעה בשעה שהכהו המלאך (ואף אני אקרא על המחדד וויי.. 'קרא וויי' זה פרעה.. איך היינו עולים על זה לבד, איך?).
ילקו"ש רמז רכה. תנחומא בשלח ה.
סוכה - זו יסכה שהכל סוכין ביופיה. ובגין מעשה לקיחתה 'העבירנו כתמורה לסוכה' = נתן לשרה שטר מתנה שארץ גושן שלה היא. (ושטר זה מתחילתו שטר כתובה היה, אלא שגם לאחר שהוכרח לשלחה השאיר לה מתנה זו).
אייזנשטארק !
וזאת לתעודה - שנעשתה מקום הוראה, כמ"ש 'ואת יהודה שלח לפניו להורות לפניו גושנה'.
נכון מאוד, אבל כוונתי שפרעה כתב את זה בתעודה, ובזכות זה יוסף יכל לתבוע שטח זה ליעקב, וכדלהלן !!

פרוסה חבלי לרהב, אך אחוז אני בחבלי צבי - נכתב ע"פ חידושו של השפתי כהן, על יסוד דברי הרד"ק ביהושע יא, שיש 'ארץ גושן' בארץ ישראל, ופירש השפתי כהן, שזו 'רצועה מארץ ישראל' שנשתלחה למצרים. (ומחלק שם בין 'גושן' שהיא במצרים לבין 'גושנה' או 'ארץ הגושן' שהיא בארץ ישראל). ולדבריו יעקב אבינו היה ברצועה ההיא שנשתלחה למצרים. ואותו מקום קטן לא היה מכיל אלא את יעקב לבדו, אבל בניו ומשפחתו היו ב'ארץ גושן' של מצרים. (ולגודל החידוש נראה בעיני שלא נאמר אלא על דרך מארי דרזין, טמירין וגניזין).

ובתוך הרעיון, שהיות שזה נחשב כא"י, יעקב לא יצא לארץ ישראל אחרי שחזר מלבן, ואין מה לחשוש !

אני ראשון לאיתן, ולסולת המדקדק גם חלף לקרשקש - ראשון לאיתן האזרחי, זה אברהם שירד שם בראשונה.
גם שלכאורה זה היה הנחלה הראשונה של אברהם אבינו !
ולפי 'סולת המדקדק' כלומר רבי דוד קמחי, גם 'חלף לקרשקש'. = חזרתי על כל המקרא ועדיין לא זכיתי להבין מה טיבו של קרשקש לכאן.
לפי הרד"ק (יהושע יא טז) ניתנה ארץ גשן אחרי זה לקרקש שזה כינוי לשם יהודה (עיין בספר אוצר הגדולים (נראה לי שיש מצטטים אותו, אם לא איתכם הסליחה) ערך הר"ר קרשקש ס"ה, ובערך ר' קרשקש ס"ו) תמורה שהלך לפניו להורות !

ביקש חכם הסגן מנוח לתם, לקרוביו העלה העברת האות = חכם זה יוסף, וכן הוא אומר 'צפנת פענח' 'אין איש נבון וחכם כמוך'. והיה סגן לפרעה כמה דאת אמר 'רק הכסא אגדל ממך'. והוא ביקש מנוח לאביו שהיה איש 'תם' יושב אהלים.
בול, מופיע במדרש כמה פעמים שחכם זה כינוי ליוסף !
ולקרוביו - הם אחיו - העלה העברת האות. לכאורה העלה עמהם את האות של 'עגלה ערופה' שהיה עוסק בה בצאתו מאביו.
שיוסף צווה לאחיו שיזכירו ליעקב שיביא את המסמך שבו פרעה חתם להביא ארץ גשן לשרה, כדי שיוכל לבקש מפרעה שיושיב אותם שם !
וכאחו הציעני למי שבראש = הציע שישבו בארץ גושן.
הציע למי שבראש דהיינו פרעה, שארץ גשן ישמש לאביו כאחו = מקום מרעה, כי הם צריכים מקום זה לצאנם !!
השמש זה יעקב, וכן הוא אומר 'והנה השמש והירח', ופתרונו 'הבוא נבוא אני ואמך' וגו'. והוא התחנן ליוסף להוציאו מארץ גושן, כדי שלא יהיה 'תקוע' שם.
נכון מאוד, גם זה מובא בשפתי כהן, כי יעקב פחד היות שארץ גשן נחשב כארץ ישראל, אז בסוף יקברו אותו שם בתואנה שהנה הוא קבור בא"י, לכן יוסף היה צריך להבטיח שבכל זאת יעלו אותו למערת המכפלה !!
(כאן נקט המחדד לשון תקיעה, על פי מה שאמרו רבותינו שאין תקיעה אלא לשון שבר, שכן אתה מוצא אצל יעקב 'ותקע כף רגל יעקב').
גאון, אבל אני התכוונתי תקוע באדמה קבור באדמה !!

השאר בע"ה אכתוב בהמשך, אני מרגיש קצת שהתעללתי בכם, מתנצל !
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
לפי הזוהר בלק בן ציפור היה מבני בניו של יתרו
בדיוק !!!
וחברי האשכול לזה כבר ראו את הזוהר שהוזכר כאן כמה פעמים
ששמו של יתרו היה ציפור טהור = בלק הוא הרי בן ציפור (מופיע גם בלמכסה עתיק) !!!!!

וזה הפתרון:
מי האיש שדודו (וי"א שהיה סבו) ואחיינו, רדפו אותו ביחד ?
בלק אחיינו של משה, ביקש עזרה מבלעם, שאו שהוא קמואל דודו של משה, וי"א שבלעם זה נחור שהוא סבו של משה, כדי לפגוע במשה !!!
 
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
3. היה לאברהם אבינו נכד ידוע, חוץ מאלו שמוזכרים בפירוש בפרשה, בני שרה הגר וקטורה, מה שמו ?? (שיטה לא ידועה)

במדרש סגילות ישראל מביא ששם בן נח התחתן עם בכל בת אברהם ונולדו מהם אבנר בן נר !!
היות שכותב והבן זה, מסתבר שמתכוון לא על פי פשט !!

image (22).png
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אני התייאשתי מראש לפתור את סוגי החידות שהוחדדו כאן לאחרונה חדשים מקרוב באו חידה בתוך חידה בצירוף לבוד גוד אחית ואסיק ומיגו... (y)(n)
אכן.
לפעמים קשה לרדת לעומקן של מילות החידה עצמן.
אם אפשר לסגנן את החידות במילים פחות מליציות יהיה קל יותר לפתור
בעוד דעתי מתחככת לה בתחושותי לאמר אם גם אלי מכוונות התגובות הנזעמות הללו, רציתי לשאול את כלל החברים, מה יותר מתאים לחוד: חידות מקראיות בלבד, או חידות בשילוב פירוש רש"י.
ולבית הספק נכנסתי בגין המילים הללו (אשר אמנם נכתבו עם שתי נקודות אחריהן, אך יש גם אמת וצדק בתוכן):
עוד חידות על הפרשה, כך לפחות אפשר לדעת מה היא מכילה...
כי החידה האחרונה היתה בנויה על המבואר בפירוש רש"י (אף שלאמיתו של דבר הוא מקרא מלא).
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אייזנשטארק !
אם אפשר תרגום למעטי הבין אשר כמוני.
השאר בע"ה אכתוב בהמשך, אני מרגיש קצת שהתעללתי בכם, מתנצל !
כל זה ואתה מרגיש רק 'קצת'?..
הענין הוא, שבדרך כלל מנסים לחשב איזה ענין מסתתר, אבל כאן יש הרבה הגדרות שרובן הגדול מספר שאינו מוכר לציבור. ועל זה צריך לתת הודעה ואזהרת צפיה וחישוב..
בכל אופן, מבחינתי ההתנצלות התקבלה..
ממש לא נזעמות.
שאלו.
עניתי.

זה בסדר. גם ככה הכל נאמר כאן ברוח טובה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמו

א הַלְלוּיָהּ הַלְלִי נַפְשִׁי אֶת יְהוָה:ב אֲהַלְלָה יְהוָה בְּחַיָּי אֲזַמְּרָה לֵאלֹהַי בְּעוֹדִי:ג אַל תִּבְטְחוּ בִנְדִיבִים בְּבֶן אָדָם שֶׁאֵין לוֹ תְשׁוּעָה:ד תֵּצֵא רוּחוֹ יָשֻׁב לְאַדְמָתוֹ בַּיּוֹם הַהוּא אָבְדוּ עֶשְׁתֹּנֹתָיו:ה אַשְׁרֵי שֶׁאֵל יַעֲקֹב בְּעֶזְרוֹ שִׂבְרוֹ עַל יְהוָה אֱלֹהָיו:ו עֹשֶׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ אֶת הַיָּם וְאֶת כָּל אֲשֶׁר בָּם הַשֹּׁמֵר אֱמֶת לְעוֹלָם:ז עֹשֶׂה מִשְׁפָּט לָעֲשׁוּקִים נֹתֵן לֶחֶם לָרְעֵבִים יְהוָה מַתִּיר אֲסוּרִים:ח יְהוָה פֹּקֵחַ עִוְרִים יְהוָה זֹקֵף כְּפוּפִים יְהוָה אֹהֵב צַדִּיקִים:ט יְהוָה שֹׁמֵר אֶת גֵּרִים יָתוֹם וְאַלְמָנָה יְעוֹדֵד וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים יְעַוֵּת:י יִמְלֹךְ יְהוָה לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדֹר וָדֹר הַלְלוּיָהּ:
נקרא  21  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה