חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
מתי ריבית מדרבנן יותר חמור מריבית דאו'?
בסי' ק"ס סעיף ט"ז, לשיטת רש"י שמותר ללוות בריבית אם הכול נעשה ע"י שליח, כי לא אסרה תורה אלא ריבית מלווה למלווה, ובגלל שאין שליח לדבר עבירה, המשלח לא עובר (גם השליח לא עובר על כי זה לא לעצמו).
מביא הפתחי תשובה (ממשנל"מ פ"ה הל' מלווה ולווה דין י"ד) שיתכן שרק בדאו' אומרים אין שליח לדבר עבירה, אבל בדרבנן לא אומרים, ולכן יהיה אסור, שזה כן מתייחס למשלח שהוא הלווה, עי"ש.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
איך יתכן שתי כוסות של דם אחד מכשיר לקבל טומאה והשני לא?
יכול להיות גם באותו סוג דם, ותלוי במחשבה:
דם הקזה של אדם שהוציאו לשתייה, אבל אם הוציאו לרפואה - טהור ואינו מכשיר (רמב"ם פ"י מטומאת אוכלין).
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
היכן מצאנו תיק"ו שאין לו נפק"מ לדינא?
שאלה קשה.

יש על דעות שלא נפסקו..
כגון:
תיקו בדעת ב"ש (ברכות מב, ב).
תיקו בדעת רבי מאיר (שבת קיא, ב. כתובות קד, א).

אבל עדיף להביא דבר שמלכתחילה אין בו שום צד של הלכה:
ארבע אמות של 'רצין ועולין בכבש' (יומא כב, ב).
דומה לזה ענין בירור 'מעלה עשירית' (סוכה נג, ב). וי"ל כמובן.

אמנם מאחר שאתה עוסק בחגיגה, כנראה זו הדוגמא המתאימה:
ממה היה חוזר בו רב הונא (חגיגה ד, א).
ובדומה לזה: האם ר"ש היה נשיא, או שאמר משמיה דנשיא (גיטין טו, א).
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
במכירת יוסף
סוף סוף מצאתי מביאים מילקוט מדרשים תימני בספרות ששון - לונדון, מצורף.
1704810523093.png

האם יתכן שהתבלבל לך בין ניסוך מים לניסוך שמן? כי הרמב"ן שם מביא שהמצבה עשה יעקב לניסוך שמן ויין ?
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
דומה לזה ענין בירור 'מעלה עשירית' (סוכה נג, ב). וי"ל כמובן.
זה הלכתא למשיחא, מה יעשו כשיבנה המקדש
אמנם מאחר שאתה עוסק בחגיגה, כנראה זו הדוגמא המתאימה: ממה היה חוזר בו רב הונא (חגיגה ד, א).
בדיוק, לזה התכוונתי, על זה נאמר חכם עדיף מנביא!
יישר כח על המ"מ יותר ממה שהמחדד נותן הרי הוא מקבל
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לא יודע אם כבר שאלו
סבא אבא ובן עם אותו שם בש"ס?
זה?
שם שהוא בן שלוש
אסור בתכלית ומותר רק לשלוש
אמנם הותר ואף נשנה והושלש
שלושה נקראו כך, חבר אב ובנו השליש ששילש
שלושה נקראו כן החבר האב ובנו השליש ששילש:
החבר - רב חברו של שמואל שנקרא בשם "אבא"
האב - אבי אביו של שמואל
ובנו השליש ששילש- אבי שמואל שהיה כעין שליש ושמר על כספי היתומים, ושילש- כאשר תחת הריחיים הטמין את ממון היתומים מיצען בין 2 שכבות של כספו, בשכבה הצמודה לקרקע הטמין את שלו שאם יאכלו תולעים יאכלו רק משלו ולא של היתומים, באמצע הטמין את ממון היתומים ומלמעלה שוב את שלו שאם ייגנב -יגנבו רק משלו.​
{ניתן לעשות שימוש ללא צורך במתן קרדיט]
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  29  פעמים

לוח מודעות

למעלה