חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מירער

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ראשו בחיק אביו, - הכוונה כמובן הוא שראשו של עשיו נכנס למערת המכפלה. עליו הוא חביב - שיצחק אהב את עשיו
בדיוק. ומהו ההדגשה בחיק אביו?
אורב מאחורי דלת סביו - לכאורה הכוונה, שיעקב, אחרי שקיבל את הברכות, התחבא מאחורי הדלת עד שנכנס עשיו ואז יצא. (עי' מ"ר)
מי הוא 'סביו'?
כל החידה מדברת על עשו - א"כ הכוונה לסבו של עשו
כי לא מצאתי בלשון הקודש תיבת 'סביו' במשקל 'אביו', כי אם 'סבו' בפלס 'רבו'.
כלשון בני אדם דברה תורה - אף כתב החידה בלשון בני אדם נאמרה,
לקיים מאמר הכתוב ואנוהו הוי דומה לו (שבת קלג: ), ודו"ק
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
רק היום היה מעמד תחיית המתים, בביה"ח שיפא.. וכבר אמרו 'קטן שבכם מחיה מתים'..
img-20231116-wa0124-jpg.1500999
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
וזה עפרון, כדברי החכם @מתגעגע שאם ניתן שמו לאחר, יהיה כשם חיבה לבן מדין שנקרא עפר, ואמו בודאי היתה מכנה אותו 'עפרון' או 'עפרוני שלי'.​
ומה עם זה?
בגין קנין נתכבד,
קנין המערה (איני יודע היכן נתכבד, רק בני חת נתכבדו)
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
שם שהוא בן שלוש
אסור בתכלית ומותר רק לשלוש
אמנם הותר ואף נשנה והושלש
שלושה נקראו כך, חבר אב ובנו השליש ששילש

רמז: פרשת השבוע
אין קורין אבות אלא לשלושה?
או - מי ששמו "אבא"?
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ברשותכם, משהו קצר (מילה אחת):
חושבים שאני קבוצה - אבל אני לבדי,
סבורים שאני סמוך - אך אני עומד לעצמי.
אם תתפוס את כוונתי, כבר מצאת את שמי.
וַאֲחֻזַּת מֵרֵעֵהוּ
ברש"י: ואחזת מרעהו. כתרגומו וסיעת מרחמוהי, סיעת מאוהביו. ויש פותרין מרעהו מ' מיסוד התיבה, כמו (שופטים יד יא) שלשים מרעים דשמשון, כדי שתהיה תיבת ואחזת דבוקה, אבל אין דרך ארץ לדבר על המלכות כן סיעת אוהביו, שאם כן כל סיעת אוהביו הוליך עמו ולא היה לו אלא סיעה אחת של אוהבים, לכן יש לפתרו כלשון הראשון. ואל תתמה על תי''ו של ואחזת, ואף על פי שאין התיבה סמוכה, יש דוגמתה במקרא (תהלים ס יג) עזרת מצר, ושכורת ולא מיין (ישעיה נא כא): אחזת. לשון קבוצה ואגודה שנאחזין יחד.​
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עוד בדומה מי הרג את אביו.
רש"י בדברים יב לא: 'אמר רבי עקיבא אני ראיתי גוי אחד שכפתו לאביו לפני כלבו ואכלו'.
אגב מעניין שהמקור הוא מספרי דברים יב ל, ושם איתא רבי יעקב ?? (אולי שיעקב אותיות עקיבא)
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
תשובות מיוחדות, יישר כוח גדול, חבל שלא השארתם לי כלום !!:):):)
ובכל זאת כדי לא להשאיר את הגיליון ריק, אוסיף עוד אחד מגדולי האחרונים:

סיפור ידוע עם רבינו המרהש"ל, שהתיר לאחד להתחתן בשנית, למרות שלפני מות אשתו הראשונה נדר לה שלא יתחתן שוב.
תקופה קצרה אחרי החתונה הולך לו לעולמו, ותהום כל העיר. והמהרש"ל הכניס בקברו קמיעה לשר המתים, שהיות שתורה לא בשמים, והוא פסק עפ"י תורה שמותר הוא להתחתן, הוא גוזר שיחזיר לו נשמתו, ומיד ברח.
וכפי שכתוב בפנקס העיר לובלין, המת קת לתחיה וחזר לעיר, ושוב ותהום כל העיר וברחו מהמת המהלך.
אז לטובתו השביע המהרש"ל את שר השכחה שתושבה לובלין ישכחו מסיפור זה
וקודם השבעת השר כתבו בפנקס העיר כדי להראות עד היכן כוח התורה !!
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
וַאֲחֻזַּת מֵרֵעֵהוּ
ברש"י: ואחזת מרעהו. כתרגומו וסיעת מרחמוהי, סיעת מאוהביו. ויש פותרין מרעהו מ' מיסוד התיבה, כמו (שופטים יד יא) שלשים מרעים דשמשון, כדי שתהיה תיבת ואחזת דבוקה, אבל אין דרך ארץ לדבר על המלכות כן סיעת אוהביו, שאם כן כל סיעת אוהביו הוליך עמו ולא היה לו אלא סיעה אחת של אוהבים, לכן יש לפתרו כלשון הראשון. ואל תתמה על תי''ו של ואחזת, ואף על פי שאין התיבה סמוכה, יש דוגמתה במקרא (תהלים ס יג) עזרת מצר, ושכורת ולא מיין (ישעיה נא כא): אחזת. לשון קבוצה ואגודה שנאחזין יחד.​
אשמח אם תסביר איך זה פותר החידה !
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
ברשותכם, משהו קצר (מילה אחת):
חושבים שאני קבוצה - אבל אני לבדי,
סבורים שאני סמוך - אך אני עומד לעצמי.
אם תתפוס את כוונתי, כבר מצאת את שמי.
ילקוט שמעוני: בראשית כו כו:
ואחוזת מרעהו, ר' יהודה אומר: "אחוזת מרעהו" שמו; ר' נחמיה אמר: סיעת מרחמוהי. ופיכל שר צבאו, ר' יהודה אומר: פיכל שמו; ר' נחמיה אומר: פה שכל צבאותיו נושקין לו על פיו.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
לכאורה זה ראייה לאלו שגם בחייו קוראים לנכד בשם הסב (ואולי יש עוד) !!
יש עוד כמה
הבית יוסף זצ''ל רבי יוסף קארו היה קרוי ע''ש סביו שהיה רבו המובהק (אורח חיים סימן תרפ"ח)
האור החיים הקד' רבי חיים בן עטר נקרא על שם סבו שהיה גם רבו.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
רש"י בדברים יב לא: 'אמר רבי עקיבא אני ראיתי גוי אחד שכפתו לאביו לפני כלבו ואכלו'.
אגב מעניין שהמקור הוא מספרי דברים יב ל, ושם איתא רבי יעקב ?? (אולי שיעקב אותיות עקיבא)
יתכן שמקורו של רש"י מברייתא דל"ב מידות מידה ג' ושם אי': ר"ע
ואולי בזה מתורץ למה הזכיר מאמר זה בשם אומרו אף שאין זה דרכו של רש"י כידוע, כי רצה להכריע בין הגרסאות הנ"ל
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
לא נראה לי כל כך. ולפי שהדיון קצת ארוך, ספיילרתיו.

ז"ל הרא"ש בקידושין (פ"א סי' נז):
איבעיא להו בנו והוא רבו מהו לעמוד אביו מפניו. גם זו לא איפשיטא, וספיקא דאורייתא הוא ויעמדו זה מפני זה. אמרו עליו על רבינו מאיר מרוטנבורג, שמיום שעלה לגדולה לא הקביל פני אביו, ולא רצה שאביו יבא אליו:
משמע לי מהדברים, כי מהר"ם לא היה 'רבו' של אביו, אלא רק 'מיום שעלה לגדולה' נחשב כרבן של כל בני הגולה ובכללם אביו, והרי נכנס לבית הספק האמור בתלמוד. לפיכך החמיר על עצמו ואפילו לא רצה שאביו יבוא אליו.
מזה משנה האם היה רבו באמת או רשכבה"ג, הספק אותו ספק, האם אביו חייב היה לקום בפניו.
לגבי בנו של הרא"ש, הא לך לשון החיד"א בשם הגדולים (מערכת י אות קפח):
רבינו יחיאל בנו של הרא"ש, אחיו הגדול של רבינו יעקב בעל הטורים, נראה שחיבר איזה ספרים, וכן רבינו בעה"ט אמר בפירוש: 'כתב אחי ה"ר יחיאל' כמה זימני, ונפטר בחיי אביו. ובחלום גילה שאפשר שהיה עולה במעלה עליונה כאחד מהגדולים בני עליה לולי שלא הי"ל בנים.
מדבר עת מדרגתו בשמים (ובשמים יש חשיבות מיוחדת אם משאיר בנים) לכאורה זה עדיין לא מחייב את אביו לקום בפניו.
ונוסף על זה בספר חיים ומזון (על זוהר חדש אות קסו, ונראה שגרס כן ב'שם הגדולים'): 'וכל כך היה גדול בתורה, שאביו היה עומד מפניו, והיה אומר כי הוא יותר חכם ממנו'.
משמע לי שאכן אביו עמד מפניו משום כבודו כי רם וכי נישא, ולא רק בשביל להראות הערצה.
[/SPOILER]
עדיין ההבדל קיים, כי אבי המהר"ם לכאורה היה חייב לקום לבנו מספיקא, והיה קשה לבנו המהר"ם לראות זאת.
(ויתכן שגם אביו מספיקא הסכים לא לפוגשו, כי לא רצה גם שבנו יקום בפניו בתור חיוב)
אך הרא"ש למרות חשיבות בנו, בתור אביו לכאורה לא היה חייב לקום בפני בנו, ולכן גם לבנו פחות היה אכפת לו, ומסתבר מאוד שגם הבן רבינו יחיאל היה קם לכבוד אביו כמתחייב !!
 
נערך לאחרונה ב:

ירושלמי987

משתמש מקצוען
חור בן כלב.
חור ממלכי מדין
שם שני ה'זמרי' הם ה'רשע'
חור, בנה של מרים , היה צדיק, והרגוהו רשעים בשעת עשיית העגל (עיין רש"י שמות ל"ב, ה'). ובפרשת מטות (במדבר ל"א, ח') נאמר שאחד ממלכי מדין נקרא 'חור', ונהרג במלחמה על ידי חלוצי הצבא הצדיקים.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
בגין קנין נתכבד - מבואר במדרש שכיון שהיה לו דין ודברים עם אברהם, מינוהו לשר ונכבד עליהם. (כמדומני על הפסוק 'ועפרון יושב בתוך בני חת').
וַאֲחֻזַּת מֵרֵעֵהוּ
זו התשובה. אבל הפירוט הוא לפי מה שכתב החכם שאחריך:
"אחוזת מרעהו" שמו;
ואני התכוונתי למדרש ש'אחוזת' שמו. והרי שם זה נשמע קבוצה ובאמת הוא יחיד.
נשמע סמוך (כמו שכתב רש"י) אבל עומד לבדו.
ואם 'תתפוס' = תאחוז, כבר מצאת רמז לשם הזה..
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק א

א אַשְׁרֵי הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב:ב כִּי אִם בְּתוֹרַת יְהוָה חֶפְצוֹ וּבְתוֹרָתוֹ יֶהְגֶּה יוֹמָם וָלָיְלָה:ג וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם אֲשֶׁר פִּרְיוֹ יִתֵּן בְּעִתּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל וְכֹל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה יַצְלִיחַ:ד לֹא כֵן הָרְשָׁעִים כִּי אִם כַּמֹּץ אֲשֶׁר תִּדְּפֶנּוּ רוּחַ:ה עַל כֵּן לֹא יָקֻמוּ רְשָׁעִים בַּמִּשְׁפָּט וְחַטָּאִים בַּעֲדַת צַדִּיקִים:ו כִּי יוֹדֵעַ יְהוָה דֶּרֶךְ צַדִּיקִים וְדֶרֶךְ רְשָׁעִים תֹּאבֵד:
נקרא  21  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה