חיסכון לכל ילד שייך להורים או לילדים?

מצב
הנושא נעול.

תמי אחת

משתמש סופר מקצוען
טיפ קל: מהקיצבאות ילדים אפשר לחסוך את מלוא הסכום לחתונה עצמה כי בילד הראשון מופרש חיסכון לכל ילד ע"ס 55 ש"ח, ועוד 159 לחשבון הבנק, אפשר גם להכפיל את הסכום לחיסכון ל105 ש"ח ואז יגיע לבנק 109ש"ח (לא סגור על השקלים המדויקים, אשמח לתיקון, כמו כן אם אינני טועה הסכום מתעדכן כל שנה על פי המדד) את החיסכון לכל ילד להפקיד במסלול S&P (הלכה, אינפניטי) שהוא פטור מדמי ניהול גלויים, כך שנרויח עוד חצי אחוז שנתי, ואת שאר ה100/150 להפקיד בקרן השתלמות/חשבון השקעות כל שנה. בילד השני והלאה כבר יש עוד 50 ש"ח, שאפשר להפרישו לטובת ההתחייבות לדיור.



אשמח להערות והארות , במיוחד @מקצועי בלבד ו @השקעות R הון



תודה לכל המגיבים!

אינני יועץ השקעות ואין בזה שום המלצה כלל להשקעה או לחיסכון.
רק לגבי הציטוט שלעיל:
חשוב לדעת שיש הסוברים הלכתית שהכסף הזה (מה שביטוח לאומי מפקיד, לא ההכפלה של ההורים) שייך לילדים עצמם. הרי ביטוח לאומי מתנה זאת בכך...
כמובן שאפשר לדרוש מהם לשלם את הוצאות הנישואין וכו'. אבל חשוב לדעת את ההיבט ההלכתי לעניין
 

אבי ג -

משתמש פעיל
חשוב לדעת שיש הסוברים הלכתית שהכסף הזה (מה שביטוח לאומי מפקיד, לא ההכפלה של ההורים) שייך לילדים עצמם. הרי ביטוח לאומי מתנה זאת בכך...
כמובן שאפשר לדרוש מהם לשלם את הוצאות הנישואין וכו'. אבל חשוב לדעת את ההיבט ההלכתי לעניין
מרתק מאוד, אשמח אם תפני אותי לדעות האלו, אני ממש עכשיו מתעסק בסוגיות דומות בחו"מ, בדיני מעשי ידיו ומציאתו.
אך הפיתרון ברור, כפי שציינת, או בסיכומי התנאים להבהיר שסכום X מתוך ההתחייבות יגיע מתוך החיסכון של החתן.

אגב, שכחתי לציין שהחיסכון לכל ילד ממוסה בעת המשיכה על הרווחים, אך ללא דמי ניהול מאידך גיסא כך שזה מתקזז בסופו של יום. (גם הדמי ניהול הסמויים, באינפיניטי הלכה רוב הנכסים בקרן הם קרנות מחקות מדד כך שהם מינימליים)
גם לאחר גיל 18 אלו דמי ניהול מגוחכים של 0.23%.

ולכן אם אפשרי לחסוך לנישואין גם בלי החיסכון לכל ילד ולהשאיר לילד את החיסכון שיגדל עד הפנסיה שאז יהיה פטור ממס (כקצבה, או כסכום חד פעמי לאחר היוון) , זה יכול להיות סכום ממש דמיוני של כמה מליונים.


אינני יועץ השקעות ואין בזה שום המלצה כלל להשקעה או לחיסכון.
 
נערך לאחרונה ב:

תמי אחת

משתמש סופר מקצוען
מרתק מאוד, אשמח אם תפני אותי לדעות האלו, אני ממש עכשיו מתעסק בסוגיות דומות בחו"מ, בדיני מעשי ידיו ומציאתו.
אך הפיתרון ברור, כפי שציינת, או בסיכומי התנאים להבהיר שסכום X מתוך ההתחייבות יגיע מתוך החיסכון של החתן.
אין לי מושג. בשבוע שעבר יצא לנו לשוחח על כך עם הורי, ואז אבי (ת"ח גדול) אמר את שמבירור שלו - זה כסף שמגיע לילדים, כי על דעת כן הביטוח לאומי מפקידים. הם גם מתנים שרק ה'ילד' יוכל לפדות את הסכום בבא העת (הורה לא יכול להגיש בקשה) ולכן זו בעיה הלכתית.
אם יצא לי, אוכל לשאול אותו על סמך מה קבע זאת.
כמובן שהסכום שהורים מוסיפים - שייך להורים.
 
נערך לאחרונה ב:

הבט

משתמש פעיל
שבוע שעבר יצא לנו לשוחח על כך עם הורי, ואז אבי (ת"ח גדול) אמר את שמבירור שלו - זה כסף שמגיע לילדים, כי על דעת כן הביטוח לאומי מפקידים. הם גם מתנים שרק ה'ילד' יוכל לפדות את הסכום בבא העת (הורה לא יכול להגיש בקשה
ומצד שני להורה אין שום!! חיוב לממן את נישואי בנו!!
אז הבן מוזמן להחליט האם הוא מואיל בטובו להסכים שישתמשו בכספי החיסכון לכל ילד או שהוא מעדיף לחתן את עצמו לבד...
 

תמי אחת

משתמש סופר מקצוען
ומצד שני להורה אין שום!! חיוב לממן את נישואי בנו!!
אז הבן מוזמן להחליט האם הוא מואיל בטובו להסכים שישתמשו בכספי החיסכון לכל ילד או שהוא מעדיף לחתן את עצמו לבד...
כמובן שאפשר לדרוש מהם לשלם את הוצאות הנישואין וכו'. אבל חשוב לדעת את ההיבט ההלכתי לעניין
 

מה יש

משתמש מקצוען
בשבוע שעבר יצא לנו לשוחח על כך עם הורי, ואז אבי (ת"ח גדול) אמר את שמבירור שלו - זה כסף שמגיע לילדים, כי על דעת כן הביטוח לאומי מפקידים. הם גם מתנים שרק ה'ילד' יוכל לפדות את הסכום בבא העת (הורה לא יכול להגיש בקשה) ולכן זו בעיה הלכתית
האמת ממש קשה לי לשמוע את האמירה הזו.
ההורים מכלכלים את ילדיהם המתבגרים שנים על גבי שנים ללא כל חיוב
אח"כ מחתנים בסכומים עצומים שהם לגמרי מעבר ליכולותיהם
אך הסתמכות על הסכום הזה שביטוח לאומי נותן עבור הילד לצרכיו כשיתבגר היא בעיה הלכתית??
הרעיון של ביטוח לאומי היה שהורים לא חוסכים לצרכי הילד המתבגר לימודים/רשיון והם רצו 'לחנך' ע"י התוכנית הזו את ההורים.. זה בדיוק הרעיון רק אצלינו יותר חוסכים לנישואים כי זו ה'מכה' הקשה
מה שאולי מעוות הלכתית זה היכולת של ילדים לקחת סכומי כסף עצומים בלי למצמץ מהוריהם...

אחיי הצעירים שקבלו 4-5 אלף מבט"ל (נכנסו לתוכנית כמתבגרים) קבלו את הכסף מאבי על מנת לעשות רשיון וכדו' אבל באופן כללי זה ממש אמירה בוטה. מכירה בחורים ששלמו בסכום זה את החוב שהצטבר להם לבט"ל עד החתונה..(מגוכך אבל כן החוב הזה הרבה פעמים מנכה את דמי החל"ד שמחכים להם לאחר הלידה הראשונה)
זה כמו לחשוב שאסור לבחורה עובדת לקנות את צרכי הנדוניה מהכנסתה (שאם האם מורה והבחורה מתכנתת לא פעם יש להכנסה גבוהה מהוריה, בפרט כשלא מתחתנת בגיל 20 בדיוק ) כי הרי זה שלה...
אני התחתנתי אחרי שנה פלוס בעולם התעסוקה אבי ביקש שאותיר אצלי 3 משכורות לתחילת החיים ובשאר ההון שצברתי שילמתי כמעט את כל הוצאות החתונה זה היה לי ברור ומובן מאליו.. זה לא מחזיר אפילו עשירית ממה שההורים השקיעו בי כל חיי.

כמובן מאליו אף מילה מדבריי אינה פסיקה הלכתית...
 

תמי אחת

משתמש סופר מקצוען
האמת ממש קשה לי לשמוע את האמירה הזו.
ההורים מכלכלים את ילדיהם המתבגרים שנים על גבי שנים ללא כל חיוב
אח"כ מחתנים בסכומים עצומים שהם לגמרי מעבר ליכולותיהם
אך הסתמכות על הסכום הזה שביטוח לאומי נותן עבור הילד לצרכיו כשיתבגר היא בעיה הלכתית??
הרעיון של ביטוח לאומי היה שהורים לא חוסכים לצרכי הילד המתבגר לימודים/רשיון והם רצו 'לחנך' ע"י התוכנית הזו את ההורים.. זה בדיוק הרעיון רק אצלינו יותר חוסכים לנישואים כי זו ה'מכה' הקשה
מה שאולי מעוות הלכתית זה היכולת של ילדים לקחת סכומי כסף עצומים בלי למצמץ מהוריהם...

אחיי הצעירים שקבלו 4-5 אלף מבט"ל (נכנסו לתוכנית כמתבגרים) קבלו את הכסף מאבי על מנת לעשות רשיון וכדו' אבל באופן כללי זה ממש אמירה בוטה. מכירה בחורים ששלמו בסכום זה את החוב שהצטבר להם לבט"ל עד החתונה..(מגוכך אבל כן החוב הזה הרבה פעמים מנכה את דמי החל"ד שמחכים להם לאחר הלידה הראשונה)
זה כמו לחשוב שאסור לבחורה עובדת לקנות את צרכי הנדוניה מהכנסתה (שאם האם מורה והבחורה מתכנתת לא פעם יש להכנסה גבוהה מהוריה, בפרט כשלא מתחתנת בגיל 20 בדיוק ) כי הרי זה שלה...
אני התחתנתי אחרי שנה פלוס בעולם התעסוקה אבי ביקש שאותיר אצלי 3 משכורות לתחילת החיים ובשאר ההון שצברתי שילמתי כמעט את כל הוצאות החתונה זה היה לי ברור ומובן מאליו.. זה לא מחזיר אפילו עשירית ממה שההורים השקיעו בי כל חיי.

כמובן מאליו אף מילה מדבריי אינה פסיקה הלכתית...
מחילה, אבא שלי בשלב חיתון הילדים. נגוע לחלוטין בסוגיה זו לא פחות ממך, כנראה שיותר.
צר לי שקשה לך לשמוע את האמירה הזו, ולכן טובה ההבהרה שבסייפא. מה הקשר בין א' לב'? אמת. ההורים מכלכלים את ילדיהם ללא כל חיוב. ולכן? אם זה של הילדים, זה שלהם. מה הקשר בין נתינת ההורים לנטילת כסף שלא שלהם?
גם אחיותיי מעבירות את הרווחים מעבודתן להוריי, אבל זה לא קשור לנושא. את מערבבת 2 נושאים שונים.
הורה יכול לומר לבנו: איני מחתן אותך, אתה יכול להשתמש בכספי הביטו"ל. אבל לקחת את הכסף של ביטו"ל - זה לא שלו (שוב, לפי חלק מהפוסקים).
עריכה:
אבא שלי בהחלט סיכם עם המחותן שמלבד החובות שכל צד נוטל על עצמו, הזוג ישלם X חובות, כשחלק מזה יהיה ע"ח התשלום של הביטו"ל
 

חי 523

משתמש פעיל
אין לי מושג. בשבוע שעבר יצא לנו לשוחח על כך עם הורי, ואז אבי (ת"ח גדול) אמר את שמבירור שלו - זה כסף שמגיע לילדים, כי על דעת כן הביטוח לאומי מפקידים. הם גם מתנים שרק ה'ילד' יוכל לפדות את הסכום בבא העת (הורה לא יכול להגיש בקשה) ולכן זו בעיה הלכתית.
אם יצא לי, אוכל לשאול אותו על סמך מה קבע זאת.
כמובן שהסכום שהורים מוסיפים - שייך להורים.
לא משנה למי זה שייך, כי כשמדברים על חיוב אז האבא לא חייב כלום !! לתת לילדים ולכן ודאי שהאב יוכל לומר או שאני מתחייב X לילד וחלק מזה יגיע מהביטו"ל או שפשוט יחתן את עצמו לבד.....
מילתא דפשיטא
 

תמי אחת

משתמש סופר מקצוען
לא משנה למי זה שייך, כי כשמדברים על חיוב אז האבא לא חייב כלום !! לתת לילדים ולכן ודאי שהאב יוכל לומר או שאני מתחייב X לילד וחלק מזה יגיע מהביטו"ל או שפשוט יחתן את עצמו לבד.....
מילתא דפשיטא
אם סוכם מראש - זה פשיטא. ואם לא - אז הוא לא יכול להכניס יד לכיס של בנו ללא נטילת רשות
 

מיכל ב'

כתבת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
אצל חילונים- ההורים לא מחתנים את הילדים מכספם.
הזוג משלם את כספי החתונה מהמתנות שמקבל.
מניחה שזוג שלא יקבל כספי חתונה- ישתמש מכספי ביטוח לאומי.
 

תמי אחת

משתמש סופר מקצוען
אני מאד מעריכה את אבא שלך, שבוודאי נוגע בזה יותר ממני (הגדולה שלי בת 4..)
אשמח לשמוע מקור מוכר לדיעה הלכתית כזו, בלי לזלזל בו אבל איני מכירה אותו כלל..
צודקת במיליון.
בל"נ אשתדל לשאול אותו על העניין
 

אילה ר.

משתמש פעיל
אם סוכם מראש - זה פשיטא. ואם לא - אז הוא לא יכול להכניס יד לכיס של בנו ללא נטילת רשות
סוכם עם המחותן?
ומה זה קשור לילד?
זה שההורים התחייבו לצד השני לא אומר שהם התחייבו לילד שלהם שהם לא ייעזרו בכסף מביטו"ל.
 

כוכב103

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
עימוד ספרים
@תמי אחת
אבא שלך, כבודו במקומו מונח,
אבל אני לא מבינה את הדיון
קצבת ילדים נכנסת להורים מידי חודש עמ"נ לעזור מעט מזער מהוצאות גידול הילדים
חלק מהקצבה נכנסת לפקדון בשביל מה? בשביל רשיון לילד???
אולי בשביל לממן לימודים שההורים משלמים?
אולי בשביל להשתתף במימון הדירה או השכירות?
לא מצליחה להבין מאיפה באה המחשבה שזה שייך לילד.

אם מישהו מרצונו הטוב רוצה לתת- שיתן
אבל שזה שייך לילד? מוזר...
 

רגע של ניצחון

משתמש מקצוען
אבא שלי בהחלט סיכם עם המחותן שמלבד החובות שכל צד נוטל על עצמו, הזוג ישלם X חובות, כשחלק מזה יהיה ע"ח התשלום של הביטו"ל
אם מסכמים עם המחותן שיגנבו את הילד ויכניסו יד לכיס שלו- זה הופך לבסדר?
לא הבנתי
אם הכסף הוא של הילד כפי שאת טוענת בשם אביך
צריך לסכם את זה עם הילד
וממש לא עם המחותן
למה עזר הסיכום עם המחותן? המחותן "אישר" את הגניבה? (את טוענת שההורים גונבים פה את הילד כי זה כסף ששייך לו, אז השתמשתי בהגדרה שלך)
ואם תאמרי שהילד כמובן אישר להורים שלו- אז איך המחותן הנכבד קשור לענין? הילד אישר להשתמש בכספו (שזה עוד דיון בפני עצמו אם זה אכן כספו) וזהו
הסיכום עם המחותן לא ממש קשור לנושא...
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בעיני, עצם הדיון עצמו הוא בעיה.
ההורים והילדים הם יחידה כלכלית אחת עד החתונה,
(לא מדובר כמובן, במקרי קיצון שבהם הילד לא סמוך על שלחן אביו)
והכסף הוא אותו כסף, והדיון בעיני אמור להיות לא קיים.
 

עיר שהיא עולם

כתיבת עבודות בי איי
מנוי פרימיום
אין חיוב להורים לפרנס את ילדם מעבר לגיל 6
ולכן ברור וזו לא שאלה בכלל הכסף שייך להורים בלבד!
זה מעט שבמעט מהכרת הטוב להורים על כל פועלם
מה גם שהכסף הולך למימון החתונה אז יוצא שזה כן לטובת הילד בסוף...
ילדיי עדיין קטנים אבל בעזרת ד' זה מה שבכוונתי לעשות...
 

אלף אורות

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
D I G I T A L
אם סוכם מראש - זה פשיטא. ואם לא - אז הוא לא יכול להכניס יד לכיס של בנו ללא נטילת רשות
להכניס יד לכיס של בנו??? כאילו.... את מתכוונת שההורה רוצה לשפץ את הדירה שלו, אז הוא לוקח מהכסף של בט"ל? או אולי הוא רוצה נופש בחו"ל?
החתונה היא של הבן המדובר, איך בדיוק הוא מכניס יד לכיס של בנו?
נראה לי ששורש הויכוח הוא למי באמת אמור להיות שייך הכסף. כי מה שביטוח לאומי אומר, זה לא תורה למשה מסיני, ואם בט"ל יגיד שזה חיסכון לטובת השכנים?? צריך להבין מה בעצם עומד מאחורי החיסכון הזה: לפני כמה וכמה שנים הוחלט להפחית את קצבת הילדים באחוזים גבוהים מאוד! זה יצר מצב מאוד קשה להמון משפחות שהיו חיות מהכספים האלו לגמרי! היה על זה סיפור שלם, לא זוכרת את הפרטים.
בכל אופן, הממשלות שהיו אחר כך ניסו להוריד יותר את הקצבאות, אבל המפלגות החרדיות היו נגד ועמדו בפרץ. בסופו של דבר הוחלט להעביר 50 ש"ח מקצבת הילדים לטובת חיסכון עבור הילד. ההחלטה הזאת היתה כדי להפיס את דעת הממשלה שהיתה אז שהכסף לא הולך חלילה וחס לאברכים "טפילים שחיים על חשבון הציבור ולא עושים כלום" עפ"ל של החילונים אלא נטו לילדים.
אז מכאן ועד להגיד שזו עובדה הלכתית שהכסף של הילדים??? מה פתאום?? מי אמר? מי החליט?? לכתחילה זה היה לגמרי עבור ההורים! קצבת ילדים כדי לעזור להורים לשאת בנטל גידול הילדים ותו לא!
אז רק פשוט וברור שלהורה בהחלט מותר להשתמש בכסף הזה כדי לחתן את בנו ואפילו כדי להכניס לחשבון הפרטי שלו לאחר גיל 18 אם הוא צריך את זה!!!
 

ביצת הפתעה

משתמש פעיל
זה נידון שהיה נוגע גם לפרוזבול, אנחנו גם עשינו פרוזבול לחומרה עבור הילד.
מצד אחד, ביטוח לאומי נתן מתנה לילד על מנת שלהורים לא יהיה זכות בזה. (וזה שבמקביל הורידו מקצבת ילדים לא משנה את העובדה הזאת)
אבל, מי אמר שביטוח לאומי רשאים להחליט למי שייך הכסף? זה לא בנ"א פרטי שנותן מתנה, זה כסף ששייך למדינה,
ובכלל האם זה שאין אפשרות למשוך לפני שהילד מגיע לגיל 18 אומר שהאבא לא זוכה בכסף הזה?
בכל אופן נראה לי שההסכם עם המחותן עוזר, שהוא יודע שחלק מהכסף תלוי בהסכמת הבן והוא לא יכול לתבוע מהאבא.
אבא שלי סיכם אם המחותן כמה כסף אני מביאה ממה שעבדתי עד החתונה, גם תגידו שלא היה לו רשות? הוא בסה"כ פתר את עצמו מהסכום הזה תוך שהוא מיידע את המחותן שיש לי את הסכום
 

bracha5

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
צילום מקצועי
אוטומציה עסקית
דו שיח מוזר.
מדובר בשימוש לצרכי הילד.
האבא בכל מקרה לא יכול להוציא את הכסף בעצמו.
אז מה בעצם הדיון?
העובדה שהאבא "כופה" על הילד לשלם את החתונה של עצמו?
 
מצב
הנושא נעול.
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה