אין אינטרס שהתח"צ יהיה זול, האינטרס הוא שאנשים יעדיפו לנסוע בתחבורה הציבורית על פני רכבים פרטיים במקומות בהם התשתית מתקשה לתת מענה לנסיעה ברכבים פרטיים, או במקרים בהם זה מפחית נזקים אחרים כמו תאונות או זיהום אוויר.האינטרס להוזיל או לממן את התח"צ, הוא אינטרס לאומי ברור, וחוסך בצורך להתמודד עם עומס בכבישים וזיהום אוויר שעולות הון רב למדינה וציבור הנוסעים משלם רק על חלק קטן במס הבלו. אפי' מס על שעות עומס בכבישים לא הצליחו לעשות בצורה יעילה.
לממן נסיעות בתח"צ לעשירים, פחות יעיל משום שההנחה לא מדברת אליהם, לממן לעניים מחנך אותם להשתמש בתח"צ שכאמור זולה יותר למדינה, וגם עוזר להם לכסות את החודש.
אגב ישראל היא ממש לא המדינה הזולה ביותר לתח"צ, והרבה מאוד מדינות הבינו ומבינות את המהלך.
תחבורה ציבורית בישראל ובעולם - מה המחירים |
כשמדברים על תחבורה ציבורית בישראל, יש לא מעט תלונות, בעיקר על צפיפות ואיחורים, ועל היעדר תחבורה בשבת ובשעות המאוחרות. אבל האם במחירים אנחנו טובים יותר? תלוי את מי שואלים ואיך מודדים. לפי נסיעה יחידה המחיר הממוצע בישראל הוא 1.7 דולר, די באמצע של מדינות המערב. נורבגיה ואיסלנד הכי יקרות עם 3.9...www.hon.co.il
תעריף מוזל הוא לא בהכרח הדרך הנכונה, וזה גם מובא בכתבה בדה מרקר.
אם זה לא מעודד אנשים לעבור לתח"צ, אז זה סבסוד מיותר
ואם זה כן מעודד אנשים לעבור לתח"צ, אז העומסים יתגבר, כלומר השירות יתדרדר, ולתגבר את השירות זה לא מעשי כי זה מצריך משאבים נוספים (גם כסף אבל בעיקר אוטובוסים ונהגים), ולכן זה לא אפקטיבי.
להערכתי, הפחתה של התעריף גורמת לאלה שנוסעים בתחבורה הציבורית לנסוע קצת יותר, מה שבעצם מעלה את כמות הנסיעות אבל לא משנה את מספר הנוסעים, ויש לכך השלכה שלילית על היכולת של הישובים להתפתח.