ישנה שיטה מצויינת לגרום לאנשים (כמוני וכמוך! כאלו שלא מתגוררים בקומה ה72, לא מרוויחים 72,000 ש"ח בחודש, ולא נוסעים במכונית שיכולה להגיע עד למהירות של 720 קמ"ש) לשלם את אותו מחיר, על אותו מוצר, אבל פחות.
התבלבלתם? בואו נעשה את זה מסודר...
כולם מכירים את חטיף ה'כריות' המוכר, כולם גם יודעים שהמשקל שלו מצטמק מזמן לזמן, כולם גם ממשיכים עליו את אותו מחיר, כי בעצם זה נשאר אותו מוצר. אייי המשקל פוחת ופוחת?! נו, אז מה.
אתם יודעים מה?
זה מעצבן!
תארו לעצמכם שכותב סיפורת או משהו, יחליט יום אחד שהוא נותן פחות תמורה באותו מחיר, מה תגיבו?
בנקודה זו חשוב להדגיש, שכמובן שככל ורמת המיומנות והמקצועיות של כל עוסק באיזה תחום שהוא עולה כלפי מעלה, כך גם המחירים שלו עולים. מה שאני תיארתי זה שתהיה מציאות כזו בה יש אומץ לאנשים להעניק פחות מוצר באותו איכות במחיר המקורי.
מתסכל, נכון?
אז מה באמת ההסבר?
כיצד ייתכן שאין לחברות היקרות שמספקות לנו את החטיפים והממתקים למיניהם (או את אבקות הכביסה, או כל דבר שפעם ב- מופיע עליו כיתוב של עדכון כמות) שום בושה מלהפחית עוד ועוד את המוצר אותו הם מספקים?
ובכן,
כשאתם קונים 'קליק' קניתם בעצם חטיף שלם.
לא קניתם 40 כריות מצופות שוקולד, אלא חבילה של קליק. ולכן, גם אם מחר מתחשק לחברה להוריד לכם את הכמות ל30 כריות, המחיר של הקליק יישאר אותו מחיר.
מה שאין כן אצל כותב או כל מציע שירות אחר, שם התמחור הוא פר תוצאה ולכן לא שייך העושק הזה.
(דוגמא נוספת שם ניתן לראות את האופנה המרגיזה הזו, הוא בתחום הקומיקסים למיניהם, קומיקס מושקע בן 68 עמודים ניצב לו באותו שורה עם קומיקס עלוב שגיבוריו מרטיבים את הכרית בלילה מעליבות המראה שלהם, והמחיר של שתיהם שווה, רצית קומיקס? קיבלת קומיקס! לאף אחד לא אכפת מה הרמה של הציורים, כמה עמודים זה, מה רמת הסיפורת, גורנישט!)
תכל'ס לאן אני חותר?
לשובר גלים כמובן!
(אחחחח... איזה תענוג זה לשחות עם הגלגל לכיוון שובר הגלים ולשמוע את המציל העייף נובח בקול צרוד מסגריות, ואז לבלוע קצת מים ולחזור מהר כדי להתייבש בשמש ולספר לכולם על החוויה הנוטפת בנגיעות חול מתקתק...)
בשנת השמיטה, אנו עדים לגל עליית מחירים
(בערב חג השבועות הייתי בהלםםםם כשזר הפרחים העלוב שדי הזכיר לי את הזר שהיינו מביאים הביתה מהגן, עלה לי 55 ש"ח וזה עוד היה נקרא המחיר הכי זול במדינה...)
אחד מהתחומים בהם בולטת העלייה הוא בתחום חנויות המזון. המוכר הסביר לי שזה בגלל שבשמיטה כל המחירים עולים, והוא גם חייב להביא פרנסה הביתה, ובקושי הוא מרוויח גם ככה, ו... סליחה אני ממהר...
אז תכל'ס, שמיטה מתקרבת לסיומה, ייתכן שיש עוד תקופה של ספיחין ונספחים, אבל בכל זאת, היא לקראת סיום. האם עוד מעט נזכה לשובר גלים (לפחות בתחומים מסויימים)?!
או שכן, או שלא.
עכשיו תגידו אתם, אבל בכנות:
אם היה לכם חנות כלשהי, ולאחר שהציבור התרגל לשלם מחיר מסויים, אתם מקבלים את המוצר במחיר הרבה יותר זול. האם הייתם מורידים את המחיר?
ואם המחיר המקורי של המוצר היה נמוך יותר, וההעלאה היתה רק בגלל התייקרותו, האם עכשיו שהמחיר חזר לסכום המקורי, כן הייתם מורידים את מחירו?
אולי ננסח את זה בצורה כזו: האם בעל חנות אמור להתחשב בלקוחות?
כלומר, ברור שאם הוא לא יתחשב בהם הוא יפסיד בפן העסקי,
השאלה היא מבחינה אנושית, במקרים בהם בעל החנות לא יפסיד מבחינה עסקית,
ויש לו אפשרות להרוויח עמלה מוגזמת על חשבון הלקוחות שישלמו אותה בכל מקרה.
ובמילים אחרות: האם זה הגיוני שחברת תלמה ממשיכה ומורידה את הגרמים המסכנים של מוצריה, בעוד שהמחיר נשאר על כנו (או ממשיך לטפס על רקע התייקרות המחיה)?
מסקרן לשמוע אתכם/ן.
ובכל מקרה, לייקים הם בחינם, גם בשנת השמיטה...
התבלבלתם? בואו נעשה את זה מסודר...
כולם מכירים את חטיף ה'כריות' המוכר, כולם גם יודעים שהמשקל שלו מצטמק מזמן לזמן, כולם גם ממשיכים עליו את אותו מחיר, כי בעצם זה נשאר אותו מוצר. אייי המשקל פוחת ופוחת?! נו, אז מה.
אתם יודעים מה?
זה מעצבן!
תארו לעצמכם שכותב סיפורת או משהו, יחליט יום אחד שהוא נותן פחות תמורה באותו מחיר, מה תגיבו?
בנקודה זו חשוב להדגיש, שכמובן שככל ורמת המיומנות והמקצועיות של כל עוסק באיזה תחום שהוא עולה כלפי מעלה, כך גם המחירים שלו עולים. מה שאני תיארתי זה שתהיה מציאות כזו בה יש אומץ לאנשים להעניק פחות מוצר באותו איכות במחיר המקורי.
מתסכל, נכון?
אז מה באמת ההסבר?
כיצד ייתכן שאין לחברות היקרות שמספקות לנו את החטיפים והממתקים למיניהם (או את אבקות הכביסה, או כל דבר שפעם ב- מופיע עליו כיתוב של עדכון כמות) שום בושה מלהפחית עוד ועוד את המוצר אותו הם מספקים?
ובכן,
כשאתם קונים 'קליק' קניתם בעצם חטיף שלם.
לא קניתם 40 כריות מצופות שוקולד, אלא חבילה של קליק. ולכן, גם אם מחר מתחשק לחברה להוריד לכם את הכמות ל30 כריות, המחיר של הקליק יישאר אותו מחיר.
מה שאין כן אצל כותב או כל מציע שירות אחר, שם התמחור הוא פר תוצאה ולכן לא שייך העושק הזה.
(דוגמא נוספת שם ניתן לראות את האופנה המרגיזה הזו, הוא בתחום הקומיקסים למיניהם, קומיקס מושקע בן 68 עמודים ניצב לו באותו שורה עם קומיקס עלוב שגיבוריו מרטיבים את הכרית בלילה מעליבות המראה שלהם, והמחיר של שתיהם שווה, רצית קומיקס? קיבלת קומיקס! לאף אחד לא אכפת מה הרמה של הציורים, כמה עמודים זה, מה רמת הסיפורת, גורנישט!)
תכל'ס לאן אני חותר?
לשובר גלים כמובן!
(אחחחח... איזה תענוג זה לשחות עם הגלגל לכיוון שובר הגלים ולשמוע את המציל העייף נובח בקול צרוד מסגריות, ואז לבלוע קצת מים ולחזור מהר כדי להתייבש בשמש ולספר לכולם על החוויה הנוטפת בנגיעות חול מתקתק...)
בשנת השמיטה, אנו עדים לגל עליית מחירים
(בערב חג השבועות הייתי בהלםםםם כשזר הפרחים העלוב שדי הזכיר לי את הזר שהיינו מביאים הביתה מהגן, עלה לי 55 ש"ח וזה עוד היה נקרא המחיר הכי זול במדינה...)
אחד מהתחומים בהם בולטת העלייה הוא בתחום חנויות המזון. המוכר הסביר לי שזה בגלל שבשמיטה כל המחירים עולים, והוא גם חייב להביא פרנסה הביתה, ובקושי הוא מרוויח גם ככה, ו... סליחה אני ממהר...
אז תכל'ס, שמיטה מתקרבת לסיומה, ייתכן שיש עוד תקופה של ספיחין ונספחים, אבל בכל זאת, היא לקראת סיום. האם עוד מעט נזכה לשובר גלים (לפחות בתחומים מסויימים)?!
או שכן, או שלא.
עכשיו תגידו אתם, אבל בכנות:
אם היה לכם חנות כלשהי, ולאחר שהציבור התרגל לשלם מחיר מסויים, אתם מקבלים את המוצר במחיר הרבה יותר זול. האם הייתם מורידים את המחיר?
ואם המחיר המקורי של המוצר היה נמוך יותר, וההעלאה היתה רק בגלל התייקרותו, האם עכשיו שהמחיר חזר לסכום המקורי, כן הייתם מורידים את מחירו?
אולי ננסח את זה בצורה כזו: האם בעל חנות אמור להתחשב בלקוחות?
כלומר, ברור שאם הוא לא יתחשב בהם הוא יפסיד בפן העסקי,
השאלה היא מבחינה אנושית, במקרים בהם בעל החנות לא יפסיד מבחינה עסקית,
ויש לו אפשרות להרוויח עמלה מוגזמת על חשבון הלקוחות שישלמו אותה בכל מקרה.
ובמילים אחרות: האם זה הגיוני שחברת תלמה ממשיכה ומורידה את הגרמים המסכנים של מוצריה, בעוד שהמחיר נשאר על כנו (או ממשיך לטפס על רקע התייקרות המחיה)?
מסקרן לשמוע אתכם/ן.
ובכל מקרה, לייקים הם בחינם, גם בשנת השמיטה...