דרוש מידע קדושי מירון או הרוגי מירון?

מצב
הנושא נעול.

בובונה

משתמש פעיל
אך אין מקור שאסור לקרוא ליהודים צדיקים קדושים, אז למי זה איכפת?
למי שאומר שלא מתאים הכינוי "קדוש" לכל יהודי וקל וחומר ל"הרוגי מירון"
ולמי שלא מספק המאמר של:
מצורף קישור לשיעור של הרב מנשה ישראל רייזמאן שמסביר מדוע נקראים "קדושי" מירון
הרב מנשה ישראל רייזמאן "קדושי" מירון
 
בלת"ק
בדיוק אתמול התווכחתי עם חברה לא הגענו להסכמות על הדבר הזה.
לדעתי הם "הרוגי מירון" ולא "קדושי מירון", מאחר והם נהרגו במירון, אבל הם לא נהרגו על קידוש ה'.
חברה שלי חשבה שאני לא קוראת להם "קדושים" בגלל שהם נהרגו במירון אני ליטאית ולכן אמרה לי שאם היו נהרגים בפיגוע בכותל לא היו קוראים להם "קדושי הכותל"?
אז הסברתי להם שאם הם היו נהרגים בפיגוע, שזה על קידוש ה', הם אכן היו נקראים "קדושים", אבל בגלל שהם לא נהרגו בפיגוע הם "הרוגי מירון".
אם מישהו היה מת מתאונה בכותל, הוא לא היה נקרא קדוש, נכון?
מה שהיה שם זה תאונה תאונה מאוד כואבת ומאוד גדולה. אבל תאונה.
למי שאומר שלא מתאים הכינוי "קדוש" לכל יהודי וקל וחומר ל"הרוגי מירון"
ולמי שלא מספק המאמר של:
הבעיה היא לא זה
הבעיה היא שעשו מכל זה איזה "מהות" ועניין עצמי מוגזם
 

ביצת הפתעה

משתמש פעיל
בלת"ק, קטונתי מלהביע איך לקרוא להם, אבל ברור שאם כל אחד מהם היה נפטר בצורה אחרת ל"ע, הציבור לא היו עד כדי כך מתעורר, אין מי שלא הרגיש אז קשר ישיר ולקח לתשומת ליבו משהו להתחזק. אז היה להם את הזכות להיפטר ולקדש שם שמים ברבים, וגם לגרום בעקיפין שימנעו מלהגיע שוב למצב של סכנת חיים בעקבות הצפיפות.
אז הם לא קדושים?
 
בלת"ק, קטונתי מלהביע איך לקרוא להם, אבל ברור שאם כל אחד מהם היה נפטר בצורה אחרת ל"ע, הציבור לא היו עד כדי כך מתעורר, אין מי שלא הרגיש אז קשר ישיר ולקח לתשומת ליבו משהו להתחזק. אז היה להם את הזכות להיפטר ולקדש שם שמים ברבים, וגם לגרום בעקיפין שימנעו מלהגיע שוב למצב של סכנת חיים בעקבות הצפיפות.
אז הם לא קדושים?
איך זה קשור?
 

תמי אחת

משתמש סופר מקצוען
קטונתי מלהביע איך לקרוא להם, אבל ברור שאם כל אחד מהם היה נפטר בצורה אחרת ל"ע, הציבור לא היו עד כדי כך מתעורר, אין מי שלא הרגיש אז קשר ישיר ולקח לתשומת ליבו משהו להתחזק. אז היה להם את הזכות להיפטר ולקדש שם שמים ברבים, וגם לגרום בעקיפין שימנעו מלהגיע שוב למצבן של סכנת חיים בעקבות הצפיפות.
אז הם לא קדושים?
הם זכו במותם להתעוררות עצומה, לקרבת ד'. כל אלו נגרמו על ידם, וזכותם עצומה עד למאד.
הם היו יהודים משכמם ומעלה, אנשים שרק הסיפורים אודותם גרמו לנו לשאיפה של ממש.
וכל זה לא קשור למושג קדושים שנאמר על אלו שנהרגו על קדושת שמו יתב'
 

בובונה

משתמש פעיל
מה הק"ו פה?
למה הרוגי מירון זה יותר ק"ו מיהודי שנהרג בתאונה בחזור מקבר רחל למשל?
התכוונתי שכל יהודי בחיי חיותו הוא "קדוש" וק"ו שנהרג,,,,
לא חשבתי לרגע שיהודי שנהרג בתאונה בדרך חזור מקבר רחל זה פחות ח"ו (חוץ מזה, בכל אופן "אסון מירון" נתפס אצל כל אחד שונה בכל זאת, חריג 45 לא?!)
 
  • תודה
Reactions: liv
התכוונתי שכל יהודי בחיי חיותו הוא "קדוש" וק"ו שנהרג,,,,
לא חשבתי לרגע שיהודי שנהרג בתאונה בדרך חזור מקבר רחל זה פחות ח"ו (חוץ מזה, בכל אופן "אסון מירון" נתפס אצל כל אחד שונה בכל זאת, חריג 45 לא?!)
כן, זה היה אסון הרבה יותר גדול...
אבל זה לא אומר שזה שונה
 

טרנטאטא

משתמש רשום
אנשים כאן מאבדים כיוון
דבר פשוט וברור אצל כל עם ישראל וגדולי ישראל שאסון בקנה מידה כזה במקום ובזמן כזה וכו'
הוא לא רק אסון גדול יותר עם מספר נפגעים רב יותר
הוא שונה, הוא אחר, ועמוק הרבה יותר.

הנידון כאן היה האם שייך לקרוא להם קדושים
או שהתואר קדושים לאחר המוות שמור רק למי שנהרג ממש על קידוש השם
 

פישל שלום

משתמש פעיל
כאחד בעוונותיי הרבים ישבתי שבעה על אחד מארבעים וחמישה קדושי או הרוגי או נספי מירון - צוחק עליכם - כשהמשפחות מתמודדים עם האבל והצער והפצע הטרי, עם כל הכאב מסביב ואין להאריך,

מסתכל כל הפורום מאוד......אצלינו לא זה הנושא
 

Reizily

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
למה קידוש ה'?
על הסכנה? על הדוחס? על הדחיפות? על השוטרים?
איפה מצאתם קידוש ה' באסון הנורא הזה?
מצאתם קרבת ה', יד ה', הכל מה'. אבל איפה שמו התקדש?
מעצם זה שאנשים התקרבו לה', והייתה אמונה כ''כ גדולה בעקבות האסון, התקדש שמו של ה' בעולם.
ההתקדשות באה בעקבות האסון, לא באסון בעצמו.
ולדעתי זה נושא רגיש שאנחנו ממש קטנים בשביל לדון בו...
 

מדוד ושקול

משתמש פעיל
המשתמש נחסם
בלת"ק, בלי להכנס לעצם הנושא ראשית הם קדושים.
בכל השאלה צריכים לזכור שהשאלה היא האם להשמיט ואינה שאלה ניסוחית כלל וכלל, שהרי ברור שמבלי לחשוב כלל המילים קדושי מירון קולחים מקולמוסו של הכותב עוד טרם מושכלו, ועד כמה שהתקבע המושג 'קדושי מירון' להשמיטו יש טעם לפגם ואולי אף זילותא וד"ל, מלבד שתמיד נכון להשתמש במטבע לשון שהוטבע בליבות הקוראים דבר המקל על הקריאה.
 

לאנגער

משתמש מקצוען
הם קדושים בגלל הסיבה הפשוטה ביותר שרשב”י ביקש לקחת אותם איתו להיכלו ביום ההילולה !!
כך שמעת מאחורי הפרגוד?
כפי שחונכתי וכך אני מאמין באמונה שלמה, הקב"ה ורק הוא מחליט מי יחיה ומי ימות.
 

תהילה לדוד

משתמש מקצוען
זה נראה כאילו המילה "קדוש" עולה פה לאנשים 10$ יותר לעומת תואר אחר.
אם יש סיכוי אפילו קלוש שאי מי מהאימהות, מהאבות, מהאלמנות, מהיתומים,
שואבים נחמה מהיותם "קדושים" (ואפשר להבין את זה ברגש, לא?)
אז למה לא?
לא נראה לי שאחרי מאה ועשרים של מישהו מכאן יבואו אליו בטענה על שימוש מיותר במילה זו.
 

בובונה

משתמש פעיל
זה נראה כאילו המילה "קדוש" עולה פה לאנשים 10$ יותר לעומת תואר אחר.
אם יש סיכוי אפילו קלוש שאי מי מהאימהות, מהאבות, מהאלמנות, מהיתומים,
שואבים נחמה מהיותם "קדושים" (ואפשר להבין את זה ברגש, לא?)
אז למה לא?
לא נראה לי שאחרי מאה ועשרים של מישהו מכאן יבואו אליו בטענה על שימוש מיותר במילה זו.
סוף כל סוף תשובה לעניין
בדיוק זה מה שרציתי כל הזמן להביע.
 
קצת אינטלגנציה, חלק נכבד מהציבור הליטאי הם יוצאי הונגריה. תוצאה של אחרי השואה...סתם, לידיעתך.
בכ"ז ההונגרים שונים מהליטאים בכל מיני דברים...
זה נראה כאילו המילה "קדוש" עולה פה לאנשים 10$ יותר לעומת תואר אחר.
אם יש סיכוי אפילו קלוש שאי מי מהאימהות, מהאבות, מהאלמנות, מהיתומים,
שואבים נחמה מהיותם "קדושים" (ואפשר להבין את זה ברגש, לא?)
אז למה לא?
לא נראה לי שאחרי מאה ועשרים של מישהו מכאן יבואו אליו בטענה על שימוש מיותר במילה זו.
העניין שלי הוא לא האם לקרוא לפלוני או אלמוני קדוש.
העניין זה העיקרון.
העניין הוא שעושים "עייסק" סביב העניין.
שייצרו פה יש מאין "קדושה" לאיזו תאונה כאילו זה איזה קרבן.
כאילו מירון זה מקדש
 

דיסי

משתמש מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
הם קדושים בגלל הסיבה הפשוטה ביותר שרשב”י ביקש לקחת אותם איתו להיכלו ביום ההילולה !!
כל אחד שנהרג זה בגלל שאלוקים בכבודו ובעצמו (לא "רק" רשב"י ) ביקש לקחת אותו ביום הזה והזה
 

liv

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
בכ"ז ההונגרים שונים מהליטאים בכל מיני דברים...

העניין שלי הוא לא האם לקרוא לפלוני או אלמוני קדוש.
העניין זה העיקרון.
העניין הוא שעושים "עייסק" סביב העניין.
שייצרו פה יש מאין "קדושה" לאיזו תאונה כאילו זה איזה קרבן.
כאילו מירון זה מקדש
וכאשר אבדתי אבדתי
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קח

א שִׁיר מִזְמוֹר לְדָוִד:ב נָכוֹן לִבִּי אֱלֹהִים אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה אַף כְּבוֹדִי:ג עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר:ד אוֹדְךָ בָעַמִּים יי וַאֲזַמֶּרְךָ בַּלְאֻמִּים:ה כִּי גָדוֹל מֵעַל שָׁמַיִם חַסְדֶּךָ וְעַד שְׁחָקִים אֲמִתֶּךָ:ו רוּמָה עַל שָׁמַיִם אֱלֹהִים וְעַל כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ:ז לְמַעַן יֵחָלְצוּן יְדִידֶיךָ הוֹשִׁיעָה יְמִינְךָ וַעֲנֵנִי:ח אֱלֹהִים דִּבֶּר בְּקָדְשׁוֹ אֶעְלֹזָה אֲחַלְּקָה שְׁכֶם וְעֵמֶק סֻכּוֹת אֲמַדֵּד:ט לִי גִלְעָד לִי מְנַשֶּׁה וְאֶפְרַיִם מָעוֹז רֹאשִׁי יְהוּדָה מְחֹקְקִי:י מוֹאָב סִיר רַחְצִי עַל אֱדוֹם אַשְׁלִיךְ נַעֲלִי עֲלֵי פְלֶשֶׁת אֶתְרוֹעָע:יא מִי יֹבִלֵנִי עִיר מִבְצָר מִי נָחַנִי עַד אֱדוֹם:יב הֲלֹא אֱלֹהִים זְנַחְתָּנוּ וְלֹא תֵצֵא אֱלֹהִים בְּצִבְאֹתֵינוּ:יג הָבָה לָּנוּ עֶזְרָת מִצָּר וְשָׁוְא תְּשׁוּעַת אָדָם:יד בֵּאלֹהִים נַעֲשֶׂה חָיִל וְהוּא יָבוּס צָרֵינוּ:
נקרא  11  פעמים

אתגר AI

מלכות ה' • אתגר 119

לוח מודעות

למעלה