הרב אליהו דיסקין בשיעורים לפרשת אמור (קול הלשון שיעור 2 פרשת אמור תשפ"ג) מאריך בביאור ההבדל בין אדם שעמדה לפניו הבירה אם להרג הוא נקרא שמסר נפש על קידוש ה'. ויש אדם שנהרג בגלל היותו יהודי שזה נקרא שמת על קדושת שמו כיון שכל יהודי בעצם קיומו בעולם הוא נציג של הקב"ה.אותה שאלה על הקדושים שנרצחים ע"י גויים בלי בחירה, לא יודע מאיזו תקופה התחילו "לקדש" אותם.
יעויין במכתב מאליהו ח"ג עמ' 348.
(הנהרג על קידוש ה' הוא אחד שעמדה בפניו אפשרות לחיות ע"י מעשה עבירה. )