שיתוף - לביקורת צנתק וברח.

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בס"ד

קצת לפני שלמדה ראיית חשבון, עבדה במוקד מכירות. דיברה עם מענה קולי ועם אנשים שלא הפסיקו לגדף אותה בכל פעם שהשמיעה את הפתיח המוכר. ניסתה להסביר שהיא בסך הכל עושה את העבודה שלה. סגרה את הטלפון בנימוס.

עשרה אחוז מהלקוחות המדומיינים שלהם היו נחמדים, שאלו בתמימות למה כדאי להם לעשות ביטוח חיים. חזרה 'בתוכיות' מרשימה אחרי כל מה שאמר להם הבוס ביום הראשון שהגיעה לחברה. חמש אחוז מתוכם השתכנעו. השאר הבטיחו לחשוב על זה. לא חשבו.

שנאה את העבודה ב"חייסוד ". שנאה לשכנע אנשים בלתי משוכנעים, לשמוע את הצעקות שלהם. שנאה להתחנן על פרוטות שנסגרו בגין כל דיל שנסגר.

אבל בשביל לממן את הלימודים, היא המשיכה לעבוד שם. המשיכה להסביר לאנשים למה כדאי להם לעשות ביטוח חיים, אף על פי שידעה בוודאות שעל החיים עצמם - לאיש באמת אין ביטוח.

כשחגגה שבוע ראשון בעבודה, הבינה עד כמה היא צדקה. בגלל שיחה נכנסת משיראל.

הטלפון שלה בכלל היה על שקט. אביב לא הסכים להתעסק איתו בזמן העבודה. במקרה ראתה אותו מהבהב, כאילו שולח אליה אותות אזהרה.

ענתה בהבהוב השלישי. קולה הרועד של אחותה נשפך אל החלל.

"רות את לא מבינה מה קרה", ככה פתחה שיראל את השיחה שלהם. תלשה לה את הלב.

"מה קרה??", אחזה בשולחן העץ. כאילו הוא יוכל לעזור לה.

"אבא"

"מה איתו??"

"הוא במצב קשה. תאונת פגע וברח. רות, אין לי זמן לדבר כרגע. בבקשה תתפללו חזק".

"רגע! את לא יכולה להשאיר אותי ככה!! רק לפני שעה דיברתי איתו. אני - "

הטלפון אותת לה שהיא מדברת עם עצמה.

מבולבלת היא ניתקה את השיחה. ארזה את הדברים שלה ויצאה. ככה, מול העיניים הפעורות של אביב.

לא, היא לא יכולה לתת לו הסברים. אין לה זמן לתחקירים. זה החיים של אבא שלה על המאזניים עכשיו.


כל הדרך אל תחנת האוטובוס אמרה פרקי תהילים שזכרה בעל פה, עצרה את הקו הראשון שדהר אל התחנה. הנהג באמת לא הבין למה היא בוכה כשהיא שואלת אותו אם האוטובוס מגיע לרחוב התאנה.

בסוף הגיעה אל הבית.

התקשרה לאמא שלה. היא לא ענתה. צלצלה גם לנתי, חדווה, שיראל ואריאל גם הם לא ענו. כאילו השאירו אותה מחוץ למסגרת. המשיכו להתנהל כמשפחה.

רק בשלוש לפנות בוקר הצליחה להירדם. הניחה את הנייד קרוב אליה.

אחרי חצי שעה הפלאפון שלה צלצל. קיצר לה שלוש שנות חיים.

הבינה שמשהו רע קרה. חטפה אותו בשתי ידיים רועדות.

מבלי להביט על הצג, לחצה על המקש הימני. ואז שמעה קול רדיופוני. בוכה ומתנגן. מבקש שתעצור רגע, תשמע כמה שלומי היתום זקוק לתרומה שלה עכשיו.

אצבעותיה - חיוורות מפחד ומזיעות מחרדה, שמטו את הנייד אל הכרית.

הדמעות ירדו כמו טיפות של גשם ראשון על כפות הידיים שלה. כשהגיעה אל המרפסת, הן התחזקו. הפכו לגשמים.

לראשונה בכל היום המטורף הזה, כשעמדה מול השמים השחורים, וניסתה לשווא להרגע מהאוויר הקריר שבחוץ, חשבה על האיש ההוא, שברח רגע אחרי שהשאיר את אבא שלה שרוע על הכביש.

'אולי זה בכלל נער שרק אתמול קיבל רישיון' הרהרה לעצמה. 'או שיכור שלא הבחין בין ירוק לאדום'. ואולי סתם אדם חסר מצפון שהמשיך הלאה, לא טרח לבדוק מי נשאר בשוליים.

הלוואי והייתה יכולה לראות את אותו האיש. להביט לו בעיניים רק לרגע. לצעוק לו: "מה אתה יודע על החיים בכלל? על משפחה?? מה??"

אחזה במכשיר שבידה. דמעה שוב. חזרה אל המספר האחרון, זה שבקול חנוק מבכי ביקש שתתרום לשלומי. רצתה לצעוק בקול לא לה: "מי אתה בכלל? מה אתה יודע על כאב? על דאגה? למה החיים של שלומי חשובים יותר מהחיים שלי? למה??"
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מרתק וזורם. אבל לא הבנתי.
יש המשך?

מעניין אותי, הכתיבה בהשראת דבורי רנד?

אביב לא הסכים להתעסק איתו בזמן העבודה
לא הסכים לה להתעסק איתו, או לא הסכים שתתעסק איתו
אם מדברים על התעסקות של תמר עם הטלפון.
 

.חיה פ

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
הכתיבה שלך מרתקת בצורה יוצאת דופן!!!!!
(רוצה לשמוע על כמה? קראתי תוך כדי עלייה במדרגות, ומוצאת עצמי עוצרת מלכת...)
והסיפור, הוא ... מדהים. אה כן, אציין גם שאני שונאת לקרוא סיפורים קצרים לא מודפסים, ותאמת בכלל שונאת סיפורים קצרים כי עד שמרותקים- הם כבר מסתיימים , אז כזה חבל על הזמן , אבל השארת אותי עד הסוף!!
 

קראנצ' פיסטוק

משתמש פעיל
כתוב מהמם!
את ממש אלופה!!!
מעניין אותי, הכתיבה בהשראת דבורי רנד?
גם אני חושבת שזה מזכיר מאוד!
זה קורה לכותבים רבים אפילו לא במודע
כמו שבמוזיקה נהיה ז'אנר ישי ריבו -
בכתיבה נהיה ז'אנר דבורי ראנד.
נתקלתי הרבה בתופעה הזאת...
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מעניין אותי, הכתיבה בהשראת דבורי רנד?
גם אני חושבת שזה מזכיר מאוד!
קטונתי. לא מתיימרת להיכנס לנעליה של הסופרת הדגולה. האמת שפעם ראשונה שאומרים לי את זה. מעניין אותי למה זה הזכיר לכם? בגלל ריבוי הנקודות? כי מאז ומתמיד אני כותבת ככה. אוהבת להכניס הרבה נקודות בסוף כל כמה מילים. בעיניי זה נותן משקל ומשמעות לכל מילה.

וההשראה של הקטע עצמו נלקחה מעשרות הצנתוקים שאני מקבלת יומם וליל.
הקטע נכתב לפני שלושה חודשים ונגנז. כשהמלחמה התחילה הצנתוקים הפסיקו. אבל לצערי הם חזרו במלוא העוצמה. מקווה שאיכשהו זה יגיע גם לעיניים הנכונות
 
נערך לאחרונה ב:

קראנצ' פיסטוק

משתמש פעיל
מעניין אותי למה זה הזכיר לכם? בגלל ריבוי הנקודות?
גם.
התמציתיות מאפיינת מאוד את דבורי רנד,
אבל גם האומנות בכתיבה שלך מזכירה אותה.
ובעצם זה קשור אחד לשני.

פעם גם לי אמרו שהכתיבה שלי מזכירה קצת את שלה.
לא הבנתי למה,
עד שעליתי על הנקודה:
היא באופן קבוע נוהגת לתאר באמצעות
משפטים מושאלים, שמובעים בתור מציאות קיימת.

וגם את השתשמשת בזה,
לדוגמה:
ככה פתחה שיראל את השיחה שלהם. תלשה לה את הלב.
לא תיארת באריכות שהיא הרגישה כאילו הלב שלה נתלש.
כתבת את הדימוי המושאל בתור מציאות...
אחרי חצי שעה הפלאפון שלה צלצל. קיצר לה שלוש שנות חיים.
הדמעות ירדו כמו טיפות של גשם ראשון על כפות הידיים שלה. כשהגיעה אל המרפסת, הן התחזקו. הפכו לגשמים.
כנ"ל..
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לגבי הדימויים הקצרים הנ"ל שמחליפים תיאורים רגשיים ארוכים, בכתיבה של דבורי רנד זה הרבה הרבה יותר מורגש. לא פה ושם אלא כל הזמן.
היא גם לא משתמשת הרבה בכינויי גוף, אלא מתחילה את המשפטים בפעלים, מה שגם אפשר לקרוא פה.
ועדיין לא מצליחה כל כך למצוא השוואה אמיתית. בלי להוריד מאף אחת כמובן. שתיהן כותבות נפלא. דבורי כותבת יפהפה בסגנון שלה, והודיה כותבת יפהפה בסגנון שלה.
גם אם יש דמיון קל, הוא מינורי לדעתי ולא מורגש.
 

הספרן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
יוצרי ai

קראנצ' פיסטוק

משתמש פעיל
היא גם לא משתמשת הרבה בכינויי גוף, אלא מתחילה את המשפטים בפעלים, מה שגם אפשר לקרוא פה
נכון לגמרי!
קלטתי את זה גם כשאמרו לי שהכתיבה שלי דומה לשלה
אני ממש לא חושבת שזה נכון, אגב
פשוט מאוד -
העירו לי את זה כשתבתי טור וחרגתי מכמות המילים שאפשרו לי,
אז במסגרת הקיצוצים מחקתי את כינויי הגוף🤣
ועדיין לא מצליחה כל כך למצוא השוואה אמיתית.
צודקת
ולפעמים זה אפילו מעליב שאומרים שהכתיבה נראית חקיינית...
(@הודיה לוי. סורי, זו לא הייתה הכוונה, התכוונו להחמיא!)
ברור שזו אינה חקיינות
אבל אנשים נתפסים לדפוס כתיבה שמזכיר להם סופר מסוים וכבר מחליטים שהכתיבה דומה.
ככה זה...
מתי נזכה לקרוא קטע משלכם?
סבלנות, אני עדיין ירוקה בפורום...
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פליז תגידי לי שיש המשך....
האמת שאין המשך כי זה לא סיפור בהמשכים: )

אבל לא הבנתי.
מה לא היה מובן? הרעיון של הסיפור?
לא הסכים לה להתעסק איתו, או לא הסכים שתתעסק איתו
אם מדברים על התעסקות של תמר עם הטלפון.
צודקת. הייתי צריכה לכתוב להתעסק בו או שתתעסק איתו.

גם.
התמציתיות מאפיינת מאוד את דבורי רנד,
אבל גם האומנות בכתיבה שלך מזכירה אותה.
ובעצם זה קשור אחד לשני.

פעם גם לי אמרו שהכתיבה שלי מזכירה קצת את שלה.
לא הבנתי למה,
עד שעליתי על הנקודה:
היא באופן קבוע נוהגת לתאר באמצעות
משפטים מושאלים, שמובעים בתור מציאות קיימת.

וגם את השתשמשת בזה,
לדוגמה:

לא תיארת באריכות שהיא הרגישה כאילו הלב שלה נתלש.
כתבת את הדימוי המושאל בתור מציאות...


כנ"ל..
וואו. פרשנות מעניינת במיוחד. תודה עליה.
@הודיה לוי. סורי, זו לא הייתה הכוונה, התכוונו להחמיא!)
זה בסדר: ) לקחתי את זה כמחמאה. תודה לכולם על המחמאות.
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בס"ד

קצת לפני שלמדה ראיית חשבון, עבדה במוקד מכירות. דיברה עם מענה קולי ועם אנשים שלא הפסיקו לגדף אותה בכל פעם שהשמיעה את הפתיח המוכר. ניסתה להסביר שהיא בסך הכל עושה את העבודה שלה. סגרה את הטלפון בנימוס.

עשרה אחוז מהלקוחות המדומיינים שלהם היו נחמדים, שאלו בתמימות למה כדאי להם לעשות ביטוח חיים. חזרה 'בתוכיות' מרשימה אחרי כל מה שאמר להם הבוס ביום הראשון שהגיעה לחברה. חמש אחוז מתוכם השתכנעו. השאר הבטיחו לחשוב על זה. לא חשבו.

שנאה את העבודה ב"חייסוד ". שנאה לשכנע אנשים בלתי משוכנעים, לשמוע את הצעקות שלהם. שנאה להתחנן על פרוטות שנסגרו בגין כל דיל שנסגר.

אבל בשביל לממן את הלימודים, היא המשיכה לעבוד שם. המשיכה להסביר לאנשים למה כדאי להם לעשות ביטוח חיים, אף על פי שידעה בוודאות שעל החיים עצמם - לאיש באמת אין ביטוח.

כשחגגה שבוע ראשון בעבודה, הבינה עד כמה היא צדקה. בגלל שיחה נכנסת משיראל.

הטלפון שלה בכלל היה על שקט. אביב לא הסכים להתעסק איתו בזמן העבודה. במקרה ראתה אותו מהבהב, כאילו שולח אליה אותות אזהרה.

ענתה בהבהוב השלישי. קולה הרועד של אחותה נשפך אל החלל.

"רות את לא מבינה מה קרה", ככה פתחה שיראל את השיחה שלהם. תלשה לה את הלב.

"מה קרה??", אחזה בשולחן העץ. כאילו הוא יוכל לעזור לה.

"אבא"

"מה איתו??"

"הוא במצב קשה. תאונת פגע וברח. רות, אין לי זמן לדבר כרגע. בבקשה תתפללו חזק".

"רגע! את לא יכולה להשאיר אותי ככה!! רק לפני שעה דיברתי איתו. אני - "

הטלפון אותת לה שהיא מדברת עם עצמה.

מבולבלת היא ניתקה את השיחה. ארזה את הדברים שלה ויצאה. ככה, מול העיניים הפעורות של אביב.

לא, היא לא יכולה לתת לו הסברים. אין לה זמן לתחקירים. זה החיים של אבא שלה על המאזניים עכשיו.


כל הדרך אל תחנת האוטובוס אמרה פרקי תהילים שזכרה בעל פה, עצרה את הקו הראשון שדהר אל התחנה. הנהג באמת לא הבין למה היא בוכה כשהיא שואלת אותו אם האוטובוס מגיע לרחוב התאנה.

בסוף הגיעה אל הבית.

התקשרה לאמא שלה. היא לא ענתה. צלצלה גם לנתי, חדווה, שיראל ואריאל גם הם לא ענו. כאילו השאירו אותה מחוץ למסגרת. המשיכו להתנהל כמשפחה.

רק בשלוש לפנות בוקר הצליחה להירדם. הניחה את הנייד קרוב אליה.

אחרי חצי שעה הפלאפון שלה צלצל. קיצר לה שלוש שנות חיים.

הבינה שמשהו רע קרה. חטפה אותו בשתי ידיים רועדות.

מבלי להביט על הצג, לחצה על המקש הימני. ואז שמעה קול רדיופוני. בוכה ומתנגן. מבקש שתעצור רגע, תשמע כמה שלומי היתום זקוק לתרומה שלה עכשיו.

אצבעותיה - חיוורות מפחד ומזיעות מחרדה, שמטו את הנייד אל הכרית.

הדמעות ירדו כמו טיפות של גשם ראשון על כפות הידיים שלה. כשהגיעה אל המרפסת, הן התחזקו. הפכו לגשמים.

לראשונה בכל היום המטורף הזה, כשעמדה מול השמים השחורים, וניסתה לשווא להרגע מהאוויר הקריר שבחוץ, חשבה על האיש ההוא, שברח רגע אחרי שהשאיר את אבא שלה שרוע על הכביש.

'אולי זה בכלל נער שרק אתמול קיבל רישיון' הרהרה לעצמה. 'או שיכור שלא הבחין בין ירוק לאדום'. ואולי סתם אדם חסר מצפון שהמשיך הלאה, לא טרח לבדוק מי נשאר בשוליים.

הלוואי והייתה יכולה לראות את אותו האיש. להביט לו בעיניים רק לרגע. לצעוק לו: "מה אתה יודע על החיים בכלל? על משפחה?? מה??"

אחזה במכשיר שבידה. דמעה שוב. חזרה אל המספר האחרון, זה שבקול חנוק מבכי ביקש שתתרום לשלומי. רצתה לצעוק בקול לא לה: "מי אתה בכלל? מה אתה יודע על כאב? על דאגה? למה החיים של שלומי חשובים יותר מהחיים שלי? למה??"
מכיוון שהכותבת ידועה ברגישות המיוחדת שלה, וגם המגיבות הן מאותו זן, ארשה לעצמי להאיר נקודה מסויימת:
רות מתמודדת עם עניין משפחתי סבוך ובנוסף עם פציעה חמורה של אביה. היא במצוקה קשה.
השיחה שהבהילה אותה עסקה בבקשת עזרה לילד שגם לו כנראה יש סיפור משפחתי קשה. יתום. עני. הוא במצוקה קשה.
קראתי את הצעקה שלה בפסקה האחרונה שוב, ופתאום שמעתי בתוכי את הילד שלומי עונה לה: "ומה את יודעת על כאב, על געגוע אינסופי, על שבתות ללא אבא, על מסיבות חומש, על חגים, על אמא אלמנה כאובה שהחיים קשים לה, על יום יום יום יום בלי דמות של אבא. מה את יודעת על עוני, על מחסור, על מקרר ריק באופן קבוע."

לאמא שלי יש מגנט על המקרר: "היה נדיב תמיד, אף פעם לא תדע עם מה מתמודד מי שמולך" (תרגום חופשי מאנגלית)

ורק עוד משו קטן: צנתוק בשעה 3.30 לפנות בוקר זה עוול נוראי ולא משנה מי המבקש ומי המתבקש.
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מכיוון שהכותבת ידועה ברגישות המיוחדת שלה, וגם המגיבות הן מאותו זן, ארשה לעצמי להאיר נקודה מסויימת:
רות מתמודדת עם עניין משפחתי סבוך ובנוסף עם פציעה חמורה של אביה. היא במצוקה קשה.
השיחה שהבהילה אותה עסקה בבקשת עזרה לילד שגם לו כנראה יש סיפור משפחתי קשה. יתום. עני. הוא במצוקה קשה.
קראתי את הצעקה שלה בפסקה האחרונה שוב, ופתאום שמעתי בתוכי את הילד שלומי עונה לה: "ומה את יודעת על כאב, על געגוע אינסופי, על שבתות ללא אבא, על מסיבות חומש, על חגים, על אמא אלמנה כאובה שהחיים קשים לה, על יום יום יום יום בלי דמות של אבא. מה את יודעת על עוני, על מחסור, על מקרר ריק באופן קבוע."

לאמא שלי יש מגנט על המקרר: "היה נדיב תמיד, אף פעם לא תדע עם מה מתמודד מי שמולך" (תרגום חופשי מאנגלית)

ורק עוד משו קטן: צנתוק בשעה 3.30 לפנות בוקר זה עוול נוראי ולא משנה מי המבקש ומי המתבקש.
הבעיה כאן היא לא בשלומי, אלא דווקא באלו שמתיימרים להיות השליחים שלו. לקחת את הפרטים של אלו שתורמים בכדי להטריד אותם נון סטופ, נראה לי הרבה יותר מלא הוגן. וזה לא ממש משנה באיזה שעות מדובר.
לאמא שלי יש מגנט על המקרר: "היה נדיב תמיד, אף פעם לא תדע עם מה מתמודד מי שמולך" (תרגום חופשי מאנגלית)
אני ב"ה תורמת הרבה, בעיית הצנתוקים מבחינתי היא בעיה אחרת. לא משהו שקשור לנדיבות.
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הבעיה כאן היא לא בשלומי, אלא דווקא באלו שמתיימרים להיות השליחים שלו. לקחת את הפרטים של אלו שתורמים בכדי להטריד אותם נון סטופ, נראה לי הרבה יותר מלא הוגן. וזה לא ממש משנה באיזה שעות מדובר.

אני ב"ה תורמת הרבה, בעיית הצנתוקים מבחינתי היא בעיה אחרת. לא משהו שקשור לנדיבות.
לגמרי.
צודקת.
הם מטרידים נוראות!!!
ואשרייך שאת תורמת. תבורכי!

נגעתי בנקודה אחרת שעלתה מתוך הסיפור המאד נוגע שכתבת.

זה בכלל לא סותר את הבעיה החמורה של הצנתוקים. מצטרפת לכל מה שעשוי לשנות את המצב הנוראי הזה.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
נגעתי בנקודה אחרת שעלתה מתוך הסיפור המאד נוגע שכתבת.
זה כבר באמת נושא אחר, על השיווק היום והדריכה על אנשים בדרך. הכל למען המטרה.
(יש כאן בפרוג פרסומת כזאת, "חם לכם בבית? תחשבו על מי שקר לו" או משהו כזה. זה כל פעם מעצבן אותי. מה עם אלה שאכן לא חם להם והם קוראים את זה?)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  29  פעמים

לוח מודעות

למעלה