שיתוף - לביקורת "להישאר עם טלפון כשר"

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עוד הרבה לפני שהמורה אביטל לקחה אותה לשיחת אש"ף ,ידעה שלסמינר היא לא תלך.

מראש חודש אדר, רק על זה דיברו בכיתה שלה. איזה מקצוע ללמוד. באיזה סמינר.
נתנה מבט ברשימה העלובה שהציעו הסמינרים, בלעה צחוק. אמרה ליעלי ומיכל שבסמינרים יש באמת הרבה אפשרויות להתקדם. כל-כך הרבה נתיבים פתוחים לפניה, שכל מה שהיא צריכה לעשות זה לבחור.

זה פשוט: היא יכולה להיות מורה לחינוך מיוחד, ובמידה והיא לא מתחברת יש לה אפשרות להיות מורה למתמטיקה או לאנגלית. ואם חשקה נפשה במשהו אחר, היא יכולה להיות מורה לספרות או לטבע. מורה לחינוך גופני זו גם אופציה.

"את צינית, נכון?" וידאה יעלי.
"אני מקווה שזו שאלה רטורית", השיבה לה בתסכול. "ומה אם אני לא רואה את עצמי מורה?! ומה אם משכורת של חמשת אלפים שקל בחודש לא מספיקה לי? ומה אם -"
"את מדברת שטויות" קטעה אותה מיכל. סיפרה על דודה אסתר, מורה שעל התלוש שלה מתנוססות חמש ספרות מדי חודש.
"ומה עם תכנות? ייעוץ מס?", שאלה יעלי. היו עוד כמה מקצועות בודדים שהסמינרים הציעו להן חוץ מהוראה.

לאה דחתה את הרעיון. "לא מתחברת לשום מקצוע מהמקצועות הללו", אמרה ביובש מהול בתסכול.

"תואר אקוויולנטי זו בדיחה", הסבירה למורה אביטל שהתחננה אליה שתישאר במסגרת הסמינר. "זה לא משנה מה תלמדי", אמרה לה המחנכת. "ראיית חשבון או פסיכולוגיה. מדעי החברה או מחשבים. יש לי רק בקשה אחת אליך: בבקשה לאה. בבקשה אל תשכחי את הקודש. בבקשה אל תאבדי את עצמך".

הבטיחה למורה אביטל שיהיה בסדר. היא בחורה עקרונית. וחכמה. אף אחד בעולם לא יצליח לנפץ את החומה הרוחנית שתלך איתה לכל מקום.

היא בסך הכל לא רוצה לצייר את העתיד שלה כמו שציירו אותו אחיותיה. שלוש שנים השקיעו בהוראה. לאחר שקיבלו את התעודה המיוחלת, מצאו את עצמן כלואות בתוך ארבע קירות, משוועות לשיחת הטלפון שתגאל אותן.
התחננו להתקבל לכל בית ספר שרק יסכים לפתוח להן דלת. ולב. ימים שלמים ישבו בבית. בימים הנותרים רצו ממילוי מקום למשנהו. קיוו שאחרי הגלות הזו, תגיע גאולה.

לעיתים הרגישו שגדולה עליהן המציאות הזו. מן צומת חיים מוזרה כזו שממנה אין לאן לפנות.

לאה, לעומתן, ידעה היטב לאיזה מסלול היא תפנה. באיזו מכללה היא תיבחר. המקצוע שלה מבוקש. עם על השאר, היא תסתדר.

אבל אז הגיע אלול. וכמו בכל שנה, משהו באוויר השתנה. נהרות של אנשים זרמו אל הכותל. נשמו את האבנים. ספגו דמעות בין פתקים. חיפשו קרבה.

גם היא חיפשה את עצמה בתוך עצמה. לא מצאה. ניסתה להיזכר בכל ההרצאות מהסמינר. מהשיחות של הרבנים. בקבלות שקיבלה על עצמה אז. ימי העיון היו ארוכים. כמעט תמיד הייתה בורחת אחרי ההרצאה השלישית. מעולם לא חשבה שיגיע רגע בו היא תתגעגע לימים ההם. לו הייתה יכולה לשחק עם הזמן, הייתה מחזירה אותו לאחור. הייתה מוכנה לשבת גם עשרים שעות. רק להקשיב. לחכות שמשהו יזוז בתוכה. יתמלא.

וכאילו כדי להרגיז, שום דבר לא זז בתוכה. הכל המשיך כרגיל. השמים התחלפו מהר מדי. עננים הסתירו שמש. ושוב הפציעו קרנים מבעד לשמים.

ועוד יום שחלף.

ושוב בוקר, ושוב השמש שוקעת, ושוב הכוכבים מפציעים. ושום דבר לא קורה. חיכתה לזריחה. לרעש של ציפורים. לדבר הזה שפועם בה כל שנה והשנה פשוט נמס והתפוגג.


חיפשה את האריה ששואג ברחובות, את המלך שמטייל בין השדות. לא מצאה. הבינה שמשהו השתנה אצלה. שנים שהיא מארחת את אלול בבית. בכיתה. בכל מקום שנתנה לו מקום. מעולם לא הייתה צריכה לחפש ביערות ובשדות. תמיד אלול היה קרוב כל-כך. הרגישה אותו פועם בין הצלעות.

###

אהבה את שיעורי פסיכולוגיה ב"מכללת שומר ישראל" אבל בכל יום מחדש מצאה את עצמה מתגעגעת. מתגעגעת לאלול שהכירה אז. לאוויר שנשמה בתקופה ההיא. להתחדשות ולזריחה. לשיעורים של המורה אביטל. לציטוטים שהביאה מהזוהר ומהמקרא. לקרבה לשמים. לתפילות בין הכוכבים. לאמונה הזו, שהמלך כאן. והוא קרוב. והוא מחכה רק לה.

ומבלי להרגיש הגיעה לראש השנה. וללא הסבר מוצדק היא לא מצאה לא מילים ולא תפילה. הייתה מביטה לשמים. מחכה לשיחות עם אלוקים. לדמעות שהיו שוטפות את הלחיים מבלי מאמץ. לרגעים של הריפוי. של החמלה.

ולפני שהספיקה להחליף את בגדי החג, הגיעו עשרת ימי תשובה. שיכנעה את עצמה שבימים האלו היא חייבת להתעורר. אסור לה, פשוט אסור לה לקמט עוד הזדמנות שניתנה לה.

ושוב, כלום לא קרה.

אפס.

גם יום כיפור עבר בסוף. הלימודים אחרי החגים היו אינטנסיביים יותר משחשבה. הציונים העידו עד כמה היא משקיעה. תמיד הלכה עם הבחירות שלה עד הסוף, לא ויתרה על ההצלחה.

# # #

מעיין ועינת היו קצת שונות ממיכל ויעלי, אבל הן היו זורמות ומצחיקות. השתדלה להנות איתן. את הנשמה היא השתיקה רק לבינתיים. בסוף היום, בפנימיה, מול קיר מקולף ומיטה מקרקרת, רגע לפני שלקחו אותה חבלי השינה למסע לילי, הייתה בוכה עם הנשמה שלה. מבטיחה לה שיהיה בסדר. נכון, היא קצת שונה ברקע של "מכללת שומר ישראל". אבל המקצוע שלה מעניין וייחודי, והבחירה שלה נכונה.


# # #

לקח לה בדיוק שבועיים לגלות שהטלפון שלה מונע ממנה להתקדם בלימודים. היה את הוואטסאפ הקבוצתי בו העבירו הודעות ועדכונים. המרצה הייתה שולחת שיעורי בית, עונה לכל השאלות. הבינה שהיא חייבת את זה לצורך הלימודים. לא הייתה צריכה לחפש היתרים. הם הגיעו עד אליה. גם לחדווה ויהודית, שמאז ומתמיד הגדירה אותן "חניוקיות", התירו לקנות מכשיר מסונן לצורך העבודה. ואפילו לגיטי, השכנה מקומה ארבע, היה גלקסי מהסוג המעודכן. מי היה חולם שאחת כמוה תדע להחליק על המסך. בקושי את השקיות של הסופר הייתה מצליחה לפתוח.

אחרי חודש גם היא החזיקה פלאפון חכם. מעיין וענבל כבר לא ניסו להדליק את המזגן עם הטלפון שלה. גם עינת הפסיקה להסתלבט. סך הכל היא הרגישה בסדר. השמש זרחה כל בוקר באותו הכיוון. הלימודים היו מעניינים, החברות היו נחמדות.

מדי פעם הגיח קול פנימי מתוכה, הזכיר לה את "לאה מהסמינר". קצת אחרת. הרבה יותר גאה בעצמה.

אהבה להיזכר במורה אביטל. בעיניה הטובות, השותקות. אף פעם לא העירה לה לא על שום דבר. לא הפסיקה לחפש בה טוב. גם שהחצאית הייתה קצרה, והגרביים לא עבות במיוחד, הייתה מחפשת נתיב אחר, מחמיאה לה על העגילים: "הן עדינות, והולמות אותך. מאוד".

כל יום שחלף, לקח ממנה עוד חלקים מלאה. פיסות שהתפוררו לאט לאט.

ויום אחד, שחיפשה חומר לצורך מאמר שהתבקשה להגיש, מצאה פנקס קטן ומאובק בארון העליון. פתחה אותו בסקרנות. ראתה את הקבלות שקיבלה על עצמה אז, בתור "לאה מהסמינר". בעמוד הראשון היה כתוב: 1. לא לדבר לשון הרע. 2. לקרוא "אשר יצר" מתוך סידור. 3. להשתדל ללכת עם חצאיות עשרים סנטימטר אחרי הברך - - -

משהו התכווץ בתוכה. משהו שרצתה להתכחש אליו ולא ארפה ממנה. מן עקצוץ פנימי של החמצה מלאה שהלכה לאיבוד.
ניסתה לשכנע את עצמה שבאמת אין לה מה לקנא ביעלי ומיכל ובחברות אחרות שתרו אחרי משרה זעומה בשוק ההוראה המוצף. ובאמת שלא קינאה בהן.

כן קינאה בעצמה.

בבחורה ההיא שהייתה פעם. בתמימות הזו שלא רצתה שתהיה שייכת רק לעבר שלה.

המשיכה לדפדף בעמודים הצהובים בערגה. נעצרה. בפנקס הדהוי שקנתה לפני שנתיים "מהכול בזול" בעמוד השני בשורה השלישית מלמטה, היה כתוב באותיות קטנות וצפופות: "להישאר עם טלפון כשר".
 
נערך לאחרונה ב:

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
כרגיל, הכתיבה שלך רהוטה וזורמת מאד לקריאה.

שאלה קטנה, הסיפור נכתב עבור בנות י"ב שנמצאות בצומת של בחירת מקצוע?

גם היא חיפשה את עצמה בתוך עצמה. לא מצאה. ניסתה להיזכר בכל ההרצאות מהסמינר. מהשיחות של הרבנים. בקבלות שקיבלה על עצמה אז. ימי העיון היו ארוכים. כמעט תמיד הייתה בורחת אחרי ההרצאה השלישית. מעולם לא חשבה שיגיע רגע בו היא תתגעגע לימים ההם. לו הייתה יכולה לשחק עם הזמן, הייתה מחזירה אותו לאחור. הייתה מוכנה לשבת גם עשרים שעות. רק להקשיב. לחכות שמשהו יזוז בתוכה. יתמלא.
ושוב בוקר, ושוב השמש שוקעת, ושוב הכוכבים מפציעים. ושום דבר לא קורה. חיכתה לזריחה. לרעש של ציפורים. לדבר הזה שפועם בה כל שנה והשנה פשוט נמס והתפוגג.
חיפשה את האריה ששואג ברחובות, את המלך שמטייל בין השדות. לא מצאה. הבינה שמשהו השתנה אצלה. שנים שהיא מארחת את אלול בבית. בכיתה. בכל מקום שנתנה לו מקום. מעולם לא הייתה צריכה לחפש ביערות ובשדות. תמיד אלול היה קרוב כל-כך. הרגישה אותו פועם בין הצלעות.
מתגעגעת לאלול שהכירה אז. לאוויר שנשמה בתקופה ההיא. להתחדשות ולזריחה. לשיעורים של המורה אביטל. לציטוטים שהביאה מהזוהר ומהמקרא. לקרבה לשמים. לתפילות בין הכוכבים. לאמונה הזו, שהמלך כאן. והוא קרוב. והוא מחכה רק לה.
הייתה מביטה לשמים. מחכה לשיחות עם אלוקים. לדמעות שהיו שוטפות את הלחיים מבלי מאמץ. לרגעים של הריפוי. של החמלה.

אני יודעת שאשמע צינית, אבל המשפטים היפים שהדגשתי הם פחות או יותר מה שמרגישה מתכנתת טרייה או מתמחה בראיית חשבון בצאתן את חממת הסמינר.

וולקאם טו דה אדולט וורלד.
אלול זה בכלל תאריכים לועזיים, השמים למעלה הם באותו צבע של אב, החגים מתורגמים לעשייה טכנית מאד, ושקיעה יפה רואים לפעמים רק כשחוזרים מאוחר מהעבודה.

ולמה אני מרגישה צורך לכתוב את זה? כי בעיני מה שתיארת כאן הוא תהליך טבעי ובריא של התבגרות, וחלק אינטגרלי מהמעבר מחיי סמינר אל האקדמיה ואל שוק העבודה.
ואת אותו טקסט יפה אפשר היה לכתוב גם על חברותיה שבחרו במסלול תכנות לדוגמא, חודשיים בלבד אחרי שרגליהן דרכו במשרדיה של חברת הייטק רנדומלית כלשהי. ולכן יש בסיפור הזה מעט פופוליזם. לפחות בעיני :)

אנחנו לא אמורים לחזור על מעגל השנה בלולאה חסרת מוצא. אם נחזור למשלי המורות - זאת אולי בכלל ספירלה.
אלול של נערת סמינר אינו דומה לאלול של בחורה עובדת, ואינו דומה לאלול שלה כשהיא כבר אישה ואמא לילדים.
ובעיני זה דווקא היופי, לא משהו שיש בו לגנאי. ההתבגרות הזאת, המציאה של החיבור והקרבה דווקא מתוך שגרת החיים הרגילה, והצורך לתחזק בעבודה קשה את העולם הרוחני כל הזמן.

לכן בעיני אין כאן קשר לנושא המכללה, כמו לרצונה למצוא לעצמה משרה מפרנסת בכבוד.

ובלי קשר לכל זה, הכתיבה שלך מיוחדת מאד ומלאת אווירה. שאפו.

מעיין ועינת
קצת קלישאתי. הייתי אומרת אפילו שיותר הגיוני למצוא במכללה חרדית שמות כמו שרה, רחל ורות.
 
נערך לאחרונה ב:

Sara led

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
כרגיל, הכתיבה שלך רהוטה וזורמת מאד לקריאה.

שאלה קטנה, הסיפור נכתב עבור בנות י"ב שנמצאות בצומת של בחירת מקצוע?







אני יודעת שאשמע צינית, אבל המשפטים היפים שהדגשתי הם פחות או יותר מה שמרגישה מתכנתת טרייה או מתמחה בראיית חשבון בצאתן את חממת הסמינר.

וולקאם טו דה אדולט וורלד.
אלול זה בכלל תאריכים לועזיים, השמים למעלה הם באותו צבע של אב, החגים מתורגמים לעשייה טכנית מאד, ושקיעה יפה רואים לפעמים רק כשחוזרים מאוחר מהעבודה.

ולמה אני מרגישה צורך לכתוב את זה? כי בעיני מה שתיארת כאן הוא תהליך טבעי ובריא של התבגרות, וחלק אינטגרלי מהמעבר מחיי סמינר אל האקדמיה ואל שוק העבודה.
ואת אותו טקסט יפה אפשר היה לכתוב גם על חברותיה שבחרו במסלול תכנות לדוגמא, חודשיים בלבד אחרי שרגליהן דרכו במשרדיה של חברת הייטק רנדומלית כלשהי. ולכן יש בסיפור הזה מעט פופוליזם. לפחות בעיני :)

אנחנו לא אמורים לחזור על מעגל השנה בלולאה חסרת מוצא. אם נחזור למשלי המורות - זאת אולי בכלל ספירלה.
אלול של נערת סמינר אינו דומה לאלול של בחורה עובדת, ואינו דומה לאלול שלה כשהיא כבר אישה ואמא לילדים.
ובעיני זה דווקא היופי, לא משהו שיש בו לגנאי. ההתבגרות הזאת, המציאה של החיבור והקרבה דווקא מתוך שגרת החיים הרגילה, והצורך לתחזק בעבודה קשה את העולם הרוחני כל הזמן.

לכן בעיני אין כאן קשר לנושא המכללה, כמו לרצונה למצוא לעצמה משרה מפרנסת בכבוד.

ובלי קשר לכל זה, הכתיבה שלך מיוחדת מאד ומלאת אווירה. שאפו.


קצת קלישאתי. הייתי אומרת אפילו שיותר הגיוני למצוא במכללה חרדית שמות כמו שרה, רחל ורות.
תודה!
חשבתי על זה כשנצבטתי לקרוא את הקטע המדהים הזה.
והצלת אותי מכמה נקיפות מצפון שבכל זאת דפקו בי.
אבל כן, יצאתי ממנו גם עם כמה הרהורי תשובה.
(והרבה נקודות מחשבה של התפקיד והאחריות של האחות הגדולה...)
 

מגבת

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
@משולש ברמודה , אני לא חושבת שהיא התכוונה לתת בראש לאקדמאיות,
אלא בדיוק כמו שאמרת,
לתת תיאור של שקיעה בהמולת החיים ואת הניסיון לעורר רגש, ולנסות לפתוח את הלב.
נכון ,
זה יכול לקרות גם בעבודה, גם כאם, אבל באקדמיה זה הכי בולט.
בעיקר בגלל הרציונליות הקרירה שהאקדמיה נושאת איתה.
אפשר להיאבק באדישות, לא אמרתי שלא.
אבל הכאב יהיה קיים.

ולא,
פליז.
אל תקראי לאקט של החלפת טלפון ,התבגרות.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
@משולש ברמודה , אני לא חושבת שהיא התכוונה לתת בראש לאקדמאיות,
אני גם לא חושבת שהתכוונה לזה. כן חושבת שלסיפור היה מסר מסוים אליו כיוון מראש.
לתת תיאור של שקיעה בהמולת החיים ואת הניסיון לעורר רגש, ולנסות לפתוח את הלב.
נכון ,
זה יכול לקרות גם בעבודה, גם כאם, אבל באקדמיה זה הכי בולט.
לא מסכימה. קורה לכולם, בכל מקום. להפוך את התיאור הזה לתוצאה ישירה מהליכה לאקדמיה מרגיש קצת ניסיון פופוליסטי להחדיר מסר מסוים.
ואגב, ברוב הפעמים מכללה חרדית תהיה מקום שמור יותר לעומת מקום עבודה.
אל תקראי לאקט של החלפת טלפון ,התבגרות.
לא קראתי לו כך כשם שגם לא סיימתי סיפור המתאר הליכה למכללה באקט הזה.
 
נערך לאחרונה ב:

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אחחחחחחח
כואב לי.
מדהים ונוגע.
אלף אלפי לייקים.
צובט.
ההדרגתיות אמיתית כ"כ.
יש לי דמעות
וזה לא בשביל הביטוי
רגשת!
התחברתי מאד מאד
תודה על השיתוף!!
כרגיל, הכתיבה שלך רהוטה וזורמת מאד לקריאה.
וואו. תודה על זה
כתיבה מדהימה, ממש.
קודם כל תודה רבה לכולם על התגובות. כמו תמיד אתם לא מאכזבים.

שאלה קטנה, הסיפור נכתב עבור בנות י"ב שנמצאות בצומת של בחירת מקצוע?
הסיפור נכתב עבור כולם. כל אחד יכול לקחת ממנו את מה שיבחר לקחת. (וזה בסדר גמור גם לא לקחת כלום)

בלי שום קשר, אם יש כאן יוצאת י"ב שנמצאת בצומת הזאת, והיא עדיין מתלבטת, הייתי שמחה שתקרא את הקטע הזה. תחשוב שוב.
אני יודעת שאשמע צינית, אבל המשפטים היפים שהדגשתי הם פחות או יותר מה שמרגישה מתכנתת טרייה או מתמחה בראיית חשבון בצאתן את חממת הסמינר.
יכול להיות שאת צודקת. אבל האם אפשר להשוות צעירונת בת 18 שעכשיו סיימה סמינר, לבחורה בת 20 שהמשיכה במסגרת חרדית שנתיים נוספות? הרי ידוע שאחרי שנתיים סמינר רוב הבחורות כן מצליחות לשמור על עצמן.
או שהן מתחתנות או שהן מוצאות עבודה שעונה על התנאים שלהן - כך או כך הן נמצאות במסלול מסוים.

העובדות מוכיחות שאלו שהולכות למכללה/ אוניברסיטה מיד לאחר י"ב - לא מסיימות כשם שהן התחילו. וזה כואב לראות את זה כל פעם מחדש.
לצערי מתוך כל הכיתה שלי, כל מי שהלכה למכללה מיד לאחר י"ב לא נשארה חרדית. זה מה שקרה גם במחזור של אחיות שלי. ואולי מתוך המסקנה הזאת נולד הקטע הזה.

אלול של נערת סמינר אינו דומה לאלול של בחורה עובדת, ואינו דומה לאלול שלה כשהיא כבר אישה ואמא לילדים.
אמא לילדים לא תהיה מושפעת באותה צורה בה תהיה מושפעת נערת י"ב. כנ"ל גם לגבי לבחורה שסיימה שנתיים סמינר והגיעה לגיל השידוכים.
קצת קלישאתי. הייתי אומרת אפילו שיותר הגיוני למצוא במכללה חרדית שמות כמו שרה, רחל ורות.
מהיכן הבנת שמדובר במכללה חרדית? לא יודעת על כמה מהמכללות בארץ אפשר לומר שהן "מכללות חרדיות" - וזאת מאחר והסינון של הסמינר הגרוע ביותר, יהיה טוב יותר מהמכללה השמורה ביותר.

על נושא מכללה-סמינר עוד ניתן להתווכח רבות, אבל הנושא כאן הוא לא המכללה אלא הפלאפון. הלוואי והיה אפשר להתווכח גם על זה. לכתוב שזה שטויות ולא יכול להיות שדווקא המכשיר התמים הוא זה שהשפיע עליה.
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אני לא חושבת שהיא התכוונה לתת בראש לאקדמאיות,
אני גם לא חושבת שהתכוונה לזה. כן חושבת שלסיפור היה מסר מסוים אליו כיוון מראש.
אם כבר העלתן את זה, אז אני אדגיש שאני באה ממשפחה של אקדמאיים. ולכן אי אפשר להגיד שאני נגד - הבעיה כאן היא בעיתוי. ואת האמת שלא תכננתי בכלל לכתוב על נושא המכללה- סמינר. זה בכלל לא היה הכיוון שלי.
רציתי לכתוב על ההרגשה המתסכלת של אלו שלא מצליחים להרגיש את אלול, ואיכשהו נולד הקטע הזה.
 
נערך לאחרונה ב:

רינתיה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
מדהים נכון ונוגע!
צמרמורת.
 

שיבת ציון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בעז"ה

קטע יפה! אמין וכתוב טוב.
ניסתה לשכנע את עצמה שבאמת אין לה מה לקנא ביעלי ומיכל ובחברות אחרות שתרו אחרי משרה זעומה בשוק ההוראה המוצף. ובאמת שלא קינאה בהן.

כן קינאה בעצמה.
ממש אהבתי.
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה:
כתבתי תגובה ארוכה אבל החלטתי למחוק.
גם אם אני לא מסכימה אתך - אלול עכשיו, ואם הצלחת לחזק מישהי - דייך.
האמת שאחרי ההודעה הזו, נשארתי בלי מילים. שאפו.
רק אציין ששמחתי לקבל גם ביקורת, ושמחה לקבל אותה תמיד.
מדהים נכון ונוגע!
צמרמורת.
קטע יפה! אמין וכתוב טוב.
תודה רבה!
 

שרהלה שרהלה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
דמעות. ברצינות!


אישית, לא המשכתי בסמינר אחרי י"ב (וגם לא ממש הייתה לי אפשרות כזאת), יצאתי לעבוד כמו הרבה מבנות כתתי.
ואני מוכרחה להודות שהלוואי הלוואי והייתי נשארת עוד שנה - שנתיים בסמינר. רק כשסיימתי הצלחתי להבין כמה שונה אלול בסמינר מאלול במשרד, וכמה השפעה יש לו, לא רק לשנה אחת, אלא לשנים הבאות. כמה היו יכולות עוד שנתיים כאלה להועיל לי....
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
דמעות. ברצינות!


אישית, לא המשכתי בסמינר אחרי י"ב (וגם לא ממש הייתה לי אפשרות כזאת), יצאתי לעבוד כמו הרבה מבנות כתתי.
ואני מוכרחה להודות שהלוואי הלוואי והייתי נשארת עוד שנה - שנתיים בסמינר. רק כשסיימתי הצלחתי להבין כמה שונה אלול בסמינר מאלול במשרד, וכמה השפעה יש לו, לא רק לשנה אחת, אלא לשנים הבאות. כמה היו יכולות עוד שנתיים כאלה להועיל לי....
הכנות בתגובה שלך ריגשה אותי. תודה על השיתוף.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה