עי' בשו''ת אבקת רוכל סימן ג'התכוונתי שאלה שמחפשים שיעור מדויק וצורת המדידה מדויקת יוצאים מנקודת הנחה (שגויה, לדעתי) ששיעור מדויק קיים
הובא בהגהות כנסת הגדולה על שו''ע הל' צדקה
עי' בשו''ת אבקת רוכל סימן ג'התכוונתי שאלה שמחפשים שיעור מדויק וצורת המדידה מדויקת יוצאים מנקודת הנחה (שגויה, לדעתי) ששיעור מדויק קיים
לא מסכים בכללזה נכון. אבל ההלכה (ש״ס ופוסקים קדמונים) אינם מדברים על מציאות בה יעד אינפליציוני הוא מונח בסיסי בכלכלה.
כלומר, היום בהגדרה ובמחשבה תחילה ערך הכספי עומד להישחק.
לשם המחשבה נתאר לעצמנו שכל יום המחירים היו עולים פי 2 (באופן מתוכנן). הלווית 10 ש״ח היום, והחזירו לך 10 מחר - קיבלת בעצם חצי.
ברור לכולם שמצב כזה היה מצריך הסתכלות הלכתית מיוחדת. [הרי ברור, שבמקרה של פיחות מטבע - כאשר הופכים 1000 ש״ח ל-1 ש״ח בצורה רשמית, אף אחד לא יגיד שאין יוקר וזול למטבע]
אם כן, הגיוני שגם במצב פחות זועק יש מקום להסתכלות מחודשת. כמובן עם כל כללי הזהירות של שמירת ההלכה המסורה לנו מסיני
שאלו על זה באתר דין, והרבנים שם אמרו שאי אפשר להכליל את המיסים כמעשר.שאלה נוספת לפלפולא בעלמא. האם ניתן להחשיב חלק מהמיסים כמעשר. שהרי אף כי חלקו מתבזבז על ידי האפיקורסים, אבל חלקו הולך לנזקקים
ולמרות שבגמ' ובפוסקים מבואר שמעבודה בחוה"מ לא רואים סימן ברכה?מסחר ( השקעה) בחול המועד אפשר להקל כדין דבר האבד
אינפלציה, כפי המשמעות שאנחנו נותנים למונח זה - שחיקה קבועה ומתמשכת של ערך המטבע - איני יודע אם מוזכרת בש״ס.לא מסכים בכלל
אינפלציה קיים בגמ', בהרבה מאוד מקומות בש''ס. עי' תחילת פרק איזהו נשך למשל. הזדמנות להצטרף לדף היומי אגב
עי' רי"ף בבא מציעא תחילת הזהב
וכיון דהוי פירא לגבי כספא לענין הלואה נמי (דף מה.) אסור ללוות דינר בדינר שמא ילונו דינר ששוה בשעת הלואה עשרים וארבעה דינרי כסף ובשעת פרעון שוה עשרים וחמשה ולא מצית למימר כספא הוא דזול דהא אמרת כספא טיבעא הוי לגבי דהבא אלא דהבא הוא דזל דהוא פירא לגבי כספא הלכך אסור ללוות דינר בדינר כמו שאסור ללוות סאה בסאה
גם 'פסילת מטבע' (פסלתו מלכות, או מדינה) גם קיים - וזה מה שקורא כאשר עברו משקלים לש''ח. וזה נושא אחר לגמרי.
אם מטבע הוא 'טיבעא' ולא פירא, המשמעות היא שזה לא מתייקר ולא מוזל אלא ההיפך התוצר הוא שמתייקר. קח ראיה מסוג המטבעות בזמן חז"ל שסוג אחד הוא טיבעא וסוג אחד הוא פירא אפי' שאין לזה הסבר מציאותי.איני יודע אם מוזכרת בש״ס
מי יבוא אחרי המלך...שאלו על זה באתר דין, והרבנים שם אמרו שאי אפשר להכליל את המיסים כמעשר.
לאברכים, למשל. וסתם ליהודים טובים שמכניסים לקופת המדינה פחות ממה שלוקחים (שזה פחות או יותר כולם חוץ מעשירון העליון).וגם בסברא, לאיזה נזקקים בדיוק זה הולך, שאפשר להכניס את זה כמעשר?
ברור.אם מטבע הוא 'טיבעא' ולא פירא, המשמעות היא שזה לא מתייקר ולא מוזל אלא ההיפך התוצר הוא שמתייקר. קח ראיה מסוג המטבעות בזמן חז"ל שסוג אחד הוא טיבעא וסוג אחד הוא פירא אפי' שאין לזה הסבר מציאותי.
כנראה שאתה מניח את הדגש על המתוכנן, אני לא רואה בזה נפק"מ, כי הגמ' לא דיברה על המציאות אלא תרגמה את היוקר והזול לתוצר בהגדרה, והכלכלנים מעדיפים להתייחס לזה בהגדרה שונה, במציאות בין אם זה מתוכנן ובין אם זה לא מתוכנן השינוי במחיר מתייחס גם לתוצר וגם למטבע בצורה שוה.אנחנו מדברים על תהליך אחר לגמרי. שהכל מתייקר באופן תמידי, וגם מתוכנן.
גם כסף וזהב זה לא ערך אמיתי, וכן צריך אישור מהמדינה.כסף פיאט.
זה צפוי מאוד.
וכאמור לא תואמת את הגמרא והפוסקים...להצמיד את הערך האמיתי למדד ולא למטבע, זו פסיקה אמיצה מאוד. בגבול פרוגרסיבית.
אתה יוצא מנקודת הנחה שנותן ההלוואה היה שומר את הכסף מתחת לבלטה לולא ההלוואה...אם לא ההלוואה לא היתה מתרחשת, האינפלציה הייתה פוגעת בנותן ההלוואה, ובשכר ההמתנה הוא רוצה להשית את הפגיעה בלוה, שכר כזה הוא ריבית כמו שאר ריביות.
כן, הבהרתי לך שעל פי התורה תשלום על הלוואה אסורה אפי' שזמן שוה כסף.אתה יוצא מנקודת הנחה שנותן ההלוואה היה שומר את הכסף מתחת לבלטה לולא ההלוואה...
רק על זה נעבאך,האם מישהו מכיר ספר הלכה בעניין?
תודה.
אסור לקחת שכר המתנת מעותכן, הבהרתי לך שעל פי התורה תשלום על הלוואה אסורה אפי' שזמן שוה כסף.
מצורףרק על זה נעבאך,
אף אחד עוד לא ענה..
אין הבדל בין שכר המתנת מעות לבין שחיקה שלא נגרמה מההלואה אלא מחוסר ניצול הזמן.אסור לקחת שכר המתנת מעות
אבל אנחנו מדברים על פיצוי של שחיקת המעות
מישהו היה חייב כסף והחזיר אחרי 40 שנה את אותו הסכום. שעכשיו כבר אי אפשר לקנות איתו כלום.
זה מה שהתורה רצתה, לדעתך?
ניכר שהוא הבין היטב מה זה ריבית דריבית וכיצד ניתן להרוויח או להפסיד מזה, וברור שהבין מה מפסידים מהמתנת מעות מעבר לאינפלציה.משרשי המצוה כי האל הטוב חפץ בישוב עמו אשר בחר. ועל כן ציוה להסיר מכשול מדרכם לבל יבלע האחד חיל חברו מבלי שירגיש בעצמו עד שימצא ביתו ריקן מכל טוב. כי כן דרכו של ריבית וידוע הדבר ומפני זה נקרא נשך. ובהימנע מן המעשה הזה ערב וסופר ועדים, ימנעו בני אדם ממנו. ויתר פרטיה במציעא.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: