סיפור בהמשכים סודות מן החדר

שולמית רוז

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
וואו איזה סיפור!!
הוא מקורי ומיוחד, יחד עם זה שהוא כל כך סיפור מהחיים! זה שילוב די נדיר לדעתי.
מרתק, נוגע ללב ולנפש וכתוב מדהים ומיוחד!

מסתבר שגיבורים חיים רק בירכתי המח. מטיילים בדמיונות.-
משפט גדול שאהבתי
האמת שקלעת.
בכללי, רוב בני האדם יתעניינו בנסתר. במה שהתאמצו להסוות מהם. זה טבעי ולגיטימי לחלוטין. ולכן הרבה פעמים, אנשים מהסוג הזה יתעקשו לגלות הכל הכל. וורק אם יראו שאין בזה ממש, יחזרו לנתיב הבטוח והמוכר.
אוי, למה גילית???
הרי אמרת ש:
בכללי, רוב בני האדם יתעניינו בנסתר.
:cool:
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
וואו איזה סיפור!!
הוא מקורי ומיוחד, יחד עם זה שהוא כל כך סיפור מהחיים! זה שילוב די נדיר לדעתי.
מרתק, נוגע ללב ולנפש וכתוב מדהים ומיוחד!
תודה רבה, שמחה לשמוע.
אוי, למה גילית???
האמת שלא ניראה לי שגיליתי. ז"א לא נראה לי שיש לכם סיכוי לדעת מה ההמשך...
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
הרבה זמן שלא העליתי פרק נוסף. ואת האמת, שאפילו אני לא מאמינה שהוא הגיע בסוף. אבל הנה, הוא ממש כאן אשמח לשמוע ממכם!.



בזמן שחברות שלי דנו איזה מקצוע הכי כדאי להן ללמוד, ולמה לא ראוי לאף בחור לדרוש הון תמורת טבעת - אני בהיתי בכיפת השמים, מחפשת את הגבולות בין הכוכבים.

בפעם המי יודע כמה שאלתי את אלוקים מה רוצים ממני כולם. לא הבנתי איך אפשר לבחור מקצוע לעתיד אם אני עדיין שקועה בעבר, מחפשת את עצמי בהווה. לא הצלחתי לחשוב על בית משל עצמי כל עוד הנשמה שלי עוד לא מצאה קורת גג. כבר שנים שהיא נודדת בין חלונות, מחפשת שייכות.

שנת הלימודים החלה ואני נותרתי עוד בשנה הקודמת.

אמא לא יכלה לשאת את המציאות הזו, התחננה שאמצא מקום אחר: רק לא בבית. חברות ובני משפחה הפצירו בי שאקח אחריות, אמצא כבר את עצמי.

ואני רק הבטתי בהם בעיניים עגולות ושותקות כמו ילדה קטנה שנפלה לבור, וכולם צועקים לה מבחוץ "נו, תצאי כבר!!" והיא מביטה בהם מלמטה, מהמקום הנמוך ביותר על שפת הבוץ, ומחייכת חיוך מר. לא אומרת: 'גם אני רוצה לצאת מכאן! תוציאו אותי. בבקשה!"


בשבוע הראשון השהות בבית הייתה נחמדה. שום שעון לא ניסר את אוזני בשעה רבע לשבע בבוקר. אף מורה לא עמדה בפתח הסמינר, דרשה שאסגור כפתור או אוריד עגילים.

קמתי הרבה אחרי קונצרט התרנגולים וסימפוניית הציפורים. הכנתי חביתות בשעה אחת עשרה בבוקר ששיר על שפתי ושיירי שינה עדיין דבוקות לעפעפי.

התמכרתי לעולם שהכרתי. עולם בלי גבולות ובלי כללים. בלי משמר ובלי חיילים.


עולם שרגע אחד יש בו הכל, וברגע שלאחר מכן אין בו כלום.

ככל שעברו הימים הבנתי שאני כבולה בתוך עצמי. הייתי הסוהר. הייתי גם האסיר. לא יכולתי לשחרר את עצמי.
שנאתי את המיטה, את השמים שהתחלפו רק לשני גוונים. ויותר מכל - את המלחמות עם ההורים.
הבית הפך לשדה הקרב. הצעקות, הוויכוחים אל תוך הלילה. המשפטים שלא הייתי צריכה לומר. המילים שלא הייתי צריכה לשמוע. הכל היה שם, בתוך ארבעה קירות שמחצו אותי.

# # #

אחרי שבועיים שבהם הכרתי כל משבצת בבית, וידעתי בעל פה איזה מאכלים נמצאים על כל אחד ממדפי המקרר - הציעה לי שכנה לעבוד איתה ב"שמלה לכל בת".
תפסתי את ההצעה הזאת בשתי ידיים רועדות, וניגשתי איתה להורים.

חיפשתי הזדמנות שהם ישבו ביחד על כורסא בסלון או על כיסא במטבח. ידעתי שהם צריכים להיות במצב רוח טוב. אחרת, שום דבר לא יקרה.

בסוף תפסתי אותם בשיחת סוף -יום במרפסת. כפות ידיהם נכרכו סביב ספלי קפה רותחים ורגליהם נחו זו על גבי זו בתחושת רוגע. השמים היו צפופים בכוכבים. וצינת הסתיו נתנה את אותותיה על שולי בגדיהם.

זה היה רגע קסום. רגע של סוף יום. רגע שידעתי שאני עתידה להרוס בעוד שניות מספר.
נכנסתי באיטיות אל המרפסת. הידיים שלי רטטו, החבאתי אותם מאחור. השפלתי את האישונים לכפות רגלי היחפות ואמרתי: "רציתי להודיע... אממ.. כלומר לומר שאם לא מצאתי מקצוע, אז אני מעוניינת לפחות לעבוד. להרוויח קצת כסף".


ברגע אחד התחלפה הבעת פניהם. כאילו אי מי לחש באוזניהם שבספלי הקפה שלהם חבוי סם שעתיד ליטול מהם את חייהם בעוד שניות מספר.

אבא היה הראשון שקם. "עד איפה את רוצה לרדת, אפרת? עד היכן?"

"מה הקשר לרדת?", עיקמתי אף. "לעבוד בחנות זה לרדת?! זה חנות חרדית בכלל. כל העולם החרדי קונה משם בגדים!"

"זה הרבה יותר מזה", הצטרפה אמא. "תביני, ברגע שאת לא נמצאת במסגרת, זה רק עניין של זמן עד שתרדי לגמרי. ואני לא רוצה לתת לך דוגמאות, את יודעת היטב על מה אני מדברת".

"ציפורה מנשה זו דוגמא קיצונית", אמרתי בלי לחשוב פעמיים. "לא כל מי שעוזבת את הסמינר והולכת לעבוד בסופר תהפוך לדתיה לייט אחרי חודשיים".

"אפרת, הויכוח נגמר כאן!", אמרה אמא בעיניים מצומצמות. מהמבט שלה הבנתי: 'לא רוצה לשמוע ממך מילה נוספת על ציפורה מנשה'.

"אוף, נמאס לי כבר!", מתוסכלת הסתובבתי לאחור. רק הגב שלי העז לומר להם: "לא מסוגלת להישאר כאן. אפילו לא עוד רגע נוסף".


# # #

עליתי אל חדר השינה. המיטה שלי נשארה בדיוק כשם שהשארתי אותה. ככה: עם הכפלים על הסדין והשמיכה המגולגלת. לו היה לה פה, למיטה שלי, הייתה מקיאה אותי כבר מזמן. צועקת לי: תקומי כבר! תתעוררי על החיים שלך!"

פסעתי באיטיות אל החלון הגדול סמוך למיטתי. רק שם הצלחתי למצוא קצת נחמה.
היה ריח של סתיו באוויר. וים של כוכבים בשמים. לקחתי את העט וניסיתי לכתוב משהו לאלוקים. כתבתי לו "אני לגמרי מבולבלת. קשה לי מדי", ומחקתי. כתבתי לו "אבא, אני מרגישה ריקנות", וקשקשתי.

תלשתי את הדף, וזרקתי אותו לפח. אפילו להביע את עצמי אני לא יודעת.

המשכתי להביט ביופיו של הלילה. בקסם של הנקודות הזוהרות ששיבצו את השמים. ופתאום, מבלי שאזמין אותם, הם הגיעו. הזכרונות. זכרונות מהסוג המצליף, המכביד. אלו שלא שייכות רק לעבר, אלא גם להווה ולעתיד.


ראיתי ילדה בת חמש ששכחה לברך על התפוח. רועדת היא רצה לחדר. מעכה פרצוף בכרית. התחננה לאלוקים שהיא לא רוצה להיות בגיהינום. הביטה בעיניים של אמא - ראתה בהן אכזבה.

ראיתי את אחיותיה של אותה הילדה, עוצמות עיניים, מברכות בקול. הבטתי בעיניים של אמא - ראיתי בהן הערצה.

ראיתי ילדה שפותחת סידור. שעתיים. נרדמת באמצע ה"קורבנות". מבוהלת היא התעוררה אחרי דקתיים. הביטה בעיניו של אבא - ראתה בהן החמצה.

ראיתי את אחיותיה של אותה הילדה. יושבות מול סידור, מתנדנדות. הבטתי בעיניים של אבא - ראיתי בהן תקווה.

הגרון שלי היה יבש. ירדתי עם המחשבות שלי למטבח. פתחתי את המקרר ומזגתי כוס מים. ואז שמעתי קול מוכר גולש מחדר השינה ומגיע עד אוזניי. "אבל למה? למה תמיד היא חייבת לצאת דופן? תראה את אחיות שלה, למדו בסמינרים הכי טובים, נשואות לתלמידי חכמים. הקימו בתים לתפארת".

"מאז שהיא הייתה קטנה, היא הייתה כזאת", כך אבא. אנחה מלווה את קולו.

רעד חלף בגבי. הרגשתי אותו מכווץ לי את החוליות. המים שבכוס שלי רטטו.

עליתי חזרה אל החדר. לאט.

לקחתי שוב את המחברת וכתבתי באותיות רועדות: "ילדים הם לא הזמנת TAKE AWAY. אם ההורים שלי היו בוחרים לאמץ ילד, ההזמנה האחרונה שהם היו עושים - זו אני".

קראתי שוב ושוב את המילים, תחמתי אותם במסגרת. לא קשקשתי. לא רציתי למחוק.
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה רבה על התגובות.
תגידי לי שהמצאת א ת זה ואין באמת הורים כאלה...
כפי שכבר כתבתי, לא הכל בסיפור מדויק. אחרי הכל לא אני זו שחוויתי את הסיטואציות הללו ולכן אין לי באמת דרך לדעת מה בדיוק היה שם. אבל לצערי שמעתי על דברים גרועים יותר.

ולא שהם רעים, ההורים של אפרת. ולא שיש דבר כזה בכלל הורים רעים. דווקא בגלל שהם אוהבים אותה - הם מודאגים כל-כך. הם מפחדים לאבד אותה.
אני אשמח לשתף בתהליך של הפרק הזה כי היה לי קצת קשה לכתוב חלקים ממנו. (לא קושי טכני. בהזדמנות שיהיה לי זמן אפרט למה כוונתי)


בינתיים, אשמח לשמוע ממכם לאן אתם צופים שהעלילה תתפתח מכאן? מה אתם צופים ומצפים לגבי ההמשך?

כמובן שאפשר גם ביקורת לגבי מה שנכתב: לאיזו התפתחות לא ציפיתם, מה לא היה צפוי מבחינתם

מחפשת שייכות.
לא כל-כך הבנתי את הטעות. אשמח להסבר.

ושוב, תודה.
 

אפרוח מבושל

משתמש מקצוען
כמובן שאפשר גם ביקורת לגבי מה שנכתב: לאיזו התפתחות לא ציפיתם, מה לא היה צפוי מבחינתם
האופי שלה לא מאד מסודר. לפעמים היא כאילו רוצה לבעוט בהכל, ילדה חוצפנית שעושה או רוצה לעשות דווקא.
לפעמים סתם מסכנה שלא יודעת מה רוצים ממנה ומה היא רוצה מעצמה.
יכול להיות אחת שהיא שניהם אבל מאוזן יותר. לא רגע בלבול ושניה אחכ התחצפות איומה של נושרת+.
ולא שהם רעים, ההורים של אפרת
לא התכוונתי רעים. התכוונתי חסרי כל הבנה בסיסית בחינוך וחסרי שכל במידה כזו או אחרת...
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
האופי שלה לא מאד מסודר. לפעמים היא כאילו רוצה לבעוט בהכל, ילדה חוצפנית שעושה או רוצה לעשות דווקא.
לפעמים סתם מסכנה שלא יודעת מה רוצים ממנה ומה היא רוצה מעצמה.
חיכיתי להערה הזאת ואולי זה קשור לשיתוף בתהליך שרציתי לכתוב.


קחו למשל את הקטעים האלו:

ברגע אחד התחלפה הבעת פניהם. כאילו אי מי לחש באוזניהם שבספלי הקפה שלהם חבוי סם שעתיד ליטול מהם את חייהם בעוד שניות מספר.
"מה הקשר לרדת?", עיקמתי אף. "לעבוד בחנות זה לרדת?! זה חנות חרדית בכלל. כל העולם החרדי קונה משם בגדים!"
"אוף, נמאס לי כבר!", מתוסכלת הסתובבתי לאחור. רק הגב שלי העז לומר להם: "לא מסוגלת להישאר כאן. אפילו לא עוד רגע נוסף".
זה קטעים שהיה לי ממש קשה לכתוב. נתחיל מהתיאור של הסם שחבוי בתום ספלי הקפה ועד לתגובה הלא רצונית לסירוב המאד לגיטמי של ההורים.

יהיה שייקראו את הסיפור ויחשבו שהכותבת מצדיקה את ההתנהגות של אפרת ולא מקבלת את הדרך של הוריה.

כמעט מחקתי את הקטעים הללו עד נזכרתי שאני מעבירה את הקול של אפרת ולא את הקול שלי. ומהנקודת מבט של אפרת זה הכי לגיטימי שההורים שלה יתנו לה כל מה שהיא מבקשת.

אם תשימו לב, בפרק הנוכחי אפרת חוצפנית יותר מהפרקים הקודמים. אבל זה התפתחות שהיא עברה מפרק- לפרק
מזמן - לזמן.
בפרקים הבאים אפרת לא תהיה חוצפנית פחות. וזה כי היא עוברת תהליך מסוים של מרדנות עם עצמה.
ואולי זה מה שהכי חיבר אותי לסיפור הזה: הכנות. היא לא מושלמת עכשיו, היא לא הולכת להיות מושלמת בעתיד.
וככה אני אוהבת אותה: חסרה. כי אם יש משהו שתמיד הפריע לי בסיפורים, זה דמיות מושלמות.
בני אדם לא מושלמים. גם הדמיות לא.

ושוב, אשמח לשמוע לאן אתם צופים שזה יתפתח מכאן.
 

ליליאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בכללי, מה שניסתי להעביר בפרק הזה, זה הפחד. הפחד לעמוד מול ההורים ולומר להם במילים הכי פשוטות. "אני לא כמוכם". "אני לא מי שאתם חושבים שאני".

זה מאוד חשוב,
גם בעולם תוכן אחר.

זה יכול לקרות לבת להורים קנאים להתפתחות אקדמאית או מוזיקלית ששרטטו לבת מסלול חיים שלם,
או לנערה חוזרת בתשובה,
או בת לטבעונים/צמחונים,
או בת מפוזרת למשפחה חולת נקיון או להיפך.

בכל צומת שבה הבת עוד תלויה בהורים, ובשידוכים זה בולט וטוטאלי, זה מחמיר את ההרגשה והצורך.

זה יכול לקרות לבת שהחליטה לא לקחת כסף מההורים,
החליטה לצאת לעבודה ובבית לא נהוג,
החליטה להשתדך עם עדה אחרת או מגזר אחר,
החליטה להתלבש מאוד מודרני (אבל מכסה היטב) ואין לה עוד כסף משלה,
וכן על זו הדרך...
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
זה מאוד חשוב,
גם בעולם תוכן אחר.

זה יכול לקרות לבת להורים קנאים להתפתחות אקדמאית או מוזיקלית ששרטטו לבת מסלול חיים שלם,
או לנערה חוזרת בתשובה,
או בת לטבעונים/צמחונים,
או בת מפוזרת למשפחה חולת נקיון או להיפך.

בכל צומת שבה הבת עוד תלויה בהורים, ובשידוכים זה בולט וטוטאלי, זה מחמיר את ההרגשה והצורך.

זה יכול לקרות לבת שהחליטה לא לקחת כסף מההורים,
החליטה לצאת לעבודה ובבית לא נהוג,
החליטה להשתדך עם עדה אחרת או מגזר אחר,
החליטה להתלבש מאוד מודרני (אבל מכסה היטב) ואין לה עוד כסף משלה,
וכן על זו הדרך...
זה נכון.
השאלה איך הציבור שלנו "יאכל" ספר כזה שיכול להתפרש ממנו שההורים לא בסדר. שהם קיצונים מדי. שהם מאמללים את הילדים שלהם. זה משהו שלא מצאתי בכלל בספרות החרדית כי יש את העניין של כיבוד הורים וכו'
אבל זה כן משהו שהייתי רוצה לקרוא.
גם לגבי נוער מתמודד, הייתי רוצה שיציגו לי את המריבות עם ההורים כמו שהם. ככה: עם הצעקות, והאיומים לעזוב את הבית. זה משהו שתמיד היה חסר לי.

בקיצור, הייתם קונים לילדה שלכם ספר כזה או שזה נראה לכם לא חינוכי?
לפי מה שקראתם עד עכשיו לאיזה כיוון נראה שאפרת הולכת?

יעזור לי לשמוע את הדעה שלכם לצורך המשך התפתחות הסיפור.
 
נערך לאחרונה ב:

שיבת ציון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לפי מה שקראתם עד עכשיו לאיזה כיוון נראה שאפרת הולכת?
לדעתי לכיוון של התחזקות. היא הולכת להתנתק לזמן מה מכל מה שלמדו אותה, ולגלות את הקב"ה ממקום של אהבה. למצוא את המקום של אפרת בעבודת ה'.
קשה לי להגדיר את ה"מרידה" שלה בשם: מרידה, היא בסך הכל שואלת את עצמה את מה שכל אחד אמור לשאול את עצמו בגיל כזה או אחר: מי אמר שכל מה שעשיתי עד עכשיו נכון? מי אמר שהדרך של ההורים שלי, עליה גדלתי, נכונה?
עכשיו היא הולכת לחפש תשובות, למצוא אותן בס"ד, ולהתחבר חזרה ממקום שהוא לא: "מצוות אנשים מלומדה", אלא אהבה, שמחה וחיבור.
זו ההתרשמות שלי מאפרת.
בקיצור, הייתם קונים לילדה שלכם ספר כזה
לפי זה, בוודאי שכן.
לפי העניין של כיבוד הורים, הייתי מוסיפה (אם זה מתאים לאפרת) לפחות איזה חשבון נפש קטן של: איך דיברתי להורים שלי?! זה כל כך לא בסדר. ואם זה לא מתאים למצבה כרגע, הייתי רוצה בספר לראות בתחילת או בסיום פרק כזה הערה של הסופרת על כך שאפרת לא מתנהגת כלפי הוריה בצורה ראויה בפרק זה, ונקווה שבפרקים הבאים...
משהו כזה.
ושוב תודה על הסיפור הזה! כמו שאמרת, סיפור כל כך נצרך, אבל צריך כל כך הרבה רגישות בשביל לכתוב אותו- בדיוק כמו שיש בך ובכתיבה המיוחדת שלך. תודה!
 

ליליאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
זה נכון.
השאלה איך הציבור שלנו "יאכל" ספר כזה שיכול להתפרש ממנו שההורים לא בסדר.

מי אמר שהורים לא מסדר?
אם הם חולי נקיון הם לא בסדר?
אם הם מפוזרים הם לא בסדר?
אם יש עיקרון שלפני סוף סמינר לא יוצאים לעבוד הם לא בסדר?
אם היא רוצה לעבוד בגיל 19 היא לא בסדר?

אולי זה ענין של גיל,
אבל ללא ספק אלו החיים:
מורכבים.
אנשים שונים,, דעות שונות, בית אחד.
לרוב תלויים בהורים בכסף,
לעולם תלויים בהם בשידוכים.

אפשר להדהד מורכבות. ואומץ.
ותהליכים פנימי של גיבוש עצמי עם הבנת המגבלות החברתיות (ה-אולי זמניות)
והבנת השני (אחרי שנוצר מרחק)
ולעולם צריך להגיד, כסופר ירא שמים,
שגם דרך התבטאות וכבוד לשני היא פרומקייט.

הורים בסיפור מונעים הרבה מבהלה,
אין הרבה חינוך.
תני לזה תיווך,
זה יוריד קצת מהקונפליקט של אפרת ומהקונפליקט הזדהות איתה.
 

R.E.Y

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
האופי שלה לא מאד מסודר. לפעמים היא כאילו רוצה לבעוט בהכל, ילדה חוצפנית שעושה או רוצה לעשות דווקא.
לפעמים סתם מסכנה שלא יודעת מה רוצים ממנה ומה היא רוצה מעצמה.
יכול להיות אחת שהיא שניהם אבל מאוזן יותר. לא רגע בלבול ושניה אחכ התחצפות איומה של נושרת+.
אני ראיתי את זה דווקא בתור מבט אוטנטי מאוד. ההבדל בין המישור הפנימי לחיצוני שלה היה כבר בהתחלה.
בתחילת הסיפור רואים בתודעה האישית שלה שהיא מרגישה בהצגה, והעולם לא מכיר אותה באמת.
גם ההתנהגות שלה עכשיו לא הולכת בקו ישר עם החשיבה. בראש היא לא ילדה רעה ופורצת גדר. בראש היא ילדה טובה שיש לה רצונות וכאב גדול. כמו שאומר הפתגם העתיק והוותיק 'אין ילד רע יש ילד שרע לו' :)
 

R.E.Y

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
בקיצור, הייתם קונים לילדה שלכם ספר כזה או שזה נראה לכם לא חינוכי?
ספרים על נוער נושר לפעמים מיועדים נטו למבוגרים.
אם זה מיועד לנוער זה צריך להיות זהיר זהיר ועם אמירה ברורה מאוד. לפחות בשביל שיתקבל בציבור בלי ביקורת רבה מידי.
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
ספרים על נוער נושר לפעמים מיועדים נטו למבוגרים.
לדעתי סיפור כזה יכול להתאים גם וגם. ז"א גם לנשים וגם לבחורות. אבל בגלל שאפרת כאן היא הדמות הראשית ומציגים את הסבל שלה, אני חושבת שבחורות יתחברו יותר. אבל יכול להיות שאני טועה. (תתקנו אותי אם כן :))


ספרים על נוער נושר לפעמים מיועדים נטו למבוגרים.
מכירה ספרי עלילה על נוער נושר? (לא ספרי הדרכה כמו בוסר המלאכים וכו') אם כן, אשמח לשמוע שמות של ספרים כאלו כי אני לא מצאתי. ובמה שכן יצא לי לקרוא הציגו את הנושא בצורה מעוותת למדי...כאחת שיצא לה לחקור את הנושא ועדיין חוקרת, קשה לי לקרוא ספר שאחרי חודשיים מההידרדרות הבחור חוזר לישיבה.
כמעט ואין דברים כאלו במציאות.
 
נערך לאחרונה ב:

מגבת

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כאילו אי מי לחש באוזניהם שבספלי הקפה שלהם חבוי סם שעתיד ליטול מהם את חייהם בעוד שניות מספר.
המשפט הזה אחד הדברים!
ציורי לגמרי ומקורי.

הדמות של אפרת מאד מאד אותנטית,
התהליך מאד מובנה בלי ניסים והצגות.
כל הכבוד על זה!!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צח

א מִזְמוֹר שִׁירוּ לַיי שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה הוֹשִׁיעָה לּוֹ יְמִינוֹ וּזְרוֹעַ קָדְשׁוֹ:ב הוֹדִיעַ יי יְשׁוּעָתוֹ לְעֵינֵי הַגּוֹיִם גִּלָּה צִדְקָתוֹ:ג זָכַר חַסְדּוֹ וֶאֱמוּנָתוֹ לְבֵית יִשְׂרָאֵל רָאוּ כָל אַפְסֵי אָרֶץ אֵת יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ:ד הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ פִּצְחוּ וְרַנְּנוּ וְזַמֵּרוּ:ה זַמְּרוּ לַיי בְּכִנּוֹר בְּכִנּוֹר וְקוֹל זִמְרָה:ו בַּחֲצֹצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ יי:ז יִרְעַם הַיָּם וּמְלֹאוֹ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ:ח נְהָרוֹת יִמְחֲאוּ כָף יַחַד הָרִים יְרַנֵּנוּ:ט לִפְנֵי יי כִּי בָא לִשְׁפֹּט הָאָרֶץ יִשְׁפֹּט תֵּבֵל בְּצֶדֶק וְעַמִּים בְּמֵישָׁרִים:
נקרא  4  פעמים

אתגר AI

ותשובה ותפילה וצדקה • אתגר 111

לוח מודעות

למעלה