סיפור בהמשכים סודות מן החדר

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
אני עוקבת מהצד, קראתי את הסיפור ואני נהנית מהדיון.
על התגובה שלך שציטטתי -
שמוכיחה שכל הסיפור נכתב ממבט שיפוטי.
תוך כדי אני רואה שליליאן הצביעה על הנקודה, אז מוסיפה את הקול שלי לזה.
כמוך, עוקבת מהצד.
אבל הבאת נקודה חשובה שגורמת גם לי להגיב : )
ולעניינו של סיפור: אני בטוחה שאם ההורים של אותה בחורה היו יודעים מה זה באמת גרם לה כשהם לא אפשרו לה לצאת לטיולים ומחנות - הם לא היו עושים את זה. ולכן חשוב לי לתת דווקא את הצד שלה, בשביל הורים מהסוג של אפרת.
יש לי ראקציה די חמורה מסיפורים שבאים ללמד משהו, לחנך מישהו או לגלות לו את הדרך הנכונה בה ינהג או יחשוב.
ונכון, סיפור כמעט תמיד יכיל אמירה כלשהי, תמה מרכזית שתוביל אותו, ועדיין, יש הבדל קטן לדעתי בין הצגת בעיה ואמירה של משהו, לבין פשוט חינוך.
אגב, יש מצב שיש גם השפעה לזמן הכתיבה. הסיפור נכתב בגוף ראשון בזמן עבר, זאת אומרת שהסיפור מגיע מנקודת מבטה של גיבורת הסיפור, אבל בזמן עבר. היא כבר עברה את החוויה הזאת, היא יודעת עליה משהו שאנחנו עוד לא יודעים ולכן, לדעתי, אם יש לו מטרה לחנך אותנו בדרך - זה אפילו בולט יותר.

סתם דוגמא, הייתי מצפה מכתיבה כזאת להיות בוגרת יותר, להעלות מורכבות בו היא שופטת את הפעולות שלה ביחס לפעולות של ההורים שלה, ומגלה גם הבנה לפעמים לצד שלהם. הרי היא בעצם כבר עברה את זה, אמורות להיות לה כבר תובנות חיים על הסיפור, ומסקנות.
ואגב, בפרקים הראשונים זה כן היה קיים יותר, ולכן גם קיבלתי את הרושם שהסיפור משחזר משהו שהגיבורה עברה, מנקודת מבט של אדם בוגר יותר.
הספר 'בית בובות' של מירי זוננפלד - ממבט של ילדה בת חמש. זה לא הופך אותו לספר ילדים.
נראה לי שהגיבור לא חייב להיות בגיל של קהל היעד...
הספר הזה נכתב ממבט של ילדה, נכון.
אבל מה שהופך אותו לספר מבוגרים הוא הסאבטקסט העשיר שלו שקורה בעצם מאליו.
כשהילדה (שכחתי את שמה) מספרת שבגן אמרו שההורים שלהם הם 'גרושים', ואיך זה יכול להיות כי ההורים שלה לא שווים 'גרושים' - הלב שלנו מתכווץ בכאב, כי היא אומרת משהו כל כך ילדותי ועם זאת מלא וגדוש ברבדים נסתרים.
מלמעלה היא רק מבטאת הבנה ילדותית ושגויה של המושג, משהו שאולי אפילו יכול לעלות צחוק על הפנים. אבל מבפנים, העומק של המשפט הזה מתורגם לכאב אמיתי מאד של מבוגר בעולם אמיתי, בו גרושים נחשבים אכן לסוג ב'...

ולדעתי דווקא בגלל שהספר מתאר את נקודת המבט שלה באותנטיות רבה (או כך לפחות זכור לי : )) הוא הופך לספר מבוגרים אמיתי, כי זווית ראייה תמה של ילד על סיפור חיים מורכב, הופכת בעיניים של מבוגר - לדרמת כאב אמיתית.
 
נערך לאחרונה ב:

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
רציתי גם להוסיף, שכשאת מביאה בצורה כל כך שופטת את ההורים, הורים שיקראו את זה (הורים או כל מי שהתבגר יותר מגיבורת הסיפור) אוטומטית ינסו להבין את הצד השני, ויש סיכון (לשיטתך, כי כמו שאפשר להבין לא זה מה שאת רוצה) שגם יזדהו עם הסיפור שיבנו לעצמם.
כשאת מביאה את כל הסיפור, וכולנו נראה שהם אכן לא צדקו, ההזדהות תעבור ל'קרבן'.
כרגע את כותבת ממבט שופט, הקוראים מבינים שיש לך ביקורת, אבל לא חווים את הביקורת בעצמם כי לא סיפרת להם את הצד הזה של הסיפור. למה שנסמוך עליך כסופרת?


ולמה אי אפשר להשוות לבית בובות?
כי שם הילדה לא שופטת אף אחד. היא מספרת מה קרה לה וכל אחד מבין מה שהוא מבין.
(וגם כשהיא שופטת, אנחנו מבינים שהיא ילדה קטנה שלא רואה את כל התמונה. אבל כשזו מתבגרת, קשה שלא לשפוט אותה)
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
הם סך הכל רוצים שהיא תצא טובה, כמוהם. הדבר שהורה הכי רוצה, זה לראות את הילד הולך בדרך שלו. וכשזה לא קורה, זה יכול להוציא מהדעת. כל הורה שבעולם.
אני לא מצדיקה אותם, רק מביאה את הצד הכאוב שלהם....
לא ממש הבנתי למה הכוונה. אשמח להסבר.

שמוכיחה שכל הסיפור נכתב ממבט שיפוטי.

לא יודעת עד כמה את צודקת. אני זוכרת ששמעתי את הסיפור הזה בפעם הראשונה ואמרתי לאותה בחורה שאני רוצה לבכות איתה. ואח"כ לשמוע אותם ולבכות איתם. מבחינתי הדרך שעוברים שלושת הצדדים היא גיהנום.

כשאת מביאה את כל הסיפור, וכולנו נראה שהם אכן לא צדקו, ההזדהות תעבור ל'קרבן'.

אני לא הבאתי את כל הסיפור. לא הבאתי אפילו חצי ואפילו לא רבע. למען האמת הבאתי כמה פרקים בודדים של התחלה. ומי אמר שבסיום הסיפור הקוראים יבינו שההורים לא צדקו? מי אמר שבסיום הסיפור אפרת לא תבין את זה?

יכולה להגיד לך כבר עכשיו שאני לבת שלי לא הייתי נותנת לעבוד בגיל 18.5 בחנות. ולא משנה שזאת תהיה החנות הכי חרדית בעולם.
כרגע את כותבת ממבט שופט, הקוראים מבינים שיש לך ביקורת

לגבי העניין של ההיעדרות ממחנות וכו' - אני אהיה שקרנית אם אומר שלא היה בי כעס כלפיהם. אבל לגבי הסירוב לעבוד בחנות אני מסכימה איתם מאוד.

אפרת, לעומתי, בשלב הזה לא מסכימה איתם כרגע על שום דבר. אני מביאה את הסיפור מנקודת המבט שלה בלבד.
אם הייתי נכנסת לתמונה לא הייתי כותבת את המשפט הזה
"מה הקשר לרדת?", עיקמתי אף. "לעבוד בחנות זה לרדת?! זה חנות חרדית בכלל. כל העולם החרדי קונה משם בגדים!"
שכן, כפי שאמרתי, אני מסכימה עם הסירוב שלהם.

יש לי ראקציה די חמורה מסיפורים שבאים ללמד משהו, לחנך מישהו או לגלות לו את הדרך הנכונה בה ינהג או יחשוב.
ונכון, סיפור כמעט תמיד יכיל אמירה כלשהי, תמה מרכזית שתוביל אותו, ועדיין, יש הבדל קטן לדעתי בין הצגת בעיה ואמירה של משהו, לבין פשוט חינוך.
הדבר האחרון שחשבתי עליו לפני שכתבתי את הסיפור הזה (שלא תוכנן בכלל להיות סיפור בהמשכים) הוא איך אני אחנך את חברי פרוג היקרים. זה ממש, אבל ממש לא הכייון. לא באתי לחנך אף אחד. רק כתבתי שגם מבוגרים יכולים להנות מהסיפור. וזאת דעתי.

הסיפור נכתב בגוף ראשון בזמן עבר, זאת אומרת שהסיפור מגיע מנקודת מבטה של גיבורת הסיפור, אבל בזמן עבר. היא כבר עברה את החוויה הזאת, היא יודעת עליה משהו שאנחנו עוד לא יודעים ולכן, לדעתי, אם יש לו מטרה לחנך אותנו בדרך - זה אפילו בולט יותר.
הסיפור הזה הוא מעין יומן. כל פרק נכתב בסמוך לאותו אירוע. זאת הסיבה שהזוויות ראייה שלה בפרק הראשון לא תהיה זהה לזו שבפרק האחרון.
 
נערך לאחרונה ב:

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
הדבר האחרון שחשבתי עליו לפני שכתבתי את הסיפור הזה (שלא תוכנן בכלל להיות סיפור בהמשכים) הוא איך אני אחנך את חברי פרוג היקרים.
הערתי בעקבות המשפט הזה:
ולכן חשוב לי לתת דווקא את הצד שלה, בשביל הורים מהסוג של אפרת.
בכל מקרה, הכתיבה שלך מצוינת! יש בה משהו מאד זורם ונקי, לא יודעת להגדיר בדיוק מה - אבל היא משובחת.
אני ביקורתית מאד בכתיבה, אז אם זה לא היה טוב - לא נראה לי שהייתי טורחת להגיב...
אלו רק דברים שבעיני חשוב לשים לב אליהם כשכותבים, להבין מאיזו נקודת מבט אנחנו מספרים, ולשים לב אם לקוראים משהו לא עובר חלק בגרון, אין מה לעשות - זה המבחן האמיתי : )
מצד שני כמו שציינת - את כותבת בעקבות סיפור אמיתי, אז הגיוני שיהיה כאן משהו שונה מעלילה שהמצאת לבד.
וכנראה שגם תהיה לך יותר ביקורתיות שמתבטאת גם בכתיבה לפעמים, כי את בשונה ממנו, מכירה את האנשים שמאחורי הדמויות.
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
הערתי בעקבות המשפט הזה:
כן, הייתה לי הרגשה שלא הובנתי נכון מהמשפט הזה. מה שניסיתי לומר באותו המשפט זה שגם אנשים שהם לא בגיל של אפרת עצמה, אלא מבוגרים יותר, יכולים להתחבר לסיפור בשביל הצעירים שלהם.
ז"א אם יש לי בת מתבגרת, אני יכולה לקרוא ולהתחבר בשביל אותה הבת.
בכללי, אני לא חושבת שאמור להיות קשר לגיל של הדמות, ואפשר להתחבר אליה בכל מצב ובכל גיל, כל עוד היא באמת מצליחה לגעת.
בכל מקרה, הכתיבה שלך מצוינת! יש בה משהו מאד זורם ונקי, לא יודעת להגדיר בדיוק מה - אבל היא משובחת.
אני ביקורתית מאד בכתיבה, אז אם זה לא היה טוב - לא נראה לי שהייתי טורחת להגיב...
אלו רק דברים שבעיני חשוב לשים לב אליהם כשכותבים, להבין מאיזו נקודת מבט אנחנו מספרים, ולשים לב אם לקוראים משהו לא עובר חלק בגרון, אין מה לעשות - זה המבחן האמיתי : )
מצד שני כמו שציינת - את כותבת בעקבות סיפור אמיתי, אז הגיוני שיהיה כאן משהו שונה מעלילה שהמצאת לבד.
וכנראה שגם תהיה לך יותר ביקורתיות שמתבטאת גם בכתיבה לפעמים, כי את בשונה ממנו, מכירה את האנשים שמאחורי הדמויות.
קודם כל תודה, אני שמחה לשמוע.

לגבי הביקורת את צודקת מאוד. אמנם חשוב לי להסביר את עצמי כשאני מרגישה שלא מבינים אותי מספיק, אבל אני ממש לא רוצה שישמע שאני דוחה את הביקורת חלילה. אחרי הכל אני מאוד שמחה לקבל אותה. ממשפחה וחברות קצת קשה להוציא אותה, כך שכאן תמיד יש לה מקום.

אני יכולה להגיד שבעקבות הביקורת כאן עלתה לי נקודה למחשבה: איך הייתי כותבת את הסיפור לו הייתי חברתה של אמא של אפרת ולא של אפרת עצמה. יכול להיות שבאמת מבלי משים הכנסתי גם את דעתי, וזו נקודה ששווה לשים לב אליה.
באופן כללי, אני מאוד מעריכה את אלו שטורחים לכתוב תגובה. הרבה יותר קל להישאר מאחורי הקלעים ולצפות בהכול מהצד. אז שוב, תודה.
 

ליליאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לא ממש הבנתי למה הכוונה. אשמח להסבר.



לא יודעת עד כמה את צודקת. אני זוכרת ששמעתי את הסיפור הזה בפעם הראשונה ואמרתי לאותה בחורה שאני רוצה לבכות איתה. ואח"כ לשמוע אותם ולבכות איתם. מבחינתי הדרך שעוברים שלושת הצדדים היא גיהנום.



אני לא הבאתי את כל הסיפור. לא הבאתי אפילו חצי ואפילו לא רבע. למען האמת הבאתי כמה פרקים בודדים של התחלה. ומי אמר שבסיום הסיפור הקוראים יבינו שההורים לא צדקו? מי אמר שבסיום הסיפור אפרת לא תבין את זה?

יכולה להגיד לך כבר עכשיו שאני לבת שלי לא הייתי נותנת לעבוד בגיל 18.5 בחנות. ולא משנה שזאת תהיה החנות הכי חרדית בעולם.


לגבי העניין של ההיעדרות ממחנות וכו' - אני אהיה שקרנית אם אומר שלא היה בי כעס כלפיהם. אבל לגבי הסירוב לעבוד בחנות אני מסכימה איתם מאוד.

אפרת, לעומתי, בשלב הזה לא מסכימה איתם כרגע על שום דבר. אני מביאה את הסיפור מנקודת המבט שלה בלבד.
אם הייתי נכנסת לתמונה לא הייתי כותבת את המשפט הזה

שכן, כפי שאמרתי, אני מסכימה עם הסירוב שלהם.


הדבר האחרון שחשבתי עליו לפני שכתבתי את הסיפור הזה (שלא תוכנן בכלל להיות סיפור בהמשכים) הוא איך אני אחנך את חברי פרוג היקרים. זה ממש, אבל ממש לא הכייון. לא באתי לחנך אף אחד. רק כתבתי שגם מבוגרים יכולים להנות מהסיפור. וזאת דעתי.


הסיפור הזה הוא מעין יומן. כל פרק נכתב בסמוך לאותו אירוע. זאת הסיבה שהזוויות ראייה שלה בפרק הראשון לא תהיה זהה לזו שבפרק האחרון.

הודיה,
תמשיכי לכתוב.
הסיפור טוב,
מסקרן מאוד מה היה בהמשך.
אמת שעם הפרקים הראשונים היה קל יותר להזדהות
ועם האחרונים פחות, אני צריכה לחשוב למה.

בקשת ביקורת, קבלת.
בסך הכל אמרתי שזו לא ספורת למבוגרים בעיניי.
לא מסכימה עם מה שנאמר, שחסר להבין את ההורים הטועים -
דווקא כשהיה ברור לכולם בפרקים הראשונים שהם מגזימים,
היה לנו קל יותר להזדהות. הסיפור היה מרתק.
מה קרה בפרקים האחרונים? שאלה טובה.

ואם את אומרת שכל זה היה באמת,
מה שחסר (שכבר כתבתי את זה)
זה תיווך את חלקים מסוימים.
ואולי את כמביטה מהצד לא מודעת להם,
לא מבינה אותם,
לא יודעת.
אם כל זה היה באמת,
וא"א לשנות את ההתנהגות,
צריך להבין מה יש אפשר/צריך להוסיף/לשנות פה,
כדי שזה תגיע אלינו ככקוראים.

אני אישית קצת אבדתי קצת ענין כשהיא יצאה לעבוד.
כאילו, עד עכשיו היה ברור שההורים הפריזו, שהיא רוצה להיות חרדית קלאסית.
עכשיו הריקוד השתנה, היא יורדת מהנורמות הקלאסיות.
אולי אני רוצה פה תיווך.
האם זה קרה כי חנקו אותה?
האם טעיתי כשחשבתי שהיא רוצה להיות חרדית קלאסית, והיא מראש רצתה להיות פחות?
 
נערך לאחרונה ב:

ליליאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אמא לא יכלה לשאת את המציאות הזו, התחננה שאמצא מקום אחר: רק לא בבית.

זו, למשל, שורה מאוד לא מובנת.

למה שאמא לא תרצה אותה בבית? מה היא עשתה?
הכי מתאים שהאמא הזאת לא תשחרר אותה לעולם.
כאילו ניסית לדלג על משהו שברור לך שהבננו מהאויר,
ואין לנו איך להבין.

בהצשך אותו פרק מתארת את השעמום הנורא בבית
אבל את לא מסבירה למה היא לא מצליחה לעשות שום דבר בחוץ.
למה היא לא מסבירה להורים שמשעמם לה.
(זה אופיני לגיל שהעצבים יוצאים לקשה להסביר, אבל זו בדיוק הנקודה שהמתבגר 'אשם' בה, או אחראי עליהולא שאת אמרת, את לא רואה את זה בכלל).
ומה ההוריים שלה חושבים לעשות עם השעמום.

יש חורים, בקיצור.
אולי כי זה סיפור אמיתי, ולא הכל את יודעת, ואת לא רוצה להמציא.
אבל כסיפור אלה חורים.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אני לא הבאתי את כל הסיפור. לא הבאתי אפילו חצי ואפילו לא רבע. למען האמת הבאתי כמה פרקים בודדים של התחלה. ומי אמר שבסיום הסיפור הקוראים יבינו שההורים לא צדקו? מי אמר שבסיום הסיפור אפרת לא תבין את זה?
כמובן שכתבתי רק על הפרקים שכבר קראתי. על הסצנות שהבאת בהן.

אני רואה שהתגובה הזאת חיכתה בטיוטות.
כך או כך הבעתי את ההרגשה שלי. קוראת גם את ההודעות שלך, לא יודעת מה הייתי עושה במקומך אם את באמת לא שיפוטית כלפי שום צד.
ואם את כן, אז ברור שירגישו את זה גם בסיפור גם אם נראה לך שאת מתעלמת מזה כשאת כותבת. וזה גורם לקוראים גם אם בתת מודע לבחון אם את צודקת. לא אומרת שיש בעיה בזה, אישית אני לא אוהבת.


לגבי הדיון על להסכים לבת לעבוד או לא. אני משערת שלא רק אני יודעת שבטלה מביאה לידי חטא. וגם רואים את זה בסיפור. אז גם בלי להכנס לדיון על השקפות ועקרונות חיים אני מתקשה להבין פה את ההורים ובטח את הדרמה.
וחוץ מזה, הילדה הזאת עושה מה שהיא רוצה ולא בדיוק לפי מה שההורים אומרים, אז למה היא כל כך מפחדת לגשת אליהם? ולמה בכלל היא מחפשת הסכמה שלהם? שתקח את עצמה ותעשה מה שבא לה, בדיוק כמו שהיא עושה עד עכשיו.
 

ליליאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
וחוץ מזה, הילדה הזאת עושה מה שהיא רוצה ולא בדיוק לפי מה שההורים אומרים, אז למה היא כל כך מפחדת לגשת אליהם? ולמה בכלל היא מחפשת הסכמה שלהם? שתקח את עצמה ותעשה מה שבא לה, בדיוק כמו שהיא עושה עד עכשיו.

הרבה מתבגרים מתקשים להבין מה הם רוצים.
לכן הם 'מדברים' בטריקת דלתות, וכו'.
רק כדי לתווך שהוא אחראות שלה למצוא דרך, ההורים לו נביאים..
מתפקידדם לעזזור לדברר, לא יותר.

והיא כתבה בפרק האחרון שיש בה חלק מרצה, למרות רצונותיה,
החלק הילדי שרוצה להיות בסדר. זה מאוד טבעי...
הקונפליקט הזה דווקא מתואר היטב.
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
@ליליאן תודה על התגובות המפורטות.
יש חורים, את צודקת. וזה כי ניסיתי לצמצם את הסיפור הזה לגג 20 פרקים לא ארוכים במיוחד.
אני עצמי התחברתי יותר לאפרת בפרקים הראשונים מהסיבה המאוד הגיונית שהרבה יותר קל להתחבר למישהו שלם, תמים ונקי לחלוטין. בדיוק כמו שהיא הייתה בהתחלה: בחורה טובה ואיכותית שכל רצונה הוא לא לצאת דופן.

אחרי זה הריקוד השתנה, זה גם נכון. וזה מה שקרה גם במציאות כך שאין לי עניין להחזיר אותה לאחור - לאותה בחורה צדיקה ותמימה שהייתה.
למה זה קרה? שאלה טובה שגם אני ניסיתי לחקור. אני משערת שאם היא הייתה עוברת מסלול תקין מההתחלה, היא לא הייתה מגיעה לנקודת השבר הזו. אבל יכול להיות שאני טועה.

@פירי תודה על ההערות. אני אישית לא מכירה בחורה ממשפחה סגורה שעובדת בחנות לפני גיל 19. הסירוב של ההורים ניראלי די הגיוני וסביר. אבל שוב, יכול להיות שאני טועה ויש איזורים שזה מקובל בהם יותר.
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
הודיה,
תמשיכי לכתוב.
הסיפור טוב,
מסקרן מאוד מה היה בהמשך.
האמת שלא תכננתי להפסיק.
לשם שינוי הפרק הבא כבר מוכן.

אבל הפרק הקודם בדף חמש, אני מניחה שזה קצת מקשה על אלו שרוצים לקרוא את הכל ברצף.
יש מה לעשות עם זה?
 

ליליאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אבל הפרק הקודם בדף חמש, אני מניחה שזה קצת מקשה על אלו שרוצים לקרוא את הכל ברצף.
יש מה לעשות עם זה?

אני יודעת שבמקרים אחרים פתחו אשכול נפרד לכל הפרקים ברצף,
ופרסמן גם באשכול את הדיונים את הפרק החדש.
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
תקציר בקטנה מהפרק האחרון: אפרת מקבלת הצעה משכנה בשם אמונה לבוא ולעבוד איתה בחנות בגדים חרדית. אפרת מאוד מעוניינת לקבל את ההצעה, אך הוריה מסרבים בתוקף.


שבוע לאחר מכן מצאתי את עצמי עומדת ליד הדלפק ומקפלת חולצות לייקרה "בשמלה לכל בת".

אני לא יודעת מה בדיוק גרם לי לעשות את הצעד הזה. אולי היה זה הצחוק המתנשא של אמונה כשסיפרתי לה על חוסר ההסכמה של הורי, ואולי היו אלו הקולות הפנימיים שדחקו בי לקבל עצמאות, לקחת פיקוד על חיי.

כל רבע שעה בדקתי את השעון. ידעתי שאמא לא תגיע אל הבית לפני השעה שלוש. רחלי תחזור מהסמינר רק בארבע. איילה בצהרון עד חמש, ואבא בכולל עד תשע. כך שאין סיכוי שמישהו יאכלס את הבית עד השעה שתיים.

"את זוכרת שאני יכולה להישאר רק עד שתיים", אמרתי לאמונה בפעם החמישית לאותו היום. פחדתי שתשכח.

"הבנתי, הבנתי ותפסיקי כבר להסתכל כל שניה בשעון", נצבע קולה בשעשוע. "וואו. את ממש מפחדת מההורים שלך".
"הם לא הסכימו שאעבוד כאן", הזכרתי לה.
"נו ו...?", היא תלתה שמלה פרחונית על קולב. "את היית כבר בת 18, לא?"
"כן, אבל-"
"נו יופי, אז את לא צריכה לתת חשבון לאפ'חד", היא קיפלה עוד שתי חצאיות דמוי ג'ינס, התקדמה למחסן.
נגררתי אחריה, סקרנית. "תגידי, ההורים שלך מסכימים לכל מה שאת מבקשת?", האוויר במחסן היה חנוק בניחוח קרטון. עשרות ארגזים חיכו שמישהו יטפל בהם.

"ההורים שלי גרושים. אני לא בדיוק שואלת אותם", היא שלפה סכין יפנית מהכיס האחורי בחצאית, חתכה במיומנות מרשימה את הסלוטייפ שעטף את אחד הקרטונים.

"זה כיף?"

"מה כיף!? שההורים שלי גרושים? לא! שאני עושה מה שבא לי? לפעמים". הקול של אמונה טפטף סרקזם. כל הברה עטופה במרירות, כאילו היא מתענגת על טעמן של המילים.

"זה קרה לפני שנתיים", היא המשיכה לשתף תוך כדי שהיא פותחת את הקרטון השני, "הייתי אז בת 16. בהתחלה, כל סיטואציה הכי קטנה הזכירה לי את היום בו אבא עזב את הבית. האמת היא שזה משהו שאני עדיין לא מצליחה לשכוח: לחיים יש דרך להזכיר לי את זה מדי פעם. למשל שבוע שעבר נסעתי עם חברה לצפון. פספסנו את האוטובוס האחרון שהיה אמור לצאת משם בשתיים עשרה בלילה. ההורים של חברה שלי לא הפסיקו להתקשר, חיפשו בשבילה אינספור פתרונות. הבטיחו שבמקרה שלא נסתדר הם יבואו לקחת אותנו ברכב שלהם. כל חמש דקות בדקתי את הנייד שלי. לא היו שם שיחות שלא נענו. אפילו לא שיחה אחת. הם בכלל לא ידעו שנסעתי...".

"הלו, מי המוכרת כאן?", גלש קול עבה אל המחסן. גרם לרגליים של אמונה להתרומם. "אני כאן", היא הלכה בעקבות הקול. הותירה אותי במחסן עם הקרטונים והמחשבות.

אחרי שלוש דקות היא חזרה. סימנה לי להתחיל לפרק סחורה מהקרטונים. "יש המון עבודה", היא הניחה את כף ידה הימנית על גבה, עיסתה את החוליות. "האמת שעמוס חיפש מישהי שתעבוד משרה מלאה, אבל אמרתי לו שאת אלופה וחבל להפסיד אותך".
"מתי הוא יבוא?", התעניינתי ולא מסקרנות.
"באחת. הוא היה אמור לבוא בשתיים, אבל אמרתי לו שבשתיים את הולכת, אז הוא אמר שהוא יבוא לפני כן".


בשעה אחת בדיוק עמוס התייצב בחנות.
"נעים מאוד", הוא חייך חיוך שלא הבנתי את פשרו "אז איך השם?"
"אפרת", השפלתי מבט אל החולצה שקיפלתי.
"אהה, כמו לבת שלי", הוא אמר במנגינה.
האישונים שלי נשארו לטייל על החולצה. לא ידעתי מה אני צריכה לומר.
"למה היא מתביישת?", הוא בירר עם אמונה.
"אפרת תרגישי בבית", הניחה אמונה יד על הכתף שלי, חייכה לעמוס: "אל דאגה, היא עוד תתרגל".


"כשאמרת לעמוס 'היא עוד תתרגל', למה התכוונת?", שאלתי אותה כשעמדנו מול הקופה וצפינו בקטלוג החדש.
"לחנות, לעבודה. למה את שואלת?"

"לא, שום דבר", הרמתי כתף. בדקתי שוב את השעון. השעה הייתה דקה לשתיים. "טוב, אני חייבת לצאת", סגרתי את הקטלוג ועשיתי את דרכי לכיוון היציאה.

"יאלוש", היא הדביקה שתי אצבעות אל שפתיה, שלחה לי נשיקה באוויר. "אז ניפגש מחר בתשע"

***

בשעה שתיים ועשרה כבר עמדתי מול הדלת. אפילו שידעתי שאיש לא אמור להיות בבית בשעה הזאת ואפילו שבדקתי באובססיביות את לוחות הזמנים של כל בני הבית - הידיים שלי רעדו כשהוצאתי את המפתח מארון החשמל ונעצתי אותו במנעול.

חלל שחור קידם את פני. באצבעות רועדות הדלקתי את האורות בסלון ובמטבח והלכתי לחדר להחליף את הבגדים שלבשתי. ופתאום, הרגשתי משהו חזק אוחז בי מבפנים. מועך לי את הלב. מכווץ את האיברים.


הסתובבתי בבית בשמלת הבית הפשוטה, וניסיתי לדובב את הפיל שהתמקם בין צלעותיי.
אולי היה זה הפחד שלפת אותי. הפחד מהרגע שאחרי, שכבר לא אוכל להסוות את האמת מהורי, ואצטרך לספר להם את העובדות.
ואולי רק החשש הטבעי מההשתלבות שלי בעבודה החדשה. מהעומס שמחכה לי שם: ארגזים מלאים שמחכים להתרוקן.

ואולי זה לא קשור לשום דבר. אולי זה רק החיוך המוזר של עמוס. הנחמדות שנשבה ממנו הייתה זרה לי. רק עם אבא וסבא הרשיתי לעצמי לדבר בחביבות כזו. כל שאר הגברים היו מחוץ לתחום.

המשכתי להסתובב בבית במעגלים, מנסה בכח להשתיק את הפיל בתוכי. אך ככל שהרהרתי בו, הוא רק גדל והתנפח. לא מותיר לי אוויר לנשימה.
 

ליליאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
תקציר בקטנה מהפרק האחרון: אפרת מקבלת הצעה משכנה בשם אמונה לבוא ולעבוד איתה בחנות בגדים חרדית. אפרת מאוד מעוניינת לקבל את ההצעה, אך הוריה מסרבים בתוקף.


שבוע לאחר מכן מצאתי את עצמי עומדת ליד הדלפק ומקפלת חולצות לייקרה "בשמלה לכל בת".

אני לא יודעת מה בדיוק גרם לי לעשות את הצעד הזה. אולי היה זה הצחוק המתנשא של אמונה כשסיפרתי לה על חוסר ההסכמה של הורי, ואולי היו אלו הקולות הפנימיים שדחקו בי לקבל עצמאות, לקחת פיקוד על חיי.

כל רבע שעה בדקתי את השעון. ידעתי שאמא לא תגיע אל הבית לפני השעה שלוש. רחלי תחזור מהסמינר רק בארבע. איילה בצהרון עד חמש, ואבא בכולל עד תשע. כך שאין סיכוי שמישהו יאכלס את הבית עד השעה שתיים.

"את זוכרת שאני יכולה להישאר רק עד שתיים", אמרתי לאמונה בפעם החמישית לאותו היום. פחדתי שתשכח.

"הבנתי, הבנתי ותפסיקי כבר להסתכל כל שניה בשעון", נצבע קולה בשעשוע. "וואו. את ממש מפחדת מההורים שלך".
"הם לא הסכימו שאעבוד כאן", הזכרתי לה.
"נו ו...?", היא תלתה שמלה פרחונית על קולב. "את היית כבר בת 18, לא?"
"כן, אבל-"
"נו יופי, אז את לא צריכה לתת חשבון לאפ'חד", היא קיפלה עוד שתי חצאיות דמוי ג'ינס, התקדמה למחסן.
נגררתי אחריה, סקרנית. "תגידי, ההורים שלך מסכימים לכל מה שאת מבקשת?", האוויר במחסן היה חנוק בניחוח קרטון. עשרות ארגזים חיכו שמישהו יטפל בהם.

"ההורים שלי גרושים. אני לא בדיוק שואלת אותם", היא שלפה סכין יפנית מהכיס האחורי בחצאית, חתכה במיומנות מרשימה את הסלוטייפ שעטף את אחד הקרטונים.

"זה כיף?"

"מה כיף!? שההורים שלי גרושים? לא! שאני עושה מה שבא לי? לפעמים". הקול של אמונה טפטף סרקזם. כל הברה עטופה במרירות, כאילו היא מתענגת על טעמן של המילים.

"זה קרה לפני שנתיים", היא המשיכה לשתף תוך כדי שהיא פותחת את הקרטון השני, "הייתי אז בת 16. בהתחלה, כל סיטואציה הכי קטנה הזכירה לי את היום בו אבא עזב את הבית. האמת היא שזה משהו שאני עדיין לא מצליחה לשכוח: לחיים יש דרך להזכיר לי את זה מדי פעם. למשל שבוע שעבר נסעתי עם חברה לצפון. פספסנו את האוטובוס האחרון שהיה אמור לצאת משם בשתיים עשרה בלילה. ההורים של חברה שלי לא הפסיקו להתקשר, חיפשו בשבילה אינספור פתרונות. הבטיחו שבמקרה שלא נסתדר הם יבואו לקחת אותנו ברכב שלהם. כל חמש דקות בדקתי את הנייד שלי. לא היו שם שיחות שלא נענו. אפילו לא שיחה אחת. הם בכלל לא ידעו שנסעתי...".

"הלו, מי המוכרת כאן?", גלש קול עבה אל המחסן. גרם לרגליים של אמונה להתרומם. "אני כאן", היא הלכה בעקבות הקול. הותירה אותי במחסן עם הקרטונים והמחשבות.

אחרי שלוש דקות היא חזרה. סימנה לי להתחיל לפרק סחורה מהקרטונים. "יש המון עבודה", היא הניחה את כף ידה הימנית על גבה, עיסתה את החוליות. "האמת שעמוס חיפש מישהי שתעבוד משרה מלאה, אבל אמרתי לו שאת אלופה וחבל להפסיד אותך".
"מתי הוא יבוא?", התעניינתי ולא מסקרנות.
"באחת. הוא היה אמור לבוא בשתיים, אבל אמרתי לו שבשתיים את הולכת, אז הוא אמר שהוא יבוא לפני כן".


בשעה אחת בדיוק עמוס התייצב בחנות.
"נעים מאוד", הוא חייך חיוך שלא הבנתי את פשרו "אז איך השם?"
"אפרת", השפלתי מבט אל החולצה שקיפלתי.
"אהה, כמו לבת שלי", הוא אמר במנגינה.
האישונים שלי נשארו לטייל על החולצה. לא ידעתי מה אני צריכה לומר.
"למה היא מתביישת?", הוא בירר עם אמונה.
"אפרת תרגישי בבית", הניחה אמונה יד על הכתף שלי, חייכה לעמוס: "אל דאגה, היא עוד תתרגל".


"כשאמרת לעמוס 'היא עוד תתרגל', למה התכוונת?", שאלתי אותה כשעמדנו מול הקופה וצפינו בקטלוג החדש.
"לחנות, לעבודה. למה את שואלת?"

"לא, שום דבר", הרמתי כתף. בדקתי שוב את השעון. השעה הייתה דקה לשתיים. "טוב, אני חייבת לצאת", סגרתי את הקטלוג ועשיתי את דרכי לכיוון היציאה.

"יאלוש", היא הדביקה שתי אצבעות אל שפתיה, שלחה לי נשיקה באוויר. "אז ניפגש מחר בתשע"

***

בשעה שתיים ועשרה כבר עמדתי מול הדלת. אפילו שידעתי שאיש לא אמור להיות בבית בשעה הזאת ואפילו שבדקתי באובססיביות את לוחות הזמנים של כל בני הבית - הידיים שלי רעדו כשהוצאתי את המפתח מארון החשמל ונעצתי אותו במנעול.

חלל שחור קידם את פני. באצבעות רועדות הדלקתי את האורות בסלון ובמטבח והלכתי לחדר להחליף את הבגדים שלבשתי. ופתאום, הרגשתי משהו חזק אוחז בי מבפנים. מועך לי את הלב. מכווץ את האיברים.


הסתובבתי בבית בשמלת הבית הפשוטה, וניסיתי לדובב את הפיל שהתמקם בין צלעותיי.
אולי היה זה הפחד שלפת אותי. הפחד מהרגע שאחרי, שכבר לא אוכל להסוות את האמת מהורי, ואצטרך לספר להם את העובדות.
ואולי רק החשש הטבעי מההשתלבות שלי בעבודה החדשה. מהעומס שמחכה לי שם: ארגזים מלאים שמחכים להתרוקן.

ואולי זה לא קשור לשום דבר. אולי זה רק החיוך המוזר של עמוס. הנחמדות שנשבה ממנו הייתה זרה לי. רק עם אבא וסבא הרשיתי לעצמי לדבר בחביבות כזו. כל שאר הגברים היו מחוץ לתחום.

המשכתי להסתובב בבית במעגלים, מנסה בכח להשתיק את הפיל בתוכי. אך ככל שהרהרתי בו, הוא רק גדל והתנפח. לא מותיר לי אוויר לנשימה.

משובח.
כבר אין לי ספק שהסיפור אמיתי.
אבל סתם מענין אותי האם את כל המהלכים הפנימיים
את יודעת שככה היו (סיפרו לך)
או שזה השלמות שלך מההנחה/אינטואציה שככה היא הרגישה וחשבה.
 
נערך לאחרונה ב:

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אבל סתם מענין אותי האם את כל המהלכים הפנימיים
את יודעת שככה היו (סיפרו לך)
האמת שלא. הבסיס אמנם אמיתי. בעיקר ההתחלה ( ההתמודדות של בחורה רגילה שגדלה במשפחה מאוד סגורה. הייתה גם את ההצעת שידוך וכל מה שנלווה לזה...)

אבל כל הפרטים הפחות עיקריים, והצעדים הפחות דרמטיים לא באמת היו. אבל קצת קשה לי להגיד שזה מומצא כי הקונפליקטים כן קיימים. למשל הקונפליקט עם עמוס זה קונפליקט שכל יוצאת סמינר שלא למדה הוראה יכולה לחוות אותו. אני עצמי חוויתי אותו בתור מתמחה צעירה באחד מהמשרדים בארץ. ולא שהתחרטתי על כך שלא הלכתי על תחום ההוראה ולא שאני מתחרטת על זה גם עכשיו. פשוט אז חיפשתי קצת יותר חומר שידבר על הקונפליקט הזה ולא מצאתי... אז כן היה חשוב לי להביא את זה בסיפור הזה. לא בתור מסר כי הרי אין פה מסר. אלא רק לדבר, להציג את הדברים כמו שהם. מבחינתי זה חצי מרפא.

יש עוד משהו שהיה חשוב לי להביא זה הפחד שאני יודעת במאה אחוז שהוא קיים. בהמשך יהיו עוד דברים בעז"ה
ניראה לאן המקלדת שלי תוביל את הסיפור הזה.

אגב, רציתי לציין אתמול, שהעליתי את הפרק שאם יש ההערות וכו' אני יותר מאשמח לקבל אותם.
משום מה נראה היה לי בפעם הקודמת שחלק מהקוראות חשבו שלא ממש שמחתי לקבל אותה. אבל למען האמת זה לא ממש ככה. אולי בדיוק ההפך זה גרם לי להעלות את הפרק הבא בטווח הרבה יותר קצר בהשוואה לפרקים הקודמים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צח

א מִזְמוֹר שִׁירוּ לַיי שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת עָשָׂה הוֹשִׁיעָה לּוֹ יְמִינוֹ וּזְרוֹעַ קָדְשׁוֹ:ב הוֹדִיעַ יי יְשׁוּעָתוֹ לְעֵינֵי הַגּוֹיִם גִּלָּה צִדְקָתוֹ:ג זָכַר חַסְדּוֹ וֶאֱמוּנָתוֹ לְבֵית יִשְׂרָאֵל רָאוּ כָל אַפְסֵי אָרֶץ אֵת יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ:ד הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ פִּצְחוּ וְרַנְּנוּ וְזַמֵּרוּ:ה זַמְּרוּ לַיי בְּכִנּוֹר בְּכִנּוֹר וְקוֹל זִמְרָה:ו בַּחֲצֹצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר הָרִיעוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ יי:ז יִרְעַם הַיָּם וּמְלֹאוֹ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ:ח נְהָרוֹת יִמְחֲאוּ כָף יַחַד הָרִים יְרַנֵּנוּ:ט לִפְנֵי יי כִּי בָא לִשְׁפֹּט הָאָרֶץ יִשְׁפֹּט תֵּבֵל בְּצֶדֶק וְעַמִּים בְּמֵישָׁרִים:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

ותשובה ותפילה וצדקה • אתגר 111

לוח מודעות

למעלה