תודה רבה!המשפחות הללו לא תמיד סובלות, זה מה שאני רוצה להסביר. ההורים נהנים. הם חוסכים, יהיה להם מליון שקל לחתן את הילדים מהחסכון הזה, בעיניהם זה צעד חכם וכל אור שהם לא מדליקים ממלא את ליבם באור.
אני הראשונה שמתנגדת לתרבות המותגים, חנויות היוקרה ובכלל כל הוצאות הכספים המיותרות במגזר, שמגיעות בדיוק מהצד השני של עיסוק בלתי נגמר בחיצוניות ובחומריות. מאמינה בחיים פשוטים ורגועים שלא כוללים כל כך הרבה התעסקות בכסף
ודווקא מהגישה הזאת, אני לא מקבלת את הטענה שזה אשכול שמחנך לחסכנות, כי לא מחנכים לחסכנות ולחישוב כלכלי נכון ברמה של חסיכה היסטרית של שקלים ואגורות בצורה המתוארת כאן. יש כאן חינוך לסגידה לכסף, כסף בצד. זה חינוך חומרי בדיוק כמו החינוך לסגידה למותגים.
יש אנשים שאוהבים כסף בחסכון, אוהבים אותו עד שגעון ועד שהם מוכנים לעשות כל מה שאפשר בשביל להצטמצם בכל דרך אפשרית, העיקר שיהיה כסף בצד. עסוקים בלחשב כמה כסף יהיה להם בעוד שנה ועוד שנתיים.
לרוב בנאדם שמחשב הוצאות שבת וחג ברמה המתוארת כאן: חישוב של פלטה מול גז למרות שהפלטה יותר בטיחותית, קנייה של מצות הכי פשוטות ב"יש" וארבעת המינים בצמצום הכי מהודר....ובכלל עריכת חג בסכום מינימלי. קימוץ במעשרות ברמה היסטרית למרות שהוא חוסך כסף כל חודש!!!! זה מראה לא על אהבת החג או התורה אלא על אהבת החסכון, זו קמצנות ברמה של אהבת כסף. זו תאווה לכסף הכי חומרית שיש. שמטשטשת כל שיקול דעת הגיוני או רוחני.
אני מוכנה לקבל את זה שיש אנשים שאוהבים כסף בכיס בדיוק כמו שיש אחרים אוהבים לבזבז אותו. לא מוכנה שיציגו העדר שימוש בחימום ומיזוג, קיצור במקלחות, הדלקת בוילר במשורה, ובכלל חישוב של במבה בולי מול במבה אוסם (בתור חטיף יחיד שקונים לשבת!!!!) כאורח חיים סביר או מתבקש.
יש דרך ארוכה מאד לחיים חסכוניים רגועים, ולתודעת שפע. תודעת שפע לא מתחילה בצמצום היסטרי ומחשבתי כזה, ואני לא מאמינה שאיזה שפע נפשי יכול לצאת ממנו חוץ מריקוד בלתי נגמר סביב הכסף בדומה לעגל זהב מודרני. אז באשכולות השיפוצים עוסקים בהחצנת הכסף כלפי חוץ ובהתענגות עליו, וכאן מתענגים על הכסף שנשאר בכיס אחרי שלא קנו לשבת ירקות עלים וכרוב אלא רק תפוח אדמה וגזר, אין בעיניי שוני גדול בין השניים. שניהם עסוקים רוב חייהם בכסף ובנגזרותיו.
עזרת לי מאוד לנסח את מחשבותי-
למה אנחנו כזוג וכמשפחה עם כל הרצון הטוב לעולם לא נוכל לחיות כמו שמתואר כאן..
מבינה עכשיו למה.