ביקורת ספרות למה אתה בוחר מותחן ומקבל אקשן ועל סוכני ביון וגיבורי על

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
כבר אמר מי שאמר, זמנים קשים דורשים צעדים נואשים והעדר ספרים מוחלט (ערמות של פרורים יש שם, זה למה הם שוקלים כל כך הרבה) מצריך להעז לקרוא כמה ספרים חדשים.

ובכן למרות שזנחתי את המסורת הקדושה בשנה האחרונה ולא החבאתי לי שקית מרשרשת וריחנית של כריכות רכות ומלאות סופרלטיבים, מסתבר שאנשים אחרים עדיין חושקים בהם ככה שהצלחתי למצוא לי לשבת האחרונה כמה ספרים פנויים. (לא בחג הראשון לא קוראים אנשים, זה הזמן להשלים שעות שינה).

הכריכה נראתה נחמדה, אפור ושחור מאיימים, אור לבנבן קטן וסימון מטרה – איזה יופי כבר אני מתארגנת עם הפחד. השם – אפשר היה להתאמץ יותר, אבל כמו שאמרנו אי אפשר להיות בררניים במיוחד כשההיצע קטן כל כך. וככה מצאתי את עצמי עם עוגה פסחית ושוקולדית ביד אחת וספר ששוקל רק קצת יותר ביד השנייה.

העמודים הראשונים היו נחמדים. שזה אומר ניתנים לבליעה איטית ומתמידה בתוספת העוגה המדוברת. ספר מתח קלאסי, כמה קלאסי? קלאסי כל כך עד שהקלאסיות אני חושבת שקלה בעצמה להעלות על איזה בנין ולבחון עד כמה המרחק ממנה לרצפה יספיק לנפילת התאבדות מרשימה.

התעקשתי להמשיך בינתיים גם אם הדרך ארוכה, אבל אז ותחזיקו טוב, הפך ספר המתח והאקשן למדע בדיוני מסתורי כלשהו, שכן בעמוד אחד קרוב מאד להתחלה, גיליתי למרבה ההפתעה שאפשר לירות מרובה צלפים כדורי אקדח.

כן, אני יודעת, אתם מגלגלים עיניים ואומרים לי, נו באמת על זה את פוסלת? טעות עריכה, לכולם קורה.

צודקים, גם אני הסכמתי, לכן המשכתי להיחנק מהעוגה המתפוררת תוך כדי הפיכת דפים ריחניים, עד שגיליתי רק כמה עמודים אחר כך שגבר חילוני ורווק, הנמצא בשלהי העשור השלישי לחייו ובעל עבודה מסודרת וביטחוניסטית מאד גר עדיין עם הוריו ויושב לאכול איתם ארוחת ערב מידי לילה.

את האמת זה היה מספיק בשבילי. המשכתי אומנם לדפדף עוד קצת, רק כדי לגלות דמות תורנית בכירה המוליכה את הגיבור בין טרוריסטים צמאי דם בשלווה אופיינית, וכמובן דו שיח המתיימר להיות ציני היאה יותר לגילאי עשרה מוקדמים.

אחר כך למרות הניסיון המר וגם כי צריך להעז בחיים במיוחד בשבתות קיץ ארוכות, ניסיתי לקרוא עוד ספר מתח אחד, כזה שהכריכה שלו דמתה מידי לכריכה שכבר הכרתי, מסתבר שגם העלילה הייתה בת דודה קרובה.

את העלילה הצפויה והגיבור המוכר סבלתי בגבורה, לסוף כבר לא היה לי כוח, בעיקר אחרי שגיליתי שכל ההתרחשויות המפתיעות נחשפות על ידי הסופר שחוזר מידי כמה עמודים כמה שעות או ימים אחורה כדי לגלות איך שיקר לנו כמה עמודים קודם לכן דרך עיניו של הגיבור.
טכניקה מתוחמת במיוחד כדי ליצור מתח רבותי, מהיום כתבו שטויות בשמו של הגיבור ואז מהרו לספר לקוראים שלכם איך עבדתם עליהם יופי.

על ספר חדש ונפרד מבית היוצר של סדרת מתח ארוכה שכבר הסתיימה – וויתרתי די בקלות.

את האמת, לא הופתעתי במיוחד. הרבה זמן לא קראתי מותחן חרדי ראוי לשמו, אבל עדיין לגלות ששום דבר לא השתנה בשוק ואולי אפילו הדרדר היה די מאכזב.

עכשיו אגב זה הזמן לעצור. אם אתם דוגלים בשיטה שביקורת היא מדהימה ונצרכת כל עוד היא רק מלטפת את קצוות העיגול ומזגזגת מחוץ למטרה – דלגו על הקטע הבא, חבל שתתרגזו.

אבל אם אתם חושבים שביקורת היא נצרכת, סופר חשובה, ושהיא צריכה לכוון לפעמים הישר על המורסה הכואבת – מוזמנים בכיף להמשיך לקרוא ולחלוק עלי בסופה, אלא מה.

אגב לא בטוח שאפשר בכלל לקרוא לקטע הבא ביקורת, אולי יותר תמונת מצב. אבל אני בעד להציב מראה מול העיניים גם אם לא מתכננים לעשות שפצורים למייקאפ בקרוב.

לפני שמתחילים מצרפת כאן את הקטע הבא מויקיפדיה על הערך מותחן:

מוֹתחן (באנגלית: Thriller) הוא סוגה המיושמת בספרות, בקולנוע ובטלוויזיה. הוא כולל מספר רב של תת-סוגות. המותחן מאופיין בשימוש בפעולה ובמקצב גבוה, ובדמות הגיבור או הפרוטגוניסט שהוא בעל תושייה וצריך לסכל את מזימותיו של נבל המצוי מצדו הבלתי מוסרי של המתרס, ולרוב גם בעל כוח או ממון רב יותר. בנוסף, יש שימוש באמצעים ספרותיים רבים כמו מתח, גורמי הסחה שונים וקליף האנגרים.

מותחנים לעיתים מתרחשים בתפאורות חוץ: ערים, מדבריות, אזורי הקוטב או ימים ואוקיינוסים. הגיבורים ברוב סוגי המותחנים הם טיפוסים "קשוחים" שרגילים לסכנה. לרוב שוטרים, מרגלים, אנשי ים או טייסים, ולעיתים גם אזרחים רגילים שנקלעו למוקד הסכנה בטעות. לרוב גברים ולעיתים נשים.

לעיתים המותחנים חופפים לסיפורי מסתורין, כאשר הייחוד שבהם נובע מעלילתם הסבוכה. במותחן, הגיבור צריך לסכל את תוכניותיהם העתידיות של אויביו, ולא לפתור פשעים שכבר ארעו. לרוב סיפורי המותחנים מתרחשים בסדר גודל רחב: הפשעים שיש צורך בעצירתם הם מקרי רצח בשרשרת, מעשי טרור, התנקשויות, או הפלת הממשל. מוטיב הסכנה וכן עימותים אלימים הם אלמנטים עלילתיים תכופים. בשעה שסיפורי מסתורין מגיעים לשיאם בפתירת התעלומה, במותחנים נקודת השיא היא כאשר הגיבור מביס לבסוף את אויבו ובכך מציל את חייו או את חיי אחרים.

זאת הגדרה כללית ופשטנית למדי שכוללת תחתיה הרבה תתי ז'אנרים כמו: מותחן פעולה, מותחן פוליטי, מותחן פסיכולוגי, מותחן אימה או ריגול.

את המותחנים החרדיים ברובם (בדגש על רובם כי ישנם ישנים יותר שלא נכנסים בקלות תחת ההגדרה הזאת) אפשר לשייך בצורה כללית למדי לז'אנר הפעולה.

אז ברוח החג וברוח ההגדה ניסיתי לתת בהם סימנים. הם כמובן המאפיינים בהם אני הבחנתי בעיקר. מוזמנים לחלוק, להוסיף או סתם להתקיף.

  1. האביר על הסוס הלבן
    הפרוטגוניסט מושלם. מושלם כל כך ברמה של התשובה הבנאלית פרפקציוניזם על שאלת חסרונות אישיים בראיונות עבודה.

    בדרך כלל הוא יהיה בוגר יחידה צבאית מובחרת, מטכ"ל, שייטת או איזה פרי מט"ו בשבט. תהיה לו קריירה של סוכן מוסד/שב"כ או יחידת מודיעין עלומה. ההבדלים לא משמעותיים במיוחד אם הקוראים שלנו בכל מקרה יתרגשו בקלות מכל מה שריח צבאי מחוספס נודף ממנו.
    הא, הגיבור גם חזר בתשובה באיזה שלב בחייו, או יחזור או חוזר או מחזיר, מה משנה הדרך ובלבד שיכוון את ליבו לאביו שבשמים.

    מיודענו המדובר יהיה גם אתלטי חזק וגבוה, מהסוג ששמים בז'אנר רומנים רומנטיים. יהיו לו עיניים חודרות ואולי ירוקות (למה למען השם בשלושה ספרי מתח שונים שקראתי זה היה ככה? סותר כללי הסתברות בסיסיים), הוא יהיה שנון, אנשים. מה זה שנון? ציני להדהים, עם הומור שחור שיוצא לעיתים אפרפר, בדיחות יבשושיות ושבלוניות, ודיאלוגים בינו לבין הנבלים או חבריו המסורים שמתנהלים כמו משחק פינג פונג בידי שחקנים בינוניים.

    לדמות המדוברת יהיו כישורים קלישאתיים, כיאה לתיאורים מדומיינים על סוכני ביון. גיבור הספר תמיד יהיה חכם, צודק, ערמומי וציני, אדם שלא אוהב משמעת בתור עיקרון. שק החסרונות שלו לעומת זאת יכלול בעיקר את זה שהוא אנושי (לא ידענו באמת, תודה שהדגשתם את זה כל כמה עמודים), מזייף למשל כשהוא שר או בעל כישרון גרוע בבישול.

  2. רשע מה הוא אומר
    הנבל בדרך כלל ייצג רע מוחלט. ברוב הפעמים יהיו אפילו כמה אנטגוניסטים שילחמו בגיבור במהלך הספר והם יקבלו אפיון שטוח מאד: טרוריסט רוצח יהודים, בוס מאפייה שלא בוחל באמצעים, שכיר חרב ללא מצפון.
    נבלים מוחלטים מצויים מאד בז'אנר כך שהאפיון הזה לא מפתיע. מהצד השני נבלים מוחלטים מגבילים אותנו לקטגוריה ספציפית יותר של מותחנים ומצמצמים אותנו לז'אנר האקשן בעיקר.

  3. אם אין אני - מי במקומי
    העלילה לרוב תהיה חובקת עולם. כזאת בה מעורב ראש הממשלה הישראלי יחד עם נשיא ארצות הברית, נשיא צפון קוריאה והאו"ם כולו, החמאס והגי'האד, אם אפשר גם איזו מאפייה איטלקית לקינוח. והגיבור שלנו הוא כזה מדהים שכולם רוצים דווקא אותו, כמהים בקרבתו ואין אף אחד שיכול להחליפו במשימה החשובה.

    למה? שאלה טובה. אבל זה לא רלוונטי קוראים יקרים, תסתפקו בבקשה במניע התלוש שקיבלתם ובסופרלטיבים שחלק הסופר לגיבור, תאמינו לו מה יש, אז מה אם בתי הקברות מלאים באנשים שהצליחו למצוא להם תחליף.

  4. אם אין תורה אין אקשן
    בספר תהיה תמיד איזו דמות תורנית – ראש ישיבה, רב קהילה או ידיד חרדי, הרעיון זהה. הגיבור שלנו מחזיק בדעות חרדיות קלאסיות, או נוטה להחזיקן, או מקבל אותן ישירות לווריד באינפוזיה רוחנית כלשהי המחדירה בו אמונה וביטחון על אף שהוא בכלל אמור להיות בחור תל-אביבי טיפוסי.

    אם הוא חרדי או דתי הוא יעצור מידי פעם לחטוף שעות לימוד קצרות, אם הוא חילוני הוא יביט בערגה באדם המניח תפילין, ואם הוא לא הוגדר בכוונה תחילה (וגם את זה פגשתי) הוא עדיין יחזיק בדעות הנכונות, איך? לסופרים פתרונים.

  5. שלא שינו לשונם
    מוטיב בולט שחוזר בהרבה מהספרים הוא השפה בה מדברות הדמויות: רובן, בין דתיות, חרדיות או בעלות אפיון המתיימר להיות חילוני או גויי מדברות במושגים חרדיים, שוזרות ביטויים בארמית במשפטיהם ומזכירות את אלוקים ואת הביטחון בו כדבר שבשגרה.
    שלא תטעו, השפה לא זרה לי, אני פשוט לא רגילה בבוסים חילוניים המצמצמים עיניים לשמים ומפטירים, נו נו יש מנהיג לבירה.

  6. נשים במאי זכיין
    שמשלחות את בעליהן למשימות עלומות, מזילות דמעות על קשיי הבדידות, מאמינות לו בכל צעד שהוא עושה וממתינות לו במטבח עד שיחזור.
    שלא אשמע פמיניסטית מידי חלילה, אבל זאת קלישאה קלישאתית שיפה לפעמים, נחמדה לעיתים ומשעממת מאד לקריאה חוזרת בה רק השמות משתנים. התוצאה של הקלישאה הזאת היא תיאורים על זוגיות אוטופית עד כדי בחילה ודיאלוגים שבלוניים.

  7. תרתי דסתרי
    גיבור שקם לתפילה אחרי לילה ללא שינה, חושש לפספס את זמן קריאת שמע ושומר על כשרות בעיניים מצועפות זה מדהים ומרגש. אולי גם יכולתי להאמין לו אילולי הספיק בינתיים להעלים כמה מכוניות יפות, לפוצץ לאנשים את רכושם הפרטי ולפנק אותם במכות שמצריכות שיקום נדיב המבזבז להם זמן וכסף.

    עכשיו תגידו, מה את רוצה, ככה זה סוכני ביון. גיבורים כאלו, קשוחים, הם לא מפחדים מסכנות, זאת ההתנהלות שלהם, והטענה הזאת רק מגבירה את הסתירה. כי זה שכך הם פועלים נובע ממצפון מסוים וערכי מוסר גמישים במיוחד, מה שסותר מאד את אופן הפעולה בה אמור לנהוג גיבור המתיימר לפעול בהתאם לצו מצפון דתי או חרדי.

    הבעיה היא שהסופר או הסופרת רוצים מאד להעניק לגיבורם את האפיון הזוהר הנ"ל עד שהם מתעלמים בקלות יחסית מהסתירות שנוצרות. וכך הם מדביקים לגיבור תכונות של דמויות אותן מגלם בראד פיט קלאסי ומידי פעם מזכירים לקוראים את יראת השמיים שלו המתובלת במוסריות של סופרמן בשנות הזוהר הנאיביות שלו.

    התוצאה הסופית היא מצבור של דמוית שטוחות, ברוב הפעמים שטוחות מאד. להן בעיקר יכולים להאמין בני נוער.

    בעיה נוספת המהווה סתירה מהותית אפילו יותר היא היחס החרדי הקלאסי המופיע בספרים הללו לצה"ל ולגופי הביטחון, כאשר הסופר או הסופרת טורחים להטיף במילים ברורות ושחורות על גבי לבן עד כמה ההערצה הזאת אינה טובה, מבהירים את היחס החרדי לכוח בתוך הספרים וברשימת התודות, ואת עליונותם של לומדי התורה על לובשי המדים. כשבעוד הם נואמים במונוטוניות, רצים סוכני העל מאחוריהם, מדלגים בכישרון מעל כל מכשול ויורים לכל עבר בזעם אלגנטי, כשהם לא שוכחים כמובן לקוד בסיום המופע לקהל המעריץ.

    אין לי דעה מה נכון לעשות או לחשוב, כלומר יש לי אבל היא לא הנושא. רק חשוב לציין שעל אף כל המאמצים אנשים מבינים סאבטקסט הכי טוב והרבה פחות משתכנעים מנאומים.

  8. זה קרה באמת
    הספרים כולם, כך נראה מקריאה בסיסית לפחות, מתיימרים להיות מציאותיים. בפועל הסתירות, אפילו בפרטים הקטנים רבות כל כך עד שלעיתים הן מקשות על הקריאה.

    זה לא ההרואיזם המוגזם, גם בספרים הכללים אפשר למצוא אותו במנות גדושות, זאת אמינות פשוטה ובעייתית המורכבת מפרטים קטנים ויבשים.

    שיח שלא תואם את התרבות ממנה הגיעה הדמות כמו שצוין כבר למעלה, מערכת פעולות סותרת של הגיבורים כדוג' דמות שלא מקפידה לשמור שבת וכשרות אבל מתחתנת בהצעת שידוך תוך חודשיים. יש ליקר בווארט, רבותי, רק תבואו.

    גם הידע המקצועי לוקה לפעמים בחסר על אף שמצוין בהרבה פעמים שהספר עבר תחקיר.

    הנה דוגמא שצרמה לי במיוחד: בשלושה ספרי מתח שונים שקראתי נכללו סצנות פציעה של הגיבורים מקליעים בחזה. הדרך המדהימה להצילם הייתה פשוטה מאד: שליפה בתנאי שדה של הקליעים.

    בלי לדבר על זיהומים קטלניים שבדרך כלל מלווים פעולות שטח כאלו וגורמים למטופלים פעמים רבות שלא לשרוד, ודימומים חמורים שיכולים להתפרץ כתוצאה מתזוזת הגוף הזר, גם צורת תיאור הפגיעה תמוהה מאד.

    נפגע חזה, בעיקר מפגיעות חודרות יפתח בדרך כלל 'חזה אוויר' בלחץ או 'חזה דם'. הדרך הפשוטה ולעיתים היחידה הנצרכת כדי לטפל בו היא נקז חזה - פעולה כירורגית מצילת חיים המבוצעת בשטח. כמה פעמים אתם מנחשים הוזכרה הפעולה הזאת בספרים האלו? אפס. ומילא זה היה קורה בספר אחד יוצא דופן.

    כמובן שאין ציפייה מסופר להתנהג כאילו יש לו הכשרה רפואית, אבל מהצד השני כן מצופה ממנו לחקור קצת ולהתאים את הפעולות למציאות בשטח.

    חשוב להדגיש שההתנהלות המתוארת לא קיימת בכל הספרים בז'אנר הזה, בחלקם התחקיר המקצועי נראה מצוין. אבל האחרים הלא מעטים הלוקים בבעיה הזאת בהחלט ראויים לאזכור.

  9. כפית אחת של מסר
    לרוב הספרים החרדים בין מז'אנר הדרמה ובין מז'אנר האקשן ישנו מסר. למה? כי זה מאפיין בסיסי של ספרות החרדית. למה זה מאפיין בסיסי? זה כבר נושא אחר וכאן בהחלט יש דיון מעניין עליו.

    בדרמה המסר משתלב מצוין. זה נובע מכך שהדמויות עוברות תהליכים הקשורים יותר לרובד הפנימי שלהם או תהליכים בין אישיים מורכבים והתמה המרכזית היא זאת שתוביל בדרך כלל את העלילה. סופר טוב למדי יצליח להעביר אותה בלא הרגשה של מסר מודבק או האכלה בכפית.

    באקשן אין הרבה מסר. יש מסע גיבור שמוצלחותו תלויה בבנייה איכותית של הדמות - כלומר חסרונות אמינים שישפיעו על אופן הפעולה של הדמות ויסיעו לעלילה להתקדם תוך כדי מאבק של הגיבור בחסרונות האלו, אבל מסר מהסוג אליו מובילים סיפורי דרמה טובים אינו מוטיב מצוי.

    העובדה הזאת יוצרת בעיה רצינית לכותבים, רצינית כל כך שנאומי הטפה ארוכים לא נדירים בכלל בספרים האלו, או לחילופין תובנות שאמורות להיבנות כתהליך ארוך מופיעות פתאום קרוב לסוף כהארה פתאומית אותה חווה הגיבור.

עכשיו למסקנות,
  1. ז'אנר המתח החרדי מצומצם מאד.
    המותחנים חרדיים הנפוצים בשנים האחרונות נכנסים בעיקר תחת קטגורית פעולה וכוללים ברוב הפעמים סוכני ביון, בצירוף אקשן קל, סצנות מאבק מלוות בפציעה קלאסית וטעימות קלות ומעטות מעולם הריגול. זה חבל כי יש כל כך הרבה ז'אנרים מפוספסים כמו אימה, מסתורין שהוא בכלל מקביל למותחן, מותחנים פוליטיים או רומני ריגול ואפילו מותחנים המתבססים על קונספירציות.

  2. ספרות המתח מיועדת לנוער.
    למעט כמה מותחנים טובים וישנים יותר, הספרים ברובם המוחלט מיועדים לנוער בוגר. מקסימום.
    אי אפשר למכור ספר המבוסס על המאפיינים הנ"ל לאנשים בוגרים. הוא לא אמין, הוא ירגיש להם מטיף, ואחרי כמה ספרים בתבנית הזאת הוא יהפוך אפילו למשעמם.
    זה חבל כי ז'אנר הדרמה כן מתפתח במקביל כל הזמן ואפשר למצוא בו ספרי מבוגרים מצוינים. הבעיה היא שלא כולם מעוניינים בדרמה, ובז'אנר הזה שולטות באופן בלעדי בעיקר סופרות ככה שקהל היעד מורכב עדיין ברובו מנשים.

    בינתיים ככל הנראה אם חשקה נפשכם בספר מתח טוב תאלצו לקרוא אותו בסלחנות בה קראתם ספרים בגילאי העשרה או לחפש לכם תחליפים במקומות אחרים.

  3. ביקוש גדל.
    למרות רשימת המאפיינים הארוכה שמנינו כאן הז'אנר הזה מכניס ויכניס כסף טוב – למה? אולי כי הרבה מהספרים בציבור החרדי נקנים ונקראים על ידי בני נוער ונשים, וגם, ואי אפשר להתעלם מהעובדה הזאת - השוק סגור והקהל שבוי, ככה שלא צריך לעמול קשה כל כך כדי לגרום לספר בסגנון כזה להימכר. אם הכתיבה גם ממוצעת ומעלה הוא יכול אפילו להצליח.
אם הצלחתם לקרוא עד כאן - יש לכם עצבי ברזל וסבלנות של סוכני על. חכו עוד שתי קטנות סתם בשביל הסיבולת ופרגנו לכם איזו עוגה פסחית ומתפוררת.

ההקשרים, השמות והסופרים על אחריותכם בלבד. אין באמור לעיל לטעון שלא סייעתי לכם לעשות את זה.
 
נערך לאחרונה ב:

הדוויג

עורך תוכן ראשי
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
אם יורשה לי להוסיף עוד מוטיב חוזר בספרות המתח/פעולה מהשנים האחרונות - פסבדונים לא מזוהה מגדרית.
זה התחיל בסופרת גדולה ומוערכת, שחששה כנראה שאנשים יחשבו שאישה לא יודעת לכתוב ספרות מתח ופעולה ראויה לשמה.
וזה המשיך בכמה וכמה סופרות צעירות שניסו לחקות אותה, והוכיחו מדוע החשש שלה היה מוצדק...
 

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
דברים נכונים, שהובעו בצורה משובחת וחדה במאוד מאוד.
עוד פרובלמה שתופיע רבות בספרים שמתיימרים להיות האליטה של הספרות המגזרית, עם עלילה "מורכבת" במינוחים האומללים של השדה החרדי, וכיתה שלמה של בנות עשרה שיזעקו עד כמה הכתיבה היא מוש הסופרת היא מוש והסוכן שליט"א הוא, כמובן, אחלה גבר -
ארגוני צללים, רבותי.
והמון - המון! מאלה.
כאילו סופרת חביבה ישבה על מכתבתה ושלחה הצצה לספרות החילונית, ראתה שעבד שם - אמרה למה לא, ואיך שהוא מעכה את כל הכפיפות כולן לדור בקרפף אחד.
מציתי אפילו סופר אחד שרבים וטובים (?) זועקים עליו שהוא רב כישרון, והוא ניסה לפרסם את ספריו גם לחילונים, והוא כל כך מקורי שתתפלצנה אוזניים, הללוהו בקודשו! - ושני ספרים שלו, בזה אחר זה, קורים באותו עולם, ומציגים לנו 2 אגודות סתרים שמטרתן להשמיד את כל מקרבי הרחוקים ולנעול אותם במטבח של מלון כינר, ושתיהן כל כך עוצמתיות שזרועות תמנוניהן מתפלשות בעפר הארץ- אבל לכל אחת יש דרך שונה להרוג יהודים. בהתאמה לסטלין והיטלר ימח שמם וזכרם וזכר זכרם.
כאן המקוריות שולטת, כצפוי. זרי פרחים אלי.
אבל, רגע.
סטלין והיטלר (ימח שמם!) היו אויבים! הם נלחמו מלחמה עקובה מדם של מיליוני חיילים!
איך זה שהאגודות המופלאות שממשיכות את דרכם מסתדרות, חליק, אתה בשלך ואני בשלי?
תאמרו שהן כן נלחמות?
אז למה לא קראנו מילה מזה? רמז? קוצו של יוד? סופר איכותי שהיה מקבל את החומר הזה לעבוד אתו היה שותל בספר הקודם רמזים לקיומה של עוד אגודה, משהו. תחכום מועט וקמצני.
אבל - לא!
תאמר לי, אדון - (שלוק מסודה) איך יכולות כל אגודות הסתרים לשלוט בעולם כולו בו זמנית?
התשובה פשוטה.
הסופר שיחי' לא טרח להשקיע קורטוב מחשבה בתחום הזה.
הוא שם לב שהוא יכול להשחיל אלמנט כלשהו שעשוי להגניב קוראים, אז הוא הכניס אותו.
וכשהוא ראה שזה עבד, הוא הכניס אותו עוד פעם - גם בספר הבא.
איך אומר לי גיסי התחמן שוב ושוב? כסף, הכל בחיים זה כסף.

בקיצור, כל כך הרבה מאפיינים הופכים את הספרות החרדית לספרות זולה שגם צ'ארלס באלמר לא היה חולם עליה.
וחוששני, שהאנשים כאן, שבתנופת נגד עצומה (בינתיים בעיקר בדיבורים) הם היחידים שיכולים לשנות את המצב.

התוקפנות היא תוצאה מובהקת של רעבון פסחי, ולא מכוונת לשום יצור חי כלשהו
גיט מויעד
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
איך אומר לי גיסי התחמן שוב ושוב? כסף, הכל בחיים זה כסף.
בדיוק ככה. אולי זאת הייתה יכולה להיות הכותרת.
התוקפנות היא תוצאה מובהקת של רעבון פסחי, ולא מכוונת לשום יצור חי כלשהו
אם אלו הפנינים שמביא הרעבון הייתי ממליצה על צום פסחי מידי פעם, ככה בשביל היצירתיות.
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
התעקשתי להמשיך בינתיים גם אם הדרך ארוכה, אבל אז ותחזיקו טוב, הפך ספר המתח והאקשן למדע בדיוני מסתורי כלשהו, שכן בעמוד אחד קרוב מאד להתחלה, גיליתי למרבה ההפתעה שאפשר לירות מרובה צלפים כדורי אקדח.
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
אני לא נוטה להשתמש באימוג'ים, אבל כאן קשה להגיב בדרך אחרת. אוך, זה עצום.
עכשיו אגב זה הזמן לעצור. אם אתם דוגלים בשיטה שביקורת היא מדהימה ונצרכת כל עוד היא רק מלטפת את קצוות העיגול ומזגזגת מחוץ למטרה – דלגו על הקטע הבא, חבל שתתרגזו.

אבל אם אתם חושבים שביקורת היא נצרכת, סופר חשובה, ושהיא צריכה לכוון לפעמים הישר על המורסה הכואבת – מוזמנים בכיף להמשיך לקרוא ולחלוק עלי בסופה, אלא מה.

אגב לא בטוח שאפשר בכלל לקרוא לקטע הבא ביקורת, אולי יותר תמונת מצב. אבל אני בעד להציב מראה מול העיניים גם אם לא מתכננים לעשות שפצורים למייקאפ בקרוב.
זו בדיוק ההגדרה של ביקורת.
לדמות המדוברת יהיו כישורים קלישאתיים, כיאה לתיאורים מדומיינים על סוכני ביון. גיבור הספר תמיד יהיה חכם, צודק, ערמומי וציני, אדם שלא אוהב משמעת בתור עיקרון. שק החסרונות שלו לעומת זאת יכלול בעיקר את זה שהוא אנושי (לא ידענו באמת, תודה שהדגשתם את זה כל כמה עמודים), מזייף למשל כשהוא שר או בעל כישרון גרוע בבישול.
מה שבאמת מפריע לי בעניין זו העובדה שבחיים, אנשים כאלה הופכים להיות פעמים רבות דווקא לנבלים ברשות החוק ולא לגיבורים.
אמינות, רבותיי. אמינות בסיסית. אולי במקום לקרוא ספרות חיצונית, תקראו ספרים אוטוביוגרפיים של יוצאי סוכנויות ביון? זה יתן לכם מידע הרבה יותר איכותי.
אם אין אני - מי במקומי
העלילה לרוב תהיה חובקת עולם. כזאת בה מעורב ראש הממשלה הישראלי יחד עם נשיא ארצות הברית, נשיא צפון קוריאה והאו"ם כולו, החמאס והגי'האד, אם אפשר גם איזו מאפייה איטלקית לקינוח. והגיבור שלנו הוא כזה מדהים שכולם רוצים דווקא אותו, כמהים בקרבתו ואין אף אחד שיכול להחליפו במשימה החשובה.

למה? שאלה טובה. אבל זה לא רלוונטי קוראים יקרים, תסתפקו בבקשה במניע התלוש שקיבלתם ובסופרלטיבים שחלק הסופר לגיבור, תאמינו לו מה יש, אז מה אם בתי הקברות מלאים באנשים שהצליחו למצוא להם תחליף.
מדויק, אם כי בזה אפשר להאשים כבר את ג'יימס בונד. כבר מהמצאת הז'אנר זה עבד ככה.
נשים במאי זכיין
שמשלחות את בעליהן למשימות עלומות, מזילות דמעות על קשיי הבדידות, מאמינות לו בכל צעד שהוא עושה וממתינות לו במטבח עד שיחזור.
שלא אשמע פמיניסטית מידי חלילה, אבל זאת קלישאה קלישאתית שיפה לפעמים, נחמדה לעיתים ומשעממת מאד לקריאה חוזרת בה רק השמות משתנים. התוצאה של הקלישאה הזאת היא תיאורים על זוגיות אוטופית עד כדי בחילה ודיאלוגים שבלוניים.
סתם לשם הספורט, מהו הטווח הרגשי הנכון לדעתך עבור סיידקיק הנקרא "אשתו הצדקת של הגיבור"?
עכשיו תגידו, מה את רוצה, ככה זה סוכני ביון. גיבורים כאלו, קשוחים, הם לא מפחדים מסכנות, זאת ההתנהלות שלהם, והטענה הזאת רק מגבירה את הסתירה. כי זה שכך הם פועלים נובע ממצפון מסוים וערכי מוסר גמישים במיוחד, מה שסותר מאד את אופן הפעולה בה אמור לנהוג גיבור המתיימר לפעול בהתאם לצו מצפון דתי או חרדי.

הבעיה היא שהסופר או הסופרת רוצים מאד להעניק לגיבורם את האפיון הזוהר הנ"ל עד שהם מתעלמים בקלות יחסית מהסתירות שנוצרות. וכך הם מדביקים לגיבור תכונות של דמויות אותן מגלם בראד פיט קלאסי ומידי פעם מזכירים לקוראים את יראת השמיים שלו המתובלת במוסריות של סופרמן בשנות הזוהר הנאיביות שלו.

התוצאה הסופית היא מצבור של דמוית שטוחות, ברוב הפעמים שטוחות מאד. להן בעיקר יכולים להאמין בני נוער.
תודה על הניסוח המדויק. לפעמים זה מרגיש שהפכנו לאמריקאים בני דת משה או אירופאיים בני דת משה. ממתי תרבות אירופה היא מקור לחיקוי?
או כמו שאמרה לי מישהי: "מה את רוצה? כשהם רוצחים זה רצח יפה, עדיף מהברבריות של הערבים שסתם הורגים."
בעיה נוספת המהווה סתירה מהותית אפילו יותר היא היחס החרדי הקלאסי המופיע בספרים הללו לצה"ל ולגופי הביטחון, כאשר הסופר או הסופרת טורחים להטיף במילים ברורות ושחורות על גבי לבן עד כמה ההערצה הזאת אינה טובה, מבהירים את היחס החרדי לכוח בתוך הספרים וברשימת התודות, ואת עליונותם של לומדי התורה על לובשי המדים. כשבעוד הם נואמים במונוטוניות, רצים סוכני העל מאחוריהם, מדלגים בכישרון מעל כל מכשול ויורים לכל עבר בזעם אלגנטי, כשהם לא שוכחים כמובן לקוד בסיום המופע לקהל המעריץ.
החלק הכואב באמת היא התוצאה של הסתירה הזו. בשונה מכל הקודמות, שסתם יוצרות ספר בינוני (ומטה) - כאן מגיעות סתירות מהותיות, שיוצרות מצבים בעייתיים מאוד בציבור.
אמירות כמו "פעם החרדים התנגדו לציונות, אבל היום לשמור מצוות זה אומר גם להיות בעד המדינה", "הלוואי שהייתי גבר ואז היו מגייסים אותי לצה"ל", ואפילו "אם את לא רוצה ללכת לסמינר, למה את לא מתגייסת?".
כל אלו אמירות של נערות בגיל ההתבגרות, שצצו ספציפית כשדשנו אודות מותחנים חרדיים.
מעניין למה.
כמובן שאין ציפייה מסופר להתנהג כאילו יש לו הכשרה, אבל מהצד השני כן מצופה ממנו לחקור קצת ולהתאים את הפעולות למציאות בשטח.
תודה, משפט לתלות על שולחן העבודה.
אם אלו הפנינים שמביא הרעבון הייתי ממליצה על צום פסחי מידי פעם, ככה בשביל היצירתיות.
מצטערת לאכזב, הקב"ה אכן ציווה אותנו על צום פסחי מדי פעם. או צום לא פסחי, גם קורה.
 

חני כהן :)

משתמש מקצוען
נשים במאי זכיין
שמשלחות את בעליהן למשימות עלומות, מזילות דמעות על קשיי הבדידות, מאמינות לו בכל צעד שהוא עושה וממתינות לו במטבח עד שיחזור.
שלא אשמע פמיניסטית מידי חלילה, אבל זאת קלישאה קלישאתית שיפה לפעמים, נחמדה לעיתים ומשעממת מאד לקריאה חוזרת בה רק השמות משתנים. התוצאה של הקלישאה הזאת היא תיאורים על זוגיות אוטופית עד כדי בחילה ודיאלוגים שבלוניים.
זה מה שהכי תפס אותי. דווקא בגלל שזה נכון כל כך ודווקא בגלל שאני תוהה לעצמי כל פעם מחדש איפה נמצאות הנשים האלו שאין להן דעות ולא רצונות ולא מחשבות ולא רגשות והולכות שולל אחרי כל שטות טיפשית של בעליהן....

אגב, זה לא רק בספרי מתח בהמון ספרים אחרים שקראתי מצאתי אותן, לפעמים זה יהיה כתוב תחת המשפט "המשכנע" של אישה כשרה עושה רצון בעלה - שאגב למשפט הזה יש פרשנות אחרת לגמרי מהמשמעות הפשוטה.

בקיצור - אם יש משהו שיגרום לי לטרוק את הספר בעצבנות זה דווקא הדיאלוגים המשעממים האלו. ובעצם, אני בספק אם אפשר לקרוא לזה דיאלוג... דיאלוג זה בין שניים. כאן, זה יותר מונולוג. דעה אחת והנהון מהצד השני.

לא יודעת מה היה פעם. אבל כיום, ב2023, אין נשים כאלו. פשוט אין.
 

חני כהן :)

משתמש מקצוען
דברים נכונים, שהובעו בצורה משובחת וחדה במאוד מאוד.
עוד פרובלמה שתופיע רבות בספרים שמתיימרים להיות האליטה של הספרות המגזרית, עם עלילה "מורכבת" במינוחים האומללים של השדה החרדי, וכיתה שלמה של בנות עשרה שיזעקו עד כמה הכתיבה היא מוש הסופרת היא מוש והסוכן שליט"א הוא, כמובן, אחלה גבר -
ארגוני צללים, רבותי.
והמון - המון! מאלה.
כאילו סופרת חביבה ישבה על מכתבתה ושלחה הצצה לספרות החילונית, ראתה שעבד שם - אמרה למה לא, ואיך שהוא מעכה את כל הכפיפות כולן לדור בקרפף אחד.
מציתי אפילו סופר אחד שרבים וטובים (?) זועקים עליו שהוא רב כישרון, והוא ניסה לפרסם את ספריו גם לחילונים, והוא כל כך מקורי שתתפלצנה אוזניים, הללוהו בקודשו! - ושני ספרים שלו, בזה אחר זה, קורים באותו עולם, ומציגים לנו 2 אגודות סתרים שמטרתן להשמיד את כל מקרבי הרחוקים ולנעול אותם במטבח של מלון כינר, ושתיהן כל כך עוצמתיות שזרועות תמנוניהן מתפלשות בעפר הארץ- אבל לכל אחת יש דרך שונה להרוג יהודים. בהתאמה לסטלין והיטלר ימח שמם וזכרם וזכר זכרם.
כאן המקוריות שולטת, כצפוי. זרי פרחים אלי.
אבל, רגע.
סטלין והיטלר (ימח שמם!) היו אויבים! הם נלחמו מלחמה עקובה מדם של מיליוני חיילים!
איך זה שהאגודות המופלאות שממשיכות את דרכם מסתדרות, חליק, אתה בשלך ואני בשלי?
תאמרו שהן כן נלחמות?
אז למה לא קראנו מילה מזה? רמז? קוצו של יוד? סופר איכותי שהיה מקבל את החומר הזה לעבוד אתו היה שותל בספר הקודם רמזים לקיומה של עוד אגודה, משהו. תחכום מועט וקמצני.
אבל - לא!
תאמר לי, אדון - (שלוק מסודה) איך יכולות כל אגודות הסתרים לשלוט בעולם כולו בו זמנית?
התשובה פשוטה.
הסופר שיחי' לא טרח להשקיע קורטוב מחשבה בתחום הזה.
הוא שם לב שהוא יכול להשחיל אלמנט כלשהו שעשוי להגניב קוראים, אז הוא הכניס אותו.
וכשהוא ראה שזה עבד, הוא הכניס אותו עוד פעם - גם בספר הבא.
איך אומר לי גיסי התחמן שוב ושוב? כסף, הכל בחיים זה כסף.

בקיצור, כל כך הרבה מאפיינים הופכים את הספרות החרדית לספרות זולה שגם צ'ארלס באלמר לא היה חולם עליה.
וחוששני, שהאנשים כאן, שבתנופת נגד עצומה (בינתיים בעיקר בדיבורים) הם היחידים שיכולים לשנות את המצב.

התוקפנות היא תוצאה מובהקת של רעבון פסחי, ולא מכוונת לשום יצור חי כלשהו
גיט מויעד
אנשים קוראים את מה שיש... ולצערנו, זה מה שיש. ספרות בינונית ומטה... (לא כולם כמובן!)

מה שכן הספרות החרדית השתפרה מאוד בשנים האחרונות. לפני כמה שנים קראתי סדרה של ספרים של סופר.ת עתיק.ה שאחראי.ת על הרבה רבי מכר של לפני 10-20 שנה ואני יכולה לומר שכל ספר היה גרוע ורדוד יותר מקודמו. החל מהכתיבה הקלישאתית משהו ועד להפי אנד הצורח שבאמצע יש עלילה שלא מתפתחת לשום מקום, דמויות לא עקביות ומשפטים שחוזרים על עצמם שוב ושוב ושוב.

בקיצור, אותם ספרים שהיו רבי מכר בעבר לא היו נמכרים בעותק אחד כיום. ולמה? כי פעם זה מה שהיה. לוקחים את מה שיש....
 
נערך לאחרונה ב:

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
סתם לשם הספורט, מהו הטווח הרגשי הנכון לדעתך עבור סיידקיק הנקרא "אשתו הצדקת של הגיבור"?
שאלה טובה. אין לי תשובה מוחלטת.
אבל אני חושבת שבתור התחלה היא צריכה סיפור רקע משלה כדי לא להפוך לדמות שטוחה במיוחד.
והיא גם בהחלט יכולה לא להאמין או לפקפק בגרסאות שבעלה מוסר לה - בייחוד לאור העובדה שהבעל מוצג בדרך כלל כדמות שיודעת לשקר מצוין. מה לעשות אידיליה קיימת רק בחלומות.
אני אישית הייתי עושה מזה סיפור על שבירת אמון כלשהי ותיקון, כמובן בתור סיפור רקע.
אה ועוד משהו, אם הייתי כותבת סיפור כזה הייתי מחפשת אישה אמיתית שנשואה לאחד המשרת בקרבי כדי להבין ממנה טוב יותר על התחושות או לפחות הייתי מחפשת חומר קריאה שכתבו נשים כאלו ולא חסר חומר כזה - גם מהצד העצוב שלו.
כל אלו אמירות של נערות בגיל ההתבגרות, שצצו ספציפית כשדשנו אודות מותחנים חרדיים.
מעניין למה.
גיל ההתבגרות זה למה. והצורך בגיבור להתאהב בו. ומכיוון שהספרים האלו בדרך כלל מציעים את דמות האביר הלא הגיונית הזאת זה זורם מצוין.
מצטערת לאכזב, הקב"ה אכן ציווה אותנו על צום פסחי מדי פעם. או צום לא פסחי, גם קורה.
כן. התכוונתי ככה סתם באמצע היום :)
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אחרי כל זה, שגם אני מסכימה ומזדהה, לא קל לכתוב ספר וכל שכן משובח.
אז חוץ מפריקה וחיזוק עמדות, לי נראה ששום דבר לא ישתנה בקרוב.
אולי הדיון הוא האם עדיף את מה שיש או היה עדיף שהספרים האלה לא יצאו לאור.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
אחרי כל זה, שגם אני מסכימה ומזדהה, לא קל לכתוב ספר וכל שכן משובח.
נכון. חלק מהספרים שקראתי בטח דרשו מהסופר הרבה משמעת עצמית כדי להצליח לכתוב שבלונה ארוכה כזאת באותו הפתאוס.
אולי הדיון הוא האם עדיף את מה שיש או היה עדיף שהספרים האלה לא יצאו לאור.
ומה יועיל הדיון הזה חוץ מפריקה וחיזוק עמדות?
 

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
@משולש ברמודה ו@פירי, אני דווקא לוקחת לתשומת ליבי כל ביקורת. ביחס לספרים העתידיים שלי.
כרגע עובדת במקביל על 2 סיפורים, אחד מהם מסוג מותחן של מדע בידיוני. לקחתי לתשומת ליבי כמה הערות חשובות, מקווה שלפחות הספר הזה לא יהיה "בינוני ומטה" כמוגדר כאן (גם אם זה לא ישנה באופן כולל את כל התכנים על המדף, את שלי אני משתדלת לעשות).
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
לקחתי לתשומת ליבי כמה הערות חשובות, מקווה שלפחות הספר הזה לא יהיה "בינוני ומטה" כמוגדר כאן
אני חושבת שאנשים שלוקחים לתשומת ליבם הערות חשובות, מחפשים ביקורת ומודעים אליה מאד יתקשו להוציא ספר בינוני ומטה תחת ידם.
ובהערת אגב, משמח מאד לשמוע על התכנונים האלו :)
 

מסוגל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
ביקורת מצוינת, נוקבת וחדה, שמסכמת באופן מקיף את כל הנקודות המציקות.

ובכל זאת, אני תוהה האם חלק מהבעיות שהוזכרו לא מאפיינות פעמים רבות גם מותחנים שהמילה 'חרדיים' לא מופיעה אחריהם. אני מודה שאין לי ידע מספיק נרחב, אבל ממה שכן קראתי, התרשמתי שבמקרים רבים ההבדל לא גדול. מותחנים בהם הגיבורים הם אבירים על אופנוע לבן עם אישיות בעובי קרטון, הרשעים צוחקים צחוק מרושע, חוקי הפיזיקה שואבים השראה מסרטי טום וג'רי, והמזימה חובקת עולם או חסרת הגיון בסיסי - פופולריים למדי גם מחוץ לגבולות קריית-ספר והגלילות.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
ובכל זאת, אני תוהה האם חלק מהבעיות שהוזכרו לא מאפיינות פעמים רבות גם מותחנים שהמילה 'חרדיים' לא מופיעה אחריהם.
בהחלט עבר לי בראש במהלך הכתיבה והתלבטתי מאד האם להביא דוגמאות.
ספרים גרועים יש גם שם, אבל המבחר ענק והתחרות קשה וסופרים יצטרכו לעבוד קשה מאד כדי להימכר.
מותחנים בהם הגיבורים הם אבירים על אופנוע לבן עם אישיות בעובי קרטון, הרשעים צוחקים צחוק מרושע, חוקי הפיזיקה שואבים השראה מסרטי טום וג'רי, והמזימה חובקת עולם או חסרת הגיון בסיסי - פופולריים למדי גם מחוץ לגבולות קריית-ספר והגלילות.
קיימים בהחלט בכמה הבדלים דקים ומשמעותיים:
מותחנים עם גיבור ונבל בסגנון המוזכר קיימים יותר בגרסתם הקולנועית - מה שנקרא בלעז סרטי אקשן. אלו סרטים שוברי קופות בהם משתתפים בדרך כלל שחקנים ובימאים נודעים ומושקעים בהם מיליוני דולרים.
בסוגה הזאת באמת לא רלוונטי ההיגיון ולא תקפים חוקי הפיזיקה, הגיבור ושבע נשמותיו מצליחים לקום לתחייה מכל פיצוץ ולהימלט מהנבל שלפעמים גם מניע הגיוני אין לו, ולקום לתחייה אם יש ביקוש מספק מהקהל לסרט נוסף.
כל עוד יש סצנת אקשן אלימה במיוחד ושחקנים מעולים גם אם מניעיהם לא מובנים בעליל - הקהל המוטרף יצביע עדיין ברגליו.
מותחנים כתובים לעומת זאת מושקעים הרבה יותר, ולו רק בגלל שכל מה שאפשר לתת לקורא הן מילים מודפסות שחור על גבי לבן. כל השאר באחריות הסופר בלבד.
 
נערך לאחרונה ב:

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
ביקורת מצוינת, נוקבת וחדה, שמסכמת באופן מקיף את כל הנקודות המציקות.

ובכל זאת, אני תוהה האם חלק מהבעיות שהוזכרו לא מאפיינות פעמים רבות גם מותחנים שהמילה 'חרדיים' לא מופיעה אחריהם. אני מודה שאין לי ידע מספיק נרחב, אבל ממה שכן קראתי, התרשמתי שבמקרים רבים ההבדל לא גדול. מותחנים בהם הגיבורים הם אבירים על אופנוע לבן עם אישיות בעובי קרטון, הרשעים צוחקים צחוק מרושע, חוקי הפיזיקה שואבים השראה מסרטי טום וג'רי, והמזימה חובקת עולם או חסרת הגיון בסיסי - פופולריים למדי גם מחוץ לגבולות קריית-ספר והגלילות.
אין ספק שזה אחד מחולאי הדור
אבל אצלנו החולי הזה שרץ והתפשט ברמה מטורפת. זה מה יש. כמעט ואין תחליפים ראויים.
ובעיני הדבר היותר גרוע שאין איש שיתנער מזה.
מרבית הציבור מסתדרים עם מה שיש.
כלומר - בזמן שאנחנו מדברים פה, באיש את רעהו יש שש אשכולות לפחות של בנות נוער שדנות ביופיים ובקסמם של הספרים החדשים והמושלמים.
בציבור הכללי הסגנון שאתה מדבר עליו מוקע ומבוקר ללא הפסקה, והכבוד האמתי ניתן לסיפורים המורכבים לשמם.

עלינו המלאכה לגמור, ואם נרצה גם ליבטל ממנה.
אנחנו הספרות החרדית.
ככל שיכתבו יותר ספרים שפונים לאפיק שונה, הציבור יפנה יחד עמם. קל לזהות איכות.
קשה? נכון.
אבל מי שחשוב לו באמת מוכן להשקיע.

ואם צריך עזרה, אני די בטוח שיש פה עשרות רבים וטובים שישמחו להעניק אותה.
 

מסוגל

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בציבור הכללי הסגנון שאתה מדבר עליו מוקע ומבוקר ללא הפסקה, והכבוד האמתי ניתן לסיפורים המורכבים לשמם.
כוונתי הייתה לתהות האם ז'אנר המותחנים הוא לא ז'אנר נחות מהגדרתו, ולפחות בצורת תפוצתו המקובלת. לכל סגנון יש את החוויה שהוא אמור לספק, והמותחנים מיועדים להעניק אסקפיזם להמונים. אפשר, כמובן, להוציא מותחנים ברמה גבוהה, וודאי שישנם כאלו. אבל מקובל בז'אנר הזה גם להסתפק במועט, ולאו דווקא במחוזותינו.
 

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
כאמור, אני לא מרגיש שיש לי מספיק ידע כדי לדבר בביטחון ובאופן גורף, אבל אני מדבר על ספרים בגרסתם הספרותית בהחלט.
אכן הרדידות קיימת גם שם ובעצם בכל מקום אבל אלו כללים פשוטים של היצע ביקוש ותחרות.
אם השוק אצלנו סגור וההיצע קטן ורדוד אין הרבה מה לקרוא.
אבל אם ההיצע ענק ומגוון, יש דוגמאות רבות מכל ז'אנר ותת ז'אנר אפשרי והחומר מתחלק בין רדודים לטובים ומעולים ממש - יש סיכוי למצוא משהו לקרוא ויש סיכוי לשיפור ולו בשל התחרות הקיימת כל הזמן.
 

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
כוונתי הייתה לתהות האם ז'אנר המותחנים הוא לא ז'אנר נחות מהגדרתו, ולפחות בצורת תפוצתו המקובלת. לכל סגנון יש את החוויה שהוא אמור לספק, והמותחנים מיועדים להעניק אסקפיזם להמונים, ועושים זאת.
אף ז'אנר אינו נחות.
גם לו אתה צודק בהגדרה הרדודה שהענקת לתחום המותחנים, החומר צריך לעבור בצורה איכותית. ללא חורים, חתולים ומרצעים שונים.
מותחן שגובב על כרעי תרנגולת ומגדלי קלפים מסוגל לספק הנאה מסוימת, בהחלט - אבל הוא יחטוף המון אש ובצדק.
אצלנו - פחות.
למה?
שוב, כי זה מה יש.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה