גם אז לא..אולי רק מי שהוא ברמה של מנתח, ובתנאים של חדר ניתוח, ורק אם אין אפשרות אחרת חוץ מלנתח!
גם אז לא..אולי רק מי שהוא ברמה של מנתח, ובתנאים של חדר ניתוח, ורק אם אין אפשרות אחרת חוץ מלנתח!
בואי נדבר על התניה
אם היתה אצלי התניה "כשמישהו לא מחייך אלי , הוא לא אוהב אותי, ומכאן שאני פחות שווה"
פירקנו אותה, וכעת כשמישהו לא מחייך אלי , אני לא מרגישה לא אהובה , ולא מרגישה לא שווה.
אז השפענו על הרגש העכשווי.
לא טיפלנו בכלל, בהרגשה הבסיסית, כלומר - למה אני מרגישה לא אהובה?
כי אמא שלי לא אהבה אותי.
הטיפול בחוויה הראשונית הזו של חוסר אהבה, לא יכול להעשות בצורה שכלית ולא בפירוק של התניות,
גם כשאני אפרק את כל ההתניות, עדיין חוויתי כזו חוויה והיא נחרתה אצלי.
למרות שאני ארגיש אותה פחות ופחות בחיי היום יום כשאני מפרקת את ההתניות, היא נמצאת בעומק.
בחוויה כזו אפשר לטפל רק על ידי קשר בריא טיפולי , שאני קוראת לו טיפול רגשי.
תקראי הודעה שלי 456גם אז לא..
אני חושבת שכולן מאד מאד קריטיות.ודאי שצריך להיזהר.
רק חשוב לדעת שחלק מההגנות שלנו הן לא כאלה דרמטיות. הן מגינות על דברים לא מאוד עמוקים - שכבר חלף זמנם - והנזק שלהן יותר מאשר להיות בלי הגנה.
לדוגמא - אנחנו מרצים לפעמים אנשים בצורה שמאוד מאוד מזיקה לנו ולהתפתחות שלנו ולהתקדמות שלנו - בגלל 'הגנה' על הישרדותינו. דבר שהיה מתאים כשהיינו תינוקות או ילדים קטנים - שתלויים נטו באחרים.
מודעות לעניין והסרת ההגנה המיותרת הזו - אמורה לשנות את החיים.
וזו רק דוגמא אחת מני רבות.
העיקרון הוא, שלהגנות יש תפקיד. אבל לפעמים הן פועלות על אוטומט לא במקום ובזמן הנכון - ומשבשות את חיינו.
אין לי בעיה עם הגישה הזו, בכיף. מי שרוצה רק לטפל ברגל.אם מישהו חלילה נפל ושבר את הרגל - מה שחשוב לרפא את הרגל. מה זה משנה איך זה קרה.
אם למישהי יש התניה שאם לא אוהבים אותי - אני פחות שווה - על זה עובדים. ולא משנה ממה זה נוצר.
לא. הפחד שלו יעלם כשההתניה הלא נכונה תיפרם.אבל אז השארנו את הפחד שלו בלי הגנה.
את מתכוונת שהויכוח חוזר על עצמו?תקראי הודעה שלי 456
אני לא יודעת מאיזה כיוון להתחיל לענות...לא. הפחד שלו יעלם.
רק טעימה - לא יותר.אשמח לקירוא פירוט.
ולכל המתנגדים - למה להתנגד למה שלא מכירים מספיק.
אם נקח את הדוגמה שלך אז בטיפול cbt יסודי ואיכותי לא יסתפקו בתהליך מול "כשמישהו לא מחייך אלי , הוא לא אוהב אותי, ומכאן שאני פחות שווה", אלא יבררו לעומק מה הסכמות והמבנים שמזינים את תחושת חוסר הערך ועליהם יעשו תהליך. במידה וימצאו שזה דמות האם - יעשו ע"ז תהליך.בואי נדבר על התניה
אם היתה אצלי התניה "כשמישהו לא מחייך אלי , הוא לא אוהב אותי, ומכאן שאני פחות שווה"
פירקנו אותה, וכעת כשמישהו לא מחייך אלי , אני לא מרגישה לא אהובה , ולא מרגישה לא שווה.
אז השפענו על הרגש העכשווי.
לא טיפלנו בכלל, בהרגשה הבסיסית, כלומר - למה אני מרגישה לא אהובה?
כי אמא שלי לא אהבה אותי.
הטיפול בחוויה הראשונית הזו של חוסר אהבה, לא יכול להעשות בצורה שכלית ולא בפירוק של התניות,
גם כשאני אפרק את כל ההתניות, עדיין חוויתי כזו חוויה והיא נחרתה אצלי.
למרות שאני ארגיש אותה פחות ופחות בחיי היום יום כשאני מפרקת את ההתניות, היא נמצאת בעומק.
בחוויה כזו אפשר לטפל רק על ידי קשר בריא טיפולי , שאני קוראת לו טיפול רגשי.
במילה אחת - תלוי. תלוי על מה ההגנה מגינה, ואם יש למטופל איפה להיות בלי ההגנה. זה מאוד משתנה, וגם מאוד לא נכון להגיד שכל הגנה צריכה להישאר.גם אז לא..
לא, כשכתבתי את זה - עדיין לא ענית על זה.את מתכוונת שהויכוח חוזר על עצמו?
מה שאת כותבת זה בהחלט ביטוי של חסידי השיטה הדינמית בעיקר. אבל יש דעות הפוכות והמון והם מגובות במחקרים רבים ומסוגים שונים (בעיקר מחקרים מוחיים). אז לגיטימי מה שאת טוענת אבל יש צורך בללמוד יותר, ובעיקר להבין שהתפיסה הדינמית היא לא חזות הכל על אף שיש לה את המקום המכובד מאוד שלה, ואת היעילות הרבה. עולם הטיפול התפתח בעשרות שנים האחרונות להמון מרחב, וגילו המון דברים שעוזרים יותר ועמוק יותר. ליגיטימי להתווכח אבל צריך להכיר את הדברים לעומק לפני שמדברים על משהו.אין לי בעיה עם הגישה הזו, בכיף. מי שרוצה רק לטפל ברגל.
אבל עניתי ל @חיבור סלולר שטען שזה מרפא את המערכת הרגשית ,
זה בהחלט מטפל במובן מסוים בתופעות של הרגש, אבל לא ברגש הבסיסי.
אני לא מתוכחת מה יעיל יותר , ומה עדיף.מה שאת כותבת זה בהחלט ביטוי של חסידי השיטה הדינמית בעיקר. אבל יש דעות הפוכות והמון והם מגובות במחקרים רבים ומסוגים שונים (בעיקר מחקרים מוחיים). אז לגיטימי מה שאת טוענת אבל יש צורך בללמוד יותר, ובעיקר להבין שהתפיסה הדינמית היא לא חזות הכל על אף שיש לה את המקום המכובד מאוד שלה, ואת היעילות הרבה. עולם הטיפול התפתח בעשרות שנים האחרונות להמון מרחב, וגילו המון דברים שעוזרים יותר ועמוק יותר. ליגיטימי להתווכח אבל צריך להכיר את הדברים לעומק לפני שמדברים על משהו.
אני טוען שהטיפול בcbt מגיע לעומק ומפרק דברים מהשורש לא פחות ואף לעיתים יותר מטיפול דינמי ארוך טווח. ממילא אני חולק על המידע שכתבת בנוגע למקומות והרבדים שהcbt נוגע ומטפל בהם. זה חשוב לי להביא את המידע הזה לא בשביל להתווכח לשם וויכוח. פשוט אני רואה את כמות הצפיות שיש לאשכול הזה וחבל שמישהו יפספס את הטיפולים המדהימים שיש היום מלבד הטיפול הדינמי, ופשוט יפסיד גם כסף גם זמן וגם איכות חיים טובה יותר. אני מקווה כמובן שאף אחד שלא יסמוך על אשכול בפרוג, אבל לאזן צריך.אני לא מתוכחת מה יעיל יותר , ומה עדיף.
לגיטימי בעיני מאד ללכת לטיפול קצר מועד, וגם לטיפול ארוך. הכל תלוי במטרות ומחירים.
התווכחתי על עצם השיטה, ודרך הפעולה שלה, ואני לא רואה שאתה סותר אותי.
ואני אשמח לסקירות (מטא אנליזות) על המחקרים שאתה מדבר עליהם.
יפה, אז טיפלת בקשרים המוחיים שגרמו למוח להיכנס למצב סכנה, וכעת פירקת את הקישור בין אוטובוס לסכנה, אבל לא טיפלת בחוויה עצמה, כן מנעת ממנה להופיע שוב.נחזור לדוגמה שלנו - בתהליך הטיפול יוסי יבין ממה ואיך נוצרה לו תחושת החרדה. הוא יבין בשכל (ושכל זה החלק שאיתו אפשר להגיע הכי עמוק. שם כוח הבחירה שלנו וזה הכוח העוצמתי ביותר) שאוטובוס זה לא סכנה ושהמערכת החרדתית שלו פועלת שלא במקומה, ולאחמ"כ יכנס לתהליך של פירוק הקישור ע"י אימון קוגניטיבי הנתנהגותי שיפרק את מעירכת הקישורים המוחית ויבנה חדש במקומה.
שכל הוא כח מדהים , המקום היחיד בו הוא לא יכול לעזור זה בעיבוד חוויה רגשית.ושכל זה החלק שאיתו אפשר להגיע הכי עמוק. שם כוח הבחירה שלנו וזה הכוח העוצמתי ביותר
את המבנים החשיבתיים , לא הרגשיים.התהליך שיעשו מול המושג הקוגניציה החיצונית ישנה ממילא גם את המבנים החשיבתיים שיצרה האמא.
טיפול דינמי לא יגע בהגנה, הוא יגע בפחד שהיא מגנה מפניו , וממילא האדם יוכל לשחרר לאט לאט את ההגנה בהסכמה פנימית.במילה אחת - תלוי. תלוי על מה ההגנה מגינה, ואם יש למטופל איפה להיות בלי ההגנה. זה מאוד משתנה, וגם מאוד לא נכון להגיד שכל הגנה צריכה להישאר.
השאלה הבסיסית היא , אם העומק נמצא במח - בקשרים ובכל המערכת שתיארתאני טוען שהטיפול בcbt מגיע לעומק ומפרק דברים מהשורש לא פחות ואף לעיתים יותר מטיפול דינמי ארוך טווח.
אם למשל, התפתחה אצלי הגנה של ריצוי, היא התפתחה מפחד אמיתי וקיומי מחוסר אהבה.
הפחד הזה קיים גם היום, למרות שנראה שהוא שייך לעבר, הוא לא.
אפשר לומר שבן אדם בוגר לא מת מחוסר אהבה, וזה רק דמיון, אז נשבור את ההגנה, ונראה לו שגם כשהוא לא אהוב לא קורה כלום.
אבל אז השארנו את הפחד שלו בלי הגנה.
השאלה הבסיסית היא , אם העומק נמצא במח - בקשרים ובכל המערכת שתיארת
או שהוא ברגש.
לטפל ברגש זה כמו לתת אקמול לכאב ראש. לטפל בקישורים זה לטפל בבעייה עצמה וממילא הרגש ישתנה. הרגש הוא ביטוי בפועל של הקישורים. אבל זה וויכוח עקר , כי זה מוקד השוני בין הגישה הדינמית להרבה אחרות. נשברו ע"ז כבר קולמוסים רבים...השאלה הבסיסית היא , אם העומק נמצא במח - בקשרים ובכל המערכת שתיארת
או שהוא ברגש.
לטפל ברגש זה כמו לתת אקמול לכאב ראש. לטפל בקישורים זה לטפל בבעייה עצמה וממילא הרגש ישתנה. הרגש הוא ביטוי בפועל של הקישורים. אבל זה וויכוח עקר , כי זה מוקד השוני בין הגישה הדינמית להרבה אחרות. נשברו ע"ז כבר קולמוסים רבים...
הcbt יטען שכל מה שהדינמי עובד זה בגלל שהוא בסופו של דבר גורם לשינוי התפיסות וקישורים אבל בדרך עקיפה. כשתדבר על הפחד ותעבד אותו ממילא תשתנה התפיסה מול האובייקט וממילא גם הרגש ישתנה. הcbt הרבה יותר ישיר וממוקד ולכן גם פותר מהר יותר את הבעיות. לדינמי לוקח יותר זמן כי זה כמו להסביר למישהו משהו עם רמזים או לדבר על זה ישירות.
יהיו מקרים שהcbt בכלים הסטנדרטיים שלו לא יספיקו ויהיה טוב לעשות תהליך דינמי. אבל זה בעיקר במקרים של מנת משכל נמוכה או שהאדם מוצף ברמות שלא ניתן לעשות איתו שום תהליך.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: