מנתחת התנהגות
מבינה לליבך וכואב לשמועגם פסיכולוג מוכר עם תעודה רשמית וכו' - יכולה להעיד (ברוב המקרים...) על ידיעת החומר והגישה הטיפולית הראויה.
אך - אין בכך תעודת יושר.
ויושר במקרים האלו זה למשל : להיות זמין לפי המקרה בגבולות ברורים - שהמטופל התוודע להם לפני התחלת הטיפול.
לא למשוך את המטופל לעוד ועוד פגישות באי אילו טענות שהם לא נכונות מקצועית - או נכונות חלקית או שנויות במחלוקת - רק בשביל לקבל עוד ועוד כספים. (אחד הסימנים -אגב - לסוג כזה של התנהלות הוא קביעת פגישות בזמנים "מתים" כגון מאוחר בלילה או בליל שישי שכולן עסוקות ורק לה התפנה בדיוק עכשיו מקום לפגישה..)
לא לגבות מעבר למקובל באותו מקום וזמן לפי המקצועיות - רק בגלל שהמטפלת בעלת ערך מוסף שלא קשור ישירות לטיפול או הידע המקצועי הנדרש.
יושר זה להתעסק בטיפול עצמו לפי הידע וזהו. לא לעשות עבודות "חבריות" כמו -" את יודעה מה? אם אתה מקשה להשיג את הרב הזה אני אדבר איתו", ואחרי זה "עדיין לא השגתי אותו", "תשמעי יש המון עומס" וכו'.
וכמובן יושר זה ענין ברובו אבסולוטי - בפרט לנו האמונות על ברכי התורה וההלכה, אך יש בו גם מימד לא מבוטל תלוי מקום וזמן (בהרבה מובנים כמו צניעות, וכמובן שזו לא הבמה לכך...).
אני אומרת בהסתייגות, כי אני לא מפנה למידע מוסמךלצערי הרב איגוד המטפלים החרדים מפרסם באתרו גם "מטפלים" שאינן מורשים לטפל.
כג' אנשים עם תואר ראשון בעבודה סוציאלית ועוד.
מי שרוצה להיות בטוח - שיבדוק בפנקס הפסיכולוגים או בפנקס העובדים הסוציאליים את התואר השני של המטפל הרלוונטי. אין דבר כזה טיפול עם תואר ראשון בלבד.
אפילו מגוון התרפיות - מוזיקה, אומנות וכו' הפכו להיות תואר שני ולא לימודי תעודה כפי שהיה בעבר.
חבל שארגון חשוב כל כך חוטא למטרה הקדושה שלשמה הוא נוצר.
אני רוצה להרחיב קצת ברשותכם על התניות, תת מודע, רגש, שכל ומה ש(אין) ביניהם.
כמובן שהדוגמאות שהבאתי הן נורא בסיסיות ולקוחות מהתקופה הראשונית בה הגישה התפתחה. בגלל ההשפעה הכ"כ חזקה שלה ישנם היום כללי אתיקה מחמירים מאוד בתחום, אני חושבת שיותר מכל תחום אחר. כיום האתיקה תופסת חלק משמעותי בלימודי ניתוח התנהגות, ולא מסתכמת בכמה שיעורים זניחים.תודה נחמי. היה מעניין לקרוא.
אחרי שקראתי התחזקתי עוד בדעתי, שלכל אחד מתאים סגנון אחר של טיפול או עבודה עצמית. כל אחד אוהב ומתחבר למשהו אחר.
משהו בשיטה ההתנהגותית לבדה כפי שמתוארת כאן - הרתיע אותי. בלי חלק קוגניטיבי משמעותי - מרגיש לי שזה לא זה ... על אף שאני בטוחה שזה עוזר יפה למי שהשיטה מתאימה.
גם בעניין ההתניה - מעניין אותי במיוחד החלק של התניה רגשית - פחות מהחלק של התניה פיזית.
החלק של ההתניה הרגשית בחינוך - הוא עצום.
כמה חשוב שהמעשים הטובים של הילדים יתחברו להם בפנים לדברים נעימים. ואז בכל פעם שיעשו את המעשה הטוב - יצופו הרגשות הטובים. יש ביכולתנו לגרום לזה על-ידי תגובה מתאימה מצדינו.
לדוגמא - ילד שלומד גמרא עם אבא. אבא דואג שתהיה אווירה טובה ואוהבת בזמן הלימוד וגם משבח את הלימוד ואת חשיבותו בזמן שהילד לומד או לאחר מכן (לא לפני!). כך נוצרת התניה חיובית. לימוד הגמרא מתחבר לילד עם רגשות חיוביים. בהמשך - גם כשאבא לא יהיה בשטח - הלימוד, ואפילו הגמרא עצמה - יציפו בילד את אותם רגשות חיוביים.
ומכאן נלמד גם על ההיפך. יש בחורים שרק למראה הגמרא - צפים בהם רגשות של לחץ, תסכול, ושאר ירקות. זו ההתניה השלילית שנוצרה בהם. כל-כך עצוב. האם פלא שעליהם להילחם כל פעם מחדש שלא לסגור את הגמרא אולי אפילו בחבטה, ד' ירחם?
לו נדע, שהתניה חיובית חשובה לאין ערוך מהספקים, מציון גבוה, מהבנה חדה. ולא רק בגלל הרגשתו של הילד (שחשיבותה עצומה) - אלא אף ללימוד עצמו. האם אפשר לתאר את ההבדל הלימודי בין בחור/אברך שרק מראה הגמרא מציף בו רגשות חיוביים - להיפך מזה חלילה? ליכולת של כל אחד מהם להתרכז? לאהוב את הלימוד? להעמיק בשמחה? להתמיד לאורך שנים?
הלימוד הוא רק דוגמא אחת. אם נזכור בכל ענייני החינוך ליצור אצל הילד התניה חיובית - נציב אותו בע''ה במקום התחלתי גבוה טרם הוא מתחיל את מסע הבחירות שבחייו.
אז את הפסיכולוגית החרדית הראשונה שנחשפת פה?כותבת כפסיכולוגית חרדית..
אם ניקח את הדוגמא הזו, הרי שאם תדברי על ליבו של ילד שללמוד גמרא זה טוב וחשוב וכדאי, אבל כל פעם שהוא ילמד התוצאה תהיה לא נעימה כלל, ובכן, הדיבורים לא יעזרו. לזאת הייתה כוונתי שהחלק הקוגניטיבי משמעותי פחות, אבל בהחלט יש לו מקום. לכן ה' נתן לנו את הכוחות השכליים. כמו שציינתי גם מנתחי התנהגות משתמשים בכלים קוגניטיביים, אך הם מאמינים שההשפעה העיקרית היא שימוש בכלים התנהגותיים.
אני אמורה לחשושאז את הפסיכולוגית החרדית הראשונה שנחשפת פה?
ברכותי...
היו פה הרבה דיונים בתחילת השרשור האם קיימות כאלו בכלל..
אדגיש ואבהיר כי אני עדיין לא פסיכולוגית אלא אני בתהליך מתקדם מאוד לקראת קבלת התואר "פסיכולוגית" כיום פרקטיקנטית לפסיכולוגיה קלינית מבוגר (פרקטיקנט הוא סטודנט לתואר שני בפסיכולוגיה - מתמחה הוא מי שסיים ללמוד ת שני ועובד תחת הדרכה צמוד, ומיהו פסיכולוג? מי שקיבל רשיון להיות פסיכולוג אחרי כל הדרך המפרכת של: תואר ראשון - 3, קבלה לת שני, ת שני- 2, התמחות - 4 שנים.....)אני אמורה לחשוש
כן, לגמרי כך. להסביר שלימוד הוא טוב וחשוב וכדאי - ודאי לא יעזור אם הלימוד יתקשר לילד לדברים לא נעימים. הייתי קוראת להסברים האלה 'הגדרת המטרה' - לאן טוב לשאוף, לאן אנחנו רוצים להגיע, העמדת הערכים שלנו וסדרי העדיפויות. איך נגיע לשם? זו שאלה נוספת - ותהיינה לזה תשובות מגוונות - כאשר להתניות החיוביות יהיה תפקיד גדול מאוד בדרך אל המטרה הרצויה.
כשדיברתי על חלק קוגניטיבי - התכוונתי לדברים יותר פנימיים ומשפיעים ופחות להסברים שכליים פשוטים וגלויים. התכוונתי לסוג של גילוי המחשבה הנסתרת העומדת מאחורי רגש מסוים. לפעמים קשה למצוא אותה. לפעמים זו מחשבה ברמה פרימיטבית למדי או מחשבה שנשארה לנו מגיל שנתיים. כמה שהיא לא רלוונטית ולא נכונה - היא בכל זאת משפיעה עלינו ומניעה אותנו - לפעמים בצורה דרמטית.
להגיע למודעות למחשבות האלה, להבין איך הן מניעות אותנו, להבין אלו התניות חשיבתיות הן יוצרות אצלנו, אלו פרשנויות שגויות עומדות בבסיס של כל מיני דברים - ועבודה על כל זה - לזה התכוונתי בעבודה קוגנטיבית. לטעמי - זו עבודה מרתקת עם השפעה חזקה.
קלינית?כותבת כפסיכולוגית חרדית..
כן פסיכולוגיה קלינית של המבוגר- והבהרתי שאני "כמעט" פסיכולוגית קלינית, אני פרקטיקנטית סטודנטית לת שני בקלינית מבוגר.קלינית?
שיהיה בהצלחה רבה!התמחות וסטאז' במעייני הישועה פסיכאטרי נשים בע"ה החל מאוקטובר הבא..
האמת, אני נוטה להאמין שגם לאנשי המקצוע אין תשובות....מתי צריך לגשת לטיפול. ואיזה
ומתי אפשר להתייעץ או לחפש איש טוב ונחמד המוכן להקשיב
ובעיקר איך לזהות סכנה.
טוב אז זה לא בדיוק כך.מסכימה איתך בכל מילה!
הדיונים היו מחכימים, מועילים.
כל שיטה הוסברה והובהרה מכל הכיוונים, הועבר הרבה ידע מקצועי על תכנים וצורות הטיפול.
אך לא הובהרו (לי בכל אופן) כל הדברים שכתבת:
האמת, אני נוטה להאמין שגם לאנשי המקצוע אין תשובות....
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: